eitaa logo
باور
4.4هزار دنبال‌کننده
435 عکس
42 ویدیو
8 فایل
🏠 خانه کنشگران #تربیت_اسلامی 🔴 راه ارتباطی با ما 👇 @adminbavar. 💢 لطفا مطالب کانال را با ذکر منبع انتشار دهید.
مشاهده در ایتا
دانلود
. ⌛️ معلم عزیز؛ بچه آزاد تربیت کردن دردسر و زحمت دارد و کاری دشوار است. اینکه آدم بچه را طوری بار بیاورد که با یک تشر، با یک «گم شو!»، حساب خودش را بکند، خیلی مشکل نیست؛ ولی اینکه انسان بخواهد بچه را طوری بار بیاورد که «گم شو» در او خیلی اثر نکند اما محاسبة النفس در او اثر بکند و از بچگی شروع به‌ حساب‌کشی از خویشتن کند، خیلی دشوار است. خیلی صرف وقت می‌خواهد؛ خیلی مهارت می‌خواهد.ممکن است کسانی بگویند «کو وقت این حرف‌ها؟ کو حوصله این حرف‌ها؟» درست می‌فرمایید. ولی اگر چنین نکنیم بعد باید بپرسیم «کو آن جوانان رشید آزاد و آزاده که بتوانند پاسدار حق و حقیقت باشند؟» 🔻 | نقش آزادی در تربیت کودک، صفحه ۱۹ 🕊 7⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔰 الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : تُستَحَبُّ عَرامَةُ الغُلامِ في صِغَرِهِ لِيَكُونَ حَليما في كِبَرِهِ. بازيگوشى (شيطنت) کودک در دوران كودكى پسنديده است؛ براى اين‌كه در بزرگسالى بردبار شود. 📚 من لا يحضره الفقيه، جلد۳، صفحه ۴۵۳ 🛑 کودکان را برای بازیگوشی آزاد بگذاریم. 📜 6⃣4⃣ 🕊 8⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹گروهی از دانشمندان و روان‌شناسان...به پدران و مادران توصیه کرده‌اند که کودکانتان را کاملاً آزاد بگذارید تا غرایز خویش را به کار اندازند و مطابق میل خودشان رفتار کنند...این برنامه‌ی درستی نیست و عیب‌های بزرگی دارد. 🔻کودکانی که با این برنامه تربیت شوند و در انجام کارها هیچ گونه محدودیتی نداشته باشند، غالباً خودخواه و شهوت‌ران و زورگو بار می‌آیند. برای دیگران حقی نمی‌شناسند. به حقوق دیگران تجاوز می‌کنند. از پدر و مادر سلب ‌آسایش می‌نمایند. به خواهران و برادران و کودکان دیگر آزار می‌رسانند. همسایگان و خویشان را اذیت می‌کنند. به علت این‌که غرایز و خواسته‌های درونی آنان آزادی مطلق داشته، غالباً به افراط کشیده می‌شوند و آن‌ها را به فساد و تباهی می‌کشاند. 🔸آزادی‌های غیر مجاز و افراطی، کودک را دچار اضطراب و پریشانی می‌کند و او را خودپرست و پرتوقع می‌سازد، به حدّی که ممکن است توقعات‌اش به جایی برسد که برآوردن آن، مقدور نباشد. 🔺این‌گونه افراد وقتی بزرگ شدند، از دیگران انتظار دارند مانند پدر و مادر، از آن‌ها اطاعت نمایند. می‌خواهند همه جا فرمانده باشند نه فرمانبردار. افراد اجتماع هم غالباً زیر بار سخن آن‌ها نخواهند رفت. آن‌ها هم وقتی با شکست مواجه شدند، عقده پیدا می‌کنند یا گوشه‌گیری می‌نمایند و یا برای جبران شکست‌های خود، دست به جنایت و کارهای خطرناک می‌زنند. ✍ | تربیت، صفحه ۱۴۵ و ۱۴۶ 🕊 9⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🏴 شهادت امام موسی کاظم علیه‌السلام را تسلیت عرض می‌کنیم. 💎 شَكَوتُ إلى أبِی‌الحَسَنِ موسى عليه‌السلام ابنا لی، فَقالَ: لا تَضرِبهُ، وَ اهجُرهُ و لا تُطِل. شخصی گفته است: از فرزندم به امام كاظم عليه‌السلام شكايت كردم. ايشان فرمود: «او را نزن. با او قهر كن؛ ولى قهر را طولانی نکن.» 📚 بحارالانوار، جلد ۱۰۱، صفحه ۹۹ 🏷 مربى بايد از اين عامل[قهر] هم استفاده كند، ولى باز نه براى هميشه و مداوم كه در روايت آمده است: شخصى مى ‏گويد يا اباالحسن! از پسرم شكايت دارم. حضرت فرمود: «او را كتك مزن، با او قهر كن و از او فاصله بگير، اما باز هم طولش نده»؛ چون اين طول دادن يا بچه را مى‏‌شكند و تنهايى و شكست، او را فرارى مى‏‌دهد و يا اين‌كه بى‏‌تفاوتى و بى ‌خيالى كودك، كار را خراب مى‏‌كند. ✍ | تربیت کودک، صفحه ۶۵ و ۶۶ 📜 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹شما با اکراه، با انضباط شدید، با نمره، با سخت‌گیری می‌توانید یک دکتر یا یک مهندس به وجود بیاورید، اما متدین نه. متدین نیاز به «لا اِکراه» دارد. از این جهت، معلم‌هایی که به صورت رسمی سر کلاس درس می‌آیند، موفق نمی‌شوند بچه‌هایشان را متدین کنند؛ اما معلم‌هایی که در زنگ تفریح یا در ساعتی که مدرسه تعطیل است، کلاس می‌گذارند و حضور و غیاب هم نمی‌کنند و بچه‌ها با احساس مسئولیت می‌آیند، بچه‌هایشان چیزی می‌شوند. 🔸شما در هیچ مدرسه‌ای دیده‌اید که معلم تعلیمات دینی یا معلم قرآن در غیر ساعت درسی کلاس بگذارد و حضور و غیاب هم نکند و افراد بیایند؟ این اساس تربیت است. من در مدرسۀ حقانی با آن انضباط شدیدِ آقای قدوسی، چهار سال تدریس کردم و نه یک حضور و غیاب کردم و نه یک امتحان گرفتم؛ چرا؟ چون بچه‌ها برای فهم می‌آمدند و جزء پروندۀ امتحانیشان نمی‌آمد. لذا با احساس مسئولیت می‌آمدند. این اثر می‌گذارد. به من می‌گفتند: چرا این کار را می‌کنی؟ گفتم: کلاس من کلاس دینی است. کلاس دینی که نیاز به حضور و غیاب ندارد. کلاس دینی «لا اکراه» می‌خواهد. حضور و غیاب یک نوع «اکراه» است. امتحان هفتگی یک نوع اکراه است. 🔹وقتی می‌خواهید متدین کنید، باید از احساس مسئولیت شروع شود. وقتی که شما تحمیل‌ها را کنار می‌زنید، او آزاد می‌شود و نگاه می‌کند و مطالعه می‌کند. کافی است که بدبینش نکنید. ریشۀ کافر شدن‌ها در عصر ما، بدبین شدن به اصل دین است. ✍ | راه رشد، جلد ۱، صفحه ۲۱۹ 🕊 0⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🏷 "بی بند وباری" 🔶 انسانی که در اجتماع زندگی می‌کند، نمی‌تواند کاملاً آزاد باشد...برای آزادی فرد نمی‌توان حقوق دیگران را نادیده گرفت. کودک از همان کودکی، باید بفهمد که با بی‌بند و باری و آزادی مطلق نمی‌توان زندگی کرد. دیگران هم حق‌زندگی و استراحت دارند. 🔹درست است که کودک باید بازی کند، اما باید بداند که مجاز نیست در و دیوار مردم را کثیف و خراب کند و شیشه آن‌ها را بشکند. بنابراین، در بازی کردن آزادی دارد، اما آزادی محدود و مقید نه مطلق و بدون قید شرط. کودک می‌تواند از خشم خود استفاده کند و در جای مناسب آن را به کار اندازد و از خود دفاع کند، اما باید بداند که در مواقع خشم، حق ندارد اسباب و اثاثیه‌ی منزل را بشکند... 🔸پدر و مادر در این برنامه، سن کودک و مقدار درک و توانایی جسمی و غرایز و خواسته‌های درونی او را در نظر می‌گیرند و اعمال و حرکات او را به دو دسته تقسیم می‌کنند: کارهای مجاز و کارهای غیر مجاز و حد و مرز هر یک را دقیقاً روشن می‌سازند. ▫️آن‌گاه در کارهای مشروع و مجاز به کودک آزادی مطلق می‌دهند تا غرایز خود را به کار بندند و شخصیت‌اش را پرورش دهد. اجازه می‌دهند خودش فکر کند، تصمیم بگیرد، فعالیت نماید. آن‌ها نه تنها به کودک آزادی کامل می‌دهند، بلکه در موارد لازم نیز به وی کمک می‌نمایند. ▪️اما در موارد غیر مشروع و غیر مجاز، جداً جلوی او را می‌گیرند و اجازه‌ی تخلف نمی‌دهند. با اجرای این برنامه... برای آزادی، حد و مرزی تعیین شده و غرایز نیز مهار شده‌اند. ✍ | تربیت، صفحه ۱۴۷ و ۱۴۸ 🕊 1⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🏷 هرچه زمان به جلو می‌رود و بشر با تجربه‌های گوناگون، نواقص زندگی خود را، آسیب‌های خود را بیشتر ادراک می‌کند، ابعاد گوناگون و بعثت نبی مکرم بیشتر خود را نشان می‌دهد. این بعثت در واقع دعوت مردم به عرصه‌ی تربیت عقلانی و تربیت اخلاقی و تربیت قانونی بود. اینها چیزهائی است که زندگىِ آسوده و رو به تکامل انسان به آنها نیازمند است. 1⃣ در درجه‌ی اول، تربیت عقلانی است. یعنی نیروی خرد انسانی را استخراج کردن، آن را بر تفکرات و اعمال انسانْ حاکم قرار دادن، مشعل خرد انسانی را به دست انسان سپردن، تا راه را با این مشعل تشخیص بدهد و قادر بر طی کردن آن راه باشد؛ این اولین مسئله است؛ و مهمترین مسئله هم همین است... 🏷 در کارنامه‌‌ی همه‌ی پیغمبران، در زندگی همه‌ی پیغمبران...دعوت به عقل در درجه‌ی اول است. البته در اسلام این قوی‌تر و روشن‌تر و واضح‌تر است. لذا امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاة و السّلام) در علت بعثت انبیاء می‌فرماید: «و یثیروا لهم دفائن العقول» گنجینه‌های عقل را، خرد را استخراج کنند... 2⃣ تربیت دوم، تربیت اخلاقی است: «بُعِثتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الاخلاق»...فضیلت‌های اخلاقی را در میان مردم کامل کند... 3⃣ بعد به دنبال آن تربیت قانونی است، انضباط قانونی. اولْ‌ عامل به همه‌‌ی احکام اسلام، خودِ شخص نبی مکرم اسلام بود. از قول ام‌المؤمنین عایشه نقل شده است که سؤال کردند راجع به پیغمبر -اخلاق پیغمبر، رفتار پیغمبر- گفت: «کان خُلقه القرآن»؛ اخلاق او، رفتار او، زندگی او، تجسم قرآن بود. 🎙 | سخنرانی در ، ۱۳۸۸/۴/۲۹ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. ◽️انبیا (علیهم‌السلام) فقط برای تربیت این حیوان دو پا آمده‌اند... 🔹انبیا مبعوث شده‌اند تا به انسان، روش‌های صحیح رفتاری، گفتاری و کرداری را بیاموزند. پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه وآله وسلّم) آمده‌است تا ما را از وادی حیوانیت خارج کرده و آدم کند. 🔸ایشان مبعوث شده‌اند که به تعبیر امام خمینی (رضوان‌الله)، ما به یک حیوان عجیب‌وغریب تبدیل نشویم؛ به‌عبارت‌دیگر پیغمبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلّم) می‌فرماید: من برای اهتمام به امر تربیت انسان‌ها و رشد استعدادهای درونی آن‌ها مبعوث شده‌ام؛ منظور از مکارم اخلاق در روایت، همان امور تربیتی است. ✍ | تربیت فرزند، صفحه ۱۳۴ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🏷 "محیط نهان‌کاری" 🔸 من وقتی که پولی گیرم می‌آید، حالا یا هدیه است، یا نذر است، یا حق التألیف است، دستم در دادن به بچه‌ها باز است و مشکلی ندارم. لذا این پول را می‌گذارم وسط و به بچه‌ها می‌گویم سنشان را بنویسند؛ مثلاً اهل‌بیتم (همسرم) چهل سالش است، چهل را می‌نویسد و سن همه را با هم جمع می‌زنم و پول را بر آن تقسیم می‌کنم که بابت هر سالی چقدر گیر آنها می‌آید و نتیجه را در شماره سنواتشان ضرب می‌کنم؛ یعنی از کوچک تا بزرگ به تناسب سالشان به آنها می‌دهم که احساس تفاوت نکنند. 🔹گاهی بین دخترم و پسرم مشکل دارم که چون دختر لطیف‌تر است و رنجش دارد، رنجیدن او را به صلاح نمی‌دانم و به او بیشتر می‌دهم. فردا می‌بینم آن پسرم نمازش را فرادا می‌خواند و می‌گوید: بابایم را عادل نمی‌دانم؛ چون خواهرم را به من ترجیح داده است. می‌گویم: اشکال ندارد؛ چون اگر بخواهد تقیه کند و تظاهر کند و از پدر پنهان کند که این دیگر پدر نشد؛ یعنی محیط، محیط خفقان می‌شود، محیط نهان‌کاری می‌شود. باید بچه آنچه را که در دلش هست، بیان کند؛ این می‌شود آزادی. وقتی که بچه این‌طور شد، دروغگو نمی‌شود. ✍ | راه رشد، جلد چهارم، صفحه ۲۱۴ و ۲۱۵ 📝 9⃣1⃣ 🕊 2⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🏷 "فضای اکراه" 🔸 دین، فطری است و مردم هم فطرت دارند؛ اما این در جایی است که اکراه نباشد... از «لا اکراه» زود عبور نکنید. شما در تربیت خانوادگیتان می‌توانید بچه‌تان را با اکراه نماز‌خوان کنید؟! «رودربایستی» هم نوعی اکراه است: «المأخوذ بالحیاء کالمأخوذ غصباً»‌. از این جهت نباید جوّ تربیت در خانه، جوّ رودربایستی باشد؛ بلکه باید جوّ شخصیت دادن باشد، جوّ حرمت باشد، جوّ احترام باشد. جوّ امنیتی، جوّ تحقیر، جوّ توهین، همه اینها جوّ اکراه است. جوّ اکراه، بستر برای دین نیست. در جوّ اکراه، فطرت حرکت نمی‌کند. 🔹می‌دانید وقتی اکراه باشد، چه چیزی حرکت می‌کند؟...وقتی اکراه می‌کنی، طبیعت زمام‌داری می‌کند و می‌آید با تو معامله می‌کند؛ می‌گوید: من با تو که زور داری، متحد می‌شوم تا بتوانم به زیردستم ظلم بکنم. طبیعت با ظالم متحد می‌شود تا مظلومِ زیردستش را بچاپد. ▫️کسانی که با ظلمه متحد می‌شدند، منافعی در آن داشتند که این کار را می‌کردند؛ زور را می‌پذیرفتند تا زیردست‌ها هم زور آنها را بپذیرند و این می‌شد یک سلسله شاهنشاهی از بالا تا پایین...در خانواده‌ها هم همین شاهنشاهی بود؛ یعنی پدرِ خانواده اعلی‌حضرت همایون خانواده بود، حاج خانم هم ملکه بود، بچه‌ها هم مردم بودند و باید هر کاری که اینها می‌کردند، هورا می‌کشیدند. اسلام این‌طور تربیت نمی‌کند. ✍ | راه رشد، جلد ۱، صفحه ۲۲۵ و ۲۲۶ 🕊 3⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا