eitaa logo
کانال ادبی از سبوی عشق سروده‌های محمد رضا قاسمیان_ بشرویه
209 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
96 ویدیو
21 فایل
#از_سبوی_عشق #اشعار #قصیده #غزل #ترکیب_بند #ترجیع_بند #قطعه #دو_بیتی #رباعی #مثنوی #سه_گانی #شعر_ولایی #شعر_مقاومت #سپید #سپکو #سروده #شاعر #محمد_رضا_قاسمیان #شهرستان_بشرویه #خراسان_جنوبی #عضو_جمعیت_شاعران_آزاد_ایران #تصاویر #کلیپ #مطالب_ارزشمند
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بی تو دل من کبوتری حیران است هر ثانیه‌ای بدون تو یک قرن است بر درد دلم وصال تو درمان است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آن ماهی افتاده به قلابم من از دوری تو چقدر بی‌تابم من ای آب حیات! تشنه‌ی آبم من
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
voice.ogg
439.7K
بی تو دل من کبوتری حیران است هر ثانیه‌ای بدون تو یک قرن است بر درد دلم وصال تو درمان است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
voice.ogg
398.5K
آن ماهی افتاده به قلابم من از دوری تو چقدر بی‌تابم من ای آب حیات! تشنه‌ی آبم من
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای یار! بیا، مرا فراموش مکن ای روشنی خاطره‌هایم! برگرد فانوس امیدم به تو، خاموش مکن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به روی شانه‌ی من دوریت، چه سنگین است! مرا که نیست توانی، عذاب من این است!؟ عسل بدون تو مانند زهر در کامم چه روزگار دورویی! چه زهر آگین است! سخن مگوی ز دوری، که دوریت ما را به روی شعله‌ی آتش، شبیه بنزین است روا مدار برایم همیشه تلخی را به کام عاشق دلخسته گر چه شیرین است چگونه صبر کند از غم جدایی تو دلی که سوخته بی‌تو، دلی که خونین است!؟ ببین که بی‌گل رویت، خزان، بهارم شد چقدر عاشق دلخسته‌ی تو غمگین است! به درد بی‌کسی‌ام، مبتلا مکن جانا! چرا که وصل توام، التیام و تسکین است بیا بیا گل نرگس! فدای مقدم تو به شوق آمدنت، کوچه‌ها گل‌آذین است ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گاهی در بی‌کرانه‌ها بتکان شاخه‌ات را تا دریابد پرستوی دل‌ مدیون کدام آغوش است امنیتش را
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لبریز ز خوشحالی جان و دل کودک شد چون ماه مبارک شد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از چشمان شور می‌ترسم بگذار چهره‌ات در نقاب بماند تا برپا نکند شوری دیگر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هایکو از کوتاه‌ترین گونه‌های شعری جهان به‌شمار می‌رود. شعری تصویرگر که از دو عنصر هم‌زاد ایجاز و ابهام به‌کمال بهره‌مند بوده، فاقد وزن و قافیه است و از آرایه‌های کلامی به‌ندرت می‌توان در آن نشانی یافت. فرم سنتی هایکو، شعری که نخستین بار در ژاپن سروده شد، از هفده هجا تشکیل شده و در آن فصل‌واژه (واژه‌ای که بر فصلی از سال دلالت دارد) به‌کار رفته است. باشو، بوسون، ایسا و شیکی چهار هایکوسرای معروف این سبک به‌شمار می‌روند. اندکی پس از مرگ شیکی با دورافکندن قید شمار هجاها و حضور فصل‌واژه در هایکو، ژاپن، سبک آزاد سرودن هایکو را آزمود. سبکی که با ‌عنوان سبک مدرن سرودن این شعر تا به امروز در ژاپن و دیگر کشورها اقبالی چشم‌‌گیر یافته است. https://t.me/haikupoems
🦋 «هایکو شعر ناتمام» گستره ی یک اثر هنری زمانی وسعت می یابد که در ذهن مخاطب تفسیر و در قلب او جا باز کند. از این رو شعر جهانی هایکو به مثابه ی یک هنر کلامی، فضایی پیش روی مخاطب می گشاید تا وی در آن به کشف ناگفته های متن بپردازد و از منظر برداشت های شخصی دست به باز آفرینی تجربه ی نیم گفته ی شاعر بزند. امروزه هایکو بازتاب همدلی ها و کوشش ها ی جمعی هایکوسرایان جهان برای آفرینش متنی ست که در نهایت فشردگی به واقعیت های هستی ما می پردازد. هایکو از مرزهای ملی ژاپن فراتر رفته، در جان و ذهن شاعران دیگر کشورها ریشه دوانده است. اگرچه نوعی وفاق جهانی درباره ی فرم ، ساختار و تکنیک های هایکو وجود دارد، اما این واقعیت به هیچ وجه وجود خصلت های بومی در این ژانر پویا و تپنده را انکار نمی کند. بدون تردید ویژگی های مشترکی مابین هایکو و شماری از ژانرهای کوتاه شعری مانند شعر کم واژه ( شعر کوتاه سه سطری)،هسا شعر گیلکی، چامک و نظایر آن وجود دارد، اما هرکدام از این ها هم ویژگی های منحصر به فردی دارند. برای نمونه وجه “ناتمامی” و “تخیل پرهیزی” در هایکو از برجستگی بیشتری نسبت به سایر ژانرهای کوتاه شعری برخوردار است. ناتمامی یکی از پایه های ابهامvagueness در هایکو است. دیگر این که هایکو شعر جزییات جهان واقع و بازتاب دریافت های حواس پنجگانه ی شاعر است که حاوی تلنگرهای عاطفی است. شماری از ویژگی های برجسته ی هنر جهانی هایکو را می توان به ترتیب زیر برشمرد: ۱. هایکو بازتاب کلامی واکنش های حسی شاعر در برابر جزییات واقعی هستی است. هایکو ره آورد خیال پردازی یا آفرینش شاعرانه نیست. هایکو مکاشفه‌ی شاعرانه است. ۲. هایکو شعر نا تمامی است که با مشارکت مخاطب شفاف می شود. ۳. هایکو شعر لحظه و شعر تجربه‌ی زیسته ‌ی شاعر است. هایکو یک طرح ذهنی نیست که در کلامی فشرده به جلوه در آید. ۴. هایکو شعر تصویرها است. در هایکو ترکیب ایماژها و البته چیدمان فشرده ی واژه ها منجر به کیفیتی دینامیک می شود . ۵. زیبایی شناسی هایکو با ایدالیسم ذهنی رابطه ای ندارد. در هایکوی کلاسیک هرچه ایماژهای متن عینی تر باشند، هایکو به حقیقت وجودی خود نزدیک تر می شود. چند هایکو : ۱ تلفن فقط یک بار زنگ می‌زند؛ باران پاییزی نیک اَویس ۲ شب پر ستاره، هرچه از زندگی ام باقی مانده کافی ست ران ماس ۳ زمان زمستانی دوباره باور داشتن به عشق ماریا کانتی ۴ نامه‌ی بدرود رایحه‌ی رو به زوالِ رُزهای خزانی دانیلا میسو . نگارش و ترجمه: یوسف صدیق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱) پروانه بی‌شیله پیله پرواز ۲) تقدیم حضورت یک دسته گل یاس یا حضرت عباس ۳) از عشق خداوند لبریز، جهان است ماه رمضان است ۴) شرمنده‌ام از گناه خود یااللّٰه! با توبه به درگاه تو آیم یارب! تا بگذری از گناه من در این ماه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_6023734002492379458.m4a
2.87M
به روی شانه‌ی من دوریت، چه سنگین است! مرا که نیست توانی، عذاب من این است!؟ عسل بدون تو مانند زهر در کامم چه روزگار دورویی! چه زهر آگین است! سخن مگوی ز دوری، که دوریت ما را به روی شعله‌ی آتش، شبیه بنزین است روا مدار برایم همیشه تلخی را به کام عاشق دلخسته گر چه شیرین است چگونه صبر کند از غم جدایی تو دلی که سوخته بی‌تو، دلی که خونین است!؟ ببین که بی‌گل رویت، خزان، بهارم شد چقدر عاشق دلخسته‌ی تو غمگین است! به درد بی‌کسی‌ام، مبتلا مکن جانا! چرا که وصل توام، التیام و تسکین است بیا بیا گل نرگس! فدای مقدم تو به شوق آمدنت، کوچه‌ها گل‌آذین است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا