eitaa logo
💞روزهای خدایی💞
62 دنبال‌کننده
60 عکس
9 ویدیو
1 فایل
برخی از #ایام‌الله زندگی #شهروندی، #طلبگی، #تبلیغی، #معلّمی، #مترجمی و #ویراستاری 🔸 #سرگذشتها بر روی #سرنوشتها تأثیر می‌گذارد.🔸 ارتباط👇 @mirzameysam افراد فراری از شبکه‌های مجازی وطنی 👇 https://t.me/ayyamollah80
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «ساخت ایران» از کجا آمد 🔹«هدایت‌الله دهش» اولین تولیدکننده ایرانی بود که روی محصولاتش «ساخت ایران» نوشت؛ آن‌هم در دهۀ ۴۰ و ۵۰ که بازار پر از کالاهای خارجی بود. او در زندگی شخصی‌اش هم از کالای ایرانی استفاده می‌کرد. @Farsna
💞روزهای خدایی💞
🎥 «ساخت ایران» از کجا آمد 🔹«هدایت‌الله دهش» اولین تولیدکننده ایرانی بود که روی محصولاتش «ساخت ایران
سلام و ارادت این مطلب را یکی از رفقا و طلبه‌های هم‌حوزه‌ای در یکی از گروه‌های طلبگی‌مون گذاشته بود و یکی دیگر از رفقا حاشیه جالب و قابل تاملی بر آن نگاشتند که به نظرم برای عزیزان این کانال هم جالب باشه: اگرچه متن نوشته ممکنه دقیق باشه و عبارتی با واژگان "ساخت ایران" پیش از این در محصولات ایرانی استفاده نشده باشه، اما ترویج کالای ایرانی سابقه‌ای بسیار بیشتر دارد. از حوالی دوره مشروطه (شاید اندکی پس و پیش) و با هدایت روحانیون اصفهان نظیر آقا نورالله نجفی انقلابی در این شهر توسط برخی از تولیدکنندگان و بخصوص نسّاجان به وجود آمد که تاحدودی گستره ملی پیدا کرد. ایشان استفاده از کالای خارجی را تحریم کردند و حتی پیش از اینکه نساجی در ایران رشد پیدا کند، کرباس به تن می‌کردند. این انقلاب آنقدر در اذهان و دل‌ها عمیق شد که بسیاری گمان کردند نماز خواندن با لباس و پارچه خارجی باطل است. هنوز هم بقایای این گمان را در پیرمردهایی که در مساجد شلوار بیرونی خود را از پا درمی‌آورند می‌بینیم. @ayyamollah
فلسطینیان یک کلام معروفی دارند: «فصل تمام شده!» اشتباه نکنین! منظور از تاب و تحمّل آنان برای مقاومت در برابر ظلم رژیم و پیامدهایی مثل محاصره، دستگیری، آوارگی و نسل‌کشی و سختی‌های معیشت نیست؛ بلکه منظورشون از میوۀ خوش‌طعم، شیرین و آبداری است که به هم معروفه! میوۀ محبوب فلسطینیان، و مقاومت به حساب میاد و چیدنش مثل ، سنّت و آداب خاصّی داره، از جمله، همراهی اعضای خانواده. صبر از خانواده کاکتوس‌هاست و درختش در جاهای گرم و خشک رشد میکنه و به‌شدّت در برابر خشکسالی مقاوم است. درخت صبر، زمین را در برابر حشرات مضر حفظ می‌کنه و با وجود خارهای تیز، غذای مورد علاقه شترها در مناطق بیابانی محسوب میشه. یکی از اسرای معروف، طرّاح نقشۀ و فرار از امنیتی‌ترین و مستحکم‌ترین زندان اسرائیل، ، به همراه ۵ فلسطینی دیگر در سال ۲۰۲۱ م، () در روزهای بعد از فرارش از زندان گفته بود: «بعد از بیست سال از میوۀ صبر دشت مرج بن عامر خوردم و به خاطرش خداوند رو شکر کردم!» پی‌نوشت: سال‌ها پیش در جایی خواندم که این میوه، میوۀ مورد علاقۀ ، شهید مقاومت و فرزند شهید ، فرماندۀ شجاع و اسطوره‌ای حزب‌الله، بوده است. امیدوارم ملت علاوه بر طعم میوۀ شیرین صبر، طعم آزادی رو هم به‌زودی بچشند؛ همان‌گونه که امام خامنه‌ای عزیز، اخیراً وعدۀ آن را پس از عملیّات شجاعانۀ داده‌اند. به محضر شهدای جبهۀ مقاومت و به‌ویژه بیش از ۱۸ هزار شهید عزیز 😭 صلواتی هدیه کنیم. @ayyamollah
⚡️به بهانه هجدهم دسامبر، روز جهانی «حرف ضاد» و چالش‌های آن در جهان ✍به قلم: سید علی بطحائی 🔹نام دیگر زبان عربی در عُرف بین المللی «لغه ضاد» یا "zad language" است که همه ساله در تقویم جهانی ١٨ دسامبر به همین مناسبت آن را پاس می دارند. 🔸زبان شناسان تصریح کرده اند که زبان عربی از چه ظرفیت بالا، انعطاف پذیری و سازگاری خیره کننده ای برخوردار است و این به دلیل گرامر و قوانین منعطف زبانی نهفته در آن زبان است. 🔹ابواب متعدد زبان عربی (ثلاثی مجرد و ثلاثی مزید و…) همچون کارگاه تولیدی و پردازش گر قالب ها و واژگان متعدد به شمار می‌رود و نو به نو؛ واژه های جدید می زایند. 🔸ارنست رِنان (Ernest Renan) مستشرق، متخصص زبان های سامی و لغت شناس فرانسوی و نویسنده کتاب تاریخ ادبیات در ایران درباره جایگاه زبان عربی می نویسد: «زبان عربی بی مهابا و ناگهان در اوج پختگی و زیبایی رخ می نماید. این شگفت انگیزترین زبان تاریخ بشریت است. این لغت نه کودکی دارد و نه سالخوردگی و مانند جوانی شاداب هر روز رخی تازه می نمایاند.» 🔹 معنای واژه عربی هم به معنای «زبان مردم عرب» است و هم به معنای «فصیح و روشن». بنابراین عربی هایی که در کلام وحی آمده است (لِسَانًا عَرَبِیًّا) را بهتر است به معنای شفاف و روشن ترجمه کنیم و آنها را وصف زبان عربی بدانیم؛ نه اسم زبان قرآن. 🔸مسأله اینجاست که علت اینکه زبان عربی را «زبان ضاد» گفته اند و ۱۸ دسامبر را به نام لغت ضاد نام‌گذاری کرده‌اند چیست؟ به دلیل آنکه عربی تنها زبانی است که تلفظ حرف «ضاد» با گویش متفاوت دارد و تلفظ آن برای غیر اعراب‌ بسیار ثقیل است. 🔹این اصطلاح در قرن دوم و آغاز قرن سوم رایج شد. هنگامی که لغویون در آن دوران متوجه صعوبت تلفظ این حرف توسط غیر اعراب شدند این اصطلاح را به کار بردند و سیبویه متوفی (م ۱۸۰ ق) نخستین کسی بود که به این مسأله پی برد و در آثار خود به آن اشاره کرد. 🔸کتاب دقیق «الفرق بین الضاد و الظاء» نوشته صاحب بن عَبّاد (م٣٨٠ ق) نیز در همین راستای چالش های تاریخی ایرانیان برای تلفظ ضاد نوشته شده است. 🔹در حقیقت حرف «ضاد» با گسترش اسلام در جوامع غیر عرب به حاشیه سازترین واژه زبان عربی تبدیل شد. نومسلمانان قادر به تلفظ صحیح آن نبودند و هنوز هم حتی برخی مسلمانان عرب در آفریقا با تلفظ آن مشکل جدی دارند. از همان زمان تلفظ آن را با «ظاء» و «ز» اشتباه می‌گرفتند؛ به دلیل اینکه مخرج دهانی هر دو بسیار نزدیک به هم هستند. امروزه حتی در شامات هم برخی «ضاد» را «دال» تلفظ می‌کنند. 🔸 از همان سده‌های نخست اسلامی پای این اختلاف به مذاهب فقهی باز شد و فقها «فتاوایِ متضاد ِضادی» دادند و هنوز هم بحث هایی فقهی  در برخی کتب فقهی موجود است. علّت این اهتمام هم وجود این حرف در سوره حمد است که امر وجوبی بر قرائت آن در نمازهای پنجگانه وجود دارد. این حرف در دو واژه «المغضوب» «الضالین» در این سوره وجود دارد که اگر به شکل صحیح تلفظ نشوند، معنای مطلوب را بجا نمی‌ آورد. 🔹 فقهای جهان اسلام در برابر دشواری تلفظ این حرف در بلاد اسلامی غیر عربی و حتی در میان برخی مردمان عرب فتوا دادند که اگر نمازگزار در تلفظ این حرف اشتباه کند، نمازش صحیح است و استدلال به این آیه می‌کنند که «لا یُکلّفُ اللّه نفساً الا وُسعَها» (خداوند هیچ کسی را جز به اندازه توانایی‌اش تکلیف نمی‌کند) 🔸 هنوز هم عده‌ اندکی از فقهای جهان اسلام پیش‌نمازی امامی که حرف ضاد را درست تلفظ نمی کند را صحیح نمی‌دانند. 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J @haltaalam
یادش بخیر... یکی از طلبه های هم مدرسه ای خاطره ذیل را در گروه دورهمی رفقا نوشته بود و گفتم با شما به اشتراک بگذارم: یادمه با چند نفر از طلبه ها همان سال اول ورود به حوزه توی رفته بودیم پای نزدیک مسجد جمکران و کوهپایه ی قزقله سه. دم غروب آتیش روشن کرديم و نمازمون رو به امامت یکی از همراهان که مرحوم شده😔 خوندیم. اونوقت خواستیم دعای تعقیبات ماه رجب رو بخونیم. رسیده بودیم به حَرِّم شَیبَتی عَلی النّار... که یکی از همراهان طلبه که هنوز ریش نداشت، بجای این عبارت گفته بود: شَرِّم هَیبَتی عَلی النّار!!!! که یادمه کلی با هم خندیدیم و برامون خاطره شد... 😂😂😂😂 پی نوشت: در این کوه من هم چند خاطره از کوه نوردی دارم که شاید یه روزی احساس وظیفه کردم و نوشتم! @ayyamollah 🌿
«تا سه نشه، ...!»😍😍😍💐💐💐 سلام علیکم! ۲۲ بهمن و ۴۵‌امین سالگرد پیروزی باشکوه انقلاب اسلامی در ایران را خدمت اعضای صبور و باوفا و باصفای گروه تبریک عرض می‌کنم و خدمت آن دسته از عزیزانی که امروز با شرکت در راهپیمایی دشمن‌شکن، دل رهبر انقلاب و همۀ عزیزان دغدغه‌مند و انقلابی را شاد کردند به صورت ویژه‌تر تبریک عرض می‌کنم و بهترین‌ها را برایتان از درگاه الهی خواستارم. برای آنانی که علاوه بر راه‌پیمایی امروز، قصد دارند ان‌شاءالله در انتخابات ۱۱ اسفند هم شرکت دارند و فامیل و دوستانشان را هم به رأی دادن تشویق می‌کنند که دیگه به صورت 😁تبریک می‌گویم و به وجودشان از صمیم قلب افتخار می‌کنم. کثّر الله أمثالهم💐 چند روز پیش که از کرمان به وطن دوم برمی‌گشتیم به طوفان شن کویر لوت خوردیم و جایتان خالی نباشه با سختی‌ها و تلفاتی مالی! به مقصد رسیدیم. جالب بود که بخشی از جاده را به دلیل خشکسالی‌ها و بی‌بارشی‌ها، گرفتار طوفان شن شدیم و بخشی از جاده را که برف و باران حسابی باریده بود گرفتار مه! خلاصه، به مقصد که رسیدیم مجبور شدم موتور ماشین و زیر ماشین را کامل در کارواش بشویم و خطرش را به جان بخرم! سینی زیر ماشین را هم باز کردم که روغن‌ها کامل شسته شوند تا تعمیرکار بفهمد که منشأ روغن‌ریزی و روغن‌سوزی ماشین از کجاست! القصّه، عصری گفتم حالا که سینی زیر جلوبندی ماشین بازه و تمیز و برّاق هست، بروم پیش اوستای جلوبندی چندساله‌ام و ببینم که صدای فرمان از کجاست. فکر هم نمی‌کردم که اوستا امروز تعطیلی خاصّ، اومده باشه. با کمال تعجّب دیدم که اومده!‌ گفتم: اوستا! امروز روز تعطیل انقلابی، برای چی اومدی مغازه؟!😅 اوستا گفت که تلفنم را جا گذاشته بودم و اومده بودم برش دارم. 🤔😉 خلاصه که گذر پوست را به دباغ‌خانه انداخته بودم و زیر ماشین را نگاه کرد و دست به آچار و زنگ زد که قطعه بیاورند. پیک که آمد، شماره کارتش را گرفتم تا پول قطعات را بدهم، دیدم که آخر شماره کارتش دو تا ۵۷ کنار هم داره!😍😍 بهش گفتم که عجب حسن تصادفی! من مناسبت امروز را به شما تبریک میگم! اوّلش یه جوری نگام کرد، ولی بعدش لبخند ملیحی زد! ماشین را گذاشتم تعمیرگاه و رفتم تاکسی بگیرم و بروم خانه. چند دقیقه‌ای معطّل شدم و چون منطقۀ نسبتاٌ کم تردّدی اون هم روز تعطیل بود، تاکسی گیر نیاوردم. دست به دامن ذکر مرحوم آیت‌الله مروارید شدم و به محضی که خواندم پرایدی نگه داشت و طلبه‌ای بود اهل مشهد و من را تا جایی رساند. کمی مسیر را پیاده رفتم و بعد از تاکسی تلفنی که در اون محلّ بود ماشینی گرفتم و وقتی به مقصد رسیدم و شماره کارت ایشان را گرفتم گفتم به مناسبت امروز که بیست و دوم بهمن است به شما عیدی هم می‌دهم! تا که گفتم بیست و دوم بهمن و ...، گفت: «من بودم! زمانی که امام قم تشریف داشتند منزل ما دو منزل بعد از منزل حضرت امام بود و امام که سخنرانی می‌فرمودند ما روی بام خانه‌مان می‌رفتیم و حرف‌های امام را برای جمعیّت حاضر تکرار می‌کردیم!»😍👏 @ayyamollah
سلام و درود خدا بر مهدی یاوران کانال! 🌺🌹 لطفا جمله «یار مهدیم» را از آخر بخونید قول بدید انجامش بدین! ❤️ •┈┈••✾••┈┈• ╔═.🍃.════╗ 🆔 @jhakimaneh ╚════.🍃.═╝
۞﷽۞ 😍 سلام و درود و تبریک ایام این چند روز خداوند متعال اهالی و استان‌های دیگر را بدون هیچ چشمداشتی کرد و بعد از شاید بیش از ده سال، برفی کم‌سابقه و بلکه بی‌سابقه را به مردمان هدیه داد و دل‌های بچه‌ها و بزرگ‌ترها خیلی خیلی شاد شد؛ الحمدلله! ان‌شاءالله ما هم به شکرانهٔ نعمت‌های پیدا و پنهان الهی که یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها نعمت استقرار جمهوری اسلامی در ایران عزیزمان است، -با وجود برخی نابسامانی‌ها و نقاط ضعفی که آن هم عمده‌اش به ما بر می‌گردد- و به پاس قدردانی از خداوند متعال که بارها در عرصه‌های سخت و طاقت فرسا ما را امداد فرموده و به قول معروف به نخ رسیده و قطع نشده، در روزهای پیش رو نظام اسلامی‌مان را در دنیا و در محضر امام روح‌الله کنیم، با شرکت پرشور و با چشم باز و با انتخاب درست، در انتخابات جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ و انقلابی را یاری رسانیم که امید مستضعفان دنیا و آزادگان دنیاست و به حق، آن‌گونه که شهید صدر فرمود آرزوی انبیای الهی بوده و خون‌های ارزشمندی به پای نهال آن ریخته شده و برای سرافرازی آن خون دل‌ها خورده شده تا اکنون قدرتی متکی بر ایمان و غیرتمندی مردمان شده که لرزه بر جان ابرقدرتهای پوشالی انداخته و ان‌شاءالله با زمینه‌سازی و آمادگی ما میدان برای آمدن صاحب اصلی‌مان، همو که دست قدرتش پشت سر این نظام و مردم است و دست قدرتش بارها و بارها خودش را به دوست و دشمن نشان داده، فراهم شود و پرچم آن به دست رهبر حکیم و فرزانه‌مان به دستان حضرت مهدی(عج) برسد ان‌شاءالله! رفقا! روزهای خوب است! ❤️💐🤲✌️✍️ @ayyamollah
😂✌️ امسال بعد از سال‌ها کارگران عزیز پارو به دست در کوچه‌ها صدا می‌زدند: «برف، پارو می‌کنیم!» یاد باد آن روزگاران یاد باد😔😍 کاش حال و هوای مدیران دهۀ شصتی باز در مملکت عزیزمان طنین‌انداز شود!🤲 @ayyamollah
۞﷽۞ 🤔 : پاروی انتخاباتی! 😄 بخش اوّل «و بکم ینزّل الغيث»: «خداوند به واسطۀ شما اهل‌بیت بارش رحمت الهی می‌فرستد.» (زیارت جامعۀ کبیره) دیروز پس از آنکه خداوند بعد از سال‌ها دهۀ شصت و بارش‌های آن‌چنانی را به رخ مردمان برخی استان‌ها و از جمله عُشّ آل محمّد، قم المقدّسه، کشیده بود و صدای گوش‌نواز پاروییه، پاروییه کارگران عزیز بعد از ده‌ها سال در کوچه‌ها و محلّه‌ها طنین‌انداز شده بود، تصمیم گرفتم که بروم و پارویی را تهیّه کنم تا هم کوچه را سر و سامانی بدهم و هم حیاط و پشت بام منزل را. سوار ماشین که شدم پسر همسایه‌مان، آقا محمّد، را دیدم که ماشینش را که چند روزی در زمین خالی بین خانه‌های‌مان پارک کرده بود و پر از برف شده بود را با تِی کوچکی برف‌هایش را تمیز می‌کرد تا به قول خودش، ماشین یخ نزند! خیلی روی تمیزی و خش نداشتن ماشین حسّاسه و ... بعد از ساعتی که پاروی درجۀ یک را به مبلغ 170 هزار ت خریدم، به خانه آمدم و قباپوش و با کلاه مشغول تمیز کردن جلوی پارکینگ خودمان شدم. نیم ساعتی که از کار گذشت، آقا محمّد داستان ما اومد بیرون و گفت: به‌به! حاج آقا چه پارویی! گفتم دیگه شده بودم و احساس وظیفه کردم و خریدم. خلاصه کمی کمک داد و رفت طرف ماشینش و گفت بابا میگه ماشیتم را جابه‌جا کنم و بیارمش توی کوچه‌مون. به نظرتون میشه؟ گفتم ضرری نداره، امتحان کن و ان‌شاءالله میشه. چند دقیقه‌ای گذشت و من مشغول کار برف‌روبی محیط اطراف بودم که اومد و گفت که حاج آقا! میشه پارو را بدهید؟ گفتم چی شده؟ گفت گیر افتادم توی برف‌ها و می‌خوام زیر لاستیک‌های ماشین را برف‌روبی کنم. همراهش رفتم و دیدم که بله! ایشون با ماشینشون تشریف بردند توی کارگاه مصالح ساختمانی موجود در کنار ساختمانی در حال ساخت که برف همشون را پوشانده بوده: میلگرد، چیزهایی شبیه سیم خاردار و ... گلوله‌ای از همین سیم‌ها زیر ماشیت رفته بود و به شدت ماشین و لاستیک‌ها را گیر انداخته بود و میلگردها هم حسابی زیر لاستیک ماشین‌ها قرار داشتند. در حال تفکّر بودیم که چه کنیم و چه نکنیم، کارگر همین ساختمان در حال ساخت که کارگر افغانستانی بود به طرفمان اومد و ماوقع را دید و گفت اگر صاحب ماشین ناراحت نمیشه که خشی روی ماشین بیفته من اون سیم‌ها را از زیر ماشین درمی‌آرم. چاره‌ای نبود و دست به کار شد و با مهارتی اون سیم‌ها را با کمترین آسیب بیرون کشید و بعد کمی برف‌ها را برداشتیم و به آقامحمّد گفتیم بشین پشت فرمون و ما هُل می‌دهیم و بلکه بتوانی با سر خوردن‌های ناچاری از این مخمصۀ میلگردها نجات پیدا کنی. القصّه، ماشین از منطقۀ‌ برفی بیرون آمد و به سلامت رهسپار کوچه‌مان شد.🚗 یه مرتبه جرقّه‌ای به ذهنم زده شد و تنور را برای چسباندن تبلیغی انتخاباتی داغ دیدم ...😅😍 @ayyamollah
۞﷽۞ 🤔 : پاروی انتخاباتی! بخش دوم آقا محمّد آمد و تشکّر کرد از بابت کمک. بهش گفتم اگر وقتی از من پارو می‌خواستی می‌گفتم کارش دارم یا برو بخر و این همه سال نمی‌توانستی پارویی بخری؟! و ... و اون کارگر ساختمانی هم کمک نمی‌کرد و می‌گفت مشکل خودته می‌بایست چشمانت را باز می‌کردی و ... چی می‌شد؟ آیا ماشین شما به این راحتی از این مخمصه بیرون می‌آمد؟! گفتم داستان امروزمان، داستان انتخابات جمعه ۱۱ اسفند است. در داستان شما، وقتی ماشین را در برف حرکت می‌دادی، می‌بایست قبلش اطراف را رصد می‌کردی تا خطرات و موانع را شناسایی می‌کردی و می‌بایست خودت حدس می‌زدی وقتی ساختمانی در حال ساخت هست، بالاخره مصالحش کنارش هست، هرچند برف انبوه کاملاً روی آن‌ها را پوشانده باشد. گفت که من ملاحظۀ برخی بچّه‌ها را کردم که مشغول بازی در برف بودند و می‌خواستم به آنان نخورم و دنده عقب رفتم و ماشین بی‌اختیار سُر خورد و رفت توی مصالح ساختمانی! گفتم شاید این صاحب زمین وقتی دید که بارش برف فراوان شروع شده می‌بایست به نحوی نشانه‌ای در آنجا می‌گذاشت و دچار تقصیر یا قصور شده! برخی شرایط دست خود انسان نیست. آمدن برف دست ما نبوده و حتّی خیلی‌ها از آمدنش در این وقت سال و با این حجم شگفت‌زده شدند و اگر برف نبود، هیچ کدام از این مشکلات نمود پیدا نمی‌کرد و روال عادی در جریان بود؛ دیگر شما ماشینت گرفتار نمی‌شد و دچار خسارتی نمی‌شدی و حتّی تقصیر یا قصور صاحب ساختمان نیز، به چشم نمی‌آمد. حالا هرچه هم که شما به این صاحب ساختمان فحش و بد و بیراه بگویی و هرچه خودت را بابت قصورها و تقصیرهایت سرزنش کنی و یا شرایط خاصّ برفی را آماج حرف‌هایت قرار دهی، فایده‌ای به حالت دارد؟!‌ اینجا باید همه کمک کنند تا ماشینت را از این شرایط بیرون ببری تا بعد. حتّی کسی که تقصیر و قصوری هم دارد نیز، باید توان خودش را به میدان بیاورد. الغرض، الآن انتخابات سرنوشت‌سازی در پیش است و برخی قصورها، تقصیرها و شرایطی که دست ما نبوده، دست به دست هم داده و مشکلاتی را در زمینه‌هایی به وجود آورده و در کنارش البتّه، همین شرایط منافع و برکاتی را هم داشته، الآن هرچه شما بابت این گرفتاری‌ها فریاد بزنی و اعتراض و قهر کنی و این و آن را متّهم کنی و به دنبال مجازاتشان باشی و حتّی کوتاهی خودت را و شاید تقصیرت را نادیده بگیری... جز ، هیچ فایدۀ نقد دیگری برای تو ندارد و بلکه ضررهای پیدا و پنهانی برای تو دارد. شرایط برفی امروز را می‌توانی بر همۀ شرایطی در مملکت که ایجادشان در اختیار نظام نبوده تطبیق کنی و حتّی برکاتی که در دل این شرایط چه بسا بغرنج برای تو وجود دارد! آقا محمّد به فکر فرو رفت و با آرامش خاصّی که در صورتش نمایان بود خداحافظی کرد.❤️😍 : جالبه با تعریف همین داستان نقد و نه برای چند نفر دیگر از هم‌محلّه‌ای ها، نظرشان دربارۀ عدم شرکت در انتخابات تغییر یافت!✌️ واقعاً این پارو، پاروی معمولی نبود و به نوعی از الهی بود! @ayyamollah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۞﷽۞ با سلام! چند روز پیش در بحبوحۀ بحث‌های در جمعی از دوستان، یکی از رفقا که نقدهایی را دربارۀ انتخابات و ... مطرح می‌کرد، آخرش گفت این حرفا حرف‌هایی هست که در میان قشری از جامعه زده میشه و من چون در میان مردم هستم! و در جمع‌های نخبگانی رفت‌وآمد و تبلیغ و تدریس دارم اونا را مطرح کردم، هرچند به برخی از این حرف‌ها اعتقاد ندارم و به قول معروف: «النقّال کالبقّال»! نکته‌ای قرآنی به ذهنم آمد و به این رفیق شفیق و فرهیخته‌مون عرض کردم. حضرت موسای کلیم وقتی با ۷۰ نفر از گلچین‌شده‌های امّت خود، بنی‌اسرائیل، (که یکی از آن ۷۰ نخبه، بود) به کوه طور رفتند، به خداوند عرضه داشت که: «ربّ أرني أنظر إلیك»: خدایا خودت را به ما نشان بده تا تو را ببینیم! ندا آمد که من را نمی‌توانی ببینی، امّا به کوه نگاه کن اگر بعد از تجلّی من بر آن، کوه مقاومت داشت و سر جایش استوار ماند، تو هم گنجایش آن را داری که من را ببینی! وقتی خدا بر کوه تجلّی کرد، کوه از هم پاشید و حضرت موسی بیهوش شد و اون ۷۰ نفر هم به فنا رفتند! یکی از حرف‌هایی که حضرت موسی(علی نبیّنا و آله و علیه السلام) بعد از به هوش آمدن زد این بود که خدایا آیا ما را به خاطر کار برخی از افراد معلوم‌الحال جامعه‌ام هلاک کردی؟!