eitaa logo
با نهج البلاغه
2.5هزار دنبال‌کننده
187 عکس
45 ویدیو
18 فایل
رسیدن به نهج البلاغه هدف نیست، هنر آن است که از دروازه نهج البلاغه بگذریم و به صاحب نهج البلاغه برسیم. کانال با نهج البلاغه فرصتی است برای تامل در نهج البلاغه و آرزویی است برای رسیدن به او. ادمین تبادلات: @sardar_1313 ادمین کانال: @ashaiery
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله 🔵پول‌پاشی دشمن زمینه فرار مردم از حکومت علی علیه السلام ✅ابوبُردة أزْدی که از بزرگان قبیله أزد به حساب می آمد و در صفین در رکاب علی (ع) می جنگید، پس از صفین با دریافت یک قطعه زمین در منطقۀ فلّوجه، به معاویه پیوست (وقعه صفین منقری، ص 5). ✅یـکی از کارگزاران حضرت به نام مصقلة بن هبیره شیبانی، به خاطر یک کار انسان‌دوستانه سیصد هزار درهم به بیت المال بدهکار شد و وقتی حضرت از او بدهی را مطالبه نمود، گریخت و بـه معاویه پیوست (محمودی، نهج السعادة، ج 2: 486). ✅یکی از موالیان امیر مؤمنان از آن حضرت، مالی را درخواست کـرد. حضرت فـرمود: وقتی عطای شخصی خودم به دستم رسید، آن را بین خود و شما تقسیم می‌کنم. ولی غلام، قانع نشد و گفت: این مبلغ برایم کفایت نمی کند. به دنبال این ماجرا به معاویه پیوست و معاویه جایزه‌ای گرانسنگ و مالی فراوانی به او بخشید (کلینی، الکافی ). ✅قاتل مالک اشتر در برابر اینکه از پرداخت جزیه به معاویه معاف شود، به دستور معاویه، مالک را مسموم کرد (الغارت ثقفی، ص 165). البلاغه255 https://eitaa.com/banahjolbalaghe
11.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خطبه غراء؛ جاذبه و تأثیر کلام امیرالمؤمنین علیه السلام https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله 🔵عزت و مقاومت در دیپلماسی لَا يَمْنَعُ الضَّيْمَ الذَّلِيلُ آدم ذلیل نمیتواند جلوی ظلم را بگیرد. در برخی مصادر (غیر از نهج البلاغة) آمده است: «هيهات هيهات‏ لا يدفع الضّيم الذّليل و لا يُدرَك الحقّ إلّا بالجدّ و العزم و استشعار الصّبر» هیهات هیهات؛ آدم ذلیل نمی‌تواند جلوی ظلم را بگیرد. اصلا حق فقط با جدیت و عزم راسخ و بردباری فراوان به دست می‌آید. ✍️آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در شرح این سخن نوشته است: «سزاوار است كه اين دو جمله را با آب طلا بنويسند و هر روز و هر شب براى مردم ستمديده جهان تكرار كنند تا جزء فرهنگ آنها شود و در اعماق روح و خون آنها نفوذ كند... نبايد فراموش كرد كه با زورمندان و ستمگران جز با زبان زور نمى‏توان سخن گفت.» 📚 پيام ‏امام‏، ج 2، ص: 214 البلاغه ۲۵۶ https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله 🔵بی‌توجهی به مشکلاتِ خُردِ رعیت خُرده‌پا به بهانه رسیدگی به امور کلان مملکتی؟ فَإِنَّكَ لَا تُعْذَرُ بِتَضْيِيعِكَ التَّافِهَ لِإِحْكَامِكَ الْكَثِيرَ الْمُهِمَّ [ای مالک]... بی‌توجهی به امور ریزِ [رعیت خرده‌پا] به بهانه این‌که مشغول رسیدگی به امور کلانِ [حکومتی] هستی، بهانه و عذر مقبولی نیست. 🔹خود امیرالمؤمنین در حکمرانی، چنین بود که در بحبوحه رسیدگی به پیچیده‌ترین و غافل‌کننده‌ترین مشکلات کلان، از دقت در امور خُرد مردم خرده‌پا غفلت نمی‌کرد. 🔗بسر بن اَرطاة در غارت یمن، مرتکب جنایت ضدبشری شده بود. دو فرزند عبیدالله بن عباس (استاندار علی ع) را در پیش چشم مادرشان به طرز فجیعی کشته بود! کهنسالان و خردسالان بی‌گناه و بی‌دفاع را حتی اگر در زیر سنگ نهان شده بودند، بیرون کشیده و ناجوانمردانه کشته بود! و ...! حالا امیرالمؤمنین برای دفاع از این مردم بی‌پناه، می‌خواهد جاریة بن قدامة را به مقابله با آن جانی وحشی بفرستد. در هنگام بدرقه به جاریه می‌فرماید: جاریه از خدا بترس! نکند در این مأموریت، مسلمان یا کافر معاهَدی را تحقیر بکنی! مبادا مال کسی را غصب کنی! مبادا انسانی یا مرکبی را به زور به خدمت خود درآوری حتی اگر پابرهنه یا پیاده بمانی! [در ضمن] نمازهایت را نیز در اول وقت بخوان. إتّق اللّه الّذي إليه تصير، و لا تحتقر مسلما و لا معاهدا و لا تغصبنّ مالا و لا ولدا و لا دابّة، و إن حفيت و ترجّلت، و صلّ الصّلاة لوقتها. 📚 نهج ‏السعادة في‏ مستدرك‏ نهج ‏البلاغة، ج 7، ص: 366 البلاغه ۲۵۷ https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله 🔵 21 1️⃣فضای صدور خطبه اين كلام، بخشى از خطبه 167 است. همين جمله‏ها با تفاوت كمى، ضمن آن خطبه نیز آمده است. از كلام مرحوم سيد رضى، استفاده مى‏شود، كه امام عليه السّلام آن را در آغاز خلافت خويش بيان فرموده است امّا از كتاب مطالب السئول استفاده مى‏شود كه اين خطبه دنباله خطبه گذشته است و همان مطالب را دنبال مى‏كند. 2️⃣اهمیت خطبه سيد رضى مى‏گويد: اگر اين گفتار، پس از سخن خداوند سبحان و پيامبر اسلام، با هر سخنى سنجيده شود بر آن برترى خواهد داشت. «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا» كلامى است كه سخنی كوتاه‏تر و پر معناتر از آن شنيده نشده است‏. 3️⃣مضامین خطبه 1. بى‏ گمان پايان كار (بهشت یا جهنم) در برابر شما است. 2. مرگ در پی شماست و شما را فرا می‌خواند. 3. سبك‌بار شويد تا به (درجات سابقین) ملحق شوید. 4. پيشينيان براى رسيدن بازماندگان، نگه داشته‏ شده‌اند (زیرا همه، در يك زمان، محشور خواهيد شد). 4️⃣لطایف خطبه 1. در عبارت «وَ إِنَّ وَرَاءَكُمُ السَّاعَةَ تَحْدُوكُم‏‏» استعاره مکنیه وجود دارد. توضیح آن‌که: مرگ، به تعقیب کننده تشبیه شده است و با حذف مشبه به، دو ویژگی از ویژگی های آن ذکر شده است که عبارت است از پشت سر بودن (وراء) و راندن فرد به سمت جلو (تحدوکم). 2. « تَحْدُوكُم‏» از «حُداء» به معنای راندن شتر با آواز است. مرگ، همانند ساربانی است که با آواز خود ما را به سوی مهیا شدن برای زندگی آخرت سوق می دهد. 3. در عبارت «تَخَفَّفُوا نیز استعاره وجود دارد چرا که معاصی و علایق دنیوی به بار سنگینی تشبیه شده است و امر به سبک نمودن بار خود یعنی قطع علایق و دوری از معاصی شده است. 5️⃣مصادر خطبه تاریخ طبری، ج5، ص157 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✍️استاد علی رحیمی ؛ حوزه علمیه شیراز https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله 🔵علی علیه السلام همان «جنب الله» است؟ و كَيْفَ تَعْمَهُونَ وَ بَيْنَكُمْ عِتْرَةُ نَبِيِّكُمْ وَ هُمْ أَزِمَّةُ الْحَقِّ وَ أَعْلَامُ الدِّينِ وَ أَلْسِنَةُ الصِّدْقِ فَأَنْزِلُوهُمْ بِأَحْسَنِ مَنَازِلِ الْقُرْآن‏ نهج خطبه 87 چطور سرگردان شدید وقتی عترت پیامبرتان در میان شما بود در حالیکه آنان زمامداران حقیقت، اَعلام دین و زبانهای صدق بودند؟! پس آنها را در «احسن منازل قرآن» قرار دهید. 🔹این‌که منظور از «احسن منازل القرآن» چیست، اکثر شارحان نهج البلاغه توجه ویژه‌ای به آن نکرده‌اند اما ابن ابی الحدید این جمله را مشتمل بر رازی بزرگ (سرٌّعظیمٌ) می‌داند و از همین جمله، عصمت علی علیه السلام را برداشت کرده است (ن ک: البلاغه203). 🔻به نظر می‌رسد این جمله‌ی امیرالمؤمنین علیه السلام با آیه 55 زمر نیز رابطه معنایی داشته باشد: (وَ اتَّبِعُواْ أَحْسَنَ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَ أَنتُمْ لَا تَشْعُرُون (زمر: 55) أَن تَقُولَ نَفْسٌ يَاحَسْرَتىَ‏ عَلىَ‏ مَا فَرَّطتُ فىِ جَنبِ اللَّهِ وَ إِن كُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ(56)) علی بن ابراهیم نیز در تفسیر خود «احسن ما أنزل إلیکم» را بر «قرآن و ولایت اهل بیت» حمل کرده و در استدلال برای این برداشت نوشته است: «و الدليل على ذلك، قول الله عز و جل: «أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتى‏ عَلى‏ ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ» (تفسير القمي، ج‏2، ص: 251) این‌که جمله «یاحسرتَی علی ما فرّطت فی جنب الله» چگونه بر آن برداشت دلالت می‌کند، رازی است که توسط رسول الله ص گشوده شده است؛ آن‌جا که در فرمود: «ای مردم، علی همان «جنب الله» است که خداوند در توصیف مخالفانش فرمود: "أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یا حَسْرَتا عَلی ما فَرَّطْتُ فی جَنْبِ اللَّهِ"». خطابه غدیر:«مَعاشِرَ النَّاسِ، إِنَّهُ جَنْبُ اللَّهِ الَّذی ذَکَرَ فی کِتابِهِ الْعَزیزِ فَقالَ تَعالی مُخْبِراً عَمَّنْ یُخالِفُهُ: «أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یا حَسْرَتا عَلی ما فَرَّطْتُ فی جَنْبِ اللَّهِ» البلاغه 258 https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله فرماندهان جمل با اعزام پیکها و نامه‌نگاری‌های فراوان سعی کرده بودند قلب و قالب مردم عراق را به سوی خودشان جذب کنند. تبلیغات گسترده سران جمل، برای گروهی از مردم بصره این تردید را به وجود آورده بود که حق با کیست؟ آنها کُلَیب جَرَمی را که یکی از بزرگانشان بود، به اردوگاه علی علیه السلام فرستادند تا علی علیه السلام را از نزدیک ببیند و با او گفتگویی کند. علی علیه السلام مسائل را چنان برای او تشریح کرد که او قانع شود. بعد به او فرمود پس با من بیعت کن. کلیب گفت: من فرستاده آن مردم هستم و قبل از بازگشت به نزد آنها تصمیمی نمی‌توانم بگیرم. امیرالمؤمنین علیه السلام در این‌جا با استفاده از ملموس‌ترین عناصر برای مخاطب، به او گفتند: فرض کن تو یک رائد هستی و همسفرانت تو را پیشاپیش فرستاده‌اند تا از وضعیت مسیر پیشِ رو برایشان خبری ببری. تو آمده‌‌ای مسیر را دیده‌ای و به سوی آنها برگشته‌ای ولی آنها از تو قبول نمی‌کنند که به سوی مسیری که پر از آب و سبزه و امنیت است سفرشان را ادامه دهند و می‌خواهند سفرشان را از بیراهه‌ای که پر از بیابان و ناامنی است ادامه دهند، در این صورت تو چه می‌کنی؟ کلیب گفت: من آنها را رها می‌کنم و به سوی آب و سبزی می‌روم. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: پس دستهایت را بیاور [برای بیعت]! کلیب گفت: سوگند به خدا، وقتی حجت بر من تمام شو نمی‌توانم خودداری کنم. و بیعت کرد. آری امیرالمؤمنین علیه السلام حال مخاطب را به خوبی فهمید. موقعیت را برای او با قابل‌درک‌ترین و محسوسترین بیانِ ممکن (تشبیه به سفر و رائد و آب و حیات) تحلیل کرد. و قلب مخاطب را به تسخیر خود درآورد.
بسم الله 🔵کرامتی دیگر از ع یکی از اعمال مستحب ماه که ابن المشهدی در مزار از آن یاد کرده زیارت کردن امیرالمؤمنین علیه السلام است. وی برای انجام این زیارت، پانزده زیارتنامه پیشنهاد کرده است. دوازدهمین زیارتنامه، زیارت بسیار زیبا و فاخری است که توسط علیه السلام انشاء شده است. 🔅حضرت هادی ع در سفری که به اجبار معتصم از مدینه به عراق می‌رفتند، به زیارت جدشان رفتند و امیرالمؤمنین علیه السلام را به این زیارتنامه زیارت کردند. 📎شیخ عباس نیز این زیارت را درمیان زیارتهای امیرالمومنین علیه السلام به عنوان زیارت غدیریه نقل کرده وتوضیح داده که در همه زمانها و مکانها می‌توان این زیارت را خواند. ✍️چند نکته درباره محتوای این زیارتنامه: 1) در این زیارتنامه بیش از 150 فضیلت از ذکر شده است. 2) با آرایه‌ی و در اوج بلاغت، بسیاری از آیاتی که در شأن امیرالمؤمنین نازل شده، در این زیارتنامه گنجانده شده است. 3) در زیارتنامه چهار سبکِ حماسه(علیه غاصبان حکومت)، مدح (در فضائل امام علی)، رثا (در مظالمی که بر ایشان رفته است) و دعا (لعنت بر ظالمان و ...) با ظرافتی دلنشین و بدون هیچ گونه تکلف در کنار هم قرار گرفته است. 4) اعتراض امام هادی علیه السلام علیه غاصبان حکومت (از سقیفه تا عباسیان) به صورت آشکار و با استدلال کلامی خردپسندی بیان شده است. 5) برخی از جمله‌های تاریخی امیرالمؤمنین علیه السلام از خطبه‌های ایشان اخذ شده و به صورتی بسیار هنرمندانه در متن زیارت گنجانده شده است. جمله‌هایی مانند؛ «قَدْ يَرَى الْحُوَّلُ الْقُلَّبُ وَجْهَ الْحِيلَةِ وَ دُونَهَا مَانِعٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ ِ وَ نَهْيِهِ فَيَدَعُهَا رَأْيَ عَيْنٍ بَعْدَ الْقُدْرَةِ عَلَيْهَا وَ يَنْتَهِزُ فُرْصَتَهَا مَنْ لَا حَرِيجَةَ لَهُ فِي الدِّين»، «لَعَمْرُكُمَا مَا تُرِيدَانِ الْعُمْرَةَ لَكِنْ تُرِيدَانِ الْغَدْرَةَ». 6) پس از صد سال بر کلیدواژه‌های مهم امیرالمؤمنین مانند «همج رعاع»، «ناکثین»، «مارقین» و «جهاد تنزیل و تأویل».... تأکید شده است. ↩️انشاالله در ماه رجب و نیز در ایام غدیر، توفیق تأسّی به امام هادی علیه السلام (زیارت امیرالمؤمنین با این زیارتنامه عمیق و زیبا) به همه ما دست بدهد. ، شماره 38 () https://eitaa.com/banahjolbalaghe https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
پشتکار شگفت آور علامه امینی ره در گرمای تابستانه نجف برای پژوهش درباره غدیر😳 📚کتاب دریای موج خیز الغدیر، علي ابوالحسنی (منذر)، ص: ۴. https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
✅رویای آیت الله سیدمحمدتقی آل بحرالعلوم درباره نحوه رسیدن علامه امینی ره به حوض کوثر. 📚دریای موج خیز الغدیر، علي ابوالحسنی(منذر)، ص: ۳۰. https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله الرحمن الرحیم 🔵اهمیت نهج البلاغه نسخه محی الدین عبدالحمید محی الدین عبدالحمید فقیه، ادیب و رئیس دانشکده ادبیات در جامع الازهر بود. وی که شاگرد شیخ محمد عبده بود به شرحی که استادش بر نهج البلاغه نوشته بود، تعلیقه‌های ارزشمندی افزود و شرح استادش را همراه با تعلیقه‌های خودش چاپ کرد. نسخه‌‌ای از نهج البلاغه که عبدالحمید به دست انتشار سپرد، اهمیت زیادی دارد چرا که او در هنگام استنساخِ متنِ نهج البلاغه، به هشت نسخه دسترسی داشت که به قول خودش یکی از آن نسخه‌ها نسخه بسیار مهمی بوده است. 🔻وی در نسخه خودش کلماتی را که فقط در پاره‌ای از نسخه‌ها وجود داشته، بین قلاب قرار داده است. ✍ او در مقدمه کتاب نوشته است: اکنون که در حال نگارش این کتاب هستم، هشت نسخه از نسخه‌های نهج البلاغه در اختیار من است: 1) نسخة سنگی چاپ مصر. 2) نسخة چاپ المطبعة الأدبية (بيروت) ١٨٨٥ م. 3) نسخة چاپ المطبعة العمومية (مصر) ١٣٢١ ه‌ ق. 4) نسخة چاپ بيروت با هزینه محمد كمال بكداش بدون تاریخ چاپ، که همراه با شرح محمد عبده و توضیحات محيى الدين افندى الخياط (برگرفته از شرح ابن ابی الحدید) چاپ شده. 5) نسخة چاپ دار الكتب العربية (مصر) ١٣٢٨ ق، که همراه با شرح المرصفى منتشر شده. 6) نسخة چاپ المطبعة الرحمانية همراه با شرح شیخ محمد عبده. 7) نسخة چاپ مصر (سنة ١٣٢٩ ق)‌ همراه با شرح ابن أبى الحديد 8) نسخه‌ای از شرح ابن ميثم، چاپ سرزمین فارس (١٢٧٤ ق)، ما به نسخه خطی این شرح دست یافتیم که بسیار ارزشمند و مورد توجه بود و بعضی از مواضع نسخه خودمان را با آن مطابقت دادیم ولی این نسخه تا آخر کار در اختیار ما نبود... البلاغه 67 https://eitaa.com/banahjolbalaghe https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله 🔵چر امام حسین علیه السلام در کربلا چاه آبی حفر نکرد؟ این پرسش، پرسشی است که بسیاری از کاربران فضای مجازی با آن مواجه می‌شوند. واقعیت این است که دستور بستن آب در روز هشتم محرم، تصمیم میدانی فرماندهان جنگ (شمر و عمر سعد و ...) نبود بلکه فرمان شخص عبیدالله بود که گمان می‌کرد امام حسین علیه السلام زیر فشار تشنگی بیعت خواهد کرد!! در برخی منابع آمده است که حضرت ابی‌عبدالله علیه السلام، در روز هشتم در پشت خیمه‌گاه چاه کم‌عمقی حفر کردند و آبی مانند آب چشمه هم به دست آمد و همراهان امام آب نوشیدند اما بعد از آن، دو اتفاق افتاد: 1) نخست اینکه ، چشمه آب در زمین فرو رفت و ناپدید شد(حفر فنبعت له عين ماء عذب فشربوا ثم غارت العين و لم ير لها أثر) (مقتل مقرم ص 209). 2) دوم آنکه خبر به فرماندهان سپاه مقابل رسید و به تدریج خبر تا قرارگاه عبیدالله در کوفه نیز رسید و عبیدالله ملعون بی‌درنگ در نامه‌ای به عمرسعد نوشت: «شنیده‌ام حسین چاه حفر می‌کند و برای یارانش آب به دست می‌آورد. به محضی که نامه‌ام به دستت رسید، با همه توانت او را از حفر چاه باز بدار و بر او تنگ بگیر و اجازه نده حتی قطره‌ای آب بنوشند!..» چنین بود که عمر سعد جلوی حفر چاه را گرفت. (مقتل خوارزمی، ج 1 ص 346) پ ن: 📚 مقتل خوارزمی: بلغ ذلك إلى عبيد اللّه فكتب إلى عمر بن سعد: بلغني أن الحسين يحفر الآبار، و يصيب الماء، فيشرب هو و أصحابه، فانظر إذا ورد عليك كتابي هذا فامنعهم من حفر الآبار ما استطعت، و ضيّق عليهم و لا تدعهم أن يذوقوا من الماء قطرة...، و السلام. ، شماره 73 https://eitaa.com/banahjolbalaghe https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a