eitaa logo
بانک محتوای اساتید
13 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
848 ویدیو
64 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر سید مهدی میرقیصری استاد دانشگاه شهید محلاتی دانش آموخته دکترای سیاست گذاری عمومی دبیر مجمع هماهنگی نیروی انقلابی و فعال فرهنگی
ضمن خسته نباشید خدمت همه دوستان و با عرض پوزش از بابت تاخیر در پرداخت مبلغ این ماه لطفا تصویر کارت دانشجویی خود و شماره کد ملی خودتان را برای بنده ارسال بفرمایید. با تشکر مصدق
🔹کاهش شکست پروژه‌ها با بلوغ تکنولوژی در سطوح آمادگی فناوری 🔻مدرس آینده پژوهی دانشگاه ایوان‌کی گفت: با بلوغ تکنولوژی و پیشرفت آن تا سطوح ششم و هفتم شاخص TRL موجب می‌شود تا امکان شکست و طولانی شدن یک پروژه کاهش یابد و میزان هزینه‌های آن پروژه نیز به حداقل برسد. 📃مشروح خبر را اینجا بخوانید 🔸روابط عمومی دانشگاه قم @university_of_qom
ساتر و مستور، بیت و رب‌البیت 🔹سلام خدا بر مرحوم آیت الله حائری شیرازی که چنین فرمود: "زن وقتی حجاب دارد، یعنی من نیاز ندارم که شما مرا ببینید؛ من نیاز ندارم که شما به من دقت کنید. یعنی من از این مسائل مستغنی هستم. این، نوعی علامت است. این پوشش، پرچم استغنای زن است. مرد هم همین‌طور". در تکمیل این فرمایش عرض می‌شود که همسر مطلوب، همسری است که ضمن آنکه پوشیده و مستور است، پوشاننده و ساتر نیز باشد. پوشاننده چه چیزی؟ پوشاننده عیوب همسرش. به تعبیر قرآن کریم، "هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ: آنها پوشش شمايند و شما پوشش آنهاييد" (بقره/۱۸۷). 🔹اما توامان شدن پوشانندگی و پوشیدگی (ساتر و مستور) منحصر به بانوی خانه (رب البیت) نیست و خود بیت نیز باید مشمول این ویژگی‌های توامان باشد. به نحوی که در سبک زندگی اسلامی، بیت مطلوب بیتی است که ضمن آنکه ساکنانش را از معرض ناملایمات طبیعی (همچون گرما و سرما و باد و باران و ...) می‌پوشاند خودش نیز پوشیده و مستور باشد تا سیمایش به سمت درون باشد و از معبر بیرون، به درون آن اِشراف وجود نداشته باشد. این نوع بیت حریم‌مند، همچون زن باحجابی که مستغنی است، استغنای فرهنگی و بی‌نیازی‌اش از تبرّجات معمارانه را با این نوع الگوی کالبدیِ حریم‌مند اعلام می‌دارد. 🔹در چنین صورتی است که توامان شدن پوشانندگی و پوشیدگی در الگوی کالبدی بیت، به آرامش بخش شدن آن منتج می‌شود: "وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا: و خدا برای شما از خانه‌هایتان محل آرامش قرار داد" (نحل/۸۰). دقیقا همانطور که رب‌البیتی آرامش بخش است که ضمن آنکه خودش پوشیده و مستور است، پوشاننده عیوب همسرش نیز باشد تا بتواند مایه آرامش او شود: "وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا: و از نشانه‌های او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید" (روم/۲۱). 🔹از دلایل کاهش قابل توجه آرامش در زندگی‌های معاصر همین است که برخلاف گذشته، دیگر نه بسیاری از رب‌البیت‌ها همچون گذشته مستور و ساتر هستند و نه بسیاری از بیت‌ها همچون گذشته پوشیده و پوشاننده‌. قبلا در لینک زیر، موشن گرافی جذابی با همین موضوع تقدیم شده بود: https://eitaa.com/baladetayyeb/11 دکتر محمد منان رئیسی استاد دانشگاه قم و نماینده منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی https://eitaa.com/baladetayyeb
قسمت اول.mp3
8.06M
درس گفتار عقل و دین 🔸 جلسه سیزدهم ❇️ تاریخچه عقل و دین در جهان اسلام ❇️ رویکرد اول : نص گرایی ❇️ شاخه اول : ظاهر گرایی اهل حدیث حجت الاسلام دکتر محمد جعفري دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره 🆔@mjafari_ir
«حج برائت» (برائت دیپلماتیک دولت‌ها یا برائت تمدنی ملت‌ها) (قسمت دوم) 2. بر اساس آنچه در باب روح حج گفته شد برائت را نه فقط درعرفات بلکه باید در جای‌جای حج دنبال کرد. سخن امام خمینی (ره) را دراین باره دوباره بخوانید: «در لبيك لبيك، «نه» بر همه بتها گوييد و فرياد «لا» بر همه طاغوتها و طاغوتچه‏ها كشيد؛ در طواف حرم خدا كه نشانه عشق به حق است، دل را از ديگران تهى كنيد و جان را از خوف غير حق پاك سازيد و به موازات عشق به حق، از بتهاى بزرگ و كوچك و طاغوتها و وابستگانشان برائت جوييد»؛ «در لمس «حَجَر الاسود» بيعت با خدا بنديد، كه با دشمنان او و رسولانش و صالحان و آزادگان دشمن باشيد و به اطاعت و بندگى آنان، هر كه باشد و هر جا باشد، سر ننهيد و خوف و زبونى را از دل بزداييد كه دشمنان خدا و در رأس آنان شيطان بزرگ زبونند» «با حال شعور و عرفان به مشعر الحرام و عرفات رويد و در هر موقف به اطمينان قلب بر وعده‏هاى حق و حكومت مستضعفان بيفزاييد و با سكوت و سكون تفكر در آيات حق كنيد و به فكر نجات محرومان و مستضعفان از چنگال استكبار جهانى باشيد و راههاى نجات را از حق، در آن مواقف كريمه طلب كنيد»؛ «در سعى بين صفا و مروه، با صدق و صفا سعى دريافتن محبوب كنيد كه با يافتن او همه يافتهاى دنياوى گسسته شود و همه شكها و ترديدها فرو ريزد و همه خوف و رجاهاى حيوانى زايل شود و همه دلبستگيهاى مادى گسسته شود و آزادگيها شكفته گردد و قيد و بند شيطان و طاغوت كه بندگان خدا را به اسارت و اطاعت كشند، در هم ريزد». 3. اکنون به تعبیر رهبر فرزانۀ انقلاب، «دولت‌ها بخاطر انقطاع از مردم نمی‌توانند ایستادگی ‌کنند، باید ملتها در برابر اين زورگويى‌ها بايستند. ملتها کجا می‌توانند این حقایق را فهم کنند، جز در حج؟! پيام برائت، يعنى همین. روح حج نیز همین است». اگر وهابیتِ یهودی‌صفت راه‌های برائت واقعی را هموار می‌کرد، هیچگاه عاشورای امروز غزه پیش نمی‌آمد. عاشورای غزه و بعدها عاشوراهای دیگری که ممکن است در انتظار ملت‌های مسلمان باشد، حاصل بی‌تفاوتی دولت‌های اسلامی و ترس و ضعف نخبگان و روشنفکران جهان اسلام است. دراین باره باید به تلخی اذعان کرد که عقب‌ماندگی جهان اسلام امروزه بیش از آنی که حاصل بی‌سوادی و یا بی‌فرهنگی توده‌های مردمی باشد حاصل فقدان حمیت و هویت، نبود انصاف و اخلاق، و کمبود غیرت و جوانمردی درمیان بسیاری از نخبگان و روشنفکران دنیای اسلام است. بسیاری از این تئوری‌پردازان عقب‌ماندگی در جهان اسلام، بیش از آنکه بخواهند عقب‌ماندگی را در غیر خود جستجو کنند، باید این عقب‌ماندگی را در خود و بی‌خاصیت بودن این جریانات برای منافع فرهنگی و ملی مسلمانان دنبال کنند. حال به نظر می‌رسد در میان خیل انبوهی از حاجیان سالخورده، حاجیان جوان مخصوصا دانشجویان حاجی (که متأسفانه مجموع دانشجویان حاجی در میان حجاج ما به