eitaa logo
کانال بزرگ احکام بانوان
934 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
1.6هزار ویدیو
22 فایل
خدمات و بارگذاری‌های ما در کانال به ترتیب اهمیت: ۱. احکام شرعی ۲. احکام متفرقه فقهی ۳- مسائل اخلاقی و سیاسی ۴- پاسخ به سؤالات شرعی مدیر @banihashemi توجه؛ (۱) سؤال مختصر با ذکر نام مرجع تقلید باشد (۲) از تبلیغ کانال‌های غیرفرهنگی و غیر معتبر معذوریم
مشاهده در ایتا
دانلود
:👇 بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله نشستن خانمهای معذور {جنب و حائض و نفساء} در مجالسی که در حسینیه‌ها، تکایا، امامزاده‌ها و یا در منازل می‌باشد . اما .
وارده با مختصری ویرایش 👇 سلام وقت بخیر طاعات و عبادت قبول. آیا برای نماز قضا اذان و اقامه واجبه؟ آیا نماز قضا را باید سر وقت خودش خوند؟ یعنی نماز قضای صبح را صبح و نماز قضای ظهر را ظهر بخونم؟ من نمازهای قضایم را بین روز می‌خونم مثلاً: اول نماز صبح بعد ظهر و بعد عصر و بعد مغرب و بعد عشاء را می‌خونم. یعنی نماز یک روز را کامل می خونم و اقامه هم نمیگفتم خیلی هم همینجوری خوندم ولی سه بار الصلوة می گفتم. ولی حالا شک دارم که آیا درست خواندم یا نه. آیا باید اقامه هم بگم؟ : بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله هر مؤمنی باید نماز قضا را جدّی، مهم، واجب و حتمی تلقی کند باید بدانیم زمانی می‌توانیم انگیزه و انرژی لازم برای به جا آوردن نماز قضاهایمان داشته باشیم که نمازهای از دست رفته برایمان مهم و جدّی باشد مؤمن باید نماز قضا را بدهی مهم شرعی حساب کند که باید آن را هرچه سریعتر انجام دهد زیرا اگر کسی همت نکند و نمازهای قضایش را در حالی که سالم و جوان است به جا نیاورد در میانسالی و پیری به زحمت می‌افتد و شاید نمازهایی را که در زمان جوانی به راحتی می‌توانست ایستاده به جا آورد در زمان میانسالی و پیری و کهنسالی مجبور شود با میز و صندلی و با مشقت و نشسته و با کسالت و بی‌حالی و تقریباً بدون حضور قلب به جا آورد مؤمن اگر زمانی به انجام کارهای مستحب مانند نوافل و نمازهای مستحب و دعا و اعمال مستحبّی دیگر مایل شد بهتر است به جای همه ی این کارهای نمازهای قضا را که واجب است به جا آورد برخی برای نمازهای قضاهای خود وصیت می‌کنند که پسر بزرگتر یا ورثه به جا آورند در حالی که بنده می‌دانم که اکثر فرزندان و ورّاث نمازهای قضای خودشان را هم را به جا نمی‌آورند چه برسد به نمازهای قضای پدر یا مادر! بنابراین هرگاه حال و حوصله‌ پیدا کردید وقت خود را صرف انجام نمازهای قضایتان کنید. پس برای خواندن نماز قضا انگیزه خود را قوی کنید هرچه سریعتر نمازهای قضا را بخوانید و تمام کنید! نماز قضا داشتن در زندگی اثرات بدی دارد در این باره داستان تاجری که نماز صبحش قضا شد شنیدنی است مردی تصمیم داشت برای تجارت به سفر برود. به همین منظور خدمت آقا امام صادق (علیه السلام) رسید و درخواست استخاره ای کرد، استخاره اش خوب نیامد اما تاجر آن را نادیده گرفت و به سفر رفت، اتفاقا به او خوش گذشت و سود فراوانی هم برد لذا ار آن استخاره در تعجب بود پس از بازگشت از مسافرت خدمت آقا امام صادق (ع) رسید و عرض کرد: یابن رسول الله! یادتان هست چندی پیش خدمت شما رسیدم، برایم استخاره کردید و خوب نیامد؟ استخاره ام برای سفر تجارت بود، به سفر رفتم سود فراوانی بردم و به من خوش گذشت آقا امام صادق (ع) تبسمی کرد و به او فرمود: در سفری که رفتی یادت هست در فلان منزل خسته بودی، نماز مغرب و عشایت را خواندی، شام خوردی و خوابیدی و زمانی بیدار شدی که آفتاب طلوع کرده و نماز صبح تو قضا شده بود؟ عرض کرد: آری، ای فرزند رسول خدا حضرت (ع) فرمود: اگر خدا دنیا و آنچه را که در دنیاست به تو داده بود جبران آن خسارت (قضا شدن نماز) نمی شد هزار و یک نکته درباره نماز ص ۲۲۱ نکته ۶۹۷ از جهاد با نفس ج ۱ ص ۶۶ : کیفیت نماز قضا به این سختی نیست که نوشتید اگر مؤمنان بدانند نماز قضا را چقدر می‌توانند راحت بخوانند اکثراً نمازهای قضایشان را می‌خوانند تا وقتی از دنیا رفتند نماز قضایی به گردنشان باقی نمانده باشد {۱} گفتن اذان و اقامه واجب نیست {۲} خواندن قنوت واجب نیست {۳} خواندن تسبیحات اربعه بیش از یک بار واجب نیست. فقط مرحوم آیةالله فاضل لنکرانی احتیاطاً سه بار واجب می‌دانستند {۴} رعایت ترتیب واجب نیست {۵} رعایت وقت واجب نیست بنابراین مثلاً موقع نماز صبح می‌توان قضای نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا خواند و نیز موقع خواندن این نمازها می‌توان قضای نماز صبح خواند {۶} اکتفا به سلام سوم نماز {۷} ترک در نماز برخی از مراجع عظام مانند آیات عظام: خوئی، تبریزی، بهجت، امام خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، به خواندن بعد از حمد فتوا نداده اند و فرموده‌اند ؛ واجب است، بنابراین مقلد این مراجع می‌توانند از مرجع تقلیدشان به فتوای مرجع تقلیدی که خواندن سوره را واجب نمی‌داند مانند: آیةالله العظمی شبیری زنجانی رجوع کرد و را ترک کنند (البته اگر ایشان را بعد از مرجع تقلید خود اعلم بدانند). {۸} درسفر می‌توان نماز قضا خواند و واجب نیست حتماً در وطن خوانده شود صدقه جاریه است کانال بزرگ احکام بانوان مدیرسیدمحمدحسن بنی هاشمی الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
: 👇 بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم سلام علیکم و رحمة الله نماز و روزه و عبادات شما هم قبول سقف خاصی ندارد خودتان باید ببینید چقدر رد مظالم به گردنتان هست یعنی چقدر باعث ضرر و خسارت به اشخاص شده‌اید. هر اندازه ضرر و خسارت زده‌اید همان اندازه به نرخ روز رد مظالم به گردن شما هست. (۳۹) در باره « رد مظالم » https://portal.anhar.ir/node/9735/?ref=sbttl#gsc.tab=0 الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
وارده👇 یک سوال در جلسه پرسیده شده است که: فاتحه خواندن در حال راه رفتن در قبرستان ثوابی ندارد؟ آنها می‌گفتند که وقتی فاتحه می‌خوانی و راه می‌روی اموات دنبالت می‌دوند تا ثواب فاتحه را از تو بگیرند!! : 👇
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله شکی نیست که قرآن کلام خدا و دارای عظمت و قابل تکریم و تمجید واحترام است. بر انسان ها لازم است آن را احترام کنند و به دستورهای آن عمل کنند و اهانت به قران جایز نیست و حرام است. امّا باید دید اهانت به قرآن چیست؟ آیا اهانت به قرآن آثار و عقوبت ها و مجازات های دنیوی دارد؟ روایات زیادی دربارة تکریم و احترام به قرآن وارد شده و به تلاوت و خواندن آن تشویق کرده است. در کتاب محجه البیضا آمده که: در تورات چنین نوشته شده است: "ای بنده من، آیا حیا نمی کنی وقتی که نامه ای از دوستت به دست ما رسید؛‌ اگر در مسیر جاده در حال راه رفتن باشی، به احترام آن می نشینی و آن را باز می کنی و با دقت فراوان در تمامی حروف و کلمات آن دقت می کنی و آن را می خوانی، ولی این قرآن‌ (تورات) کتاب و نامه ای از جانب من است که به تو رسیده،‌ولی از آن اعراض می کنی و در آن دقت نمی کنی! آیا من کمتر از بعضی دوستانت هستم؟!" ، ج۲، ص۲۱۹. سپس در آن کتاب بابی در آداب ظاهری تلاوت ذکر شده و آمده است. ۱- قاری قرآن با وضو باشد. ۲- ایستاده و بر هیئت ادب و آرامش باشد و یا نشسته رو به قبله باشد. ۳- سرش را پایین انداخته باشد. ۴- چهار زانو ننشیند و تکیه نکند و بر هیئت و شکل متکبران ننشسته باشد و نشستن او مانند نشستن شاگردی در برابر استادش باشد. مرحوم فیض کاشانی در تفسیر الصافی فرموده: برای تلاوت قرآن آدابی دیگری است که برخی از آن ها ظاهری است، مانند طهارت و گفتن "اعوذ بالله من الشیطان الرجیم" و تعظیم و احترام به قرآن و خواندن دعا در اوّل و آخر تلاوت. برخی از آداب باطنی است مانند حضور قلب و تدبر و فهمیدن و خالی کردن ذهن از چیزهایی که مانع فهم قرآن می شود و خود را مخاطب قرآن قرار دادن مثل این که کلام را مستقیماً از خدا می‌شنود و خدا با او حرف می زند. ، ج۱، ص۷۳ ، . البته خوب است انسان در هر حال به یاد خدا باشد، یا ذکر خدا کند و این ذکر می‌تواند با خواندن سوره ای از قرآن باشد، به خصوص این که در بعضی موارد خواندن سوره حمد در حال حرکت آمده، مثلاً در حال حرکت انسان می تواند نماز مستحبی بخواند، یا هنگامی که در وسیله‌ای مانند ماشین سوار است، که در نماز مستحبی سوره حمد نیز هست. : آيا فاتحه خواندن در حال راه رفتن درست است یا نــــــه؟ : خواندن قرآن يا حمد و سوره در همه حال و در همه جا ثواب دارد مگر در احوال و جاهايي كه نهي شده يا كراهت دارد، همچون حالت جنابت، حالت نفاس، در حمام، در ركوع نماز يا در سجده و... ، ج ۴، باب ۴۷ از ابواب قرائت قرآن، ص ۸۸۵؛ توضيح المسائل مراجع، ج ۱، مسئله ۳۵۶. اما شرعاً و در حدیث و روایتی خواندن فاتحه و حمد و سوره در حال راه رفتن نهی نشده است. اما اینکه فرمودید آنها می‌گفتند که وقتی فاتحه می‌خوانی و راه می‌روی اموات دنبالت می‌دوند تا ثواب فاتحه را از تو بگیرند!! از آنها سؤال کنید این مطالب را از کجا می‌گویند؟ چرا از خدا نمی‌ترسند و این مطالب را به اسلام نسبت میدهند و باعث وهن معارف دین می‌شوند.! اگر به آنها دسترسی دارید بگویید از حرف بی اساسشان توبه و استغفار کنند اسلام به اندازه کافی دشمن دارد نباید برخی به خود اجازه دهند مطالب وهن و بی اساس و بی پایه و بی سند به اسلام نسبت دهند. اکنون زمان علم و دانش و تکنیک است و مغز و فکر جوانان و نوجوانان ما با جوانان و نوجوانان گذشته فرق دارد. اگر کسی این مطالب را به جوانان و نوجوانان امروزی بگوید موجب می‌شود که آنها نسبت به اسلام بدبین شوند و اسلام را یک دین خرافی تصور کنند در حالی که دین اسلام بر اساس عقل و منطق و حکمت هست. خداوند همه را از گفتار زشت و سخیف و موهن حفظ کند. کانال بزرگ احکام بانوان https://eitaa.com/banovan مدیر سیدمحمدحسن بنی هاشمی https://eitaa.com/banihashemi الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
: 👇 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله مطابق با فتوای مرجع تقلیدتان آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) اگر کسی از شهر و زندگی خود خارج شود و به مدّت ۵ سال به آنجا برنگردد اعراض محسوب می‌شود و پس از ۵ سال نمازش در آنجا شکسته است و روزه‌اش صحیح نیست اما اگر حداقل ۹۰ روز در سال رفت و آمد داشته باشد آن محل هنوز به عنوان وطن محسوب می‌شود و نمازش در آنجا تمام و روزه اش صحیح است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان، نماز شب قدر را از علامه مجلسی نقل کرده است که آقا رسول اکرم (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرموده‌اند: در شب قدر، دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحید را بخواند و پس از اتمام نماز، هفتاد مرتبه استغفرالله واءتوب الیه بگوید، از جای خویش برنخیزد تا خداوند او و پدر و مادرش را بیامرزد و ملائکه‌ای بفرستد تا حسنات او را تا سال دیگر یادداشت کنند و ملک دیگری را مامور ساز تا در بهشت برای او درختانی غرس کنند و قصرهایی بنا سازند که نهرهایی در آن جاری باشد و از دنیا نرود تا این‌که این الطاف خدا را در حق خود مشاهده نماید. ج ۷ ص ۴۵۵.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ـ 💠 دعای وقت افطار: اَللّهُمَّ لَک صُمْتُ وَعَلی رِزْقِک اَفْطَرْتُ وَعَلَیک تَوَکلْتُ. بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ لَک صُمْنَا وَ عَلَی رِزْقِک أَفْطَرْنَا فَتَقَبَّلْ [فَتَقَبَّلْهُ] مِنَّا إِنَّک أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ ـ🔸 در هنگام خوردن لقمه اول بگوید: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ یا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِی.
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله ختم 250,000,000 بار خواندن سوره فیل برای پیروزی فلسطین بر اسرائیل راه اندازی کرده ایم. لطفا ۵ بار آن را بخوانید و آن را به گروه ها و مخاطبین مسلمان خود ارسال کنید. درخواست فروتنانه برای نشکستن زنجیره لطفا به محض اينکه دريافت کردین بعد از ۵بار خواندن سوره برای نفر بعدی پیام را بفرستید آجرک الله🌿 بسم اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحَابِ الْفِیلِ ﴿١﴾ أَلَمْ یَجْعَلْ کَیْدَهُمْ فِی تَضْلِیلٍ ﴿٢﴾ وَأَرْسَلَ عَلَیْهِمْ طَیْرًا أَبَابِیلَ ﴿٣﴾ تَرْمِیهِمْ بِحِجَارَةٍ مِنْ سِجِّیلٍ ﴿٤﴾ فَجَعَلَهُمْ کَعَصْفٍ مَأْکُولٍ ﴿٥﴾
52.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کاش همه مثل بچه ها باشیم؛ پاک و صاف و زلال امیرالمؤمنین علیه السلام : از دانش ما ، به کودکان‌ خود چیزی بیاموزید که خداوند به واسطه آن سودشان بخشد ؛ و مرجئه[ منحرفان عقیدتی ] با آرای خود بر آنان چیره نشوند. 🔸️@Basijnews_kashan
ــــــــــــــ وارده 👆 این پیام هر سال آخر ماه رمضان منتشر می‌شود. : 👇
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله نمازی که جانشین نمازهای قضا می‌شود!! در حدیثی آمده است که: آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده است: هر که نماز قضا بر ذمه اش باشد قبل از ظهر جمعه آخر ماه مبارک رمضان چهار رکعت نماز به دو سلام (۲تا دو رکعتی) بخواند و در هر رکعت بعد از حمد یک مرتبه آیه الکرسی و پانزده مرتبه سوره ی کوثر را تلاوت نماید که ۲۰۰ سال نماز قضا را کفایت می کند و روایت دیگر از آن حضرت ۴۰۰ سال و در روایتی از آقا أمیرالمؤمنین ۶۰۰ سال. و از آقا رسول (صلی الله علیه و آله و سلّم) نقل است مردم آخر الزمان بیش از ۱۰۰ سال عمر نمی کنند نماز قضاهای پدر و مادر و اقربای  او را کفایت می کند بعد از نماز این دعا را بخواند. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ یا سامعَ الصَّوتِ یا جامع الفَوتِ یا مُحیَ العِظامِ بَعدَ المَوت ِ صَلِّ عَلی مُحَمدِ وَاجعَل لی فَرَجا وَ مخرجا مِمّا انا فیه اِنَّکَ تَعلَمُ و انتَ تُقَدَر وَلا اَقدِرُ وَ انتَ عَلامَ الغُیُوبِ یا واهِبَ العَطایا یا غافِرَ الخَطایا یا سُبّوحُ یا قدُوسُ یا رَب المَلائِکهِ وَ الرّوح رَبِِّ اغفِر وَارحَم و تَجاوَز عَما تَعلَمُ اِنَکَ اَنتَ العَلِیُ الاَعظَم ُیا ساتِرَ العُیوُبِ یا کاشِفَ الکُرُوبِ یا غافِر الذُنوُبِ یا ذَالجَلالِ وَالاِکرام بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الراحِمینِ. : آیا چنین روایتی صحیح است؟ : : این روایت بر فرض صحت سند؛ دلالت بر پاداش عظیم آن دارد ولی پاسخگوی نمازهای قضا نیست و کسی که نماز قضا به گردن دارد نباید در بجا آوردن نمازهای قضایش کوتاهی کند. : این روایت با روايات معتبر تعارض دارد. ، در مرحوم شیخ حر عاملی آمده: «وجوب قضاء ما فات کما فات» یعنی نماز را همانگونه قضا کنید که قضا شده است. که بر فرض صحت سند؛ منظور اين است كه پاداش چنین نمازی؛ ثواب و پاداشی به اندازه آن همه نماز دارد نه اينکه جای نمازهای قضا را بگیرد و پر كند. والله عالم. نمازهای قضا کوتاهی جایز نیست. تا دیگران با چنین روایتی از وظیفه ی خود غافل نشوند. [ درباره بانوان ] یا أمیرالمؤمنین در کانال بزرگ احکام بانوان عضو شوید مدیر سیدمحمدحسن بنی هاشمی ↩️ پـــــیـــــام بـــــه مـــــدیـــــر ↪️ الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم اَلَّلهُم‌عجِّل‌‌لِوَلیِڪَ‌‌الفرَج
بسم الله الرحمن الرحیم درباره مظلومیت آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) ـ😭😭😭😭😭 ـ👇👇👇👇👇
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله شیخ صدوق در کتاب اعتقاداتش حدیثی را مرسل و از بیان حضرت علی نقل کرده که دلالت بر مظلومیت حضرتش از همان اوان کودکی داشته؛ آنگاه که برادرش عقیل چون به دردی در چشم مبتلا می­شد از ریختن قطره در چشمش خودداری میکرد مگر اینکه قبل از او علی ع که به دردی مبتلا نبود؛ دارو را در چشم بریزد: «مَا زِلْتُ‏ مَظْلُوماً مُنْذُ وَلَدَتْنِی‏ أُمِّی‏، حَتَّى‏ إِنَ‏ عَقِیلًا کَانَ‏ یُصِیبُهُ‏ الرَّمَدُ فَیَقُولُ: لَا تَذُرُّونِی حَتَّى تَذُرُّوا عَلِیّاً، فَیَذُرُّونِّی وَ مَا بِی رَمَدٌ». اعتقادات صدوق؛ص ۱۰۵. علل الشرائع، ج‏ ۱، ص: ۴۵. ذکر مرسل این حدیث با تفاوت اندک در عبارات در فضائل فضل ابن شاذان و خرائج و جرائح راوندی نیز ضبط گردیده است. الفضائل، ص: ۱۳۰. الخرائج؛ ج ۱؛ص ۸۱. شیخ طوسی البته این روایت را با اندکی تفاوت در امالی خود به صورت مسند نقل نموده است. الأمالی، ص: ۳۵۰. این قضیه در نقلی مشابه و توسط ابن شهرآشوب و باز به صورت مرسل نقل شده است که حضرت فرموده باشند: «ما زلت مظلوما منذ کنت! قیل له: عرفنا ظلمک فی کبرک فما ظلمک فی صغرک؟ فذکر ان عقیلا کان به رمد، فکان لا یذر هما حتی یبدئوا بی مناقب آل أبی طالب (علیهم السلام) لابن شهرآشوب، ج‏ ۲، ص: ۱۲۲. این دو نقل دالّ بر ظلم در حق حضرت علی توسط برادرش عقیل؛ در سخنی دیگر از حضرتش و در داستانی دیگر نقل شده: «ما زلت مظلوما منذ قبض الله نبیه حتی یوم الناس هذا، و لقد کنت اظلم قبل ظهور الاسلام، و لقد کان اخی عقیل یذنب اخی جعفر فیضربنی» در این روایت علی (علیه السلام) قضیه مظلومیت خود را به قبل از اسلام و به طفولیتش برمیگرداند؛جائی که از عقیل خطائی سرباز میزد اما به جای او؛ علی (علیه السلام) توسط جعفر بن ابی طالب تنبیه می­شد. شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، ج‏ ۲۰، ص: ۲۸۳. عبارت ترکیبی مَا زِلْتُ‏ مَظْلُوماً! از زبان علی (علیه السلام) البته فراوان نقل شده و در منابع خاصه و عامه بدان تصریح شده. مثلا: کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج‏ ۲ ص ۶۶۳. الغارات، ج‏ ۲، ۷۶۸. المسترشد فی إمامة علی بن أبی طالب (علیه السلام) ص ۳۷۰؛ الأمالی (للطوسی) ،النص، ۳۵۰. الخرائج و الجرائح، ج‏ ۱، ۱۸۱. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏ ۲، ۱۱۵ ؛ ۱۱۸. الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی) ج‏۱، ص ۱۹۰ و... اما در این روایات علی (علیه السلام) مظلومیتش را بعد از رحلت پیامبر دانسته اند: ما زلت‏ مظلوما منذ قبض اللّه رسوله‏ از ظاهر عبارت المسترشد فی إمامة علی بن أبی طالب علیه السلام( ص: 370 )بر می­آید که امام در مواضع متفاوت چنین عبارتی را بر زبان رانده تا آن حد که بارها از حضرتش در خصوص این عبارت سوال شده است. مظلومیت علی از همان طفولیت و با حسادت برادری به نام عقیل و بعد از ظهور اسلام با حسادتهای به ظاهر مسلمانان به جایگاه بی نظیر او در نزد پیامبر و خدا و سپس با غصب خلافت و خانه نشین کردن او و بعد از آن با محاربه و در نهایت با شهادت او در محراب  همیشه و همیشه همراه علی بوده است: ما زلت مظلوما. [ کانال بزرگ احکام بانوان ] یا أمیرالمؤمنین عـضو شویــد مدیر سیدمحمدحسن بنی هاشمی ↩️ پـــــیـــــام بـــــه مـــــدیـــــر ↪️ الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم اَلَّلهُم‌عجِّل‌‌لِوَلیِڪَ‌‌الفرَج
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله إن شاء الله تا ساعت ۲۲ مسئله و حکم جوش آمدن کشمش مطابق با فتوای ۱۷ مرجع تقلید بارگذاری می‌شود. اکثر مراجع تقليد پاسخ داده اند خرما، مويز، کشمش و آب آنها را اگر چه جوش بيايد پاک، و خوردن آنها را حلال مي دانند. اما برخي از فقها و مراجع عظام تقلید (مانند آیةالله العظمی مکارم شیرازی) می‌فرمایند: هرگاه مویز و کشمش را در غذا بریزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام می شود امّا نجس نیست و می توان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد. و در مورد خرما نیز اگر آب آن در غذا وارد شود و بجوشد و مستهلک شود مانعی ندارد. ولی اگر مقدار آن بقدری باشد که بجوشد ولی مستهلک نشود نمی توان آن را خورد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا