⚡️اولین و آخرین مرتبه غلو
✍مهدی مسائلی
در دین بر محبت اولیای الهی تأکید شده تا از آنها پیروی شود، ولی تأکید ما بر محبت آنها بیشتر برای بخشیده شدن گناهان و برآورده شدن حاجتها است.
خداوند برای الگوگیری از پیامبران و رسولان الهی بر جنبههای بشری آنها تأکید میکند: «وَ ما جَعَلْناهُمْ جَسَداً لا يَأْکُلُونَ الطَّعامَ وَ ما کانُوا خالِدينَ؛ و ما پیغمبران را ( چون فرشته ) بدون بدن دنیوی قرار ندادیم تا به غذا و طعام محتاج نباشند و در دنیا هم همیشه زنده نماندند.»( انبیاء/ آیه8.)
ولی تصویر ما از ائمه(ع) غالباً تصویری غیربشری است. در نگاه ما بسیاری از محدودیتهای و ویژگیهای بشری را برای آنها وجود ندارد. حداقل این که برای آنها شرایطی در نظر می گیریم که ایشان را تافته جدابافته میکند.
چنین نگاهی به زندگی اهلبیت(ع) الگوپذیری از آنها را مشکل میسازد.
ولی حقیقت این که آنها نیز با همان احساسات و امیال بشری زندگی میکردند. خواستهها و نیازهای موجود در دیگرانسانها برای آنها نیز وجود داشت. آنها نیز با مشکلات و بیماریهای جسمی روبرو بودند. خواب نیز برای آنها شیرین بود، غذاخوردن برای آنها لذت بخش بود و...
ما معمولاً جدا کردن ائمه(ع) را از صفات بشری، یک فضیلت برای آنها در نظر میگیریم، در حالیکه با توجه به مرتبهای از بندگی که آنها به آن دست یافتند، متصف کردنشان به صفات بشری یک مدح و فضیلت برای آنها به حساب میآید.
در میان ما معمولاً غلو به معنای خدا انگاری و اعتقاد به الوهیت ائمه(ع) تفسیر میشود ولی به نظر میرسد اعتقاد به خدایی امامان آخرین مرتبه غلو است، و اولین مرتبه غلو، جدا کردن آنها از صفات بشری است.
🔸در آینده در اینباره مصداقیتر سخن میگویم.
........
@azadpajooh
⚡️آیاتعطیل نکردن روز شهادت ائمه(ع)هتک حرمت آنهاست؟! /چرا بلایی را که تعطیلات به سر حوزهها آورده فراگیر میکنید!
🔻نقل کردهاند امروز ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ آیت الله #وحید_خراسانی در خارج فقه گفتهاند:
«این مملکت باید در عزای حضرت امام موسی بن جعفر علیهما السلام یک پارچه سیاه پوش بشود اگر زمامداران مملکت غیرت دینی داشته باشند باید این امام تعطیل رسمی بشود
این عمل است که باید انجام بشود اگر زعمای مملکت انجام دادند و الا ما به حول و قوه ی خدا این مطلب را عملی می کنیم تا نتیجه ی مطلب ظاهر بشود هفت سال در ظلم مطامیر آن هم مملکتی که یک طرف پسر او و یک طرف دختر او ، روز شهادت او مردم مشغول به کسب و کار باشند ؟!
ای غیرتمندان شیعه فردا همت کنید بازارها را ببندید به این حکومت اعلام کنید که اگر شهادت این امام تعطیل رسمی نشود ما مالیات به این حکومت گمراه نمی پردازیم.»
..... ........
🔺به نظرم اینگونه اصرارها و موضعگیریهای آیت الله وحید خراسانی برای تعطیلی شهادت ائمه (ع) افزون بر تشدید مشاجرات و چند دستگی میان مذهبیون، وهن مرجعیت شیعه را در پی دارد.
مردم هنگامی که میبینند سطح بالای پیگیری مراجع تقلیدشان تعطیلی ایام شهادت است و ایشان هنگامی که هشتم ربیع تعطیل میشود از دولت و مجلس تشکر میکند و هنگامی که شهادتی دیگر تعطیل نمیشود آنها را گمراه مینامند، از مراجع و رهبران دینی دلسرد میشوند!
گرفتاریهای دنیوی مردم را بگذاریم کنار، آیا مشکلات و گرفتاریهای معنوی مردم با تعطیلی ایام شهادت حل میشود؟!
شاید جناب آیت الله ایام شهادت در مجلس روضه حضور دارند و از آنچه در این تعطیلیها بر سایرمردم میگذرد آگاه نباشد، اما خوب است که نزدیکان ایشان، نه آمار سواحل شمال، بلکه اوضاع و احوال شهر قم را که از بیوت مراجع فاصله دارد، به سمع ایشان برسانند.
در سالهای اخیر آقایان از یک طرف از عدم عمق طلاب در درسها گلایه میکنند و از طرفی روزهای بسیاری از ایام درسی حوزه را با عناوینی اینچنین به تعطیلی کشاندهاند.
آیا نمیشود هم به کلاس درس آمد و هم عزادار اهلبیت (ع) بود!؟
آیا نمیتوان در ابتدای درسها یاد اهلبیت (ع) را زنده کرد؟!
چه کسی گفته است که تعطیل نکردن روز شهادت ائمه بر هتک حرمت آنها دلالت میکند؟!
با تعطیل کردن ایام شهادت در حوزه چقدر جایگاه معنویت و ولایتمداری طلاب را بالا بردهایم که میخواهیم نسخه آن را در کل کشور فراگیر کنیم؟!
البته حق آن است که ابتدا ببینیم تعریف آقایان از معنویت و ولایتمداری چیست و ارتقای آن را به چه شکل میبینند؟!
امروز عدهای از طلاب به جای پرداختن به متن دین و پیگیری کردن آرمانهای اصیل اسلامی، گرفتار حواشی مذهبی هستند که نه گرهای از دنیای مردم میگشاید و نه آخرت آنها.
....بگذاریم و بگذریم!
..........
@azadpajooh
⚡️ آیا امام باقر(ع) وصیت به عزاداری در منا کردهاند؟
سوال:
سلام علیکم
شما گفتهاید در روایات و سیره اهلبیت (ع) استمرار عزاداری اختصاص به امام حسین (ع) دارد، آیا طبق روایت زیر نمیتوانیم عزا را از تخصیص برای سیدالشهداء(ع) خارج کنیم؟ 👇
🔹 امام صادق(ع) میفرمایند:
یَا جَعْفَرُ أَوْقِفْ لِی مِنْ مَالِی کَذَا وَ کَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِی عَشْرَ سِنِینَ بِمِنًى أَیَّامَ مِنًى؛ ای جعفر! از مال من فلان مبلغ را وقف کن تا نوحه سرایان ده سال در منى برایم نوحه سرائى کنند. کافی، ج۵، ص۱۱۷.
⚡️پاسخ:
سلام علیکم؛
نُدبه در این روایت به معنای عزاداری و مصیبت گرفتن نیست بلکه به معنای ذکر فضایل و مناقب و بزرگداشت شخصیت ایشان در آن ایام است، بدلایل زیر:
🔺 مسلمانان روز دهم، یازدهم و دوازدهم ذیالحجه در منا جمع میشوند و در این تجمع همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی حضور دارند، از آنجا که اقلیت بودنِ شیعه در آن زمان بیش از امروز بوده و همچنین استمرار عزاداری در نگاه سایر مسلمانان عملی ناپسند است، نمیتوان گفت امام باقر (ع) برخلاف تقیه دستور به استمرار عزاداری و نوحهسرایی دادهاند.
🔺افزون بر این، روز دهم ذیالحجه روز عید قربان است آیا میتوان گفت امام باقر(ع) در عید قربان وصیت به سوگواری در جمع سایر مسلمانان کردهاند؟
🔺از این گذشته، طبق گزارشات روایی و تاریخی امام باقر(ع) روز هفتم ذیالحجه به شهادت رسیدند و طبق این روایت مجلس بزرگداشت ایشان روز دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار میشود، پس مقصود امام از برپایی این مجلس، عزاداری مصطلح در سالگرد شهادتشان نبوده، بلکه همان ذکر فضائل و یادآوری خاطره ایشان بوده است.
🔺با توجه به اینکه روایات متعددی از طریق شیعه در نهی از نیاحه (نوحهسرایی) در مرگ افراد وارد شده است، تفسیر این روایت به ذکر فضائل و یادآوری خاطره با جمع بین روایات همخوانی دارد.
..............
@azadpajooh
⚡️با گسترش روزهای عزایِ عمومی مخالفم، نه مجلس سوگواری/بعضی به هر یومالشکی عنوان عزا میدهند
🔻سؤال یکی از مخاطبان کانال:
ببخشید من نظر شما رو دقیقا نمیدونم، آیا نظر شما این است که گریه بر ائمه(ع) غیر از امام حسین (ع) مطلوب نیست و ثوابی ندارد؟
🔺پاسخ:
بنده هیچ مشکلی با گریه در مصایب سایر اهلبیت (ع) ندارم بلکه آن را دارای ثواب و پاداش میدانم. بحثِ بنده در عنوان عزا دادن به روزها است که از اقتضائات آن نفیِ مظاهر شادی در این روزها است. یعنی به روزهای فراوانی در سال عنوان عزای عمومی داده و حرمتی را برای آن روز به وجود میآوریم که مردم را مجبور به رعایتِ آداب خاصی میکند.
بنده معتقدم که هرکسی در هر زمانی میتواند در مصایبِ اهلبیت (ع) محزون و گریان باشد ولی در روایات به غیر از ایام محرم، به هیچ روزی حرمتِ عزا داده نشده است.
روایتِ وصیتِ امام باقر (ع) را نیز اگر در معنای مجلس عزاداری اصطلاحی تام بدانیم، به روز شهادت امام باقر(ع) حرمتِ عزا نمیدهد زیرا وصیت به برپایی مجلسِ عزاداری در آن روایت، در روزی غیر از روز شهادت و در ایامِ عید قربان است و افزون بر این، از جهت زمانی و مکانی نیز حکمی فراگیر نیست.
حاصل سخن اینکه بنده با مجلس روضه اهلبیت(ع) مخالف نیستم بلکه با توسعه روزهایی که عنوان عزایِ عمومی دارند، مخالفم.
ممکن است با تمسک به عنوان تعظیم شعائر الهی برای ایام شهادت ائمه احترام قائل بشویم و توصیه به برپایی مجلس روضه کنیم، ولی کماکان شأنِ عزاداری در این ایام با شأنِ عزاداری در ایام محرم متفاوت است.
از طرفی میبینیم ایام سوگواری از شخصِ ائمه فراتر رفته و به امامزادگان رسیده است بلکه بعضی به هر یومالشکی عنوان عزا داده و میخواهند برای قیلهای تاریخی درباره روزهای شهادت نیز عزا بگیرند.
...........
@azadpajooh
⚡️هنگامی که نقدهایِ دیگران توهین، و فحاشیِ خودمان نقد میشود/مشکل امروز ادبیاتِ علمیِ بعضی مراجع است
✍#مهدی_مسائلی
🔸چند روز پیش نقدی از طرف بنده بر سخنان اخیر آیتالله وحید خراسانی منتشر شد. طبق معمول عدهای برای دفاع از مرجعیت شیعه، دست به دامن فحاشی و توهین شدند.
در این میان مدیر مسئول سایتی که رسالت خویش را اطلاعرسانی از جهان تشیع بیان میکند، با انتشار متنی در مقام پاسخی به بنده برآمد. وی در ابتدای این متن نوشت:
"یک نفر * (* نفر واحد شمارش انسان، ایضا شتر است )طلبه بی تربیت به نام : م م که پیش تر و اخیرا برای جلب توجه، کسب شهرت یا عقده های درونی اش نسبت به بیانات مرجع عالیقدر شیعه اراجیفی را بیان کرده است. واقعا چه روزگاری شده بچه طلبه ای که افتخارش باید جفت کردن کفش مرجع عالیقدر جهان تشیع باشد کارش به جایی رسیده که نصایح و بیانات پیر فقاهت را به عقل کوچک خود، وهن مرجعیت مینامد."
🔺جالب است که کسی میخواهد با این سطح از ادبیات، یک طلبه بیتربیت را سرجایش بنشاند!
ظاهراً ادب و تربیت در مرام این افراد یعنی اینکه طبق ذائقه مذهبی آنها سخن بگویی، اگر اینگونه باشد هر فحشی را هم که بر زبان بیاوری از محدوده ادب خارج نشدهای!
در مقابل هر سخنِ مخالفتآمیزی درباره مراجع مورد علاقه آنها یک توهین بزرگ و نابخشودنی است.
وی سپس با ذکر بعضی از رفتارهای زشتی که معلوم نیست چه کسانی آنها را درباره مراجع رقم زدهاند، سخنان بنده را به آن رفتارها تشبیه کرده و مینویسد:
"وهن مرجعیت توسط عده ای عمامه بسر بی دین صورت گرفت و الا در طول تاریخ، مرجعیت شکوه و عظمتی وصف ناشدنی داشته است و قطعا به آن شکوه بازخواهد گشت . و وهن مرجعیت آن زمانی آغاز شد که بچه طلبه ای بیسواد تصمیم گرفت به پیرفقاهت وهن را بیاموزد."
🔺قبلاً نیز گفتهام اگر امروز بخواهیم اخلاق علمی را در حوزهها نقد کنیم مشکل اتفاقا در ادبیات بعضی مراجع تقلید است که باید برای طلاب الگو باشند. این بزرگواران همیشه نظرات و اندیشههای مخالف خویش را شبهه مینامند و دگراندیشان را شُبههپراکن. فراموش نکردهایم که این بزرگواران به جای نقدِ عالمانه طرفداران وحدتاسلامی، برای آنها تعابیری همچون «عوام عمامه به سر» «بی سواد»، «عامّی»، «ترسو»، «نامردِ عمامه به سر» به کار بردند و کار را بدانجا رساندهاند که مرید متعصب و دلداده به تبعیت از آنها، برای کوچک و بزرگ روحانیتِ شیعه چنین تعبیری را به کار میبرد.
ای کاش این مدیرمسئولِ سایتِ پرحاشیه، برای دفاع از حریم همه مراجع با همین شور و تندی وارد عمل میشد.
ای کاش نقد یاسرحبیب را نیز به خاطر توهین به مراجع در دستور کار خویش قرار میداد. ای کاش آن هنگام که فردی در قم ولایت فقیه را به حکومت فرعون تشبیه کرد، اهتمام به دفاع از حریم مرجعیت شیعه داشت.
اما انگار این جاده یکطرفه است، از آن طرف لازم نیست کسی احترام بگذارد، اما از این طرف همه باید ساکت باشند و هر حرفی را بپذیرند!
.........
@azadpajooh
⚡️نگاهی به نظریه تشکیل کشور قم
✍مهدی مسائلی
در قرنهای اخیر جامعه شیعه اقتباسهای فراوانی از فرهنگ دینی مسیحت داشته است، آخرین مورد آن نیز پیشنهاد تشکیل کشور قم به تقلید از کشور واتیکان است که یکی از فضلاء آن را مطرح کرده است.
مثلاً مشابه تفسیرهای عرفانی درباره شهادت امام حسین (ع)، درباره حضرت مسیح نیز وجود دارد، بسیاری از روشهای عزاداری که در سالیان اخیر رواج یافته، نیز اقتباسی از عزاداری مسیحیان است. حتی انتخاب تعبیر "روحانی" برای علمای شیعه نیز شبیه کارکردی است که مسیحیان از علمای خویش انتظار دارند. رواج تعابیری همچون آیت الله العظمی، آیت الله، حجتالاسلام والمسلمین، حجتالاسلام و... برای نشان دادن جایگاه مقامیِ علمای شیعه نیز بسیار شبیه درجهبندی سازمان کلیسا است.
اما به نظرم دنبالهروی حوزه علمیه از کلیسای کاتولیک در تشکیل کشور واتیکان به نوعی پذیرش جدایی دین از سیاست است. به این معنا که نهاد حوزه سیاستهای مذهبی را در عرصه محدودی همچون قم به اجرا گذارد و کاری به جاهای دیگر نداشته باشد. البته شاید فرد محترمی که این نظر را داده، چنین معنایی را در نظر نداشته باشد، ولی با تشکیل کشور قم به مرور چنین اتفاقی رقم خواهد خورد.
