این نوازنده تار در طول زندگی هنری خود با هنرمندان کشور از جمله فرامرز پایور، حبیبالله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، علی تجویدی، منصور صارمی، رضا ورزنده، امیر ناصر افتتاح، جهانگیر ملک، اسدالله ملک، حسن کسائی، سید محمد موسوی، حسین تهرانی، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، محمودی خوانساری، عبدالوهاب شهیدی، اکبر گلپایگانی، حسین خواجه امیری، محمد رضا شجریان، شهرام ناظری، حسن زیرک، علیاصغر شاهزیدی، طباطبائی و محمد اصفهانی و علی رستمیان همکاری داشتهاست.
وی در دههٔ ۱۳۶۰ همراه با فرامرز پایور (سنتور)، علی اصغر بهاری (کمانچه)، محمد اسماعیلی (تنبک) و سید محمد موسوی (نی) «گروه اساتید موسیقی ایران» را تشکیل داد و با این گروه، مسافرتهای متعددی به کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکا داشت. آلبوم کنسرت اساتید موسیقی ایران با آواز شهرام ناظری یکی از حاصلهای این همکاری است
وی در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره ماندگار هنر و موسیقی برگزیده شد.
همچنین در ۲۷ تیر سال ۱۳۸۳، مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) برای تجلیل از یک عمر فعالیت هنری به جلیل شهناز اهدا شد. در سال ۱۳۸۷ محمدرضا شجریان، گروهی را که با آن کار میکرد، به افتخار جلیل شهناز، گروه شهناز نام گذاشت.
جلیل شهناز علاوه بر نواختن تار که ساز اختصاصی او بود، با نواختن سهتار، ویلون، سنتور، تمبک نیز آشنایی داشت
جلیل شهناز پس از تحمل یک دوره بیماری و همچنین به دلیل کهولت سن در صبح روز دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ در سن ۹۲ سالگی در بیمارستان آراد درگذشت.
و پیکر او در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد محمدرضا شجریان پس از درگذشت جلیل شهناز گفت: «استاد جلیل شهناز در من شور و عشق آفرید و من با صدای تار شهناز بدین جا رسیدم و کلمهٔ استاد فقط لایق شهناز و استاد جلیل شهناز را بسان حافظ که تکرار ناشدنیست و با احترام به تمام نوازندگان تار پس از استاد شهناز باید دفتر تار ایران بسته شود.»
پس از درگذشت جلیل شهناز، رامیز قلیاف نوازنده برجسته تار در جمهوری آذربایجان پیام تسلیتی به همین مناسبت از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران ارسال کرد.
برخی از آثار شهناز
آلبوم «عطرافشان» (همراه با تمبک محمد اسماعیلی). «زبان تار» (تا تمبک جهانگیر ملک)...
- کتاب «گلهای جاویدان» (پانزده قطعه برای تار و سه تار). نت نگاری: هوشنگ ظریف. انتشارات سرود، تهران، ۱۳۷۹.
برخی از آلبومهای جلیل شهناز
حضور در برخی شمارههای مجموعه آلبوم آشنایی با شیوه آواز غلامحسین بنان
غمزده (همایون خرم، جلیل شهناز، امیرناصر افتتاح)
پانزده قطعه برگزیده برای تار
@ayeha313
❄️هفته تون عـالـی
💫خـدایا
⛄️درشروع هفته بهتـرین ها
❄️را هـدیه دوستانم کن
💫بهتـرین هفته
⛄️بهتـرین موفقیت ها
❄️بهتـرین لحظه ها
💫بهتـرین کسب و کار
⛄️بهتـرین پیشرفت ها
❄️و بهتـرین زندگی را
💫روزتون زیبـا و در پنـاه خـدا
@ayeha313
پيامبر رحمت و مهربانی ها ؛ صلي الله عليه و آله :
خَيْرُ الاَْصْحابِ صاحِبٌ اِذا ذَكَرْتَ اللّه َ اَعانَكَ وَ اِذا نَسيتَ ذَكَّرَكَ...؛
بهترين دوستان كسى است كه هرگاه خدا را ياد نمودى تو را يارى كند و چون خدا رافراموش نمودى به يادت آورد...؛
منبع : 👇
[نهج الفصاحه، ح ۱۴۷۹]
@ayeha313
#مجردانه
✅ استاد مطهری در مراسم ازدواج یکی از دختران خود در اصفهان در سال ۱۳۵۶
🟢 یک نوع پختگی که جز با تاهل به دست نمیآید
🔹 بعضی عوامل هستند که تا انسان کلاس آن را طی نکند آن پختگی مخصوصی را که باید پیدا کند، پیدا نمیکند. مثلًا ازدواج از نظر اسلام از چند جنبه مقدس است. برخلاف مسیحیت که تجرّد در آن تقدس دارد، در اسلام تأهّل تقدس دارد.
🔸 چرا اسلام برای تأهل تقدس قائل است؟ یکی از موارد تقدسش جنبه تربیتی روح انسان است. یک نوع پختگی و یک نوع کمال برای روح انسان هست که جز به وسیله تأهل پیدا نمیشود.
🔹 یعنی اگر یک مرد یا یک زن تا آخر عمر مجرّد بماند ولو اینکه تمام عمرش را ریاضت بکشد، نماز بخواند، روزه بگیرد، به مراقبه و مجاهده با نفس بگذراند، در عین حال یک نوع خامی در روح این آدم مجرد هست و علتش این است که متأهّل نشده است؛ چه زنِ مجرّد باشد چه مرد مجرّد. این است که اسلام تأهل را سنت میداند.
📗 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۱۷۱
@ayeha313
#سوال
چرا رهبری #مشکلات_اقتصادی را حل نمیکند؟ و چرا برخی مسئولینی که توسط رهبری گذاشته میشوند بد عمل میکنند؟
#پاسخ
✅ وظایف #ولی_فقیه، قوای سه گانه، سازمانها و نهادها و ...، همه در قانون اساسی تبیین شده است. آیا انتظار میرود رهبری تمامی ساختار اداره کشور را به هم بزنند، قوانین را ملغی کنند و خودشان از رئیس جمهور، نمایندگان و رئیس مجلس، تا تمامی مسئولان و کارمندان را عزل و نصب نمایند؟! آیا تمامی مشکلات و انحرافات، با عزل و نصبها برطرف میشود؟!
1. کار رهبری در #انتصاب، این است که رئیس یا مسئولی متناسب با مقتضیات و امکانات برای یک مجموعهای انتخاب و منصوب نماید و کار اجرایی با ایشان نیست.
🔸 بدیهی است که اگر قرار باشد برای هر نهاد یا مجموعهای مسئولی بگمارند و سپس خودشان وارد عملیات اجرایی گردند، نه آن انتصاب معنا و مفهومی دارد و نه این کار شدنی است. این توقع، مثل این است که گفته شود: چون رئیس صدا و سیما را ایشان منصوب میکنند، پس تمامی مدیران، کارگردانان، بازیگران، فیلمنامه نویسان، مجریان اخبار و گزارشگران ورزشی و ... را نیز ایشان انتخاب کنند و در مقابل کوچکترین کارهای این مجموعه هم باید رهبری پاسخگو باشد! #قانون فقط عزل و نصب برخی نهادها را بر عهده رهبری گذاشته است.
تنها موردی که علاوه بر عزل و نصب مدیران، فرماندهی آن نیز به عهده رهبری است، امور #نظامی میباشد، زیرا ایشان در قانون اساسی فرمانده کل قواست. لذا میتوان #دستاوردها و نقاط ضعف نیروهای نظامی را با دستاوردهای کلیه امور غیر نظامی مقایسه کرد تا تفاوت مدیریت رهبر انقلاب با سایرین مشخص شود.
2. بازوان اجرایی ولیّ فقیه، چه کسانی هستند؟ آیا به جز #قوای_سهگانه، نهادها و سازمانهای رسمی و مردم که هر کدام وظایف مشخصی دارند؟! آیا میتواند از آسمان نیرو بیاورد، یا باید با همینها کار کند؟ همه نهادهای انتصابی و انتخابی به عنوان بازوهای رهبری به شمار میروند. بنابراین اگر ضعیف عمل کنند، رهبری نمیتواند حکومت دیگر و مستقلی ایجاد نموده و شخصاً وارد امور اجرایی گردد.
🔸 گاهی مدیریتها، از رهبری گرفته تا منصوبین یا منتخبین، همه عالی هستند، اما بدنه ضعیف است، حال یا ضعف ناشی از کمبود #قوانین است، یا ضعف برنامهریزی، یا ضعف نیروی اجرایی، یا ضعف بودجه و به طور کلی ضعف بدنه! حال رهبری چه کند؟!
3. ولی فقیه، در بالاترین افق و قلّۀ «رصد» قرار دارند؛ به لطف الهی به خاطر #ایمان، تقوا، دانش، بینش، شجاعت و سایر کمالات، دوست و دشمن، خیر و شر، راهکارهای کلّی برای عبور از مشکلات، مسیر صحیح رشد و #پیشرفت را میشناسند و میشناسانند. اما توجه، دقت و عمل، کار امّت است، چه نهادها و مسئولان و چه مردم.
🔸 اصلیترین و مهمترین کار در جلوگیری از انحرافات، #تبیین آنها و تذکر به آنها و روشن کردن راهکارها و تلاش برای مساعد نمودن شرایط جهت هدایت در صراط مستقیم و جلوگیری از انحرافات میباشد که در تبیین سیاستهای کلّی نظام محقق میگردد. لذا #رهبری نه وظیفه دارد و نه اصلاً میتواند که در اجرا، از تمامی انحرافات جلوگیری نماید.
4. ولی فقیه، خود بارها به پرسش دربارۀ #وظایف_رهبری پاسخ دادهاند: «من هم بارها قبلاً گفتهام که رهبری نمیتواند در تصمیمگیریهای موردیِ دستگاههای گوناگون دولتی مدام وارد بشود و مدام بگوید این باشد، این نباشد؛ این نمیشود. نه قانون این اجازه را میدهد، نه منطق این اجازه را میدهد.» (12/4/1395).
رهبر انقلاب، این موضوع را اینگونه تبیین مینمایند:
در واقع رهبری، یک مدیریت کلان ارزشی است. همین طور که اشاره کردم، گاهی اوقات فشارها، مضیقهها و ضرورتها، مدیریتهای گوناگون را به بعضی از انعطافهای غیر لازم یا غیر جائز وادار میکند؛ رهبری بایستی مراقب باشد، نگذارد چنین اتفاقی بیفتد. این مسئولیتِ بسیار سنگینی است. این مسئولیت، مسئولیت اجرائی نیست؛ دخالت در کارها هم نیست. حالا بعضیها دوست میدارند همین طور بگویند؛ فلان تصمیمها بدون نظر رهبری گرفته نمیشود. نه، اینطور نیست. ... دستگاههای گوناگون - قوهی قضائیه، قوهی مجریه، قوهی مقننه - مثل همهی دنیا، کارهای موظف قانونی خودشان را دارند انجام میدهند، با اختیارات کاملی که در #قانون_اساسی معین شده؛ اما حرکت کلان و کلی #نظام_اسلامی به سمت آن آرمانها باید منحرف نشود؛ اگر منحرف شد، باید گریبان رهبری را گرفت، او را بایستی مسئول دانست؛ او مسئول است که نگذارد. (24/7/1390
@ayeha313
💬نجس کردن و یا خراب کردن مسجد چه حکمی دارد؟
🔹فتوای آیات عظام (خامنهای، سیستانی و مکارم): نجس کردن عمدی مسجد حرام است؛ همچنین انجام کارهایی که خلاف شأن و حرمت مسجد است؛ خراب کردن مسجد یا قسمتی از آن و برخلاف کیفیت وقف مسجد عمل کردن، جایز نیست.
📚 منبع: احکام سفر عتبات عالیات-
نویسنده: حجتالاسلام والمسلمین علیرضا محمدینژاد
📚 #احکام_دین
@ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاثیر فرد بی نماز در خانه
👤آیت الله مجتهدی تهرانی
@ayeha313
❌شبهه
یکی از سوالات مکرر دختران جوان در موضوع زن در اسلام، اینه که چرا در اسلام زن را ولو گنه کار باشد سنگسار می کنند؟!!
✅ پاسخ
🔻این سوال دو جنبه دارد یکی خشونت آمیز بودن این مجازات است، یکی اختصاص این حکم خشن به زنان. در مورد خشونت این مجازات توضیحاتی خواهم داد، اما قسمت دوم این شبهه که اتفاقاً تاکید دختران جوان بر آن بیشتر است، دروغی است که در ذهن آنها کاشته اند. یعنی این حکم اختصاص به زنان ندارد و مرد و زن با شرایطی مشابه مشمول این حکم می شوند.
یکی از اموری که باعث شده این دروغ در ذهن آنها تثبیت شود فیلمی با همین موضوع است که در سال ۲۰۰۸ در امریکا ساخته شده و در آن زنی به این مجازات محکوم می شود. سناریوی این فیلم سعی شده به نحوی طراحی شود که مجازات سنگسار تنها بر زن مذکور تطبیق شود و همین باعث شده تا در ذهن بینندگان آن چنین القاء شود که این یک مجازات اختصاصی برای زنان است و نتیجه گیری کنند که اسلام بین مجازات زن و مرد تبعیضی خشونتبار قائل است.
🔻اما درباره خشونت آمیز بودن این مجازات صرفاً به این نکته اکتفا می شود که اولاً این مجازات اختصاصی به اسلام ندارد و در سایر ادیان نیز بوده است. اما اسلام با حفظ اصل قانون (به دلیل آنچه در علم حقوق بازدارندگی گفته می شود) شرایطی برای آن قرار داده که عملاً اثبات آن را بسیار سخت و چه بسا ناممکن می سازد. خلاصه اینکه قانون مذکور در اسلام تنها جنبه بازدارندگی دارد و در مقام عمل انجام آن بسیار نادر است.
🔳 این نکته نیز قابل توجه است که مخالفان این قانون که دم از حقوق بشر و حقوق زنان می زنند، شاید چنین قانونی نداشته باشند، اما در عمل رفتارهایی به مراتب خشونت بار از آن انجام می دهند مثلاً با بمب اتمی که در هیروشیما و همچنین ناکازاکی منفجر می کنند ده ها هزار زن و مرد و کودک را به نحوی نابود می کنند که حتی خاکستری هم از آن باقی نماند. البته از این رفتار خود پیشمان هم نیستند و هر روز زرادخانههای خود را از بمب های اتمی وحشتناکتر انباشته تر می کنند و رژیم آدم کش صهیونیستی را هم که به تولید آن مبادرت دارد، حمایت می کنند.
@ayeha313
#معرفی_کتاب
نام کتاب: #کودک_خانواده_انسان
نویسنده: ادل فیبر
ایلین مزلیش
ترجمه؛ #گیتی_ناصحی
انتشارات: نشر نی
🌱آیه های زندگی🌱
#معرفی_کتاب نام کتاب: #کودک_خانواده_انسان نویسنده: ادل فیبر ایلین مزلیش ترجمه؛ #گیتی_ناصحی ان
✅ کودک خانواده انسان
🔻 کتاب کودک، خانواده، انسان حاصل تجربیات دو مادر است که به مدت پنج سال در یک گروه تربیت کودک شرکت کردند تا بتوانند فرزندانشان را با روش های بهتری پرورش دهند. آنها نظرات دکتر هایم جینات برای تربیت کودک را پیگیری می کنند و نشان می دهند تربیت کودک کار چندان ساده ای نیست.
👈 یک کتاب خوب در حوزه تربیت فرزند👌
@ayeha313
خدایا🙏
دستانمان را در روزهای
زیبای زمستانی
به امیداستجابت
دعاهایمان
به سوی تو بلند است
معبودا پرکن
ظرف وجودمان را
ازآنچه برای بهترین بندگانت
عطامیکنی
آمین یا قاضِیَ الْحاجات
ای برآورنده ی حاجت ها
@ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑از کجا بفهمیم شاید پسری که بدون پول و پس انداز اومده خواستگاریمون تنبله و یا زندگی براش مهم نیست
⚠️ چطور میتونیم به همچین پسری اعتماد کنیم و بهش جواب مثبت بهش بدیم ؟
#اللهم_اجعل_عواقب_امورنا_خیرا
@ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برگ گلهاتو براق کن😍
@ayeha313
مژدهٔ عمر ابد میرسد اکنون ز لبش
صبرکن یک نفس ای دل که مسیحا آمد
#وحشي_بافقي
ميلاد حضرت عیسی مسيح(ع) و عید کریسمس بر هموطنان مسیحی مبارك باد🎄
🔰احکام شرعی
#غسل_با_بدن_خیس
❗️خیس بودن بون، قبل از غسل اشکالی ندارد وغسل صحیح است.
هنگام شستشوی هریک از قسمتهای بدن(مانند سر وگردن) لازم نیست طوری آب بریزید یا زیر دوش قرار بگیرید که سایر قسمتها خیس نشود.
💢رساندن اب به بدن به وسیله دست
برای رساندن آب به بدن دست کشیدن لازم نیست وآنچه اهمیت دارد، شستن بدن به هرشکل ممکن است. البته شایسته است از روشی استفاده شود که آب کمتری مصرف شود.
