بسم الله
🔵#آشنایی_با_خطبه 21
1️⃣فضای صدور خطبه
اين كلام، بخشى از خطبه 167 است. همين جملهها با تفاوت كمى، ضمن آن خطبه نیز آمده است.
از كلام مرحوم سيد رضى، استفاده مىشود، كه امام عليه السّلام آن را در آغاز خلافت خويش بيان فرموده است امّا از كتاب مطالب السئول استفاده مىشود كه اين خطبه دنباله خطبه گذشته است و همان مطالب را دنبال مىكند.
2️⃣اهمیت خطبه
سيد رضى مىگويد: اگر اين گفتار، پس از سخن خداوند سبحان و پيامبر اسلام، با هر سخنى سنجيده شود بر آن برترى خواهد داشت. «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا» كلامى است كه سخنی كوتاهتر و پر معناتر از آن شنيده نشده است.
3️⃣مضامین خطبه
1. بى گمان پايان كار (بهشت یا جهنم) در برابر شما است.
2. مرگ در پی شماست و شما را فرا میخواند.
3. سبكبار شويد تا به (درجات سابقین) ملحق شوید.
4. پيشينيان براى رسيدن بازماندگان، نگه داشته شدهاند (زیرا همه، در يك زمان، محشور خواهيد شد).
4️⃣لطایف خطبه
1. در عبارت «وَ إِنَّ وَرَاءَكُمُ السَّاعَةَ تَحْدُوكُم» استعاره مکنیه وجود دارد. توضیح آنکه: مرگ، به تعقیب کننده تشبیه شده است و با حذف مشبه به، دو ویژگی از ویژگی های آن ذکر شده است که عبارت است از پشت سر بودن (وراء) و راندن فرد به سمت جلو (تحدوکم).
2. « تَحْدُوكُم» از «حُداء» به معنای راندن شتر با آواز است. مرگ، همانند ساربانی است که با آواز خود ما را به سوی مهیا شدن برای زندگی آخرت سوق می دهد.
3. در عبارت «تَخَفَّفُوا نیز استعاره وجود دارد چرا که معاصی و علایق دنیوی به بار سنگینی تشبیه شده است و امر به سبک نمودن بار خود یعنی قطع علایق و دوری از معاصی شده است.
5️⃣مصادر خطبه
تاریخ طبری، ج5، ص157
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✍️استاد علی رحیمی ؛ حوزه علمیه شیراز
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵علی علیه السلام همان «جنب الله» است؟
و كَيْفَ تَعْمَهُونَ وَ بَيْنَكُمْ عِتْرَةُ نَبِيِّكُمْ وَ هُمْ أَزِمَّةُ الْحَقِّ وَ أَعْلَامُ الدِّينِ وَ أَلْسِنَةُ الصِّدْقِ فَأَنْزِلُوهُمْ بِأَحْسَنِ مَنَازِلِ الْقُرْآن نهج خطبه 87
چطور سرگردان شدید وقتی عترت پیامبرتان در میان شما بود در حالیکه آنان زمامداران حقیقت، اَعلام دین و زبانهای صدق بودند؟! پس آنها را در «احسن منازل قرآن» قرار دهید.
🔹اینکه منظور از «احسن منازل القرآن» چیست، اکثر شارحان نهج البلاغه توجه ویژهای به آن نکردهاند اما ابن ابی الحدید این جمله را مشتمل بر رازی بزرگ (سرٌّعظیمٌ) میداند و از همین جمله، عصمت علی علیه السلام را برداشت کرده است (ن ک: #با_معارف_نهج البلاغه203).
🔻به نظر میرسد این جملهی امیرالمؤمنین علیه السلام با آیه 55 زمر نیز رابطه معنایی داشته باشد:
(وَ اتَّبِعُواْ أَحْسَنَ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَ أَنتُمْ لَا تَشْعُرُون (زمر: 55) أَن تَقُولَ نَفْسٌ يَاحَسْرَتىَ عَلىَ مَا فَرَّطتُ فىِ جَنبِ اللَّهِ وَ إِن كُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ(56))
علی بن ابراهیم نیز در تفسیر خود «احسن ما أنزل إلیکم» را بر «قرآن و ولایت اهل بیت» حمل کرده و در استدلال برای این برداشت نوشته است: «و الدليل على ذلك، قول الله عز و جل: «أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ» (تفسير القمي، ج2، ص: 251)
اینکه جمله «یاحسرتَی علی ما فرّطت فی جنب الله» چگونه بر آن برداشت دلالت میکند، رازی است که توسط رسول الله ص گشوده شده است؛ آنجا که در #خطابه_غدیر فرمود: «ای مردم، علی همان «جنب الله» است که خداوند در توصیف مخالفانش فرمود: "أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یا حَسْرَتا عَلی ما فَرَّطْتُ فی جَنْبِ اللَّهِ"».
خطابه غدیر:«مَعاشِرَ النَّاسِ، إِنَّهُ جَنْبُ اللَّهِ الَّذی ذَکَرَ فی کِتابِهِ الْعَزیزِ فَقالَ تَعالی مُخْبِراً عَمَّنْ یُخالِفُهُ: «أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یا حَسْرَتا عَلی ما فَرَّطْتُ فی جَنْبِ اللَّهِ»
#با_معارف_نهج البلاغه 258
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
فرماندهان جمل با اعزام پیکها و نامهنگاریهای فراوان سعی کرده بودند قلب و قالب مردم عراق را به سوی خودشان جذب کنند. تبلیغات گسترده سران جمل، برای گروهی از مردم بصره این تردید را به وجود آورده بود که حق با کیست؟ آنها کُلَیب جَرَمی را که یکی از بزرگانشان بود، به اردوگاه علی علیه السلام فرستادند تا علی علیه السلام را از نزدیک ببیند و با او گفتگویی کند. علی علیه السلام مسائل را چنان برای او تشریح کرد که او قانع شود. بعد به او فرمود پس با من بیعت کن. کلیب گفت: من فرستاده آن مردم هستم و قبل از بازگشت به نزد آنها تصمیمی نمیتوانم بگیرم.
امیرالمؤمنین علیه السلام در اینجا با استفاده از ملموسترین عناصر برای مخاطب، به او گفتند: فرض کن تو یک رائد هستی و همسفرانت تو را پیشاپیش فرستادهاند تا از وضعیت مسیر پیشِ رو برایشان خبری ببری. تو آمدهای مسیر را دیدهای و به سوی آنها برگشتهای ولی آنها از تو قبول نمیکنند که به سوی مسیری که پر از آب و سبزه و امنیت است سفرشان را ادامه دهند و میخواهند سفرشان را از بیراههای که پر از بیابان و ناامنی است ادامه دهند، در این صورت تو چه میکنی؟
کلیب گفت: من آنها را رها میکنم و به سوی آب و سبزی میروم.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: پس دستهایت را بیاور [برای بیعت]!
کلیب گفت: سوگند به خدا، وقتی حجت بر من تمام شو نمیتوانم خودداری کنم. و بیعت کرد.
آری امیرالمؤمنین علیه السلام #مقتضای حال مخاطب را به خوبی فهمید. موقعیت را برای او با قابلدرکترین و محسوسترین بیانِ ممکن (تشبیه به سفر و رائد و آب و حیات) تحلیل کرد. و قلب مخاطب را به تسخیر خود درآورد.
بسم الله
🔵کرامتی دیگر از #امام_هادی ع
یکی از اعمال مستحب ماه #رجب که ابن المشهدی در مزار از آن یاد کرده زیارت کردن امیرالمؤمنین علیه السلام است. وی برای انجام این زیارت، پانزده زیارتنامه پیشنهاد کرده است. دوازدهمین زیارتنامه، زیارت بسیار زیبا و فاخری است که توسط #امام_هادی علیه السلام انشاء شده است.
🔅حضرت هادی ع در سفری که به اجبار معتصم از مدینه به عراق میرفتند، به زیارت جدشان رفتند و امیرالمؤمنین علیه السلام را به این زیارتنامه زیارت کردند.
📎شیخ عباس نیز این زیارت را درمیان زیارتهای امیرالمومنین علیه السلام به عنوان زیارت غدیریه نقل کرده وتوضیح داده که در همه زمانها و مکانها میتوان این زیارت را خواند.
✍️چند نکته درباره محتوای این زیارتنامه:
1) در این زیارتنامه بیش از 150 فضیلت از #فضائل_امیرالمؤمنین ذکر شده است.
2) با آرایهی #اقتباس و در اوج بلاغت، بسیاری از آیاتی که در شأن امیرالمؤمنین نازل شده، در این زیارتنامه گنجانده شده است.
3) در زیارتنامه چهار سبکِ حماسه(علیه غاصبان حکومت)، مدح (در فضائل امام علی)، رثا (در مظالمی که بر ایشان رفته است) و دعا (لعنت بر ظالمان و ...) با ظرافتی دلنشین و بدون هیچ گونه تکلف در کنار هم قرار گرفته است.
4) اعتراض امام هادی علیه السلام علیه غاصبان حکومت (از سقیفه تا عباسیان) به صورت آشکار و با استدلال کلامی خردپسندی بیان شده است.
5) برخی از جملههای تاریخی امیرالمؤمنین علیه السلام از خطبههای ایشان اخذ شده و به صورتی بسیار هنرمندانه در متن زیارت گنجانده شده است. جملههایی مانند؛
«قَدْ يَرَى الْحُوَّلُ الْقُلَّبُ وَجْهَ الْحِيلَةِ وَ دُونَهَا مَانِعٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ ِ وَ نَهْيِهِ فَيَدَعُهَا رَأْيَ عَيْنٍ بَعْدَ الْقُدْرَةِ عَلَيْهَا وَ يَنْتَهِزُ فُرْصَتَهَا مَنْ لَا حَرِيجَةَ لَهُ فِي الدِّين»،
«لَعَمْرُكُمَا مَا تُرِيدَانِ الْعُمْرَةَ لَكِنْ تُرِيدَانِ الْغَدْرَةَ».
6) پس از صد سال بر کلیدواژههای مهم امیرالمؤمنین مانند «همج رعاع»، «ناکثین»، «مارقین» و «جهاد تنزیل و تأویل».... تأکید شده است.
↩️انشاالله در ماه رجب و نیز در ایام غدیر، توفیق تأسّی به امام هادی علیه السلام (زیارت امیرالمؤمنین با این زیارتنامه عمیق و زیبا) به همه ما دست بدهد.
#آیات_فضائل_علی_ع
#مناسبتی، شماره 38 (#امام_هادی)
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
پشتکار شگفت آور علامه امینی ره در گرمای تابستانه نجف برای پژوهش درباره غدیر😳
📚کتاب دریای موج خیز الغدیر، علي ابوالحسنی (منذر)، ص: ۴.
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
✅رویای آیت الله سیدمحمدتقی آل بحرالعلوم درباره نحوه رسیدن علامه امینی ره به حوض کوثر.
📚دریای موج خیز الغدیر، علي ابوالحسنی(منذر)، ص: ۳۰.
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله الرحمن الرحیم
🔵اهمیت نهج البلاغه نسخه محی الدین عبدالحمید
محی الدین عبدالحمید فقیه، ادیب و رئیس دانشکده ادبیات در جامع الازهر بود. وی که شاگرد شیخ محمد عبده بود به شرحی که استادش بر نهج البلاغه نوشته بود، تعلیقههای ارزشمندی افزود و شرح استادش را همراه با تعلیقههای خودش چاپ کرد.
نسخهای از نهج البلاغه که عبدالحمید به دست انتشار سپرد، اهمیت زیادی دارد چرا که او در هنگام استنساخِ متنِ نهج البلاغه، به هشت نسخه دسترسی داشت که به قول خودش یکی از آن نسخهها نسخه بسیار مهمی بوده است.
🔻وی در نسخه خودش کلماتی را که فقط در پارهای از نسخهها وجود داشته، بین قلاب قرار داده است.
✍ او در مقدمه کتاب نوشته است: اکنون که در حال نگارش این کتاب هستم، هشت نسخه از نسخههای نهج البلاغه در اختیار من است:
1) نسخة سنگی چاپ مصر.
2) نسخة چاپ المطبعة الأدبية (بيروت) ١٨٨٥ م.
3) نسخة چاپ المطبعة العمومية (مصر) ١٣٢١ ه ق.
4) نسخة چاپ بيروت با هزینه محمد كمال بكداش بدون تاریخ چاپ، که همراه با شرح محمد عبده و توضیحات محيى الدين افندى الخياط (برگرفته از شرح ابن ابی الحدید) چاپ شده.
5) نسخة چاپ دار الكتب العربية (مصر) ١٣٢٨ ق، که همراه با شرح المرصفى منتشر شده.
6) نسخة چاپ المطبعة الرحمانية همراه با شرح شیخ محمد عبده.
7) نسخة چاپ مصر (سنة ١٣٢٩ ق) همراه با شرح ابن أبى الحديد
8) نسخهای از شرح ابن ميثم، چاپ سرزمین فارس (١٢٧٤ ق)،
ما به نسخه خطی این شرح دست یافتیم که بسیار ارزشمند و مورد توجه بود و بعضی از مواضع نسخه خودمان را با آن مطابقت دادیم ولی این نسخه تا آخر کار در اختیار ما نبود...
#اختلاف_نسخ
#با_شیفتگان_نهج البلاغه 67
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵چر امام حسین علیه السلام در کربلا چاه آبی حفر نکرد؟
این پرسش، پرسشی است که بسیاری از کاربران فضای مجازی با آن مواجه میشوند. واقعیت این است که دستور بستن آب در روز هشتم محرم، تصمیم میدانی فرماندهان جنگ (شمر و عمر سعد و ...) نبود بلکه فرمان شخص عبیدالله بود که گمان میکرد امام حسین علیه السلام زیر فشار تشنگی بیعت خواهد کرد!!
در برخی منابع آمده است که حضرت ابیعبدالله علیه السلام، در روز هشتم در پشت خیمهگاه چاه کمعمقی حفر کردند و آبی مانند آب چشمه هم به دست آمد و همراهان امام آب نوشیدند اما بعد از آن، دو اتفاق افتاد:
1) نخست اینکه ، چشمه آب در زمین فرو رفت و ناپدید شد(حفر فنبعت له عين ماء عذب فشربوا ثم غارت العين و لم ير لها أثر) (مقتل مقرم ص 209).
2) دوم آنکه خبر به فرماندهان سپاه مقابل رسید و به تدریج خبر تا قرارگاه عبیدالله در کوفه نیز رسید و عبیدالله ملعون بیدرنگ در نامهای به عمرسعد نوشت: «شنیدهام حسین چاه حفر میکند و برای یارانش آب به دست میآورد. به محضی که نامهام به دستت رسید، با همه توانت او را از حفر چاه باز بدار و بر او تنگ بگیر و اجازه نده حتی قطرهای آب بنوشند!..» چنین بود که عمر سعد جلوی حفر چاه را گرفت. (مقتل خوارزمی، ج 1 ص 346)
پ ن:
📚 مقتل خوارزمی: بلغ ذلك إلى عبيد اللّه فكتب إلى عمر بن سعد: بلغني أن الحسين يحفر الآبار، و يصيب الماء، فيشرب هو و أصحابه، فانظر إذا ورد عليك كتابي هذا فامنعهم من حفر الآبار ما استطعت، و ضيّق عليهم و لا تدعهم أن يذوقوا من الماء قطرة...، و السلام.
#مناسبتی، شماره 73
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵قربانی کردن فرزند در مکتب اولیای الاهی از ابراهیم تا حسین بن علی
1. امیرالمؤمنین علی علیه السلام در جنگ صفّین حاضر شدند فرزندشان محمد حنفیه به خطرخیزترین نقطه جنگ برود. جایی که در آنجا حتی کوهها نیز فرورمیریخت (تزول الجبال و لا تزل)! (خطبه 11 نهج البلاغة) امیرالمؤمنین در اینجا با ایفای نقش ابراهیم فرزندش را به قربانگاه میفرستد.
2. همین امیرالمؤمنین وقتی دیدند که ماهپاره بنیهاشم "حسن بن علی" عزم میدان کرده، نگرانیشان به بالاترین حد ممکن رسیدو با مبالغهآمیزترین بیانِ ممکن (إملِکوا عنّی هذا الغلام) از لشکریان خواستند تا مانع از رسیدن او به قلب میدان شوند! بعد فرمودند که بر این دو جوان (حسنین علیهما السلام) خیلی حساس هستم چرا که میترسم نسل پیامبر با شهادت اینها قطع شود (لِئَلَّا يَنْقَطِعَ بِهِمَا نَسْلُ رَسُولِ اللَّه). او در اینجا نقش یعقوب را ایفا میکرد که باید از ولیّ خدا و جانشین خودش محافظت میکرد و نمیگذاشت از صحرای گرگخیز صفین پیراهن خونیاش برگردد!
3. برای معاویه مهم بود که در جنگ صفین #حسنین را به شهادت برساند تا از بلامنازع شدن جانشینی پسرش، آسوده خاطر شود. برای همین بود که بعد از شهادت علی علیه السلام با حسرت به یکی از یاران علی ع که چند فرزندش را در صفین از دست داده بود، میگفت: علی درباره تو بیانصافی کرد که فرزندان خودش را نگهداشت و فرزندان تو را به کشتن داد(بهج الصباغة 4/265).
4. شامیان معتقد بودند در بین نوادگان علی بن ابیطالب، علی اکبر علیه السلام لایقترین گزینه برای خلافت رسول الله است (انساب الاشراف 5/136). حسین بن علی در کربلا، هم باید نقش یعقوب نبی را ایفا میکرد و هم نقش ابراهیم خلیل را. یعنی باید مانند یعقوب از جانشین خودش (#امام_سجاد) مراقبت میکرد و نمیگذاشت گرگهای کوفی پیراهن خونی ولیِّ خدا را به او تحویل دهند! حالا تنها راهش این بود که خطای محاسباتی یزیدیان را به ظاهر تأیید کند تا آنان گمان کنند #علی_اکبر جانشین حسین است و با قتل علیاکبر به خیال اینکه جانشین حسین را کشتهاند، از آسیب زدن به امام سجاد صرف نظر کنند(علیاکبر فدای جانشین حسین). اینجا بود که او و علیاکبر باید نقش ابراهیم و اسماعیل را ایفا میکردند. همان ابتلائی که ابراهیم وعده کرد و حسین به جا آورد (غلام پیر مغانم زمن مرنج ای شیخ/ چراکه وعده تو دادی و او به جا آورد)
5. در شامگاه عاشورا شامیان واقعا بر این گمان بودند که دیگر جانشین حسین را کشتهاند! و چنین بود که وقتی #امام_سجاد در کوفه به ابنمرجانه گفت: نام من علی است، ابنمرجانه با بُهت و غافلگیری پرسید: مگر علی در کربلا کشته نشده؟! حالا این جانشین واقعی حسین بن علی بود که سر برآورده بود تا با قدرت و درایت، "معادلات پس از جنگِ" شامیان را به هم بریزد!
#مناسبتی، شماره 77
#هفتم_محرم #عاشورا
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵 #حجاب زنان عاشورایی
بانوان #عاشورا پس از شهادت شهدای #کربلا با اینکه در بدترین شرایط ممکن قرار داشتند گاه با همه احساسات و عواطف زنانه شاهد جراحت و شهادت عزیزانشان بودند و گاه به عنوان اسیر جنگی در چنگ دشمن گرفتار بودند. با این همه باز هم بر اساس آنچه در برخی نقلها روایت شده، حجاب خود را حفظ میکردند.
✏️نقلهای زیادی وجود دارد که حساسیت زنان عاشورایی بر حجاب را گزارش کرده است. یکی از نقلهایی که بر حجاب زنان عاشورا دست نهاده، روایتی است که خطابه #ام_کلثوم دختر حضرت علی علیهما السلام را نقل کرده است. در این نقل که سید بن طاووس آن را گزارش کرده، آمده است ام کلثوم دختر علی علیه السلام که صدای گریهاش بلند شده بود از ورای پوشیهاش (کِلَّة) خطبهای ایراد کرد. (خَطَبَتْ أُمُّ كُلْثُومٍ بِنْتُ عَلِيٍّ ع فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ مِنْ وَرَاءِ كِلَّتِهَا رَافِعَةً صَوْتَهَا بِالْبُكَاءِ فَقَالَتْ: …) (الملهوف: ص 198)
⏺در اولین لحظات پس از شهادت شهیدان، غارت خیمهها شروع شد اما وقتی #عمر_سعد به خیمهها رسید زنان و دختران تنها چیزی که از او خواستند این بود که اموال به غارت رفته را از غارتگران بگیرد و به آنان بازگرداند تا با آن خودشان را بپوشانند(سَأَلَتْهُ النِّسْوَةُ لِيَسْتَرْجِعَ مَا أُخِذَ مِنْهُنَّ لِيَتَسَتَّرْن) (ارشاد مفید ج 2 ص 113)
⏺وقتی کاروان به شام رسید، ام کلثوم به مأمور انتقال اسیران گفت ما را از دری وارد شام بکنید که تماشاگر کمتری داشته باشد و از آنان درخواست کرد سرهای شهدا را از بین شتران اسرا دور کنند تا نگاههایی که در تماشای سرهای شهدا هستند به زنانی که سوار شتران هستند، دوخته نشود. (الملهوف ص 210)
⏺یکی از ابعاد مهم سِتر زنان، پوشیده ماندن صدای آنان از گوش نامحرمان است. در برخی نقلها آمده است که #امام_حسین علیه السلام وقتی صدای گریه بلند اهل حرم را شنیدند #حضرت_عباس و حضرت #علی_اکبر علیهما السلام را فرستادند تا آنان را به آرامش دعوت کنند (وقعة الطف ص 206)
#مناسبتی شماره 43، به مناسبت #روز_حجاب_و_عفاف
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵حریم زن و مرد در خانه اهل بیت ع
رعایت حریم زنان در خانواده اهل بیت علیهم السلام، در حدی بود که در منزل امامان علیهم السلام اتاقی به نام «دارالرجال» وجود داشت و ملاقاتهای این بزرگواران با مردان یا اسکان مهمانان، در آن اتاق انجام میشد و اتاق [یا اتاقهای] دیگری به نام «دارالنساء» نیز وجود داشت و زنان اهلبیت ع در آنجا بودند.
گاه پیش میآمد که در دارالرجال مثلاً مجلسی مانند مجلس مرثیهخوانی برای امام حسین ع برگزار میشد و لازم بود زنان اهلبیت ع نیز از فضیلت شرکت در آن مجلس بهرهمند شوند. برای چنین موقعیتی در همان دارالرجال پردهای نیز وجود داشت که زنان اهلبیت ع پشت آن پرده جای میگرفتند و از مجلس مرثیهخوانی بهره میبردند.
سفیان عبدی شاعر اهلبیت ع به منزل امام صادق ع آمده بود و مرثیه میخواند. وقتی مرثیة او به بخش حساس و جانگدازی رسید، حضرت فرمود دخترم را صدا بزنید تا بیاید و بشنود که بر سر اجدادش چه مصیبتهایی آمده است! دختر امام آمد و پشت پرده نشست: «فَجَاءَتْ فَقَعَدتْ خَلْفَ السِّتْر»(كافي، 8: 216). عبداللهبنغالب نیز روایت کرده وقتی مرثیهاش به بیتهای حساس رسیده بود، صدای گریۀ زنان از پشت پرده به گوش رسیده است (ابنقولویه، ص105).
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵خطر تفرقه و تشتت در جبههی دغدغهمندان حجاب و عفاف
🔵کنشگران انقلابیِ فضای مجازی با دقت بخوانند خطبه قاصعه را
⁉️آنچه موجب عزتمندی و عافیت امتهای پیشین، سرریز شدن نعمتهای الاهی برآنان، رسیدن به کرامت ملّی و دوری و نومیدی دشمن از آنان می شد چیست؟
1. اجتناب از تفرقه(الِاجْتِنَابِ لِلْفُرْقَةِ )،
2. از دست ندادن الفت و همگرایی اجتماعی (اللُّزُومِ لِلْأُلْفَةِ )،
3. تحریک و تواصی یکدیگر به اجتناب از تفرقه (التَّحَاضِّ عَلَيْهَا و التَّوَاصِي بِهَا )،
↩️ (فَالْزَمُوا كُلَّ أَمْرٍ لَزِمَتِ الْعِزَّةُ بِهِ شَأْنَهُمْ وَ زَاحَتِ الْأَعْدَاءُ لَهُ عَنْهُمْ وَ مُدَّتِ الْعَافِيَةُ بِهِ عَلَيْهِمْ وَ انْقَادَتِ النِّعْمَةُ لَهُ مَعَهُمْ وَ وَصَلَتِ الْكَرَامَةُ عَلَيْهِ حَبْلَهُمْ مِنَ الِاجْتِنَابِ لِلْفُرْقَةِ وَ اللُّزُومِ لِلْأُلْفَةِ وَ التَّحَاضِّ عَلَيْهَا وَ التَّوَاصِي بِهَا)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
⁉️ آنچه باعث شکسته شدن کمر امتها(كَسَرَ فِقْرَتَهُمْ ) و تضعیف اقتدار ملّی آنان (أَوْهَنَ مُنَّتَهُمْ) میشد چیست؟
1. پرکینه شدن قلبهای مردم نسبت به یکدیگر(َتضَاغُنِ الْقُلُوبِ )،
2. حسدورزی اعضای جامعه نسبت به یکدیگر(تَشَاحُنِ الصُّدُورِ)،
3. پشت کردن مردم به یکدیگر(تَدَابُرِ النُّفُوسِ)،
4. یاری نکردن یکدیگر خالی کردن پشت همدیگر(تَخَاذُلِ الْأَيْدِي)= نداشتن برنامه واحد.
↩️و اجْتَنِبُوا كُلَّ أَمْرٍ كَسَرَ فِقْرَتَهُمْ وَ أَوْهَنَ مُنَّتَهُمْ مِنْ تَضَاغُنِ الْقُلُوبِ وَ تَشَاحُنِ الصُّدُورِ وَ تَدَابُرِ النُّفُوسِ وَ تَخَاذُلِ الْأَيْدِي
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
⁉️مهمترین عوامل سربلندی و کامیابی امتها چه بود؟
1. همگرایی بزرگان و رهبران(الْأَمْلَاءُ مُجْتَمِعَةً )،
2.و همدلی و نزدیکی سلیقهها و دغدغهها (الْأَهْوَاءُ مُؤْتَلِفَةً)،
3. اعتدال و درستی افکار (الْقُلُوبُ مُعْتَدِلَةً)،
4. حمایت از یکدیگر (الْأَيْدِي مُتَرَادِفَةً وَ السُّيُوفُ مُتَنَاصِرَةً)،
5. نفوذ بصیرتها (الْبَصَائِرُ نَافِذَةً)
6. یکی بودن برنامهها و اهداف (الْعَزَائِمُ وَاحِدَةً)
↩️فانْظُرُوا كَيْفَ كَانُوا حَيْثُ كَانَتِ الْأَمْلَاءُ مُجْتَمِعَةً وَ الْأَهْوَاءُ مُؤْتَلِفَةً وَ الْقُلُوبُ مُعْتَدِلَةً وَ الْأَيْدِي مُتَرَادِفَةً وَ السُّيُوفُ مُتَنَاصِرَةً وَ الْبَصَائِرُ نَافِذَةً وَ الْعَزَائِمُ وَاحِدَةً.
#با_معارف_نهج البلاغه 259
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a