eitaa logo
بانک محتوای اساتید
14 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
94 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 قبل از ظهور امام زمان علیه‌السلام مردم با اسباب مختلف، امتحان می‌شوند. پس از استقرار حکومت مهدوی که همه چیز خوب است، مردم چگونه آزمایش می‌شوند؟ ✍️ پاسخ 1️⃣انسانها همواره در حال امتحان هستند، اما اسباب و شرایط امتحان همیشه یکسان نیست. برای نمونه، امتحان کسی که در شهر قم زندگی میکند با کسی که در آمریکا زندگی میکند، متفاوت است و از سوی دیگر انتظارات از آنها نیز متفاوت است. 2️⃣از سوی دیگر، آنکه در فقر، بیماری، ناامنی و گرفتاری است، وظایفی دارد و آنکه در رفاه، سلامتی و امنیت است، نیز وظایفی دارد. اگر اولی وظیفه صبر دارد، دومی نیز وظیفه شکر دارد؛ هم شکر قلبی، هم زبانی و عملی. همگی نیز امتحانند. 3️⃣به طور خاص، دو نفرند که یکی جسمش سالم و دیگری جسمش علیل است. امتحانی که فرد اول بابت داشتن جسم سالم، با آن مواجه می شود، بسیار بیشتر از فرد دوم است. اولی وظیفۀ جهاد دارد، عبادات خاص و بیشتری برای او در نظر گرفته می شود و در کل، انتظارات بیشتری از او می رود و ...، حال آنکه دومی، از بسیاری از این امور معاف است. حال امتحان کدام سنگین تر است؟ 4️⃣با توجه به آنچه گذشت، روشن می گردد که در دوران استقرار حکومت امام زمان علیه السلام، هرچند مشکلات و محرومیتهای قبل از ظهور وجود ندارد، اما همان وضعیت مطلوب، امتحانات دشواری را برای مردم آن زمان رقم می زند؛ انتظارات بیشتری از آنها می‌رود، ضمن آنکه انسانها در رفاه گاه نسبت به خدا بیشتر مغرور می شوند. ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
برنامه تلویزیونی جهان‌آرا.mp3
20.12M
🎙| آیت‌الله میرباقری 💠به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی؛ برنامه تلویزیونی جهان‌آرا 💠روایت مبتنی بر الهیات از وقایع صحنه و تحلیل شرایط کنونی انقلاب اسلامی 🗓 ۲۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ 🎥 » فیلم کامل برنامه @mirbaqeri_resane
6.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ قرآن کریم صلح حُدَیبیه را روایتِ فتح می‌کند، نه روایتِ شکست. 🔰 آیت‌الله میرباقری در برنامۀ جهان‌آرا (۲۲ بهمن ۱۴‌۰۳): قرآن کریم حکایت انبیاء و قبض و بسط ماجراهای انبیاء را روایتِ فتح می‌کند، نه روایتِ شکست. برای مثال، از صلح حُدَیبیه که برخی روایت شکست می‌کردند، قرآن کریم روایت فتح ارائه می‌کند. این روایت فتح، به‌معنای گفتاردرمانی نیست، بلکه قرآن کریم صحنه را واقعاً صحنه فتح می‌بیند. ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ جنگ اُحُد را که برخی، روایتِ شکست می‌کردند، قرآن کریم به‌گونۀ دیگری روایت می‌کند. 🔰 آیت‌الله میرباقری در برنامۀ جهان‌آرا (۲۲ بهمن ۱۴‌۰۳): جنگ اُحُد را که برخی، روایتِ شکست می‌کردند، قرآن کریم به‌گونۀ دیگری روایت می‌کند و می‌فرماید که اگر ضربه‌ای خورده‌اید، به دشمن هم آسیب زده‌اید. امروز هم برخی، بدون اینکه قبض‌ و بسط‌ طبیعی مبارزه را در نظر بگیرند، صحنه کنونی را روایتِ شکست می‌کنند و مدعی می‌شوند که پس، مبنای ما غلط است! ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ آنچه در قطر و عربستان و ترکیه می‌بینید، نمایشگاه توسعه است نه خود توسعه! توسعۀ فانتزی است، نه توسعۀ واقعی! 🔰 آیت‌الله میرباقری در برنامۀ جهان‌آرا (۲۲ بهمن ۱۴‌۰۳): ◀️ رکن اصلی توسعه، تحول در بافت انسانی است. با صِرفِ انتقال تکنولوژی، توسعه از نوع غربی هم واقع نمی‌شود. آنچه در کشورهای منطقه مثل قطر و عربستان و ترکیه می‌بینیم، نمایشگاه توسعه است نه خود توسعه! توسعه فانتزی است، نه توسعۀ واقعی. ◀️ البته ملت بزرگ ایران هم‌چنان‌که در مقابل حکومت‌های اموی و عباسی و عثمانی و در مقابل حمله مغول تسلیم نشدند، فریب الگوی توسعه غربی را هم نخواهند خورد! [ملت ایران به‌دنبال الگوی پیشرفت ایرانی و اسلامی است.] ☑️ @mirbaqeri_ir
13.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | در ادارۀ کشور، دو الگو پیش رو داریم که هر کدام، اقتصائات خاصی دارند: ۱. الگوی توسعه غربی؛ ۲. الگوی پیشرفت اسلامی 🔰 آیت‌الله میرباقری: ◀️ در ادارۀ کشور، دو الگو پیش رو داریم که هر کدام، اقتضائات خاصی دارند: ۱. الگوی غربی ۲. الگوی اسلامی ◀️ حکمرانی در کشور، بدون ملاحظۀ جهات سه‌گانۀ زیر ممکن نیست: _ تحولات منطقه‌ای و جهانی _ ظرفیت عظیم ملت ایران و جبهۀ مقاومت _ تعیین‌تکلیف با غرب فرهنگی (نه فقط غرب سیاسی) @mirbaqeri_resane
🌀 ارزیابی تسهیلات بانک‌ها و موسسات اعتباری به کارکنان و مدیران بانکی 🔻بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال 1402 مبلغ 91.5 همت به کارمندان خود تسهیلات با نرخ سود ترجیحی پرداختند. در حالیکه سرانه تسهیلات پرداختی به عموم خانوارها در سال 1402 تنها 37 میلیون تومان (سرانه افراد 66.4 میلیون تومان) بوده است، سرانه تسهیلات اعطایی به کارمندان بانک‌ها و مؤسسات اعتباری 479 میلیون تومان است. 🔻بررسی عملکرد نظام بانکی در پرداخت تسهیلات کارمندی حاکی از عدول از اقتضائات عدالت توزیعی(عمومی، بین‌بانکی و بین‌کارمندی) از چند جهت است. 🔹اول، میانگین تسهیلات کارمندی بانکی بیش از 12 برابر میانگین تسهیلات پرداختی به عموم خانوارها است(عدول از اقتضائات عدالت توزیعی عمومی). 🔹دوم، حتی اگر پرداخت تسهیلات کارمندی بانکی از محل منابع مالکانه بانک‌ها را درست بدانیم،منابع مالکانه برخی بانک‌ها کفاف این میزان تسهیلات پرداختی را نمی‌دهد. 🔹سوم، بهره‌مندی کارکنان نظام بانکی از تسهیلات یکسان نیست؛ در حالی که برخی کارکنان بانکی به‌طور متوسط 1.4 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند، این میزان در برخی دیگر تنها 71 میلیون تومان بوده است(عدول از اقتضائات عدالت توزیعی بین‌بانکی). 🔹چهارم، با توجه به عدم ارائه اطلاعات کامل، نمی‌توان قضاوت روشنی در مورد عدالت توزیعی بین کارمندی در مورد تسهیلات دریافتی داشت(تردید در مورد عمل به اقتضائات عدالت توزیعی بین‌کارمندی). https://b2n.ir/a86450 ✍دکتر محمدجواد توکلی عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی eitaa.com/eqmoq2 ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
من اینجا ریشه در خاکم! من اینجا عاشق این خاک! اگر آلوده یا پاکم، من اینجا تا نفس باقی است، می‌مانم ... امید روشنائی گر چه در این تیرگی‌ها نیست، من اینجا باز در این دشت خشک تشنه می‌رانم! من اینجا روزی آخر از دل این خاک، با دست تهی، گل بر می‌افشانم! من اینجا روزی آخر از ستیغ کوه، چون خورشید، سرود فتح میخوانم! (فریدون مشیری) ✍🏻محسن انبیائی @anbiaei14
✅ و بدبخت‌تر آنهایی که این افراد را الگوی خود قرار داده و سبک زندگی خود را از آنها می‌گیرند! ✅ ضمناً این آمار همچنان افزایشی بوده و به عنوان مثال در سال ۲۰۲۳ تعداد موارد ثبت شده بیماری مقاربتی سفیلیس با ٪۱۳ افزایش نسبت به سال قبل، به ۴۱۰۵۱ مورد رسید! ✅ شرح ماوقع را از قلم خودشان بخوانید (مقاله به زبان انگلیسی):👇👇 https://B2n.ir/p69639 ✍🏻محسن انبیائی @anbiaei14 ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
💢 ضرورت اصلاح دیدگاه و تحول بینش در حوزه های علمیه/ متقدسین مانع می شوند 🚫 اصلاح دیدگاه و تلقی صحیح از علم و روش علمی و به کارگیری علوم و فنون روز برای تبلیغ دین و بیان تکالیف حکمرانی مسوولانه و تبیین نظریه سعادت و پاسخ به نیازهای صادق مردم و کشور از امور ضروری است. 🔺 گاهی امور بدیهی و اساسی در حوزه های علمیه با استدلال به اینکه متقدسین اعتراض می کنند(!!) ترک می شود در حالی که به جای انفعال باید فعال عمل کنیم و اثر گذار باشیم. 💯 گرچه به برکت نظام جمهوری اسلامی، تحولات بزرگی در حوزه ها صورت گرفته است اما هنوز صدها مساله در خصوص چگونگی حکمرانی و مسولیت و مبانی قدرت و سیاست و مسایل جدید مربوط به حکومت در حوزه الهیات و فقه اکبر و فقه احکام وجود دارد که حوزه ها باید تکلیف آن را روشن نمایند. 🔹 مرحوم آیت الله سید رضی شیرازی می گوید: [سالها قبل] به مناسبت فوت مرحوم آقا ميرزا عبدالهادي شيرازي، به عتبات مشرف شدم. خدمت آيت‌الله خويي رسيدم. در اين باره با ايشان، صحبت مفصّلي كردم. از جمله: از ايشان سوال كردم: فايده حوزه چيست؟ 📚 ايشان با تعجب پرسيد: «اين چه سوالي است؟» اشاره كرد به آقا سيد علاءالدين بحر‌العلوم، كه در آن جلسه حضور داشت و گفت: «فايده‌اش، تربيت دهها نفر مانند ايشان و نوشتن كتابها و تقريرها و ...» 🔊 گفتم: پاسخ سوال من داده نشده. با اين همه كه فرموديد؛ ما چند نفر داريم كه بتواند اسلام را در دنيا، به صورت منطقي و درست تبليغ كند؟ فرمود: «زياد هستند.» گفتم: «ممكن است نام ببريد.» 🖋 فرمود: «آقا سيد محمدباقر صدر، شيخ محمدرضا مظفر» ... ايشان، ديگر اسم كسي را نبردند. ⁉️ گفتم: آيا اين افراد را برنامة‌ حوزه تربيت كرده است، يا خودشان انگيزه داشته‌اند؟ فرمود: «خودشان برنامه داشته‌اند.» گفتم: كار خوبي كرده‌اند؟ فرمود: «بله» گفتم: پس چرا شما آن را تعقيب نمي‌كنيد؟ فرمود: «نمي‌شود» ⭕️ گفتم: شما آقاي طباطبائي را مي‌شناسيد؟ فرمود: «بله، از رفقاست.» گفتم: ايشان در قم همين روش را دارند. ايشان افرادي را كه پاسخگوي نياز زمان باشند، تربيت مي‌كند، به جاي متخصص شدن در فقه و اصول. فرمود: « ايشان تك است و خود را تضحيه (قربانی) كرده است.» ❌ گفتم: پس ما از نجف مأيوس باشيم. فرمود: «نه. من به سهم خود، حاضرم هرچه را شما بگوييد، انجام دهم؛ ولي، مانعي وجود دارد و آن، متقدسين هستند. يك وقتي ما خواستيم يكي از همين افرادي را كه اهل تحقيق و نوشتن مقاله دربارة مسائل روز بود، [منظور ايشان آقاي محمدتقي جعفري بود] كمك كنيم و مورد تشويق قرار بدهيم، مورد اعتراض برخي از اين متقدّسين واقع شديم، به طوري كه گفتند: سهم امام را در ترويج غيرفقه و اصول به كار مي‌برد!» ‎ 🔀 بسیاری از امور مهم در حوزه قم و نجف با همین اعتراض ها ترک شده است؛ در حالی که همه می دانند این مخالفت ها دلیل نمی باشد و باید به اصلاح دیدگاه و تحول بینش بپردازیم. ✍️دکتر محمد جواد حیدری عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
عنوان: قاعده‌ی اختلال نظام و پیوند آن با نظریه‌ی سعادت در نظام‌های فقهی و حقوقی چکیده: قاعده‌ی «وجوب حفظ نظام و حرمت اخلال به آن» از اصول بنیادین فقه اسلامی است که در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی کاربرد دارد. طبق این قاعده، هرگونه اختلال در نظم جامعه و محیط زیست نه تنها حرام است، بلکه مستوجب مسئولیت‌های مدنی و کیفری می‌باشد. اختلال در نظام‌های مختلف، به‌ویژه در حوزه‌ی سلامت و سعادت انسان، می‌تواند تهدیدات جدی برای سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد کند. بنابراین، تحقق سعادت فردی و اجتماعی به‌طور مستقیم وابسته به حفظ یک نظام منظم و متوازن در عرصه‌های مختلف است. آلودگی محیط زیست، بی‌عدالتی اجتماعی و آسیب‌های اقتصادی از جمله عواملی هستند که نظم جامعه را مختل کرده و مسیر سعادت انسانی را با چالش‌های جدی مواجه می‌سازند. از این رو، دولت‌ها و نهادهای حاکمیتی باید تمام امکانات خود را برای تأمین نظام سلامت و سعادت انسان بسیج کنند. این سیاست‌گذاری‌ها باید بر مبنای قاعده‌ی «حفظ نظام» تنظیم شوند تا علاوه بر تأمین سلامت جسمانی، عدالت اجتماعی و رفاه عمومی نیز به‌طور همزمان تحقق یابند. بر اساس این قاعده، مسؤولیت‌های مدنی و کیفری برای افرادی که به‌طور عمدی یا از روی کوتاهی موجب اختلال در نظام محیط زیست هوا وفضا واب وخاک وطبیعت می گردند سلامت و سعادت جامعه را مختل می کنند، ضروری است در زمینه‌های آلودگی محیط زیست، کمبود امکانات بهداشتی و نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی، تدوین قوانینی با ضمانت اجرایی قوی لازم است تا از این اختلالات پیشگیری شود. کشوری که در اندیشه توسعه وپیشرفت به سر می برد نخست باید به توسعه در اندیشه نائل گردد واز نظام سلامت وسعادت حفاظت نماید واین مهم امکان ندارد مگر انکه به طراحی نظام محیط زیست پایدار وحفاظت از ان بپردازد واز هرچه موجب اختلال نظام محیط زیست هوا وفضا ودریا واب وخاک وجنگل ومنابع طبیعی می گردد پیشگیری نماید این پژوهش نشان می‌دهد که برای حفظ نظام و سعادت انسان، باید سیاست‌ها و قوانین به‌طور جامع و یکپارچه به حوزه‌های سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و زیست‌محیطی توجه داشته باشند. تنها در این صورت است که می‌توان به جامعه‌ای سالم و توسعه‌ای متوازن دست یافت، جایی که سعادت فردی و اجتماعی در پیوند با حفظ نظم اجتماعی و زیست‌محیطی قرار گیرد محمد جواد حیدری ۲۴بهمن ۱۴۰۳ واژگان کلیدی: اختلال نظام، حفظ نظام، فقه اسلامی، نظریه‌ی سعادت، سلامت عمومی، مسئولیت مدنی و کیفری، آلودگی محیط زیست.
📛«ژولیت و شاه»: توهین به فرهنگ ایرانی یا تبلیغ نگاه غربی؟ ⭕️انیمیشن «ژولیت و شاه» با نمایش پوشش ایرانی به‌شکلی ترسناک و دراکولاگونه، فرهنگ غنی نمایش ایرانی را زیر سؤال برده و مورد تمسخر قرار داده است. ⭕️در چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، از میان چهار انیمیشن حاضر، دو اثر برای اهالی رسانه و منتقدان اکران شد. اولین انیمیشن، «افسانه سپهر»، با الهام از اسطوره‌ها و قهرمانان ایرانی، داستان نوجوانی را روایت می‌کند که برای نجات خانواده و جامعه‌اش تلاش می‌کند. این اثر سرشار از امید و اصالت فرهنگی است. اما انیمیشن دوم، «ژولیت شاه»، به‌نظر می‌رسد با هویت ایرانی در تضاد است. ⭕️«ژولیت شاه» داستان سفر ناصرالدین‌شاه به فرنگ و دعوت از یک گروه تئاتر فرانسوی برای اجرا در ایران را روایت می‌کند. در این داستان، شاه به دختری فرانسوی علاقه‌مند می‌شود و این دختر از این موقعیت برای پیشبرد اهداف گروهش استفاده می‌کند. این انیمیشن که ظاهراً برای کودکان و نوجوانان ساخته شده، حاوی پیام‌های سیاسی پنهانی است که به موضوع کشف حجاب و نگاه غربی به آن مرتبط می‌شود. ⭕️در این اثر، به قومیت‌های ایرانی توهین شده، پوشش سنتی ایرانی به‌شکلی ترسناک و دراکولاگونه نمایش داده شده، و فرهنگ نمایشی ایران مورد تمسخر قرار گرفته است. در نهایت، شخصیت اصلی فیلم، یک دختر فرانسوی، به‌عنوان قهرمان و نجات‌دهنده مردم ایران معرفی می‌شود. این برداشت‌ها ممکن است برای بسیاری از مخاطبان اغراق‌آمیز به‌نظر برسد، اما با دیدن نام «محمد چرمشیر» به‌عنوان یکی از نویسندگان در تیتراژ پایانی، شک‌ها از بین می‌رود. چرمشیر، نویسنده و کارگردان تئاتر، مواضع بحث‌برانگیزی دارد و پس از ماجرای مهسا امینی اعلام کرد که تا زمانی که بازیگران زن مجبور به رعایت حجاب باشند، دیگر در تئاتر فعالیت نخواهد کرد. ادامه مطالب را در کانال ایشان مطالعه بفرمایید👇 ✍دکتر محمد جعفري دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره 🆔@mjafari_ir ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur