یادداشت 500 کلمهای شماره یک
۱۴۰۳/۱/۹
پروسه ای به نام توسعه در نقده !!
@barsakht
شهرستان نقده از دوران بعد از انقلاب اسلامی ایران، به عنوان یکی از مهمترین مراکز قومی کشور با سابقه درگیریهای امنیتی شناخته شده است.البته باید گفت که در بازهی زمانی سالهای اولیه انقلاب، دفاع شیعیان ترک زبان از جان و مال و خاک و ناموس خود در مقابل هجوم و کشتارجمعی ضد انقلاب کردی امری کاملا منطقی و مشروع و مقبول بوده است.
اما مشکل کجاست؟ امروزه 45 سال از انقلاب اسلامی ایران گذشته و هنوز هم در افکار عمومی مردم این شهر، تمامی رفتارها با معیار همان 45 سال اخیر سنجیده میشوند.
این عمل باعث شد که حتی در زمانه فعلی، رفتارها و انتخابهای ما در برهههای حساس سیاسی مانند انتخابات نیز با شاغول ترک و کرد بودن مشخص شوند.
روال کار هم اینگونه است که عدهای به اصطلاح نخبه در روند انتخابات ثبت نام میکنند و با همان معیارها و رفتارهای قوم گرایانه رقابت میکنند و بعد از اینکه مردم به جان هم افتادند و انتخابات تمام شد و مردم به جان هم افتادند، دیگر نه خبری ازمنافع مردم و نه خبری از وظایف و کارکرد نماینده منتخب باقی میماند و نه خبری از توسعه و پیشرفت!!
@barsakht
اما ریشه مشکل ما کجاست؟ کمی که منطقی بنگریم، به نظرمیرسد ما در یک پارادوکس سخت، گیر افتاده ایم و درجا میزنیم.
از یک طرف صرفا فردی را بر اساس قومیت آن انتخاب میکنیم و برایمان فرقی نمیکند که آن شخص چه تخصص و چه شایستگی هایی دارد و از طرف دیگر از همان فرد می خواهیم که ما را سریعا به توسعه برساند و شهر ما بوستان و گلستانی شود در گسترهی ایران!
غافل از اینکه این یک روند آنتاگونیستی آشکار است. یعنی یک روند متضاد و آشتی ناپذیر! یعنی یک روندی که آخر آن میرسد به چرخه باطل توسعه نیافتگی!
هیچ کجای دنیا هیچ دانشمندی را پیدا نمی کنید که توسعه را امری بیرونی بداند! یعنی یک نفر از بیرون برای یک خانه، یک شهر، یک استان و یا یک کشور توسعه بیاورد.
همه میدانیم که توسعه نیازمند عقلانیت، آینده نگری، برنامه ریزی، آموزش و شفافیت است! یعنی توسعه یک پروسه است، نه یک پروژه! دقیقا مشکل ما در شهرستان نقده نیز در همین نقطه است.
هنوز فکر می کنیم که اگر نگذاریم یک ترک یا یک کرد به مجلس برود بهترین کار را برای پیشرفت کرده ایم اما بعد از چهار سال این سوال را تکرار می کنیم که چرا به پیشرفت نرسیدیم؟؟
ما هنوز نمیدانیم کجای کار ما می لنگد!
هنوز محدوده راه ما برای توسعه مشخص نیست غافل از اینکه ما راکب و مرکوب را به شاغول قومی انتخاب کرده ایم و سودای حرکت در مسیری سخت اما دلچسب را در سر داریم!!
مخلص کلام اینکه ریشه تمام مشکلات و عقب ماندگی های ما بر می گردد به همین مسئله! مسئلهی انتخاب! انتخاب بین توسعه یا قوم گرایی افراطی. یعنی همان پروژه ای که برایمان تعریف کرده اند! البته این امر جدا از احترام عقلایی به هویت و قومیت و مذهب افراد است.
✍️ محمد رضوی قره قشلاق
@barsakht
هدایت شده از برساخت
1_8476177255.pdf
5.86M
کتاب دنیای سوفی
نوشته یوستن گاآردر
@barsakht
دنیای سوفی (به نروژی: Sofies verden)، یک رمان فلسفی اثر یوستین گردر و داستانی است که تاریخ فلسفه را به زبان ساده برای نوجوانان تشریح میکند.
یوستین گردر در 1952 در نروژ به دنیا آمد. سالها در برگن فلسفه تدریس کرد و پیوسته در فکر متن فلسفی سادهای بود که به درد شاگردان جوانش بخورد و چون متن مناسبی نیافت، خود نشست و دنیای سوفی را در سال 1991 نوشت.
خلاصه ی کتاب از این قرار است:
@barsakht
داستان از آنجا شروع می شود که، دنیای سوفی با دریافت نامه ای عجیب و جذاب زیر و رو می شود.نامه ای که پر از محتوا و مفهوم بود اما تنها در دو کلمه «تو کیستی» خلاصه میشود!
بله درست است متن تمام نامه همین دو کلمه بود و همین کافی بودتا ذهن سوفی را به اندازه چند برابر سؤالهایی که داشت مشغول خود کند.
اما داستان این نامه ها به همین راحتی تمام نشد چرا که مدتی بعد سوفی نامه های طولانی تر از قبلی دریافت کرد با این مضمون که: جهان چگونه به وجود آمد!
معمای این نامه های مرموز سرانجام با لو رفتن نام ارسال کننده نامه حل شد.
آلبرتو کناکس شخصی است که این نامه ها را برای سوفی ارسال می کرد و قصدش از این کار تدریس فلسفه به سوفی 15 ساله بود!
در ادامه داستان، نامه ها کم کم از حالت چند کلمه ای خارج شده و سوفی را برای پیدا کردن جواب مناسب دو سؤالی که از او پرسیده شده کمک می کند.
در این بین مخاطب کم کم با نظریه های فیلسوفان مختلف دنیا آشنا می شود.چرا که هدف نویسنده بیان ساده فلسفه در قالب داستانی است که برای مخاطب قابل فهم باشد...
و ادامه داستان...
@barsakht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنی با سران کشور آذربایجان:
اسرائیلی ها هم گوشت شما را خواهند خورد و هم استخوان شما را به دور خواهند انداخت.
@barsakht
یادداشت ۴۰۰ کلمهای شماره ۲
۱۴۰۲/۱/۱۸
پروسهای به نام توسعه: آلور یا آلگور
حرف اصلی ما در یادداشت اول این بود که توسعه امری درونی است و در ذات نگاه ما به بحث توسعه با عینک قومی، نوعی تضاد و پارادوکس نهفته است!
@barsakht
اما آیا میتوان برای این روند یک مثال نقض تاریخی یافت؟
پاسخ مثبت است.
ایرانیان از زمانههای تاریخی متفاوت برای تشریح برخی ساختارها و مناسبات اجتماعی خود دست به ابداع مفاهیم متنوعی زدهاند. یکی از این مفاهیم «واره» بوده است. نوعی سیستم و تعاونی سنتی کهن که زنان هر روستا با مبادله کالاهای اضافه بر نیاز خود مانند شیر حیوانات، علاوه بر تامین نیازهای اقتصادی متفاوت، روابط اجتماعی بین خانوادههای روستا را نیز تحکیم میبخشیدند. متاسفانه با گذشت زمان، با بزرگ شدن شهرها و ساختارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، به مرور عملکرد سیستمهای سنتی نیز قابلیت دوام و استحکامبخشی خود را از دست داد و شئونات مدرنیته، بدترین ضربه را بر اینگونه ساحتها وارد کرد.
در استان آذربایجانغربی و شهرستان نقده نیز مفاهیمی از این سنخ بودهاند که روابط بین اقوام کرد و ترک را از نظر معنایی سازماندهی میکردند. مفهوم « آل ور» نیز یکی از همان مفاهیم است. البته برخیها معتقدند که ریشه این مفهوم به «آلگور» بر میگردد که نشانگر تبادلات اقتصادی مردمان و اقوام مختلف ساکن در منطقه بوده است. امروزه غایت ما بازسازی این مفهوم اقتصادی در ساحت سیاسی است. مبنای مبادلات اقتصادی در بین اقوام شهرستان نقده از نظر تاریخی بر اساس اعتماد متقابل بوده و تا امروز نیز همین قاعده در بازارهای محلی شهرستان پا برجاست. مبادلات فرهنگی و اجتماعی نیز همین روال را داشتهاند.
تقریبا از مجلس پنجم به بعد بدلیل تلاش نخبگان سیاسی مقطعی برای پیروزی در انتخابات، ساحت سیاسی این روابط به شدت اتمیزه و قومیت زده شد. از آن سال تا کنون سنتی در جامعه کوچک ما مبنی بر «جبههگیری نامتعارف قومی منفعت طلبانه» بنا نهاده شد که حاصل آن تعمیق شکاف بین قومی در غایت خود بوده است. این روند موجب شده که در هر انتخابات مجلس، ما یک قدم از توسعه به عقبتر رانده شویم. روندی که بروز و ظهور آن فصلی و هر چهارسال یکبار است اما حواشی و تبعات آن تا مدتهای مدیدی بر افکار عمومی و بازار و اقتصاد ما تاثیر منفی میگذارد.
جمعبندی: غایت نظر ما این است که میشود در عین حفظ ساختارهای قومی و احترام به فرهنگها و ارزشهای یکدیگر و با دوری از افراط و تفریط، روندی را برای توسعه و پیشرفت منطقه طراحی کرد که کاملا بومی، فرهنگی، سودآور و فراقومی باشد. در آینده از سازو کارهای طراحی این روند صحبت خواهم کرد.
نکته: نظر به محدودیت برخی پیامرسانها مانند اینستاگرام و رعایت حوصله خوانندگان، سعی میکنم که از این پس یادداشتها را تقریبا در 400 کلمه خلاصه کنم.
@barsakht
انتقام از اسراییل، وعده ای سخت و صادق
@barsakht
✍️ محمد رضوی قره قشلاق
1- ریشه اتفاقات امروز ایران و اسراییل به جنگ غزه و تحرکات منطقه ای ایران و محور مقاومت بر می گردد که اسراییلی ها فکر می کردند با حمله به کنسولگری ایران در دمشق، می توانند به تعبیر خودشان، مقر فرماندهی محور مقاومت در منطقه لبنان و فلسطین و غزه را نابود کنند و با ترور فرماندهان ارشد مقاومت، علاوه بر ایجاد توقف در روند پیروزی های مقاومت و مقابله با شکست غیر قابل ترمیم خود در ماه های اخیر، زمینه را برای آغاز جنگ منطقه ای و کشاندن پای آمریکا به صحنه مستقیم در گیری های میدانی در خاورمیانه مهیا کنند ا این کار افکار عمومی را از شکست خود منحرف نمایند.
2- نوع پاسخ ایران مشخص کرد که عملیات ایران به صورت ترکیبی و با بهره گیری از بخشی از توانمندی های موشکی و پهبادی ایران بوده که قسمت قابل توجهی از این توانمندی ها هنوز برای اسراییل غاصب مخفی است. به نظر می رسد سنجش میزان قدرت ایران در گام دوم برای اسراییلی ها بسیار گران و پشیمان کننده تمام خواهد شد.
3- بعد از حمله موشکی قدرتمندانه ایران، سیر خروج یهودیان از سرزمین های اشغالی سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت. روندی که از بعد از جنگ غزه شروع شده بوده با شدت ادامه خواهد یافت و این به معنای شکست سیاست جمعیت آفرینی و ملت سازی اسراییل در سرزمین های اشغالی است.
4- حوادث شب گذشته و هجوم موشک ها و پهبادهای ایرانی به سمت اسراییل غاصب، تمامی معادلات جهانی را نیز تغییر داده و قدرت نظامی ایران را به صورت آشکار مورد قضاوت افکار عمومی دنیا قرار داد. این روند مشخص می کند که ایران با لزوم حفظ امنیت ملی خود در هر سطحی شوخی ندارد. داستان ژنرال یاماموتوی ژاپنی در جنگ جهانی دوم و اقدامات آمریکایی ها را بخوانید تا متوجه اصالت این ایده شوید.
5- چه اشکالی دارد که ساکنان و مردمان اسراییل هم متوجه شوند که در این چندین سال اشغال، مردم فلسطین و لبنان و یمن چه زجری از اشغال و و حشت و خوف کشیده اند! زحمتش با ما و طعمش با صهیونیستها!
@barsakht
18.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخش از گفتگوی دکتر مرندی با پیرز مورگان، روزنامه نگار و مجری سرشناس انگلیسی ، در مورد پاسخ ترکیبی ایران به اسراییل و اتفاقات این روزهای خاورمیانه را می بینید!!
منطق ایرانی و جبر سیاسی انگلیسی ها و رسانه های غربی در تطهیر صهیونیست ها را نظاره گر هستید!!
@barsakht
چند نکته از بازتاب نبرد ایران با اسراییل:
✍️ محمد رضوی قره قشلاق
@barsakht
1- اسرائیل فکر می کرد که ایران توان پاسخ دهی به اشتباه انها در قضیه سفارت سوریه را در این سطح و حجم ندارد. جرات ایران نشان داد که اصابت هفت موشک مافوق صوت به پایگاه نوآتیم، می تواند دامنه درگیری ها و پاسخ ها را به شدت گستده نماید و این برای اسراییلی ها اصلا جالب نبود.
2- اقدام ایران موجب تعمیق جایگاه آن در موازنه استراتژیک با ابرقدرت ها و در بازی های خاورمیانه ای شد.
3- قدرت عبور موشک های ایران از سامانه گنبد اهنین و فلاخن داوود در گام اول، نشان از توان موشکاها و نیز توان رودرویی ایران با اندکی از توانایی های خود در مقابل تمام توان دفاعی اسراییل بود. این اصل، نتیجه درگیری های آینده را به راحتی مشخص می کند.
4- بحث سطح تسلیحات استراتژیک ایران برای بازدارندگی پایدار در نبردهای احتمالی آینده در خاورمیانه را باید خیلی جدی گرفت.
5- به نظرم این نبرد موجب آگاهی دیگر بازیگران ریز و درشت خاورمیانه از سطح و توان درگیری ایران با آنها شد و از این پس کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان و یا بازیگرانی مانند کردستان عراق جایگاه خودشان را در معادلات ایرانی به راحتی درک خواهند کرد
6- رفتار آینده ایران برای دیگر کشورها و مخصوصا آمریکا و اسراییل تبدیل به پدیده ای غیر قابل پیش بینی از حیث کممیت و کیفیت شده و زمین بازی را تا مدت ها در اختیار ایران قرار داد.
@barsakht
چرا اسراییل به ایران حمله گسترده ای را انجام نداد؟
@barsakht
ایران برای پاسخ به حمله مجدد و احتمالی اسراییل به داخل ایران و یا دیگر نمایندگی های دیپلماتیک خود آمادگی لازم و کافی را داشت و حتی خبرهایی مبنی بر خرید جنگنده و سیستم اس 400 از روسیه نیز به جهان مخابره شد که نقش مهمی رادر بازدارندگی اسراییل داشتند.
اما بحث مهمتر، ترس آمریکا و اروپا از احتمال گسترش دامنه نبرد در خاورمیانه و امکان باخت ان ها در نبرد بزرگتری به نام جنگ اوکراین و روسیه بود که در اینصورت ابرقدرتی ایالات محتده با چالش جدید و جدی تری مواجه میشد.
البته باید به این نکته نیز توجه کرد که حداقل در ابعاد اقتصادی و استراتژیک نیز نمی توان آمریکا را صاحب قدرت گذشته خود دانست.
@barsakht
مورد دوم در احتمال خروج ایران از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای یا همان ان پی تی بود که مصاحبه سردار حق طلب نیز به نوعی این قضیه را به غربی ها القا کرد که اگر به مراکز هسته ای ایران گوشه چشمی داشته باشند ، احتمال خروج ایران از این پیمان و نزدیک شدن به ساخت بمب اتم برای حفظ ایران وجود دارد.
هر چند ما اهل ساختن بمب اتم نیستیم ولی این مصاحبه سردار حق طلب نقش مهمی را در بازی فکری غربی ها در مورد ایران بازی کرد. به همین خاطر بود که اسراییل با انجام اقدامات بسیار محدود و در حد پاسخ به افکار عمومی خود با اقدام ترکیبی ایران برخورد کرد.
#برساخت
#محمد_رضوی_قره_قشلاق
#وعده_صادق
روز یکشنبه دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ در مدرسه دخترانه ۱۷ شهریور شهرستان نقده، علاوه بر پرسش و پاسخ آزاد دانش آموزی، مباحثی را پیرامون پاسخ ترکیبی ایران به رژیم اشغالگر قدس مطرح کردم.
@barsakht
نسل فعلی فارغ از تمامی حجمه های رسانه ای و تبلیغاتی دشمن، به شدت به دنبال دانستن حقایق راستین ایران و انقلاب اسلامی است. امروز این نسل بیش از هر زمان دیگری نیاز به صحبت کردن و شنیدن دارد.
#محمد_رضوی_قره_قشلاق
#برساخت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کریدور آیمک( IMEC ) که قرار بود اسراییل را به محور تبادلات اقتصادی دنیا تبدیل کند چگونه از مدار خارج شد؟؟
نقش طوفان الاقصی و وعده صادق در برهم زدن نقشه آمریکا برای وضعیت اقتصادی اسراییل چه و چگونه بود ؟
@barsakht
RJIR_Volume 4_Issue 10_Pages 51-70.pdf
621.5K
مقاله مدل انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی ره
@barsakht
سخنی با عقلا و نخبگان ترک و کرد نقده و اشنویه
چرا باید از "علی زنجانی حسنلویی" حمایت کرد ؟ (سال۱۳۹۸)
چرا باید از عبدالکریم حسین زاده «حمایت نقادانه» کرد؟ (سال ۱۴۰۳)
نکته مهم: در این متن به غیر از نام افراد و شماره مجالس هیچ تغییری صورت نگرفته است)
@barsakht
انتخابات #دوازدهمین( این بار بخوانید #سیزدهمین) دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه نقده و اشنویه با تمامی حاشیه ها و رفتارهای زشت و زیبای آن به پایان رسیده و سرانجام جناب آقای #علی_زنجانی_حسنلویی(این بار خوانید #عبدالکریم_حسین_زاده) به عنوان نماینده تمامی مردمان اهل تشیع و تسنن منطقه به مجلس راه یافته اند.
فارغ از تمامی ایراداتی که به روند اجماع سازی آشکار و پنهان هر دو قوم ترک و کرد ساکن در منطقه وارد است، مایل هستم چندین موضوع را با نخبگان هر دو قوم عزیز مطرح کنم:
عقلای محترم هر دو قوم نیک میدانند که روند فعلی تا چه میزان باعث تعمیق پروسهی عقب ماندگی درهر دو شهرستان نقده و اشنویه شده و تقابل انتخاباتی ما از یک طرف موجب فرار سرمایه، اندیشه، سرمایه گذار و افراد فرهیخته از هر دو شهرستان و از دیگر سو باعث سلطه نگاه امنیتی و چالشخیز مرکزنشینان بر روندهای سیاسی و اقتصادی نقده و اشنویه شده است . لازم است برای این موضوع بطور اساسی و عاقلانه چاره اندیشی صورت گرفته و روند اجماع سازی تقابلی را از میان برداریم.
نخبگان عزیز : آیا نمیشود در جهانی که حتی شعار آن گذر از بایستههای مدرنیته و پذیرش ساختیابی جدید رفتاری است ، راه حلی منطقی و عقلایی برای حل مشکل تعارض قومیتی پیدا کنیم؟
بدون شک آنچه که در بحث اجماع سازی قومیتی صورت گرفت مخصوص ایام قبل از انتخابات بوده و اینک با مشخص شدن نتیجه انتخابات مجلس #دوازدهم( این بار بخوانید #سیزدهم) ، لازم است تمامی طیف ها ، گروه ها ، قومیت ها و نخبگان قومی در کنار یکدیگر و برای توسعه و آبادانی و پیشرفت منطقه مکمل هم باشیم و برای پیشبرد تمامی اهداف ترقی خواهانه خود، از نماینده منتخب مردم منطقه ، حمایت نقادانه کنیم .
ضمن تبریک به آقای #زنجانی_حسنلویی(این بار بخوانید #حسین_زاده) از ایشان میخواهم برای تفاهم و شنیدن نقد و نظر نخبگان هر دو شهرستان ، بسترهای لازم برای برگزاری جلسات و نشست های آزاد و فراقوم گرایانه را ایجاد کرده و زمینه های همفکری قومیت ها با یکدیگر را مهیا سازند. بدون شک ایجاد چنین بستری بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود اما نتیجه آن در درازمدت خواهد توانست فضای قومیتی هر دو شهرستان را به نفع مصالح و منفعت های همگانی تغییر دهد.
بارها و در نوشته های قبلی اشاره کردهام که پایداری و ایستایی قومیتی ما در گرو رسیدن به درجه ای از دیگر پذیری واقعی و حاکم کردن گفتمان پیشرفت و تلاقی دو امر هویت و منفعت در منطقه است و اتحاد نخبگان متعهّد ما ، مرکزثقل هر دو قوم در بحث تحول و توسعه و منشا رویش و پایداری چنین گفتمانی خواهد بود. واقعیت این است که در سیمای هر دو شهرستان هیچ نشانی از ترقی و پیشرفت دیده نمیشود و روند کنونی به نفع هیچ قومیتی نبوده و نخواهد بود .
