eitaa logo
بلد طیّب/منان رئیسی
12.9هزار دنبال‌کننده
300 عکس
261 ویدیو
17 فایل
کانال دکتر منان رئیسی نماینده مردم شریف استان قم در مجلس شورای اسلامی عضو هیات علمی و دانشیار معماری دانشگاه قم مدیر پژوهشکده شهرسازی اسلامی عضو سابق شورای معاونین شهرداری تهران و رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ارتباط: m.raeesi@qom.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
آقای حسنی طباطبایی نقل كردند: صبح یكی از روزهای ماه محرم پس از تشرف به حرم مطهر كریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) به قصد زیارت آقای مجتهدی حركت كردم. در زدم، كسی در را باز كرد و گفت: حمید آقا! آقای مجتهدی منتظر شما هستند تا صبحانه را به اتفاق شما صرف كنند! به خدمت ایشان شرفیاب شدم، سفره صبحانه پهن بود. فرمودند: صبحانه را بایستی با شما صرف می‌كردیم! خوش آمدید، بفرمایید! در كنار آقای مجتهدی، كتاب گنجینه الاسرار عمان سامانی قرار داشت. ایشان ضمن صرف صبحانه، اشاره‌ای به آن كتاب كردند و گفتند: آقاجان! عمان سامانی در میان مرثیه سرایان حسینی مقام و منزلت ویژه‌ای دارد. بعد فرمودند: اصلاً دستگاه حضرت اباعبدالله (ع) یك دستگاه عجیبی است! نام مبارك ایشان هم خیلی بزرگ است. در نام مقدس حسین (ع) اسرار عجیبی نهفته است. و پس از چند لحظه تأمل، فرمودند: هر كس كه نام آقا امام حسین (ع) را بشنود از میزان انقلاب خاطری كه پیدا می‌كند پایه ایمانش را می‌توان فهمید. كسانی كه نام این بزرگوار را می‌شنوند و تغییر حالی در خود نمی‌بینند باید جداً نگران ایمان خود باشند! نام آقا امام حسین (ع) محك ایمان است. ⬅️ در محضر لاهوتیان، خاطره ۲۸، ص ۱۵۱
🔹بله قحطی بزرگ ایران کار بریتانیا نبود و بلکه به دلیل نبود سیستم حمل و نقل قوی بود! 🔹همانطور که واقعه کشف حجاب هم به دلیل خباثت رضاشاه نبود و بلکه به دلیل کمبود پارچه چادری بود! 🔹همانطور که قدغن مجالس روضه در زمان پهلوی اول هم به دلیل سیاستهای حکومت نبود بلکه به دلیل کمبود مداح و روضه خوان بود! 🔹همانطور که نابودی سبک معماری و شهرسازی اسلامی در مملکت ما و جایگزینی توسعه متراکم و عمودی به جای توسعه افقی طی یک قرن اخیر هم به دلیل خیانت و یا جهالت مدیران غربزده نبود و بلکه به دلیل کمبود زمین در کشور پهناور ایران بود! 🔹 تنها ابهام باقیمانده این است که تداوم مدیریت چنین عناصری با وجود سپری شدن ۴۵ سال از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود چیست؟! @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
زن، ابژه و شهر عریان زمان لازم برای مطالعه: ۳ دقیقه 🔹پرده اول (پرده فلسفی): از مهم‌ترين مفاهيم فلس
از نمای عریان تا آغوش رایگان 🔹به معنای واژه مکشوفه دقت کرده‌اید؟ لغت نامه‌ها این واژه را چنین معنا کرده‌اند: "برملا، پدیدار، عیان، کشف شده، هویدا". بانویی که کشف حجاب می‌کند را مکشوفه می‌گویند به این معنا که برای همگان برملا و عیان است و چیزی برای کشف شدن ندارد. مکشوفه نه رمزی برای کشف شدن باقی می‌گذارد و نه رازی برای جوییدن. به ثمن بخس و به ارزانترین وجه ممکن هرچه از رمز و رازِ زیبایی داشته را برای هر کس و ناکسی هویدا کرده است، چه طالبش باشند و چه نباشند؛ چراکه چنین کسی دیگر چیزی برای کشف شدن باقی نگذاشته است. دقیقا برخلاف مستوره که پر از رمز و راز است که آنها را نه ارزان، که به قیمت عرضه می‌کند، آن هم نه به هر ناکسی بلکه فقط به کسی که لیاقت کاویدن رمز و رازهایش را داشته باشد. 🔹در مقام مقایسه، همچون آپارتمانهای بدون حریم امروزی که از معبر مجاور و یا بلوک روبرو، هر آنچه در آن است برای همگان هویداست؛ با نماهایی عریان که نه حریمی برای صاحبخانه‌اش باقی می‌گذارد و نه حرمتی برای مالکش. درب ورودی را که باز کنی تا انتهای اتاق خوابش مکشوف است و درب را که باز نکنی هم با پنجره‌های عریانش تا منتهای آشپزخا‌نه‌اش برای همگان مفتوح و به قول فرنگی‌ها open است. برخلاف خانه سنتی که به غایت مستور بود تا پناهی باشد برای بانوی مستوره. خانه‌های پر از رازی که با الگوهای مستور و پنهانش، پر از رمز بود برای کشف کردن و جوییدن. 🔹 آری، اگر درست بنگریم میان گسترش خانه‌های غیرمستور و افزایش بانوان مکشوفه رابطه معناداری برقرار است؛ از جنس همان رابطه‌ای که در میراث تمدنی این سرزمین میان خانه‌های مستور و بانوان مستوره برقرار بود. و چه باهوش بودند آنهایی که برای زدودن فرهنگ حیا و عفاف و تبلیغ البسه مکشوف در این مملکت، به سراغ ترویج ابنیه غیرمستور رفتند و فهمیدند که شرط رایگان شدن آغوشها، عریان شدن نماهاست؛ و چه کم‌هوشیم ما که بعد از چند دهه، هنوز متوجه این ارتباط محتوایی نشده‌ایم و گمان می‌کنیم که بدون سامان دادن به سبک ابنیه می‌توانیم سبک البسه را بسامان کنیم. @baladetayyeb
تصویری از سردری زیبا، باقی مانده از یک بنای قدیمی در محله امیریه تهران، احاطه شده با انبوهی از برجها و آپارتمانهای بی‌هویت. الان این طفلکی را اینطور وسط این همه ساختمان بی‌هویت نگه داشته‌اید که مثلا چی بگین؟ اینکه قاب این سردر به فضایی برای سطل زباله مکانیزه شهرداری تبدیل شده خودش گویای همه چیز است. در نگاه صرفا اقتصادی، هرچیزی که مانع از کسب انتفاع مالی بیشتر شود زباله‌ای بیش نیست و کلماتی مانند هویت و تمدن بومی و ... هم فقط شعارهای پوچ و توخالی هست. @baladetayyeb
آیت‌الله‌ شبیری زنجانی: در منطقه‌ بهارستان تهران، می‌خواستند خانه بسازند. در اطراف مجلس شورای ملّی. می‌بایستی سی‌وپنج خانه‌ی کلنگی را خراب کنند و به‌جایش چندین واحد خانه‌ی نو بسازند. به صاحب‌های خانه‌ها اعلام کردند که خانه‌‌های شما را مترى فلان تومان می‌خریم. هر كس هر اعتراضی دارد، بنويسد تا رسيدگى شود. قیمت‌های پیشنهادی خوب بود. هيچ‌كس، هیچ اعتراضی نکرد. تنها معترض، آیت‌الله حسین‌علی راشد بود. اعتراض او، مسئولان حکومت را برآشفت. گفتند: چطور شده که فقط یک آخوند، اعتراض كرده است؟! آقای راشد را به گفت‌وگو دعوت كردند. می‌خواستند به‌بهانه‌ی آن اعتراض، او را تحقیر کنند.نزد ایشان رفتند و پرسيدند: اعتراض شما برای چيست؟ گفت: حقيقتش اين است که من اين خانه را، سال‌ها پیش خریده‌ام. به قيمت خيلى كم. در اين همه سال، مخروبه شده است. به نظر من قيمتى كه شما پيشنهاد کرده‌اید، زياد است! من راضى نيستم که از بیت‌المال مردم، پول بيشترى براى خانه‌ام بگيرم! همه‌ی حاضران متعجّب شدند. يكى از اعضاى كميسيون برخاست. او از اقلیت‌ها بود. ایشان را بوسيد و گفت: اگر اسلام اين است که شما بدان عمل می‌کنید، من آماده‌ام تا مسلمان شوم! پی‌نوشت: یه عده اینطوری زندگی می‌کردند و یه عده شخصیت حقیقی و حقوقی هم هزاران خانه خالی را احتکار کرده‌اند تا با بازی با معیشت مسلمین، دائما با زدن نون توی خون مردم، به نوای بیشتری برسند. @varesoon @baladetayyeb
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢پیش به سوی «لانه‌های تابوتی هنگ‌کنگی» به جای «مسکن اسلامی ایرانی»! طرحی صددرصد ضد فرهنگی در حوزه مسکن و شهرسازی! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جناب مهندس باقرپور، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران، از اجرای طرح اقتصادی «مسکن ما» به شکل آزمایشی در دو استان تهران و البرز خبر داده و گفته‌ است: «طرح ایده خوبی برای زوج‌های جوان است و زوج‌هایی که معمولاً طی روز سرکار هستند و بعد از ساعات کار به یک سرپناه نیاز دارند، می‌توانند از طریق این طرح صاحب خانه شوند. ...در این طرح از الگوی آسیای شرقی بهره‌ بردیم و واحدهای کوچک متراژ ۲۵ تا ۳۵ متری با تکنولوژی‌های نوین ساخته می‌شوند.» 🔶در این رابطه چند نکته را بیان می‌کنم: یک. واقعاً بنده متوجه نمی‌شوم که چرا فهم این حقیقت بدیهی برای عده‌ای از تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران حوزه مسکن و شهرسازی سخت است که معماری و شهرسازی نقشی بی‌بدیل در شکل‌دهی به فرهنگ و سبک زندگی و ارزش‌های فردی و اجتماعی دارد؟ چرا نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند که خانه‌های هنگ‌کنگی و لانه‌های شبانه، مبتنی بر یک فلسفه زیست دنیاگرایانه و اومانیستی است که در تقابل کامل با فلسفه زیست اسلامی ایرانی و نگاه توحیدی ما قرار دارد؟ دو. برای عامه مردم ما معلوم شده است که با ترویج و اجرای و غربی و لیبرالی، بسیاری از ارزش‌های اسلامی و ایرانی ما در سبک زندگی مردم به عقب رانده شده است و ارزش‌های لیبرالی و اومانیستی جایگزین آنها شده است! مع الاسف هنوز در حال شمارش آسیب‌های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی معماری‌های لیبرالی هستیم که ناگهان سخن از معماری‌های ‌آسیای شرقی و هنگ‌کنگی به میان می‌آید: «خانه‌های تابوتی» و «مسکن‌های کپسولی»! یا همان «لانه‌های خوابگاهی»! سه. طرح فوق‌الذکر، به صورتی عوام‌فریبانه به عنوان «مسکن ما» نامگذاری شده است! زیرا: اولاً، لانه‌های ۲۵ متری را که «مسکن» نمی‌گویند؛ ثانیاً، اگر هم مسکن باشد، مسکن «ما» نیست! هیچ نسبتی با «ما» ندارد! نه با «مای ایرانی» و نه با «مای مسلمان». اینها «لانه‌های شبانه‌ای» است که می‌تواند مرکز شکل‌گیری ده‌ها فساد و آسیب‌ اجتماعی و فرهنگی کنترل‌ناپذیر باشد. چهار. فراموش نکنیم که مسکن، «سبک‌ساز» و «فرهنگ‌ساز» و «ارزش‌ساز» است. چنین لانه‌هایی بیشتر به «خانه‌های فساد» و محله‌هایی مثل «شهر نو در رژیم طاغوت» شباهت دارد تا «مسکن ما»: فتنه‌ها این فتنه‌پرداز آورد لات و عزا به حرم باز آورد پنج. امیدوارم داغ ننگ ساخت چنین خوابگاه‌ها و لانه‌های شبانه‌ای بر پیشانی دولت انقلابی و مجلس انقلابی حک نشود. امیدوارم که مردم و رسانه‌ها اجازه ساخت حتی یک لانه از چنین لانه‌هایی را ندهند! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
امشب برای ارائه یک سخنرانی با موضوع شهر اسلامی ایرانی مهمان شهرداری اصفهان هستم.‌ محل اسکان، خانه‌ای سنتی در دل بافت تاریخی اصفهان و دقیقا پشت میدان نقش جهان است. این گنبدی که ملاحظه می‌فرمایید گنبد مسجد امام در ضلع جنوبی میدان است و این عکس را از حیاط خانه به سمت گنبد مسجد گرفتم. خانه‌ای که اینطور تحت ظل مسجد است و از آفاق و فضای بیرون، صدای ملکوتی مسجد و از انفس و درون، صدای آب را در دل خانه مترنّم کند دمادم بستری است برای یادآوری آیات الهی به ساکنانش: "سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ: ما نشانه‌های خود را در آفاق و در انفس خودشان به آنان نشان خواهیم داد تا برای آنان روشن شود که بی تردید او حق است" (فصلت/۵۳). مکان‌یابی حوض آب دقیقا در مرکز حیاط نیز استعاره‌ای است از آغاز حیات از مایه حیات: "وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ: و هر چيز زنده‌اى را از آب پديد آورديم" (انبیا/۳۰). چنین خانه‌ای مصداق مسکن به معنای محل سکون و آرامش است "وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا: و خدا برای شما از خانه‌هایتان محل آرامش قرار داد" (نحل/۸۰) و نه قوطی کبریتهایی که این روزها سرتاسر کلانشهرهایمان را تصرف کرده‌اند. جالب آنکه مساحت این خانه با این همه ظرافت و زیبایی، کلا حدود ۲۲۰ متر است؛ یعنی تقریبا برابر با پلاکهایی که این روزها در کلانشهرها تفکیک می‌کنیم و تهی از همه این زیبایی‌ها هستند. واقعا چه شد که در کشاکش روزگار، این همه ظرافت را به بوته فراموشی سپردیم؟ @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برادر محترم، مدیر عامل محترم تعاونی‌های انبوه‌سازی تهران! با توجه به توضیحات شما و با بودجه ۱ میلیارد تومانی، میشود خانه‌های حداقل ۷۰ تا ۸۰ متری را تحویل جوانان داد و نه لانه‌های ۲۵ متری. ۲۰۰ میلیون تومان هزینه یخچال و گاز و سایر وسایل ضروری. ۸۰۰ میلیون هم هزینه ساخت ۷۰ تا ۸۰ متر خانه با الگوی افقی و نه عمودی که بودجه ملت را بی‌خود و بی‌جهت در هزینه‌های زائدی نظیر آسانسور و لابی و مشاعات و ... می بلعد. هزینه زمین هم که برای جوانان که غالبا فرم ج آنها سبز هست صفر است. پس لطفا بفرمایید این ۱ میلیارد تومان را چطور محاسبه کرده‌اید که اینطور دارید گنجشک را به جای قناری قالب می‌کنید؟ اگر فرمایش شما مبنی بر نظر مساعد نهاد ریاست جمهوری درخصوص این طرح افتضاح فاقد صحت است که وای بر شما که دروغ می‌گویید. اما اگر فرمایش شما در خصوص تایید این طرح توسط دفتر رئیس جمهور و وزارت راه درست است که وای بر ما که در دولت انقلابی شاهد چنین دسته گلهایی هستیم. @baladetayyeb
