eitaa logo
بلد طیّب/منان رئیسی
14.7هزار دنبال‌کننده
309 عکس
289 ویدیو
16 فایل
کانال دکتر منان رئیسی نماینده مردم شریف استان قم در مجلس شورای اسلامی عضو هیات علمی و دانشیار معماری دانشگاه قم مدیر پژوهشکده شهرسازی اسلامی عضو سابق شورای معاونین شهرداری تهران و رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ارتباط: m.raeesi@qom.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
بلد طیّب/منان رئیسی
از "هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلًا" تا "كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِه" در مسئله عفاف و حجاب 🔹 واکنش
چند سطر برای نگارندگان لایحه عفاف و حجاب 🔹امروز فرصتی شد تا متن کامل لایحه عفاف و حجاب را بررسی کنم. از زحمات نگارندگان متن لایحه ممنونم اما چیزی که جای خالی آن در لایحه مشهود است، عدم توجه بایسته به نقش معماری و شهرسازی به ویژه معماری ابنیه مسکونی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است. البته در برخی مواد نظیر ماده ۱۴ و یا ماده ۱۸ لایحه، به معماری فضاهایی نظیر فضاهای اداری و یا بوستانها اشاراتی شده است اما در سرتاسر این لایحه‌ی ۷۰ ماده‌ای، کوچکترین اشاره‌ای به معماری ابنیه مسکونی نشده است. عنایت بفرمایید که بیشترین زمان از عمر انسانها در ابنیه مسکونی سپری می‌شود و بیشترین تعداد ساختمانهای شهرها نیز همین ابنیه مسکونی است (ابنیه مسکونی به تنهایی تقریبا ۵۰٪ از کل ساختمانهای شهرها را شامل می‌شوند). لذا در مقایسه با کاربری‌های مختلف، هیچ کاربری در سطح اولویت کاربری مسکونی نیست. 🔹چگونه است که در ماده ۹ لایحه چنین بیان شده است که "واردات، تولید و توزیع عمده لباسهایی که استفاده از آنها در انظار عمومی مغایر و منافی عفت عمومی است ممنوع است" اما در هیچ ماده‌ای اشاره نشده است که مثلا وارد کردن الگوهای غیر بومیِ حریم‌زدا و عفاف‌شکن به معماری و شهرسازی کشور و ساخت و ترویج ابنیه حریم‌شکن ممنوع است؟! اگر معماری و شهرسازی، ظرف زندگی است (که هست) آیا می‌توان از ظرف کثیف انتظار زندگی تمیز داشت؟! و آیا سامان البسه بدون بسامان کردن ابنیه، نتیجه‌بخش خواهد بود؟! 🔹عنایت بفرمایید که معماری و شهرسازی چنان سهمی در ترویج عدم عفاف و تبرّجات عفاف‌شکن دارد که اساسا واژه تبرّج به لحاظ لغوی، ریشه در واژه برج دارد؛ زیرا ریشه آن بدین‌گونه بوده است که زنان تمدن جاهلیت، خود را از بالای برج (خانه‌ها و ساختمانهای مرتفع)، متبرّج (جلوه‌گر) می‌ساختند. علامه طباطبایی(ره) در همین خصوص چنین می‌فرماید: "کلمه تَبَرُّج به معنای ظاهر شدن در برابر مردم است، همان‌طور که برجِ قلعه برای همه هویداست". لذا لازمه تدبیر حجاب و عفاف، تدبیر این نوع معماری و شهرسازی حریم‌زدا و عفاف‌شکنی است که این روزها در سرتاسر کلانشهرهایمان چنان شیوع یافته است که متاسفانه برای اغلب ما عادی شده است. یادمان باشد که البسه و ابنیه، دو بال عفاف‌زا یا عفاف‌زدا هستند و توجه به یکی و غفلت از دیگری، سبب ابتر ماندن لایحه عفاف و حجاب خواهد شد. @baladetayyeb
بر اساس نظرسنجی مشترکی که اخیرا ازسوی موسسه بینا و مرکز نظرسنجی ایسپا انجام شده است ۸۵/۹ درصد از مردم حداقل یک بار در مراسم عزاداری دهه اول محرم امسال شرکت کرده‌اند. سال گذشته این عدد ۸۰/۴ درصد بود. معنایش آن است که حماقت آنهایی که امسال، مردم را به قول خودشان به تحریم محرم رژیم دعوت کرده بودند سبب افزایش ۵ درصدی اقبال مردم به مراسمات امسال شده است. به امید خدا اگر دو سه سال دیگر همین حماقت را تکرار کنند به سمت صفر شدن آمار آنها نیل خواهیم کرد. @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
معماری حکمت‌آمیز: با حروف ابجد چقدر آشنایی دارید؟ علم حروف در عرفان اسلامی اهمیت بسیاری داشته و آثا
گوشه‌ای از شگفتی‌های علم اعداد در معماری اسلامی 🔹 طبق احکام حج، حاجی پس از طواف واجب، باید در پشت مقام ابراهیم، ۲ رکعت نماز طواف به جا آورد. اگر مرکز کعبه (یعنی محل برخورد اقطار کعبه) را مرکز هندسه حج در نظر بگیریم زاویه بین خطی که این مرکز را به حجرالاسود (به عنوان نقطه شروع و پایان طواف) وصل می‌کند و خطی که همین مرکز را به مقام ابراهیم وصل می‌کند ۴۷ درجه است؛ اما آنچه جای شگفتی دارد این است که عددی که همین عدد ۴۷ را به عدد ۳۶۰ درجه به عنوان زاویه یک دایره کامل می‌رساند عدد ۳۱۳ است که از اعداد خاص مرتبط با قیام موعود (عج) است! همان موعودی که شروع قیامش از همین کعبه خواهد بود! 🔹 زاویه ۳۶۰ درجه، زاویه یک دایره کامل است که چون تنها هندسه‌ای است که تمام نقاط آن هم ‌وزن و هم‌شان هستند در هنر و معماری اسلامی به عنوان نماد توحید و ذات اقدس الهی به کار می‌رود: هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِن (حدید/۳). آیا تاویل رابطه بین اعداد مذکور، این نیست که شرط قیام موعود (عج) و تحقق جامعه توحیدی، اجابت تمام و کمال ولیّ خدا توسط ۳۱۳ نفر است؟! وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِين (قصص/۵). و آیا این نوع رابطه بین اعداد در معماری اسلامی با مفاهیم و مضامین دینی، صرفا اتفاقی است و جای شگفتی و تامل ندارد؟! @baladetayyeb
نامه به آیت الله اعرافی.pdf
163.4K
متن نامه برخی نهادهای علمی و دانشگاهی خطاب به آیت الله اعرافی (مدیر محترم حوزه‌های علمیه) مبنی بر قدردانی از ایفای نقش فعال ایشان در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی و تقاضا برای تداوم ساختارمند نقش حوزه‌های علمیه در تحکیم نهاد علم جهادی و تعمیق هم‌افزایی حوزویان و دانشگاهیان @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در این ویدئو چگونگیِ بهره‌گیری از علم اعداد توسط معماران حرم حضرت معصومه(س) در معماری گنبد حرم مطهر را ملاحظه بفرمایید. @baladetayyeb
