بی بی منجمه سمنانی، بانوی نامدار و ستاره شناس ایرانی در قرن ششم از اهالی نیشابور، دختر کمال الدین سمنانی رئیس فرقه شافعیه نیشابور و منجم باشی سلطان محمد خوارزمشاه بود. او به دلیل مهارت در علم نجوم، در دربار سلطان جلال الدین خوارزمشاه و علاءالدین کیقباد از جایگاه ویژه ای برخوردار شد.
بیجه منجمه، از زنان شاعر، منجم و ادیب اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم هجری است. وی به ماه کرمان شهرت داشت. معاصر با مولانا عبد الرحمن جامی، امیر علیشیر نوایی و سلطان حسین بایقرا(875 -912 ق) بود. بیجه با مولانا جامی مطایبات و مهاجات داشت
بعضی از مورخان بی بی منجمه سمنانی را بی بی منجمه نیشابوری ثبت کرده اند، در حالی که نام وی در میان مشاهیر سمنان به چشم می خورد. بعضی از تذکره ها نیز به لحاظ شباهت اسمی بیجه منجمه را همان بی بی منجمه خوانده اند؛ به این دلیل که بیجه را مخفف و تصغیر شده بی بی می دانند؛ نیز بیجه منجمه را نهانی هروی از زنان شاعر قرن یازدهم هجری به شمار آورده، تخلص بیجه(ماه) را به نهانی داده اند. در این مقاله تلاش برآن است تا پس از معرفی بیجه، پرده از ابهامات گوناگون درباره این شخصیت تاریخی- ادبی برداشته شود.
تاریخ نگاران بر این باورند که وی از ابتدای جوانی بر احکام نجوم تسلط داشتهاست.
او بر دانش نجوم تخصص داشت ازین روی جلال الدین خوارزمشاه او را به دربارش فراخواند. منجمه پس از مدتی ستارهشناس مورد اعتماد جلال الدین خوارزمشاه شد. دیگر منجمه و مجدالدین محمد، شوهرش، منشی دربار خوارزمشاهی, جزء درباریان جلال الدین خوارزمشاه بهشمار میآمدند. به سبب اهمیتی که خوارزمشاهیان برای احکام نجومی قائل بودند در بیشتر مشورتها دربارهٔ موضوعاتی که در آن روزگار به علم نجوم مربوط میدانستهاند، منجمه نیشابوری، جلالالدین را راهنمایی میکرد.
پس از ناکامیهای پی در پی جلالالدین و پایان گرفتن کار او، بیبی و خانوادهاش به دمشق رفتند و به دربار سلطان ایوبی راه یافتند. سلطان ایوبی، آنها را به گرمی پذیرا شد و احترام بسیار کرد. چون علاءالدین از حضور بیبی منجمه در دربار الملک الاشرف، اطلاع یافت قاصدی فرستاد و از سلطان ایوبی درخواست کرد تا رخصت دهد که بیبی و خانوادهاش به قونیه بروند. هنگامی که بیبی در جنگ میان علاءالدین و الملک الاشرف به درستی پیشبینی کرد که در روز و ساعتی خاص سپاهیان سلجوقی بر دشمن پیروز خواهند شد اعتقاد و ارادت سلطان به بیبی بیشتر شد و در جهت برآورده ساختن آرزوی وی بالاترین منصب دیوانی یعنی ریاست دارالانشای دربار را به همسرش سپرد و او را لقب امیری بخشید. از آن پس مجدالدین از مقربان خاص دربار شد و پیوسته در سفر و حضر همراه سلطان بود. بیبی در سال ۶۷۹ قمری درگذشت
@ayeha313
خدایا🙏امروز
حاجت دوستانم را
برآورد کن
به وجودشان سلامتی
به لحظه هایشان شادی
به کارشان رونق و
به زندگیشان آرامش عطا فرما
@ayeha313
امام علی علیه السلام:
اخلاقت را نیکو گردان تا خداوند حسابت را آسان گرداند.
امالی صدوق ص۲۷۸
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
#آشنایی_با_یاران_امام_حسین_علیه_السلام 💢یکی از آن ۷۲ نفر 🔰#محمد_بن_ابی_سعید_ابن_عقیل 🤔چند تن از
#آشنایی_با_یاران_امام_حسین_علیه_السلام
💢یکی از آن ۷۲ نفر
🔰#حبیب_بن_مظاهر
🏕حبیب بن مظاهر، پیرترین شهید کربلا
حبیب از قبیله بنی اسد و از اصحاب خاص حضرت علی (علیه السلام) بود.
او مردی عابد و با تقوا و حافظ قرآن بود.
📗حضرت علی (علیه السلام)، حبیب را به علم منایا و بلایا(علم به اموری که بعد ها اتفاق خواهد افتاد) آگاه ساخته بود.
✉️او از کوفیانی بود که به امام حسین (علیه السلام) نامه نوشتند. حبیب هنگامی که بیعت شکنی کوفیان را دید،مخفیانه از کوفه خارج شد و به همراه مسلم بن عوسجه، روز هفتم محرم، به کاروان امام پیوستند. وی از قبیله خود سپاهی را فراهم کرد اما با محاصره لشکریان عمر سعد، امکان دسترسی به سپاه امام حسین فراهم نشد. صبح عاشورا امام حسین (علیه السلام) حبیب را فرمانده سپاه سمت چپ نیروهای خویش ساخت، زُهیر بن قین را در جناح راست و حضرت ابوالفضل (علیه السلام) را با پرچم در قلب لشکر قرار داد.
⚔🛡حبیب، با آن سن زیاد همچون یک قهرمان شمشیر می زد و ۶۲ نفر از افراد دشمن را کشت و به عنوان پیرترین یار امام حسین(علیه السلام) در سن ۷۵ سالگی شهید شد.
🕌مزار او در نزدیکی ضریح امام حسین(علیه السلام) است و ضریحی مستقل از دیگر شهدای کربلا دارد.
#ادامه_دارد
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
♦️از جمله بلوغ های مورد نیاز برای ازدواج: 💠بلوغ عاطفی5️⃣ ♦️قضاوت نکردن: 🔅افرادی که به بلوغ عاط
♦️از جمله بلوغ های مورد نیاز برای ازدواج:
بلوغ عاطفی6⃣
♦️مقاومت:
lهمیشه در زندگی اشتباهاتی رخ میدهد که باعث میشود احساس ناکامی و ناامیدی کنید؛ در این شرایط بلوغ عاطفی به شما کمک میکند که احساساتتان را بهتر بروز دهید، برای رفع آنها راه حلی پیدا کنید و بگذارید که جریانات منفی عبور کنند.
‼️درواقع اگر مقاومت داشته باشید، احساسات منفی را تجربه میکنید اما اجازه نمیدهید که این احساسات تصمیمات و پاسخهای شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
#بلوغ_عاطفی
#مقاومت
#اللهم_اجعل_عواقب_امورنا_خیرا
@ayeha313
🇮🇶 تحلیلی بر اوضاع امروز عراق
۱. مقتدی صدر را از لحاظ شخصیتی فردی سبکسر، بیشفعال، کم صبر، قدرتطلب و ستیزهجو یافتهام که هر کاری میکند تا مطرح و در دید باشد؛ گاهی با هیاهو و هجمه و گاهی با قهر و عقبنشینی.
۲. پس از آنکه آیتالله سید کاظم حائری، به عنوان وصی شهید سید محمد صدر، تلویحا مقتدی را فاقد صلاحیت رهبری و در عین در تلاش برای زعامت امور عراق خواند، مقتدی نیز برای چندمین بار اعلام کرد برای همیشه از سیاست کناره گیری میکند که برای این اعلام چند فرض و انگیزه از خوشبینانهترین حالت تا بدترین آن قابل طرح و تصور است:
یک. اقدامی احساسی و هیجانی.
دو. اعلام کنارهگیری به قصد بازگشت مجدد به قدرت با هدف مقطعی خنثی کردن موج منفی علیه خود و رفع اتهام قدرتطلبی.
سه. بههم ریختن اوضاع عراق با آزاد گذاشتن هواداران خود، همزمان با اعلام کنارهگیری از قدرت با هدف نفی انتصاب اقدامات خرابکارانه سرایا السلام به خویش.
۳. پیاده نظام جریان صدر را دو طیف تشکیل میدهد؛ یکی حامیان و هواداران خاندان صدر و شخص مقتدی، دیگری بعثیها و افراد شروری که تابلوی صدر را بستری دو سویه یافتهاند تا از یک طرف تحت پوشش آن فعالیت (خرابکاری) کنند و از سوی دیگر با مهندسی فکری مقتدی، او را به دوری از ایران و ضدیت با حشدالشعبی بکشانند.
۴. با ضربه هوشمندانه و به موقعی که آیتالله حائری بر بدنه هواداران صدر زده، طبیعتا طیف اول تا حدی زیرش کرده؛ اما تکلیف طیف دوم چه میشود؟ این طیف تا جایی که بتواند همچنان به نام هواداری از صدر حرکت میکند اما درجایی که گریزی از عبور از مقتدی را نداشته باشد، از او نیز عبور خواهد کرد.
۵. چند موضوع مهم در بیانیه آیتالله حائری وجود دارد که بیان میگردد.
اول آنکه بسیار بعید میدانم چنین بیانیه مهم، بینقص و تاریخیای بدون مشورت با بزرگان ایران بوده باشد.
دوم اینکه تشر زدن به صدر، اعلام حمایت از حشدالشعبی و درخواست تبعیت از رهبر انقلاب را همراه کرد با اعلام کنارهگیری از مرجعیت تا کمترین شبههای درخصوص جنگ قدرت و تصاحب میراث شهید صدر را باقی نگذارد.
سوم آنکه با اطلاع از برنامهای که دشمن علیه عراق دیده، پیش از وخامت اوضاع دست به کار شد تا هرچه زودتر و بیشتر از بدنه حامیان صدر بکاهد و او را منزوی نماید.
۶. در این اوضاع با توجه به رودست خوردن جریان فتنه در عراق، و همزمان شدن بیانیه آیتالله حائری، انصراف مقتدی و آشوب دوباره صدریها، نگران جا افتادن این تحلیل خدعهآمیز هستم که با ربط دادن بیانیه آقای حائری به انسداد مرزها و لغو پیادهروی اربعین، جماعتی مقدسنما را علیه این مرجع بصیر بشورانند.
۷. درخصوص کنارهگیری آیتالله حائری از مرجعیت توجه کنید که «اجتهاد» با «مرجعیت» تفاوت دارد.
مرجعیت مرتبه علمی نیست که انصراف از آن به منزله اسقاط مقام افتاء باشد؛ شانی اجتماعی است که حول ارتباط با مردم و پاسخ به سوالات شرعیشان میگردد.
مقام اجتهاد آیتالله حائری کماکان باقی است و منافاتی با صدور فتوا ندارد.
در مقام مثال، حکایت ایشان حکایت استاد دانشگاهی است که از کرسی تدریس کناره گیری کرده.
۸. درخصوص رفتارشناسی دشمنان باید گفت طبیعتا ترجیح آنان این است که از ظرفیت مقتدی برای اهداف خرابکارانه خود استفاده کنند که با توجه به اعلام کناره گیری او از سیاست فعلا این پروژه در هالهای از ابهام قرار دارد و گزینههای دیگر یا تکرار الگوی آشوبهای بیسر مشابه آنچه سال ۹۸ در عراق و لبنان و ایران گذشت است و یا علم کردن چهرهای دیگر چون شیرازی و الصرخی.
۹. زمان نیز در اینجا موضوعیت داشت؛ از یک سو این فتنه همزمان با افزایش تنشهای جهانی و منطقهای و نزدیک شدن به ساعت صفر نابودی اسرائیل رقم خورده و از سویی دیگر اربعینی را هدف گرفته که میرفت تا پرشورترین اربعین تاریخ شود.
فعلا برای قضاوت و تحلیل قطعی زود است، اما تصور بر آن است که اوضاع عراق رو به وخامت و آشوب فراگیر میرود و مقدمات حمله خارجی را فراهم میآورد.
۱۰. در پایان به این مهم اشاره میشود که برای تحلیل اوضاع امروز عراق، حتما بیانیه اخیری که برای موسوی نوشتند تا از زبان او اعلام شود را بار دیگر بخوانید.
رد اوضاع کنونی عراق در آن بیانیه که مصداق مهندسی معکوس سیاسی است، به وضوح قابل مشاهده و نشان دهنده برنامهای است که برای کل منطقه دارند.
@ayeha313
💢این چندخط را برای #نوجوانان مینویسم.
#نماز_نمیخوانم چون سخت است!
وقتی از نوجوانی در مورد دلایل نماز نخواندن یا روزه نگرفتن سوال می شود بلافاصله یکی از پاسخ هایی که می دهد این است این کار #سخت است این که صبح از خواب بلند شوم و نماز بخوانم یا اینکه ۱۵ ساعت #گرسنه بمانم #سخت است.
اینکه در فضای مجازی یا حقیقی صحنه شهوت برانگیزی را ببینم و جلوی خود را بگیرم #سخت است در نتیجه اساساً دین داری سخت است پس به جای این که خود را مقید به دین کنم سعی میکنم #آزاد از دین باشم تا خود را به سختی مبتلا ننمایم.
باید در اینجا #مثالی را مطرح کرد.
فرض کنید یک نوجوان یا یک جوان از بین میلیون ها نفر که علاقه مند به ورزش قهرمانی هستند قصد داشته باشد در تیم ملی #فوتبال یا #والیبال به عنوان یک قهرمان ملی دست یابد.
آیا می تواند بدون تحمل سختی به یک مقام و یک درجه دست یابد؟ اگر همه مردم تا نیمه های شب بیدار بمانند عیب و ایرادی ندارد، اما کسی که به دنبال قهرمانی است باید بر اساس زندگی حرفه ای زودتر از دیگران بخوابد کمتر از دیگران بخورد همیشه خود را در یک سطح آمادگی حفظ کند ایامی که همگان به #تعطیلی و تفریح می روند او باید به تمرین سخت بپردازد این هم #سخت است.
اساساً انسان های موفق بدون تحمل سختی هیچ جایگاهی در دنیا دست نمی یابند. شما می توانید زندگی نامه همه قهرمانان ورزشی یا افراد شاخص در عرصه اقتصاد و علم را بررسی کنید تنها کسانی که برای رسیدن به اهداف خود حاضر به تحمل سختی و مشقت هستند زندگی متفاوتی خواهند داشت.
در دینداری هم پس از تحمل سختی #آسانی ممکن است و لذت آن مثل لذت آن لحظه قهرمانی است که پس از سالها تلاش و تحمل سختی ورزشکار بر روی سکوی قهرمانی به دست آمده است.
@ayeha313
#پاسخ_به_شبهات
💢 در اسناد #تاریخی آمده است:
در #کشتار 4000 نفری مردم #گرگان (طبرستان) امام حسن امام حسین و سعید بن عاص #شرکت داشته اند
پاسخی دارید؟
✅نکته اول
اول: بیشتر منابع دست اول تاریخی، فتح طبرستان را از راه #صلح و بدون #جنگ و خونریزی نوشتهاند.
دوم: برخی از #مورخان، نامی از امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در این فتح نبردهاند. برخی هم با ذکر عبارت « #گویند که حسن و حسین در این جنگ شرکت داشتهاند»
✅نکته دوم
چند نمونه از #اسناد_تاریخی از منابع دسته اول که به موضوع فتح #طبرستان (گرگان) بدون #جنگ و خونریزی اشاره کرده اند میپرداریم:
1⃣بلاذری نیز در فتوح البلدان:
سعید بن عاص با پادشاه جرجان به دویست هزار و به قولی سیصد هزار بغلیه وافیه #صلح کرد
📚بلاذری، فتوح البلدان، ص330.
2⃣ #طبری می نویسد:
سعید بن عاص با مردم گرگان #صلح کرد. ادریس بن حنظله میگوید: سعید بن عاص با مردم گرگان #صلح کرد و چنان بود که گاهی یکصد هزار وصول میکردند و میگفتند صلح ما بر همین است
📚تاریخ طبری، ج3، ص323.
در نتیجه اصل داستان سرایی هایی که میشود #صحت ندارد از جمله #کشتار بیش از 4000 هزار نفر از مردم گرگان که به گواه #اسناد تاریخی، سعید بن عاص با مردم آن منطقه صلح نمود و بدون خون ریزی آنجا #فتح شد.
✅نکته سوم
تنها مورخی که نسبت به سایر مورخین به #کشتار مردم اشاره کرده است، ابن خلدون می باشد که روایت تاریخی او در برابر سایر مورخین بدلیل متاخر بودن و تناقض با سایر منابع دسته اول قابل پذیرش نخواهد بود.
✅اساس این جنگ و نحوه برخورد خود محل سوال است چه رسد به حضور امامحسن و امامحسین در این جنگ.
@ayeha313
💢چرا هرکس بر امام حسین (ع) بگرید بهشت بر او واجب میشود؟ این #عدالت است؟
چرا هرکس بر امام حسین (ع) بگرید بهشت بر او واجب میشود؟ این عدالت است؟
#پاسخ
با در نظر گرفتن مجموعه روایات در این موضوع به این نتیجه میرسیم، گریهای برای ورود به بهشت مؤثر است که از روی معرفت و محبت باشد، نه از روی احساسات صرف.
✅نکته مهم
یک آیه و یا یک روایت را به تنهایی نمیشود انتخاب و آن را معیار عمل قرار داد.
بلکه باید این حدیث را در کنار سایر احادیث بگذارد تا به یک جمع بندی درستی برسد، براین اساس به برخی از احادیثی که ما را برای رسیدن به یک دیدگاه صحیح کمک میکنند اشاره میکنیم.
1. امام صادق (ع) فرمود: از شیعیان ما نیست آن که با زبانش بگوید ما را دوست مىدارد و از ما پیروى مىکند، ولى در رفتارها و نشانه ها با ما مخالفت میکند، شیعیان ما کسانى هستند که با زبان و دل با ما موافق باشند و از آثار ما پیروى کنند، و مانند ما رفتار کنند.
2. پیامبر (ص) فرمود: شفاعت من به کسى که نماز خود را سبک بشمارد نمىرسد، به خدا سوگند، چنین شخصی کنار حوض کوثر بر من وارد نمىشود.
3. برای تأثیر گذاری گریه دست کم دو شرط اساسی وجود دارد.
گریه باید از روی معرفت و محبت باشد، لذا میبینیم مردم کوفه و شام - همان کسانی که به نحوی در شهادت امام حسین (ع) دست داشتند- نیز زمانی از روی احساسات، گریه میکنند.
الف. از حذیم بن شریک اسدىّ روایت شده است؛ زمانی که امام سجاد (ع) را همراه با زنان از کربلا وارد کوفه کردند، زنان کوفه زارى کنان، گریبان چاک زده و مردان هم با آنان مىگریستند، زین العابدین (ع) بیمار بود، پس به آوازى ضعیف و آهسته گفت: اینان بر ما گریه مىکنند پس ما را که کشت؟
✅شرط مهم
گریه باید مخلصانه و همراه با پیروی در گفتار و رفتار از اهل بیت (ع) باشد
امام صادق (ع) فرمود: خدا را معصیت کنى و اظهار محبّت او نمائى؟! بجانت قسم که این در میان کارها بسى عجیب است! اگر دوستیت صادقانه مىبود اطاعتش می کردى! که بی شکّ فرد محبّ مطیع و فرمانبردار محبوب است.
📚روضة الواعظین ج 2، ص 319
📚الإحتجاج على أهل اللجاج، ج 2، ص 303 و 304،
@ayeha313
هرکداماز انگشتهای دست مسئول یک احساسه !✋🏻
▫️شصت مسئول دلشوره
▫️اشاره مسئول ترس
▫️وسط مسئول عصبانیت
▫️انگشتری مسئول ناراحتی
▫️کوچک مسئول استرس
+ با ماساژش میتونید اون احساس رو کنترل کنید :)
@ayeha313
خدایا🙏
امروزبرای همه
رزق حلال
برکت بسیار
حل مشکلات
رفع گرفتاری
و ارامش در زندگی عطا فرما
ودوستانم راعاقبت بخیر بفرما 🙏
آمیـــن یا حَیُّ یا قَیّوم 🙏
ای زنده، ای پاینده 🙏
@ayeha313
امام سجاد علیه السلام:
خداوند هر قلب محزون و هر بنده شکرگزار را دوست دارد .
کافی ، ج۲ ص۹۹ ح۳۰
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
#آشنایی_با_یاران_امام_حسین_علیه_السلام 💢یکی از آن ۷۲ نفر 🔰#حبیب_بن_مظاهر 🏕حبیب بن مظاهر، پیرترین
#آشنایی_با_یاران_امام_حسین_علیه_السلام
💢یکی از آن ۷۲ نفر
🔰#نصر_ابن_ابی_نیزر
👑نوه پادشاه حبشه، از شهدای کربلا
نصر ابن ابی نیزر: از نوادگان نجاشی حاکم مشهور حبشه (اتیوپی) بود. پدرش ابی نیزر در کودکی به اسلام گرایش پیدا کرد و مسلمانی با ایمان راسخ و در خدمت اهل بیت بود. پس از مرگ نجاشی مردم حبشه به مدینه آمدند تا تنها بازمانده او _ابی نیزر_ را برای پادشاهی به حبشه ببرند؛ اما او نپذیرفت و گفت: "یک ساعت در خدمت رسول خدا بودن برایم از یک عمر پادشاهی شما در حبشه برتر است."
🐎⚔نصر فرزند او نیز به پدر اقتدا نموده بود و در خدمت خاندان پیامبر (صل الله علیه) بود. او از مدینه همراه امام حسین (علیه السلام) بود. نصر جنگجویی شجاع و جزء سواره نظام لشکر امام بود تا اینکه اسبش پی شد، پس پیاده به نبرد پرداخت تا شربت شهادت نوشید.
#ادامه_دارد
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
♦️از جمله بلوغ های مورد نیاز برای ازدواج: بلوغ عاطفی6⃣ ♦️مقاومت: lهمیشه در زندگی اشتباهاتی رخ م
♦️از جمله بلوغ های مورد نیاز برای ازدواج:
بلوغ عاطفی7️⃣
♦️مثبت گرایی واقع بینانه:
🔅همه افراد میدانند که رسیدن به موفقیت نیازمند تلاش و#صبر بسیار است.
🔅در این شرایط با قبول تمام سختیها اگر بتوانید دیدگاه مثبتی را در زندگی اتخاذ کنید، راحتتر میتوانید با مشکلات و شرایطی که بر سر راهتان قرار میگیرد سازگار شوید.
‼️منفی گرایی عملکرد شما را کاهش خواهد داد و باعث میشود که مشکلات تشدید شود و شما هرچه بیشتر از مسیر موفقیت دور شوید.
#بلوغ_عاطفی
#صبر
#اللهم_اجعل_عواقب_امورنا_خیرا
@ayeha313
🔘 پاسخ به شبهات
ایران چگونه ادعای نابودی اسرائیل دارد؟
اگر قراره رژیم غاصب اسرائیل انشاءالله به زودی نابود بشه، ما که مسلمانیم و کودک کشی در مراممان نیست، پس تکلیف کودکانشان که خودشان برا سرنوشتشان تصمیم نگرفته اند چه خواهد شد؟
🔆 پاسخ شبهه:
1️⃣ تغییر حاکمیت در یک رژیم سیاسی الزماً چه ارتباطی به کودک کشی و یهودی کشی دارد. یعنی نظام پهلوی با کودک کشی عوض شد!!
طرح ادعای یهودی کشی همزبانی با نتانیاهو است.
2️⃣ یهودی کشی رسم جمال عبدالناصرها ، نازیست ها و مدعیان هولوکاست است نه پیروان صلح و منطق و بانیان و حامیان امنیت منطقه!
( مقوله ی جهاد مفصل و متفاوت است)
3️⃣ آرزوی نابودی اسرائیل که در حقیقت به معنای آرزوی صلح برای منطقه است.
4️⃣ ایده ی #مترقی، عالمانه، بی نظیر و #منطقی ایران برای فلسطین و رژیم صهیونیستی که در سازمان ملل هم ثبت گردیده در کلام رهبر حکیم انقلاب (۲۰_۳_۹۷) بخوانید و لذت ببرید:
🌟 جمهوری اسلامی در همهی مسائل منطقی عمل میکند. در بحث رژیم صهیونیستی، جمال عبدالناصر شعار میداد که یهودیها را در دریا میریزیم.
🌟 اما ما از روز اول چنین حرفهایی نزدیم. ما از روز اول یک طرحی اعلام کردیم، ما گفتیم امروز دموکراسی یک شیوهی مدرن است که همهی دنیا قبول دارند؛ گفتیم برای تعیین تکلیف کشور تاریخی فلسطین به مردم فلسطین مراجعه کنید. این طرح در سازمان ملل بهعنوان نظر جمهوری اسلامی ثبت شده است.
🌟 آنهایی که واقعاً فلسطینیاند و از ۸۰سال پیش، ۱۰۰سال پیش ساکن #فلسطین بودهاند -هم مسلمان و هم یهودی و هم مسیحی- در هر جایی که هستند -چه در سرزمینهای اشغالی چه خارج از آن- از آنها نظرسنجی شود، هر چه آنها گفتند همان بشود. این نظر بدی است؟ اروپاییها این را حاضر نیستند بفهمند؟
🌟 بعد، آن کودککُشِ ظالم خبیث شمرصفت میرود مظلومنمایی میکند که ایران میخواهد چند میلیون جمعیت از ما را از بین ببرد.
@ayeha313
💢چرا #اربعین را تخریب نکنند؟
هنوز عده ای در فضای مجازی #نفس میکشند که به هر آن چیزی که بویی از دین و اهل بیت بدهد حمله ور میشوند.
حالا شروع کرده اند به #توهین و #تخریب زیارت اربعین.
خب حق دارند، چرا #تخریب نکنند؟
وقتی با وجود سالها شبهه افکنی، تمسخر و ایجاد شک و تردید، مردم توجهی به آنها نمیکنند و فقط ظرف چند روز بیش از #پنج_میلیون نفر از ایران کیلومترها سختی پیاده روی را تحمل میکنند تا به زیارت ارباب بروند، خب این یعنی تمام تلاشهای شبکه های ماهواره ای و صدها کانال تلگرامی با یک #زیارت حضرت حسین(ع) دود میشود میرود هوا.
حق دارند عصبانی و ناراحت باشند، فکر همه چیز را کرده بودند الا قدرت و جاذبه محبت امام حسین(ع) را.
پس منتظر #تخریبهای بیشتر باشید.
@ayeha313
💙 نمیتوانم همسر مناسب خودم را #انتخاب کنم. چه کار باید بکنم؟😔
#دلایل_ناتوانی_در_انتخاب_همسر
✍برای پاسخ به این پرسش باید به سراغ دلایل ناتوانی در انتخاب همسر رفت؛ ما در این جا به برخی از این دلایل اشاره میکنیم؛ البته دلایلی که مربوط به خود شخص #انتخاب_کننده است.
‼️ #اوّل: حسّاسیت و وسواس بیش از اندازه👇
👌 این مشکل معمولاً در کسانی پیش میآید که سنین نشاط جوانی را پشت سر گذاشته و به میانسالی نزدیک شدهاند.
🔹 در ازدواج علاوه بر این که نیاز شدیدی به حساب و کتابهای عاقلانه و همفکریهای منطقی داریم، محتاج #احساسات_و_عواطف_پاک_جوانی هم هستیم. کسانی که از سنین جوانی فاصله میگیرند، از شور و شوق جوانی هم دور میشوند، به همین دلیل با قضایای زندگی خیلی دقیق و ریزبینانه برخورد میکنند. کسانی هم که به خواستگاری میآیند، انسان کاملی نیستند، بالأخره عیب و ایرادی دارند. آنچه میتواند این عیبها را قابل تحمّل جلوه دهد، همان روحیه لطیف و بااحساس جوانی است و این یعنی همان #محبت. پس کسانی که از این سن گذشتهاند، با این عیب و ایرادها خیلی سختگیرانه برخورد میکنند.
👌 این حسّاسیت، دلیل دیگری هم میتواند داشته باشد و آن این که انسان در دوره نشاط جوانی نیاز بیشتری به ازدواج دارد؛ چرا که هم بُعد جسمی و هم بُعد روحی ازدواج برای او مهم است. وقتی دوره غَلَیان جنسی جوان طی میشود، یکی از عوامل محرّکِ او به سمت ازدواج تا اندازه زیادی فروکش میکند. به همین دلیل انگیزۀ چشمپوشی از عیبهای پیش پا افتاده، برای او کم شده و سختگیر میشود.
🔹 حرفهای ما به این معنا نیست که شور و نشاط جوانی مجوّزی برای انتخاب #چشم_بسته است. باید با عقل و منطق رفتار کرد؛ ولی نه آن که تمام اختیار خود را به دست شور و نشاط جوانی بسپاریم و نه این که به قدری ریزبین و عقلی برخورد کنیم که جایی برای احساس و شور و نشاط جوانی باقی نگذاریم.
‼️ ادامه دارد ...
#ازدواج
@ayeha313
🛑آیا در عصر عاشورا که چادر حضرت زینب ودیگر زنان اهل بیت را از سرشان کشیدند با این عمل آنها بی حجاب شدند و موهای ایشان دیده شد؟!
✍برخی از مطالب مشهور میان مردم، به دلیل عدم اطلاع کافی از تاریخ و مسائل پیرامون آن به وجود آمده..
درست است که حمله لشکر عمر سعد به خیمه های اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و تاراج خیمه خاندان آن حضرت بوده و حتی چادر و معجر از سر زنان و کودکان اهل بیت میکشیدند
اما
🛑این موارد به معنی بی حجاب شدن حضرت زینب (سلام الله علیه) و اهل بیت امام (علیه السلام) و بیرون بودن موی سر آنها نیست چرا که:
◼️اولًا: حضرت زینب و دیگر زنان اهل بیت (علیهم السلام) با توجه به دستورات قرآنی و سیره حضرت زهرا (سلام الله علیه)، جهت رعایت عفاف و حجاب نهایت دقت را می نمودند از همین رو تنها به چادر اکتفا ننموده و علاوه بر چادر دارای خمار و پیراهن و شلوار بودند و حتی از پارچه هایی جهت پوشاندن صورت خود استفاده می نمودند.
▪️ بنابراین برداشته شدن چادر از سر آنها به معنی خارج شدن از حجاب کامل و یا خروج از حدود شرعی نیست بلکه این بزرگواران با برداشته شدن چادر نیز حجاب کامل را داشتند.
◼️ثانیاً: در هیچ یک از نقل های روایی و تاریخی مطلبی مبنی بر برهنه بودن سر زنان اهل بیت (علیهم السلام) مطرح نگردیده و تنها مطلبی که یافت می شود نمایان بودن چهره زنان و عبور دادن خاندان نبوت از میان نامحرمان می باشد که این امر خود بزرگ ترین حرمت شکنی بر این خاندان محسوب می گردید.
🛑در امالی صدوق نیز کیفیت ورود خاندان رسالت به دمشق چنین توصیف گردیده:
«چون بشام رسیدیم روز روشن زنان و اسیران را صورت های باز وارد کردند»
◼️ثالثاً: آنچه که از رفتار و سخنان حضرت زینب و دیگر زنان اهل بیت بر می آید آن است که در این جریان تنها چادر رویین و یا نقاب از صورت زنان برداشته شده نه این که سرهای زنان برهنه شده باشد ازاین رو می بینیم حضرت زینب و دیگر زنان اهل بیت (علیهم السلام) در سخنان خود از بیرون بودن موی سر خود شکایتی نکرده اند بلکه از این که صورت هایشان پوشیده نبوده و مانند دیگر زنان در سراپرده قرار نداشتند اظهار نارضایتی شدید می نمودند.
🔵پس در نهایت مطلبی که می توان در مورد زنان اسیر گفت این است که پس از واقعه عاشورا «مکشفة الوجوه» بودند یعنی صورت آنان باز بوده نه اینکه موهای سر آنها پیدا بوده باشد...
📒طبرى، تاريخ الامم و الملوك، ج 5، ص 453.
[2] . اللهوف على قتلى الطفوف، ص 132.
[3] . مثير الأحزان، ص 77.
[4] . اللهوف على قتلى الطفوف، ص 143؛ بحار الأنوار، ج 45، ص 107.
[5] . أمالى الصدوق، ص 166.
#سلطان_حسین_بایقرا
زاده: خرداد ۸۱۷ هجری خورشیدی
هرات، امپراتوری تیموری،افغانستان امروزی
درگذشته: ۱۳ اردیبهشت ۷۸۳ هجری خورشیدی
روستای بابااِلهی، نزدیک هرات،امپراتوری تیموری، افغانستان کنونی
آرامگاه: هرات، امپراتوری تیموری،افغانستان امروزی
سلطان حسین بایقرا (م، ۹۱۱ ق)، آخرین پادشاه تیموری است که مدتی طولانی در شرق ایران حکومت کرد. وی در شمار اندک فرمانروایان تاریخ ایران است که نه تنها برای پیشبردفرهنگ تلاش کرد، بلکه خود از جمله شاعران و نویسندگان قرن ۹ قمری به شمار میآید و آثار متعددی به نظم و نثر از خود برجای گذاشت.
او پادشاهی ادبپرور و هنردوست بود و وزیر معروفش امیر علیشیر نوایی موجب شهرت دربار او و آبادانی پایتختش هرات شده بود. میر علی هروی از خوشنویسان مهم سده دهم مدتی در دربار وی بودهاست.
اشعاری به فارسی و ترکی دارد و تخلصش حسینی بودهاست
حسین بایقرا در محرم ۸۴۲ ق. در شمال شرقی شهر هرات و در محلی به نام دولتخانه چشم به جهان گشود. نسب او هم از جانب پدر و هم از سوی مادر به تیمور گورکانی میرسد. پدرش غیاثالدین منصور، فرزند بایقرا بود. این بایقرا از نوادگان تیمور بود که به قولی در سال ۸۲۶ ق. در بادغیس به قتل رسید و نباید او را با نوادهاش، حسین بایقرا اشتباه گرفت. مادر حسین بایقرا فیروزه بیگُم نام داشت که نوه امیر موسی، دخترزاده تیمور بود.
حسین بایقرا ابتدا در دستگاه الغ بیگ (۸۵۰-۸۵۳ ق.) و تحت حمایت او بود. پس از آن که ابوسعید گورکان (۸۵۵-۸۷۳ ق.) به حکومت رسید، وی را به زندان انداخت ولی او از زندان گریخت و به میرزا ابوالقاسم بابر (۸۵۲-۸۶۱ ق.) پیوست. در سال ۸۶۲ ق. موفق شد استرآباد را تصرف کرده و مقرّ حکومت خویش سازد ولی در نبرد با ابوسعید شکست خورد. با مرگ ابوسعید در ۸۷۳ ق. و خالی بودن میدان از رقیبان قدرتمند، به هرات لشکر کشید و تا پایان عمر در شرق ایران مقتدرانه حکومت کرد.
حسین بایقرا در شمار اندک فرمانروایان تاریخ ایران است که نه تنها برای پیشبرد فرهنگ تلاش کرد، بلکه خود از جمله شاعران و نویسندگان قرن ۹ ق. به شمار میآید. آثار متعددی به نظم و نثر از وی برجای مانده است، از جمله:
رساله معما، به شعر که از طبعآزماییهای رایج آن زمان بوده است؛
مناظره گل و مُل، در قالب مثنوی که نسخه دستنویس آن در کتابخانه شخصی اصغر مهدوی موجود است؛
دیوان منظوم ترکی، که اشعار آن در قالب غزل و دربر گیرنده مضامین عاشقانه است؛
رسالهای منثور به زبان ترکی، که در آن اندیشهها و عقاید خود را همراه با شرح مختصری از وضعیت فرهنگی عصر خویش بیان کرده است.
اثر معروفی که به غلط به وی نسبت داده شده «مجالسالعشاق» است که نویسنده واقعی آن، کمالالدین حسین گازُرگاهی از معاصران و نزدیکان حسین بایقراست