eitaa logo
بانوان فرهیخته ی فلارد
136 دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
9.6هزار ویدیو
380 فایل
ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/hosseini12345
مشاهده در ایتا
دانلود
مداحی_آنلاین_خدا_میرساند_آقا_آیت.mp3
2.96M
♨️خدا می رساند آقا! 👌 بسیار شنیدنی 🎙آیت الله 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
نگاهی به زندگانی حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام.pdf
11.51M
📗نگاهی به زندگی حضرت فاطمه معصومه علیها السلام(مصور) 📝مولف:غلامرضا حیدری ابهرمی تعداد صفحات:۳۴ زبان:فارسی 🔹توضیح: کتابی که پیش رو دارید گزارشی است داستان گونه از زندگانی حضرت فاطمه معصومه علیها السلام که بارها چاپ و منتشر شده است. این اثر به چندین زبان زنده دنیا نیز ترجمه گشته و در اختیار دوستداران اهل بیت علیهم السلام در اقصی نقاط جهان قرار گرفته است. امتیاز چاپ کنونی از چاپهای گذشته آن است که نویسنده، بار دیگر متن کتاب را مورد بازبینی قرار داده است. لینک دانلود مستقیم 🌷هزینه دانلود صلوات https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
تصویری از رهبر انقلاب در کنار مادر مکرمه شان مرحومه خدیجه میردامادی مادر رهبر معظم انقلاب بانو «خدیجه میردامادی» نسل نهم میرداماد و نسل سی‌ودوم سلام الله علیه است که در سن ۲۰ سالگی با آقاسیدجوادخامنه ای ازدواج کرد و صاحب پنج فرزند شد که یکی از آنها رهبر معظم انقلاب ایران است. آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای، پس از فوت همسر اولش که سه دختر به نام‌های علویه، بتول و فاطمه‌سلطان از او به یادگار داشت، در سال ۱۳۱۳ شمسی با خدیجه میردامادی ازدواج کرد. بانو خدیجه در ۲۰ سالگی به همسری آیت‌الله سیدجوادخامنه‌ای درآمد و صاحب چهار پسر و یک دختر به نام‌های سیدمحمد،‌ سیدعلی، سیدهادی، سیدمحمدحسن و بدرالسادات معروف به بی‌بی رباب شد. مادر مکرمه رهبر معظم انقلاب در روز ۲۲ آذرماه سال ۱۳۶۸ در سن ۷۵ سالگی، بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت و پیکرش در رواق پشت سر مرقد مطهر امام رضا سلام الله علیه در کنار همسرش واقع در توحیدخانه به خاک سپرده شد.
آزادی در اسارت سال‌هاست غرب پز لیبرال بودنش را می‌دهد. گوش عالم را کر کرد که من طرفدار آزادی‌ام. با همین شعار، یک رؤیای غربی در ذهن مردم جهان ساخت. کاری کرد که وقتی نام آزادی به گوش می‌رسد، تصور کنی که غرب، بهشتِ موعود دنیاست. اما فقط خدا می‌داند که با همین شعار چه بلاهایی که بر سر مردم جهان نیاوردند! هندوستان را ویرانه کردند، الجزایر را تبدیل به تلّی از خاک کردند. فلسطین را غصب کردند. کثیف‌ترین، دیکتاتورترین و بی‌رحم‌ترین آدم‌ها را بر ملت‌ها تحمیل کردند. کافیست به عراق و ایران صدسال پیش نگاهی بیندازید. به اسم آزادی هر بلایی که خواستند بر سر افغان‌ها و سوری‌ها آوردند. آنجا را که غارت نکردند، چون نتوانستند یا برایشان نفعی نداشت. حالا فهمیدید معنای «لیبرالیسم» چیست؟ فهمیدید معنای «آزادیِ غربی» چیست؟ آزادی از نگاه آنها یعنی تو برای تأمین منافع پولدارهای دنیا، آزادی هر کاری که دلت خواست انجام دهی. تو آزادی تا هر غلطی که دلت خواست انجام دهی تا پولدارهای دنیا، پولدارتر شوند. پس ملاکِ آزادی، پول و منافع ارباب‌های دنیاست و نه چیز دیگر! در غرب تو تا آنجا آزادی که بتوانی «بردۀ خوبی باشی»! تو برای بردگی، کاملاً آزادی! در غرب، بردگی کاملاً آزاد است. البته خیلی ماهرانه سر مردم دنیا کلاه گذاشتند. خیلی زیبا با واژه‌ها بازی کردند. خیلی استادانه با برچسب‌ها پدر ملت‌ها را درآوردند. اگر برایشان سودی نداشته باشی، بیچاره‌ات می‌کنند. سودشان در ظلم است، در بحران‌ است، در کشتار است، در ویرانی‌هاست. آنها اساساً بحران‌زیست هستند. مثل ماهی که اگر در آب نباشد، می‌میرد، آن‌ها هم اگر ظلمی نباشد، غارتی نباشد، برده‌داری نباشد، تبعیض نباشد، کشتار نباشد، می‌میرند. اما آنجا که آزادی طعم «عدالت» می‌گیرید، صدایشان در می‌آید، واکنش نشان می‌دهند، به‌هم می‌ریزند، ذات‌شان رو می‌شود، باطن کثیف‌شان دیده می‌شود. می‌دانید چرا؟ چون دیگر آن آزادی، به دردشان نمی‌خورد. برایشان سودی ندارد. بخوانید تاریخ نهضت مردم ایران را! چون یک حرکت عدالت‌خواهانه و ضد ظلم و استبداد بود، آمریکایی‌ها تمام‌قد در مقابلش ایستادند. آنجا چون مردم بردۀ آنها نبودند، چون گوش به فرمان آنها نبودند، دیگر از آزادی خبری نبود. از هیچ آزادی‌ای. آنجا آزادی سرکوب شد و اسیر. و امروز ببینید آمریکا را، اروپا را و بخش‌هایی از آسیا را. ببینید یک حرکت عدالت‌خواهانۀ آرام چگونه دستخوش وحشی‌گری‌های حیرت‌انگیز عده‌ای ادکلن زده و خوش‌پوش می‌شود! ببینید همانها که یک عمر دهان‌شان را پر از واژۀ آزادی می‌کردند، امروز چه بر سر آزادی آوردند! آزادی را بی‌آبرو کردند. با مشت و گرز به جان آن جوانک‌های دانشجو افتادند که تنها خواسته‌شان کشیدن ترمز ماشین نسل‌کشی در فلسطین است و بس! این بیچاره‌ها نتوانستند شعارهای شیک اما توخالی‌شان را حتی برای مردم خودشان نگه دارند. این یعنی لیبرال‌ها بر سر منافعشان با هیچ‌کس و هیچ‌چیز شوخی ندارند. البته امروز غرب بی‌آبروتر از همیشه و لیبرالیسم نزدیک‌تر از همیشه به ایستگاه پایانی است. @fakhrian_ir
بی امتحان ... مرا به غلامی قبول کن رسوا شود دلم ... اگر امتحان کنی مرا سلام ارباب مهربانم ....
«حضرت معصومه، این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت، با پاشیدن بذرمعرفت و ولایت درمیان مردم، موجب شد که قم پایگاهی بشود که انوار علم و معارف اهل‌بیت رابه سراسر دنیای اسلام منتقل کند.» 🎙امام خامنه ای | ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
(سلام الله علیها) در قم، محل است. روز قیامت از این ، سؤال می‌کنند. روز قیامت از ما می‌پرسند: "مگر در دنیا به شما نگفتند که به زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) بروید تا بهشتی شوید. راهِ به این آسانی را چرا نرفتید؟!!" آیا خداوند از کفرانِ این نعمت،می‌گذرد؟!!
🌷 ملیکه بی همتا ✍🏻 از علمای روزگارش بود که به نیکی بزرگان گذشته را می شناخت، روزی به قصد قرائت فاتحه بر مزار "زکریا بن آدم" راهی شیخان قم شد. بر سر مزار زکریا به یاد سخن امام رضا (علیه آلاف التحیة و الثناء) افتاد که به زکریا فرموده بودند: «همانا خداوند به واسطه تو بلا را از اهالی قم دور می‌کند، همانگونه که به واسطه قبر موسی بن جعفر (علیه السلام) بلا را از اهالی بغداد دور می‌کند». در این هنگام سوالی در ذهنش خطور کرد که زکریا با وجود چنین جایگاهی نزد معصومین (علیهم السلام) از صاحب این گنبد رفیع و روضه منوره حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) مقامی والاتر دارد؟! هنوز این پرسش از صفحه خیالش پاک نشده بود که با اشاره ای به سمت بالا متوجه کتیبه ای منقوش با این عبارات شد: «السلام على أرواح محمد وآل محمد في الأرواح السلام على أجساد محمد وآل محمد في الأجساد» عالِم به مجرد مشاهده کتیبه به یقین رسید که مقام و فضیلت بانوی شفیعه حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام) قابل مقایسه با احدی نیست، همانگونه که امیرمومنان علی (علیه السلام) در فرازی از خطبه دوم نهج البلاغه فرمودند: «لا یُقاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ (صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ) مِنْ هذِهِ الاُْمَّةِ اَحَدٌ وَ لا يُسَوَّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ اَبَداً هُمْ أَسَاسُ الدِّينِ وَ عِمَادُ الْيَقِينِ»؛ هيچ کس از اين امّت را با آل محمّد (صلى الله عليه وآله) نمى توان مقايسه کرد و آنها که از نعمت آل محمد (صلى الله عليه وآله) بهره گرفتند هرگز با آنان برابر نخواهند بود، چرا که آنها اساس دين و ستون استوار بناى يقينند. 📕 به نقل از: خصائص السیدة فاطمة المعصومة (علیها السلام) کریمة أهل البیت (علیهم السلام)، ص۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شمارهٔ آیه:‌ {٢٣} : "وَ لَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِيهِمْ خَيْرًا لَأَسْمَعَهُمْ ۖ وَ لَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُونَ : "اگر خدا در آنها خیر و صلاحی می‌دید آنها را شنوا می‌کرد و اگر هم شنوا کند باز رو گردانند و اعراض کنند." دراین آیه مى فرماید: خداوند در دعوت آنها به سوى حق هیچ گونه مضایقه اى ندارد «اگر آنها آمادگى مى داشتند و خدا از این نظر خیر و نیکى در آنها مى دید حرف حق را به هر صورت بود به گوش آنها مى رسانید» (وَ لَوْ عَلِمَ اللّهُ فیهِمْ خَیْراً لاَ َسْمَعَهُمْ). در پاره اى از روایات آمده است: جمعى از بت پرستان لجوج نزد پیامبر آمده گفتند: اگر جدّ بزرگ ما «قُصَىّ بْن کِلاب» را از قبر زنده کنى و گواهى به نبوت تو دهد، ما همگى تسلیمت خواهیم شد! آیه فوق نازل شد و گفت: اگر اینها همین سخن را از روى حقیقت مى گفتند، خداوند به طرز معجزه آسائى این کار را براى آنها انجام مى داد. ولى آنها دروغ مى گویند، بهانه مى گیرند و هدفشان شانه خالى کردن از زیر بار حق است. سپس مى افزاید: «و اگر با این حال خداوند خواسته آنها را بپذیرد و سخنان حق را بیش از این به گوش آنها بخواند (و یا جدّشان قصىّ بن کلاب را زنده کند و گواهى او را بشنوند) باز روگردان مى شوند و اعراض مى کنند» (وَ لَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُونَ). این جمله ها درباره کسانى است که بارها سخنان حق را شنیده اند، آیات روح پرور قرآن به گوش آنها رسیده و محتواى عالى آن را فهمیده اند ولى باز بر اثر تعصب و لجاجت در مقام انکار بر آمدند، چنین افرادى بر اثر اعمالشان شایستگى هدایت را از دست داده اند و دیگر خدا و پیامبرش را با آنها کارى نیست. این آیه جواب دندان شکنى است براى پیروان مکتب جبر، و نشان مى دهد که سرچشمه همه سعادت ها از خود انسان شروع مى شود و خداوند هم بر طبق آمادگى و شایستگى هائى که مردم از خود نشان مى دهند با آنها رفتار مى کند. ✍تهیه و تنظیم : عاشوری
🔴 شفاعت همه ی شیعیان ... 🌕 امام صادق سلام الله علیه فرمودند : 🔵 همه شیعیان من با شفاعت او (حضرت معصومه سلام الله علیها) وارد بهشت خواهند شد 📚 بحارالأنوار، ج ۶۰، ص ۲۱۶ 🌺 ولادت با سعادت كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها بر امام زمان علیه السلام و همه منتظران مبارک باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نماز بسیار پرفضیلت یکشنبه های ماه ذیقعده برای آمرزش گناهان 🔵 براى نماز در روز یکشنبه ماه ذیقعده روایتى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده است. در فضیلت این نماز، آمده است: 🔺 که هر کس آن را بجا آورد: 1⃣ توبه اش پذیرفته مى شود 2⃣ و گناهانش آمرزیده مى گردد 3⃣ و سبب برکت براى نمازگزار و خانواده اش خواهد بود، 4⃣ و در روز قیامت کسانى که از او طلبى و یا حقّى دارند، از وى راضى گردند 5⃣ و با ایمان از دنیا مى رود 6⃣ و قبرش براى او وسیع و نورانى گردد 7⃣ و پدر و مادرش از او راضى شوند 8⃣ و آنها نیز مورد مغفرت خداوند قرار گیرند، 9⃣ ذریّه او نیز بخشیده شوند 0⃣1⃣ و روزى او وسیع گردد 1⃣1⃣ فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا کند 2⃣1⃣ و به آسانى جانش را بگیرد. 🌕 کیفیت نماز : رسول خدا(صلى الله علیه وآله) کیفیّت نماز را این گونه بیان فرمود که: 🛑 در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند (دو رکعت دو رکعت) در هر رکعت، سوره «حمد» یک مرتبه، سوره «قل هو الله» سه مرتبه و سوره هاى «فلق» و «ناس» را یک مرتبه بخواند; و بعد از اتمام نماز هفتاد مرتبه استغفار کند، سپس بگوید: 🔺 لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ آنگاه بگوید: 🔺 یا عَزیزُ یا غَفّارُ، اِغْفِرْ لى ذُنُوبى، وَ ذُنُوبَ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ. 📚 مفاتیح الجنان/اعمال ماه ذیقعده 🔵 لازم به ذکر است طبق متن انتهایی روایت این عمل را در سایر یکشنبه های سال نیز می‌توانیم انجام دهیم. 🌴
🌹امام جعفرصادق(علیه السلام): 🔹إِذَا اسْتَبْطَأْتَ الرِّزْقَ فَأَکْثِرْ مِنَ الإِسْتِغْفارِ. هرگاه روزیت به کُندى آید و به سختى به تو رسد، زیاد استغفار کن. 📚بحارالأنوار، ج۶۶، ص۴۰۷
🌷 طـی آن چنـدروزی کـه داخـل کـانـال کمیـل درگیر محـاصره و نبـرد با دشمن بودیم؛ خـاطره رزم و رشـادت سـید جـعـفـر طـاهـری هـرگـز از صفحه ذهن من پاک نمی شود. 🌷 گویی خـدا به او یک نیروی خـارق العـاده و تمـام ناشدنی داده بود. هرگـز ندیدم بخـوابد! از سر صبح که حملات دشمن شروع می شد؛ مدام می دوید به این طرف کـانال و آر پی جی میزد؛ می دوید به آنطـرف و با دوشـکا شلـیک میکرد؛ دوباره می دوید به سویی دیگر و اسلحه دیگری برمی داشت و می جنگـید. تا شب کـارش همین بود. نمیدانم چـرا خسـته نمی شد؟! 🌷 بالبهای ترک خورده از عطش و شکم گرسنه واقعـاً یک تنه با آنها می جنگید. یعنی نبـرد این یک نفر یک طرف و بقیه ما هم یک طرف. شـب هنگـام از کـانال خـارج می شد و به سمت دشـمن می رفت تا از سربازان کشته شده بعثی مهمـات به دست بیـاورد. 🎙 راوی: احـمد بویـانی 📚 زمینهای مسلح / گلعلی بابایی 🔺 تصویر فوق؛ آخرین قـابی است کـه از لبهـای خشکیده و چهره ی خسته اما مقـاوم سید جعـفر سـاعاتی قبل از شهـادت در کـانال آسمـانی کمیـل به حـافظه تاریـخ اسـاطیر ایــران سپـرده شده. 🌹صـلواتی هدیه کنیم به ارواح طیبـه شـهدا