https://www.sharghdaily.com/بخش-روزنامه-100/891586-تلنگر-به-شهرسازی 🔹این لینک نامه اعتراضی ۱۳۷ استاد دانشگاه درخصوص برنامه هفتم توسعه است. متن نامه کاملا دوپهلو تنظیم شده و همین دوپهلو بودن سبب شده است برخی از دوستان و اساتیدی که انتظار نمی‌رفت متوجه فحوای نامه نشوند و آنرا امضا کنند. باتوجه به شناختی که از جریانات شهرسازی کشور دارم عرض می‌شود که دال مرکزی و اصلی این نامه (که البته به دلیل کلی‌گویی و دوپهلوگوییِ متن این نامه، به نوعی پنهان شده است) مخالفت با توسعه افقی و اصرار بر کنترل محدوده شهرها با رویکرد توسعه عمودی است. 🔹نکته بسیار جالب نامه این است که برخی کسانی که نامه را امضا کرده‌اند خودشان سالها سکاندار سیاستگذاری در عرصه شهرسازی کشور بوده‌اند و به نوعی جزو بانیان اصلی وضع موجود هستند و اکنون به جای آنکه پاسخگوی وضعیت افتضاح شهرسازی امروز ما که محصول سیاستهای خودشان بوده است باشند با انتشار این نامه به نوعی فرار رو به جلو کرده‌اند! 🔹پیشنهاد می‌شود مناظره‌ای روی آنتن زنده سیما با حضور نماینده ناقدان این نامه و نماینده امضاکنندگان این نامه برگزار شود تا مشخص شود که اولا موضع صریح (ونه دو پهلوی امضاکنندگان) درخصوص مسائل فعلی معماری و شهرسازی کشور چیست و ثانیا راه حل پیشنهادی آنها برای برون رفت از وضع موجود در فضای فعلی کشور (و نه در فضای انتزاعی و صرفا آکادمیک) چیست؟ امیدوارم معماری و شهرسازی حداقل به اندازه قیمت مرغ و تخم مرغ برای مدیران سیما اهمیت و ارزش داشته باشد که یک مناظره زنده دو ساعته را به این موضوع مهم اختصاص دهند. @baladetayyeb
خدای اقتصاد، خدای جبهه‌ها و مردمی‌سازی: 🔹سلام خدا بر مرحوم آیت‌الله مصباح که می‌فرمود خدای اقتصاد همان خدای جبهه‌هاست و اعتقاد داشتند که همانطور که با مدد الهی، از جنگ نظامی سرافراز بیرون آمدیم از جنگ اقتصادی هم می‌توانیم سربلند خارج شویم. اما پس چرا وضعیت اقتصادی ما چنین است؟ خدا که همان خداست پس مشکل کجاست؟ 🔹اخیرا که تعداد شهدای دفاع مقدس را بررسی می‌کردم با آمار جالبی مواجه شدم؛ از حدود ۳۹۰۰ شهیدی که جامعه روحانیت تقدیم انقلاب اسلامی کرده است بیش از ۳۳۰۰ نفر از آنها بسیجی بوده‌اند و سهم سایر بخشها (اعم از سپاه و ارتش و نیروی انتظامی و ...) روی هم حدود ۶۰۰ نفر بوده است؛ یعنی سهم بسیج به تنهایی بیش از ۸۵٪ از مجموع شهدای روحانیت بوده است! در سایر صنفها نظیر جامعه مهندسی، پزشکی و ... نیز سهم شهدای بسیجی بسیار چشمگیر است. معنای این آمار بالای شهدای بسیجی این است که بار عمده دفاع مقدس بر دوش مردم بوده است و نه نهادهای حاکمیتی و ارگانهای دولتی و ... و رمز سربلندی در دفاع مقدس نیز همین محوریت مردم بود. 🔹نکته‌ای که با استناد به آمار فوق جای تاکید دارد این است که اکنون نیز لازمه حل مسائل اقتصادی کشور و به طور خاص مسئله مسکن که به مهمترین مسئله اقتصادی کشور تبدیل شده است همین محوریت مردم و مردمی‌سازی است. به این فرمایش رهبر انقلاب که بخشی از سخنرانی نوروزی همین امسال ایشان است توجه بفرمایید: "من به تمام علاقه‌مندان به سرنوشت کشور توصیه می‌کنم برای ورود مردم به عرصه اقتصاد چاره‌اندیشی کنند، هر جا مردم وارد صحنه شدند ما پیروز شدیم. باید نقشه ورود مردم در حوزه اقتصادی را به آنها نشان داد". 🔹اما نقشه ورود مردم به حل مسئله مسکن و مردمی سازی مسکن چیست؟ هرکسی که با الفبای صنعت ساختمان آشنا باشد به خوبی می‌داند که کلید اصلی این مهم، عرضه گسترده زمین به خود مردم با الگوی توسعه افقی است. تاکنون توسعه عمودی به دلیل تعدّد مشارکت‌کنندگان و گروه‌های ذی‌نفع مختلف، سبب کمرنگ شدن راهبرد مردمی‌سازی بوده است و تنها راه برای میدان دادن جدی به مردم این است که به آنها اجازه دهیم تا خودشان الگوهای تک طبقه یا دوطبقه را مطابق با سلیقه خودشان بسازند و به جای تشکلهایی نظیر انبوه‌سازان و ...، خود مردم میدان‌دار عرصه ساخت و ساز شوند. در صورت تحقق چنین رویکردی و ورود مردم به عرصه مسکن‌سازی، دوباره همچون جبهه‌ها "یدالله مع‌الجماعه" خواهد بود و باور خواهیم کرد که خدای اقتصاد، همان خدای جبهه‌هاست. 🔹اگر شاهد تحقّق مردمی‌سازی در عرصه مسکن شویم اولا به دلیل کاهش گروه‌های ذی‌نفع و ذی نفوذ، پروژه‌‌ها به مراتب سریعتر به بهره‌برداری می‌رسد؛ ثانیا به دلیل حذف هزینه‌های زائد عمودی‌سازی نظیر هزینه آسانسور و مشاعات و غیره، خیلی ارزانتر برای مردم تمام می‌شود؛ ثالثا با سبک زندگی بومی ما تطبیق بیشتری دارد و رابعا مردم به دلیل مشاهده محوریت خودشان در شکل‌گیری این نوع خانه‌ها، به آنها حس تعلق خاطر مضاعفی دارند که بیان برکات ایجاد چنین حسی در یک یادداشت محدود نمی‌گنجد. @baladetayyeb
این تصویر، خروجی هوش‌مصنوعی از خانه ایرانیان است. به نظرتان دلیل اینکه این تصویر هیچ ربطی به قوطی کبریتهایی که این روزها توی شهرهایمان می‌سازیم ندارد چیست؟ هوش مصنوعی بی‌هوش شده؟! یا ما ایرانیها دیگه ایرانی فکر نمی‌کنیم و ایرانی زندگی نمی‌کنیم؟! یا ...؟ @baladetayyeb
🔹 این تصویر، بخشی از آرشیو روزنامه Dolto فرانسه به تاریخ ۲۳ ماه مه ۱۹۷۷ است که خبر انتشار نامه‌ سرگشاده‌ ده‌ها روشنفکر غربی خطاب به پارلمان فرانسه را منتشر کرد. اما محتوای نامه چه بود؟! درخواست جرم‌زدایی از روابط آزاد جنسی بین بزرگسالان و کودکان! اسامی برخی از این روشنفکران به این شرح است: میشل فوکو، ژان پل سارتر، ژاک دریدا، رولان بارت، ژیل دلوز و ... 🔹 همین روشنفکرها پایه‌گذار مبانی فلسفی برخی از سبکهای معماری معاصر غرب بودند. مثلا سبک معماری فولدینگ مبتنی بر اندیشه‌های فلسفی ژیل دلوز است و یا سبک معماری دیکانستراکشن، مبتنی بر اندیشه‌های فلسفی ژاک دریدا است. اما عمق فاجعه آنجاست که همین سبکها که مبتنی بر اندیشه‌های فلسفی چنین فیلسوفانی است اکنون در دانشکده‌های هنر و معماری ما توسط برخی اساتید با به‌به و چه‌چه به دانشجویان آموزش داده می‌شود و بچه‌های از همه جا بی‌خبر ما که نمی‌دانند چنین سبکهایی مبتنی بر اندیشه‌های چه اشخاصی است گمان می‌کنند که مرغ همسایه غازه! @baladetayyeb
تاکنون به دور باطل سیاستهای شهرسازی و مدیریت شهری ما که دائما منتج به افزایش اختلاف طبقاتی میان مناطق بالاشهر و پایین شهر شده است توجه کرده‌اید؟ ۱. سالهاست که گسترش افقی شهرهایمان را با طرحهایی نظیر طرحهای جامع شهری کاملا محدود کرده‌ایم. ۲. عدم گسترش افقی شهرها و اصرار بر حفظ کمربند فعلی آنها سبب ایجاد محدودیت شدید در عرضه زمین در شهرها و به ویژه کلانشهرها شده است. ۳. محدودیت شدید در عرضه زمین، سبب دامن زدن به ماهیت سرمایه‌ای زمین شده است و در عمل، منتج به شکل‌گیری پدیده‌ای به نام رانت زمین در شهرها و به ویژه کلانشهرها شده است. ۴. در اثر رانت زمین و تشدید ماهیت سرمایه‌ایِ زمین، جریان سرمایه، طی تمام سالهای اخیر به مناطقی از کلانشهرها هدایت شده است که از رانت قوی‌تری برخوردار باشند یعنی مناطق برخوردار و به اصطلاح بالاشهر. ۵. افزایش رقابت برای سرمایه‌گذاری در مناطق بالاشهر، سبب بی‌توجهی جریان سرمایه به مناطق متوسط و پایین شهر شده است و در نتیجه، این مناطق به مرور زمان با معضلی به نام فرسودگی کالبدی و عملکردی مواجه شده‌اند؛ به نحوی که اکنون اغلب بافتهای فرسوده در همین نوع مناطق مشاهده می‌شود. ۶. حالا همان سیاستگذاری که با سیاستهای اشتباهش سبب بی‌توجهی جریان سرمایه به مناطق فرسوده و تشدید فرسودگی این بافتها شده است، برای جبران و درمان فرسودگی بافت، بسته‌‌های تشویقی بافت‌های فرسوده را ابلاغ کرده است؛ به این‌معنا که اگر ساکن این بافتها باشید و مجوز پلاک شما مثلا ۴ طبقه باشد، می‌توانید به جای ۴ طبقه، ۵ یا مثلا ۶ طبقه بسازید تا تشویق شوید به نوسازی پلاکتان. ۷. اما این بسته‌های تشویقی به مرور زمان سبب می‌شود بر تراکم موجود در بافتهای فرسوده افزوده شود و این بافتها که همین الان هم از تراکم بیش از حد و کمبود سرانه‌ها و خدمات در رنج هستند، طی سالهای آتی با رنج بیشتری که نتیجه تراکم بیشتر است مواجه شوند. در نتیجه زودتر از آنچه فکر می‌کنیم بسته‌های تشویقی، حقیقت خود را که در واقع بسته‌های تنبیهی است نشان خواهند داد. ۸. افزایش بیش از پیش تراکم و ازدحام موجود در بافتهای فرسوده طی سالهای آتی سبب خواهد شد تا کیفیت زندگی در این بافتها از آنچه اکنون است نیز بیشتر افت کند. ۹. در نتیجه، طی سالهای آتی با بافتهایی مواجه خواهیم شد که به دلیل افت بیش از پیش کیفیت زندگی در آنها، جریان سرمایه بیش از آنچه اکنون از این بافتها فراری است فراری شود و به تبعش، شدت رقابت برای فرار سرمایه از این بافتها به سمت مناطق بالاشهر بیشتر شود. ۱۰. این سیکل معیوب که در میان مدت، به فرسودگی بیشتر بافت و افزایش اختلاف طبقاتی بین مناطق بالاشهر و پایین شهر منتج خواهد شد هیچ حد یقفی ندارد و دائما با فرسودگی مستمر مناطق پایین شهر تکرار خواهد شد مگر آنکه پیش‌فرض اشتباهی که رکن اولیه این سیکل معیوب بوده است را کنار بگذاریم؛ به این معنا که اولا با بازکردن کمربند کلانشهرها و افزایش قابل توجه عرضه زمین، زمینه تضعیف تدریجی رانت زمین در شهرها را ایجاد نماییم تا پس از کاهش تدریجی ماهیت سرمایه‌ایِ زمین، جریان سرمایه به شکل متوازن‌تر و منطقی‌تری بین مناطق مختلف شهر (اعم از بالاشهر و پایین شهر) توزیع شود و ثانیا با تنظیم‌گریِ بازار با استفاده از ابزارهای مالیاتی، اجازه ندهیم که زمین‌های عرضه شده، به عاملی برای سوداگری و رانت مجدد تبدیل شوند. @baladetayyeb
http://fna.ir/3e784x ۲۵ موسسه و نهاد حقوقی و علمی فعال در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی، در نامه‌ای خطاب به دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری، ۶ پیشنهاد خود برای برون‌رفت از شرایط فعلی و اصلاح وضع موجود را ارائه کردند. @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
از "هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلًا" تا "كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِه" در مسئله عفاف و حجاب 🔹 واکنش
چند سطر برای نگارندگان لایحه عفاف و حجاب 🔹امروز فرصتی شد تا متن کامل لایحه عفاف و حجاب را بررسی کنم. از زحمات نگارندگان متن لایحه ممنونم اما چیزی که جای خالی آن در لایحه مشهود است، عدم توجه بایسته به نقش معماری و شهرسازی به ویژه معماری ابنیه مسکونی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است. البته در برخی مواد نظیر ماده ۱۴ و یا ماده ۱۸ لایحه، به معماری فضاهایی نظیر فضاهای اداری و یا بوستانها اشاراتی شده است اما در سرتاسر این لایحه‌ی ۷۰ ماده‌ای، کوچکترین اشاره‌ای به معماری ابنیه مسکونی نشده است. عنایت بفرمایید که بیشترین زمان از عمر انسانها در ابنیه مسکونی سپری می‌شود و بیشترین تعداد ساختمانهای شهرها نیز همین ابنیه مسکونی است (ابنیه مسکونی به تنهایی تقریبا ۵۰٪ از کل ساختمانهای شهرها را شامل می‌شوند). لذا در مقایسه با کاربری‌های مختلف، هیچ کاربری در سطح اولویت کاربری مسکونی نیست. 🔹چگونه است که در ماده ۹ لایحه چنین بیان شده است که "واردات، تولید و توزیع عمده لباسهایی که استفاده از آنها در انظار عمومی مغایر و منافی عفت عمومی است ممنوع است" اما در هیچ ماده‌ای اشاره نشده است که مثلا وارد کردن الگوهای غیر بومیِ حریم‌زدا و عفاف‌شکن به معماری و شهرسازی کشور و ساخت و ترویج ابنیه حریم‌شکن ممنوع است؟! اگر معماری و شهرسازی، ظرف زندگی است (که هست) آیا می‌توان از ظرف کثیف انتظار زندگی تمیز داشت؟! و آیا سامان البسه بدون بسامان کردن ابنیه، نتیجه‌بخش خواهد بود؟! 🔹عنایت بفرمایید که معماری و شهرسازی چنان سهمی در ترویج عدم عفاف و تبرّجات عفاف‌شکن دارد که اساسا واژه تبرّج به لحاظ لغوی، ریشه در واژه برج دارد؛ زیرا ریشه آن بدین‌گونه بوده است که زنان تمدن جاهلیت، خود را از بالای برج (خانه‌ها و ساختمانهای مرتفع)، متبرّج (جلوه‌گر) می‌ساختند. علامه طباطبایی(ره) در همین خصوص چنین می‌فرماید: "کلمه تَبَرُّج به معنای ظاهر شدن در برابر مردم است، همان‌طور که برجِ قلعه برای همه هویداست". لذا لازمه تدبیر حجاب و عفاف، تدبیر این نوع معماری و شهرسازی حریم‌زدا و عفاف‌شکنی است که این روزها در سرتاسر کلانشهرهایمان چنان شیوع یافته است که متاسفانه برای اغلب ما عادی شده است. یادمان باشد که البسه و ابنیه، دو بال عفاف‌زا یا عفاف‌زدا هستند و توجه به یکی و غفلت از دیگری، سبب ابتر ماندن لایحه عفاف و حجاب خواهد شد. @baladetayyeb
بر اساس نظرسنجی مشترکی که اخیرا ازسوی موسسه بینا و مرکز نظرسنجی ایسپا انجام شده است ۸۵/۹ درصد از مردم حداقل یک بار در مراسم عزاداری دهه اول محرم امسال شرکت کرده‌اند. سال گذشته این عدد ۸۰/۴ درصد بود. معنایش آن است که حماقت آنهایی که امسال، مردم را به قول خودشان به تحریم محرم رژیم دعوت کرده بودند سبب افزایش ۵ درصدی اقبال مردم به مراسمات امسال شده است. به امید خدا اگر دو سه سال دیگر همین حماقت را تکرار کنند به سمت صفر شدن آمار آنها نیل خواهیم کرد. @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
معماری حکمت‌آمیز: با حروف ابجد چقدر آشنایی دارید؟ علم حروف در عرفان اسلامی اهمیت بسیاری داشته و آثا
گوشه‌ای از شگفتی‌های علم اعداد در معماری اسلامی 🔹 طبق احکام حج، حاجی پس از طواف واجب، باید در پشت مقام ابراهیم، ۲ رکعت نماز طواف به جا آورد. اگر مرکز کعبه (یعنی محل برخورد اقطار کعبه) را مرکز هندسه حج در نظر بگیریم زاویه بین خطی که این مرکز را به حجرالاسود (به عنوان نقطه شروع و پایان طواف) وصل می‌کند و خطی که همین مرکز را به مقام ابراهیم وصل می‌کند ۴۷ درجه است؛ اما آنچه جای شگفتی دارد این است که عددی که همین عدد ۴۷ را به عدد ۳۶۰ درجه به عنوان زاویه یک دایره کامل می‌رساند عدد ۳۱۳ است که از اعداد خاص مرتبط با قیام موعود (عج) است! همان موعودی که شروع قیامش از همین کعبه خواهد بود! 🔹 زاویه ۳۶۰ درجه، زاویه یک دایره کامل است که چون تنها هندسه‌ای است که تمام نقاط آن هم ‌وزن و هم‌شان هستند در هنر و معماری اسلامی به عنوان نماد توحید و ذات اقدس الهی به کار می‌رود: هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِن (حدید/۳). آیا تاویل رابطه بین اعداد مذکور، این نیست که شرط قیام موعود (عج) و تحقق جامعه توحیدی، اجابت تمام و کمال ولیّ خدا توسط ۳۱۳ نفر است؟! وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِين (قصص/۵). و آیا این نوع رابطه بین اعداد در معماری اسلامی با مفاهیم و مضامین دینی، صرفا اتفاقی است و جای شگفتی و تامل ندارد؟! @baladetayyeb
نامه به آیت الله اعرافی.pdf
163.4K
متن نامه برخی نهادهای علمی و دانشگاهی خطاب به آیت الله اعرافی (مدیر محترم حوزه‌های علمیه) مبنی بر قدردانی از ایفای نقش فعال ایشان در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی و تقاضا برای تداوم ساختارمند نقش حوزه‌های علمیه در تحکیم نهاد علم جهادی و تعمیق هم‌افزایی حوزویان و دانشگاهیان @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در این ویدئو چگونگیِ بهره‌گیری از علم اعداد توسط معماران حرم حضرت معصومه(س) در معماری گنبد حرم مطهر را ملاحظه بفرمایید. @baladetayyeb
نورٌ عَلَى نور از پدر خاک تا پسر افلاک تصویری زیبا از "نورٌ عَلَى نور" و مغناطیس بی‌پایان مشایه که از حرم پدر خاک شروع می‌شود و تا حرم پسر افلاک تداوم می‌یابد تا مصداقی باشد برای "ٱللَّهُ وَلِىُّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ يُخْرِجُهُم مِّنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَى ٱلنُّور: خداوند، ولیّ و سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند؛ آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون می‌برد" (بقره/۲۵۷). مشایه‌ای پر رمز و راز برای بینا شدن نابینایان تا تفاوت نور و ظلمت را در گستردگیِ روزافزون سفره‌های بی‌منتِ نعمت با عمق جان بفهمند؛ "قُل هَلْ يَسْتَوِی الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِی الظُّلُمَاتُ وَالنُّور: بگو آیا نابینا و بینا یکسانند یا تاریکی و نور برابرند؟" (رعد/۱۶). بینا شدنی که آغازش محبت حسینی و "حبّ الحسین یجمعنا" بوده و پایانش، تحقّق بلد طیب و سرزمین پاکی است که شیرینیِ نباتش به اذن پروردگارش قیام مهدوی است انشاالله تعالی: "وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّه" (اعراف/۵۸). و چه زود باشد آن صبحدمی که بینایان قریب می‌بینندش و نابینایان بعید؛ "أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيب" (هود/۸۱). @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
توییت اخیر جناب آخوندی و سه علامت تعجب !!! به تلاش جناب آخوندی برای وانمود کردن تقابل اسلام و ایران
گرانی مسکن، ترک فعلهای آخوندی یا تدابیر آخوندها؟! 🔹 لطفا به این نمودار که مقایسه قیمت مسکن و تورم طی دو دهه اخیر (۱۳۸۰ تا ۱۴۰۰) است دقت بفرمایید؛ رنگ قرمز مربوط به مسکن و رنگ مشکی مربوط به نرخ تورم است. چرا بعد از سال ۹۶ ناگهان با جهش چندبرابری قیمت مسکن در مقایسه با نرخ تورم مواجه شده‌ایم؟ از مهمترین دلایل این وضعیت، نمایان شدن نتیجه سیاستهای جناب آخوندی است. ایشان که طی سالهای ۹۲ تا ۹۷ وزیر مسکن دولت سابق بود معتقد به لیبرالیسم مطلق در عرصه مسکن بود و با مزخرف خواندن طرحهای مسکن دولت اسبق، صرفا به گفتار درمانی بسنده کرد و از هر نوع مداخله در عرصه مسکن اجتناب ورزید که نتیجه‌اش، افت شدید عرضه مسکن در دوره وزارت ایشان و به تبعش افزایش شدید و چندبرابری قیمت مسکن در مقایسه با نرخ تورم، پس از اتمام دوره وزارت ایشان بود. 🔹 عنایت بفرمایید که با توجه به سیکل زمانیِ احداث و عرضه‌ کالاهایی نظیر مسکن، معمولا آثار سیاستهای کلان در چنین عرصه‌هایی چند سال زمان می‌برد تا نمایان شود. اینها را نوشتم تا آنهایی که این روزها به خاطر قیمت سرسام‌آور مسکن زبان به ناسزا می‌گشایند بدانند که جهش چند برابری قیمت مسکن طی چند سال اخیر ریشه در ترک فعلهای جناب آخوندی دارد و نه تدابیر آخوندها! @baladetayyeb
استاد محترم دانشگاه تهران، آقای دکتر منصوری پاسخ طعنه آمیز و پر از مغلطه شما خطاب به یکی از نمایندگان مجلس (که البته تاکنون نه ایشان را دیده‌ام و نه ایشان را می‌شناسم) را دیدم. در این خصوص نکاتی را عارضم: - مغلطه اول جنابعالی، درخصوص سهم ابنیه مسکونی از مساحت شهرهای ما است که حدود ۵۰٪ است اما شما برای عجیبتر نشان دادن محاسباتتان، آنرا به یک سوم تنزل داده‌اید. - مغلطه دوم، نحوه محاسبات شما است که تعداد خانه‌های موجود را صفر در نظر گرفته‌اید! بااین وجود، حتی اگر همه خانه‌ها را هم بخواهیم ویران کنیم و از ابتدا، یک طبقه بسازیم مساحت ۴۰۰میلیون خانه یک طبقه ۳۰۰متری برابر می‌شود با ۱۲۰هزار کیلومترمربع که چون این عدد، معادل با ۵۰٪ از مساحت شهرها است لذا مساحت کل شهرها بالغ بر ۲۴۰هزار کیلومترمربع خواهد شد. حتما مستحضرید که طبق گزارش رسمی سازمان برنامه و بودجه، تا ۱۵٪ از مساحت ایران استعداد سکونت دارد و حتما می‌دانید که مساحت ایران حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع است که ۱۵٪ آن می‌شود ۲۵۵هزار کیلومترمربع (یعنی حتی بیش از عدد ۲۴۰هزار کیلومتری که فحوای صحبت این نماینده محترم بوده است). - اما مهمترین مغلطه، خلط میان ظرفیت بالقوه و بالفعل است. ایشان فرموده‌اند که کشور ما ظرفیت ۴۰۰ میلیون خانه ویلایی را دارد اما جنابعالی چنین فرض کرده‌اید که گویی قرار است الزاما این تعداد واحد مسکونی ساخته شود. با منطق شما، اگر کسی بگوید مثلا یک بانو در طول عمر خود، ظرفیت به دنیا آوردن تا ۳۰ نوزاد را دارد آیا معنایش آن است که الزاماً بایستی این تعداد نوزاد را به دنیا بیاورد؟! @baladetayyeb