نورٌ عَلَى نور از پدر خاک تا پسر افلاک تصویری زیبا از "نورٌ عَلَى نور" و مغناطیس بی‌پایان مشایه که از حرم پدر خاک شروع می‌شود و تا حرم پسر افلاک تداوم می‌یابد تا مصداقی باشد برای "ٱللَّهُ وَلِىُّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ يُخْرِجُهُم مِّنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَى ٱلنُّور: خداوند، ولیّ و سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند؛ آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون می‌برد" (بقره/۲۵۷). مشایه‌ای پر رمز و راز برای بینا شدن نابینایان تا تفاوت نور و ظلمت را در گستردگیِ روزافزون سفره‌های بی‌منتِ نعمت با عمق جان بفهمند؛ "قُل هَلْ يَسْتَوِی الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِی الظُّلُمَاتُ وَالنُّور: بگو آیا نابینا و بینا یکسانند یا تاریکی و نور برابرند؟" (رعد/۱۶). بینا شدنی که آغازش محبت حسینی و "حبّ الحسین یجمعنا" بوده و پایانش، تحقّق بلد طیب و سرزمین پاکی است که شیرینیِ نباتش به اذن پروردگارش قیام مهدوی است انشاالله تعالی: "وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّه" (اعراف/۵۸). و چه زود باشد آن صبحدمی که بینایان قریب می‌بینندش و نابینایان بعید؛ "أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيب" (هود/۸۱). @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
توییت اخیر جناب آخوندی و سه علامت تعجب !!! به تلاش جناب آخوندی برای وانمود کردن تقابل اسلام و ایران
گرانی مسکن، ترک فعلهای آخوندی یا تدابیر آخوندها؟! 🔹 لطفا به این نمودار که مقایسه قیمت مسکن و تورم طی دو دهه اخیر (۱۳۸۰ تا ۱۴۰۰) است دقت بفرمایید؛ رنگ قرمز مربوط به مسکن و رنگ مشکی مربوط به نرخ تورم است. چرا بعد از سال ۹۶ ناگهان با جهش چندبرابری قیمت مسکن در مقایسه با نرخ تورم مواجه شده‌ایم؟ از مهمترین دلایل این وضعیت، نمایان شدن نتیجه سیاستهای جناب آخوندی است. ایشان که طی سالهای ۹۲ تا ۹۷ وزیر مسکن دولت سابق بود معتقد به لیبرالیسم مطلق در عرصه مسکن بود و با مزخرف خواندن طرحهای مسکن دولت اسبق، صرفا به گفتار درمانی بسنده کرد و از هر نوع مداخله در عرصه مسکن اجتناب ورزید که نتیجه‌اش، افت شدید عرضه مسکن در دوره وزارت ایشان و به تبعش افزایش شدید و چندبرابری قیمت مسکن در مقایسه با نرخ تورم، پس از اتمام دوره وزارت ایشان بود. 🔹 عنایت بفرمایید که با توجه به سیکل زمانیِ احداث و عرضه‌ کالاهایی نظیر مسکن، معمولا آثار سیاستهای کلان در چنین عرصه‌هایی چند سال زمان می‌برد تا نمایان شود. اینها را نوشتم تا آنهایی که این روزها به خاطر قیمت سرسام‌آور مسکن زبان به ناسزا می‌گشایند بدانند که جهش چند برابری قیمت مسکن طی چند سال اخیر ریشه در ترک فعلهای جناب آخوندی دارد و نه تدابیر آخوندها! @baladetayyeb
10.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خدایا شکرت برای این همه زیبایی... @baladetayyeb
استاد محترم دانشگاه تهران، آقای دکتر منصوری پاسخ طعنه آمیز و پر از مغلطه شما خطاب به یکی از نمایندگان مجلس (که البته تاکنون نه ایشان را دیده‌ام و نه ایشان را می‌شناسم) را دیدم. در این خصوص نکاتی را عارضم: - مغلطه اول جنابعالی، درخصوص سهم ابنیه مسکونی از مساحت شهرهای ما است که حدود ۵۰٪ است اما شما برای عجیبتر نشان دادن محاسباتتان، آنرا به یک سوم تنزل داده‌اید. - مغلطه دوم، نحوه محاسبات شما است که تعداد خانه‌های موجود را صفر در نظر گرفته‌اید! بااین وجود، حتی اگر همه خانه‌ها را هم بخواهیم ویران کنیم و از ابتدا، یک طبقه بسازیم مساحت ۴۰۰میلیون خانه یک طبقه ۳۰۰متری برابر می‌شود با ۱۲۰هزار کیلومترمربع که چون این عدد، معادل با ۵۰٪ از مساحت شهرها است لذا مساحت کل شهرها بالغ بر ۲۴۰هزار کیلومترمربع خواهد شد. حتما مستحضرید که طبق گزارش رسمی سازمان برنامه و بودجه، تا ۱۵٪ از مساحت ایران استعداد سکونت دارد و حتما می‌دانید که مساحت ایران حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع است که ۱۵٪ آن می‌شود ۲۵۵هزار کیلومترمربع (یعنی حتی بیش از عدد ۲۴۰هزار کیلومتری که فحوای صحبت این نماینده محترم بوده است). - اما مهمترین مغلطه، خلط میان ظرفیت بالقوه و بالفعل است. ایشان فرموده‌اند که کشور ما ظرفیت ۴۰۰ میلیون خانه ویلایی را دارد اما جنابعالی چنین فرض کرده‌اید که گویی قرار است الزاما این تعداد واحد مسکونی ساخته شود. با منطق شما، اگر کسی بگوید مثلا یک بانو در طول عمر خود، ظرفیت به دنیا آوردن تا ۳۰ نوزاد را دارد آیا معنایش آن است که الزاماً بایستی این تعداد نوزاد را به دنیا بیاورد؟! @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
"هلْ أَتاک حديثُ ضَيْفِ إِبْراهِيم الْمُکْرَمِين إِذْ دخلُوا عَلَيْه فَقَالوا سلَامًا قَال سَلَامٌ ق
حماسه اربعین، مضیف و معماری خانه‌های عراقی 🔹به خانه‌های عراقی‌ها دقت کرده‌اید؟ اگر تجربه پیاده‌روی ابعین و تجربه یک شب مهمان شدن در خانه عراقی‌ها را داشته باشید حتما متوجه شده‌اید که فضای پذیرایی از مهمان در چنین خانه‌هایی به کلی از سایر فضاهای خانه جداست. مضیف به معنای محل ضیافت یا مهمانی، نام فضایی است که تقریبا در همه خانه‌های عراقی چه خانه‌های اعیانی و بزرگ و چه حتی خانه‌های کوچک و محقّر به چشم می‌خورد. در فرهنگ ایرانی‌ هم مهمان جایگاه ویژه‌ای داشته است و در معماری سنتی ما از فضاهایی همچون مهمان‌خانه برای حضور مهمان استفاده می‌شده است. 🔹نکته مشترک فرهنگ ایرانی و فرهنگ عراقی این بوده که هم مهمان‌خانه ایرانی‌ها و هم مضیف عراقی‌ها، به کلی از فضاهای خصوصی خانه نظیر اتاقها و مطبخ و غیره جدا بوده و مهمان به رغم ارج و منزلت بسیار، اجازه هیچ نوع دسترسی و یا دید به اندرونی و حریم خصوصی صاحبخانه را نداشته است. این نوع معماری، دقیقا منطبق با همان چیزی است که از فرهنگ قرآنی استنتاج می‌شود: "هلْ أَتاک حديثُ ضَيْفِ إِبْراهِيم الْمُکْرَمِين إِذْ دخلُوا عَلَيْه فَقَالوا سلَامًا قَال سَلَامٌ قَوْمٌ مُّنکَرُون، فَرَاغَ إِلَى أَهْلِهِ فَجاء بِعِجْلٍ سَمِين: آيا خبر مهمانان ارجمند و بزرگوار ابراهيم به تو رسيده است؟ زمانی که بر او وارد شدند، پس سلام گفتند؛ گفت: سلام، مردمی ناشناسيد؛ پس به سوی خانواده‌اش بازگشت و گوساله‌ای فربه [و بريان شده] آورد"(ذاریات/۲۶-۲۴). طبق این آیات، فضای مهمانداری بایستی از آشپزخانه کاملاً جدا باشد زیرا معنای «روغ» که ریشه فعل راغ در آیه "فَرَاغَ إِلَى أَهْلِه" است ايـن است كه انسان طورى برود كه نفهمند براى چه می‌رود و فی الواقع به معناى پنهانى رفتن است. پس قاعدتا طبق این آیه، مطبخ نباید در دسترس و حتی دید مهمانان باشد زیرا در غیر این صورت، استفاده از فعل «راغ» در این آیات که به معنای رفتن پنهانی ابراهیم(ع) به سوی همسرش جهت تدارک غذا برای مهمانان است هیچ توجیهی نمی‌یابد. 🔹آنچه جای تاسف دارد این است که معماری معاصر چنان فرهنگ ما را تحت تاثیر قرار داده که دیگر، نسلهای جدید و فرزندان ما هیچ درکی از چنین معانی و مفاهیمی ندارند. انواع آشپزخانه‌های اپن و جزیره‌ای که کاملا در دسترس و دید فضای پذیرایی هستند نه شانی برای بانوی خانه باقی گذاشته و نه حفظ منزلت مهمان را چنان که باید و شاید میسر می‌سازد. آنچه جای سوال جدی دارد این است که به رغم گسسته شدن ریشه‌های فرهنگیِ معماری ایرانی و انقراض پدیدارهایی همچون مهمان‌خانه در معماری ایرانی، چرا هنوز مضیف‌ها در خانه‌های عراقی با قدرت به کارکرد خود ادامه می‌دهند؟! به بیان دیگر، چرا در مقایسه با معماری ما، معماری عراقی هنوز ریشه‌های هویتی و تمدنی خود را حفظ کرده است؟ دلیل این تفاوت در چیست؟ سستی و کاهلی ما؟ و یا برنامه‌ریزی و تمرکز بیشتر غربی‌ها برای زدودن فرهنگ ایرانی در مقایسه با فرهنگ عراقی؟ و یا ...؟ 🔹جالب آنکه ریشه لغوی واژه مهمان هم مویدی است بر تایید لزوم جدایی فضای مهمان از سایر فضاهای خانه؛ زیرا مهمان ترکیبی از دو کلمه «مه» به معنای بزرگ (از کلمه مهتر یا بزرگتر) و کلمه «مان» است که فعلی امری به معنای بمان است؛ لذا مهمان یعنی «بزرگ بمان». حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که اساسا این نوع آپارتمانهای عریان و بدون حریمی که این روزها به اسم خانه به ما قالب می‌کنند که در آنها هیچ حد و مرزی میان فضاهای خصوصی و عمومی خانه باقی نمانده است چقدر با معنای واژه مهمان سنخیت دارد و اساسا بیتوته و ماندن مهمان یا بزرگ در چنین خانه‌ای که فضای پذیرایی آن دائما مسلط بر فضاهای خصوصی نظیر اتاقها و آشپزخانه و غیره است چقدر میسر است؟ اکنون به این می‌اندیشم که معماری خانه‌های عراقی، سهمی انکارناپذیر در شکل‌گیری حماسه باشکوه اربعین در کشور عراق دارد چراکه اگر آنها هم میراث تمدنی خود را همچون ما با این آپارتمانهای عریان و قوطی کبریتی عوض کرده بودند به احتمال قریب به یقین، توانایی مهمانداری همچون آنچه این روزها شاهدش هستیم را نداشتند. بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
قرآن کریم چه نوع سکونتگاه‌هایی را شهر می‌داند؟! زمان لازم برای مطالعه: ۲ تا ۳ دقیقه متخصصان تاکنون
اربعین، مدنیّت و بربریّت 🔹تمدن (Civilization) واژه‌ای است که غربی‌ها به هر جامعه‌ ‌پیچیده‌ای که دارای ساختارهای یکجانشینی و طبقه‌بندی‌های پیچیده باشد اطلاق می‌کنند و بر همین اساس، هرچه مناسبات آن جامعه پیچیده‌تر باشد متمدن‌تر است؛ به همین دلیل است که کلانشهر را متمدن‌تر از شهر و مدینه، و شهر و مدینه را متمدن‌تر از روستا و قریه می‌دانند. به نحوی که منتهای تمدن و مدنیّت را که در برابر بربریّت تعریف می‌کنند در کلانشهرهایی جستجو می‌کنند که دارای پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین روابط اجتماعی و غیر اجتماعی است و هرچه مظاهر پیچیدگی همچون آسمانخراشها و برجها و پلها و غیره در آن نمود بیشتری داشته باشد، مدنیت بیشتری دارد و متمدن‌تر است. با چنین تعریفی، متمدن‌ترین‌ جغرافیاها را بایستی در شهرهایی همچون نیویورک و پاریس و لندن و غیره جستجو نمود. به همین دلیل است که غربی‌ها اساسا مهندسی عمران (civil engineering) را با واژه تمدن و civilization پیوند زده‌اند زیرا در چنین کلانشهرهای پیچیده و پر از برج و آسمانخراش و مظاهر پیچیده مادی و کالبدی است که مهندسی عمران نمود حداکثری می‌یابد. 🔹اما در ادبیات قرآنی، این صیرورت و حرکت الی الله است که به تمدن‌ها اصالت می‌دهد و نه یکجانشینی؛ کمااینکه نه ماده و کالبد، که این معناست که به تمدن‌ها ماهیت می‌دهد. چه بسا روستاهای بی‌بهره از هر نوع مظاهر مادی و کالبدی پیچیده‌ای که در فرهنگ قرآنی، بستر مدنیت و تمدن هستند و بالعکس، چه بسا کلانشهرهای غول آسایی که از منظر قرآنی، قریه‌ای بیش نیستند (قبلا در یادداشت شهر از منظر قرآن ادله این ادعا تقدیم گردید). طریق مشایه و ایام اربعین، بهترین شاهد مثال برای فهم این موضوع است. مسیری که در سرتاسر آن هیچ کلانشهر و شهر بزرگی دیده نمی‌شود و برخلاف تعریف تمدن از منظر غربی‌ها، پیوسته در شدن و حرکت تعریف شده است و نه در یکجانشینی‌های آنچنانی. ولی چنان از معانی متعالی مملو است که در هیچ کلانشهری از غرب تا شرق عالم نمی‌توان این حجم از جریان و سریان تمدن و مدنیت را مشاهده نمود. 🔹میلیونها زائر، با پای پیاده و در گرمای بالای ۴۰ درجه، چنان متمدن در کنار یکدیگر و برادرانه و خواهرانه زیست می‌کنند و چنان بدون هر نوع چشم‌داشت مادی و به دور از هر نوع سازماندهی پیچیده اجتماعی از یکدیگر میزبانی می‌نمایند که برای پروپاگاند پیچیده تمدن معاصر غرب، چاره‌ای جز بایکوت گسترده‌ی حاصل از حیرت تام و تمام آنها باقی نگذاشته است. البته حق هم دارند که چنین حیران باشند، چون برخلاف باورهای آنها و برخلاف آنچه سالها در مقالات و کتابهایشان نوشته‌اند اینجا تمدنی نمود یافته است که دلیل گردآمدن انسانها در کنار یکدیگر، نه رفع نیازهای اقتصادی و تبادلات مادی است و نه مبادلات محصولات ‌کشاورزی و غیره؛ بلکه اینجا مفهوم متمایز و ماوراییِ "حُب" به بهانه‌ای برای گردآوردن میلیونها انسان و شکل‌گیری تمدنی متمایز تبدیل شده است؛ آن هم خاص‌ترین و خواستنی‌ترین حُب؛ "حب الحسین یجمعنا" کلید فهم تمدن اربعین است و طریق مشایه در ایام اربعین بهترین تمرین مدنیت است اما نه مدنیّت پیچیده‌ و ماده محوری که در مدینه‌ها و آرمانشهرهای غربی برایمان تعریف کرده‌اند بلکه مدنیّت بسیط و معنامحوری که جز با قواعد بعد از ظهور، نمی‌توان به فهم تمام و کمال آن نائل آمد. بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
نقل قول کمتر شنیده شده مرحوم آیت الله بهجت از حضرت ولی عصر(عج)؛ منبع: کتاب حضرت حجت، ص ۳۲۲ از این فرمایش حضرت ولی عصر(عج) چه نتایجی درخصوص جایگاه بقاع متبرکه‌ در نظام کالبدی شهرها حاصل می‌شود؟ @baladetayyeb