#احکام_آیت_الله_خامنه_ای
@ayeha313
فواید داشتن دوست صمیمی 👬
◽️یک رابطه دوستانه سالم و نزدیک میتواند به سلامت روان کمک میکند که شامل مزایای زیادی میباشد
◽️این نکته را نیز به خاطر بسپارید که کیفیت رابطه دوستی از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مثال یک دوستی سطحی نمیتواند باعث ایجاد حمایت عاطفی شود. یا یک رابطه دوستانه سمی میتواند حتی باعث ایجاد استرس شود.
+ ۲۵ دسامبر روز جهانی بزرگداشت دوستی
@ayeha313
👇👇👇
♨️سوال:
🔰بعد از حضرت عیسی (ع) و قبل از حضرت محمد (ص) چه کسی بر روی زمین حجت بود؟
✍️پاسخ:
✅حضرت علی (ع) می فرمایند: «اللَّهُمَّ بَلَى لَا یَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً أَوْ خَائِفاً مَغْمُوراً؛[۱] زمین هیچ گاه از حجتهاى خدا خالى نمى ماند، خواه آشكار و مشهور باشد یا بیمناك و مستور.»
همچنین حضرت در توصیف زمان بعثت رسول اکرم (ص) می فرمایند: خدا پیامبر اسلام را هنگامى مبعوث فرمود كه از زمان بعثت پیامبران پیشین مدّتها گذشته، و ملّتها در خواب عمیقى فرو خفته بودند.[۲]
از کنار هم گذاشتن این دو کلام می توانیم نتیجه بگیریم که در زمانی که بین عروج حضرت عیسی (ع)، تا زمان بعثت رسول اکرم بوده ، دوره هایی وجود داشته که یا رسولی در آن نبوده و حجت الهی غیر رسول بوده (مثل اوصیای پیامبران) یا اینکه حجت الهی، فرد مشهور و آشکاری نبوده است.
اما شناخت بعضی از حجت های الهی در این دوره ممکن است. مثلا طبق نظر بعضی از مفسران، یاران حضرت عیسی (ع) بعد از عروج ایشان صاحب ماموریت هایی شده اند و حجت الهی بوده اند:
«إِذْ أَرْسَلْنا إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَكَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ فَقالُوا إِنَّا إِلَیْكُمْ مُرْسَلُونَ[یس/۱۴] هنگامى كه دو نفر از رسولان را بسوى آنها فرستادیم، امّا آنان رسولان (ما) را تكذیب كردند پس براى تقویت آن دو، شخص سوّمى فرستادیم، آنها همگى گفتند: «ما فرستادگان (خدا) به سوى شما هستیم!»
در تفسیر نمونه، ج۱۸، ص: ۳۴۱ آمده « در اینكه این رسولان چه كسانى بودند در میان مفسران گفتگو است، جمعى گفته اند: نام آن دو نفر" شمعون" و" یوحنا" بود و نام سومین" بولس" و بعضى نامهاى دیگرى براى آنها ذكر كرده اند. و نیز در اینكه آنها پیامبران و رسولان خداوند بودند و یا فرستادگان حضرت مسیح ع (و اگر خداوند مى فرماید ما آنها را فرستادیم به خاطر آنست كه رسولان مسیح هم رسولان او هستند) باز در میان مفسران گفتگو است، هر چند ظاهر آیات فوق موافق تفسیر اول است.»
در بیان جزئی تر دو دوره متفاوت، حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است که: مردم بعد از عیسى (ع) ۲۵۰ سال بدون امام ظاهرى گذراندند ... میان عیسى و محمد (ص) پانصد سال فاصله بود كه در ۲۵۰ سالش پیغمبر و عالمى در میان مردم ظاهر و با نفوذ نبود یعقوب ابن شعیب راوى حدیث گوید عرض كردم مردم در دین دارى خود چه میكردند فرمود به دین عیسى (ع) عمل میكردند عرض كردم چه حالى داشتند فرمود مؤمن بودند سپس فرمود زمین همیشه داراى یك عالم و رهبر دینى است كه اهل ایمان مى توانند از او استفاده كنند.[۳]
از دیگر حجت هایی که برای این دوره نام برده شده، می توان به اسامی زیر اشاره کرد (شمعون)، (ملیخا)، (انشوا)، (دسیخا)، (نسطورس)، (مرعیدا) و (بحیراى راهب).[۴]
[۱]. تحف العقول عن آل الرسول ص ۱۷۱.
[۲]. خطبه ۸۹ نهج البلاغه.
[۳]. كمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص: ۱۶۱.
[۴]. داستان پیامبران یا قصه هاى قرآن از آدم تا خاتم، ص۷۰۰.
@ayeha313