هدایت شده از مهاجر
موضوع تفکیک جنسیتی در آموزش فقط جزو دغدغههای ایران محسوب نمیشود و کشورهای مختلفی در جهان بهخصوص جوامع غربی گرایش بیشتری نسبت به گذشته به جداسازی زن و مرد در محیطهای آموزشی به ویژه در مدارس از خود نشان دادهاند و تعداد مدارس تکجنسیتی در برخی کشورها در حال افزایش است.
امروزه علاقه روز افزون عمومی در غرب به فضاهای آموزشی تک جنسیتی انکار ناشدنی است و تحقیقات متعددی نیز سودمندی اتخاذ چنین سیاستی را لااقل به صورت انتخابی و برای برخی از افراد نشان دادهاند که در یکی از جدیدترین نمونهها میتوان به گزارش اندیشکده آمریکایی «آمریکن انترپرایز» اشاره کرد که تحت عنوان «آموزش تکجنسیتی شما را باهوشتر میکند» و به قلم مایکل استرین (Michael R. Strain) منتشر شده است.
«آمریکن انترپرایز» در گزارش خود به تحقیقی از کرابو جکسن (C. Kirabo Jackson) با عنوان «تاثیر آموزش تکجنسیتی در بازدهی آکادمیک و جرایم» استناد کرده که کشور "ترینیداد و توباگو" (واقع در شمال آمریکای جنوبی) یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه دریای کارائیب را مورد تحقیقاتی برگزیده است.
در سال 2010، وزارت آموزش و پرورش ترینیداد و توباگو 20 مدرسه متوسطه دارای عملکرد پایین را از حالت مختلط به تکجنسیتی تغییر داد. نگارنده این مقاله با بررسی این تغییرات دست به شناسایی اثر سببی آموزش تکجنسیتی (مانند کیفیت عملکرد معلمان) زد. هم پسران و هم دخترانی که در گروههای تکجنسیتی قرار داشتند، توانستند در درسهای آکادمیک و امتحانات ملی عملکرد بهتری از خود نشان دهند. علاوه بر این، دانشآموزانی که با این وضعیت درس میخوانند، احتمال قویتری وجود دارد که بتوانند مدرک دوره متوسطه خود را بگیرند و تمامی پسران نیز دارای جرائم کمتری هستند. شواهد نشان میدهد این تاثیرات تکجنسیتی هم شامل اثرات مستقیم به خاطر تعامل بین همکلاسیها است و هم شامل اثرات غیرمستقیم از طریق ایجاد تغییرات در رفتار معلمان. از همه مهمتر این که این فواید، بدون ایجاد هیچگونه هزینه مالی بدست میآید.
اندیشکده آمریکایی در ادامه با اشاره به قدمت دهها ساله مباحث مربوط به مزایای آموزش تکجنسیتی در آمریکا و دیگر کشورها مینویسد: «موافقان آموزش تکجنسیتی، این امر را همانند نوشدارویی برای حل مشکلات جنسیتی مرتبط با آموزش میبینند، از جمله حضور کمرنگ در حوزههای ریاضی و علوم و مشکلات رفتاری پسران. مخالفان بر این اعتقادند که هیچ سودی در آموزش دختران و پسران به صورت مجزا از هم وجود نداشته و ممکن است برخی اثرات اجتماعی زیانبار به همراه داشته باشد».
گزارش «آمریکن انترپرایز» و بسیاری از تحقیقات دیگر نظیر مقاله «انجمن جنسیت و آموزش و پرورش GEA»، نشان میدهد که بازگشت به فضاهای تکجنسیتی بهویژه در مدارس که پس از طرد این فضاها به دنبال انقلاب فمینیستی (از حدود دهه 1970) منزوی شده بود، مورد توجه جدی دوباره قرار گرفته است.
در گذشته و حتی تا کنون، در آموزش تکجنسیتی بیشتر دغدغهها متوجه وضعیت دختران در مدارس مختلط بود، اما اکنون مزایای خاص مدارس کاملا پسرانه برای پسران نوجوان نیز مورد بررسی قرار گرفته که این امر نیز به گسترش هر چه بیشتر آموزش تکجنسیتی و موج فزاینده علاقهمندی به آن کمک خواهد نمود.
گزارش اندیشکده آمریکایی نیز به نتایج تحقیقات آموزش تفکیکی برای هر دو جنس اشاره کرده است: «بر اساس نتایج، آموزش تکجنسیتی میتواند بازدهی هم پسران و هم دختران را بهبود بخشد. پس از سه سال تحصیل در مدرسه متوسطه تکجنسیتی، هم پسران و هم دختران نمرات بالاتری در امتحانات استاندارد بهدست آوردند. پنج سال بعد، احتمال شرکت در دورههای پیشرفته و قبول شدن در آنها بسیار بیشتر بود. در بلندمدت، احتمال اینکه هم پسران و هم دختران دوره متوسطه را به اتمام برسانند، بسیار بیشتر بوده و نمرات لازم جهت ورود به دورههای دانشگاهی را بدست آوردند. از همه مهمتر اینکه احتمال روی آوردن پسران به جرایم بسیار کمتر شد. به طور کلی، نتایج حاکی از این است که شرکت در گروههای تکجنسیتی نمرات را بهبود بخشیده و در درازمدت بازدهی تحصیلی را افزایش میدهد، مانند ورود به دورههای پیشرفته، تکمیل دوره دبیرستان، و کاهش اعمال خلاف».
اکثر این تحقیقات در رابطه با آموزش تکجنسیتی در کشورهای غربی که بسیاری برای مخالفت و غیرعلمی نشان دادن این موضوع، آن را به فرهنگ، سنت و اخلاق پیوند میزنند، نشان میدهد که اصالت این نوع آموزش بیپایه و اساس نیست؛ بهخصوص برای کشور ما که مسئله آموزش تکجنسیتی هر از چندی محل بحث و گفتوگو میشود، مطالعه و بررسی این تحقیقات غربی میتواند حاوی نکاتی مهمی برای سیاستگذاری آموزشی ما باشد.
#شبهه
با سلام این شبهه بین تعدادی از دوستان مذهبی بنده پیش امده لطفا اساتید کمک کنند.
در خون شهیدانی که در اغتشاشات اخیر شهید شدند اقای رییسی هم سهیم است چرا که کسی را که (شمعخانی) دستور داده بود پلیس بدون اسلحه به مقابله با اراذل و اوباش برود برکنار نکرد و همین آقا چون دبیر سورای عالی امنیت ملیست دستورمماشات داده.
با تشکر
هدایت شده از مهاجر
#پاسخ #بصیرت #فرصت_دادن_مخالفین
امیرالمؤمنین (علیه السلام) جنگ صفین را طول میداد. گفتند: یاعلی چرا شما خودت هم جنگ ر اطول میدهی؟ میفرمود: به خدا قسم جنگ را طول نمیدهم مگر برای اینکه فرصتی بدهم تا صف جاهلان فریب خورده و معاندان جدا شود و برخی از لشکر دشمن پشیمان شوند و به ما بپیوندند! اگر زود بجنگم و اینها کشته شوند، جهنمی خواهند شد!
یکی از علل مهم فرصت دادن به جبهه مخالف به جهت بصیرت دهی و روشنگری مردم است. تا صف فریب خوردگان از آشوبگران جدا شود.
در مواجهه با رویدادهای مختلف سیاسی و فتنههایی که در جامعه رخ میدهد، داشتن بصیرت از مهمترین مسائل است. در فتنه ها بصیرت مردم باعث خاموش شدن آتش فتنه آشوبگران و دشمنان داخلی و خارجی شد.
در جنگ صفین یکی از کارهای مهم جناب عمار یاسر تبیین حقیقت بود. چون آن جناح مقابل که جناح معاویه بود، تبلیغات گوناگونی داشتند.
همینی که حالا امروز به آن جنگ روانی میگویند، این جزو اختراعات جدید نیست، شیوههاش فرق کرده؛ این از اول بوده. خیلی هم ماهر بودند در این جنگ روانی؛ خیلی. آدم نگاه میکند کارهایشان را، میبیند که در جنگ روانی ماهر بودند.
تخریب ذهن هم آسانتر از تعمیر ذهن است. وقتی به شما چیزی بگویند، سوءظنی یک جا پیدا کنید، وارد شدن سوء ظن به ذهن آسان است، پاک کردنش از ذهن سخت است. لذا آنها شبههافکنی میکردند، سوء ظن را وارد میکردند؛ کار آسانی بود.
این کسی که از این طرف، خودش را موظف دانسته بود که در مقابل این جنگ روانی بایستد و مقاومت کند، جناب عمار یاسر بود، که در قضایای جنگ صفین دارد که با اسب از این طرف جبهه، به آن طرف جبهه و صفوف خودی میرفت و همین طور این گروههائی را که - به تعبیرِ امروز، گردانها یا تیپهای جدا جدای از هم - بودند، به هر کدام میرسید، در مقابل آنها میایستاد و مبالغی برای آنها صحبت میکرد؛ حقائقی را برای آنها روشن میکرد و تأثیر میگذاشت. یک جا میدید اختلاف پیدا شده، یک عدهای دچار تردید شدند، بگو مگو توی آنها هست، خودش را بسرعت آنجا میرساند و برایشان حرف میزد، صحبت میکرد، تبیین میکرد؛ این گرهها را باز میکرد.
«فتنه» ویژگیهایی دارد که تنها راه مقابله با آن «روشنگری و تبیین» است. اول خصوصیتِ حوادث فتنهگون این است که «فضا را فضای غبارآلود میکند. شعار طرفداری از قانون میدهند، عمل صریحاً بر خلاف قانون انجام میدهند.»
«یک کلمهی حق را با یک کلمهی باطل مخلوط میکنند، حق بر اولیاء حق مشتبه میشود.» علت آن است که «دشمنان ملت از شفاف بودن فضا ناراحتند؛ فضای شفاف را برنمیتابند؛ فضای غبارآلود را میخواهند... فضای غبارآلود، همان فتنه است.» و در پی آن «شناخت مهاجم و مدافع دشوار است، شناخت ظالم و مظلوم دشوار است، شناخت دشمن و دوست دشوار است.»
در این فضا هدف این است که «دشمنِ صریح بتواند چهرهی خودش را پنهان کند، وارد میدان شود و ضربه بزند.»
«بصیرت، نورافکن است؛ بصیرت، قبلهنما و قطبنماست و لذا بیبصیرتها فریب میخورندو در جبههی باطل قرار میگیرند؛ بدون اینکه خود بدانند.
بنابراین باید فتنه را شناخت، اسیر اوضاع تشبه حق و باطل نشد و سعی کرد با استفاده از عنصر بصیرت به سراغ رفع فتنه رفت. راهکار خنثیسازی فتنه، بصیرت و تبیین و روشنگری است.
گرچه برخوردهای امنیتی و انتظامی در برابر آشوبگران امری لازم و بدیهی اس لکن علاجِ فتنه های اجتماعی عبارت است از تبیین حق وروشنگری. دشمن برای ایجاد فتنه نیاز به همراهی مردم دارد لذا حق وباطل را ممزوج می کند تا مردم فریب بخورند ودر فتنه با اهداف دشمن همراه شوند. لذا اولین وظیفه دلسوزان نظام تبیین حق است تا دشمن را خلع سلاح کنند. در مرحله بعد برخورد سخت با مخالفین بسیار آسان خواد شد.
#سوال
سلام علیکم. اینکه اهل سنت نبوت رو قبول دارند، ولی حرف های پیامبر رو گوش نمیکردند خصوصا در رابطه با جانشینی، الان که در عصر ارتباطات هستیم و این همه تبلیغ صورت میگیره در خصوص جانشینی بلافصل حضرت علی، آیا مذهب اینها مورد پذیرش هست؟؟
هدایت شده از مهاجر
2️⃣ #پاسخ #وحدت
روایت دیگری هست که راوی از امام صادق(ع) می پرسد: شیوه برخورد صحیح با خویشاوندان و دیگران(اهل سنت) چگونه است؟ امام فرمودند: به امامان خودتان نگاه کنید که چطور برخورد می کنند. امامان شما در بین آنها رفت و آمد دارند و از بیماران آنها عیادت می کنند. امام شما به تشیع جنازه آنها می روند و اگر امانتی از آنها می گیرند به آنها رد می کنند. امام شما در محکمه برای آنها ادای شهادت می کنند. شما هم به امام خودتان اقتدا کنید.
یکی از مواردی که در این روایات ذکر شده عبارت (صلوا فی عشایرهم) است. یعنی بروید بین آنها و نماز اقامه کنید. این مساله در استفتاء مرحوم امام خمینی(ره) هم ذکر شده است که در پاسخ به سوالی راجع به جواز شرکت در نماز جماعت اهل سنت می فرماید: "در مورد تقیه شرکت در نماز جایز و نماز صحیح است و مختص به مورد ضرورت نیست." و از کلمه صحیح است ما برداشت می کنیم که حتی اعاده هم نیاز ندارد.
اینجا لازم هست متذکر بشوم که تقیه دو صورت دارد: یکی تقیه خوفی است و دیگری تقیه مداراتی. تقیه خوفی مشخص است، ولی تقیه مداراتی برای حفظ وحدت و مصالح مسلمانان است و این فتوای امام خمینی(ره) هم در راستای همین وحدت مداراتی به جهت حفظ وحدت مسلمانان است.
در روایت صحیحه ابی اسامه امام صادق(ع) می فرمایند که چیزی بهتر از خباء نیست. و اضافه می فرمایند که خباء تقیه است. و این تقیه به اذعان علما تقیه مداراتی منظور بوده است.
آیاتی از قرآن کریم تبعات اختلاف و تفرقه را متذکر شده است.
"اطیعوا الله و رسوله و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم و اصبروا ان الله مع الصابرین" که در این آیه نتیجه اختلاف و تفرقه را سست شدن و از بین رفتن نیرو بیان می شود. شاید امر به صبر در انتهای آیه اشاره به این مطلب باشد که حفظ وحدت و باهم بودن نیاز به صبر و شکیبایی هم دارد.
"و لاتکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جاءهم البینات اولئک لهم عذاب عظیم" در این آیه عقوبت کسانی که تفرقه در دین می کنند عذاب عظیم و بزرگ الهی ذکر شده است.
"ان الذین فرقوا دینهم و کانوا شیعا لست منهم فی شی انما امرهم الی الله ثم ینبئهم بما کانوا یعملون"(۱۵۹انعام)آن کسانی که امت اسلام را دسته دسته و تقسیم می کنند هیچ رابطه ولایی با پیامبر(ص) ندارند و از باب تهدید می فرماید حساب آنها با خدا است.
مرحوم امام خمینی (ره) در سخنی که در صحیفه نور از تفرقه به خودکشی و انتحار تعبیر می کنند؛ و در جای دیگری می فرمایند: اعتصام به حبل الله دستور و امر الهی است و کسی که از آن تخلف کند کار حرامی مرتکب شده است و به اسلام و مسلمانان خیانت کرده است.
ما باید بدانیم که قوت و قدرت ما در وحدت و یکپارچگی ماست و اگر نگاهی به انقلاب اسلامی هم بیاندازیم این نتیجه را به وضوح می بینیم که این وحدت چقدر آثار مثبت داشته است.
هدایت شده از مهاجر
1️⃣#پاسخ #وحدت
💠نخیر قطعا مذهب حق همان مذهب تشیع است وادله عقلی و نقلی در اثبات این مذهب کافی است
https://www.hawzahnews.com/news/454911
https://fa.wikifeqh.ir/%D8%AD%D9%82%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AA%20%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8%20%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86
لکن اگر مراد شما از این سوال وحدت شیعه وسنی است در جواب می گوییم:
مراد از وحدت قطعاً وحدت مذهبی نیست؛ یعنی اینکه این به مذهب آن دربیاید، آن به مذهب این دربیاید؛ نه، این قطعاً مراد نیست.
بحث مفهوم وحدت عبارت است از تفاهم، هم بستگی، هم گرایی و همدلی برای رسیدن به یک هدف مشترک و به زانو درآوردن دشمن مشترک. وحدت به معنای دست برداشتن از باورها و اعتقاد مذهبی نیست. متاسفانه عده ای جاهلانه یا مغرضانه اینطور تعبیر می کنند که وحدت همان دست برداشتن از اعتقادات و باورها و اصول مسلم است. این برداشت درستی از وحدت نیست.
در حال حاضر ضرورت وحدت از همه زمان ها روشن تر و بهتر احساس می شود. به خاطر اینکه همه متوجه شدند که اگر متفرق باشیم و وحدت نداشته باشیم دشمن در درون ما نفوذ می کند و تمام انرژی و بود و نبود ما را بر باد می دهد. در نقطه مقابل اگر ما وحدت داشته باشیم می توانیم به پیشرفت های چشمگیری دست پیدا کنیم و با تکیه بر این نقطه قوت دشمن را زمین گیر کنیم.
وحدت چند مرحله و مرتبه دارد:
وحدت سیاسی
وحدت سیاسی عبارت از این است که ما نیروها را بسیج بکنیم در برابر دشمن مشترک. ما یک دشمن مشترک داریم که آمریکا و اسرائیل هست که نباید اجازه بدهیم در مقابل این دشمن مشترک نیروهای ما دچار اصطکاک بشوند و همدیگر را خنثی کنند و این انرژی که در امت اسلام هست با تفرقه و تشطط از بین برود.
قرآن کریم می فرماید: "واعدوا لهم ما استطعم من قوه"یعنی نیروهایتان را جمع کنیم و آماده کنید در مقابل دشمن که بدون تردید یکی از موارد وحدت همین وحدت سیاسی است.
آیات زیادی بر وحدت سیاسی تاکید می کند:انما المومنون اخوه مومنان برادر همدگیر هستند. این اخوت شاید بهترین مصداقش همان برادری سیاسی است. پیغمبر گرامی اسلام وقتی که وارد مدینه شدند مسلمانان را باهم برادر کردند و بین آنها عقد اخوت بستند و فرمودند:"تئاخوا فی الله اخوین اخوین" یعنی در راه خدا دو نفر دو نفر باهم عقد اخوت ببندید و باهم برادر شوید.
وحدت شعاری
وحدت شعاری به این معناست که ما مقدسات همدیگر را محترم بشماریم و از توهین به مقدسات یکدیگر اجتناب کنیم. ما شعارمان را باید واحد قرار دهیم. اتفاقا یکی از قواعد فقهی هم احترام گذاشتن به یکدیگر می باشد. یکی از مصداق های وحدت شعاری تظاهرات روز قدس است که ما باهم در یک صف واحد در تظاهرات شرکت می کنیم و مشت مان را علیه دشمن گره می کنیم. از دیگر مصادیق وحدت شعاری مراسم برائت در حج می باشد که ما می توانیم با یک شعار دشمن شکن این مراسم را به تجلی وحدت تبدیل کنیم.
مراسم اربعین حسینی هم یکی دیگر از موارد وحدت شعاری است؛ که ما می توانیم با شعار واحد امت اسلام را گرد این شعار جمع کنیم و یک قدرت مان را به نمایش بگذاریم. بنده امسال تعدادی از علمای اهل سنت را در مراسم پیاده روی اربعین حسینی مشاهده کردم که برای همبستگی در این مراسم شرکت کرده بودند. لذا ما باید در فرصت هایی مثل اربعین حسینی و روز قدس شعار واحدی را انتخاب کنیم تا دشمن یک حرف واحد را از ما بشنود.
وحدت در مبانی
در وحدت مبانی به جای پرداختن به نقاط اختلاف بر نقاط اشتراک تاکید می کنیم. ما در توحید باهم وحدت داریم در نبوت، قرآن، قبله، زکات، صوم و صلاه باهم وحدت داریم. ما در بحث محبت به اهل بیت یک نقطه مشترک داریم.
متاسفانه عده ای هستند در جهان اسلام گویا منافعشان را در این می بینند که بر نقاط اختلافی تاکید کنند. بخشی از وهابیت و سلفی های تندرو بر نقاط اختلاف تاکید می کنند و آن را برجسته می کنند.
اعمال تفرقه آمیز و اختلاف افکن مخالف نص صریح قرآن کریم و سیره و روش علمای بزرگی مانند جمال الدین اسدآبادی، شیخ محمد عبده و مخصوصا امام امت(ره) می باشد که بر همین نقاط مشترک و وحدت تاکید کرده اند.
امام باقر، امام صادق و امام موسی بن جعفر(علیهم السلام) پیروانشان را دعوت کردند که با برادران اهل سنت با محبت و مهربانی برخورد کنند. به آنها نیکی کنند و از آنها دستگیری کنند. با آنها مراوده داشته باشند. تشیع جنازه آنها شرکت کنند. از بیمار آنها عیادت کنند. در نماز جماعت شان شرکت کنند و نسبت به رد امانت آنها اهتمام بورزند.