بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۳۵
نام سوره: توبه
شماره آیه:《۳۵》
#آیه: يَوْمَ يُحْمَىٰ عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَىٰ بِهَا جِبَاهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ ۖ هَٰذَا مَا كَنَزْتُمْ لِأَنفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنتُمْ تَكْنِزُونَ
#ترجمه: در آن روز که آن (اندوخته ها) را در آتش جهنم، گرم و سوزان کرده، و با آن پیشانى و پهلو و پشت آنان را داغ مى نهند. (و به آنها مى گویند:) این همان چیزى است که براى خود اندوختید و گنج ساختید! پس بچشید چیزى را که براى خود مى اندوختید!
#تفسیر_آیه
کیفر ثروت اندوزان!
در آیه بعد، اشاره به یکى از مجازات هاى این گونه افراد در جهان دیگر مى کند، مى فرماید: روزى فرا خواهد رسید که این سکه ها را در آتش سوزان دوزخ داغ و گداخته مى کنند، و پیشانى، پهلو و پشتشان را با آن داغ خواهند کرد (یَوْمَ یُحْمى عَلَیْها فی نارِ جَهَنَّمَ فَتُکْوى بِها جِباهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ).
و در همین حال، فرشتگان عذاب به آنها مى گویند: این همان چیزى است که براى خودتان اندوختید و به صورت کنز در آوردید و در راه خدا به محرومان انفاق نکردید (هذا ما کَـنَزْتُمْ لأَنـْفُسِکُمْ).
اکنون بچشید آنچه را براى خود اندوخته بودید و عواقب شوم آن را دریابید (فَذُوقُوا ما کُنْتُمْ تَکْنِزُونَ).
این آیه، بار دیگر این حقیقت را تأکید مى کند که: اعمال انسان ها از بین نمى روند، همچنان باقى مى مانند و همان ها هستند که در جهان دیگر برابر انسان مجسم مى شوند و مایه سرور و شادى و یا رنج و عذاب او مى گردند.
در این که در آیه فوق چرا از میان تمام اعضاء بدن تنها پیشانى ، پشت و پهلو ذکر شده؟ در میان مفسران گفتگو است، ولى از ابوذر چنین نقل شده است: او مى گفت: این به خاطر آن است که حرارت سوزان در فضائى که در پشت این سه نقطه قرار دارد نفوذ مى کند و تمام وجود آنها را فرا مى گیرد (حَتّى یَتَرَدَّدَ الْحَرُّ فِى أَجْوافِهِمْ).
و نیز گفته شده: این به خاطر آن است که: با این سه عضو در مقابل محرومان عکس العمل نشان مى دادند: گاهى صورت را در هم مى کشیدند، و زمانى به علامت بى اعتنائى از رو به رو شدن با آنها خوددارى مى کردند و منحرف مى شدند و گاهى به آنان پشت مى نمودند، لذا این سه نقطه از بدن آنها را با اندوخته هاى زر و سیمشان داغ مى کنند!
در پایان این بحث مناسب است به یک نکته ادبى که در آیه موجود است، نیز اشاره کنیم و آن این که در آیه مى خوانیم: یَوْمَ یُحْمى عَلَیْها: یعنى در آن روز آتش به روى سکه ها ریخته مى شود تا داغ و سوزان گردند ، در حالى که معمولاً در این گونه موارد کلمه عَلى به کار برده نمى شود، بلکه فى المثل گفته مى شود: یُحْمَى الْحَدِیْدُ: آهن را داغ مى کنند .
این تغییر عبارت شاید به خاطر این باشد که اشاره به سوزندگى فوق العاده سکه ها شود، چون اگر سکه اى را در آتش بیفکنند، آن قدر داغ و سوزان نمى شود، که اگر آن را به زیر آتش کنند و آتش به روى آن بریزند، قرآن نمى گوید سکه ها را در آتش مى گذارند، بلکه مى گوید: آنها را در زیر آتش قرار مى دهند تا خوب گداخته و سوزان شود. و این تعبیر زنده است که شدت مجازات این گونه ثروت اندوزان سنگدل را بازگو مى کند.
✍تهیه و تنظیم : عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رحمت ورضوانالهی براوباد
44.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 توصیه های اربعینی ۲
🔹 چه کار کنیم پا و بدنمون ورم نکنه؟!
#حکیم_محسن_اسماعیلی
#توصیه_اربعینی
📡دسترسی سریع به صفحات
رسمی ما در شبکه های اجتماعی👇👇👇
🌐zil.ink/tayyebestan_sb
💢 اربعین ترکیبی از عقل و عاطفه
🌺 ترکیب عشق و ایمان و عقل و عاطفه از ویژگیهای منحصر بهفرد مکتب اهلبیت علیهم السلام است.
📚 امام خامنه ای مدظله؛ ۱۳۹۴/۹/۹
📎 #لبیک_یا_حسین
📎 #اربعین
📎 #پیاده_روی_اربعین
📎 #ملت_امام_حسین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رایگان_دانلود_کتاب_جمعیتی
📕 دانلود رایگان کتاب "مامانبابا من غولنیستم"
📚 سایر کتاب های مولف:محمدمسلم وافی
۱: تربیت به طعم عسل
۲: تربیت به رنگ خدا
۳:روش های ایجاد خودکنترلی در فرزندان
۴: روش های انتقال مفاهیم دینی به کودکان
۵: چشمه جاری( درسنامه مباحث جمعیتی)
✅ لینک دانلود رایگان👇
https://eitaa.com/nasle110/1864
https://eitaa.com/nasle110/1864
🔸 جهت دریافت محتواهای جمعیتی👇
@nasle110
@nasle110
💠 مجموعه روایت سهم آسمان
🔹قسمت ششم؛ مسیر خوشبختی
🔶️ «مسیر خوشبختی» داستان یک تقلاست! تقلای، کشاورزی ساده و کم بضاعت که برای رسیدن به آرزوی خود به هر دری میزند. برای سید رضا، مسیر تهران به گلستان فقط یک مسیر عادی نیست! راهیست که آرزوهایش را منتهی الیه آن کاشته اند.
⏳ تا دقایقی دیگر منتظر انتشار پادکست «مسیر خوشبختی» باشید.
#سهم_آسمان
رادیو بانور - مسیر خوشبختی.mp3
16.66M
🎧مجموعه روایت سهم آسمان
■ قسمت ششم، مسیر خوشبختی
🔶️ «با عصبانیت ماشین را روشن کرد و به جاده زد. نیسان آبی اش از شدت سرعتی که گرفته بود، میغرید. جوری با حرص دنده را عوض میکرد که انگار میخواست سر یکی از آن حرامی ها را بشکند. اصلا برای همین حالش گرفته بود. چرا او تنها کسی بود که نمیتوانست دستش به آن خیر ندیده ها برسد...»
#سهم_آسمان
✨بعد از مدتی صاحب فرزند دو قلو شده بودند، پدر رفته بود دیرالبلاح در نوار غزه مرکزی تا برای این دوتا شناسنامه بگیره ؛ برمیگرده و جنازه خانم و دو قلو رو میبینه و این واقعیت این رژیم کودک کش هست.
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
اطلاعاتی در خصوص موکب های مسیر راهپیمایی زائرین عزیز...
عمود 70
موکب مختار ثقفی
جهت پذیرایی و استراحت بین راهی
عمود 125
موکب میثم تمار
جهت پذیرایی و استراحت بین راهی
عمود 145
موکب حضرت علی اکبر
جهت پذیرایی و استراحت بین راهی
عمود 152
معزی الزهراء(س)
جهت پذیرایی و استراحت بین راهی
عمود 180
موکب احباب الحسین
جهت پذیرایی و استراحت بین راهی
*عمود 202
موکب فاطمه زهرا ستاد بازسازی عتبات
اسکان-فرهنگی-اینترنت-هلال احمر موجود است
عمود 216
موکب طرف البراق
جهت استراحت و امکانات بهداشتی
عمود 218
موکب حسینیه قبا
جهت استراحت و امکانات بهداشتی
*عمود 285
موکب امام رضا (ع)
موکبی مناسب و در حال توسعه با امکانات اسکان-فرهنگی-اینترنت-هلال احمر
عمود 316
موکب انوار الحسین ع
روزانه تا 14 هزار ساندویچ فلافل در اینجا توزیع میشود.
عمود 345
موکب طریق الاحرار
پذیرایی و استراحت و اسکان
عمود 405
موکب ابناءالحسین
پذیرایی و استراحت و اسکان
عمود 460
موکب فاطمه الزهراء(س)
پذیرایی و استراحت و اسکان
عمود 492
موکب قاسم ابن الحسن
پذیرایی و استراحت و امکانات بهداشتی
عمود 538
موکب خدمه الزوار الحسین
پذیرایی و استراحت و اسکان
عمود 576
بیمارستان حیدریه
عمود 619
موکب بقعه الرسول (ص)
پذیرایی و استراحت
عمود 655
موکب هانی ابن عروه
جهت پذیرایی و استراحت و بهره گیری از امکانات فرهنگی
عمود 657
موکب علی ابن موسی الرضا(ع)
امکانات مناسب-برنامه فرهنگی و اسکان مناسب و سایر خدمات رفاهی
عمود 715
موکب امام حسن مجتبی
جهت پذیرایی و استراحت
عمود 728
موکب صاحب الزمان (عج)1
امکانات مناسب-اسکان مناسب و خدمات لازم فرهنگی و بهداشتی
عمود 823
موکب سید الساجدین
جهت پذیرایی و استراحت
عمود 828
موکب صاحب الزمان (عج)2
امکانات مناسب-برنامه فرهنگی و اسکان مناسب-راهنمای زائر
عمود 890
موکب شباب القاسم
زمینه اسکان و امکانات بهداشتی فراهم است.
عمود 1000
موکب حسینیه الاحسان
جهت استراحت و پذیرایی و امکانات بهداشتی
عمود 1017
موکب نهج الحسین
جهت استراحت و پذیرایی و امکانات بهداشتی
عمود 1065
موکب حسینیه مجد
جهت استراحت و پذیرایی و امکانات بهداشتی
***عمود 1080
موکب حرم حضرت معصومه(س)
پاسخگویی شرعی و معارفی به چهار زبان ترکی انگلیسی عربی و اردو، برگزاری محافل قرآنی، مجالس سخنرانی و مداحی، برپایی غرفه کودکان و برنامه های خدماتی اعم از مهمانسرای حضرت جهت پذیرایی از زائرین، بیمارستان صحرایی، ستاد گمشدگان و ایستگاه های صلواتی و محل اسکان زائرین.
عمود 1092
موکب نورالخیریه
جهت استراحت و پذیرایی و امکانات بهداشتی
عمود 1181
موکب شباب ام البنین(س)
جهت استراحت و پذیرایی و امکانات بهداشتی
عمود 1041
موکب شباب امیرالمؤمنین
امکانات مناسب اسکان و پذیرایی و بهداشتی و رفاهی
عمود 1237
مدینه الزائرین امام علی
محلی اردوگاهی متعلق به حرم ، با امکانات مناسب استراحت و اسکان
عمود 1292
ورودی کربلای معلی
عمود 1452
درب حرم حضرت عباس ع
آخرین عمود
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۳۶
نام سوره: توبه
شماره آیه:《۳۶》
#آیه: إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ ۚ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ ۚ وَقَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ
#ترجمه: تعداد ماه ها نزد خداوند در کتاب الهى، از آن روز که آسمان ها و زمین را آفریده، دوازده ماه است. که چهار ماه از آن، ماه حرام است. (و جنگ در آن ممنوع مى باشد.) این، آئین ثابت و پابرجا (ى الهى) است! بنابراین، در این ماه ها به خود ستم نکنید (و از هر گونه خونریزى بپرهیزید)! و با مشرکان، دسته جمعى پیکار کنید، همان گونه که آنها دسته جمعى با شما پیکار مى کنند. و بدانید خداوند با پرهیزکاران است.
#تفسیر_آیه
آتش بس اجبارى
از آنجا که در این سوره بحث هاى مشروحى پیرامون جنگ با مشرکان آمده است در دو آیه مورد بحث، اشاره به یکى دیگر از مقررات جنگ و جهاد اسلامى شده و آن احترام به ماه هاى حرام است.
نخست مى گوید: «تعداد ماه ها در نزد خدا در کتاب آفرینش از آن روز که آسمان و زمین را آفرید دوازده ماه است» (إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فی کِتابِ اللّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الأَرْضَ).
تعبیر به «کِتابِ اللّهِ» ممکن است اشاره به قرآن مجید یا سایر کتب آسمانى باشد، ولى با توجه به جمله «یَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الأَرْضَ» مناسب تر این است که به معنى کتاب آفرینش و جهان هستى باشد.
به هر حال، از آن روز که نظام منظومه شمسى به شکل کنونى صورت گرفت، سال و ماه وجود داشت، سال، عبارت از یک دوره کامل گردش زمین به دور خورشید، و ماه، عبارت از یک دوره کامل گردش کره ماه به دور کره زمین، که در هر سال ۱۲ بار تکرار مى شود.
این در حقیقت یک تقویم پر ارزش طبیعى و غیر قابل تغییر است که به زندگى همه انسان ها یک نظام طبیعى مى بخشد و محاسبات تاریخى آنها را به دقت تنظیم مى کند، و این یکى از نعمت هاى بزرگ خدا براى بشر محسوب مى شود، آن چنان که در آیه ۱۸۹ سوره «بقره»: یَسْئَلُونَکَ عَنِ الأَهِلَّةِ قُلْ هِىَ مَواقِیْتٌ لِلْنّاسِ وَ الْحَجِّ: «درباره «هلال هاى ماه» از تو سؤال مى کنند، بگو: آنها بیان اوقات (و تقویم طبیعى) براى (نظام زندگى) مردم و تعیین وقت حج است» مشروحاً بحث کرده ایم.
سپس اضافه مى کند: «از این دوازده ماه چهار ماه، ماه حرام است» (مِنْها أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ) که هر گونه جنگ و نبرد در آن حرام است.
بعضى از مفسران تحریم جنگ در این چهار ماه را از زمان «ابراهیم خلیل»(علیه السلام)مى دانند که در عصر جاهلیت عرب نیز به عنوان یک سنت به قوت خود باقى بود، هر چند آنها طبق امیال و هوس هاى خود گاهى جاى این ماه ها را تغییر مى دادند.
ولى در اسلام همواره ثابت و لا یتغیر است که سه ماه آن پشت سر هم «ذى القعده»، «ذى الحجه» و «محرم» و یک ماه جدا است و آن ماه «رجب» است و به قول عربها سه ماه «سَرْد» (یعنى پشت سر هم) و یک ماه «فَرْد» است.
ذکر این نکته لازم است که: تحریم جنگ در این ماه ها در صورتى است که جنگ از ناحیه دشمن به مسلمانان تحمیل نشود.
اما در صورت تحمیل، بدون شک مسلمانان باید به پا خیزند و دست روى دست نگذارند; زیرا احترام ماه حرام از ناحیه آنان نقض نشده، بلکه از ناحیه دشمن نقض گردیده است.
آنگاه براى تأکید مى گوید: «این آئین، ثابت، پا بر جا و تغییرناپذیر است» (ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ) نه رسم نادرستى که در میان عرب بود، که با میل و هوس خویش آنها را جابه جا مى کردند.
از پاره اى از روایات استفاده مى شود تحریم جنگ در این چهار ماه علاوه بر آئین ابراهیم(علیه السلام) در آئین یهود، مسیح و سایر آئین هاى آسمانى نیز بوده است و جمله «ذلِکَ الدِّیْنُ الْقَیِّمُ» ممکن است اشاره به این نکته نیز بوده باشد، یعنى از نخست، در همه آئین ها به صورت یک قانون ثابت وجود داشته است.
پس از آن مى گوید: «در این چهار ماه به خود ستم روا مدارید با شکستن احترام آنها خویش را گرفتار کیفرهاى دنیا و مجازات هاى آخرت نسازید» (فَلا تَظْلِمُوا فیهِنَّ أَنْفُسَکُمْ).
ولى از آنجا که ممکن بود تحریم جهاد در این چهار ماه وسیله اى براى سوء استفاده دشمنان بشود و آنها را در حمله به مسلمین جسور کند در جمله بعد اضافه مى کند: «با مشرکان به طور دسته جمعى پیکار کنید، همان گونه که آنها متفقاً با شما مى جنگند» (وَ قاتِلُوا الْمُشْرِکینَ کَافَّةً کَما یُقاتِلُونَکُمْ کَافَّةً).
یعنى، با این که آنها مشرکند و بت پرست و شرک سرچشمه پراکندگى است ولى با این حال در یک صف واحد با شما مى جنگند، شما که موحدید و یکتا پرست و توحید آئین اتحاد و یگانگى است، سزاوارتر هستید که وحدت کلمه را برابر دشمن حفظ کنید و در یک صف همچون یک دیوار آهنین در مقابل دشمنان بایستید.
و سرانجام مى فرماید: «و بدانید اگر پرهیزگار باشید و اصول تعلیمات اسلام را دقیقاً اجراء کنید، خداوند پیروزى شما را تضمین مى کند; زیرا خدا با پرهیزگاران است» (وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقینَ).
✍تهیه و تنظیم : عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥تشکر ویژه از شبکه ی سه بابت این تبلیغ مهم
⛔️ حکم #کاشت_ناخن برای آدمی که ناخن میذاره و آرایشگری که این کار رو انجام میده....
💥حتما ببینید و نشر بدید👌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️میگفتن دهه هشتادی ها و نسل زدی ها دیگه مثل قدیم نیستن، احترام به بزرگتر براشون مهم نیس و دنبال رشد وپیشرفت نیستن...
🔸اما هادی ساروی وقتی رسید ایران مدالش رو انداخت گردن مادرش و این صحنه زیبا رو خلق کرد.
این بچه ها ثابت کردن میشه
هم دهه هشتادی بود
هم قهرمان
هم با ادب و با اخلاق
--------------
☑️اولین نفر از قم با خبر شوید
اخبارموثق |جذاب |فوری قـم👇
💢
http://eitaa.com/joinchat/1031798786C1a8f8517c9
حالات همسر بانو امین جناب آقای معین التجار پس از دریافت کتاب ( اربعین هاشمیه ) ایشان و متوجه شدنِ رسیدن همسرش به درجه اجتهاد 👇👇👇
بخش اول: همسر با اخلاص
کتاب اربعین هاشمیه که تازه به دستش رسیده بود را برداشت و زودتر از همیشه حجره را ترک و به سمت خانه رفت.
باورش سخت بود.
همسری که تمام لباسهای شوهرش را خودش دوخته و در کارهای خانه سنگ تمام گذاشته بود.
همسری که هر روز تا جلوی درب بدرقه اش میکرد و هنگام ورود با تواضع و محبت به استقبالش می آمد.
همسری که مهمانهای زیاد او را با خوش رویی پذیرایی میکرد.
همسری که هیچ وقت گله و شکایتی از حجم کارهای خانه نکرده بود.
باورش نمیشد که این اجازه نامه ها مربوط به او باشد.
صفحه آخر کتاب نشان میداد همسر دانشمندش اجازه اجتهاد و استنباط احکام شرعی را از بالاترین مراجع زمان گرفته بود.
گامهایش را تندتر کرد تا زودتر به منزل برسد. احساس تعجب و خوشحالی و افتخار در هم آمیخته و سراسر وجودش را فراگرفته بود و عجیبتر از همه اینکه همسرش در اینباره هیچگاه چیزی به او نگفته بود.
البته شاید خیلی هم نباید تعجب میکرد. با آن پشتکار و صبوری و اخلاصی که از بانو دیده بود حقش بود که چنین بشود. خود بانو گفته بود که علم را می آموزد نه برای خود علم بلکه به عنوان مقدمه ای برای قرب خدا و خودسازی و معرفت النفس.
از دست دادن هفت فرزند و در عین حال شاکر بودن کار هر زنی نیست.
می دانست که بانو حتی کارهای خانه را هم با نگاهی متفاوت مینگرد و به کارهای خانه هم رنگ و بوی الهی و سلوک داده است.
شنیده بود که بانو وقتی خانمهای دیگر را موعظه میکند میگوید: اگر بناست نفس انسان به وسیله ریاضت از تعلق و حب دنیا خلاص شود پس چه ریاضتی بهتر از خوب خانه داری کردن و خوب همسرداری کردن!
شنیده بود که میگفت: هیچ ریاضت نفسی مانند خانهداری نیست. لذا بهترین خانهداریها را میکرد.
دائما میگفت زن از خانه شوهر به بهشت میرود، از خانه شوهر هم به جهنم میرود.
خود معین التجار پیش قدم شده بود تا بانو بتواند علاوه بر کارهای خانه به تحصیل علم هم بپردازد ولی نمیدانست بانویش آنقدر دانشمند شده که چنین کتابی چاپ کرده و در انتهای کتاب اجازه مراجع وجود دارد مبنی بر اجتهاد بانو.
اتفاقی امروز یکی از دوستانش به حجره آمده بود و کتاب "اربعین هاشمیه" که همسرش نوشته بود و با عنوان بانوی ایرانی امضا شده بود را نشانش داده بود.
وای! چرا امروز هر چه تندتر گام برمیدارد خانه دورتر میشود. انگار شوق رسیدن به خانه مسیر را طولانی کرده.
یاد خاطره ای از بانو در ذهنش جولان میکند. بانو گفته بود روزی دایه، دختر چهارساله و طفل شیرخوارم را نزدم آورد. از دور که میآمد قلبم از محبت مادری برای دخترکم از جا کنده شده بود.
آن گاه که جگر گوشه ام را شیر میدادم محو جمال او شده بودم، او را بوسیدم و احساس عجیبی سراپای وجودم را فرا گرفت. انگار تمام قلبم به سوی او میرفت.
هنوز از این حالت روحی ساعتی نگذشته بود که نوزاد بیمار شد و در کمتر از یک روز از دنیا رفت. دختر چهار ساله هم به فاصله یک هفته درگذشت و مادر را تنها گذاشت.
گویا خدا میخواست بانو هر چه بیشتر و بیشتر از دنیا و تعلقات دنیایی رها شود و قلبش هر چه بیشتر متوجه آن گمشده اش باشد.
خود بانو گفته بود از کودکی احساس میکردم گمشده ای دارم و دنبال آن میگردم ولی نمیدانم آن را کجا و چگونه جستجو کنم تا اینکه خداوند با اشراق به قلبش راه را نشان داده بود ولی عطشش را صد چندان کرده بود.
همین عطش و اشتیاق بود که از چهارسالگی او را پای درس نشانده بود و به جای بازیهای کودکانه، عاشق مطالعه و شنیدن از خدا و اولیای خدا کرده بود.
حالا بانو درگذشت هفت فرزندش را بخشی از آزمایش الهی میدید و همانند ابراهیم علیه السلام باید در امتحانات الهی استقامت میکرد و شکرگزاری.
استادش آیه الله میر سید علی نجف آبادی گفته بود روزی که شنیدم فرزند ایشان فوت کرده فکر کردم خانم دیگر درس را تعطیل خواهد کرد ولی دو روز بعد خدمتکار ایشان سراغ من آمد تا برای تدریس به منزل ایشان بروم و من از علاقه او به تحصیل سخت تعجب کردم.
خیلی وقتها بانو این ابیات را زمزمه میکرد.
آن کس که تو را شناخت جان را چه کند // فرزند و عیال و خانمان را چه کند
دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی // دیوانه تو هر دو جهان را چه کند
معین التجار بالاخره به خانه رسید. به به عجب بوی غذایی در خانه پیچیده است. چقدر امروز احساس خوشبختی میکند. مگر چند مرد در این دنیا وجود دارند که دستپخت یک بانوی فقیه و مفسر و عارف را خورده باشند
31.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 توصیه های اربعینی ۴
🔹 چکار کنیم توی پیاده روی اربعین کمردرد نگیریم؟!
#حکیم_محسن_اسماعیلی
#توصیه_اربعینی
📡دسترسی سریع به صفحات
رسمی ما در شبکه های اجتماعی👇👇👇
🌐zil.ink/tayyebestan_sb
امام صادق علیه السلام:
🔹 إذَا أَرَدْتَ زِيَارَةَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَزُرْهُ وَ أَنْتَ كَئِيبٌ حَزِينٌ مَكْرُوبٌ شَعِثاً مُغْبَرّاً جَائِعاً عَطْشَاناً فَإِنَّ اَلْحُسَيْنَ قُتِلَ حَزِيناً مَكْرُوباً شَعِثاً مُغْبَرّاً جَائِعاً عَطْشَاناً وَ سَلْهُ اَلْحَوَائِجَ وَ اِنْصَرِفْ عَنْهُ وَ لاَ تَتَّخِذْهُ وَطَناً .
🔸 وقتی به زیارت حسین (علیه السلام) میروی غمگین و شکسته و اندوهناک و ناراحت و ژولیده و گرفته و گرسنه و تشنه باش که همانا حسین (علیه السلام) غمگین و شکسته و اندوهناک و ناراحت و ژولیده و گرفته و گرسنه و تشنه بود و از او حاجاتت را بخواه و برگرد و آنجا را وطن قرار نده.
📚 کامل الزيارات (باب الثالث عشر)
جلد ۱ صفحه ۱۳۱
#زیارت_اربعین
🍃🍃شهادت عمار بن یاسر (37ق)
🍃در این روز (سنه 37ه)، موافق تاریخ مسعودى و تذکره سبط، شهادت عمار یاسر در صفین واقع شده.
🍃بدانکه چون روز پنجشنبه نهم صفر شد جناب امیر المومنین (ع ) در صفین به مبارزت بیرون شد و جنگ سختى شد و در آن روز عمار یاسر دادمرد و مردانگى میداد و میفرمود:
🍃انى لارى وجوه قوم لایزالون یقاتلون حتى یرتاب المبطلون والله لوهزمو ناحتى یبلغوا بناسعفات هجرلکنا على الحق و هم على الباطل ."1"
🍃پس حمله کرد و جنگ نمایانى نمود و برگشت به موضع خود و طلب آبى نمود زنى از بنى شیبان کاسه شیر از براى او آورد عمار چون کاسه شیر را دید گفت: الله اکبر، امروز روزى است که شهید شوم و دوستان خود را در آن سراى ، ملاقات نمایم .
پس رجز خواند و مقاتله کرد تا آنکه ابوالعاویه (الهاویه خ ل ) عاملى و ابوحراءسکسکى در آخر روز او را شهید کردند و در آنوقت از سنین عمر شریفش ، نودوسه سال گذشته بود.
🍃شهادت عمار بر امیرالمؤمنین (ع ) خیلى اثر کرد و آنحضرت بر او نماز بگذاشت و در صفین مدفون گردید رضوان الله علیه .
🍃در مجالس المؤ منین است که چون عماریاسر شربت شهادت نوشید، امیرالمؤمنین (ع ) بر بالین او آمد و سر او را بر زانوى مبارک نهاده و فرمود:
🍃الا ایها الموت الذى لست تارکى
ارحنى فقد فنیت کل خلیلى
أراک مضرابالذین أحبهم
کانک تنحونحو هم بدلیلا"2"
پس زبان بکلمه (انالله و اناالیه راجعون ) گشود و فرمود: هر که از وفات عمار یاسر دلتنگ نشود او را از مسلمانى نصیب نباشد.خداى تعالى بر عمار رحمت کند در آن ساعت که او را از نیک و بد سوال می کنند.هر گاه که در خدمت رسول (ص ) سه کس دیدم ، چهارم ایشان عمار بوده و اگر چهار کس دیده ام ، عمار پنجم ایشان بود، نه یکبار عمار را بهشت واجب شده ، بانکه بارها استحقاق آنرا پیدا کرد جنات عدن او را مهیا و مهنا باد که او را بکشتند و حق با او بود و او یار حق بود چنانکه رسول خدا صلى الله علیه وآله در شان او فرمود: ( یدورمع عمار حیث دار)"3"
بعد از آن على علیه السلام گفت : کشنده عمارو دشنام دهنده و رباینده سلاح او با آتش دوزخ معذب خواهد شد آنگاه قدم مبارک پیش نهاده، بر عمار نماز گزارد و بدست همایون خویش او را در خاک نهاد رحمة الله ور ضوانه علیه و طوبى له و حسن ماءب .
🍃شیخ ما، محدث نورى نورالله مرقده ، در (نفس الرحمن ) فرموده : واقعه نهروان در این روز، سنه 38 بوده و خوارج نهروان تمام کشته گشتند بجز نه نفر و از مقتولین (ذوالثدیه ) جد احمد بن حنبل بوده از لشکر امیر المؤ منین (ع ) ده نفر کشته نگشت چنانچه آن حضرت خبر داده بود از تمام آنچه ذکر شد.
"1-بحار الانوار،ج33،ص21،شرح نهج البلاغه،ج10،ص104،هردو با اندکی تفاوت.
2-بحار الانوار،ج33،ص20.
3-همان،ج44،ص34"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 سخنان حضرت آیتالله خامنهای در ۵۰ سال قبل و پیشبینی برگزاری کنگرۀ عظیم اربعین در سرزمین کربلا
💥 اربعین یعنى میعاد شیعیان در یک کنگرۀ بینالمللى، جهانى، در یک سرزمینى که خود آن سرزمین خاطرهانگیز است؛ سرزمین خاطرهها است؛ خاطرههاى باشکوه، خاطرههاى عظیم؛ سرزمین شهدا، مزار کشتهشدگان راه خدا. اینجا جمع بشوند پیروان تشیّع، و دست برادرى و پیمان وفادارىِ هرچه بیشتر ببندند. این اربعین است. ۱۳۵۲/۱۲/۲۴
🔹اگر شما هم مایلید در راهی کردن افراد کمبرخوردار به کنگرۀ بینالمللی اربعین سهیم باشید، بسمالله...
💳شماره کارت:
5892107046685007
6037997950492075
بنام "گروهجهادیشهیدحاجقاسمسلیمانی"
لطفاً فیش های واریزی را به شناسۀ زیر ارسال بفرمایید:
@im_enqelabi
@fakhrian_ir