eitaa logo
بصائر
1.2هزار دنبال‌کننده
450 عکس
81 ویدیو
37 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 برای فهم بهتر بیانات مهم و قرآنی روز گذشته رهبر انقلاب درباره سنت های الهی، به مخاطبان گرامی توصیه می کنم حداقل یکی از این سه کتاب ارزشمند را حتما مطالعه نمایند: 1. سنت های تاریخ در قرآن/ اثر شهید سید محمدباقر صدر 2. راهنماشناسی در قرآن(جلد 5 مجموعه معارف قرآن)/ اثر مرحوم علامه مصباح یزدی 3. فصل آخر کتاب «جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن»/ اثر مرحوم علامه مصباح یزدی @basaer_fi
بصائر
🔰 برای فهم بهتر بیانات مهم و قرآنی روز گذشته رهبر انقلاب درباره سنت های الهی، به مخاطبان گرامی توصیه
🔸 فصل آخر کتاب «جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن» را میتوانید از فایل زیر دریافت نماید👇
هدایت شده از کتاب جمکران 📚
🔹🔸ا❁﷽❁ا🔸🔹 🎉مسابقه 🎉 مسابقه شماره 4️⃣ ❓(خطبه 118 نج البلاغه) این خطبه امیرالمؤمنین بیانگر چیست؟ 1️⃣فهرست ناهنجاری های ناشی از حاکمیت های ستم 2️⃣سلوک زاهدانه رسول خدا 3️⃣برخی از خبرهای غیبی 4️⃣فتنه ها و ایستادگی برخی از خوبان 🔑https://www.ketabejamkaran.ir/ghadir ⏳۲۴ ساعت برای پاسخ‌گویی مهلت دارید. 💠برای شرکت در مسابقه، «فقط و فقط» رقم گزینه صحیح رو به شماره 30006313 ارسال کنید. 🛒https://ketabejamkaran.ir/110960 🌸به عشق مولا دوستانتون رو هم خبر کنید. 📗📗📗📗📗 ✅ کانال رسمی کتاب جمکران: @ketabeJamkaran
هدایت شده از حافظه تاریخی ایرانی
32.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻‏هرکس از توافق استعماری برجام دفاع کرد این فیلم را نشانش دهید. حرفهایی که طرفداران برجام حتی آن را نمیدانند، چه برسد به آنکه پاسخی برایش داشته باشند. در قسمت ۲۴ برنامه حافظه تاریخی ایرانی به صورت خلاصه و مستند نشان داده شده که متن برجام در حوزه رفع تحریم ها و اقتصاد چه مشکلات بزرگی دارد و احیای آن نیز نمیتواند تاثیر خاصی در معیشت مردم داشته باشد. @Hafezeh_tarikhi_irani
هدایت شده از بصائر
✍️آیاتی و روایاتی عبرت آموز از قرآن و نهج البلاغه در سالگرد بعید می دانم آیات و روایات زیر نیاز به تفسیر و توضیح خاصی داشته باشند. کافی است این توصیه ها و دستورات قرآن و نهج البلاغه را نه فقط برای 1400 سال قبل، بلکه راه حلی برای مسائل امروزمان هم بدانیم. 🔰عدم به اظهار دوستی و لبخند دشمن 🔸امیرالمؤمنین(ع): «فَإِنَّ الْعَدُوَّ رُبَّمَا قَارَبَ لِيَتَغَفَّلَ فَخُذْ بِالْحَزْمِ وَ اتَّهِمْ فِي ذَلِكَ حُسْنَ الظَّنِّ؛ گاه دشمن نزديك مىشود تا غافلگير كند؛ پس دورانديش باش و خوشبينى خود را متّهم كن.» (نهج البلاغه؛ نامه53) 🔰 🔸«وَ لَنْ تَرْضى عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لا النَّصارى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ؛ هرگز (دشمنان) يهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد، (تا به طور كامل، تسليم خواسته هاى آنها شوى، و) از آيين آنان پيروى كنى.»(بقره/120) 🔰چه کسانی در اشتیاق دارند؟ 