نیم درصد هم نمی‌رسد) و نیز بانوان حاجی به موجب نقش رسانه‌ایِ متفاوتی که دارند شاید بهتر بتوانند در راستای منافع جهان امروز اسلام و دفاع از مظلومان فلسطین در برابر ظلم آمریکایی ـ صهیونیستی قدمی بردارند و برائت از اسرائیل و آمریکا را دست کم در زبان و در ذکر جلی ممکن سازند. دکتر حبیب اله بابائی دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنان مهم آیت‌الله میرباقری دربارۀ ویژگی‌های کاندیدای تَراز ریاست‌جمهوری (۵ خرداد ۱۴‌۰۳) ◀️ رئیس‌جمهورِ در تَرازِ ملّت رشید ایران، کسی است که اولاً خود را وقف حل مشکلات زندگی مردم می‌کند و ثانیاً حل مشکلات زندگی مردم را در دست برداشتن از آرمان‌های بزرگ این ملت و همراهی با نظم ظالمانۀ حاکم بر عالَم نمی‌داند. ◀️ رئیس‌جمهور تراز، همچون ، هم با نظم ظالمانۀ جهانی می‌جنگد و در عین حال، دغدغۀ حل مشکلات مردم را در همین میدان مبارزه دارد. نه حل مشکلات مردم را قربانی آرمان‌های بزرگ می‌کند و نه به‌بهانۀ حل مشکلات مردم، دست از آرمان‌های بزرگ بر می‌دارد. ◀️ کسانی که ان‌شاءالله با قصد قُربت وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوند، باید در تَراز شهید رئیسی باشند و باید در این وِزان اقدام کنند. باید گفتمان ساختن ایران و ایجاد یک امت اسلامی را در مسیر آرمان عصر ظهور دنبال کنند. ◀️ کاندیدای تَراز جمهوری اسلامی، باید قدرت اسلام را پذیرفته باشد و مرعوب دشمنان اسلام نباید باشد. او باید ظرفیت ملّت ایران و جبهۀ مقاومت را در ایجاد تحولات بزرگ در جهان، قبول داشته باشد. کسانی که چنین خصوصیتی ندارند، وارد این صحنه نشوند! ◀️ رئیس‌جمهور تراز باید بتواند قدرتِ کنونیِ ایجادشده به‌وسیلۀ اسلام و ملّت ایران و جبهۀ مقاومت را نقد کند و به ارزش پول ملّی تبدیل کند. کسی که نمی‌تواند چنین قدرتی را به ثروت تبدیل کند، نمی‌تواند سُکّان پیشرفت کشور را به دست گیرد و دولت جمهوری اسلامی را اداره کند.آیت اله میرباقری تخصص: اجتهاد رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم مدرس دروس خارج فقه ☑️ @mirbaqeri_ir
🔹 انتشار مقاله "گونه‌شناسی تحلیلی جریان اصلاح در مصر در قرن نوزدهم" مقاله "گونه‌شناسی تحلیلی جریان اصلاح در مصر در قرن نوزدهم" به صورت مشترک به قلم آقای دکتر علی الهی‌تبار (نویسنده مسؤول) همراه با نام بنده در صفحات ۱۳۶ تا ۱۵۳ شماره ۲۸ فصلنامه مطالعات تاریخی جهان اسلام (زمستان ۱۴۰۲) منتشر شده است. چکیده این مقاله چنین است: فهم یک اندیشه در قالب جریان و تحلیل گونه‌های آن ضرورتی شناخته شده در تاریخ اندیشه است که تبار گونه‌ را هویدا می‌سازد و درک بهتری فراروی پژوهشگران حوزه اندیشه می‌گذارد. در این میان مصر به عنوان یکی از مهم‌ترین کانون‌های تاریخ اندیشه معاصر مسلمین، همواره نقشی محوری به خود اختصاص داده است. در میان پژوهش‌های صورت گرفته به زبان فارسی کمتر به شناخت و گونه‌‌بندی تحلیلی جریان‌های فکری- اجتماعی مصر پرداخته شده است. از این رو پرسش اصلی این تحقیق ماهیت، چرایی و چگونگی جریان‌های فکری مصر در قرن نوزدهم است. روش تحقیق این مقاله توصیفی- تحلیلی است. دستاورد این پژوهش نشان می‌دهد می‌توان در قرن نوزدهم سه جریان پیوسته را شناسایی کرد که همگی به تدریج در سیر تاریخی خویش پس از اصلاح ساختاری به اصلاح در اندیشه یا اجتهاد می‌رسند. در واقع اصلاح دغدغه اصلاح ظاهر و ساختارگرایانه‌ به مرور عمق فکری و ایدئولوژیک پیدا می‌کند. متن کامل مقاله به پیوست در دسترس است. ۸ خرداد ۱۴۰۳ @MohsenAlviri
گونه شناسی جریان اصلاح در مصر.pdf
555.6K
مربوط به یادداشت بالا مقاله "گونه‌شناسی تحلیلی جریان اصلاح در مصر در قرن نوزدهم" دکتر محسن الویری مقطع دکترای تخصصی رشتة تاریخ و تمدن ملل مسلمان دانشگاه تهران عضو هیأت علمی و مدیر گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام و سردبیر “فصلنامه علمی ـ پژوهشی تاریخ اسلام” دانشگاه دانشگاه باقر العلوم و رییس کارگروه تخصصی تاریخ شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی و نیز رییس میز تمدن اسلامی در قطبهای فکری فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی @MohsenAlviri
❓ثروت رو چی تعریف می کنی؟ ✴️وقتی به عصرها (کشاورزی، صنعتی، اطلاعات) نگاه می کنی، می بینی که هر عصر ثروت متناسب با خودش رو داشته. 💫مثلاً ثروتمند در عصر کشاورزی کسی بود که مزارع بزرگ داشت، یا گله های بزرگ دام. ✨در عصر صنعت هم ثروتمند کسی بود که مثلاً کارخونه دار بود و خط تولید داشت. 🤵‍♂به نظر تو سرمایه داری در عصر اطلاعات چه شکلیه؟ https://eitaa.com/drrezayounesi دکتر رضا یونسی دکترای الهیات و عضو مرکز مطالعات میان رشته ای
✴️نقشه راه توسعه فردی 💫تو برای رشد و توسعه نیاز به یه نقشه راه داری. این نقشه سه تا بخش داره؛ بزرگ فکرکن، بزرگ اقدام کن حالا به موفقیت بزرگ برس. 🤵‍♂افکار تو اقدامات تو رو رقم میزنن، و اقدامات تو نتایج رو حاصل می کنن؛ و این یعنی از کوزه همان برون تراود که در اوست. https://eitaa.com/drrezayounesi دکتر رضا یونسی دکترای الهیات و عضو مرکز مطالعات میان رشته ای
✔️حلقه اول ✴️تو برای رشد و توسعه باید تمرکز بالایی در حلقه اول که همون اولویت هاست داشته باشی. 💫در واقع تو اینجا هسته مرکزی هستی و اولویت ها هم حلقه اول شبکه تو در مسیر توسعه. ✨اهمیتش در اینه که با انجام درست این کار باقی امور آسونتر حل میشه و یا اصلا پرداختن بهشون ضرورتی پیدا نمیکنه. 🤵‍♂توسعه محور باش😊 https://eitaa.com/drrezayounesi دکتر رضا یونسی دکترای الهیات و عضو مرکز مطالعات میان رشته ای
⚛با توکل زانوی اشتر ببند ❗️فکر می کنی اگه بشینی و دعا کنی خدایا به من صبر بده، تو صبور میشی؟ ❗️فکر می کنی اگه بشینی و دعا کنی خدایا به من محبت بده، تو مهربون میشی؟ ❗️فکر می کنی اگه بشینی و دعا کنی خدایا به من.....(هر چی دوست داری تو جای خالی بذار). 💡با این روش قطعا اونجا همیشه خالی می مونه و تو به چیزی دست پیدا نمی کنی. 💫حضرت محمد(ص) خیلی قشنگ فرمودند: اعقل و توکل، یعنی اول باید پای شتر رو ببندی بعد توکل کنی، نه اینکه شتر رو به امون خدا ول کنی، قطعا شتر گم میشه. 🤵‍♂دعا مثل میانبر می مونه، اما میانبر برای کسی که تو مسیره و داره تلاش می‌کنه. نه اینکه نشسته و ماشالا ماشالا می‌کنه. https://eitaa.com/drrezayounesi دکتر رضا یونسی دکترای الهیات و عضو مرکز مطالعات میان رشته ای
🌀کودتا علیه توسعه؛ از ایران تا شیلی 🔹وقتی آیزنهاور در سال 1953 رئیس جمهور آمریکا شد، ایران رهبری توسعه‌گرا به نام محمد مصدق داشت که شرکت نفت را ملی کرد؛ اندونزی نیز تحت حکومت احمد سوکارنو بود. 🔻موفقیت های اقتصادهای ملی‌گرا در ایران، گواتامالا و کشورهای قیف جنوبی امریکای لاتین فکر سیاستمداران آمریکایی را به خود مشغول کرده بود . 🔹سازمان سیا با کودتای نظامی ابتدا در سال 1953 موفق به سرنگونی مصدق و جایگزینی وی با شاه بی رحم شد؛ و در کودتای بعدی در سال 1954 دولت توسعه گرای گوتامالا را سرنگون کرد؛ هر دو کودتا بیشتر علیه سیاست‌های کینزی بود تا استالینی؛ ♦️در مقایسه با ایران و گواتمالا، ریشه عمیق توسعه گرایی درامریکای لاتین تحت تاثیر اندیشه‌های پربیش مقابله با آن را مشکل کرده بود. 🔹مقابله با توسعه‌گرایی در آمریکای جنوبی به دانشکده اقتصاد دانشگاه شیکاگو، به ریاست شولتز سپرده شد. شولتز با کمک هاربرگر و تحت نظر میلتون فریدمن زمینه تحصیل 100 دانشجوی شیلیایی در دانشگاه شیکاگو را فراهم کرد. 🔹سازمان سیا از سال 1953 کودتای علمی-نظامی در شیلی را طراحی کرد و در سال 1973به کمک بچه‌‌های شیکاگو به رهبری میلتون فریدمن، آلنده را ساقط و پینوشه را جایگزین او کرد. 🔻در شیلی طرح آجر پیاده شد که محورهای اصلی آن حذف کنترل قیمت‌ها، فروش شرکت‌های دولتی، حذف محدودیت‌های گمرکی، و کاهش هزینه‌های دولت بود؛ نتیجه اجرای این طرح تورم 375 درصدی و گسترش فقر و شکاف طبقاتی در شیلی بود. ✍️دکتر محمدجواد توکلی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره https://eitaa.com/eqmoq2
🔸 کرسی علمی ترویجی«صورت‌بندی اخلاق سیاست‌گذاری اقتصادی؛ نقدی بر رویکرد فایده‌گرایی و معرفی رویکرد مقوله‌محور مبتنی بر اندیشه شهید صدر» 🔹ارائه دهنده:دکتر علی سعیدی 🔻ناقد اول: محمدجواد توکلی 🔻ناقد دوم:دکتر حسین بحرینی یزدی دبیر علمی:دکتر محمد زارعی ♦️زمان: چهارشنبه 9 خرداد 1403، ساعت 10 ♦️مکان: دانشگاه قم، دانشکده الهیات، سالن شهید مفتح ▫️پخش آنلاین https://app.bigbluebutton.me/join/o5wzq07yyt پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم ✍️دکتر محمدجواد توکلی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره https://eitaa.com/eqmoq2
آقای امام جمعه نظام انقلابی ما طرح نرم افزاری عجیبی دارد. دنیای امروز پر است از دو گانه های ظاهرا غیر قابل جمع. مثل اینکه چگونه می‌توان همان زمان که به دنیا می‌پردازیم و در حال آباد کردن دنیاییم ، همان زمان در کار آخرت باشیم و سلوک و معنویت؟ رجال لا تلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکر الله. کسانی که همان موقع که در پی کسب و تجارت هستند در حال ذکر معنوی اند. به تعبیر دعای کمیل "حتی تکون اعمالی و اورادی کلها وردا واحدا" و این یعنی خود همان کار و کسب و تجارتشان ذکر است. عجیب نیست؟ چگونه ممکن است؟ مولای مومنان به جمع دو جهت توجه به خدا و خدمت به خلق، در قرآن معرفی شده، انما ولیکم الله ورسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة ویؤتون الزکاة وهم راکعون. همان موقع که در اوج بندگی و خضوع مقابل خدا است همان موقع در حال خدمت به مردم است. جمع توجه به معنویت و توجه به دنیا یک ویژگی پر تکرار در دین خاتم است. یقیمون الصلوة و یوتون الزکاه کنار هم میآید، الذین آمنوا و عملوالصالحات کنار هم می‌آید. لذا در مکتب امام ره، بحث از سیاست دینی، نظام معنوی و انقلابی جمهوری اسلامی، بحث‌ از وحدت حوزه و دانشگاه، علم دینی و مقدس، دفاع و جنگ مقدس، جهاد سازندگی، اقتصاد مقاومتی و بسیاری حقایق از این دست، سر برآورد. حقایقی که همگی نتایج همان زاویه نگاه معنوی به دنیا است. یکی از عباداتی که این هویت را به چشم می‌آورد نماز جمعه است. نماز جمعه بروز این هویت ظاهرا دو گانه است. به تعبیر رهبری: "امامت جمعه، هم جنبه‌ی یَلِی‌الرّبّی دارد، هم جنبه‌ی یَلِی‌الخلقی ... در نمازهای غیر جمعه، شاعر میگوید که «پشتم به خلایق است و رویم به خداست»؛ امّا در این نماز...هم رو به خلایق دارید، هم رو به خدا دارید؛ ....یکی از سخت‌ترین کارها این است. " (۲۶_۱۰_۱۴۰۲) این ویژگی در عبادت، وقتی تبدیل به یک روحیه و شخصیت در امام جمعه می‌شود او را محل بروز و ظهور عینی نرم افزار مکتب انقلاب اسلامی میکند. و اینگونه همه زندگی و رفتارش می‌شود امامت جمعگی، که درش جمع معنویت و خدمت است. و این همان مغزای مکتب امام ره است، به تعبیر رهبری. "جوهر اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، رابطه‌ی دین و دنیاست" (۱۴_۳_۸۴) به این ترتیب او امام جمعه ای است که کل هفته را امامت میکند. این می‌شود که به تعبیر رهبری : " آقایان محترم! امام‌جمعه در روز جمعه مردم را امر به تقوا میکند با گفتار خود، من میگویم شما در روز شنبه و یکشنبه و دوشنبه و سه‌شنبه و چهارشنبه و پنجشنبه مردم را امر به تقوا کنید با رفتار خود" (۵_۵_۱۴۰۱) و خدا رحمت کند مرحوم آل هاشم را او توانست چنین کند. او با حیات خود و زندگی خود عملا تصویر حقیقی یک امام جمعه را ترسیم کرد. اساسا این چند شهید از این جهت بسیار ویژه اند، اگر شهید رئیسی جمع خلوص و معنویت و عقلانیت و خدمت بود و سبک سیاست ورزی و عدالتخواهی و فساد ستیزی خالی از عقلانیت و معنویت را با سبک مدیریتش به چالش میکشید، اگر شهیدامیرعبداللهیان جمع عزت و حکمت و مصلحت بود و سبک دیپلماسی التماسی و هم دیپلماسی خشک غیر منعطف را با روش مدیریت خود به چالش میکشید و یک دیپلماسی معنوی انقلابی را به چشم میآورد، شهید آل هاشم نیز جمع هویت معنویت و خدمت بود. و تصویر متداول زنگار گرفته قبلی موجود در ذهن ها را به چالش میکشید، تصویری که ناشی از نفوذ و رسوخ تصویر غربی از معنویت، در فرهنگ دینی ما بود. انقلاب اسلامی از این نمونه های نو برای دنیای امروز بسیار دارد و شهید آل هاشم نیز یک نمونه ویژه است. او به تعبیر رهبری "تغییر معنای نماز جمعه" را رقم زد، یعنی تغییر تصویر موجود در ذهن مردم از عبادت و " از زمانی که به امامت جمعه تبریز منصوب شد این نماز را از یک عمل عبادی صِرف به یک عمل جامع عبادی، معنوی، خدماتی و مردمی تبدیل کرد." (۵_۳_۱۴۰۳) یعنی توانست آن طرح نرم افزاری مکتب امام ره و اسلام ناب را در قامت یک امام جمعه در جامعه به چشم آورد. طرحی که بسیار جذاب و دوست داشتنی است. چنین تغییر معنایی از عبادت ، یک اتفاق مهم تمدنی است. این ماموریتی است که حوزه های علمیه موظف به آنند. و چه خوش این روحانی صمیمی و مردمدار و معنوی، در این جهت درخشید و ستاره ای شد که بتوان با نگاه به او صراط مستقیم حضرت امام ره که مسیر اسلام ناب محمدی است را گم نکرد و در آن پیش رفت. همشهری شیخ علی مهدیان طلبه درس خارج عضو خانه طلاب جوان قم استاد حوزه @ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگو با دهه هشتادی ها در قرارگاه گفتگوی کامل در آپارات👇👇 www.aparat.com/v/QY5iJ www.aparat.com/v/QY5iJ آپاراتو هم دنبال کنید☝️ شیخ فرهاد فتحی مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم فارغ التحصیل سطح ۴ حوزه علمیه قم خادم قرارگاه غدیر تا ظهور
30.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقد علمی بر یک ادعای آبکیفضای مجازی همان قدر که فرصت است، تهدید هم هست، کار به جایی میرسد که با یک کلیپ مسخره یک نفر معروف میشود، پیرمردی آمد و گفت و... بدوووو لایکش کن، دیگه کسی یک سرچ نمیکنه و دچار جنگ شناختی میشود. ✌️این کلیپ را همه جا پخش کنید، تمام ادعاهای مهم ایشان در این کلیپ و لینک های پایین جواب داده شده است و اگر خودشان و افرادی که ذهنشان دچار شبهه شده، اهل انصاف باشند با این چنددقیقه و چند لینک مساله باید حل شود مگر اینکه داستان چیز دیگری باشد... امام خمینی معصوم است؟! |کلیک کنید دوسوال مهم از اکبرنژاد | کلیک کنید شبهه ی استراتژی انبیاء | کلیک کنید شبهات ولایت فقیه | کلیک کنید به قله ها نزدیکیم؟ | کلیک کنید شبهه وجدان اجتماعی |کلیک کنید شیخ فرهاد فتحی مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم فارغ التحصیل سطح ۴ حوزه علمیه قم خادم قرارگاه غدیر تا ظهور @sheikh_farhad_fathi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢مجلس شورای اسلامی و فضیلت نظم و انضباط 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹رهبر حکیم انقلاب در پیامی به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در توصیه‌ای بسیار مهم و کلیدی خطاب به نمایندگان محترم فرمودند: «‏سبک زندگی اسلامی که بخش مهمّی از آن را فضایل اخلاقی تشکیل می‌دهد، در عرصه‌ی چالش‌های سیاسی و رقابت‌های مشروع، اهمّیّت بیشتر می‌یابد. در اینجا است که کیمیای تقوا و گذشت و انصاف و صداقت و مسئولیّت‌پذیری و کار بی‌منّت، قیمت اصلی خود را آشکار می‌سازد.» (۷/ خرداد ۱۴۰۳) در این جمله به اهم فضایل اخلاقی ناظر به نمایندگی مجلس شورای اسلامی اشاره شده است که البته تحلیل و تبیین هر کدام از آنها نیازمند فرصتی فراخ است. 🔸در کنار اینها معتقدم که اگر نمایندگان محترم این دوره از مجلس بتوانند به صورت محسوسی یکی از فضایل اجتماعی و مدیریتی و ارزش‌های ناظر به جلسات تقنینی و مشورتی را در درون مجلس نهادینه کرده و به نمایش بگذارند، کاری بسیار بزرگ و تأثیرگذار در فرهنگ عمومی انجام داده‌اند: و آن فضیلت «نظم» و «انضباط» است: 1️⃣حضور در همه جلسات علنی و غیرعلنی مجلس؛ تشکیل جلسات مجلس با حضور همه اعضاء (۲۹۰ عضو): مع الاسف میانگین غیبت نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی در جلسات بررسی طرح‌ها و لوایح در صحن علنی مجلس، در مقایسه با مجالسی مثل آمریکا و اروپا، عدد شرم‌آور و بسیار بدی است! امیدواریم نمایندگان دوره دوازدهم نه به تأسی از مجالس غربیان، بلکه به تأسی از واپسین سفارش مولای پارسایان (وَ نَظمِ اَمرِکُم)، نظم در حضور را سرلوحه کار خود قرار دهند. 2️⃣حضور به موقع در جلسات(التزام به حضور منظم و به موقع): چنین نباشد که هر نماینده‌ای هر زمانی که دوست داشت در جلسه حضور پیدا کند و هر زمان هم که دوست داشت از جلسه خارج شود! (وضعیتی که متأسفانه تاکنون شاهد آن بوده‌ایم!) 3️⃣حضور با آگاهی و مطالعه و توجه تام به مباحث و مسائلی که مطرح می‌شود: متأسفانه کراراً شاهد بوده‌ایم که تعداد نه چندان کمی از نمایندگان مجلس، هیچ توجهی به سخنران‌ها و ناقدان یا مدافعان طرح‌ها و لوایح ندارند؛ بلکه مشغول گفتگو با دیگر نمایندگان یا مشغول رد و بدل کردن پیام با موبایل و ... هستند! (حقیقتاً مشاهده چنین صحنه‌هایی در مجلسی که باید عصاره فضایل ملت باشد، نه تنها موجب ناامیدی مردم و بی‌اعتمادی آنها به تصمیمات مجلس می‌شود که اساساً صحنه‌ای شرم‌آور است) 4️⃣ممنوع کردن ورود موبایل به صحن علنی مجلس: (یک عمل بسیار زشت این است که عده‌ای از نمایندگان به هنگام سخن گفتن دیگران مشغول ور رفتن با موبایل خود هستند). @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢آفت عادت 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از سخنان حکمت‌آمیز رایج در میان سرخ‌پوستان این است که: «آن قدر به یک چیز یا کار عادت نکن که دیگران بتوانند شکارت کنند» این یک حقیقت است که انجام یک کار از سر عادت نه تنها نشاط و سرزندگی و لذت انجام آن کار را از انسان می‌گیرد که موجب روزمره‌گی و در نتیجه شکار شدن وقت و فرصت و داشته‌های انسان توسط «راهزنان درونی و بیرونیِ راه تعالی» می‌شود. حتی عبادتی که از سر عادت انجام گیرد، کارکرد خودش را از دست می‌دهد. به تعبیر زیبای تبریزی: از سر عادت مکن طاعت که این قدسی‌نژاد می‌شود شیطان پابرجا چو عادت می‌شود و علیه السلام چقدر زیبا و حکیمانه فرموده‌اند: «آفَةُ اَلرِّيَاضَةِ غَلَبَةُ اَلْعَادَة؛ آفت خودسازى، چیرگى عادت است.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
از آقای بخاطرانتشار این تذکر تشکر میکنم. درمحاسبه میانگین هندسی ارایه شده دربرنامه ثریا اشکالی وجودداشت و اعدادی که ایشان ذکرکرده اندصحیح است. از مخاطبان عذرخواهی می کنم. البته کماکان رشداقتصادی دردولت (بیش از ۵درصد)در همه روش های محاسبه نسبت به دولت روحانی،احمدی نژادوخاتمی بالاتر است.
بالاترین این هست که بپذیریم عرصه فضای مکاری و بی دینی است و باید از آن پرهیز کنند، در حالی که ورود امام معصوم در این عرصه نشان داد اینگونه نیست، بلکه می تواند تبدیل به ، از راه خدمت به خلق و سپس وارد مسیر بندگی خدا شود. ✍️ دکتر مهدی لطفی ‌ ┈┉┅━❀❀━┅┉ ┈┉┅━❀❀━┅┉ | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/MahdiLotfi_IR
محمد رضا باقرزاده دانش آموخته و مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس ارشد حقوق بین الملل دکترای علوم سیاسی عضو هیات علمی
محسن عباسی ولدی فقه: حوزۀ علمیۀ قم و جامعه الزهراء سلام الله علیها.مبانی تربیت و رشد اسلامی، حوزۀ علمیۀ قم اخلاق: جامعه الزهراء سلام الله علیها.
دکتر محمد محیط آرا استاد دانشگاه فرهنگیان رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری ••✾•🌿🌺🌿•✾• کانال فصل حضور استادان و مدیران بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران https://eitaa.com/faslehozur