eitaa logo
🌱آیه های زندگی🌱
328 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
525 ویدیو
14 فایل
#خانه داری #مهدویت #ازدواج #روانشناسی #مذهبی https://harfeto.timefriend.net/17180058032928 لینک ناشناس کانال آیه های زندگی👆👆👆نظرات،پیشنهادات وانتقادات خودتان را با ما میان بگذارید
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 چهار چیزی که باعث میشه یک زن از لحاظ روحی ارضا بشه : 1- : هر روز بهش بگی دوسش داری ! 2- : در شلوغ ترین لحظه ها به یادش باشی 3- : هر وقت نگاش میکنی لبخند بزنی 4- : جلوی بقیه ازش تعریف و تشکر کنی @ayeha313
👇👇👇 ♨️سوال: ✅آيا وقتي در فرستادن صلوات ياخواندن قرآن براي حاجت ديگران شرکت ميکنيم، خودمان هم ثواب ميبريم؟ ✍️پاسخ: ✅بله حتما اصلِ تلاوت قرآن و ذکر، دارای ثواب است؛ اگر این اعمال را برای حاجت دیگران، با نیت رضای الهی و قصد تقرب به او انجام دهید، غیر از ثواب اصلی، یک ثواب اضافی هم به خاطر احسان به مومنان و دعا در حق آنها خواهید داشت. @ayeha313
⁉️متن شایعه 👇👇👇 ایران به صورت مخفیانه با روسیه توافق میکنه که زباله‌های هسته‌ای رو به ایران بیارن و در کویر لوط و سمنان به صورت کاملا مخفیانه و دور از اطلاع مردم در چاه‌هایی عمیق با بشکه پلاستیکی مدفون کنند و در صورت نشت، فوق‌العاده کشنده و سرطان‌زا هست این موضوع توسط چند نفر بومی آنجا لو میره و به گوش کارشناسان میرسه و با اعتراض شدید مواجه میشن و این موضوع داشته رسانه‌ای میشده بلافاصله همگی دستگیر و به زندان اوین منتقل شدند و کلی صدا کرد متاسفانه این اتفاق خطرناک حقیقت داشت و همچنان انجام میشه ✅پاسخ شایعه: 👇👇👇 سخنگوی سازمان انرژی اتمی: قرار نیست، پسماند هسته‌ای دیگر کشورها در ایران دفن شود. هیچ کشوری نمی‌تواند پسماند هسته‌ای خود را در کشور دیگر دفن کند. 🌐tabnak.ir/003qlJ پیتر برنز (Peter C. Burns)، رئیس مرکز انرژی‌های پایدار در دانشگاه نوتردام: حمل و نقل پسماندهای اتمی دشوار است و نزدیک به غیرممکن است که بتوان مقادیر زیاد زباله‌های هسته‌ای را بدون ردیابی بین مرزهای بین‌المللی جابجا کرد. 🌐https://www.bartarinha.ir/fa/news/1104092/ فروردین ماه امسال یک بازیگر فراری در حساب کاربری خود در توییتر و اینستاگرام، هم به زبان فارسی و هم انگلیسی ادعا کرد کویرهای ایران در حال حاضر محل دفن زباله‌های اتمی چین است که به عنوان ادعای شاخدار در فضای مجازی مطرح شد. 🌐https://www.bartarinha.ir/fa/news/1104092/ @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همیشه باور داشته باش که قراره برام اتفاقاتی خوبی بیافته شاد باش و سبک وقتی چشم امیدتون به خدا باشد هیچ چیز آنقدر عجیب نیست که پیش نیاید 🍂برای امروزتون بهترین اتفاقات رو آرزو میکنم🙏 @ayeha313
💠امیرالمؤمنین (ع) : وَيحَ ابنِ آدَمَ ! أسيرُ الجوعِ ، صَريعُ الشِّبَعِ ، غَرَضُ الآفاتِ ، خَليفَةُ الأَمواتِ. 💎امام علی (ع) : بيچاره آدميزاد ! اسير گرسنگى ، زمين خورده سيرى ، آماج گزندها ، و جانشين مُردگان است. 📖منبع : غرر الحكم حدیث ۱۰۰۹۶ ➖ پُست شماره ۳۲۵ @ayeha313
آری یا خیر🤔 دوران دانشجویی، برای ازدواج و در کنار مزایای آن، دارای معایب بسیاری نیز هست از جمله: معمولاً ایجاد رابطه برای آشنایی در این دوران باعث ایجاد روابط عاطفی عمیق میان طرفین شده و به فرد اجازه رسیدن به یك درست و دقیق از فرد مقابل نمی دهد. 👈 بسیار اتفاق افتاده كه برخی از افراد سودجو به بهانه ازدواج با فرد مقابل رابطه برقرار می كنند و پس از ایجاد دوستی و رابطه عاطفی نه تنها رابطه به ازدواج ختم نمی شود، بلکه باعث ایجاد مشكلاتی چون شدید تحصیلی، برقراری ارتباط های غیراخلاقی، ابتلا به بیماری ها و اختلالات روانی مثل افسردگی های حاد، اقدام به خودكشی و... نیز می شود. 🔹 برخی دیگر به بهانه اینكه سالهاست فرد مقابل را در دیده و می شناسند از و بررسی در مورد وی اجتناب می ورزند. و ... 👈 بررسی این مشكلات به این معنا نیست كه از بیخ و بن اشتباه است. توجه به این نكته حائز اهمیت است كه حركت در هر مسیری هم می تواند فرد را به هدف نهایی و پیروزی و برساند هم قادر است با كوچكترین انحرافی از مسیر درست او را به بیاندازد. 👌به بیان دیگر تا زمانی كه روابط افراد در دوران دانشجویی در قالب عرف و شرع اسلامی باشد هیچ اشكالی ندارد اما وقتی به هر دلیلی حتی به بهانه ازدواج، از حد خود خارج شود مشكل آفرین و دردسرساز خواهد شد. 👈 افراد برای موفقیت در ازدواج دانشجویی و تشكیل زندگی مشترك پایدار باید به برخی اصول توجه کنند: 1⃣ مراقب باشند قبل از شدن قضیه یا درگیر عاطفی عمیق با فرد مقابل نشوند. 2⃣ دوران آشنایی شان تحت نظر خانواده باشد تا از مسیر خود خارج نشود. 3⃣ در دوران آشنایی به میزان تناسب خود با فرد مقابل در زمینه های مختلف اعتقادی، فرهنگی، ‌اجتماعی، سیاسی و...‌ توجه بسیار داشته باشد. 4⃣ مراحل گفتگو، تحقیق و بررسی را به صورت دقیق و اصولی انجام دهند و به شناخت شان اكتفا ننمایند @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱آیه های زندگی🌱
یوگا یکی از عرفان های نوظهور است که از کتابخانه ها و باشگاه های ورزشی کشور عبور کرده و به خانواده ها
بسیاری از یوگاکاران در ایران تصور می کنند یوگا بر پایه مبانی اعتقادی و اخلاقی دین اسلام است که این تصور ناشی از ضعف شناخت صحیح از مبانی اعتقادی اسلام و کلام اسلامی است. به عنوان مثال در یوگا به جای تأکید بر رسالت و نبوت و امامت، بر نقش گورو که رهبر و پیشوای یوگا است و تقدس گورو تأکید می شود. در یوگا کتاب های کهن یوگا مانند کتب آسمانی تلقی می شوند و مطالعه این کتاب ها به عنوان نیایش و عبادت توصیه می گردد. در آموزه های یوگا، آیین بودایی و هندی و شرک آلود هند و خدایان هندو تقدیس می شوند؛ تبلیغ مفهوم تناسخ و تزریق اعتقاد به مفهوم تناسخ که در کلام و فلسفه اسلامی به طور کامل رد می شود، در یوگا و آموزه های آن بسیار تبلیغ می شود! در یوگا جایگاهی بیشتر از نام برای خدا در نظر گرفته نشده است و به جای خداوند متعال، روح و روان و ذهن در آرامش و سامان یافته انسان مد نظر است بدون اینکه نسبت آن با خداوند در نظر گرفته شود و یا جایگاهی برای خدا در درونیات انسان در نظر گرفته شود. تعلیمات و آموزش های یوگا در سه زمینه حرکات بدنی، دستورات ذهنی و تکنیک های تنفسی خلاصه می شود که از همه مهمتر، تمرین های ذهنی و دورنی است؛ سیری که در تخلیه ذهن و سکوت آن خلاصه شده است و این تمرکز به روی ذهن آرام و خالی از دغدغه به پرهیز از نگرش نسبت به خدا، دین و معاد منجر می شود؛ زیرا برای رسیدن به درک صحیح از صفات و اسماء اقدس الهی، باید از سکون و سکوت دوری گزید و ذهن را در دریای مواج معارف و عقاید غوطه ور ساخت. مسعود شریفی رییس کمیته یوگای استان اصفهان در گفت و گوی خود با خبرگزاری فارس آن را عرفان نامیده است. @ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
بسیاری از یوگاکاران در ایران تصور می کنند یوگا بر پایه مبانی اعتقادی و اخلاقی دین اسلام است که این ت
حجت الاسلام و المسلمین سید روح الله فیاض، مسؤل مجموعه فرهنگی امام علی(ع) و استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، درباره اثراتی که در عرفان های کاذب و فرقه های مختلف بر روی انسان پدید می آید تصریح کرد: بعضی افراد به کل منکر اثرات و توانایی های اساتید عرفانی های نوظهور می شوند، در صورتی که این چنین نیست و مواردی بوده که افراد با حضور در برنامه های عرفان های کاذب، به مقاصدی دست پیدا کرده اند؛ اما باید علت این توانایی ها و منشأ آن برای همگان مشخص شود و معلوم شود که این توانایی ها منبعی شیطانی و غیر الهی دارد. استاد حوزه و دانشگاه ضمن تصریح بر توانایی های روح انسان بر انجام دادن برخی اعمال ماورای طبیعت افزود: بیشتر از این که اثر بخشی امری مهم باشد، باید به منبع آن و وسیله آن توجه کرد؛ زیرا هدف توجیه کننده وسیله نیست و برای ارزیابی یک مکتب باید بیشتر از آثار ماورای طبیعت و خارق العاده آن منبع این آثار را بررسی کرد و بر این که آیا این توانایی ها در چارچوب شریعت کسب شده یا این که دارای منشأ و ریشه غیر الهی است، دقت نظر داشت. حجت الاسلام فیاض اظهار داشت: مرز حق و باطل به بهانه پاک بودن سیرت و دل در عرفان های کاذب برداشته می شود و عملا نمی توان جریانی و یا شخصی را به عنوان باطل معرفی کرد و دیگر جایگاهی برای ظلم ستیزی و دفاع از حق وجود ندارد و این در حالی است که دین حق و باطل را مشخص کرده است و حق یک موضوع واحد است، نباید حق و باطل را در هم آمیخت و این مسأله آسیب بسیار ظریفی است.👇👇 @ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
حجت الاسلام و المسلمین سید روح الله فیاض، مسؤل مجموعه فرهنگی امام علی(ع) و استاد حوزه و دانشگاه در گ
در سیستم تغذیه یوگا به شدت از گوشت خواری با توجیه این که خوردن گوشت موجب رشد روحیه اعتراض و تهاجم در انسان می شود نهی شده است؛ در صورتی که انسان اگر دارای روحیه اعتراض و تقابل نباشد، همواره در مذلت و ضعف به سر برده و در حقیقت نگرشی از این دست موجب گسترش ظلم و استبداد در جهان می شود و به همین خاطر است که شاهد هستیم نظام لیبرال غرب که همواره به دنبال سلطه بر دیگران هستند، به خوبی از بزرگان و اساتید یوگا و عرفان هایی از این دست استقبال می کنند و حتی دانشگاه هایی در غرب یوگا را به عنوان یک معنویت جدید که بر تسامح و سهل انگاری و ذات پنداری و معنا گرایی بنیان شده است، در بین افراد جامعه ترویج می کنند. اگر چه مصرف فراوان گوشت در اسلام نیز توصیه نشده،اما با ترک دائم آن هم مخالفت شده است و تأکید می کند که هر چهل روز یک بار باید حتما گوشت مصرف شود. @ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
یوگا ورزش شیطان پرستی استاد رائفی پور @ayeha313
منابعی که در این تحقیق استفاده شد 1- سایت آپارات2-سایت بانک اسناد شبه جنبش های معنویی3- سایت ادیان نیوز 4- سایت فرقه نیوز - یوگا عرفانی در کالبد ورزش 5- سایت پرسمان دانشجویی عرفان های نوظهور 6-خبرگزاری فارس و... ان شاء الله مود استفاده همه بزرگوران قرا گرفته باشد @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چك دولت انگلیس برای شهید مدرس:👇 یك شب نیمه های شب یك مرد خارجی با یك مترجم به منزل مدرس آمدند. شخص خارجی شروع به صحبت كرد و دیگری هم ترجمه می نمود و معرفی كرد كه, آقا! ایشان نمایندة دولت انگلیس هستند. یك چك سفید برای شما آورده‌اند كه مبلغ آن را هر طور می‌خواهید بنویسید و به هر طریق كه می خواهید خرج كنید...مدرس گفت: «این چك چیست؟» جواب داد: «آقا! چك كاغذی است كه می‌نویسند و می‌برند در بانك، آنجا امضا می‌كنند و هر مبلغی كه در آن نوشته از بانك می‌گیرند.» مدرس گفت: «چرا حالا (نصف شب) آوردی؟» جواب داد: «ما شنیده بودیم شما پول نمی‌گیرید؛ حالا نصف شب چك را آوردیم.» مدرس اظهار داشت: «نه، هر كه به شما گفته بی خود گفته. من پول می‌گیرم منتهی به این صورت نه. اولاً، باید طلا باشد آن هم بار شتر و در میان روز روشن و بعد از نماز در مدرسة سپهسالار با شتر بیاورند. در این صورت می‌گیرم و هیچ اشكالی ندارد. » وقتی پاسخ را ترجمه می‌كند، نماینده یا سفیر می‌گوید: «مدرس می‌خواهد آبرو و حیثیت سیاسی ما را در تمام دنیا ببرد.» در نتیجه بلند می‌شوند و می‌روند... 💥زندان، تبعید، شهادت در سال ۱۳۰۵ مدرس مورد سوءقصد قرار گرفت اما جان سالم به در برد. رضاشاه در طی برگزاری انتخابات مجلس هفتم، آرای مدرس را حذف کرد تا مانع ورود وی به مجلس شود. پس از این بود که راه برای دستگیری و تبعید مدرس برای رضاخان هموار شد. مدرس در سال ۱۳۰۷ دستگیر و به شهرهایی همچون دامغان، مشهد و نهایتاً خواف تبعید شد. مدرس پس از ۹ سال اسارت در قلعه خواف به کاشمر تبعید شد تا نقشه شوم رضاخان مبنی بر قتل سیدحسن مدرس عملیاتی شود. غروب دهم آذرماه سال ۱۳۱۶ مصادف با ۲۷ رمضان ۱۳۵۶ قمری عاملان رژیم پهلوی به نام‌های جهانسوزى، خلج و مستوفیان وارد خانه مدرس شدند. آنها ابتدا قصد داشتند با چای مسموم مدرس را از پای درآورند اما نهایتاً در حین نماز او را با انداختن عمامه به دور گردنش به شهادت رساندند... ۱۰ آذر سالگرد شهادت شهید مدرس گرامی باد @ayeha313
❌پاسخ به شبهات چرا شهدای گمنام فقط در پارک ها ، دانشگاهها و مراکز تفریحی دفن شده‌اند؟ ﭼﺮﺍ ﺷﻬﯿﺪ ﮔﻤﻨﺎﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺍﺩﮔﺴﺘﺮیها ﺩﻓﻦ نمیکنند ﺗﺎ ﻣﺴﺌﻮﻻﻥ ﺑﻔﻬﻤﻨﺪ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺷﻬﯿﺪ ﺷﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺣﮑﻢ ﮐﻨﯿد ....؟ ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼها ﺷﻬﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﻓﻦ نمیکنند تا بلکه کمی از شهدا شرم کنند ؟؟!! ﭼﺮﺍ ﺩﺭ مجلس و ﺩﻓﺘﺮ ﻫﯿﺌﺖ ﺩﻭﻟﺖ ...... آیا فقط مردم باید بدانند که شهدا برای این آب و خاک جان داده اند؟ (خلاصه شده است) ✅پاسخ 🔹این پیشنهاد که شهدا در اماکنی دفن شوند که مسئولان حضور دارند، پیشنهاد خوبی است، اما قبلا این اتفاق افتاده و در اماکن دولتی و نظامی متعددی شهدا دفن شده‌اند. به طور نمونه موارد زیر اشاره می‌شود: در مجلس شورای اسلامی👇 https://b2n.ir/b91187 در دادگستری تهران👇 https://b2n.ir/y22561 در ساختمان مرکزی وزارت نفت👇 https://b2n.ir/e76402 در نیروی زمینی سپاه👇 https://b2n.ir/j49703 در نیروی انتظامی 👇 https://b2n.ir/e01775 و .... 🔹 برای مطالعه گزارشی پیرامون دفن شهدای در قوای سه‌گانه، ادارات، وزارتخانه ها، حوزه‌های علمیه و.... به پیوند زیر مراجعه کنید👇 https://b2n.ir/m87123 امیدواریم مسئولان با زیارت آنها در انجام وظایف خود مصمم‌تر شوند و خود و جایگاه خود را مدیون آنها و مردم شهید پرور بدانند. 🔻با این حال باید توجه داشت افرادی که اینگونه پیام ها را منتشر می کنند، اساسا با فرهنگ شهید و شهادت تقابل دارند. چون فرهنگ شهادت است که ضامن استقلال و عزت کشور است. و همه ی ما باید خود را مدیون شهدا و ادامه دهنده راه آنها بدانیم فرقی هم بین مردم و مسئولان از این جهت وجود ندارد. @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زادهٔ۵۴۹ ق / ۱۱۵۵ م سهرورد، ایران درگذشت۵ رجب ۵۸۷ ق ۲۹ ژوئیه ۱۱۹۱ م قلعه حلب، سوریه آرامگاه : حلب ملیت : ایرانی دیگر نام‌ها شیخ اشراق ،شهاب‌الدین ،نورالانوار شیخ مقتول ،شیخ شهید دوره : ملک ظاهر مکتب: اشراق استادان :مجدالدین جیلی ظهیرالدین قاری شاگردان :شمس الدین شهرزوری علایق اصلی: عرفان، فلسفه
شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی، ملقب به شهاب‌الدین سهروردی، معروف به شیخ اشراق ،شیخ مقتول و شیخ شهید (۵۴۹–۵۸۷ ق / ۱۱۵۴–۱۱۹۱ م)فیلسوف نامدار ایرانی اهل شهر سهرورد شهرستان خدابنده استان زنجان است. وی از بزرگترین فلاسفه تاریخ ایران است که حکمت خسروانی ایران باستان را احیا کرد. وی در اصول فقه و فقه نیز ید طولایی داشته و شاعر هم بوده‌است.
شهاب‌الدین سُهرِوَردی در سال ۵۴۹ هجری قمری / ۱۱۵۴ میلادی در دهکدهٔ سهرورد زنجان متولد شد. وی تحصیلات مقدماتی را که شامل حکمت، منطق و اصول فقه بود در نزد مجدالدین جیلی استادِ فخر رازی در مراغه آموخت و در علوم حکمی و فلسفی سرآمد شد و به قوت ذکا، وحدت ذهن و نیک‌اندیشی بر بسیاری از علوم اطلاع یافت.[۸] سهروردی بعد از آن به اصفهان، که در آن زمان مهم‌ترین مرکز علمی و فکری در سرتاسر ایران بود، رفت و تحصیلات صوری خود را در محضر ظهیرالدین قاری به نهایت رسانید. در گزارش‌ها معروف است که یکی از هم‌درسان وی، فخرالدین رازی، که از بزرگ‌ترین مخالفان فلسفه بود، چون چندی بعد از آن زمان، و بعد از مرگ سهروردی، نسخه‌ای از کتاب تلویحات وی را به او دادند آن را بوسید و به یادِ همدرس قدیمش در مراغه اشک ریخت. سهروردی پس از پایان تحصیلات رسمی، به سفر در داخل ایرانپرداخت، و از بسیاری از مشایخ تصوف دیدن کرد. در واقع، در همین دوره بود که سهروردی شیفته راه تصوف گشت و دوره‌های درازی را به اعتکاف و عبادت و تفکر گذراند. او همچنین سفرهایش را گسترش داد و به آناتولی و شامات رسید، و چنان‌که از گزارش‌ها برمی‌آید، مناظر شام در سوریه کنونی او را بسیار مجذوب خود نمود. در یکی از سفرها از دمشق به حلبرفت و در آنجا با ملک ظاهر پسر صلاح الدین ایوبی (سردار معروف مسلمانان در جنگ‌های صلیبی) دیدار کرد. ملک ظاهر که محبت شدیدی نسبت به صوفیان و دانشمندان داشت، مجذوب این حکیم جوان شد و از وی خواست که در دربار وی در حلب ماندگار شود. سهروردی نیز که عشق شدیدی نسبت به مناظر آن دیار داشت، شادمانه پیشنهاد ملک ظاهر را پذیرفت و در دربار او ماند. در همین شهر حلب بود که وی کار بزرگ خویش، یعنی، حکمةالاشراق را به پایان برد. اما سخن گفتن‌های بی‌پرده و بی‌احتیاط بودن وی در بیان معتقدات باطنی در برابر همگان، و زیرکی و هوشمندی فراوان وی که سبب آن می‌شد که با هر کس بحث کند، بر وی پیروز شود، و نیز استادی وی در فلسفه و تصوف، از عواملی بود که دشمنان فراوانی مخصوصاً از میان علمای قشری برای سهروردی فراهم آورد.
سرانجام به دستاویز آن که وی سخنانی برخلاف اصول دینمی‌گوید، از ملک ظاهر خواستند که او را به قتل برساند، و چون وی از اجابت خواسته آن‌ها خودداری کرد، به صلاح الدین ایوبی شکایت بردند. متعصبان او را به الحاد متهم کردند و علمای حلب خون او را مباح شمردند (اتهام او معاندت با شرایع آسمانی اعلام شد). صلاح‌الدین که به تازگی سوریه را از دست صلیبیان بیرون آورده بود و برای حفظ اعتبار خود به تأیید علمای دین احتیاج داشت، ناچار در برابر درخواست ایشان تسلیم شد. به همین دلیل، پسرش ملک ظاهر تحت فشار قرار گرفت و ناگزیر سهروردی را در ۵ رجب ۵۸۷ هجری قمری به زندان افکند و شیخ همان‌جا از دنیا رفت. وی در هنگام مرگ، ۳۸ سال داشت و مزار ایشان در مسجد امام سهروردی شهر حلب است.  علت مستقیم وفات وی معلوم نیست. (البته مشهور آن است که سهروردی را در پوست الاغ سوزاندند) شمس تبریزی (۵۸۲ –۶۴۵ هجری قمری) معاصر شهاب‌الدین یحیی سهروردی (۵۴۹–۵۸۷ هجری قمری) دلیل و روایتی دیگر از قتل او در مقالات به دست داده، ملک ظاهر به سهروردی می‌گوید تو چه دانی که لشکر چه باشد؟ آن روز با او صفت لشکر می‌کرد؛ ملک ظاهر گفت: تو چه دانی لشکر چه باشد؟ نظر کرد بالا و زیر لشکرها دید ایستاده، شمشیرهای برهنه کشیده، اشخاص با هیبت در و بام و صحن و دهلیز پر، برجست و در خزینه رفت. تأثیر آتش در دل بود که قصد او کرد پیش از تفحص. کینه شهاب به دنبال نمایاندن واقعه و در خزینه شدن ملک ظاهر در دلش بوده و همچنین حسد حسودان، گفتند: پیش فلان ملک نامه بنویس به اتفاق تا در منجنیق نهیم. چون نامه بخواند دستار فروگرفت. سَرَکَش ببریدند. در حال پشیمان شد، بر وی ظاهر شد مکر دشمنان. او را خود لقب ملک ظاهر گفتندی. فرمودشان تا چو سگ خون او را بلیسیدند. دو و سه از ایشان بکشت که شما انگیختید.
فهرست کامل آثار فارسی و عربی شهاب الدین یحیی سهروردی با استفاده از فهرست شهرزوری و مقایسه آن با فهرست (ریتر) در دائرةالمعارف اسلامیه بشرح زیر آمده‌است. البته باید توجه داشت که سیاهه آثار شهاب الدین سهروردی که در دست است، با این سیاهه متفاوت است و برخی از رسائل را با قطعیت نمی‌توان به او منتسب کرد. با پژوهش‌های صورت گرفته سیاهه ریتر چندان صحیح و قابل اعتماد نیست، اما برای آگاهی از بازه وسیعی از رسائل و آثار صحیح الانتساب و منسوبه به شیخ اشراق مناسب است. اما به هر حال از سال ۱۳۹۱ هجری شمسی، مجموعه ای کامل از آثار در دسترس و قطعی شیخ اشراق تحت عنوان «الحکمة الاشراقیة» به تصحیح، تحقیق و تقدیم دکتر محمد (جلال الدین) ملکی در ۱۲ جلد منتشر می‌شود (در حال حاضر تنها ۷ جلد از آن در بازار نشر وارد شده‌است) که در برگیرنده تمام آثار قطعی شیخ اشراق است. به زعم دکتر سید حسین نصر، «الحکمة الاشراقیة» اولین مجموعه کامل از آثار سهروردی است که به صورت علمی تصحیح و تحقیق و منتشر می‌شود.
شهرزوری نوشته‌است که شیخ شهاب الدین یحیی سهروردی بر سبیل تفنن به فارسی نیز شعر می‌گفته‌است. اشعار نسبتاً زیادی از او به زبان عربی در دست است. اشعار فارسی او بیشتر قطعه و دوبیتی هستند که برخی از آن‌ها در متن داستان‌های فلسفی کوتاه او آمده‌اند. این رباعی در تذکره‌ها از او مشهور است: هان تا سر رشته خرد گم نکنیخود را ز برای نیک و بد گم نکنیرهرو توئی و راه توئی منزل توهشدار که راه خود به خود گم نکنی در وصیت‌نامه سهروردی به نقل از دینانی آمده‌است: «وقتی خواستی قرآن بخوانی، به گونه‌ای بخوان که تو گویی فقط برای تو نازل شده نه کس دیگری…
نظرات دیگران غلامحسین ابراهیمی دینانی اندیشه‌های سهروردی را کاملاً ایرانی می‌داند و بر این باور است که اندیشه‌های وی برگرفته از ایران باستان و حکمت ایرانی دانسته‌است. به نظر دینانی سهروردی کسی است که حکمت ایرانی را در مقابل حکمت یونانی قرار داده‌است. مصطفی محقق داماد بر این باور است که سهروردی در زمینه دانش اصول فقه نیز متبحر بوده‌است و رسالهٔ التنقیه فی اصول فقه نیز به او منسوب است. سهروردی علم اصول فقه را اشراق علم دینی دانسته‌است. نجفقلی حبیبی استاد بازنشسته دانشگاه تهران سهروردی را به عنوان کسی معرفی می‌کند که فیلسوف طبیعت است. سهروردی به عنوان فیلسوف طبیعت، ستارگان را مخلوق خدا می‌داند که جهان را تدبیر می‌کنند. یدالله یزدان پناه نیز حکمت سهروردی را برگرفته شده از خمیره ازلی می‌داند که خود سهروردی نیز بدان اشاره کرده‌است. کاظم محمّدی سهروردی را بیش از اینکه یک فیلسوف باشد یک عارف می‌داند، عارفی پویا و ریاضت کشیده و در بسیاری از مسائل به کُنه حقیقت رسیده
فلسفه اشراق سهروردی مکتب فلسفی اشراق بعد از مرگ سهروردی وسعت یافت. مکتب سهروردی فلسفه است از این جهت که به عقل اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی داند. عرفان است از این نظر که کشف و شهود و اشراق را شریف ترین و بلندمرتبه ترین مرحله شناخت می شناسد. فلسفه شیخ اشراق آمیزشی از آراء و نظرات افلاطون، ارسطو و نو افلاطیون است. پس از شهادت سهروردی فلسفه در مشرق زمین به راه خود ادامه داد تا اینکه ملاصدرا با ترکیب ذوق و برهان و درآمیختن استدلال و عرفان توانست به نزاع بین مشاء و اشراق پایان دهد و فلسفه اسلامی بنام «حکمت متعالیه» بنیان نهد
روز بزرگداشت وی، به تأیید مرکز تقویم مؤسسهٔ ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ۸ مرداد هر سال برابر با ۲۹ ژوئیه است‌ که در این روز همایش‌ها، بزرگداشت‌ها و یادبودهایی برای او برگزار می‌شود @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام به نگاه پرمهرخدا♥️ سلام به دوستان مهـربانم صبح قشنگتون بخیر 🌷 امروزتان پرازنگاه خدا امیدوارم امروز روزى🌺🍃 باشد كه توآرزوشو داری وروزی باشد که هر آنچه كه مى خواهى برسی🌺🍃 @ayeha313
💠امیرالمؤمنین (ع) : الهَمُّ نِصفُ الهَرَمِ. 💎امام علی (ع) : اندوه، نيمى از پيرى است. 📖منبع : تحف العقول صفحه ۲۱۴ ➖ پُست شماره ۳۲۶ @ayeha313