🔸«فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فِيهِمْ؛ پس را مى بينى كه در (دوستى با آنان)، بر يكديگر پيشى مى گيرند.» (مائده: 52) 🔰، اصلی ترین عامل برای اظهار دوستی و مذاکره با دشمن 🔸(ادامه آیه قبل) «يَقُولُونَ نَخْشى أَنْ تُصِيبَنا دائِرَةٌ؛ (مریض دلان) مى گويند: مى ترسيم حادثهاى براى ما اتفاق بيفتد (و نياز به كمك آنها داشته باشيم!)» (مائده: 52) 🔰فرصت دادن ولیّ مسلمین به مردم و خواصّ، برای پی بردن به اشتباهشان در اعتماد به دشمن 🔸امیرالمؤمنین (ع): «فَإِنَّمَا فَعَلْتُ ذَلِكَ لِيَتَبَيَّنَ الْجَاهِلُ وَ يَتَثَبَّتَ الْعَالِمُ؛ من اين كار (پذیرش اجباری حکمیّت و تعیین مدّت زمانی برای آن) را كردم تا نادان خطاى خود را (در اعتماد به دشمن) بشناسد، و دانا بر عقيده خود استوار بماند.» (نهج البلاغه؛ خطبه125) 🔰درصورت انجام توافق، متن پیمان نباید باشد 🔸امیرالمؤمنین(ع): «وَ لَا تَعْقِدْ عَقْداً تُجَوِّزُ فِيهِ الْعِلَلَ وَ لَا تُعَوِّلَنَّ عَلَى لَحْنِ قَوْلٍ بَعْدَ التَّأْكِيدِ وَ التَّوْثِقَةِ؛ هرگز (با دشمن) پيمانى را مبند كه در تعبيرات آن جاى گفتگو و بهانه جویی باقى بماند، و بعد از تأكيد و عبارات محكم، عبارات سست و قابل توجيه بكار مبر (كه اثر آن را خنثى مي كند).» (نهج البلاغه؛ نامه53) 🔰 همیشگی دشمن 🔸«كَيْفَ وَ إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لا يَرْقُبُوا فِيكُمْ إِلاًّ وَ لا ذِمَّةً يُرْضُونَكُمْ بِأَفْواهِهِمْ وَ تَأْبى قُلُوبُهُمْ وَ أَكْثَرُهُمْ فاسِقُونَ؛ چگونه (پيمان مشركان ارزش دارد)، در حالى كه اگر بر شما غالب شوند، نه ملاحظه خويشاوندى با شما را مى كنند، و نه پيمان را؟! شما را با زبان خود خشنود مى كنند، ولى دلهايشان ابا دارد؛ و بيشتر آنها فرمانبردار نيستند!» (توبه: 8) 🔸«وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ؛ و اگر پيمانهاى خود را پس از عهد خويش بشكنند، و آيين شما را مورد طعن قرار دهند، با پيشوايان كفر پيكار كنيد؛ كه آنها پای بند هیچ پيمانى نیستند؛ شايد (با شدّت عمل) دست بردارند!» (توبه: 12) 🔰با بدعهدی دشمن چه باید کرد؟ 🔸«فَمَا اسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ؛ تا زمانى كه در برابر شما (به پیمانشان) وفادار باشند، شما نيز وفادارى كنيد، كه خداوند پرهيزگاران را دوست دارد!» (توبه: 7) 🔸«وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ؛ و هرگاه (با ظهور نشانههايى،) از خيانت گروهى بيم داشته باشى (كه عهد خود را شكسته، حمله غافلگيرانه كنند)، بطور عادلانه به آنها اعلام كن كه پيمانشان لغو شده است؛ زيرا خداوند، خائنان را دوست نمى دارد!» (انفال: 58) جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸🔸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 گفتگو(۲): مرز مصلحت‌سنجی و انقلابی‌گری چیست؟! 📎 برخی که از مصلحت سخن می‌گویند، منظورشان محافظه‌کاری است و اینان منافع خود و جریان‌شان را در نظر می‌گیرند. 📎 بالاخره دشمن ممکن است مطالب ما را پوشش بدهد، زمانی باید نگران باشیم که برآیند کارمان به نفع او شده باشد. مثلاً رهبری فرمودند ما در عدالت عقب هستیم و اکثر رسانه‌های بیگانه آن را پوشش دادند، اما آیا این امر به معنی مخرج مشترک با دشمن است؟! 📎 قطعاً نقد یک شخص، باعث تضعیف او می‌شود اما باید دید در این نقد، مفاسد چیرگی دارد یا مصالح؟ عیبی ندارد مردم نظرشان نسبتی به یک شخص عوض بشود، مهم نظام است که مردم نگاه‌شان به آن تغییر نکند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1543354347.pdf
2.11M