سخن آخر اینکه ، مثال نوشته کنونی را با همین عنوان که « چرا باید ازعبدالکریم حسین زاده حمایت کرد؟ » را چندین سال قبل( تقریبا ۹۴) در شماره چهلم نشریه تپش قلم نوشتم. دوستان زیادی بر من نقد و ایراد گرفتند اما سخن من باز همین است که باید از #علی_زنجانی_حسنلویی (این بار بخوانید #عبدالکریم_حسین_زاده) نیز حمایت کنیم. او را نقد کنیم و از او توضیح بخواهیم . با او باشیم و برایمان رنگ ونام و زبان و گویش تفاوتی نداشته باشد.
برای ایشان و نمایندگان سابق آرزوی سلامتی و توفیق از درگاه ایزد منان را خواهانم.
نکته مهم: تا زمانیکه انتخاب های ما بر مدار قومیت است، هیچ تغییری در اصل حرف این متن صورت نخواهد گرفت و ما در حسرت توسعه، به آرزوهایمان غبطه خواهیم خورد.
✍محمد رضوی قره قشلاق
@barsakht
____
جهت پیوستن به کانال تحلیلی سیاسی برساخت در تلگرام و ایتا بر روی @barsakht کلیک کنید.
برنامه زنده اینستاگرامی با موضوع:
« وعده صادق؛ پیشآمدها، پسآمدها و آینده نظم منطقه ای»
میهمان:
استاد ارجمند جناب آقای احمد پورخلیل
کارشناس مسائل سیاسی
مجری و کارشناس:
محمد رضوی قره قشلاق
کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی
زمان: جمعه ساعت ۹ شب
در صفحه اینستاگرام فانوس آذربایجان
به نشانی: @fanoos_Azarbaijan
از شرح ابراهیم بیک تا مصیبت ایران !
@barsakht
یکی از مهمترین و پرمراجعه ترین کتاب هایی که در وصف اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران دوره قاجار به رشته تحریر درآمده است ، کتاب "سیاست نامه ابراهیم بیک مراغه ای" است.
او متولد ایران نبود اما علاقه وافری به ایران داشت بطوریکه پس از اطلاع از لشکر کشی اسکندر به ایران و آتش زدن شهر استخر، پایتخت قدیم ایران ، هیچ گاه نام اسکندر را بر زبان نیاورد.
پدرش در وصیت نامه خود به او سفارش کرده بود که حتمابه ایران مسافرت کند . کتاب سیاحت نامه او شرح حال سفر یک ساله او به ایران است.
جالب اینکه که او پس از دیدن ایران ، از فرط عقب ماندگی این کشور، بیمار شد و بالاخره از دنیا رفت .
عنوان اصلی کتاب او این بود :
سیاحت نامه ابراهیم بیک ،مصیبت ایران
او ایران را در یک جمله اینگونه وصف میکند . به هر کجا که روی، آسمان همین رنگست. (این جمله او عمیق ترین وصف از فقر و عقب ماندگی و بدبختی مردمان این سرزمین است. )در هیچ کجا از ترقیات تجاری و اجرای کارهای سودمند بحال ملک و ملت و حب وطن هموطنان اثری نیست . سکنه این شهر مرده اند ولی زنده اند ، زنده اند ولی مرده اند .
این جملات مختصری از صفحات ۸۳ تا ۸۵ کتاب بنیان های فکری نظریه جامعه ایرانی ، نوشته دکتر تقی آزاد ارمکی بود.
شاید تاریخ ، اینگونه برای ما مرثیه سرایی کرده باشد اما امید دارم مجلس سیزدهم بتواند با همکاری دولت و ترغیب آن برای انجام کارهای دشوار، ذره ای از سایه زشت و سنگین برخی عقب ماندگی ها را از سر این مرز و بوم بردارد. کارهایی بزرگی انجام شده اما در مقابل عظمت مردم ایران، ذره ای بیش نیستند...
✍محمد رضوی قره قشلاق
@barsakht
لزوم بازخوانی اصول ومبانی فکری امام خمینی ره در دهه پنجم انقلاب
@barsakht
فضای فعلی کشور نیازمند تبیین هر چه بیشتر برخی اصول و اندیشه های اساسی امام خمینی ره برای اغلب مسئولین وافکار عمومی جامعه است .
به نظر میرسد بیانات رهبری نزدیک ترین و مستند ترین اندیشه ها به سیره فکری وعملی امام راحل ره بوده و لازم است مشی رهبری در رجوع به اندیشه های امام( ره)به رویه ای عمومی تبدیل شده و در جهت هدایت جامعه به سمت رشد و تعالی دنیوی و اخروی، مورد تاکید و بازخوانی مجدد قرار گیرند.
البته تحول نسلی جامعه در چهل ساله دوم انقلاب نیز ایجاب میکند تا برای برای پرسشگران و منتقدین اوضاع جاری سیاست و حکومت در کشور ، موضع گیری ها و پاسخ هایی اصولی و برمبنای وصیت نامه سیاسی الهی امام ره داده شود و به همین منظور شناخت اصول فکری امام خمینی ره امری ضروری است :
@barsakht
برخی از این اصول عبارتند از :
1- استکبارستیزی ونفی آمریکا به عنوان تروریست بالذاتی که سرتاسر جهان را به آتش کشیده است
2- نفی اسلام امریکایی و شناخت ابعاد سکولار و متحجر آن
3- خود باوری ، استقلال و عدم وابستگی به غرب یا شرق در سیاست خارجی
4- جذب حاکثری – دفع حداقلی در سیاست داخلی
5- ایمان به نقش و جایگاه مردم در سازندگی کشور در عرصه های مختلف سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی
6- حمایت از طبقه محرومین و مقابله با روحیه کاخ نشینی
7- بسط عدالت اجتماعی به عنوان هدف غایی از تشکیل حکومت اسلامی
8- تکیه بر وحدت ملی و انسجام اجتماعی
9- خدمت مسئولین به مردم به عنوان بهترین راه تقویت نظام اسلامی
10- لزوم حرکت به سمت خود کفایی ، خودشناسی و استقلال در تمام ابعاد آن
✍محمد رضوی قره قشلاق
@barsakht
@barsakht
دو روز قبل ( شنبه ۱۴۰۳/۲/۸) بود که از طرف شهرداری با من تماس گرفتند که در یک نشست سیاسی برای کارمندان و کارگران شهرداری از وعده صادق و مسائل سیاسی روز سخنرانی کنم. اولش می گفتم که بهتره از اهمیت کار و کارگر و نقش اونها در توسعه کشور و شهرها بگم ولی همین که شروع کردم به کیفیت و کمیت و چرایی پاسخ ما به اسراییل، دیدم که چه مشتاقانه گوش می دهند! اولش قرار بود یک ربع صحبت کنم ولی به خواسته اونها ، بحث ما تا نیم ساعت طول کشید.
@barsakht
واقعا این قشر خیلی نیاز به کمک دارند! چه کمک مالی و حمایت مادی و چه مباحث سیاسی و اجتماعی.
این کار شهرداری واقعا خیلی زیبا بود. خیلی هم این نشست به دلم نشست! البته با زبان رسا و صریح هم بهشون گفتم که آقایان مسئول باید همیشه دستبوسی شما را بکنند و همه مردم ، زیبایی های شهر را مدیون شما هستند....
بالاخره این نشست برای من خیلی جذاب و دلچسب بود...
@barsakht
وعده صادق، نماد جنگ نهایی ایران و اسرائیل
✍️ محمد رضوی قره قشلاق
@barsakht
در شش ماه اخیر دو عملیات وعده صادق و طوفان الاقصی نمادی از نمایش دو نیروی درگیر در محیط منطقه ای خاورمیانه ای به نام ایران و اسرائیل بودند تا هر کدام قدرت خود را برای احتمال نابودی نهایی طرف مقابل محک بزنند. برای تحلیل این نکته توجه شما را به چند گزاره جلب می کنم:
1- طوفان الاقصی نشان داد که اگر حماس به عنوان یکی از کوچک ترین اعضای جبهه مقاومت (یک انگشت کوچک از یک دست مستحکم که ساعد استوار آن را ایران تشکیل می دهد!) قادر است تا با چنین عملیاتی در مدت 8 ساعت چنین بلایی را بر سر اسرائیلی ها بیاورد، پس توان ایران را باید چندین برابر قدرت حماس در آن جنگ نهایی و وعده موعود دانست . این گزاره برای تحلیل کمیت و کیفیت جنگ نهایی ایران و اسراییل بسیار مهم است و اسراییلی ها در حال حاضر به شدت از این نکته واهمه دارند.
@barsakht
2- در عملیات وعده صادق، اسراییلی ها از تمام توان خود برای دفاع استفاده کردند و حتی با اعلام قبلی ایران، تمام شرکای راهبردی خود را برای دفاع هوایی و موشکی بسیج کردند تا در مقابل تهاجم مشروع ایران از اسرائیل محافظت نمایند. ایران با حدود 340 پهبابد و موشک متنوع عملیات وعده صادق را انجام داد و بیش از 65 درصد آنها به اهداف مدنظر و مخصوصا پایگاه نواتیم برخورد کرد. نکته مهم این است که نقشه و توان دفاعی اسرائیل در کامل ترین وجه آن به نمایش گذاشته شد اما توان تهاجمی و قدرت کامل موشکی ایران برای کسی عیان نگردید. حتی برخی از پهبادهایی که ایران فرستاده بود کارکرد تصویربرداری و ایذایی داشت که این امر اسرائیلی ها را به شدت نگران و هراسان کرده است.
@barsakht
3- هزینه مادی موشکها و پهبادهای ایران در این نبرد طبق اعلام رسانه های خودی و غیر خودی حدود یکصد میلیون دلار و هزینه اسرائیلی ها حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار برای دفاع بوده است. بخش بزرگی از موشک های ایران قبل از رسیده به هدف به ده ها تکه تقسیم می شدند که سامانه گرانقیمت گنبد آهنین برای هر تکه ای مجبور به پرتاب حداقل یک موشک پاتویوت بود. هوشمندی ایرانیها از این نظر مهم است که قابلیت سامانه های گنبدآهنین(کوتاه برد 70 کیلومتری) و فلاخن داوود (تا 3500 کیلومتر) را سنجیده و برای اقدامات احتمالی آینده، توانایی گذر و دور زدن آنها را در عمل تمرین کردند.
@barsakht
4- اگر روزی قرار باشد که ایران و اسرائیل با هم درگیر شوند، پتک مقاومت با تمام توان حماس، انصارالله، حزب الله، ایران و سایر گروه های نیابتی بصورت یکجا بر سر اسرائیل فرود خواهد آمد و علاوه بر شکست سخت، تمامی معادلات جهانی نیز به نفع ایران و جبهه مقابل غرب تغییر خواهد کرد. اسرائیلی ها و حتی مردم اسرائیل نیز این گزاره را به خوبی درک کرده اند. حتی در خبرها آمده است که در شش ماه اخیر یک میلیون نفر از مردم اسرائیل (تقریبا 10 درصد کل جمعیت) نیز سرزمین های اشغالی را ترک کرده اند.
مجموع این گزاره ها حاکی از این نکته است که شکست غیر قابل ترمیمی که برای دومین بار در شش ماه گذشته بر اسرائیل وارد شده است، اسراییل را روز به روز به نابودی پایانی نزدیک تر کرده و صحنه خاورمیانه را از نظر استراتژیک به نفع ایران و محور مقاومت تغییر می دهد.
@barsakht
13.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تصاویری از مراحل آماده سازی و پرتاب موشک ها و پهبادهای ایرانی در شب «عملیات وعده صادق» به سمت سرزمین های اشغالی
@barsakht
لیبرال دموکراسی آمریکایی و تناقضی به نام آزادی و خشونت علیه دانشجویان
@barsakht
✍️ محمد رضوی قره قشلاق
بیش از شش ماه از تهاجم وحشیانه صهیونیست ها به نوار غزه می گذرد اما هنوز تب و تاب اعتراض گروه های مختلف مردم و نخبگان انسان مدار در سراسر جهان به جنایت های اسرائیل فروکش نکرده است. امروزه این داستان در داخل خاک آمریکا روایتی منحصر به فرد پیدا کرده است. از 17 آوریل( 29 فروردین 1403) دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک آمریکا در اعتراض به اینکه چرا باید موقوفه های 13/5 میلیارد دلاری این دانشگاه برای تولید سلاح و ارسال آن به اسرائیل برای نسل کشی و آپارتاید مدرن علیه فلسطینی ها سرمایه گذاری و خرج شود، به محوطه دانشگاه آمده اند و از مسئولین دانشگاه می خواهند تا علت سرمایه گذاری میلیاردی دانشگاه در امورات مربوط به اسرائیل را علیرغم حجم گسترده جنایت های آنان در غزه مشخص کنند. دانشجویان معترض با راه انداختن اردوگاه همبستگی فلسطین از مسئولین این دانشگاه می خواهند تا روابط دانشگاه کلمبیا با اسرائیل را قطع کنند. جالب این است که با درخواست خانم مینوچه نعمت شفیق، رییس مصری الاصل این دانشگاه، پلیس نیویورک برای مقابله با دانشجویان معترض به داخل محیط دانشگاه آمده و تا زمان نگارش این مطلب ، علاوه بر دستگیری صدها دانشجوی معترض، با برچسب های یهودی ستیزی، فضای دانشگاه را به شدت امنیتی کرده اند. این تمام ماجرایی است که در آمریکا در حال وقوع می باشد. اما در تحلیل این اتفاقات، توجه به چند نکته ضروری است:
@barsakht
اول اینکه جامعه آمریکا با آمدن نسل جدید به شدت چندپاره شده است و برای این نسل سوالات جدیدی در مورد علت های حمایت همه جانبه و بی قید و شرط آمریکا از اسرائیل پیش آمده است. مخصوصا در شرایطی که اسرائیلی ها با زیر پا گذارشتن تمام قوانین و ضوابط و اعلامیه های حقوق بشری دنیا، بیشترین جنایت را در حق مردم مظلوم غزه انجام می دهد و در این شرایط دانشجویان بدنبال فهم منافع خودی و پسآمد حمایت آمریکا از اسراییل در جامعه جهانی و سیاست خارجی ایالات متحده هستند.
دوم اینکه با اتفاقات اخیر بر همگان مشخص شده است که در امریکا مواردی مانند توجه به کرامت انسانی و حقوق بشر در جایگاه بسیار نازلتری در مقایسه با حفظ منافع صهیونیست ها قرار دارند. آنچه که امروزه برای سران کشور و نظام سیاسی امریکا اهمیت دارد، منافع کارتل ها، سیاستمداران و ارتشیانی است که در قبال نسل کشی مردم فلسطین ساکت و نظاره گر هستند. این اتفاقات چهره کریه سیاست و حکومت در ایالات متحده را بدون هر گونه روتوشی به نمایش گذاشته است.امری که دانشجویی آمریکایی بر خود حق می داند که از آن سوال کرده و یا برای فهم آن در دانشگاه دست به اعتصاب بزند. @barsakht
سوم اینکه برخورد نظام سیاسی امریکا با اساتید دانشگاه شرکت کننده در این اعتراضات نشان داد که لیبرال دموکراسی امریکایی تا جایی اهمیت دارد که صدای متعارضی از ان شنیده نشود و حتی نخبگان و الیت ها نیز می بایست همان حرف هایی را بر زبان جاری کنند که سیستم سیاسی و هسته سخت قدرت آنها تحمیل می کند و اگر خارج از این قاعده، عملی از سوی نخبگان و اساتید دانشگاهی صورت گیرد، با انها به هر عنوانی مانند یهیودستیز و ضد امنیت ملی برخورد می شود.
چهارم اینکه برخورد نیروهای امنیتی با دانشجویان و اساتیدی که تنها خواهان شفافیت و قطع حمایت آمریکا از جنایت های ضد انسانی اسرائیل در نوار غزه هستند، تمام هیمنه ی حقوق بشری و آزادی بیان آمریکا را در خاک فرو برد و اینک ذات منفعت محوری آمریکا در حکمرانی داخلی و خارجی خود به عیان بر همگان آشکار شده است. «آزادی بیان دستکاری شده» و «حوزه عمل سیاسی تعریف شده» مهمترین خصلت لیبرال دموکراسی آمریکایی است.
@barsakht
@barsakht
تا امروز حدود ۵۰ دانشگاه در سراسر ایالات متحده «اردوگاه های همبستگی فلسطین» را ایجاد کرده اند و خواستار اقدام برای توقف جنگ اسرائیل علیه غزه هستند. چیزی که دو هفته پیش به عنوان اردوگاه دانشجویی در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک آغاز شده بود، این روزها به یک جنبش دانشجویی جهانی تبدیل شده و به اروپا، استرالیا و کانادا گسترش یافته است.
#غزه
#آپارتاید_مدرن
@barsakht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@barsakht
بدون تردید بهترین نتیجه عملیات طوفان الاقصی در ۱۵ مهر ۱۴۰۲، بازگرداندن بحث فلسطین به صدر توجه افکار عمومی جهانیان بود. امروزه روندی که با صلح آبراهام در تلاش بود تا رابطه اعراب با اسراییل را نزدیک و بهینه تر کند کاملا متوقف شده و مردم تمامی کشورهای دنیا بر علیه ظلم و نسل کشی و آپارتاید نوینی که صهیونیست ها در غزه به راه انداخته اند، یکصدا به پاخواستهاند! البته داستان اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاههای آمریکا یک قصه عمیقتر دیگری نیز دارد! آنها علاوه بر ظلم و ستمی که در حق مردم فلسطین میشود، در اعتراض به ساختارهایی به پا خواستهاند که میلیاردها دلار سرمایه مردم را به نام آمریکا و به کام اسرائیل به هدر میدهند! بیداری انسانی امروزین، همان واقعیتی است که ما را یک قدم به بیداری اسلامی نزدیکتر کرده است! اینجاست که بر خلاف هانتینگتون میتوان لیبرال دموکراسی را بازنده اصلی نبرد تمدنی با اسلام دانست. این یک واقعیت شیرین است. پس به آینده امیدوارتر باشیم.
@barsakht
چند نکته در فرامتن اعتراضات دانشجویی در آمریکا
✍️ محمد رضوی قره قشلاق
نکته اول: بحث امروز جنبش دانشجویان امریکا در ورای اعتراض به جنایت های اسرائیل در غزه، دقیقا اعتراض به سیستم وساختارهایی است که بطور کامل در اختیار لابی های یهودی در ایالات متحده است. این ساختارها دقیقا حمایت از اسرائیل را نهادینه کرده و هر گونه اعتراضی به اینگونه ساختارها، با برندهایی مثل یهودی ستیزی برچسب می خورد که در آمریکا از نظر حقوقی به عنوان یک جرم تلقی می شوند. پس دانشجویی امروز آمریکایی به دنبال عدالت طلبی از پس همین ساختارهای حقوقی ناروا در غرب است.
@barsakht
نکته دوم : در غرب نوعی ساختار رسانه ای حاکم است که تا کنون کاملا حق را با اسرائیل دانسته و حتی طوفان الاقصی را به عنوان یک تعدی به خاک اسرائیل از سوی حماس به افکار عمومی منعکس می کرد. امروز در اذهان عمومی غربی ها و مخصوصا مردم اروپا این ساختار با پرسش ها و تردید های اساسیای مواجه شده است. یعنی اگر تا کنون یک روایت گری ناثواب از داستان اسرائیل و فلسطین در اذهان مردم آمریکا و اروپا صورت گرفته بود، از این پس این روایت رنگ باخته و دیگر چهره اسرائیل به آن صورت که قبلا ترسیم شده بود، تطهیر نمی شود.
نکته سوم : با گسترش فضای مجازی و داستان شهروند خبرنگاری، برای اولین بار در شش ماه اخیر این اتفاق افتاده است که نوعی روایت عینی از تحولات و حوادث غزه به چشم و گوش مردم اروپا و غرب برسد. این روایت گری بدون واسطه به بهترین شکل ممکن جنایت های اسرائیل را به در کشتار کودکان و مردم عادی برای مخاطب اروپایی و غربی ترسیم می کند. این کار نقش مهمی در بیداری افکار عمومی و دانشجویان دانشگاه های آمریکا داشته است.
@barsakht
نکته چهارم: با اتفاقاتی که در ماه های اخیر در آمریکا و مخصوصا از دو هفته قبل در دانشگاه کلمبیا در نیویورک به وقوع پیوسته، می توان اینگونه پیش بینی کرد که نهادهای مختلف در ساختار سیاسی و اقتصادی آمریکا با این چالش اساسی مواجه خواهند شد که با وجود این حجم جنایت اسرائیل در غزه و حمایت همه جانبه آمریکا از این کشور، از این پس چگونه چهره اسرائیل را افکار عمومی تطهیر کرده و چه روایتی را از آن در بین جنبش های دانشجویی و مجامع علمی بیان خواهند کرد؟ آیا این وضعیت موجب زیر سوال رفتن زیربنای معادلات قدرت در ایالات متحده آمریکا نیز خواهد شد؟
به نظر می رسد با دانستن برخی نکته ها و پاسخ دهی به سوالاتی از این طیف، مشخص خواهد شد که اعتراضات امروزین دانشجویان در آمریکا از سنح روبنایی و احساسی و محدود عبود کرده و زیرساخت های فکری بسیار عمیقی دارند که دامنه آن در آینده نیز به عنوان آتشی قدرتمند در زیر خاکستر جامعه آمریکایی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.
@barsakht