‌ اینجا برخی مفسّران گفته‌اند که مقصود اون گوساله‌پرستی قوم ایشان بوده و این میقات پس از آن انجام شده! و حضرت چند میقات داشته‌اند. برخی دیگر می‌گویند که حرف حضرت موسای کلیم به خداوند متعال که خودت را به ما نشان بده، حرف خود حضرت نبوده و اصلاً‌با اعتقادات یک پیامبر سازگار نیست، بلکه حضرت موسی تقاضای اون ۷۰ منتحب را به خداوند عرضه داشت و ادامۀ ماجرا. به رفیقمون گفتم: حضرت موسایی که حرف خلاف ضابطه و خلاف منطق دینی آن گروه منتخب و به قول خودمان نخبگانی را به خداوند عرضه داشت، با اینکه قوم بنی‌اسرائیل بارها و بارها خداوند را در قضایای پر فراز نشیب خود از مصر تا بیت‌المقدس دیده بودند، و صرفاً از روی لجبازی و ادای نخبگانی و به قول خودمان روشنفکری در آوردن چوب لای چرخ پیامبری همچون موسای کلیم می‌کردند، اینها مستحقّ چنان هلاکتی شدند و البتّه، بعدا با شفاعت و دعا و التماس حضرت موسی به درگاه خداوند متعال، زنده شدند! حالا رفیق، بله مشکلات هست و نابسامانی‌ها در کشورمان هست که باید حتماً‌ چاره شوند و بدنۀ مردمی نظام بیش از پیش تقویت شود، امّا اون طرف ماجرا هم،‌ کارهای فراوان و عنایات فراوان و تأییدات فراوان الهی نیز، در برهه‌های مختلف به این نظام اسلامی ما شده که انکارناپذیر هست، اگر ما راه بی‌انصافی را بپیماییم و بخواهیم برخی حرف‌ها را بر زبان بیاوریم و ریشه‌هایی را بزنیم، بدانیم که بی‌پاسخ از سوی خداوند متعال نمی‌مونه و اگر مقدّر باشه خداوند متعال تجلّی‌ای پیدا کند، اوضاع کسانی که بی‌ضابطه و لج‌کارانه و ... به جنگ نظام می‌روند خیلی داغون میشه و حتّی موسای کلیمی هم که حرف اونا را به پیشگاه الهی انتقال می‌دهد، می‌کند!😔😱 : روایتی از امام عصر(عج) وارد شده که فرمود وقتی که وضعیّت نخبگان و منتخبان جامعۀ حضرت موسی این می‌شود وای به حال منتخبان آدم‌های عادی و غیر معصوم!!! البتّه، ناگفته پیداست که پیامبران و امامان با ظرفیّت‌های موجود جامعۀ خودشان کارها را به پیش می‌برند و بنا نیست که علم خویش را در انتخاب خود دخالت دهند یا افرادی از ملکوت را برای انجام کارها بیاورند. @ayyamollah
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🇮🇷 ﷽ 📝 این است مردم‌سالاری پیشرفته دینی در ایران 🍃🌹🍃 🔻در جمهوری‌اسلامی، برادرخانم رهبر ایران (آقای خجسته)، کاندیدای مجلس می‌شود ولی نمی‌آورد. 🔹رئیس سابق قوه‌قضاییه و ریاست مهم‌ترین مجمع نظام، کاندید خبرگان (مازندران) می‌شود ولی با سرانگشت خود او را کنار میزنند. 🔸در تهران فرزند شهید مطهری و در کرمان برادر شهید باهنر، توسط از گردونهٔ رقابت حذف می‌شوند. 🔹در خوزستان، پای ۱۲ نماینده از هجده نماینده خود را از مجلس قطع می‌کنند و نیروهای جدید جایشان می‌گذارند. 🔸در گیلان، به معاون رئیس‌جمهور سابق (آقای نوبخت) که رئیس‌سابق مجلس (آقای لاریجانی) برای تبلیغش ویدیو منتشر کرده، رای نمی‌دهند و او را راهی خانه‌اش در تهران می‌کنند. 🔹 انگشت توی استامپ می‌زنند و نماینده متخلفی که انگشت بر چهره سرباز نواخته‌بود (آقای عنابستانی) را کنار می‌گذارند. 👈 اینجا ، قدرتمندترین مهره‌های سیاسی کشور را طی کمتر از ۲۴ ساعت رای‌گیری، حذف و نیروهای تازه‌نفس مورد نظر خود را برجای میگذارند. 🔸اینجا از بستگان رهبری گرفته تا فرزندان شهدا و حتی بعضی علما را از فیلتر رأی خود رد می‌کنند. 👈 بگذار هرچه می‌خواهند بگویند ... من قطعاً پای جمهوری‌اسلامی ای که در آن انگشت سرنوشت حکمرانان را تعیین می‌کند، ایستاده‌ام. 🔺و آن را یقینا بر هر نظام دیکتاتوری از پادشاهی بریتانیا گرفته تا پادشاهان عربستان و امارات تا سلطنت ربع ترجیح می‌دهم. =========🇮🇷========= @ayyamollah
سلام علیکم! طاعات و عبادات شما عزیزان در این ماه میهمانی خداوند متعال که بارش رحمت و مغفرت الهی است، قبول باشه و ان‌شاءالله در لحظات سحر و افطار برای همگان دعا کنیم، خصوصاً برای پیروزی مردمان مظلوم و مقتدر غزّه و فلسطین. الحمدللّه توفیق الهی یار شده و این ماه در یکی از مساجد شهرمان مشغول انجام وظیفۀ تبلیغی شده‌ام. دعا بفرمایید که وجودم برای مخاطبانم در این مسجد که مزیّن به نام عزیزی است که «اذن دخول حرم امام رضا(علیه السلام) با اوست! مفید باشم و بتوانم در برابر وقت ارزشمندشان، ره‌آوردهای دینی مناسب و مفید و مؤثّری برای آنان داشته باشم. من از آن دسته طلبه‌هایی هستم که وقتی برای تبلیغ به مسجدی مشرّف می‌شوم، دربارۀ جزئیّات رویدادهای آن مسجد بی‌تفاوت نیستم. معتقدم که طلبه باید در همۀ شئونات مسجد حضور جدّی و مؤثّر و با حسّاسیّت داشته باشد. در این مسجد که تأسیس سال 1360 ش هست، دیدم که مردم مثل برخی دیگر از مساجد ایران و حتّی برخی مساجد قم، هنگام شنیدن «أشهد أن علیا وليّ الله» در اذان و اقامه، بلند و جانانه و هماهنگی می‌فرستند! از مردم پرسیدم که چرا به هنگام بردن نام حضرت صلوات می‌فرستید؟! چه کسی به شما گفته صلوات بفرستید؟ یه نفر گفت که ایشون! پیرمردی بود. یکی گفت بالاخره امیرالمومنین هست و دیگه. گفتم البتّه، در برخی مساجد قم هم صلوات می‌فرستند، ولی کار مطابق روایات نیست! گفتم شاید یه عدّه‌ای بگویند که چون پیامبر و حضرت امیر به منزلۀ یک روح در دو جسم هستند و به قول معروف، حضرت امیر جان پیامبر بر اساس جریان است. امّا صلوات فقط مخصوص شنیدن نام مبارک پیامبر است که باید بلند هم فرستاده شود تا را از بین ببرد. گفتم که هنگام شنیدن این فراز از اذان و اقامه بفرمایید که: «صلوات اللّه و سلامه علیه». یه شب بعد از نماز مغرب و عشا که در حال رفتن به سمت ماشین بودم، دیدم یکی از جوانان مسجد اومد و گفت حاج آقا! عرضی داشتم. گفتم بفرما. گفت امشب بعد از شنیدن نام امیرالمومنین در اقامۀ شما صلوات فرستادم و یکی از اطرافیان گفت که حاج آقا گفته صلوات نفرستید! چرا حاج آقا؟ چه جوری بعد از شنیدن نام رهبری صلوات می‌فرستیم ولی نام امیرالمومنین ارزش صلوات فرستادن نداره؟؟؟؟ گفتم عزیزم قضایا را با هم قاطی نکنیم. اون حرفی که بنده زده‌ام برای جلوگیری از باب شدن یک رویّۀ خطرناک است که اگر ادامه یابد کم‌کم به موارد دیگر هم می‌رسد؛ همان‌گونه که در برهه‌ای عدّه‌ای در اذان عبارت «أشهد أن فاطمة عصمة الله الکبری ...» را افزوده بودند! گفتم که نمی‌خواهم نیّت‌خوانی و پیش‌گویی کنم، امّا این رویّۀ صلوات فرستادن برای نام حضرت علی در کشور، شاید جریان خاصّی در پشتش باشند. الله اعلم. بابت جریان صلوات فرستادن بعد از نام رهبر انقلاب یا سه بار صلوات پس از نام حضرت امام(ره) اون قضیّه‌اش و است که جنبۀ مبارزاتی و تعظیم شعائر دارد. در صحبت‌های رهبر معظّم انقلاب دربارۀ پیش از انقلاب هست که فرموده بودند گاهی یک راننده بصیرت داشت و می‌فهمید این سه بار صلوات پس از نام امام چیه و یه طلبه و روحانی نمی‌فهمید! @ayyamollah
💞روزهای خدایی💞
﷽ #تبلیغی #طلبگی #شهروندی سلام علیکم! طاعات و عبادات شما عزیزان در این ماه میهمانی خداوند متعال که
این سه صلوات، مبارزه است! در دوران پیش از پیروزی انقلاب، بنده در ایرانشهر تبعید بودم. در یکی از شهرهای هم‌جوار، چند نفر آشنا داشتیم که ‌یکی از آن‌ها راننده بود، یکی شغل آزاد داشت و بالاخره، اهل فرهنگ و معرفت، به معنای خاص کلمه نبودند. به حسب ‌ظاهر، به آنها عامی اطلاق می‌شد. با این حال جزو خواص بودند. آن‌ها مرتّب برای دیدن ما به ایرانشهر می‌آمدند و از ‌قضایای مذاکرات خود با روحانی شهرشان می‌گفتند. روحانی شهرشان هم آدم خوبی بود؛ منتها جزو عوام بود. ملاحظه می‌کنید! راننده‌ی کمپرسی جزو ، ولی روحانی و پیش‌نماز محترم جزو ! مثلاً آن روحانی می‌گفت: ‌‌«چرا وقتی اسم پیغمبر می‌آید یک صلوات می‌فرستید، ولی اسم «آقا» که می‌آید، سه صلوات می‌فرستید؟!» ‌نمی‌فهمید. راننده به او جواب می‌داد: روزی که دیگر مبارزه‌ای نداشته باشیم؛ اسلام بر همه جا فائق شود؛ انقلاب ‌پیروز شود؛ ما نه تنها سه صلوات، که یک صلوات هم نمی‌فرستیم! امروز این سه صلوات، مبارزه است! راننده ‌می‌فهمید، روحانی نمی‌فهمید! این را مثال زدم تا بدانید خواص که می‌گوییم، معنایش صاحب لباسِ خاصی نیست. ممکن است مرد باشد، ممکن ‌است زن باشد. ممکن است تحصیل‌کرده باشد، ممکن است تحصیل‌نکرده باشد. ممکن است ثروتمند باشد، ممکن ‌است فقیر باشد. ممکن است انسانی باشد که در دستگاه‌های دولتی خدمت می‌کند، ممکن است جزو مخالفین ‌دستگاههای دولتیِ طاغوت باشد. بیانات در جمع فرماندهان لشکر 27 محمد رسول الله (صلّی الله علیه و آله) -1375/3/20 https://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=4881 @ayyamollah
«یا مقلّب القلوب و الأبصار» سلام علیکم! طاعات و عباداتتان قبول درگاه ایزد منّان باشد! تلاش خواهم کرد که به توفیق و مدد الهی، با توجّه به تقارن زیبای بهار طبیعت و بهار دل‌ها و بهار قرآن و آغاز سال شمسی با روزهای آغازین سال اهل سیر و سلوک الی اللّه، ماه مبارک رمضان، مطالب منبر و جلسۀ جزءخوانی قرآن کریم و نکات تفسیری و تذکّرات گاه و بی‌گاه در میان برنامه‌ها را با محوریّت «تغییر دل‌ها و نگاه‌ها» به واقعیّت‌ها از نگاه قرآن کریم و اهل‌بیت(علیهم السلام) داشته باشم. دیروز موضوع منبرم، تغییر نگاه افراد و درون آن‌ها به «استغفار» و نماد آن یعنی «أستغفر الله ربّی و أتوب إلیه» بود با فرمایشی از حضرت امیر(سلام الله علیه). @ayyamollah
«یا مقلّب القلوب و الأبصار» «باید چاره کرد تا ! حضرت امیر(علیه السلام) به شخصی که را مذمّت می‌کرد، نکاتی را متذکّر شدند تا نگاهش به دنیا را عوض کند و بفهمد که او نباید بر علیه دنیا اعلام جُرم کند، بلکه دنیا بر علیه او اعلام جرم می‌کند که به او تهمت بسته، و دنیا را فریبنده دانسته. حضرت می‌فرماید کی دنیا تو را فریب داده؟! تو فریب خورده‌ای و دنیا تو را فریب نداده! مگر قبور پدر و مادر و اجدادت را ندیدی؟ مگر ندیدی که دنیا ابدی نبودن خودش را به تو نشان داده و اگر تو عبرت نگرفته‌ای و دقّت نکرده‌ای تقصیر دنیا نیست! این، بخش نخست فرمایش حضرت به صورت فشرده و مختصر است. @ayyamollah
💞روزهای خدایی💞
﷽ #تبلیغی #طلبگی «یا مقلّب القلوب و الأبصار» «باید #دِلارُ چاره کرد تا #دُلارُ! حضرت امیر(علیه ال
حکمت ۱۳۱ نهج البلاغه ـ توبيخ نكوهش كننده دنيا وَ قَدْ سَمِعَ رَجُلًا يَذُمُّ الدُّنْيَا: أَيُّهَا الذَّامُّ لِلدُّنْيَا الْمُغْتَرُّ بِغُرُورِهَا الْمَخْدُوعُ بِأَبَاطِيلِهَا أَ تَغْتَرُّ بِالدُّنْيَا ثُمَّ تَذُمُّهَا أَنْتَ الْمُتَجَرِّمُ عَلَيْهَا أَمْ هِيَ الْمُتَجَرِّمَةُ عَلَيْكَ مَتَى اسْتَهْوَتْكَ أَمْ مَتَى غَرَّتْكَ أَ بِمَصَارِعِ آبَائِكَ مِنَ الْبِلَى أَمْ بِمَضَاجِعِ أُمَّهَاتِكَ تَحْتَ الثَّرَى كَمْ عَلَّلْتَ بِكَفَّيْكَ وَ كَمْ مَرَّضْتَ بِيَدَيْكَ تَبْتَغِي لَهُمُ الشِّفَاءَ وَ تَسْتَوْصِفُ لَهُمُ الْأَطِبَّاءَ غَدَاةَ لَا يُغْنِي عَنْهُمْ دَوَاؤُكَ وَ لَا يُجْدِي عَلَيْهِمْ بُكَاؤُكَ لَمْ يَنْفَعْ أَحَدَهُمْ إِشْفَاقُكَ وَ لَمْ تُسْعَفْ فِيهِ بِطَلِبَتِكَ وَ لَمْ تَدْفَعْ عَنْهُ بِقُوَّتِكَ وَ قَدْ مَثَّلَتْ لَكَ بِهِ الدُّنْيَا نَفْسَكَ وَ بِمَصْرَعِهِ مَصْرَعَكَ اى نكوهش كننده دنيا، كه خود به غرور دنيا مغرورى و با باطل هاى آن فريب خوردى خود فريفته دنيايى و آن را نكوهش مى كنى آيا تو در دنيا جرمى مرتكب شده اى يا دنيا به تو جرم كرده است كى دنيا تو را سرگردان كرد و در چه زمانى تو را فريب داد آيا با گورهاى پدرانت كه پوسيده اند (تو را فريب داد) يا آرامگاه مادرانت كه در زير خاك آرميده اند آيا با دو دست خويش بيماران را درمان كرده اى و آنان را پرستارى كرده و در بسترشان خوابانده اى درخواست شفاى آنان را كرده، و از طبيبان داروى آنها را تقاضا كرده اى در آن صبحگاهان كه داروى تو به حال آنان سودى نداشت، و گريه تو فايده اى نكرد، و ترس تو آنان را سودى نرساند، و آنچه مى خواستى به دست نياوردى، و با نيروى خود نتوانستى مرگ را از آنان دور كنى. دنيا براى تو حال آنان را مثال زد، و با گورهايشان، گور، خودت را به رخ تو كشيد. @ayyamollah
دوم إِنَّ الدُّنْيَا دَارُ صِدْقٍ لِمَنْ صَدَقَهَا وَ دَارُ عَافِيَةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْهَا وَ دَارُ غِنًى لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا وَ دَارُ مَوْعِظَةٍ لِمَنِ اتَّعَظَ بِهَا مَسْجِدُ أَحِبَّاءِ اللَّهِ وَ مُصَلَّى مَلَائِكَةِ اللَّهِ وَ مَهْبِطُ وَحْيِ اللَّهِ وَ مَتْجَرُ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ اكْتَسَبُوا فِيهَا الرَّحْمَةَ وَ رَبِحُوا فِيهَا الْجَنَّةَ در بخش دوم از فرمایش خود حضرت امیر به یک روی دیگر از سکّۀ دنیا که معمول انسان‌ها از آن غافل‌اند و نگاهشان به آن نیست و معمولاً غرق در مظاهر فریبنده هستند و نگاه و آن را کمتر دقّت می‌کنند. حضرت می‌فرماید: دنیا با هر کسی که با صداقت و راستی با آن برخورد کند، او نیز صادق است. اگر خوب دنیا را بشناسی در آن عافیت و سلامت داری. دنیا برای آنان که اهل توشه‌گیری هستند، خیلی سرمایه‌ها برای اندوختن دارد. دنیا عبرت‌های زیادی دارد؛ هرچند به فرمودۀ خود حضرت امیر، عبرت‌گیرندگان کم هستند! بعد حضرت پرده‌ای دیگر از روی این حقیقت دنیا بر می‌دارد و من البتّه ترتیبش را رعایت نمی‌کنم و اوّل به سراغ این فرازش می‌روم که: «دنیا محلّ تجارت‌خانۀ اولیای الهی است.» اولیای الهی در دنیا تجارت می‌کنند. خودشان را از دنیا می‌خرند و آزاد می‌کنند. بر خلاف آنان که خودشان را به دنیا می‌فروشند و بردۀ آن می‌شود. یکی از تجارت‌های اولیای الهی و در رتبۀ بالای آن به فرمایش قرآن، با جان است. شهادت در راه خدا. آنان جان خود را به خدا می‌فروشند و خداوند در برابر آن بهشت را و مقام رضوان الهی را به آنان می‌دهد. شهید با عقاید خودش زندگی می‌کند. در آیۀ ۱۱۱ از سورۀ مبارک توبه خداوند متعال جریان این تجارت را با جزئیّات توضیح داده است: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذي بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ» خدا از مؤمنان جانها و مالهايشان را خريده به اين (بهاء) كه بهشت از آن آنها باشد (در عوض) در راه خدا كارزار كنند، بكشند و كشته شوند، اين وعده حقى است بر او كه در تورات و انجيل و قرآن ذكر فرموده، و كيست كه به پيمان خويش از خدا وفادارتر باشد؟ به معامله پر سود خويش كه انجام داده‌‏ايد شادمان باشيد، كه اين كاميابى بزرگ است‏. ادامه دارد ... 😍 @ayyamollah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
إِلٰهِی عَظُمَ الْبَلاءُ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ، وَانْکَشَفَ الْغِطاءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الْأَرْضُ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ، وَأَنْتَ الْمُسْتَعانُ، وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکیٰ، وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَالرَّخاءِ اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ، وَعَرَّفْتَنا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَرِیباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ، یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیانِی فَإِنَّکُما کافِیانِ، وَانْصُرانِی فَإِنَّکُما ناصِرانِ یَا مَوْلانا یَا صاحِبَ الزَّمانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی، السَّاعَةَ السَّاعَةَ السّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ، یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِینَ.
💞روزهای خدایی💞
#بخش دوم إِنَّ الدُّنْيَا دَارُ صِدْقٍ لِمَنْ صَدَقَهَا وَ دَارُ عَافِيَةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْهَا وَ
بخش سوم یکی دیگر از تجارت‌های اولیای الهی در بازار دنیا، است. واژه‌شناسی این کلمه در فرهنگ‌های عربی ما را به این نکته رهنمون می‌کند که اصل ریشۀ آن از نکته‌ای در ساختِ لانۀ موش است که عرب به آن «نفقاء» می‌گوید. کسانی که لانۀ موش را در خانه‌ها و به ویژه بیابان‌ها دیده‌اند می‌دانند که راهِ دَرْرو زیاد دارد و همیشه از سوراخی که در زمین معلوم است بیرون نمی‌آید. انسان نیز، در اعتقادات خود دوچهره است و راه دَررو دارد و با افراد خوب می‌نشیند به شکل آنان در می‌آید و با افراد بد می‌نشیند هم به شرح ایضاً. نیز، به دلیل اینکه می‌تواند برای اعمال صالح ما راهی باشد که اگر اعمال دیگر مشکل پیدا کرد و پذیرفته نشد، این عمل مدد برساند و ما را از عقوبت‌ها برهاند، به شرط آنکه البتّه، انفاق‌کننده بر سر دیگران منّت نگذارد و آنان را با این کمک خود اذیّت نکند. در قرآن کریم آمده که کسانی که در راه خدا انفاق می‌کنند مثالشان مثال یک دانۀ گندم است که در دل خاک قرار داده می‌شود که از آن ۷ خوشه می‌روید و هر خوشه ۱۰۰ دانه دارد که مجموعاً می‌شود ۷۰۰ دانه. سپس در قرآن خداوند فرموده که من باز این تعداد را مضاعف، دوبرابر یا چند برابر می‌کنم و در پایان آیه فرموده است: «إن الله واسع علیم»، تازه، من دارای وسعت امکانات و ذخایر هستم و عالم به نیّت‌ها و ظرفیّت‌ها. (بقره/۲۶۱) خب! حالا چه بانکی چنین سود کلانی به ما می‌دهد؟! از نگاه اولیای الهی و تاجران الهی، خداوند متعال جای مال و جان انفاق‌شده را پُر می‌کند و جبران می‌کند. عجیب است که از دیدگاه اسلامی، به ما دستور داده شده که هر وقت نیازمند شدید، با به تجارت با خداوند متعال مشغول شوید! تعبیر روایت اینه: «إذا أملقتم فتاجروا الله بالصدقة»: برای اینکه در ذهن عزیزان مخاطب معنای «اِملاق» بماند این‌گونه ترجمه می‌کنم: «هر وقت این‌قدر اوضاع مالی شما خراب شد که شپش توی جیب شما می‌زنه😅، صدقه بدهید و وضعتان خوب میشه! طرف پول نداره، اسلام به او می‌گوید صدقه بده! بله، اسلام، پولی را که پول بیاورد (ربا) را حرام کرده و فرموده که حتما باید با آن کار تولیدی مفید انجام شود، امّا حدّاقلّ چندین مورد در بحث‌های احکام اجتماعی اسلام فرموده‌اند که پول، پول می‌‌آورد و حلال و طیّب هم هست: ۱. همین بحث صدقه. ۲. در بحث ازدواج: که فرمود ازدواج کنید و اگر فقیر باشید خداوند از فضل خویش شما را بی‌نیاز می‌کند! الله اکبر! ازدواجِ هزینه‌بَر، سود می‌آورد. فرموده‌اند کسی که به دلیل فقر و مباحث هزینه‌ای ازدواج این سنّت پیامبر را انجام ندهد یا به تأخیر بیندازد، به خداوند متعال و بدگمان است. ۳. بحث فرزندآوری که بر خلاف نگاه غالب بر صرفاً هزینه‌ساز بودن فرزندان، هر فرزندی رزق و روزی می‌آورد و مایهٔ توسعه و گشایش در رزق می‌شود. ادامه دارد ... @ayyamollah