♨️سوال:
🔰حسرت و حسادت شديد دارم و هيچ جور رفع نميشه چیکار کنم؟
✍️پاسخ:
✅راههای مقابله با حسد:
1- تأمل و تفکر در آثار و عوارض تلخ حسد.
2- تواضع، خیرخواهی و به دیگران خدمت کنی. و از رسیدن خیر به دیگران شاد شوی و از موفقیت های و خوبی های دیگران همیشه صحبت کنی.
3- به یاد بیاورید که خداوند نعمت های زیادی به او(خود فرد حسود) داده به یاد افرادی که مشکلات بیشتری دارد بیفتد که من در مقایسه با آنان نعمت های زیادی دارم.
4- با پیروی از دستورات دین و آموزه های معصومین(علیهم السلام) عقل و خرد خود را ورزیده و قوی کند.
5- تبدیل کردن حسد به غبطه بدانیم که شکست دیگری هیچ کمکی به ما نمی کند و چه بسا مشکلاتی نیز به بار می آورد. لذا به جای تخریب دیگران به تقویت خود بپردازیم.
6- نسبت به دیگران خوش بین باشیم. سوء ظن داشتن به دیگران باعث حسادت می شود. حسود پس از ریاکاری، عوام فریبی و ... به تخریب چهره مردم می پردازد. و این عمل بر ضد خوش بینی است.
7- دعا و تضرع برای پیراستن نفس از آلودگی ها(از جمله حسد) و مداومت به این در خواست.
8- به خود تلقین کردن که من خوب شده ام و من دیگر چنین نیستم از حسد نفرت دارم.
9- تأمل در بی ثباتی دنیا و به یاد مرگ بودن و انسان بداند و غافل نباشد که دیری نمی پاید که حسود و حاسد در خاک پوسیده و فاسد می شوند و یاد و نامی از آنها باقی نمی ماند .
10- حسادت بر کسی باعث ضرر دین و دنیای حسود می شود و به محسود ضرری نمی رسد و حتی اگر حسود عملی انجام دهد نیکی هایش برای محسود نوشته می شود.
- البته توجه داشته باشید که: بین غبطه و حسادت فرق وجود دارد. غبطه روحیه ای است که در پی آن فرد می خواهد نعمت و کمالی را که دیگری دارد، مثل آن را داشته باشد، بدون آن که آرزوی نابودی آن را در دیگری بنماید.
@ayeha313
#حدیث_امروز
💢 دروغ
امام علی(ع):
هیچ بنده ای #طعم ایمان را نمی چشد، مگر این كه #دروغ را چه #شوخی و چه #جدی ترك كند.
📚اصول کافی، ج۴، باب الکذب، ح۱۱.
✅ یکی از کسبهای حرام، کسب از طریق کذب و #دروغ است. در گذشته اکتساب از راه کذب، کمتر وجود داشت. امّا در زمان ما این #معنا وجود دارد. امروزه عدهای در دنیا از طریق دروغ گفتن #نان میخورند!
✅ #دروغ با #راحت دروغ گفتن تفاوت دارد. در #جامعه_ای که براحتی افراد دروغ میگویند؛ #تقوای_اجتماعی جایگاه و اثری ندارد.
@ayeha313
#شاه_بانو_یا_رقیه_س
السلام ای دستگیر عالمین
ای به ارباب دو عالم نورعین
روز محشر چشم ما بر دست توست
اشفعی لی فاطمه بنت الحسین
#یا_باب_الحوائج
@ayeha313
💢حضرت آیت الله بهجت(ره):
یک نگاه تند که سبب ایذای یک مؤمن و یا هتک حرمت او شود، حرام است؛ همچنین یک تبسم به اهل معصیت که موجب تشویق او بر گناه باشد، حرام است. بنابراین، کسی که میخواهد به درجات کمال و یقین نائل گردد، باید از اینگونه گناهان هم پرهیز نماید.
📚در محضر بهجت ج٢ ص٧
@ayeha313
🔴 ﻫﯿﭻ ﺯن یا مردی ذاتا خیانتکار نیست 🔴
ﻗﺒﻞ ﺍﺯ اتهام زدن به طرف مقابل ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﭼﻨﺪ جمله ﺧﻮﺏ ﻓﮑﺮ کنید:
♦️ﺍﮔر ﺑﻪ همسرت ﻣﺤﺒﺖ ﻧﮑﻨﯽ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻣﺤﺒﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ
♦️ﺍﮔر ﺑا همسرت ﺣﺮﻑ ﻧﺰﻧﯽ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺣﺮﻑ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺯﺩ
♦️ﺍﮔر ﺑا همسرت ﺗﻔﺮﯾﺢ ﻧﮑﻨﯽ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻔﺮﯾﺢ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﺮﺩ
♦️ﺍﮔﺮ همسرت ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺟﻨﺴﯽ ﺭﺍﺿﯽ ﻧﮑﻨﯽ، ﺩﯾﮕﺮﯼ راضیاش ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ (ﺍﮔﺮ ﻫﻢ ﺧﯿﺎﻧﺖ نمیکند ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺣﻔﻆ ﺁﺑﺮﻭست ﻧﻪ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺗﻮ)
♦️ﺍﮔﺮ ﺑﺮﺍﯼ همسرت ﻫﺪﯾﻪ ﻧﺨﺮﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺧﺮﯾﺪ
♦️ﺍﮔﺮ همسرت ﺭﺍ ﺩﺭﮎ ﻧﮑﻨﯽ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺩﺭﮐﺶ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ
♦️ﺍﮔﺮ همسرت ﺭﺍ ﻭﻝ ﮐﻨﯽ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﭼﺴﺒﯿﺪ
♦️ﺍﮔﺮ همسرت ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﮑﻨﯽ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ
⛔️هیچ گاه خود را استثناء ندانید؛ ﺍﯾﻦ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎ ﺷﺎﻣﻞ ﺣﺎﻝ تمام افراد ﻣﯽﺷﻮﺩ.
👈ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﯿﺪ ﻧﻪ ﻣــــﺮﺩ ﺧﯿﺎﻧﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ ﻭ ﻧﻪ ﺯﻥ.
🌷🍃❣🍃🌷🍃❣🍃🌷
@ayeha313
👨🏻آقای خونه!
🍃 آقايان شايد بارها شنيدهاند كه وقتی از خانمی میپرسند چه شوهری می پسندی می گويند
👈 "مردی كه بتوانم به آن تكيه كنم"
آقايان بايد بدانند منظور زنان از «تكيه كردن» سينه سپركردن و قوی بودن برای دعوای سر کوچه و چهره خشن و بزن بزن نيست، اصلاً و اصلاً اينگونه نيست!!!
🔸 آنان بیشتر نیازمند " #امنیت_روحی" هستند نه "امنیت جسمی"
👈 آنان نیازی به یک قلدر جسمی و جنسی ندارند، بلكه آنان با توجه به روحيه لطيفشان دوست دارند با تمام وجود باور کنند که در کنار آنها همواره یک حامی صادق است که آنان را از لحاظ روحی و روانی و عاطفی، حمایت و پشتیبانی می کند.
👌خصوصا احترام به زن در محافل خصوصی و عمومی به خصوص در جمع فاميل، اقوام، دوستان، نزديكان و....
🌸❤️🍃💐🍃❤️🌸
@ayeha313
🔴کسانی که سالها عَجِّل عَلی ظُهُورِکَ یا صاحِبَ الزَّمان میگفتند، چرا از مشکلات کلافهاند و تاب تحمّل آن را ندارند؟
💫عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی:
☀️تلاطمات و ناآرامیهایی که در روزگار ما در سراسر عالم بروز نموده است، حاوی بشارت بزرگی است...
🌏 جهان از درد زایمان به خود میپیچد و عنقریب فرزندی را بیرون خواهد داد.
❄قبل از بارش باران، تندبادی بر
میخیزد و همهی خس و آشغالها را از روی زمین جارو میکند.
امّا اگر کمی صبر کنیم، باد آرام میگیرد و باران میبارد و سپس ابرها کنار میروند و هوا لطیف و آفتابی میشود
♨️آشوبها و نابسامانیهایی که در
سراسر جهان پدیدار شده است، نزدیکتر شدن هوای لطیف و آسمان صاف و آفتابی عصر ظهور را بشارت میدهد.
🕋سواری که از دور میآید، پیش از آنکه خودش برسد و دیده شود، گرد و غباری که از زیر پای اسبش بر میخیزد، دیده میشود.
آشوبها و ناآرامیهای جهان در روزگار ما، خبر از نزدیک شدن امام زمان عجّلاللهتعالیفرجه میدهد.
⭐ اینها مقدّمهی ظهور است. یا باید تحمل کنن یا دعای تعجیل ظهور حضرت را پس بگیرند یا دست از بیتابی و بیقراری بردارند و به آنچه هست تن بدهند.
🔸بعد از هر شلوغی، خلوتی متناسب با آن خواهد بود و هر چه شلوغی بیشتر باشد، خلوت بعد از آن بزرگتر است.
⚡در آخرالزّمان شلوغی خیلی زیاد است، به نحوی که گروهی گروه دیگر را تکفیر میکند و جمعی جمع دیگر را لعنت میکند.
📗مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب
@ayeha313
🌺بس که بوی خوش تو رایحه ی غم دارد ...
🌺روز میلاد تو هم بوی محرم دارد..
🌟هجدهم تا بیست و سوم شعبان، ایام ولادت با سعادت حضرت رقیه بنت الحسین علیهما السلام تبریک و تهنیت باد🌺☀️✨
@ayeha313
ســــ🌸ـــلام
روزتون قشنگـــــ🌸
لحظه هاتون با یاد خدا زیبا و زیباتر🌸
🌸🌸🌸
@ayeha313
💢متکبرها به بهشت نمی روند
✅امام علی علیه السلام:
خداوند، مخلوقات خود را آزمایش میکند، تا بد و خوب از هم مشخص شوند و #تکبّر و خودپسندی را از آنها دور کند.
پس، از آنچه خداوند نسبت به ابلیس انجام داد عبرت گیرید، زیرا اعمال فراوان و کوششهای مداوم ابلیس با تکبّر از بین رفت.
او شش هزار سال #عبادت کرد، امّا با ساعتی تکبّر، همه را نابود کرد.
چگونه ممکن است پس از ابلیس، فرد دیگری همان اشتباه را تکرار کند و سالم بماند؟
نه، هرگز! خداوند هیچ گاه انسانی را برای عملی وارد #بهشت نمی کند که برای همان عمل، فرشته ای را محروم کرده است.
📚نهج البلاغه ، خطبه ۱۹۲
@ayeha313
💢اسلام با حضور زن در جامعه مخالف ندارد، اسلام مخالف اختلاط است.
#شهید_مطهری
✅اسلام با #اختلاط مخالف است نه با شرکت زن در مجامع ولو با حفظ حریم. اسلام میگوید: نه حبس و نه اختلاط بلکه حریم. سنت جاری #مسلمین از زمان رسول خدا(ص) همین بوده است که زنان از شرکت در مجالس و مجامع منع نمیشدهاند ولی #همواره اصل «حریم» رعایت شده است.
✅در مساجد و مجامع، حتی در #کوچه و معبر، زن با مرد مختلط نبوده است. شرکت #مختلط زن و مرد در برخی مجامع، مانند برخی مشاهد مشرّفه که در زمان ما محل ازدحام فوقالعاده است، برخلاف مرضیّ #شارع مقدس اسلام است.
📚استاد مطهری، مسئله حجاب، ص220
@ayeha313
پنجشنبه ها
چه خوشحال می شوند
عزیزانی که
دستشان از دنیا کوتاه است
و منتظر قلب پرمهرتان هستند
جایشان همیشه سبز، با فاتحه و صلوات و خیراتی هر چند کوچک یادآورشان باشید🌺
@ayeha313
🌙گام های آخر ماراتن شعبان
🔹روزهای پایانی ماه پر بار شعبان را سپری می کنیم و سفره پر برکت اعمال و ثواب هایش برچیده می شود. در کلام ائمه اثراتی برای روزه داران در این ماه ذکر شده، این اندک زمان را غنیمت شماریم برای امتیاز گرفتن.
🔻کفاره گناهان بزرگ
🔻مستحق رحمت و مغفرت و کرامت خداوند
🔻پاداش دو ماه روزه ی متوالی
🔻اسباب آمرزش
🔻شفاعت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)
🔻کفّاره گناهان گذشته و آینده
🔻استغفار ملائک برای روزه دار
🔻ایمن از شر شیطان
🔻رفع هفتاد بلا
🔻وسعت روزی
🔸استغفار در ماه شعبان هم امتیاز هزار برابر دارد و هم کمی از اشتباهاتمان را جبران میکند. یک پیشنهاد برای استغفار گفتن هفتاد بار «اَستغفِرُاللّه و أَسالهُ التَوبه» در هر روز از ماه شعبان است.
@ayeha313
غذاهای ممنوعه در زمان اسهال ! 😣
👈محصولات لبنی ( شیر ، پنیر ، خامه )
👈غذاهای چرب(فستفود، گوشت گوساله، غذاهای سرخ شده)
👈خوراکی های بدون شکر ( شکلات ، نوشابه های رژیمی)
@ayeha313
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا آب ريختن بر مزار رفتگان ثواب دارد؟
✍️پاسخ:
✅در باره آب ريختن بر قبر ميت بايد گفت: يکي از مستحبات پس از دفن ميّت، آب ريختن روي قبر است، بدين ترتيب که رو به قبله بايستي و از طرف سر ميت دور تا دور قبر را آب بريزي و بقية آب را به وسط قبر بريزي.(1)
در مورد کم شدن عذاب ميت رواياتي وارد شده است. امام صادق(ع) فرمود: "تا وقتي که خاک هاي قبر بر اثر پاشيدن آب نم داشته باشد، عذاب از ميّت برداشته مي شود.(2) البته نمي توان چنين روايتي را قطعي و يقيني دانست و شايد اين روايت ناظر به شخص خاصي باشد ، اما استحباب اين عمل به جاي خود باقي است.
در وسائل الشيعه در مورد آب پاشيدن روي قبر رواياتي نقل شده است که دلالت بر استحباب آن دارد. از ظاهر روايات استفاده مي شود که استحباب مربوط به موقعي است که ميت را دفن کرده و پس از آن که قبر را از خاک پر کردند، روي آن آب بريزند. فقط از يک روايت استفاده مي شود که امام رضا(ع) دستور داد روي قبر يونس بن يعقوب تا چهل ماه يا چهل روز آب بريزند.(3)
ريختن آب بر قبر به هنگام دفن ميت از سنت رسول خدا و مستحبات است و بنا بر روايت تا زماني که خيسي آب باشد، عذاب از ميت دفع مي گردد.(4)
با توجه به اين روايات نمي توان استحباب آن را بعد از گذشت مدت استفاده کرد.
اما برخي از فقها آب پاشيدن روي قبر را مختصّ به بعد از دفن نکرده اند، بلکه گفته اند که هر موقع انسان موفق به زيارت اهل قبور شد، مستحب است روي قبر آب بپاشد.(5)
در روايات براي اين کار علت خاصي ذکر نشده است، اما شايد حد اقل علّت آن اين باشد که خاک قبر در اثر پاشيدن آب سفت و محکم شود تا بدن ميّت از دستبرد حيوانات مانند گورکن مصون بماند. کشتن مورچه هم به واسطه ريختن آب اشکال ندارد .
با توجه به اين استحباب و روايات مربوط به آن، در بين عوام مردم شستن قبرها مرسوم شده و اين کار حرام يا بدعت نيست که از آن منع شود در عين اين که با اين شستن سنگ قبر هم تميز مي شود و نوشته هاي بر قبر، واضح مي گردد. و ممکن است احترام به ميت هم باشد.
اما در باره روشن کردن شمع بايد گفت: اين کار شايد از روشن کردن چراغ در حرم و مرقد پيشوايان ديني نشأت گرفته است، زيرا در روايات دستور داده شد. چنين عمل شود. بحار الانوار روايت کرده که پس از شهادت امام باقر(ع) امام صادق(ع) دستور داد در منزلي که او ساکن بود،چراغ روشن کنند. پس از امام صادق(ع) نيز امام کاظم(ع) به اين روش ادامه داد.
صاحب کتاب مکيال المکارم ميگويد: اين حديث بر بزرگداشت جايگاه و منازل امامان دلالت دارد و ممکن است به وسيله اين حديث بر استحباب روشن کردن چراغ در هر مکاني استدلال شود که بزرگداشت آن مصداقي براي تعظيم شعائر الهي به حساب ميآيد، گرچه در آن مکانها کسي از نور چراغ استفاده نکند اما همين مقدار که احترام براي کسي تلقي شود که مکان منتسب به او است، کفايت ميکند، اما اگر از آن چراغ کساني استفاده بنمايند،بهتر است و اجر و ثواب بيشتري دارد.(6)
شايسته است اين گونه امور با فرهنگسازي به گونهاي جهت داده شود که از آن استفادة بهينه صورت گيرد و از حالت خرافي و بيهدف بودن آن جلوگيري شود، چون متأسفانه گاهي از سوي ناآگاهان چنين عملي سر ميزند . بايد به تناسب هر عصري از چراغ مناسب استفاده شود، تا بهرة معنوي بيشتري برده شود. در اين صورت به ميزان استفاده معنوي افراد از پرتو معنويت صاحب قبر، ثواب براي او نيز خواهد بود. روشن کردن شمع براي درگذشتگان، در همين راستا ارزيابي شده است و بيشتر جنبة نمادين دارد.
پي نوشت ها:
1. امام خميني، تحريرالوسيله، نشر موسسه آثار امام خميني، ج 1، ص 91.
2. شيخ عباس قمي سفينه البحار، نشر موسسه انتشارات معصومه قم ج 2، ص 396، مادة قبر.
3. حرعاملي، وسائل الشيعه، نشر دار احجه بيروت 1412 ق، ج 2، ص 860؛ و نيز: سيد کاضم يزدي عروه الوثقي، نشر دار الکتبالاسلاميه تهران بي تا ج 1، ص 442.
4. امام خميني(ره)، تحريرالوسيله، نشر پيشيين، ج 1، ص 91؛ و نيز : شيخ عباس قمي، سفينه البحار، نشر پيشيين، ج 2، مادة قبر.396،
5. کليني، کافي، تهران، اسلاميه، 1367 ش، ج 3، ص 200.
6. ميرزا محمدتقي الاصفاني ميکال المکارم، نشر دار العلميه قم ، ج 2، ص 302.
@ayeha313
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا روح ميت بعد از مرگش آزاد هست؟
✍️پاسخ:
✅در ميان اين جهان و سراي آخرت، جهان سومي به نام «برزخ » است که ارواح همه انسانها پس از مرگ تا روز قيامت در آن قرار مي گيرند: «و من ورائهم برزخ الي يوم يبعثون، و پشت سر آنها (پس از مرگ) برزخي است تا روز قيامت.» (1)
در مورد آيه «و من ورائهم برزخ... .» امام صادق(ع) فرمود: «هو القبر و ان لهم فيه لمعيشة ضنکا و الله ان القبر لروضة من رياض الجنة او حفرة من حفر النار: مراد از برزخ همان قبر مي باشد و البته براي کافران هر آينه زندگي سختي در آنجا مي باشد به خدا سوگند که قبر هر آينه باغي از باغ هاي بهشتي (براي مؤمنين) و يا حفره اي از حفره هاي آتش جهنم (براي کافران و . .). مي باشد.» (2)
از امام صادق(ع) پرسيدم ارواح مؤمنين پس از مرگ در چه وضعند؟ فرمود: «در برزخ در ميان غرفه هايي از بهشت بسر مي برند، از خوراک بهشتي مي خورند و از آب آن مي نوشند و منتظر انجاز وعده پروردگار خود هستند»
از اين رو امام صادق(ع) خطاب به شيعيان آن زمان مي فرمايد: «والله اتخوف عليکم في البرزخ . قلت ما البرزخ؟ فقال: القبر منذ حين موته الي يوم القيامة: من بر شما (شيعيان) در عالم برزخ مي ترسم، راوي مي گويد: من به امام صادق(ع) گفتم که عالم برزخ کجا است؟ فرمود: قبر است، زندگي در آن از زمان مرگ تا روز رستاخيز ادامه دارد.»(3)
اصل اين واژه «بَرْزَهْ» بوده و در عربي به صورت برزخ در آمده و به معناي حائل و واسطه بين دو چيز است. باريکه راهي که دو قسمت را به هم وصل مي کند يا جزيره اي که دو قسمت خشکي را به هم متصل مي نمايد، برزخ گويند. همچنين فاصله بين ايمان قوي و ضعيف و يا حد وسط شک و يقين را برزخ نامند.
البته از جزئيات آن جهان نيز آگاهي زيادي نداريم و نمي توانيم داشته باشيم، اين قدر مي دانيم که ارواح نيکان و صالحاني که در درجات بالا قرار دارند (مانند ارواح شهدا) در آن جهان، متنعم به نعمت هاي فراواني هستند: «و لا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون، هرگز گمان مبر کساني که در راه خدا کشته شدند مردگانند، بلکه آنها زنده اند و در پيشگاه پروردگارشان متنعمند.» (4)
«ابوبصير» مي گويد: از امام صادق(ع) پرسيدم ارواح مؤمنين پس از مرگ در چه وضعند؟ فرمود: «در برزخ در ميان غرفه هايي از بهشت به سر مي برند، از خوراک بهشتي مي خورند و از آب آن مي نوشند و منتظر انجاز وعده پروردگار خود هستند» (5).
و نيز ارواح ظالمان و طاغوت ها و حاميان آنها در آن جهان معذبند، همان گونه که قرآن درباره فرعون و آل فرعون مي گويد: «النار يعرضون عليها غدوا و عشيا و يوم تقوم الساعة ادخلوا آل فرعون اشد العذاب، عذاب آنها (در برزخ) آتش (دوزخ) است که هر صبح و شام بر آن عرضه مي شوند، و روزي که قيامت بر پا شود (مي فرمايد) آل فرعون را داخل سخت ترين عذابها کنيد!» (6)
مراد از برزخ همان قبر مي باشد و البته براي کافران هر آينه زندگي سختي در آنجا مي باشد به خدا سوگند که قبر هر آينه باغي از باغ هاي بهشتي (براي مؤمنين) و يا حفره اي از حفره هاي آتش جهنم (براي کافران و . .). مي باشد.
گروه سومي که گناهان کمتري دارند نه جزء اين دسته اند و نه جزء آن دسته، و مشمول هيچ کدام از عذاب و کيفر نيستند، گويي در جهان برزخ در حالتي شبيه به خواب فرو مي روند و در رستاخيز بيدار مي شوند! «و يوم تقوم الساعة يقسم المجرمون ما لبثوا غير ساعة...
و قال الذين اوتوا العلم و الايمان لقد لبثتم في کتاب الله الي يوم البعث فهذا يوم البعث و لکنکم کنتم لا تعلمون، و روزي که قيامت بر پا شود گنهکاران قسم ياد مي کنند که جز ساعتي در عالم برزخ درنگ نکردند... اما کساني که علم و ايمان به آنها داده شده (خطاب به مجرمان) مي گويند:شما به فرمان خدا تا روز قيامت (در عالم برزخ) قرار داشتيد، و اکنون روز رستاخيز است ولي شما نمي دانستيد!» (7)
اين است که فرموده اند: القبر اما روضة من رياض الجنة، او حفرة من حفر النيران: عالم قبر براي انسان يا به منزله باغي است از باغهاي بهشت و يا به منزله گودالي است از گودال هاي جهنم. اهل سعادت، از همان آن توفي و مردن، سعادتشان شروع مي شود، و اهل عذاب، از همان آن مردن، عذاب برزخيشان آغاز مي گردد.
هيئت مثالي انسان در برزخ به انساني که در خواب مي بيند شبيه است. انساني که ما او را در خواب مي بينيم تمام اعضاء و جوارح انسان را داراست ولي جسم نيست، جا اشغال نمي کند، منوط به زمان خاصي نيست، به طوريکه در ذهن ما به سادگي جاي مي گيرد در حالي که خود وي در شهر و منطقه اي ديگر است؛ انساني با بدن مثالي، نه مادي و نه مجرد محض، بلکه چيزي بين آنها که از آن به تجرد برزخي هم مي توان ياد کرد.
@ayeha313
ازدواج با سه گروه زجر مطلق است
۱-بدبین
۲-معتاد
۳-خسیس
لطفا دقت کنید
@ayeha313
🔴از گناه و معصیت در شب جمعه بپرهیزید!
💚امام صادق (علیه السلام) فرمود:
⛔️از ارتکاب گناه در شب جمعه بپرهیزید که کیفر گناهان در آن شب دو چندان است!
چنانچه ثواب حسنات چند برابر است
✅و کسى که در شب جمعه معصیت خدا را ترک کند،خدا گناهان گذشته ى او را بیامرزد🌷
🚫و هر که آشکارا در شب جمعه مرتکب گناه شود،حق تعالى او را به گناهان همهى عمرش عذاب کند
🔥و عذاب گناه آشکار شب جمعه را «به کیفر شکستن حرمت شب جمعه» بر او دو چندان کند..
📘بحار الانوار : 86 / 283 ، باب 2 ، حدیث 28
@ayeha313
فرق وَرع، زهد، تقوی ، چیست؟
ورع👇👇👇👇
به حالتی در انسان میگویند که انسان نه تنها از حرام بلکه از امورِ شبههناک نیز دور باشد.
مثال: برخی میگویند بعضی موسیقیها حلال است ولی کسی که شک کند به موسیقی تا حدّ ممکن گوش ندهد یا کسی که به پولی نیازمند است و وسیلهای را ارزان میفروشد، راضی به خریدنِ ارزان آن نباشد، ورع دارد. دوم اینکه صاحبِ ورع از گناه نفرت دارد. کسی که ذاتاً حسود نیست و از حسادت نفرت دارد، صاحبِ ورع است.
تقوي👇👇👇
به حالتی میگویند که فرد از ترس خدا و حساب کتابِ قیامت و دوزخ، سمت گناه نمیرود. انسان با تقوی، ممکن است در مسائل شبههناک، دچار غفلت شود چون حرامهای آشکار مانند؛ دزدی و ربا و.... را بیشتر مراعات مي كند. دوم اینکه انسان با تقوی ممکن است در دلش حسّ حسادت باشد، ولی با حسادت خود مبارزه میکند تا بروز نکند.
زهد👇👇👇👇
به حالتی میگویند که انسان باقی را بر فانی نفروشد مانند کسی که یخی داشت و هوا گرم بود؛ کسی آمد و گفت: یک سکه زر میدهم این یخ را به من بده. مرد اندیشه کرد که تا فردا دو بار بیشتر آب نخواهد خورد و این یخ، تا صبح فردا دوام نخواهد کرد، اگر دو بار آب گرم بخورد چیزی نمیشود و میگذرد ولی اگر این زر را بگیرد تا آخرِ عمر با اوست، پس یخ داد و زر گرفت.
مثال دیگر، به کسی معاملهای پیشنهاد میشود که سود زیادی دارد، مانند خریدنِ قطعهای زمین؛ اما این مرد زمین را در برابر عمرش مانند یخ میداند که با تمام شدن عمرش، چیزی از زمین به او نخواهد رسید. در سوی دیگر، فرد دیگری به او پیشنهاد تأسیس مؤسسه خیریهای را میدهد که باید در آن مبلغی هزینه کند. این مرد اگر زاهد باشد، مؤسسه خیریه را بر خریدِ زمین ترجیح میدهد.
ما عِنْدَکُمْ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ وَ لَنَجْزِيَنَّ الَّذينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا يَعْمَلُونَ (96 - نحل)
آنچه نزد شماست فنا میشود و آنچه نزد خداست ماندنی است و هر آینه کسانی را که صبوری نمودند بهتر از آنچه عمل میکردند پاداش میدهیم.
زهد از ورع و تقوی بالاتر است زیرا کسی که محبت دنیا در دلش باشد، امکان داشتن تقوی و ورع برای او متصور نیست. ورع نیز از تقوی بالاتر است.
برای داشتن ورع، باید هدایتِ خاصهی الهی شامل انسان شود و خداوند نیز باید به انسان فرقان عطا کند؛ بدون هدایت خاصه و فرقان، ورع ممکن نیست.
زهد در حقیقت تَبتّل است یعنی بریدن از خلق و مخلوقات برای رسیدن به خدا، مصداق آیه 8 سوره مزمل است.
و اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتيلاً (8 - مزمل)
و نام پروردگارت را ذکر کن و دست حاجت خود را به سویش دراز کن.
ورع در حقیقت نه تنها ترکِ گناه است بلکه مرتکب ترکِ اولی نشدن هم است.
مثال: در یک روز سرد زمستانی کسی متوجه میشود گربهای در خانهی او در محل خاصی زایمان کرده است و وجود گربه و فرزندان او برای بهداشت و آسایش این فرد ضرر دارد؛ اگر این گربهها را برداشته و در حیاط خانه قرار دهد گناه نکرده است. چنین کسی، با این کار تقویاش آسیب نمیبیند ولی اگر اهل ورع باشد، باید ترکِ اولی نکند، یعنی بهترین کار را انجام دهد؛ سعی کند در جای گرم دیگری، گربه و نوزادانش را پناه دهد.
کسی که ورع داشته باشد در حقیقت تقوی هم دارد. کسی که زهد و ورع داشته باشد، بهترین شرایط انجام اعمال صالح را در خود ایجاد میکند و در این حالت از مقام مؤمن بودن بالاتر رفته و به مقام اولیاء الله میرسد.
@ayeha313
#السلام_علیک_یا_صاحب_الزمان
سلام بر تـو که صبح مرا سلام تویی
سلام بر تو که آغاز هر کلام تویی
سلام بر تو که از صبح نور تا شب حشر
تو بوده ای و تو هستی و والسّلام تویی
"یا صاحبَ الزَّمان اَنا مُستَغیثٌ بکَ" "الغَوثَ اَدرِکنی"
@ayeha313
💢رفیق، مال و نماز...
#شیعه_واقعی را چگونه می توان شناخت؟
بین #صفات و ویژگی های متعدد، امام صادق(ع) سه #صفت را نام میبرند...
✅امام صادق (ع):
#شیعه با سه صفت شناخته می شود:
به اطرافیانش نگاه می شود که چگونه افرادی هستند، و #نماز را چگونه و در چه وقت می خواند و اگر #صاحب مال است اموالش را چگونه مصرف می کند.
📚بحار الأنوار، ج 64، ص 302.
@ayeha313