📝دفترچه مراقبه و دسنوشته شهید علی کبودوندی 🌷پاسدار شهید «علی کبودوندی» از اعضای نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چند روز پیش در حین مأموریت در منطقه عملیاتی جنوب‌شرق کشور به شهادت رسید. 🔹او در خرداد ماه سال گذشته برای خودش و دوست پاسدارش دعای شهادت و عاقبت بخیری کرده بود. ✨شادی روحشون صلوات ✨
📚 آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادی جایز است ؟
💠 اخلاق در خانواده آیت الله پهلوانی تهرانی : از همسـرتـان تشـکـر کنید، هر چند غـذایـی کـه پخـتـه شـور یـا بـد شـده است. یکبـار من در جوانی در خانـه با خانواده بد اخلاقی کردم در عالم مـعنـا بـه مـن گفتـنـد: بیـست ســال نالـه هـای تـو بـی اثـر شـد! شخصی به مرحوم علامه طباطبایی گفت: یک ریـاضتـی بـرای پیـشرفــت مـعنـــوی بــه مـن بـفـرمـایـیـد. علامـه فرمودند: بهترین ریاضت برای شما، خوش اخلاقـی بـا خانـواده است. ✼═══┅🦋┅═══✼ 💚بهشت همسران اینجاست 😍👇 @beheshte_hamsaran
🌀 نماز توبه یکشنبه ماه ذی‌القعدة قانع به خیالی ز تو بودیم چو حافظ یا رب چه گداهمت و شاهانه نهادیم!
درسته فرمول کوکاکولا رو بهمون ندادن ولی ما فرمول ساندیس رو بهشون دادیم
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شماره آیه:《۲۴》 : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيب وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ اى کسانى که : ایمان آورده اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامى که شما را به سوى چیزى مى خواند که شما را حیات مى بخشد. و بدانید خداوند (به اندازه اى به شما نزدیک است که) میان انسان و قلب او حایل مى شود، و (همه شما) به سوى او محشور می شوید. : دعوت به سوى حیات و زندگى در تعقیب آیات گذشته که مسلمانان را به علم، عمل، اطاعت و تسلیم دعوت مى کرد در این آیات همان هدف از راه دیگرى دنبال مى شود. نخست مى فرماید: اى کسانى که ایمان آورده اید! هنگامى که خدا و پیامبر، شما را به چیزى دعوت مى کند که شما را زنده مى کند اجابت نمائید (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُمْ). آیه فوق با صراحت مى گوید: دعوت اسلام، دعوت به سوى حیات و زندگى است، به سوى: حیات معنوى، حیات مادّى، حیات فرهنگى، حیات اقتصادى، حیات سیاسى بمعناى واقعى، حیات اخلاقى و اجتماعى، و بالاخره حیات و زندگى در تمام زمینه ها. این تعبیر، کوتاه ترین و جامع ترین تعبیرى است که درباره اسلام و آئین حق آمده است. اگر کسى بپرسد اسلام هدفش چیست؟ و چه چیز مى تواند به ما بدهد؟ در یک جمله کوتاه مى گوئیم: هدفش حیات در تمام زمینه ها است و این را به ما مى بخشد. اما آیا مردم قبل از طلوع اسلام و دعوت قرآن، مرده بودند! که قرآن آنها را دعوت به حیات مى کند؟! پاسخ این سؤال این است: آرى، آنها فاقد حیات به معنى قرآنیش بودند. زیرا حیات و زندگى مراحل مختلفى دارد که قرآن به همه آنها اشاره کرده است. گاهى به معناى حیات گیاهى آمده آن چنان که مى گوید: إِعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یُحْیِ الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها: بدانید خدا زمین را پس از مرگ زنده مى کند. گاهى به معناى حیات حیوانى ذکر شده مانند: إِنَّ الَّذی أَحْیاها لَمُحْیِ الْمَوْتى: خداوندى که آن (زمین) را زنده کرد مردگان را نیز زنده مى کند. زمانى بهمعناى حیات فکرى و عقلانى و انسانى آمده است مانند: أَ وَ مَنْ کانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناه...: آیا آن کس که مرده و گمراه بود و هدایتش کردیم همانند گمراهان است؟ گاهى به معناى حیات جاودان جهان دیگر آمده مانند: یا لَیْتَنی قَدَّمْتُ لِحَیاتی: اى کاش براى زندگى امروز (روز رستاخیز) چیزى از پیش فرستاده بودم. و زمانى به معناى علم و توانائى بى حدّ و انتها مى آید آن چنان که درباره خدا مى گوئیم: الْحَىِّ الَّذِى لایَمُوتُ: او زنده اى است که برایش مرگ وجود ندارد. با توجه به آنچه در اقسام حیات گفتیم روشن مى شود: مردم عصر جاهلى گر چه زندگى مادّى حیوانى داشتند اما از زندگى انسانى و معنوى و عقلانى محروم بودند. قرآن آمد و آنها را دعوت به حیات و زندگى معنوى و عقلانى کرد. و از این جا به خوبى معلوم مى شود: آنها که دین و مذهب را در یک سلسله برنامه هاى خشک و بى روح، خارج از محدوده زندگى و در حاشیه برنامه هاى فکرى و اجتماعى مى پندارند، چقدر در اشتباهند. یک دین راستین آن است که: حرکت در همه زمینه هاى زندگى ایجاد کند روح بدمد فکر و اندیشه بدهد، احساس مسئولیت بیافریند، همبستگى و اتحاد و ترقى و تکامل در همه زمینه ها ایجاد کند و به تمام معنى حیات آفرین بوده باشد! ضمناً این حقیقت نیز آشکار شد آنها که آیه فوق را تنها به جهاد ، یا ایمان ، یا قرآن و یا بهشت تفسیر کرده اند و این امور را به عنوان تنها عامل حیات در آیه فوق معرفى نموده اند، در حقیقت مفهوم آیه را محدود ساخته اند. زیرا مفهوم آیه همه اینها را در بر مى گیرد و بالاتر از آنها را. هر چیز، هر فکر، هر برنامه، و هر دستورى که شکلى از اشکال حیات انسانى را بیافریند در آیه فوق مندرج است. پس از آن مى فرماید: بدانید که خداوند میان انسان و قلب او حائل مى شود، و این که همه شما نزد او در قیامت اجتماع خواهید کرد. (وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ). شک نیست که منظور از قلب ـ همان گونه که سابقاً هم گفته ایم ـ روح و عقل است. و اما این که خدا چگونه میان انسان و روح و عقل او قرار مى گیرد احتمالات فراوانى درباره آن داده شده است: گاه گفته مى شود: اشاره به شدت نزدیکى خداوند به بندگان است، آن چنان که گوئى در درون جان او و میان او و خودش قرار گرفته، همان گونه که قرآن مى گوید:
وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ: ما از رگ گردن به انسان نزدیک تریم. گاه گفته مى شود: اشاره به آن است که گردش دل ها و فکرها به دست خداست آن چنان که در دعا مى خوانیم: یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الأَبْصارِ: اى کسى که گردش دل ها و فکرها به دست تو است. گاه گفته مى شود: منظور این است که اگر لطف خدا نبود هرگز انسان به حقانیت حق، و باطل بودن باطل، پى نمى برد. و نیز گفته اند: منظور این است که مردم باید تا فرصت دارند در انجام طاعات و کار نیک تلاش کنند. زیرا خداوند میان انسان و قلبش به وسیله مرگ حائل ایجاد مى کند. اما با یک نظر کلى مى توان همه این تفسیرها را در یک تفسیر واحد جمع کرد و آن این که خداوند در همه جا حاضر و ناظر و به همه موجودات احاطه دارد در عین این که با موجودات این جهان یکى نیست از آنها هم جدا و بیگانه نمى باشد. مرگ و حیات، علم و قدرت، آرامش و امنیت، توفیق و سعادت همه در دست او و به قدرت اوست و به همین دلیل، نه انسان چیزى را مى تواند از او مکتوم دارد، نه کارى را بى توفیق او انجام دهد، و نه سزاوار است به غیر او روى آورد و از غیر او تقاضا کند، چرا که او مالک همه چیز است و محیط به تمام وجود انسان! ارتباط این جمله با جمله قبل، از این نظر است که اگر پیامبر دعوت به سوى حیات مى کند فرستاده کسى است که حیات و مرگ و هدایت و عقل همه به دست اوست. لذا براى تأکید این موضوع مى گوید: نه تنها امروز در محدوده قدرت او قرار دارید که در سراى دیگر نیز به سوى او خواهید رفت اینجا و آنجا همه در برابر او قرار دارید. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری