eitaa logo
🌱آیه های زندگی🌱
335 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
534 ویدیو
18 فایل
#خانه داری #مهدویت #ازدواج #روانشناسی #مذهبی https://harfeto.timefriend.net/17180058032928 لینک ناشناس کانال آیه های زندگی👆👆👆نظرات،پیشنهادات وانتقادات خودتان را با ما میان بگذارید
مشاهده در ایتا
دانلود
به هیچ عنوان برنج پخته شده ای که در یخچال نگهداری کرده اید را «سرد» نخورید !❌ دراین برنج باکتری باسیلوس رشد کرده است که درصورت گرم نکردن موجب اسهال و استفراغ در بدنهای ضعیف و آسیب میشود. @ayeha313
💢آیا زیر صحیح است و می تواند اشاره به بارانهای شدید در و و جاری شدن در ماه رجب امسال باشد؟ « امام صادق ع: وقتی که زمان قیام قائم نزدیک شود، در ماه رجب، بارانی بر مردم می بارد که مانندش دیده نشده ... و آب از روی آنان بالا می رود، از موهای سر و رویشان خاک می ریزد (الارشاد، ج٢، ص٣٨١) » پاسخ کوتاه: متن فارسی بالا که به عنوان حدیث نشر شده ، تنها یک ترجمه ناقص، نادرست و تقطیع شده(برش داده شده) از روایتی است که با یک سند ضعیف نقل شده است. حتی متن کامل و تحریف نشده ی آن روایت را نیز نباید با قاطعیت به عنوان سخن معصوم (ع) ترویج کرد زیرا دارای سند محکمی نیست. ✅توضیح بیشتر: 1 - حدیثی شبیه این در منبعِ ذکر شده یعنی کتاب الارشاد، ج2 ، ص381 وجود دارد اما متن عربیِ آن با ترجمه فارسی بالا، تفاوتهای مهمی دارد. 2 - متن فارسیِ بالا، یک بُرِشِ مغرضانه از ترجمه حدیث است و بخشهای مهمی از متن عربی را عمدا ترجمه نکرده اند تا آن را به بارانهای اخیر ربط بدهند. 3 - عبارت «آب از روی آنان بالا می رود» در متن عربی نیست. 4 - مؤلف عالیقدرِ کتاب الارشاد، این حدیث را به عنوان یک حدیث صحیح نیاورده بلکه فقط گفته که شخصی اینچنین نقل کرده است (یعنی نمی گوید روایت، درست و عینِ حدیثِ معصوم ع است). وی همچنین سند متصلی برای آن را ارائه نفرموده است. 5 - وقتی متن کامل روایت را ببینیم درباره ارتباطش با سیل و بارانهای شدید اخیر در ایران و عراق بیشتر شک خواهیم کرد.👇 متن عربی: رَوَى عَبْدُ الْكَرِيمِ الْخَثْعَمِيُّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع : كَمْ يَمْلِكُ الْقَائِمُ ع؟ قَالَ : " سَبْعَ سِنِينَ تَطُولُ لَهُ الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي حَتَّى تَكُونَ السَّنَةُ مِنْ سِنِيهِ مِقْدَارَ عَشْرِ سِنِينَ مِنْ سِنِيكُمْ فَيَكُونُ سِنُو مُلْكِهِ سَبْعِينَ سَنَةً مِنْ سِنِيكُمْ هَذِهِ وَ إِذَا آنَ قِيَامُهُ مُطِرَ النَّاسُ جُمَادَى الْآخِرَةَ وَ عَشَرَةَ أَيَّامٍ مِنْ رَجَبٍ مَطَراً لَمْ يَرَ الْخَلَائِقُ مِثْلَهُ فَيُنْبِتُ اللَّهُ بِهِ لُحُومَ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَبْدَانَهُمْ فِي قُبُورِهِمْ فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ مُقْبِلِينَ مِنْ قِبَلِ جُهَيْنَةَ يَنْفُضُونَ شُعُورَهُمْ مِنَ التُّرَابِ " عبدالکریم خثعمی گفت: به امام صادق عرض کردم: قائم عج چند سال حکومت خواهد کرد؟ امام (ع) فرمود: «هفت سال (حکومت می کند ولی) روزها و شبها برای او طولانی خواهد شد به گونه ای که یک سال از سالهای (حکومتِِ) او با 10 سال از سالهای شما برابری خواهد کرد بنابراین مدت حکمرانیِ او برابر با هفتاد سال از سالهای شما خواهد بود و هنگامی که قیام او فرا برسد در ماه جمادی الآخرة و 10 روز از ماه رجب، آنچنان بارانی بر مردم خواهد بارید که مانندش را ندیده باشند و خداوند با آن باران، گوشتهای مومنان و بدنهای آنان در قبرهایشان را خواهد رویاند. گویی من به آنان می نگرم که (از گور برخاسته اند و ) از سمتِ جُهَینه می آیند در حالی که خاک را از موهای خود می تِکانَند » توضیحات تکمیلی: این حدیث - حتی اگر صحیح باشد- ربطی به بارانهای شدید و سیل اسا در ایران و عراق ندارد زیرا: 1 - با توجه به اینکه امام صادق (ع) در مدینه زندگی می کردند و گاهی نیز برای حج به مکه می رفتند بنابراین اگر واقعا چنین فرموده باشند - که یقین نداریم- منظورشان بارش باران در سرزمین حجاز است نه ایران. ضمنا در متن حدیث نیز آمده که افرادی که از قبر بر می خیزند از سمت جُهَینه (منطقه ای بین مکه و مدینه) می آیند. 2 - طبق این روایت، بارانهای مورد نظر « از ماه جمادی الآخره شروع می شود و 10 روز نیز در رجب خواهد بود و موجب زنده شدن مومنان و برخاستن آنها از قبر می شود» که این خصوصیات انطباق با بارانهای اخیر ایران و عراق ندارد. : این حدیث را نباید به عنوان پیشگویی سیلهای اخیر، به معصوم ع نسبت داد زیرا با شرایط کنونی سازگاری ندارد. ضمنا حتی متن اصلی آن، سند محکمی ندارد و محتوایش نیز مشکوک است و یقین نداریم امام صادق ع چنین فرموده اند. @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸ســـــــــــلام 🌷صبح عالیتون متعالـی 🌸روزتون خوش و خـرم 🌷دلاتون مملو از عـشق 🌸بـا آرزوی بـهتـرین ها @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢عملی بهتر از عبادت چهل ساله ✅امام رضا علیه السلام: یک نفر از قوم بنی اسرائیل، چهل سال، عبادت کرد و سپس در راه خدا، قربانی نمود ولی قربانی او پذیرفته نشد. آن مرد با خود گفت: ای نفس! آنچه که به من رسیده، از جانب تو و گناهان توست. آنگاه خداوند عزوجل به او وحی نمود: این نکوهشی که از نفس خود نمودی، از عبادت چهل ساله ات برتر است. 📚وسائل الشیعه، باب جهادالنفس، روایت ۱۴۹ @ayeha313
☀️پيامبراكرم (ص) فرمودند: خداوند تعالى را فرشته اى است كه هرشب نازل مى شود و صدا می زند: 👤اى_بيست_ساله_ها جديت و كوشش كنيد و 👤اى_سى_ساله_ها زندگى و دنيا شما را فريب ندهد و 👤اى_چهل_ساله_ها براى لقاء پروردگارتان چه آماده كرده ايد و 👤اى_پنجاه_ساله_ها براى شما ترساننده (آثار پيري و مرگ ) آمد و 👤اى_شصت_ساله_ها وقت دروكردن رسيده (وقت رفتن نزديك شده) و 👤اى_هفتاد_ساله_ها شما را مى خوانند پس جواب دهيد و 👤اى_هشتاد_ساله_ها ساعت (آخرعمر) شما آمد و شما غافل هستيد! 📢سپس گويد اگر نبودند بندگان ركوع كننده و مردان خاشع و اطفال شيرخوار و حيوانات چرنده عذاب سختى بر شما (که_غافل_هستید) ريخته می شد. 📚مستدرك الوسائل : ج12 ، ص157، باب 96 ، ح13769 📚 ارشاد القلوب : ص ٣٢ @ayeha313
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰 چرا خداوند يکي رو ثروتمند و يکي رو فقير کرده ؟،چرا بايد يک ثروتمند ( باايمان، نه بي دين و حرامخور)هم تو اين دنيا بخاطر ثروتش لذت ببردو هرچي بخواد بتونه به راحتي فراهم کند و حتي با ثروتش کار هاي خوبي انجام دهد(يعني آخرتش را با پولش بسازد) و هم اون دنيا بخاطر کارهاي خوبي که انجام داده ؟ ولي يک فقير (مومن)فقط در دنياي آخرت بخاطر اعمال نيکش شاد باشد و در اين دنيا چون خداوند او را در خانواده ي فقيري قرار داده زجر بکشد؟ ✍️پاسخ: ✅ اولا: عدل الهي هرگز به معناي اين نيست كه خداوند مي بايست همه انسانها را در شرايط مساوي قرار دهد و به همه توانايي هاي يكسان دهد ، بلكه يه اين معناست كه از هر كسي به اندازه توانايي هاي او بازخواست كند و شرايط و زمان و مكان و نوع توانايي آنها را در هنگام سنجش اعمال و داوري در اعمال آنها لحاظ كند و از هر كسي به اندازه توانايي هاي او تكليف بخواهد؛ قرآن نيز به اين اصل اشاره كرده و مي فرمايد :" لَا تُكلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا؛ هيچ كس موظّف به بيش از مقدار توانايى خود نيست!"