eitaa logo
بانک محتوای اساتید
13 دنبال‌کننده
3هزار عکس
854 ویدیو
65 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نطق شدیدالحن نماینده مجلس درخصوص برخی انتصابات دولت 🔹منان رئیسی خطاب به وزیر کار: این بنده خدایی که گذاشتین رئیس شستا از کدام قوطی کبریت پیداش کردین؟! تو قوطی کدام عطار بوده؟! گزارشاتی داریم که هم ایشان و هم همسرشان ۲ تابعیتی است و خانواده ایشان ساکن اروپا هستند که انشاالله این گزارشات اشتباه باشد! 🔹نکته بعد درخصوص سکوت وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه در قبال این انتصاباتِ عجیب است! شما نه وامدار منِ نماینده مجلس هستید و نه وامدار رئیس جمهور و دیگران؛ شما فقط و فقط وامدار رهبر انقلاب هستید، پس چرا در قبال چنین انتصاباتی سکوت کرده‌اید؟! آیا درست است که گلوگاه‌های مهم اقتصادی کشور همچون شستا را که میلیونها سهامدار دارد به چنین افرادی بسپاریم؟! بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
توزیع ردیف‌های استخدامی اعضای هیات علمی تا آخر هفته https://B2n.ir/h18018 ┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• ◀️ راد؛رسانه اختصاصی استادان دانشگاهها : 👇 🆔 https://eitaa.com/ostad_tv
حکم_شناسی_در_اندیشه_سیاسی_استاد_فقید_دکتر_فیرحی.docx
25.7K
💢 حكم شناسي در انديشه سياسی استاد داود فیرحی 🖋 محمود شفیعی 🔖 دانشیار علوم‌سیاسی دانشگاه مفید •✾•🌿🌺🌿•✾• دفتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه مفید 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d
🔴 انتظار دین از بشر یا بشر از دین ♦️تخئطۀ عقل، یعنی تخطئۀ دین ♦️در حاشیۀ گفتگوی آقای دکتر عبدالکریم سروش و حجة الاسلام ابوالقاسم علیدوست-قسمت1 ✍🏾 جعفر نکونام 22 آبان 1403 1️⃣ دو نگاه دربارۀ رابطۀ انتظار بشر و دین ♦️آقای دکتر سروش گویا بر این عقیده است که دین باید پاسخگوی انتظارات بشر باشد؛ به این دلیل که دین باید در خدمت بشر باشد. او گویا عقیده دارد که خود بشر قادر است، حاجات و مصالح واقعی خود را تشخیص بدهد؛ لذا او حق دارد، حاجات خود را بر دین عرضه کند و چنانچه دین پاسخگوی حاجات او بود، به دین اقبال کند و اگر پاسخگوی حاجات او نیست، دلیلی ندارد که به دین اقبال نماید. ♦️اما آقای علیدوست گویا بر این عقیده است که انسان باید پاسخگوی انتظارات دین باشد؛ به این دلیل که بشر باید در خدمت دین باشد. گویا او عقیده دارد که خود بشر قادر نیست، حاجات و مصالح خود را تشخیص دهد؛ چون عقل او ناقص است و یا عقل او آمیخته به هوا و هوس است؛ لذا قادر نیست، حاجات و مصالح واقعی خود را تشخیص دهد؛ بلکه این خدایی که انسان را خلق کرده، به حاجات و مصالح واقعی بشر واقف است؛ به همین رو، او باید بنگرد این خدایی که او را خلق کرده، چه تکالیفی برای او مقرر کرده و آنگاه در مقام اجرای آن تکالیف برآید؛ از این رو، او باید اطاعت محض از اوامر منسوب به خدا کند و حق هیچ‌گونه چون و چرایی هم نسبت به آن تکالیف ندارد. 2️⃣ مشکلات تخطئۀ عقل بشر از سوی سنت‌گرایان ♦️امثال آقای علیدوست، عقل بشر را تخطئه می‌کنند و اظهار می‌دارند که عقل بشر ناقص است و یا عقل بشر گرفتار هوا و هوس است و آنگاه نتیجه می‌گیرند که بشر نمی‌تواند انتظارات و حاجات و مصالح واقعی خودش را تشخیص دهد؛ بلکه خدا است که می‌تواند انتظارات و حاجات و مصالح واقعی بشر را تشخیص دهد؛ به همین رو، اظهار می‌دارند که بشر باید فقط تسلیم اوامر الهی باشد و بی‌چون و چرا به امتثال آن اوامر بپردازد. ♦️مشکلاتی که این نگاه دارد، این است که آنچه امثال آقای علیدوست به نام دین یا اوامر خدا و پیغمبر و امام معرفی می‌کنند، هرگز یک چیز شسته‌روفته‌ای نیست؛ چون: 🔺اولاً، ادیان مختلفی وجود دارد که صاحبان هریک از آن ادیان ادعا می‌کنند که دین ما حامل اوامر واقعی الهی است؛ به همین جهت، این بشر در می‌ماند که مدعای کدامیک را قبول کند. برای مثال آیا قبول کند که یهودیان درست می‌گویند یا مسیحیان و یا مسلمانان. تازه میان صاحبان هریک از این ادیان نیز اختلاف وجود دارد و هر فرقه‌ای از آنان مدعی هستند، آنچه که پیش ماست، عبارت از اوامر واقعی خداست و آنچه نزد دیگران است، اوامر غیرالهی است. در هر حال، همین عقل بشری که آن را ناقص و گرفتار هوا و هوس می‌خوانند، باید دست به انتخاب بزند و یکی از آنها را برگزنید. حال اگر فرض شود که عقل بشر از قوۀ تشخیص برخوردار نیست، در اینجا چنین صلاحیتی نخواهد داشت. 🔺ثانیاً، در کمتر موردی هست که در قرائات و روایات آن ادیان الهی اختلاف وجود نداشته باشد؛ به همین رو، بشر ناگزیر است که دست به انتخاب یک قرائت یا روایت بزند و حال اگر فرض شود که عقل بشر فاقد قوۀ تشخیص است، این فرض به حوزۀ قرائات و روایات ادیان نیز قابل تسری است. 🔺ثالثاً در بسیاری از موارد هیچ آموزۀ دینی وجود ندارد که پاسخگوی حوائج بشر باشد که از آن موارد به مسائل مستحدث تعبیر می‌کنند. در این موارد یا باید به خود همین عقل بشری که آن را ناقص و گرفتار هوا و هوس می‌شمارند، مراجعه کنند و یا از همین عقل ناقص و گرفتار هوا و هوس بشر بخواهند سراغ متون دینی برود و از لا به لای آنها یک پاسخی برای این مسائل مستحدث استنباط کند. حال اگر فرض شود که عقل بشر فاقد قوۀ تشخیص است، در چنین مواردی نیز کُمِیت دین لنگ خواهد بود. ♦️حاصل بحث آن که با تخطئۀ عقل بشر، هیچ اعتبار و حجتی برای دین هم باقی نخواهند ماند؛ چون دین نیز اعتبار و حجیت خودش را از عقل بشر کسب می‌کند. 🔸یادداشت‌های مرتبط با تعارض سنت و مدرنیته https://t.me/dineaqlani
🔴 تصویب تشخیص عقل یا تشخیص دین ♦️فصل الخطاب بودن عقل ♦️در حاشیۀ گفتگوی آقای دکتر عبدالکریم سروش و حجة الاسلام ابوالقاسم علیدوست-قسمت2 ✍🏾 جعفر نکونام 23 آبان 1403 1️⃣ اطلاق تصویب تشخیص عقل ♦️اگر فرض بر این باشد که همین عقل ناقص و گرفتار هوا و هوس، از قوۀ تشخیص دین حق یا قرائت و روایت حق در متون دینی برخوردار است، هرگز این موارد خصوصیت ندارند؛ لذا: 🔺اولاً، وجهی ندارد که این قوۀ تشخیص عقل به خصوص دین حق یا قرائت و روایت حق اختصاص داشته باشد؛ بلکه شامل موارد دیگری مثل تشخیص حاجات و مصالح واقعی خود انسان هم می‌شود. 🔺ثانیاً، اگر ما قایل باشیم که عقل بشر از قوۀ تشخیص حاجات و مصالح واقعی خودش برخوردار است، باید بپذیریم که بشر حق دارد، دین و یا قرائت و روایتی را از دین را قبول کند که پاسخگوی انتظارات بشر باشد. 🔺ثالثاً، اگر فرض بر این باشد که عقل بشر قادر است، تشخیص دهد، کدام آموزۀ دینی پاسخگوی حاجات و انتظارات بشر است، لزوماً، قادر است، تشخیص دهد، کدام آموزۀ دینی پاسخگوی حاجات و انتظارات بشر نیست و آنگاه حق دارد، آن آموزۀ دینی را کنار بنهد و یک جایگزین بهتری به جای آن بگذارد. 🔺رابعاً، نظر به این که عقل بشر پیوسته در حال رشد است، بسا در گذر زمان، موارد افزون‌تری را از آموزه‌های دینی تشخیص دهد که با حاجات و انتظارات بشر تناسب ندارند و لذا باید کنار گذاشته شوند و جایگزین‌های بهتری که عقل بشر تشخیص می‌دهد، به جای آنها گذاشته شود. ♦️با آنچه آمد، آشکار می‌شود که همین عقل بشری که آن را ناقص و گرفتار هوا و هوس می‌شمارند، نه تنها در تشخیص دین حق یا روایت و قرائت حق از دین، فصل الخطاب است؛ بلکه حاکم بر دین است و صلاحیت دارد، آنچه را که مخالف مصالح خود تشخیص می‌دهد، کنار بگذارد و جایگزین بهتری را که خود عقل بشر تشخیص می‌دهد، به جای آن بگذارد. 2️⃣ نقصان و هوس‌آلودی عقل بشری ♦️سنت‌گرایان اظهار می‌دارند که عقل بشری، هم به جهت نقصانش و هم به جهت گرفتاری به هوا و هوسش نمی‌تواند فصل‌الخطاب باشد؛ بلکه این دین است که فصل‌الخطاب است: ♦️الف. گرفتاری عقل بشری به هوا و هوس: سنت‌گرایان مدعی هستند که عقل بشری گرفتار هوا و هوس است و لذا بسا حکم کند که اموری مثل همجنس‌‌گرایی جایز است؛ کما این که چنین حکمی را عقل بشری صادر کرده‌است. این در حالی است که دین متکی بر وحی است؛ لذا هرگز گرفتار هوا و هوس نیست؛ به همین رو، دین همجنس‌گرایی را ممنوع ساخته است. ♦️پاسخی که به این اشکال داده شده، این است که: 🔺اولاً، به فرض که پذیرفته شود، صدور برخی از احکام مثل جواز همجنس‌بازی از سوی عقل بشری خطا باشد، اما مگر خود دین دچار خطا نیست؟ برای مثال مگر دین برده‌داری را تجویز نکرده است؟ بنابراین دین هم مثل عقل خطاپذیر است و وقتی دین هم در معرض خطاست، دین هیچ مزیتی بر عقل ندارد که به موجب آن گفته شود، دین باید حاکم بر عقل بشری باشد. 🔺ثانیاً، مگر انتخاب دین یا جرح و تعدیل روایات دینی و یا تفسیر دین بر عقل بشری تکیه ندارد؟ پس چگونه دین علیرغم اتکایش بر عقل بشری می‌تواند بر عقل بشری حکومت کند؟ 🔺ثالثاً، به چه دلیل صدور احکامی مثل تجویز همجنس‌گرایی متکی بر هوا و هوس خطاآلود بشر دانسته شود و متکی بر دانش بشر به وضعیت ژنتیک بشر دانسته نشود؟ اگر فرض بر این باشد که همجنس‌گرایی ناشی از یک تفاوت ژنتیکی است، در این صورت، چگونه می‌توان گفت که تجویز همجنس‌گرایی از روی هوا و هوس بشر بوده است؟ در این صورت، چرا گفته نشود، همجنس‌گرایی مثل خنثی بودن، باید احکام خاصی داشته باشد و همان احکامی که بر عموم انسان‌ها حاکم است، بر همجنس‌گرایان حاکم نباشد؟ ♦️ب. نقص عقل بشری: سنت‌گرایان می‌گویند که عقل بشر ناقص است؛ چون از بسیاری از حقایق آگاهی ندارد؛ به همین رو، حکم عقل بشری لزوماً نمی‌تواند یک حکم صحیحی باشد. ♦️باز پاسخی که به این اشکال داده شده، این است که: 🔺اولاً، البته که عقل بشری ناقص و معیوب است، اما مگر دین، کامل و بی‌عیب است؟ برای مثال، مگر جز این است که دین برده‌داری را تجویز کرده است؟ 🔺ثانیاً، عقل ناقص بشری بر اثر رشد علمی و اخلاقی که در گذر زمان پیدا می‌کند، تکامل پیدا می‌کند و لذا می‌تواند خودتصحیح‌گر باشد و احکام ناقص و معیوب را اصلاح و کامل کند. به همین رو، چنانچه تشخیص دهد که احکامی مثل تجویز همجسن‌گرایی ناصحیح است، همین عقل ناقص بشری حکم به ممنوعیت آن خواهد داد. 🔺ثالثاً، تکامل عقل بشری حتی به تکامل دین هم می‌انجامد؛ چون دین بر عکس عقل بشری، خود تصحیح‌گر نیست؛ بلکه این عقل بشری است که به تصحیح دین می‌پردازد؛ لذا هرچه عقل بشری رشد بیش‌تر پیدا می‌کند، موارد بیش‌تری از آموزه‌های دینی را معیوب تشخیص می‌دهد و آنگاه به تصحیح آنها می‌پردازد. 🔸در حاشیۀ گفتگوی آقای دکتر عبدالکریم سروش و حجة الاسلام ابوالقاسم علیدوست-قسمت1 🔸یادداشت‌های مرتبط با تعارض سنت و مدرنیته https://t.me/dineaqlani
قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: 💢افزون بر هفت هزار و ۸۰۰ انجمن علمی دانشجویی در کشور فعال است 🔹قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بیش از هفت هزار و ۸۰۰ انجمن علمی دانشجویی در دانشگاه‌های کشور فعال است. ادامه مطلب را اینجا بخوانید: 👇👇 https://www.msrt.ir/fa/news/88786 ♻️ با ما همراه باشید http://eitaa.com/msrt_ir 🆔@msrt_iri
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟡به یاد علامه طباطبائی (ره) 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹علامه طباطبائی حقیقتاً فیلسوفی در میدان بود. او هر چند در مباحث صرفاً انتزاعی فلسفه نیز با تدریس منظومه و اسفار و اشارات و شفا و نهایتاً‌ با تدوین ابتکاری دو کتاب درسی بدایة الحکمة و نهایة الحکمة حق مطلب را ادا کرد؛ اما هرگز به مباحث انتزاعی فلسفه بسنده نکرد؛ او همواره در اندیشه امتداد و فکر فلسفی در لایه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی بود. 🔸تدوین مقالات چهارده‌گانه «اصول فلسفه و روش رئالیسم» و تدریس آنها برای برخی از شاگردان برجسته خود در اوایل دهه سی (۱۳۳۰ش)، مباحث فلسفه اخلاق و فلسفه حقوق و حقوق زن و فلسفه اجتماع و امثال آن و مقاله بسیار مهم و کلیدی «ولایت و زعامت» در فلسفه سیاسی اسلام و تبیین بسیار دقیق و عالمانه نظام حکمرانی اسلامی، همگی نشان از دغدغه اجتماعی و سیاسی این فیلسوف بزرگ می‌دهد. 🔹او حقیقتاً فیلسوفی در میدان بود. در عمیق‌ترین لایه‌های فرهنگ اندیشه می‌کرد. تدوین کتاب‌هایی مثل «شیعه در اسلام» به هدف معرفی شیعه به جهانیان، نشان از زمان‌شناسی و نیازشناسی کم‌نظیر آن مرد بزرگ دارد. ♦️مناظره‌های مفصل وی با مخالفان فکری نشان می‌داد که او هرگز فیلسوفی بنشسته در گوشه‌ای نبود؛ بلکه فیلسوفی در میدان بود. مناظره‌ای نسبتاً مفصل با رئیس جریان تفکیک آمیرزا مهدی اصفهانی در موضوع منطق ارسطویی داشتند که قبلاً گزارشی از آن را تقدیم کرده بودم ( https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/861 ) بر اساس نقل آیت‌الله جوادی آملی مناظره‌ای هشت ساعته با یکی از صاحب‌نظران مارکسیسم در موضوع الحاد و توحید داشتند که طرف مناظره، نتیجه مناظره هشت ساعته خود با را اینگونه گفته بود: «آقای طباطبایی من را موحد کرد.» 🔹امضای بیانیه‌هایی در محکومت دین‌ستیزی و قانون‌شکنی رژیم پهلوی در سال ۱۳۴۱ و همچنین در اعتراض به بازداشت امام خمینی در سال ۱۳۴۲ و همچنین افتتاح دو حساب بانکی (در بانک‌های ملی و صادرات) برای دریافت کمک‌های نقدی مردم برای کمک به مبارزان فلسطینی در اردیبهشت سال ۱۳۴۹ نشان از دغدغه‌مندی‌های میدانی او نسبت به مسائل ایران و جهان اسلام داشت. یادش گرامی و راهش پررهرو باد @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
مسعود پزشکیان: 🔹چون ذخایرمان کم است و در زمستان ممکن است با مشکل مواجه شویم مجبوریم ذخایر نیروگاه ها را طوری تنظیم کنیم که به مشکل برنخوریم. پی‌نوشت: آقای رئیس جمهور چرا معاون شما مسئله را مازوت اعلام کردند؟ ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🅾️آنچه در این فیلم می بینید نه قتل دانشگاه است و نه قتل دانشجو. این فیلم نشانه ای از پایان یک آغاز است. ❗️پایان عمر دانشگاه در معنای پروسی، و آغاز عصر دانش پذیری فردی. این پایان یک نامه است. ✳️توسعه فردی؛ آغاز نسل جدید دانش پذیری. ✍️دکتر رضا یونسی استاد مدعو دانشگاه قم و عضو مرکز مطالعات میان رشته‌ای جهاد دانشگاهی __________ با اطلاع رسانی عمومی در این زمینه بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهیم. (پیام را نشر بده) @DoktorReza ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖 چند روزه؟! 🔘 حکم عروسی گرفتن در فاطمیه 🔺میگن شیخ مفید ماجرای سِقط حضرت محسن (س) را انکار کرده است! 🔘چه سندی در قرن ۱ و ۲ برای شهادت حضرت زهرا(س) وجود داره؟ ✅ لطفا همه جا بفرستید اجرتان با مادر سادات ... ✌️کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
نسبت عقل و دین از دیدگاه علامه طباطبایی.pdf
7.31M
▫️به مناسبت روز رحلت و بزرگداشت علامه طباطبایی «نسبت عقل و دین از دیدگاه علامه طباطبایی» ارائه بحث حجت‌الاسلام دکتر جعفری دانش‌یار و مدير گروه كلام و فلسفه دين (پاییز ۱۳۹۶) @mjafari_ir ═════════ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
ای کاش... ای کاش... آن عکس تو از قاب درآید همچون صدف از آب برآید (مادر شهيدی که هر روز قاب عکس فرزندش را در خیابان روستای بنه‌گز تمیز می‎کند.) 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
حدیث معراج 14.mp3
14.12M
🎙استاد 💖 عشق و‌محبت خدا مال کسی هست که بخاطر خدا عاطفه‌ داشته باشد. منبع: ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄ 🆔 @jalasate_ostad🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🫥 من همینم که هستم، می‌خوای بخواه نمی‌خوای نخواه! عجب! اگه تو هم اینا رو زیاد میگی این ویدئو رو از دستش نده💯 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄ 🆔 @jalasate_ostad🇵🇸
چگونه عبادات کنیم 28.mp3
14.26M
؟ ۲۸ 🤲 ♥️ قلبِ غنی ، قلبی که محتاج محبّت و گدای عاطفه‌ی هیچ کس نیست ، قلبی که تواناییِ مهرورزی بدون توقع دارد ، فقــط و فقــط قلبی است که ؛ در خلوت، از خُدا پر شده است! اگر عبادات شما، بندهایِ اضراب آور قلبتان را یکی یکی نگشود، عبادت اثرگذاری نبوده است. ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄ 🆔 @jalasate_ostad🇵🇸
🔴 ابهام در زمینۀ موضع حاکمیت در قبال تضعیف دولت منتخب مردم ♦️در حاشیۀ اتهام‌زنی حجة الاسلام محمد شجاعی به دولت پزشکیان مبنی بر مهره‌چینی و فتنه‌انگیزی در جهت تقویت قوای کفر ✍🏾 جعفر نکونام 25 آبان 1403 1️⃣ بیانات آقای شجاعی در تضعیف دولت 🔺[وقتی] صیحۀ آسمانی زده می‌شود، چرا بعدش شیطان هم صیحه می‌زند و چرا خدا اجازه می‌دهد، شیطان صیحه بزند. 🔺برای این که فتنه یعنی همین. آن که لیاقت ندارد، باید با صیحۀ شیطان جذب شیطان بشود و خدا اجازه می‌دهد، شیطان نیروهایش را جمع کند. 🔺نبرد آخرالزمان یعنی تمام قوای کفر، تمام توانشان را در داخل و خارج به کار می‌گیرند... آقا[ی خامنه‌ای] فرمودند: هم برای ما و هم برای دشمن، مسئله، مسئلۀ مرگ و زندگی است. 🔺آقا خطر بزرگ را هم در درون احساس می‌کند و هم در بیرون. 🔺در داخل هم دارند، مهره‌چینی می‌کنند؛ یعنی نیروهایشان را گذاشتند؛ یعنی دارند مسئولین را عوض می‌کنند. استاندارها را عوض می‌کنند. شخصیت‌ها را عوض می‌کنند. دارند هرچه ضد انقلاب و منافق و اغتشاش‌گر و اینانی که هیچ باوری به امام و انقلاب اسلامی و رهبری ندارند، می‌چینند. 🔺نگاه کنید، فتنه چیست؟ لبنیات 30% [گران شده]، نان را گران کردند. الان صحبت این است که قطعاً سراغ بنزین بیایند، [در این صورت] دلار نزدیک هفتاد هزار تومان [می‌رسد].... 🔺در مقابل جامعۀ مدرسین، یک مجمع محققین درست کردند. در حالی که ولی فقیه نایب امام زمان حکم جهاد برای نابودی اسرائیل را دادند، اصلاح‌طلب‌ها بیانیه دادند و گفتند: ما اسرائیل را به رسمیت می‌شناسیم. دانشگاه‌ها را دارند، آماده می‌کنند. این‌ها چهره‌های فتنه است.... 🔺جنگ است. آن هم جنگ جهانی و جنگ تاریخ. نبرد آخرالزمان برای ظهور منجی. [این همان] جنگی است که همۀ انبیاء و اولیاء منتظر آن بودند.... 2️⃣ ابهامات در زمینۀ سکوت مدعی‌العموم یا مراجع رسمی دیگر در قبال تضعیف دولت ♦️محل سؤال است که چطور وقتی آخرالزمانی‌ها به طور گسترده اقدام به نشر اکاذیب و اتهام‌زنی به جناح رقیب می‌کنند، سروکلۀ مدعی‌العموم یا مراجع رسمی دیگر پیدا نمی‌شود و مرتکبان آنها را احضار و دستگیر نمی‌کنند. ♦️آیا این اتهام‌زنی‌ها جرم نیست که امثال آقای محمد شجاعی دولت پزشکیان را متهم می‌سازند، به این که اصحاب شیطان است و برای تقویت قوای کفر و مقابله با امام زمان در نبرد آخرالزمانی به مهره‌چینی مبادرت می‌کند و افراد ضد انقلاب و منافق و اغتشاش‌گر و کسانی را که هیچ باوری به امام و انقلاب اسلامی و رهبری ندارند، در دولت می‌چیند؟ ♦️چنین اتهاماتی از دو حال بیرون نیست: 🔺یا این اتهامات وارد است، در این صورت، چرا مدعی‌العموم یا مراجع رسمی دیگر ورود نمی‌کنند و از انتصاب افراد ضد انقلاب و منافق و اغتشاش‌گر و کسانی که هیچ باوری به امام و انقلاب اسلامی و رهبری ندارند، ممانعت به عمل نمی‌آورند؟ آیا این مراجع رسمی در انجام وظایف خود قصور یا تقصیر دارند و هیچ کسی هم در این مملکت نیست که به این قصور یا تقصیر آنان رسیدگی کند؟ آیا این مملکت بی در و پیکر است و به حال خود رها شده است؟ 🔺یا این اتهامات وارد نیست، در این صورت، باز چرا مدعی‌العموم یا مراجع رسمی دیگر در این خصوص ورود نمی‌کنند و امثال آقای محمد شجاعی را احضار یا دستگیر و مجازات نمی‌کنند که به این راحتی به دولتی که منتخب مردم و مورد حمایت رهبری است، چنین اتهامات سنگینی می‌زنند. آیا مدعی‌العموم یا مراجع رسمی دیگر به تعبیر آقای محمد شجاعی در جبهۀ قوای کفر در مقابل امام زمان قرار دارند و خود ایشان هم مانع از ظهور امام زمان شدند؟ اگر این طور است که خود حاکمیت نظام هم در جبهۀ قوای کفر در مقابل امام زمان قرار دارند، مخاطبان امثال آقای محمد شجاعی کیستند که آنان را از این خطر بزرگ یعنی مهره‌چینی یا فتنه‌انگیزی برای تقویت قوای کفر در مقابل امام زمان بیم می‌دهند؟ آیا ایشان در مقام این هستند که تودۀ مردم را حتی علیه حاکمیت نظام هم برانگیزند و بگویند که چرا خود نظام در مقابل این خطر بزرگ مهره‌چینی یا فتنه‌انگیزی برای مقابله با قیام امام زمان هیچ اقدامی نمی‌کند؟ آیا امثال اینان حمایت از رهبری را پوششی برای تضعیف خود رهبری قرار دادند؟ یا امثال اینان دوستان نادانی هستند که نادانسته در مقام تضعیف خود رهبری هستند و می‌خواهند با تضعیف شخصیتی که به توصیۀ خود رهبری به عرصۀ انتخابات ریاست جمهوری آمده است، خود رهبری را نشانه بگیرند؟ ♦️واقعاً آشکار نیست که امثال آقای محمد شجاعی با چنان اتهام‌زنی‌های سنگینی به دولت که بوی تکفیر می‌دهد، دنبال چه چیزی هستند؟ ♦️ما تنها کاری که می‌توانیم بکنیم، این است که دعا کنیم، خدایا دین و کشور عزیز ما را از خطرات این جماعت آخرالزمانی که با تمسک به روایات جعلی و اسرائیلی در مقام تضعیف دین و کشورند، حفظ فرما. 🔸یادداشت‌های مرتبط با انگارۀ حکومت آخرالزمانی 🔸یادداشت‌های مربوط به مسئلۀ فلسطین https://t.me/dineaqlani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ چرا هیچ اثری از دختر شخصیت اول اسلام نیست ❗️ ➕ تازه داستان شروع تحریف تاریخ هویدا میشه ✋ ▫️اخلاص حضرت زهرا کجاست ؟ تاحالا از این زاویه اخلاص حضرت زهرا رو دیده بودین؟ ======🇮🇷====== @salehparvar
🌓 فلسفه تشریع احکام دینی در خطبه فدکیه حضرت زهرا س 👈 به بهانه ایام شهادت آن حضرت 🔹یادداشت روز 🔸پس از رحلت پیامبر اکرم ص ، حضرت فاطمه س برای اعتراض به وضعیت موجود در قصه سقیفه، غصب فدک و جهت آگاه کردن مردم، سخنان مهم و تاریخی را در جمع اهالی مدینه و‌ در مسجد النبی بیان کردند،‌ که خطبه فدکیه نام دارد؛ این خطبه سرشار از معارف الهی و معنوی است و به عنوان سند مظلومت و حقانیت علی ع و آن بانوی بزرگ شناخته می شود. 🔸نکته مهم این است که این خطبه دارای اسناد معتبر تاریخی و رجالی در منابع معتبر و کهن شیعه و سنی می باشد؛ که از جمله آن کتاب من لایحضره الفقیه شیخ صدوق از عالمان و محدثان بزرگ شیعه و بلاغات النساء ابن طیفور از علمای اهل سنت است که هر دو متوفی قرون اولیه می باشند؛ غیر از اینکه در منابع متاخر چون بحارالانوار علامه مجلسی و شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی نیز آمده است، ضمنا شرح های مختلفی نیز تاکنون بر این خطبه نگاشته شده است. 🔸حضرت علاوه بر مباحث مختلفی که در این خطبه نسبت به حوزه های اعتقادی چون مبدا، معاد، نبوت و امامت مطرح می کند؛ تببین بسیار زیبایی از تشریع برخی از احکام دینی ارائه می دهد که امروزه می توان آن را در پیشینه و تایید کلام و اعتقادات کاربردی به حساب آورد؛ که به صورت فهرست وار به آن ها اشاره می شود.🔻 ۱. ایمان را براى پاک کردن از شرک. ۲. نماز را براى پاک نمودن از تکبّر. ۳. زکات را براى تزکیه نفس و افزایش روزى ۴. روزه را براى تثبیت اخلاص. ۵. حج را براى استحکام دین. ۶.‌ عدالت ورزى را براى التیام قلب‌ها. ۷. اطاعت ما خاندان اهل بیت را براى نظم یافتن ملت‌ها. ۸. امامت ما را براى رهایى از تفرقه. ۹. جهاد را براى عزت اسلام. ۱۰. صبر را براى کمک در به‌دست آوردن پاداش. ۱۱. امر به معروف را براى مصلحت جامعه. ۱۲. نیکى به پدر و مادر را براى رهایى از غضب الهى. ۱۳. صله ارحام را براى طولانى شدن عمر و افزایش جمعیت. ۱۴. قصاص را وسیله حفظ خون‌ها. ۱۵. وفاى به نذر را براى در معرض مغفرت الهى قرار گرفتن. ۱۶. دقت در کیل و وزن را براى رفع کم فروشى. ۱۷. نهى از شرابخوارى را براى پاکیزگى از زشتى. ۱۸. حرمت نسبت ناروا دادن را براى عدم دورى از رحمت الهى. ۱۹. ترک دزدى را براى پاکدامنى. ۲۰. حرمت شرک برای اخلاص در یگانه پرستى قرار داد. ♨️ نتیجه سخن: چنانچه دیدیم حضرت فاطمه زهرا س مناسب با فهم مخاطب زمان‌خویش به تبیین ابعاد عمومی و اجتماعی احکام دینی می پردازد؛ از این رو بر ما مبلغان و معلمان دینی لازم هست که در شیوه ارائه و انتقال مفاهیم دینی اصل مخاطب محوری را مبنای گفتار و سخن خویش در حوزه تبلیغ دین قرار دهیم.
✍ مسلم محمدی 
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 جابجایی نقش ها در مجالس مذهبی 📣 روحانیت از منبر به مداحی و آقای رائفی پور خطیبی توانا و منبری شد! خدا عاقبت دینداری این مردم را در این شرایط بخیر کند.🤲 🔴 آیت الله جوادی آملی روزی هشدار داد؛ مواظب باشید عزادرای های ما چون هند و پاکستان نشود! @jtabiin @jtabiin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایتی از مشکلات فنی و قانونی، طرحی که با 18 میلیارد تومان برروی رودخانه شور ساخته شد 🔸 بند رودخانه شور سال 1400 به بهره برداری می رسد این بند با هدف پخش سیلاب و احیا پوشش گیاهی 25 هکتار دشت مسیله با اعتبار اولیه 5 میلیارد تومان اما با هزینه 18 میلیارد تومانی توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم ساخته می شود. 🔸 رودخانه شور امروز تنها منبع تامین کننده آب تالاب مره است. 🔸 به اعتقاد کارشناسان این بند به هیچکدام از اهداف خود نرسیده است و امروز به عنوان تهدیدی جدی برای تالاب مره است. 🔸 ادامه روند فعلی باعث خشک شدن بخش عمده ای از تالاب مره می شود. 🔸 تالاب مره نقش مهمی در کاهش بخشی از گردوخاک کویر قم دارد و در صورت خشک شدن علاوه بر اینکه به کانون گردوخاک تبدیل می شود بر توسعه کانون های گردوخاک و می افزاید. برای مشاهده فیلم کامل برنامه بر روی لینک زیر کلیک کنید: 🖇https://www.aparat.com/v/mkyhbsn 🎞 رسانه؛ پیشران پیشرفت و آبادانی قم 📲https://eitaa.com/joinchat/1348273067Cd79532762a ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
. فاطمیه «فاطمیه راعاشورایی برگزار کنید»؛ این سخن کسی است که در آب صاف، ماه و اختر را در طواف می‌بیند و رزق یکسال خود را در فاطمیه و از روضه مادر می‌گیرد. سهم‌مان از سفرۀ امسال فاطمیه چیست؟! به اندازه زدن یک پرچم سیاه؟ به اندازه نذری دادن؟ به اندازه هر شب هیات آمدن؟ هرجور که توان داریم در فاطمیه شریک باشیم مادر آب و آیینه مدیون کسی نمی‌ماند! ✍️ |👇 ┏━━━ °•🖌•°━━━┓   @bahr_dar_koze ┗━━━ °•🖌•°━━━
❤️ علامه ✍️ علی خسروی چهل‌وسه سال پیش در چنین روزی سجاده‌نشینی باوقار و عالمی پراعتبار و شهسواری سبک‌بار و فلک‌پیمایی گلیم‌پوش از اهالی شهر فرزانگی، یعنی بزرگِ حکمت الهی و عرفان اسلامی، حضرت علامه طباطبایی درگذشت. علامه عالِم امروز بود، اما هیچ‌گاه به سنت پشت نکرد و استوارترین پیوندهارا با آن داشت. اهل گفت‌وگو بود و جستجوگر حقیقت. قرآن را در مرکز منظومه فکری حوزه نشاند و تفسیرش (المیزان) ناسخ‌التفاسیر شد و با زبردستی تمام ماتریالیسم تقی ارانی و یارانش را بی‌اعتبار کرد و مقدمات کلام جدید را فراهم نمود. بخلاف سیره سلف پیوسته جان خود را به فضیلت دمخوری و گفت‌وگو با هانری کربن[مسیحی] و دیگر استادان پایتخت‌نشین آراسته کرد و هر هفته رنج سفر را بر خود هموار نمود و در خانه ‌ننشست تا دیگران به سراغ او بیایند و سخنانش را بشنوند؛ بلکه بیشتر گوش شد تا زبان. بی‌بدیل در فلسفه و قرآن‌شناسی و تفقه و تصفیه حدیث بود اما در عرفان و اخلاق تا می‌توانست برخود سنگ تمام گذاشت و پس از فراغت از علم نحو و بالاتر از آن «نحومحو» آموخت و یزید نفسش را «بایزید» کرد و کفّه افلاکی و آسمانی ترازوی وجود خود را سنگین‌تر‌ نمود و خاک ساحل تن را به امواج دریای اشراق فرو شست و بر فربهی جثّه باطن‌ افزود تا چونان مرغ باغ ملکوتی که در محبس تنگ خاک افتاده بود ازخود روحی بی‌تن و خورشیدی بی‌سایه و تندیسی بی‌تاریخ و بی‌جغرافیا بر جا نهد. غزل‌های عاشقانه‌ و مثنوی باقی مانده از او که گویا بسیار بیش این بوده، به گواهی اهل فن، از ذوقی سرشار و مهارتی کم‌نظیر در غزل‌سرایی سنتی با محتوای عرفانی خبر می‌دهد. یکی از این غزل‌ها با صدای شهرام ناظری در آلبوم «کیش مهر» رشک آسمانیان است: همی گویم و گفته‌ام بارها بُوَد کیش من مهر دلدارها پرستش ز مستی‌ست در کیش مهر برون‌اند زین حلقه هشیارها حکمت را به قدرت نفروخت و دکان ایمان فروشی دایر نکرد. از فقر و فاقه ننالید و از نجف به روستای شادآباد تبریز برگشت تا ده سال کشاورزی کند و از دست‌رنج خود استفاده کند. وقتی به قم آمد، به ترویج و تدریس علوم عقلی همت گمارد و به همین دلیل مغضوب پاره‌ای از روحانیون شد. آنها گمان می‌کردند کار او بی‌راهه یا کج‌راهه‌ است که جا را بر نَقل و حدیث تنگ می‌کند و گشتگان را اسیر غولان و گرگان کرده و به مقصودی نمی‌رساند. به گفته شاگردانش غروب خورشید معنویت از آسمان انسانیت را تا اعماق استخوانش احساس می‌کرد و سرزدن دوباره این آفتاب را از مشرق انتظار می‌برد. او به حقیقت «روحانی‌ترین» شخصیت‌ صد سال اخیر بود. یاد این «گونۀ در حال انقراض» به خیر و روانش شاد. @howzavian_hamedan
مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۷، در بخشنامه‌ای به کلیه دستگاه‌های اجرایی، استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در تمامی نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیر دولتی را برای تبلیغات و یا ارائه خدمات ممنوع اعلام کرده است. ✍🏻محسن انبیائی @anbiaei14
🔸به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار بیش از هر چیزی به یک شعار بی‌روح فرو کاسته شده است، به مناسبت‌هایی که تنها در تقویم ثبت می‌شوند و از حقیقتِ ضرورتِ خود فاصله گرفته‌اند. در دنیایی که آکنده از ، رسانه‌های مجازی و حجم انبوه تصویرهای گذراست، کتاب دیگر نه مرکزیت دارد و نه جاذبه‌ای که زمان‌های گذشته را به یادمان می‌آورد. 🔹با این حال در این زمانه رسانه‌زده و روزگار شتابزده، دقیقاً همان چیزی است که می‌تواند ما را بازآفرینی کند، ما را از سطح به عمق برساند و به تامل و درنگ دعوت کند. کتاب همان نقطه‌ی سکون و ژرفای اصالتی است که به آن نیاز داریم. در حالی که رسانه‌ها با سرعتی بی‌امان هر لحظه ما را از خودمان دورتر می‌سازند، کتاب با هر واژه و جمله، دست ما را می‌گیرد و ما را به درنگ، به ، و به بازگشت به اصل و ریشه‌مان دعوت می‌کند. 🔸خواندن کتاب، نوعی بازگشت به اصل است؛ آن لحظه‌های بی‌تعلقی که در آن، اندیشه‌ورزی به جای تعجیل می‌نشیند و ذهن ما دوباره به جستجوی برمی‌خیزد. هر کلمه از کتاب، همچون درختی است که ریشه‌های خود را در جانمان فرو می‌کند، و هر مفهوم تازه، جریانی از پرسش‌های عمیق‌تر را در دل ما به حرکت درمی‌آورد. این روزها، شاید هیچ‌چیز به اندازه‌ی یک کتاب نمی‌تواند ما را از هیاهوی مداوم و کاذب دنیای رسانه‌ها دور کند و به سمت خودی درونی، آرام و معنادار هدایت کند. 🔹کتاب خواندن، نوعی در برابر گذرای بی‌معناست؛ شکلی از در برابر موج سرگیجه‌آور اطلاعاتی که از پس‌زمینه‌های مجازی بر سر ما می‌بارند. در واقع، کتاب، همچون آیینه‌ای است که ما را به خودمان بازمی‌گرداند؛ اما نه خود سطحی و گذرای روزمره، بلکه خودی که در جستجوی معنا، ارزش و جاودانگی است. در حقیقت، کتاب، ما را از شلوغیِ بی‌پایان و تنهاییِ پر از ترس بیرون می‌کشد و به ساحل اندیشه می‌برد، جایی که نه زمان و نه مکان می‌تواند ما را از تجربه‌ی درونی بازدارد. 💢کتاب خواندن، در این زمانه، می‌خواهد، شجاعت ورود به سرزمین‌هایی از معنا که ممکن است پرسش‌ها و ابهامات بی‌شماری به‌همراه داشته باشند. اما همین جستجو است که زیستن اصیل را برایمان رقم می‌زند، زیستنی که به ما امکان می‌دهد به جای آن‌که تنها در زمان غوطه‌ور شویم، زمان را زندگی کنیم، در لابلای سطورِ یک کتاب، حقیقتی را کشف کنیم که به تمامی از ماست و به ما تعلق دارد. @Taammolat74 🆔@mjafari_ir