🔆🔆 نکات طلایی برای دوران عقد
❣️ در رفت و امد ها حد و حدود در نظر بگیرید رفت و امد زیاد ارزش و احترام شما را نزد خانواده همسر کمتر میکند
❣️ رابطه جنسی بصورت دخولی در دوران عقد نداشته باشید تا عطش جنسی شما حفظ شود
❣️ سعی در تغییر دادن طرف مقابل خود نداشته باشید
❣️ تحت هر شرایطی به خانواده یکدیگر احترام بذارید
❣️ دعوایتان شد انرا خانوادگی نکنید و به خودتان فرصت بدید در ارامش انرا حل کنید
❣️ به وعده هایتان پایبند باشید
❣️ برخی مردها تا زمانی که با همسرشان زیر یک سقف نرفتند خودرا متعهد و متاهل محسوب نمیکنند لذا ممکن است به شیطنتهای دوران مجردی خود همواره در دوران عقد ادامه دهند یا حتی با خانمهای دیگر رابطه برقرار کنند این در حالیست که شما از لحظه ای که با همسرتان عهد بستید متاهل متعهد و متعلق به هم هستید
❣️ بین کار و بیرون رفتن با هم بالانس ایجاد کنید
❣️ خانمها این جمله را نگویید
اگر منو دوست داری پس ...
❣️ سوءتفاهمات اجتنابناپذیرند
❣️ یاد بگیرید به او اعتماد کنید
❣️ بگذارید دلتان برای هم تنگ شود
❣️ همدیگر را برای تغییر و رشد تشویق کنید
@ayeha313
سحری کله پاچه نخورید! ❌
▫️عادت اشتباهی که به ویژه در برخی جوانان وجود دارد، این است که در وعده سحر کله پاچه مصرف میکنند. مصرف این نوع غذا در ماه رمضان، سبب تشنگی، بروز کبد چرب و افزایش چربی خون میشود
▫️برای سحری خود یک وعده سبک میل نمایید. این امر به ویژه در مورد گروههای خاص مانند افراد مسن، نوجوانان، زنان باردار و مادران شیرده و همچنین کودکانی که روزه میگیرند صدق میکند
@ayeha313
💠احکام وقت نماز صبح
💬 سؤال:
آیا مراعات ده دقیقه احتیاط برای نماز صبح بعد از اذان واجب است یا مستجب؟
✅ پاسخ:
🔹 آیت الله خامنه ای: مقتضی است که مؤمنین محترم جهت رعایت احتیاط (واجب) حدود پنج الی شش دقیقه بعد از اذان (حدود ده دقیقه از اوّل اذان صبح)، شروع به ادای فریضه صبح نمایند.
🔹 آیت الله مکارم: هنگام شروع اذان، می توانید نماز را شروع کنید اما در مورد نماز صبح، احتیاطا 5 دقیقه بعد از تمام شدن اذان، نماز بخوانید.
معیار این است که انسان ظن قوی به به دخول صبح پیدا کند هر چند بدون رعایت این احتیاط باشد که معمولا بدون رعایت این احتیاط کمتر یقین حاصل می شود.
🔹 آیت الله شبیری: نسبت به طلوع فجر، اطمینان با تأخیر 15 دقیقه از اذان رسانه حاصل می گردد. البته برای خواندن نماز صبح در خصوص شبهای مهتابی (12 تا 25 ماه قمری) باید تا روشن شدن سپیدی ( یعنی حدوداً 25 دقیقه از اذان رسانه) صبر نمود.