افزون بر این تشکیل چنین کشوری علمای شیعه را به سمت تشخُص و فاصله گرفتن هرچه بیشتر از مردم سوق میدهد و سری و مقدس شدن بیشتر نهاد حوزه و متولیان آن را در پی خواهد داشت امری که مشابه آن را در کلیسای کاتولیک پررنگ میبینیم.
از همه اینها که بگذریم پیش فرض تشکیل کشور قم قبول رهبری یک فرد برای این کشور است ولی در حوزه علمیه قم تقابلهای فکری، سیاسی و مقامی آنقدر زیاد هست که حتی تشکیل شورای رهبری قم را نیز غیرممکن میسازد.
..........
لینک کانال مهدی مسائلی در ایتا، سروش و گپ:
https://eitaa.com/azadpajooh
https://sapp.ir/azadpajooh
https://gap.im/azadpajooh
.........
@azadpajooh
⚡️افشاگری یا انتشار فحشا/ خشونتِ گفتاری همهجا محکوم است
✍مهدی مسائلی
آلامِ خشونتِ گفتاری گاهی از خشونتِ رفتاری بسیار بیشتر است و حتی غیر قابل تحمل. خصوصا هنگامی که خشونتِ گفتاری در قالب توهین به مقدساتِ مذهبی ظهور یابد.
توهین به مقدساتِ تشیع با هر بهانهای که باشد، محکوم است و باید با آن مقابله نمود. ولی در این میان باید به دو نکته مهم نیز توجه کرد:
۱. بعضی با نیتِ برانگیختن روحیه انزجار از توهین به مقدسات، مروج و ناشر آن توهین میشوند، گوینده آن را معروف ساخته و محتوای توهینآمیز را از بستری محدود به میان همه مردم میکشانند. متأسفانه این عملکرد نادرست در فرهنگ مسلمانان بسیار پررنگ بوده و خیلیها آن را دفاع از مقدسات تلقی میکنند. در حالی که گاهی میتوان آن را مصداق انتشار فحشا دانست.
حقیقت این که هنگامی گزارش و نسبت توهینآمیزی را منتشر میکنیم، هرچند بیشتر مردم آن را زشت و ناروا بدانند ولی محتوای آن در قلب و باور همه تأثیرگذاری خود را خواهد داشت، خصوصا اینکه ملاک قضاوت بسیاری از افراد این معیار سست و عوامزده است که: «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها»
۲. اگر در جایی توهین به مقدساتمان قلبما را مجروح ساخت، تلاش کنیم چنین رفتاری از خود ما سر نزند. در روایات اهلبیت (ع) بر قاعده طلایی اخلاق بسیار تأکید که: «هر چه برای خود نمیپسندی برای دیگری مپسند، و آنچه برای خود میخواهی برای دیگران هم بخواه»
پس باور کنیم که گاهی جراحت لِسان بر قلب انسان، از جراحت سِنان نیز کاریتر است و همانگونه که ما حاضریم حتی جانمان را فدا کنیم تا به مقدساتمان توهین نشود، توهین به مقدسات دیگران نیز همین شرایط را خواهد داشت.
متأسفانه به همان میزان که عدهای در اهلسنت به خشونت رفتاری گرفتار هستند، عدهای نیز در شیعه به خشونت گفتاری مبتلا هستند. در حالی که فتنه و آسیبِ خشونت در گفتار اگر از فتنهگری خشونتِ رفتاری بیشتر نباشد کمتر نیست.
.........
🔹لینک کانال مهدی مسائلی در ایتا، سروش و گپ:
https://eitaa.com/azadpajooh
https://sapp.ir/azadpajooh
https://gap.im/azadpajooh
.........
@azadpajooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیشب اولیور استون سخنان جالبی را
درباره امپراتوری رسانهای آمریکا مطرح کرد، ولی نکته طنزی که در انتها درباره شباهت طالبزاده به پاپانوئل گفت نیز جالب بود!
..........
@azadpajooh