(1) پس اگر خداوند حكيم شخصي را غني و شخص ديگر را فقير قرار دهد هيچ مانعي ندارد. البته در صورتي كه تكليف اين دو در هنگام باز خواست يكي نباشد. ثانيا: مي توان گفت اين فقر مي تواند امتحاني از جانب خداوند متعال باشد و اينكه او در آن شرايط چگونه عمل مي كند، آيا گناهي مرتكب مي شود يا خير؛ كما اينكه همين فقر مي تواند جلوه اي از رحمت الهي باشد چرا كه خداوند ظرفقيت انسان ها را خوب مي داند و چه بسا غني شدن آدمي سبب طغيان او گرديده و او را نسبت به پروردگار عاصي وطغيان گر كند و به گناه و معصبت بكشاند؛ در اين صورت هم اين فقر با عدالت الهي منافاتي ندارد. ثالثا: ريشه بسياري از فقرها اعمال انسانها و گناهان آنها است چراكه در رواياتي كه از معصومين (عليهم السلام ) وارد شده است به اين موضوع اشاره شده است و بيان كرده اند بعضي از گناهان روزي آدمي را كم مي كند و باعث فقر مي شود؛ از طرفي در بعضي از موارد ديده شده آدمي بر اثر ندانم كاري و اشتباه خود فقير مي شود، لذا در اين دو مورد هم اين فقر اصلا با عدالت الهي منافات ندارد، چرا كه مسبب آنها خود انسان است. حضرت علي(ع) مي فرمايد: هر کس بر رنج(ناشي از کار) بردباري نورزد، بايد فقر را تحمل کند. همچنين مي فرمايند: آن گاه که اشياء جفت شوند تنبلي و کم کاري با هم جفت گردند و فقر تولد يابد(2). همچنين بي برنامگي يا برنامه ريزي نادرست به پيدايش فقر در سطح افراد و جوامع مي انجامد. به همين جهت امام علي(ع) نداشتن برنامه در زندگي و سوء تدبير را عامل فقر دانسته است. برخي از روايات نيز اسراف را سبب زوال نعمت دانسته اند که در واقع نوعي بي برنامگي و عدم رعايت اعتدال در مصرف است. البته در سطح کلان اسراف گستره يي فراتر مي يابد و هر نوع تضييع اموال کشور(اموال عمومي يا خصوصي) يا عدم بهره برداري بهينه از آن ها اسراف تلقي مي شود. پي نوشت: 1. بقره (2) آيه233. 2- ميزان الحکمه 251 @ayeha313
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا آب ريختن بر مزار رفتگان ثواب دارد؟ ✍️پاسخ: ✅در باره آب ريختن بر قبر ميت بايد گفت: يکي از مستحبات پس از دفن ميّت، آب ريختن روي قبر است، بدين ترتيب که رو به قبله بايستي و از طرف سر ميت دور تا دور قبر را آب بريزي و بقية آب را به وسط قبر بريزي.(1) در مورد کم شدن عذاب ميت رواياتي وارد شده است. امام صادق(ع) فرمود: "تا وقتي که خاک هاي قبر بر اثر پاشيدن آب نم داشته باشد، عذاب از ميّت برداشته مي شود.(2) البته نمي توان چنين روايتي را قطعي و يقيني دانست و شايد اين روايت ناظر به شخص خاصي باشد ، اما استحباب اين عمل به جاي خود باقي است. در وسائل الشيعه در مورد آب پاشيدن روي قبر رواياتي نقل شده است که دلالت بر استحباب آن دارد. از ظاهر روايات استفاده مي شود که استحباب مربوط به موقعي است که ميت را دفن کرده و پس از آن که قبر را از خاک پر کردند، روي آن آب بريزند. فقط از يک روايت استفاده مي شود که امام رضا(ع) دستور داد روي قبر يونس بن يعقوب تا چهل ماه يا چهل روز آب بريزند.(3) ريختن آب بر قبر به هنگام دفن ميت از سنت رسول خدا و مستحبات است و بنا بر روايت تا زماني که خيسي آب باشد، عذاب از ميت دفع مي گردد.(4) با توجه به اين روايات نمي توان استحباب آن را بعد از گذشت مدت استفاده کرد. اما برخي از فقها آب پاشيدن روي قبر را مختصّ به بعد از دفن نکرده اند، بلکه گفته اند که هر موقع انسان موفق به زيارت اهل قبور شد، مستحب است روي قبر آب بپاشد.(5) در روايات براي اين کار علت خاصي ذکر نشده است، اما شايد حد اقل علّت آن اين باشد که خاک قبر در اثر پاشيدن آب سفت و محکم شود تا بدن ميّت از دستبرد حيوانات مانند گورکن مصون بماند. کشتن مورچه هم به واسطه ريختن آب اشکال ندارد . با توجه به اين استحباب و روايات مربوط به آن، در بين عوام مردم شستن قبرها مرسوم شده و اين کار حرام يا بدعت نيست که از آن منع شود در عين اين که با اين شستن سنگ قبر هم تميز مي شود و نوشته هاي بر قبر، واضح مي گردد. و ممکن است احترام به ميت هم باشد. اما در باره روشن کردن شمع بايد گفت: اين کار شايد از روشن کردن چراغ در حرم و مرقد پيشوايان ديني نشأت گرفته است، زيرا در روايات دستور داده شد. چنين عمل شود. بحار الانوار روايت کرده که پس از شهادت امام باقر(ع) امام صادق(ع) دستور داد در منزلي که او ساکن بود،‌چراغ روشن کنند. پس از امام صادق(ع) نيز امام کاظم(ع) به اين روش ادامه داد. صاحب کتاب مکيال المکارم مي‌گويد: اين حديث بر بزرگداشت جايگاه و منازل امامان دلالت دارد و ممکن است به وسيله اين حديث بر استحباب روشن کردن چراغ در هر مکاني استدلال شود که بزرگداشت آن مصداقي براي تعظيم شعائر الهي به حساب مي‌آيد، گرچه در آن مکان‌ها کسي از نور چراغ استفاده نکند اما همين مقدار که احترام براي کسي تلقي شود که مکان منتسب به او است، کفايت مي‌کند، اما اگر از آن چراغ کساني استفاده بنمايند،‌بهتر است و اجر و ثواب بيشتري دارد.(6) شايسته است اين گونه امور با فرهنگ‌سازي به گونه‌اي جهت داده شود که از آن استفادة بهينه صورت گيرد و از حالت خرافي و بي‌هدف بودن آن جلوگيري شود، چون متأسفانه گاهي از سوي ناآگاهان چنين عملي سر مي‌زند . بايد به تناسب هر عصري از چراغ مناسب استفاده شود، تا بهرة معنوي بيشتري برده شود. در اين صورت به ميزان استفاده معنوي افراد از پرتو معنويت صاحب قبر، ثواب براي او نيز خواهد بود. روشن کردن شمع براي درگذشتگان، در همين راستا ارزيابي شده است و بيش‌تر جنبة نمادين دارد. پي نوشت ها: 1. امام خميني، تحريرالوسيله، نشر موسسه آثار امام خميني، ج 1، ص 91. 2. شيخ عباس قمي سفينه البحار، نشر موسسه انتشارات معصومه قم ج 2، ص 396، مادة قبر. 3. حرعاملي، وسائل الشيعه، نشر دار احجه بيروت 1412 ق، ج 2، ص 860؛ و نيز: سيد کاضم يزدي عروه الوثقي، نشر دار الکتبالاسلاميه تهران بي تا ج 1، ص 442. 4. امام خميني(ره)، تحريرالوسيله، نشر پيشيين، ج 1، ص 91؛ و نيز : شيخ عباس قمي، سفينه البحار، نشر پيشيين، ج 2، مادة قبر.396، 5. کليني، کافي، تهران، اسلاميه، 1367 ش، ج 3، ص 200. 6. ميرزا محمدتقي الاصفاني ميکال المکارم، نشر دار العلميه قم ، ج 2، ص 302. @ayeha313
💠امام صادق (علیہ السلام) : ✨شایسته است مؤمن هشت خصلت داشتہ باشد: 1⃣هنگام فتنہ و آشوب با وقار و آرام، 2⃣هنگام بلا و آزمایش بردبار 3⃣هنگام آسایش شکرگزار 4⃣بہ آنچہ خداوند روزی اش کرده، قانع باشد 5⃣دشمنان و مخالفان را مورد ظلم قرار ندهد، 6⃣بر دوستان برنامہ اى تحمیل نکند 7⃣جسمش از خودش خستہ؛ ولى دیگران از او راحت 8⃣و از هر جهت در آسایش باشند. 📚 اصول کافے جلد2 صفحہ47 @ayeha313
مردها رو عصبانی نکنید !😤 ▫️تحقیقات نشان داده است مردها در عصبانیت فقط دوست دارند از موضوع فرار کنند؛ آنها به حل مسئله فکر نمیکنند. + پس تلاش نکنید تا متقاعدشان کنید وقتی سکوت کنید زودتر آرام میشوند وقتی آرام شدند راحت تر متقاعد میشوند. @ayeha313