📚 پینوشت:
استفتا از سایت مراجع عظام
📚 #احکام_دین
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
تفاوت روزه در ادیان از جهت تعداد روزها و چگونگی روزههاست، هرچند در ادیان مختلف جزئیات و کیفیت روزه
اما منطق اسلام در زمینه روزه چیز دیگری است. در اسلام روزه معامله و مبادله نیست؛ چرا که شأن پروردگار بالاتر از آن است که احتیاج و یا اثرپذیری برای او تصور شود. خداوند سبحان مبرا و به دور از هر نقصی است؛ بنابراين اثر نیک هر عبادت تنها عاید بنده میشود؛ همچنان که اثر سوء گناهان نیز به خود بندگان باز میگردد و این معنایی است که قرآن کریم به آن تصريح دارد
#ادامه_دارد
#روزه_در_ادیان_دیگر
🌱آیه های زندگی🌱
اما منطق اسلام در زمینه روزه چیز دیگری است. در اسلام روزه معامله و مبادله نیست؛ چرا که شأن پروردگار
-❌❌❌ روزه و روزهداری در دین یهود
واژه عبری برای کلمه روزه، لفظ صوم است؛ در آئین یهود روزه جزئی از مجموعه اعمالی است که یک یهودی برای ذلیل ساختن تن و رنجور ساختن آن انجام میدهد.
روزه در تمام اوقات در میان هر طایفه و ملت و مذهب موقع ورود اندوه و رحمت غیرمترقبه معمول بوده است (یونس۵:۳) و میتوان گفت که حکم طبیعت است که در این مواقع پرورش و نمو را ترک میکند.
در عهد قدیم (کتاب مقدس) به هیچ وجه اشارهای نشده که قبل از ایام موسی روزه بطور صحیح معمول بوده، همچنین در تورات به وجوب روزه و حدود آن تصریحی نیست ولی روزهداران را ستوده است.
قوم یهود غالباً در موقعی که میخواستند اظهار عجز و تواضع در حضور خدا نمایند روزه میداشتند تا گناهان خود را اعتراف نموده و به واسطه روزه و توبه رضای حضرت اقدس الهی را تحصیل نمایند. (داوود ۲۶:۲۰)
مخصوصاً در مواقع مصیبت عام روزه غیرمرسوم قرار میدادند و در این صورت اطفال شیرخوار و گاهی حیوانات را نیز از چرا منع میکردند. (یوئیل ۱۶:۲)
عهد قدیم از روزه داشتن فردی، همچون روزه داشتن داود، عزرا، الیاس، دانیال و جمعی بسیار سخن گفته که بیانگر یک ارب دینی کاملاً متداول برای نیل به هدف مورد نظر در میان یهودیان بوده است.
ادامه دارد
⁉️ متن شبهه : 👇👇
اینکه بعضی دوست دارند خودآزاری کنند و با روزه خودشون رو شکنجه بدن خیلی مهم نیست، مهم اینه که دیگر آزاری هم میکنند و نمیزارند دیگران هم آب و غذا بخورند!!
✅ پاسخ شبهه : 👇👇👇
1⃣ ابتدا یادآوری می شود که یکی از شیوه های عملیات روانی و ذهنیت سازی، #برچسب_زنی است. این به این معنا است که دشمن، در ادبیات رسانهای و تبلیغاتی خود، برای زیبا جلوه دادن یک عمل زشت از برچسب های زیبا و برای یک امر دینی از برچسب منفی استفاده میکند. در این شبهه نیز برای منفی نشان دادن روزه از برچسب #شکنجه و #خودآزاری استفاده شده است. در حالیکه اگر بناست هرگونه عملی که نوعی سختی در آن است، شکنجه محسوب شود، رژیم غذایی توصیه شده توسط پزشکان، سختیها و زحمتهای یک ورزشکار برای رسیدن به قله های افتخار و.... همه را باید شکنجه دانست.
2⃣ مشکل این شبههافکنان این است توصیه های رژیمی پزشکان را (مخصوصا اگر غربیها گفته باشند) مفید میدانند، اما توصیه خالق پزشکان را شکنجه میدانند.
3⃣ کسی مانع خوردن و آشامیدن افرادی که نمیخواهند روزه بگیرند، نیست، آنچه ممنوع است، روزه خواری #علنی است
4⃣ بارها گفته شده که هرچیز رنگ قانون گرفت، برای همه لازم الاجرا است، چه آنکه قانون را قبول داشته باشیم، چه نداشته باشیم. آیا هرکسی، (حتی اگر دکترای مدیریت شهری داشته باشد) میتواند به بهانهی اینکه محل فلان چراغ قرمز مناسب نیست، از چراغ قرمز عبور کند؟ هرگز. چون نتیجهای جز هرج و مرج ندارد.
5⃣ ممنوعیت غذا خوردن در روزهای ماه مبارک رمضان هم یک قانون الهی است که توسط همه پرسی مردمی رنگ قانون به خود گرفته و مسلما ارزشش نسبت به قانونی که مثلاً استاد وضع کرده و خوردن خوراکی را سر کلاس ممنوع میکند، کمتر نیست. و برخورد با حجاب در فرانسه هم امری قانونی است که توسط مسئولین فرانسوی پیاده میشود.
6⃣ همانطور که دربسیاری از کشورها در حال حاضر با روزه خواری علنی برخورد قانونی میشود و حتی در رژیم سابق هم با تظاهر به روزه خواری برخورد میشد.
@ayeha313
💬پرسش: دختری که به سن_تکلیف رسیده، ولی به علت ضعف_جسمانی توانایی روزه گرفتن ندارد، و بعد از ماه_مبارک رمضان هم نمی تواند قضای آن را به جا آورد تا اینکه ماه رمضان سال بعد فرا می رسد، چه حکمی دارد؟
✅پاسخ:
🔹آیت الله خامنه ای: ناتوانی از گرفتن روزه و قضای آن به مجرد ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضای روزه نمی شود، بلکه قضای روزه های ماه رمضان که از او فوت شده، بر وی واجب است.بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعی دختران همان تکمیل نه سال قمری است که در این هنگام روزه بر آنها واجب است و ترک آن به مجرد بعضی از عذرها جایز نیست، ولی اگر روزه گرفتن برای ایشان ضرر داشته باشد یا تحمل آن برایشان همراه با مشقت زیاد باشد، افطار برای آنها جایز است.
🔹آیت الله مکارم: انسان نمى تواند به خاطر ضعف، روزه را بخورد، ولى اگر به قدرى ضعف پيدا کند که تحمّل آن بسيار مشکل شود، مى تواند روزه را بخورد و همچنين اگر خوف بيمارى داشته باشد.
🔹 آیت الله سیستانی: چنانچه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان برای آنان ضرر قابل توجّه دارد و موجب مریض شدن آنان میشود یا میترسند مریض شوند، احکام مریض در مورد آنان جاری میشود؛
امّا اگر روزه گرفتن برای آنان ضرر ندارد، ولی مثلاً به علّت طولانی بودن روز یا شدّت گرما، تمام کردن روزه برای آنان سختی فوق العادهای دارد که معمولاً چنین سختی قابل تحمّل نیست، باید به قصد قربت مطلقه روزه بگیرند و هنگامی که به علّت ضعف شدید یا احساس تشنگی زیاد، ادامه روزه ماه مبارک رمضان بر آنان فوق العاده سخت شد، میتوانند آب بیاشامند یا غذا بخورند؛ ولی بنابر احتیاط واجب در خوردن و آشامیدن، تنها به مقدار ضرورت اکتفاء نمایند و در بقیّه روز از انجام کاری که روزه را باطل میکند پرهیز نمایند؛ هرچند در هر صورت، با خوردن یا آشامیدن، روزه آنان، باطل میشود.
و اگر آنان میتوانند با استفاده از راههای معمول برای تقویت، مثل سحری مُقوّی خوردن یا کاهش فعالیت بدنی در طی روز یا استراحت بیشتر بدون داشتن ضرر و سختی فوق العاده روزه ماه مبارک رمضان را بگیرند، این کار لازم است.
📗 منبع: رساله مصوّر، جلد دو، صفحه ٢٣٨، سؤال ۴۴٣
@ayeha313