🔸همزمان با آغاز ماه محرم، فایل پی دی اف کتاب پرفروش و پرمخاطب «سی آیه سیاسی»، تألیف دکتر شبیر فیروزیان و دکتر علیرضا معاف، که با محوریت 30 آیه قرآن کریم به 30 سوال و شبهه سیاسی روز جامعه پاسخ داده است، و تاکنون 9 بار از سوی انتشارات 9دی تجدید چاپ شده است، بصورت رایگان در دسترس عموم علاقه مندان و بخصوص روحانیون و مبلغان محترم قرار داده می شود. @basaer_fi
🔰 آقای مهدی نصیری در کانال تلگرامی خود سخنی از امیرالمؤمنین(ع) را نقل کرده که در آن حضرت خطاب به خوارج می فرمایند: «ما آغازگر هیچ جنگی با شما نخواهیم بود، مگر آنکه شما جنگی را آغاز کنید.» و سپس بیانات رهبرانقلاب خطاب به پوتین که پیش دستی روسیه در شروع جنگ اوکراین را تأیید فرموده اند را در تضاد با این فرمایش امیرالمؤمنین(ع) دانسته اند. 🔰 آقای نصیری! جمله ای که شما به آن استناد جسته اید، مربوط به روش برخورد با مخالفان داخلی حکومت است که تا وقتی دست به سلاح نبردند و تهدیدات امنیتی ایجاد نکردند، حکومت اسلامی با آنها مدارا می کند؛ اما نحوه مواجهه با دشمن خارجی بگونه دیگری است. بعید است شما، که ظاهراً با قرآن و نهج البلاغه آشنا هستید، این جمله معروف امیرالمؤمنین(ع) در خطبه 27 نهج البلاغه خطاب به کوفیان را نشنیده باشید: 🔸«وَ قُلْتُ لَكُمُ اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوكُمْ فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي‏ عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا؛ و به شما گفتم به دشمن حمله کنید قبل از آنکه آنان به شما حمله کنند؛ پس به خدا سوگند هیچ قومی نیست که در درون خانه¬اش مورد تهاجم دشمن واقع شدند، مگر آنکه آن قوم ذلیل شدند.» (نهج البلاغه؛ خطبه 27) 🔰 آقای نصیری! هیچ حکومت عاقلی(چه مسلمان و چه غیرمسلمان) اجازه نمی دهد دشمن خارجی اش تا نزدیکی مرزهای کشورش نفوذ کند و پایگاه بزند و آنگاه منتظر حمله دشمن بماند، و او هیچ اقدامی نکند. 🔰 الحمدلله که مدیریت کلان کشور در دست حکیم عاقل و زیرکی مثل آیت الله خامنه ای است، نه ساده اندیشانی همچون شما. @basaer_fi
🔸 «...وَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ؛ و كسانیكه آمران به عدالت را به شهادت مى رسانند را از عذابى دردناك خبر ده.» (آل عمران: ۲۱) 🔰 ۱۱ مرداد، سالروز شهادت عالم‌ مجاهد، شیخ فضل الله نوری @basaer_fi
✍️ پاسخی به نقد آقای مهدی نصیری درباره لزوم حمله پیشدستانه به دشمن (بخش اول) شبیر فیروزیان 🔰آقای مهدی نصیری در کانال خود در یادداشتی با عنوان "تلاش تئوریک انقلابیون ولایی برای توجیه حمله روسیه به اوکراین" به نقد بنده به نوشته پیشین ایشان پاسخ داده اند. لینک مطلب اول آقای نصیری در تلگرام:(https://t.me/nasiri42/7109)/ لینک پاسخ بنده به ایشان: (https://eitaa.com/basaer_fi/689) / لینک پاسخ آقای نصیری به نقد بنده: (https://eitaa.com/nasiri1342/3430) در پاسخ به نقد آقای نصیری نکاتی را عرضه می دارم. 1️⃣ آقای نصیری نوشته اند این جمله امیرالمومنین که می فرمایند «اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوكُمْ؛ با دشمن بجنگید قبل از آنکه آنان به شما حمله کنند.»، درباره معاویه است و معاویه هم مانند خوارج جزء «دشمنان داخلی» بوده نه «دشمن خارجی». بنابراین نمیتوان از این جمله حضرت برای تایید حمله پیشدستانه به دشمن خارجی استفاده نمود. در پاسخ به این بخش از یادداشت آقای نصیری باید گفت: 🔰 اولاً اگر فرضاً معاویه دشمن داخلی محسوب شود، بنابراین ایشان ناخواسته پذیرفته اند که می توان در مواردی حتی به دشمنان و معارضان داخلی حکومت اسلامی نیز حمله پیش دستانه کرد، تا چه رسد به دشمنان خارجی. اتفاقاً در سیره پیامبراکرم(ص) نیز مواردی از برخورد پیشدستانه با دشمنان و معارضان داخلی همچون منافقین دیده می شود؛ مانند «تخریب مسجد ضرار»؛ چراکه قصد منافقان از ساختن مسجد ایجاد پایگاه توطئه بر علیه حکومت اسلامی بود، ولی هنوز از این پایگاه، اقدام عملی بر علیه حکومت انجام نداده بودند؛ ولی با این حال پیامبراکرم(ص) دستور دادند که مسجد تخریب شود. حال اگر در مواردی، حکومت موظف است در برخورد با دشمنان و معارضان داخلی (که توطئه آمیز بودن تحرکات آنها احراز شده است) پیش دستی کند، به طریق اولی در برخورد با دشمن خارجی نیز این مسئله صادق است. فرض کنید فرد یا افراد جنایتکاری در خانه ای در همسایگی شما مشغول برنامه ریزی برای آزار و اذیت شما و خانواده تان هستند و علاوه بر برنامه ریزی، تجهیزاتی را نیز برای این کار فراهم کرده اند و شما نیز از شواهد قطعی، یقین دارید که هدف آنان آسیب زدن به شما و خانواده تان است؛ در این شرایط چه می کنید؟ منتظر می مانید تا هرگاه حمله کردند، شما با آنان مقابله کنید یا برای حفظ جان خود و حفظ خانه و خانواده تان، در تهاجم به آنها پیش دستی می کنید؟ 🔰 ثانیاً آیات قرآن و یا کلام معصومین(ع)، اختصاصی به شأن نزولشان ندارد: «العبرة بعموم اللفظ لا بخصوص المورد». این جمله امیرالمؤمنین(ع) (که می فرمایند: «و به شما گفتم به دشمن حمله کنید قبل از آنکه آنان به شما حمله کنند؛ پس به خدا سوگند هیچ قومی نیست که در درون خانه اش مورد تهاجم دشمن واقع شدند، مگر آنکه آن قوم ذلیل شدند.») نیز، گرچه در واقعه ای خاص بیان شده است، ولی یک «راهبرد همیشگی» برای مقابله با دشمنان است؛ و اصولاً در این مورد خاص، از عمومیت جمله دوم می توان به همیشگی بودن این راهبرد پی برد: 🔸«فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي‏ عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا؛ پس به خدا سوگند هیچ قومی نیست که در درون خانه اش مورد تهاجم دشمن واقع شدند، مگر آنکه آن قوم ذلیل شدند.» درواقع حضرت بعد از توصیه به اینکه «اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوكُمْ؛ با دشمن بجنگید قبل از آنکه آنان به شما حمله کنند.»، با ادبیاتی که عمومیت حکم را می رساند، یک قاعده کلی را بیان می فرمایند که در همه زمان ها و مکان ها و مقابله با هر دشمنی جاری است. ادامه👇 @basaer_fi ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍️ پاسخی به نقد آقای مهدی نصیری درباره لزوم حمله پیشدستانه به دشمن(بخش دوم) شبیر فیروزیان 3️⃣ قرآن کریم حتی در مورد پیمان‌هایی که با دشمن بسته می شود، در برخی موارد حکومت اسلامی را به خروج پیشدستانه از پیمان توصیه می فرماید: 🔸«وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِيَانَةً فَانبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَىٰ سَوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْخَائِنِينَ؛ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺧﻴﺎﻧﺖ ﮔﺮﻭﻫﻲ [ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻢ ﭘﻴﻤﺎﻧﻲ] ﺑﻴﻢ ﺩﺍﺭﻱ، ﭘﺲ پیمان نامه را به سوی آنان بینداز؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺧﺎﺋﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ.» (انفال: ٥٨) نکته آیه این است که شرط «نبذ عهد» را «خیانت» دشمن قرار نداده است، بلکه «خوف از خیانت» قرار داده است. آیه نمی فرماید هرگاه دشمنان در پایبندی به پیمان نامه خیانت کردند، شما آن پیمان نامه را به سوی آنان پرت کنید؛ بلکه می فرماید اگر شواهدی دیدید و ترسیدید که با خیانت در پیمان، شما را غافلگیر کنند، شما پیش دستی کنید و پیمان نامه را به سوی آنان بیندازید. به فرموده آیت الله جوادی آملی در ذیل همین آیه: «اساس امور سیاسی و نظامی، بر پایه گمان و احتمالات استوار است و چون واقعه را پیش از وقوع باید علاج کرد، خدای سبحان شرط فرمان فسخ قرارداد را خوف از خیانت و احتمال عهدشکنی دشمن(به گونه معقول و برآمده از شواهد روشن) دانست. آری! پس از رخداد حادثه، امت را خطر فرا می گیرد و گاه راه گریز و جبران نیست.» (تفسیر تسنیم؛ ج ۳۲؛ ص۶۲۹) حال وقتی درباره پیمان بستن با دشمن چنین توصیه ای شده، درباره تحرکات نظامی دشمن پشت مرزهای کشور که به مراتب خطرناک تر است، به طریق اولی این قاعده (اقدام پیشدستانه) جاری است. 4️⃣ آقای نصیری با استناد به برخی اقدامات جنایتکارانه روسیه در جنگ اوکراین، شبیه سازی این جنگ با جنگ امیرالمومنین (ع) با معاویه را نادرست می دانند. در پاسخ به این بخش از یادداشت ایشان نیز باید گفت کسی از جنایت علیه زنان و کودکان و بی گناهان دفاع نکرده و نمی کند. سخن بر سر اصل دفاع پیشدستانه و چرایی آن است، نه چگونگی آن. 5️⃣ آقای نصیری نوشته اند چرا طبق این قاعده، با وجود پایگاههای نظامی متعدد آمریکا در اطراف کشورمان، هیچ اقدام پیشدستانه ای بر علیه آمریکایی ها صورت نمی گیرد. ایشان اگر کمی چشمشان را بازتر کنند خواهند دید که گروه های مبارز مقاومت در منطقه خاورمیانه که همگی در هماهنگی با ایران اسلامی هستند، دقیقاً درحال تحقق همین سفارش امیرالمومنین(ع) هستند. @basaer_fi ارتباط با ادمین: @basaer_admin
⚠️ همانگونه که "مسجد ضرار" داریم، "هیئت ضرار" هم ممکن است داشته باشیم! @basaer_fì
🔸"وَ لا یَستَوِی الخَبِثُ وَالطَّیِّب..."(مائده: ۱۰۰) @basaer_fi
🔰 زبان درازی بعضی منافقان، بخاطر نجابت و سعه صدر زیاد حکومت اسلامی نسبت به آنان است: 🔸 "وَ مَا نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْنَاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِن فَضْلِهِ؛ ﻭ آن منافقان ﺯﺑﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻴﺐ ﺟﻮﻳﻲ ﻭ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻧﮕﺸﻮﺩﻧﺪ، ﻣﮕﺮ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﻥ ﺧﻮﺩ بی نیاز ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ." (توبه: ٧٤) @basaer_fi
🔰 این سنت الهی است که کینه های قلبی منافقان و بیماردلان نسبت به ارزشهای دینی و انقلابی، سرانجام روزی برای مردم آشکار خواهد شد: 🔸 "أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ أَن لَّن يُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ؛ آیا بیماردلان ﮔﻤﺎﻥ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍوند ﻛﻴﻨﻪ ﻫﺎی درونی شان ﺭﺍ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ." (محمد: ٢٩) @basaer_fi