باید قوی شویم
🔅بسم الله الرحمن الرحیم🔅
#شرح_وصیتنامه_سردار
#حاج_قاسم
#بخش۷ ( #قسمت_اول )
📍هر انسانی در زندگی خود، شبکه ارتباطی چهارگانهای دارد که همواره لحظات خود را در تعامل با آن ها سپری میکند.
*تعاملات او با خود، با دیگران، و با طبیعت سهمی از این ارتباطات را تشکیل میدهد؛ اما حقیقت آن است که همه عملکرد انسان ذیل کیفیت تعامل و ارتباط او با خداوند متعال است که معنا مییابد.
✨ارتباط قلبی انسان با خداوند متعال و همواره خود را در محضر عظیمالقدر او دیدن، رنگی بر زندگی انسان مینشاند که بر همه ابعاد وجودی و ارتباطی او موثر خواهد بود:
💠«صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً ۖ وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ»
۱۳۸/بقره
• چنانچه انسان «وجه» خود را - که نماینده همه ظرفیتهای وجودی اوست-
به سوی خداوند متعال بگرداند، حیات و ممات الهی خواهد یافت:
💠«وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا»۷۹/انعام
√تمام زیبایی زندگی مؤمنانه بدان است که ببیند همواره در منظر و مرئی کریمی است که دلسوزانه و عاشقانه او و زندگیاش را با محبت خود مدیریت میکند.
👌🏼تفاوت زندگی مؤمن و غیر مؤمن نیز دقیقا همینجاست.
√مثل کودکی که تا متوجه میشود مادرش او را مینگرد، با اشتیاق بیشتری بازی کرده و نشاط میگیرد.
• هرچند این شادی همواره با خجلتی برآمده از ضعف و نقص انسان عجین است.
♨️ درک این حضور موجب ایجاد شوق و خشیتی توام میشود.
√شوق به نگاه دمادم مولا و خشیتی برآمده از درک عظمت محضر مبارکش و ضعف و نداری محض خود.
◽️این حالت، نشانه عبد است و مایه شیرینی لحظات عبودیتش...
🔘اساساً مهمترین بُعد خودشناسی، درک فقر محض عبد در محضر پروردگار متعال است.
اینکه بنده بداند بسان حرفی بین اسم و فعل خداوند متعال قرار دارد و ارزشمندیاش به میزان درک این وابستگی و نیز نزدیکیاش به خداوند متعال است.
¶اضطراب وجودی انسان ذیل پرتو #محبت_الهی است که رفع میشود و وجود لرزان او تنها با تکیه بر عنایت الهی است که آرام میگیرد.
🔹درک محضر خداوند متعال است که توانی مضاعف برای خدمت به راه حق در عبد ایجاد نموده و او را در سختترین مسیرهای به سمت مولا #استقامت بخشیده و قلبش را محکم میکند:
💠«وَ رَبَطْنا عَلى قُلُوبِهِمْ إِذْ قامُوا فَقالُوا رَبُّنا رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَنْ نَدْعُوَا مِنْ دُونِهِ إِلهاً » ۱۴/کهف
🎯اینجاست که «وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى» (۱۷/انفال) محقق میشود و دیگر این بنده نیست که اقدام میکند؛ بلکه خداوند متعال با اعضا و جوارح عبد، عرصه مبارزه حق علیه باطل را در همه ابعادش مدیریت نموده و پیش میبرد.
#ادامه_دارد ...
• @bayad_ghavi_shavim
🔅بسم الله الرحمن الرحیم🔅
*پرونده ویژه #اربعین*
#زیارت_اربعین، تعظیم شعائر الهی
📍تعظیم شعائر الهی از جمله اوامری است که قرآن کریم مستقیماً بدان پرداخته است. ▫️آیه دوم از سورهی مائده چنین میفرماید:
💠«لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ»
* همچنین در آیهی۱۵۸، سورهی بقره میفرماید:
💠«إنّ الصَّفا وَ المروَةَ مِن شعائِرِ الله».
• با بررسی مصادیقی که قرآن کریم به عنوان شعائر الهی معرّفی فرموده است در مییابیم که اولاً شعائر الهی تنها در این مصادیق خلاصه نمیگردد؛ چراکه «مِن تبعیضیّه» در آیه دلالت دارد بر اینکه موارد نام برده شده، تنها بخشی از شعائر الهی هستند.
ثانیاً شعائر الهی، آیات و نشانههایی هستند که بندگان را به یاد خداوند میاندازند؛ و این نشانهها غیر از موجودات عالمند که تکویناً #آیت الهی محسوب می شوند؛ بلکه آنچه برای عبادت خداوند متعال اختصاص مییابد، در زمرهی شعائر قرار میگیرد.
√در واقع هر نوع شعیره ای که بازگو کنندهی معالم دین یا ارزشهای دینی باشد، مورد امضای شارع بوده و شامل ادلّه ی تعظیم شعائر الهی میشوند؛ چراکه عرف متشرّعه در تشخیص شعائر از سوی شارع مأذون است.
⚠️جالب توجّه است که برخی معتقدند شعائر اهمّیّتی افزون بر واجبات دارند؛ چراکه این شعائر هستند که حافظ دین و اساس ایمان در جامعه و به تبع باز بودن دریچهی سعادت به روی بشریّت میباشند.
لذا چنانچه عرف متشرّعه، عملی را به عنوان علامتی از معالم دین و یادآور دین الهی بپذیرند، آن عمل از شعائر الهی محسوب میگردد و از مصادیق پایهگذاری #سنّت_حسنه میباشد. بدین معنا که وضع علامتی که دالّ بر حکمی الهی باشد (علامتی که فی نفسه حرمتی ندارد)، سنّت حسنهای است که موجب ترویج بیش از پیش احکام الهی میگردد؛ لذا در زمرهی شعائر الهی نام خواهد گرفت.
¶ بهعنوان مثال شهادت ثالثه در #اذان و #اقامه یعنی شهادت به #ولایت #امیرالمؤمنینعلیهالسلام (أشهد أنّ علیّاً ولیّ الله)، جزئیّت در اذان و اقامه ندارد؛ لکن از نظر فقها این شهادت از شعائر دین میباشد. فلذا ذیل امر به تعظیم شعائر الهی قرار میگیرد.
•البته چنین سنّتی که بین مسلمین پذیرفته گردد و آن را به عنوان شعاری الهی، آیت دین بدانند جز با عنایت خداوند به قلوب ایشان ممکن نخواهد بود. چنانچه خداوند اراده فرماید که عملی از شعائر گردد، قلبها را به سوی آن عمل سوق داده و تجمیع و تحکیم میفرماید. همانطور که آیه شریفه می فرماید:
💠«وَ رَبَطنا عَلَی قُلوبِهِم إذ قامُوا فَقالُوا ربنا رب السموات و الار» «و دلهایشان را محکم ساختیم در آن موقع که قیام کردند و گفتند پروردگار ما پروردگار آسمانها و زمین است».
• یکی دیگر از شعائر الهی که در #فقه_شیعه بدان تصریح شده است، #زیارت معصومین علیهم السلام و بالاخص زیارت و #عزاداری حسینی علیه السّلام می باشد. به علاوهی آنکه دلایل متعدّدی وجود دارد که احیا و اقامهی عزای #سیدالشهدا علیهالسلام به همه انحای آن (مشروط به آنکه فی نفسه حرمتی نداشته باشد) از نشانههای ایمان و عوامل اقامهی دین است.
▪️شعائر حسینی علیهالسلام از مصادیق امتثال امر مودّت #اهلبیت رسولالله(صلوات الله علیهم اجمعین) است که آیه کریمه اجر رسالت را مودّت ایشان میداند:
💠«قُل لا أسئَلُکُم عَلَیه أجراً إلّا المَوَدّةَ فِی القُربَی»ـ
• @shab_amaliat
• @bayad_ghavi_shavim
🔻🔻🔻
🔺🔺🔺
◽️#تولّی و #تبرّی که اصلیترین شاخصهی #مودّت میباشد، در اقامهی #عزای_حسینی علیهالسلام تجلّی یافته است؛ چراکه از سویی عزادار خود را متعهّد به حفظ آرمانها و اهداف #سیدالشهدا_علیهالسلام و همچنین متعهّد به مبارزه با عوامل غربت و #شهادت ایشان میداند.
*از این رو دوستی و دشمنی خود را بر محور دین خدا تنظیم مینماید و از این جهت است که شعائر حسینی علیهالسلام ، شعائر الهی میگردند.
•از سوی دیگر کربلای اباعبدالله علیهالسلام جلوهگاه تمامی اسلام گشته است؛ به همین خاطرست که گفته میشود «الاسلامُ مُحمّدیّ الوجودِ حسینیُّ البقاءِ».
√بنابراین شعائر حسینی فی نفسه مقدّس و فریضه است؛ لکن تقدّس آن به جهت عظمت خداوند و جریان #ولایت او بر عالم و عالمیان میباشد. چون این شعائر موجب بسط ولایت الهی در جهان است، همگان موظّف به تعظیم آن هستند و روایات مملوّند از تأکید به #زیارت و #عزاداری برای سیدالشهدا علیهالسلام و بیان ثوابهای بیشمار برای آن.
👌🏼 جالب توجّه است که در خلال روایات، بسیار به ثواب زیارت اباعبدالله علیهالسلام پرداخته شده است؛ لکن یک زیارت است که علی الظاهر پاداشی برای آن مطرح نشده، بلکه سیاق آن نشان از نوعی وظیفه دارد.
**توضیح آنکه تنها زیارت در روز #اربعین اباعبدالله علیهالسلام است که به عنوان علامت شیعه #اهلبیت علیهمالسلام اعلام شده است. چنین بیانی گویا میخواهد وظیفهای را تعیین فرماید که عیار صدق مدّعیان باشد و معیار صفبندی آخرالزمانیان.
▫️ امام حسن عسکری علیهالسلام میفرمایند:
🔅«عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ: صَلَواتُ إحدي و خَمسينَ، و زيارةُ الأربعينَ، و التَّخَتُّم بِاليَمينِ، و تَعفيرُ الجبین، و الجَهْرُ بِبسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ» «نشانههاي مؤمن پنج چيز است: اوّل: نماز پنجاه و يك ركعت (واجب و نافله در طول شبانه روز) دوّم: زيارة اربعين سوّم: انگشتر در دست راست نمودن، چهارم: پيشاني بر خاك گذاردن، پنجم: بلند گفتن بسم الله الرّحمن الرّحيم در نمازها».
✨این زیارت در واقع بزرگداشت یومالله اربعین است؛ اربعینی که خود بزرگداشت واقعهی کربلا و تمامی آرمانهای آسمانی آن میباشد.
• @shab_amaliat
• @bayad_ghavi_shavim
🔅بسم الله الرحمن الرحیم🔅
*پرونده ویژه #اربعین
#زیارت_اربعین در روایات:
📍 #زیارت در روز اربعین از جمله زیارتهایی است که دارای #زیارتنامه مأثور میباشد؛ و این نشان از اوج اهتمام معصومین علیهمالسلام به این زیارت دارد.
√ آنچه از معارف در این زیارتنامه گنجانیده شده، به مثابه مرامنامه ای است که زائر با #سیدالشهدا_علیهالسلام در میان میگذارد و بر آن اساس عهد و بیعت میسپارد.
◽️اصلیترین روایتی که دالّ بر مطلوبیّت زیارت اربعین می باشد، فرمایش امام حسن عسکری علیهالسلام است که در ضمن احصاء نشانههای مؤمن (=شیعه راستین)، زیارت اربعین را بهعنوان یکی از آنها معرّفی میفرمایند.
**مقصود از عبارت «زیارت اربعین» نه دیدار چهل مؤمن است و نه چیز دیگر؛ بلکه تنها زیارت سیدالشهدا علیه السلام در روز اربعین را توصیه میکند؛ چراکه الف و لام بر سر کلمهی اربعین (الأربعین) نشان از معهود بودن آن نزد مردم و اشاره به زیارت خاصّی که مورد تصدیق و آشنای مومنین است دارد.
✔️اینکه زیارت اربعین در کنار نمازهای واجب و مستحبّ قرار گرفته، میتواند حاکی از معانی والایی باشد.
• همانطور که آیتالله جوادی آملی معتقدند که این همنشینی دلالت دارد بر تعیین ستون دین و ستون #ولایت.
همانگونه که #نماز بهعنوان #ستون_دین معرّفی و توصیه شده است، زیارت اربعین نیز به عنوان ستون ولایت مورد تاکید میباشد.
√آنچه مرز بین ایمان و کفر است، نماز میباشد و آنچه مرز گردن نهادن به #ولایت الهی یا ولایت #طاغوت میباشد نیز زیارت اربعین است؛ چراکه بزرگداشت واقعهی #کربلا در روز اربعین به واقع زنده نگه داشتن واقعهای است که در آن تمامی اسلام در برابر تمامی کفر حضور مییابد و تجلّی تامّ مصاف همیشگی #جبهه_حق و جبههی باطل میگردد.
🔘 حضور در دایرهی ولایت الهی، نه تنها #تولّی اولیای حق را میطلبد؛ بلکه همواره #تبرّی از ولایت طاغوت را نیز باید به همراه داشته باشد و این مهم با زنده نگاه داشتن یاد غربت و #شهادت مظلومانهی #امام_حسین علیهالسلام و اقامهی عزا برای حضرتش انجام گرفته است.
▪️اینکه حضرت رضا علیهالسلام به ابن شبیب میفرماید که همواره بر حسین علیهالسلام اشک بریزد، و در حین این ذکر و اشک، آرزوی همراهی با حضرتش و #شهدای_کربلا را بنماید («فَقُل مَتی مَا ذَکَرتَه: یا لَیتَنی کُنتُ مَعَهُم فَأفوزَ فَوزاً عَظیماً») یک تعلیم مکتبی است و نه صرف یک آرزو.
🌴 آنکه قلبش آرزوی حضور در جرگهی #یاران_عاشورایی سیدالشهدا علیهالسلام را دارد، اندیشهاش جدای از درس روضههای حضرتش نخواهد بود؛
و آنکه چون #اصحاب_حسین علیهالسلام بیندیشد، عملکردی شبیه ایشان خواهد یافت.
🔺این «اندیشه سازی از طریق دل» شاهکار منحصر به فرد سیدالشهدا علیه السلام است.
• @shab_amaliat
• @bayad_ghavi_shavim
🔅بسم الله الرحمن الرحیم🔅
*گفتار چهارم: عبادت اجتماعی #زیارت پیاده
📍حرکت همگانی میلیونها انسان به سوی هدفی مشترک، فینفسه اعجابانگیز است؛ امّا اعجابانگیزتر خواهد بود وقتی که دریابیم عبادتی میلیونی در حال وقوع است، عبادتی با چندین بُعد و جهت.
◽️پیاده به زیارت رفتن را روایات ستوده و برای آن ثوابهای متعدّدی برشمردهاند.
√از این میان برخی پیرامون پیاده به حجّ رفتن هستند، برخی پیرامون سیره #اهلبیت علیهمالسلام در پیاده رهسپار حجّ شدن و برخی نیز زیارت پیاده #اباعبدالله_علیهالسلام را توصیه مینمایند.
🔺این مجموعه نشان از عبادت بودن، زیارت پیاده دارند.
🔘همچنین اندیشمندان اسلامی قاعدهای را بیان کردهاند مبنی بر آنکه 👈🏼پیاده به سوی عبادت رفتن، خود عبادت میباشد: «المشیُ الی العبادة عبادةٌ».
** لذا زیارت پیادهی حرم آل الله علیهمالسلام عبادت خداوند متعال است و مشمول ثواب خواهد بود.
• از سوی دیگر زیارت پیاده، همراه خود ملزوماتی دارد که به درجهی عبادی بودن آن میافزاید.
▪️توضیح آنکه پیاده سفر کردن، سختیها و مشقّتهای خاصّ خود را دارد؛ لکن زائری که به شوق رسیدن به مزور و محبوب این راه را طی میکند، سختیها را با اختیار و علاقه به جان میخرد. لذا هر گاه که سختی متوجّه او میشود، دل و فکر را متوجّه محبوبی میکند که به سویش رهسپار است و این ذکر مدام محبوب، زمینهی روشنایی قلب و همراهی عملی زائر پیاده با مزور را به ارمغان خواهد داشت؛ چراکه اصلیترین عاملی که انسانها را به ورطهی هلاکت میکشاند، غفلت از ولیّ و مولایش میباشد و ذکر، بهترین و موثّرترین راهبردی است که غفلت را میزداید.
به خصوص که این ذکری است که چندین روز تداوم دارد و به این دلیل حلاوت معیّت با ولیّ خدا در ذائقهها مینشیند و دیگر زندگی بدون ولیّ را تحمّل نخواهند کرد.
√ چنین ذکری ذاکر را از پستیهایی که مانع همراهی با مذکور است، رها خواهد کرد.
⚪️همانطور که حدیث شریف میفرماید:
🔅 «إنَّه لَيسَ عَمَلٌ أحَبَّ إلَى اللّه ِ تَعالى و لا أنجى لِعَبدٍ مِن كُلِّ سَيِّئَةٍ فِى الدُّنيا وَ الآخِرَةِ مِن ذِكرِ اللّه» «هیچ عملی نزد خداوند، محبوبتر و از بدیهای دنیا و آخرت، نجاتبخشتر از ذکر و یاد خدای متعال نیست».
🔘ذکر حقیقی دو شرط دارد:
√یکی #معرفت صحیح نسبت به مذکور
√ و دیگری توجّه به او و حضور او.
🔺هر دوی این شروط در زیارت پیاده #اربعین مشهود است.
¶ زائر با معرفت به شخصیّت ولیّ خدا که در راه تحقّق حکومت او در سراسر گیتی، خون قلب خود و عزیزانش را فدا نموده و اکنون نیز در هر قدم زائر همراه اوست؛ بلکه با دعوت خود ایشان است که به زیارتش بار مییابد.
⚜یاد و ذکر #سیدالشهدا_علیهالسلام همراهی توأمان عقل و عمل است. هم معارف و شناختهای انسان را افزون میکند و هم با روضههایش، قلب را مالامال از محبّت و شوق وفای به عهد مینماید.
✔️چنین است که هرگاه سخن از سیدالشهدا علیهالسلام در میان باشد، همّتها مضاعف گشته و موانع رسیدن به آرمانها رنگ میبازد و چنین ندا سر میدهد: «فَاَسئَلُ اللهَ الّذی أکرَمَنی بِمَعرِفَتِکُم وَ مَعرِفَةِ أولیائِکُم وَ رَزَقَنِی البَرائَةَ مِن أعدائِکُم أن یَجعَلَنی مَعَکُم فِی الدُّنیَا وَ الآخِرَةِ وَ أن یُثَبِّتَ لِی عِندَکُم قَدَمَ صِدقٍ فِی الدُّنیَا وَ الآخِرَةِ» ←تا معیّت با امام، روزی دنیا و آخرت او گردد.
وقتی میلیونها قلب، با هم در ذکر حسین علیهالسلام همنفس میشوند و عبادتی جمعی را شکل میدهند، امّتی حسینی شکل گرفته است که شبکهی ارتباطیشان بر محور ولیّ خدا قرار دارد.
•آحاد #امّت_حسینی علیهالسلام میدانند که به یکدیگر نیازمندند و باید یاریکنندهی هم در #جبهه_حق باشند.
#تواصی_به_صبر و #تواصی_به_حقّ، مهمترین ویژگی چنین جامعهای است. لذاست که نمونهی کوچکی از این همدلی و همجبههگی را در همایش زیارت پیاده اربعین بین انسانهایی با ملّیّتها و مذهبهای گوناگون نظارهگریم.
🏴امّت حسینی از آنجا که در ولیّ خویش محو میشوند –همانطور که اصحاب سیدالشهدا علیهمالسلام در او فانی شدند: «وَ عَلَی الارواحِ الّتی حَلَّت بِفِنائِکَ»- ارادهای جز ارادهی او در سر ندارند و خدمت به آرمانهای او را تنها راه سعادت مییابند؛ لذا از آسیبها و خطراتی که در کمین سایر جوامع است مانند مقامپرستیها، ثروتاندوزیها، حسادتها و بخلها و غیره، مبرّا خواهد بود.
🔹عبادت اجتماعی امّت حسینی در زیارت پیادهی اربعین از آنجاکه #تهذیب جمعی را به ارمغان میآورد، جامعه را مملو از #معنویّت خواهد کرد.
#ما_ملت_امام_حسینیم
• @shab_amaliat
• @bayad_ghavi_shavim
🔅سلام علی آل یس🔅
از ظهر گذشته است،تاخیر نکرد؟
ساعت دو ونیم،سه،دیر نکرد؟🥀
دلگیرترم دوباره از هفته قبل
تلخی غروب جمعه تغییر نکرد...🥀
این جمعه هم غروب شد نیامدی جانا...🥀
#اللّهُمَّعجِّللِوَلیِّکَالفَرَج
#اللهم_عجل_فرج_مولای
#جمعه_های_انتظار
• @bayad_ghavi_shavim
🔅بسم الله الرحمن الرحیم🔅
*پرونده ویژه #اربعین*
⚜گفتار پنجم: تجلّی قیادت معنوی #سیدالشهدا_علیهالسلام در #زیارت_اربعین
▪️امام حسین علیهالسلام خون قلب خویش را بذل فرمودند تا پردههای جهالت را برچیده و مردم را از سرگردانی گمراهی نجات عنایت فرمایند (بَذَلَ مُهجَتَهُ فیکَ لِیَستَنقِذَ عبادَکَ مِن الجَهالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَةِ).
*آنچه مردم را از #ولایت الهیّه غافل میسازد یا جهالت است یا سرگردانی در وادی #طاغوت؛ امّا امام حسین علیهالسلام چنان مسیر تاریخ را بر سر انگشت ایثار خویش هدایت نمودند که هیچ قلبی نخواهد توانست نسبت به ایشان و آرمانهایشان بیتفاوت باشد و موضعگیری نکند.
✔️در حقیقت خون سیدالشهدا علیهالسلام کار را تمام کرده است و آیندهی بشریّت و حکومت #عدل و #توحید بر جهان را تضمین کرده است.
#کربلا درسی است که برای تمام تاریخ گفته شده است. بدین معنا که مخاطبش تنها مردم کوفه یا ساختار حکومت فاسد اموی نیست؛ بلکه خود را قلب تاریخ میداند و با تپشهای عاطفه و عشق و ایثار با آن سخن میگوید و تکامل تاریخ را نشانه گرفته است.
و این تنها از عهدهی امام معصوم علیهالسلام برمیآید که تمام مراحل تاریخ را به چشم ببیند و برای آنها الگویی تکاملی ترسیم نماید.
¶الگویی که هم در آن مقابله با ستمگری و تجاوز از حدود وجود دارد و هم موج ارزشگرایی و انسانیّت میخروشد. لذا هیچ حرکت اصلاحی در تاریخ، نمیتواند بدون نظاره به آن الگوی زنده رخ دهد.
◽️ «اصلاً سیدالشهدا علیهالسلام به این علّت شمشیر میزدند که ارزش بر تاریخ مسلّط شود نه اینکه در همان وهله، ساختارها اصلاح شود».
✨امام حسین علیهالسلام هم «مصباح هدی» است و هم «سفینة النجاة». توضیح آنکه 👈🏼وقتی کسی در برهوت گمراهی گرفتار است، نیازمند نوری است تا راه را به او نشان دهد و هدف را برایش روشن نماید. پس از آن، به وسیلهای نیاز خواهد داشت تا او را به سرمنزل برساند.
▫️امام حسین علیهالسلام خود به تنهایی هم روشنگر هدف و مسیر و هدایتگر بشریّت است به سوی حصن حصین الهی، و هم خود #کشتی_نجات است که تنها با تمسّک به او میتوان به ساحل حقیقت بار یافت.
🔹یکی از وجوه حدیث شریف نبوی صلّی الله علیه و آله:«حسینٌ منّی و أنا مِن حسین» نیز همین است که آنچه حضرت رسول اکرم(ص) از هدایت مردم بر عهده داشت و در اختیار ایشان قرار داد، امام حسین علیه السلام آن را حفظ کرده و دستگیری امّت را در طیّ مسیر هدایت برعهده گرفت.
🏴حضرت سیدالشهدا علیهالسلام عالم را تحت ولایت الهیّه، مقدّس میخواهد و این قدسی کردن عالم بشریّت، آن چیزی است که جبههی باطل برنمیتابد و با آن به مبارزه برمیخیزد. امّا از آنجا که در این مبارزه، غالباً باطل با چهرهای شبیه به حق حضور مییابد، عموم مردم در گرد و غبار #فتنه گرفتار میشوند.
**تشخیص چهرهی نفاق و افشای آن، رسالتی است که امام معصوم علیهالسلام بر عهده دارد.
√این افشاگری با مقابلهی جبههی باطل همراه خواهد بود و به تبع مردم باید موضع خویش را نسبت به طرفین این مبارزه اتّخاذ کنند.
👌🏼اقامهی عزا یکی از مهمترین راههایی است که نمایانگر موضعگیری مردم میباشد.
•به همین خاطر است که جامعهی تشیّع اصیل همواره چهرهی #نفاق را به خوبی میشناسد و فریب تظاهرهای آن را نمیخورد؛ چرا که عمق استراتژیک درگیری با جبههی باطل را در عزاداریها به او شناسانده اند.
🎯پس میتوان چنین گفت که قیادت و رهبری معنوی سیدالشهدا علیهالسلام بوسیلهی مجالس روضه و دستههای عزا در تاریخ جاری است و همواره ارزشهای الهی را در قلبها و جوامع زنده میدارد.
• @shab_amaliat
• @bayad_ghavi_shavim
🔅بسم الله...🔅
*پرونده ویژه #اربعین*
📍قیادت و #رهبری_معنوی #سیدالشهدا_علیهالسلام بهوسیلهی #مجالس_روضه و دستههای عزا در تاریخ جاری است و همواره ارزشهای الهی را در قلبها و جوامع زنده میدارد.
▫️حضرت #امام_خمینی(ره) می فرمایند: «روضهی سیدالشهدا علیهالسلام برای حفظ مکتب سیدالشهداست. آن کسانی که میگویند روضهی سیدالشهدا علیهالسلام را نخوانید، اصلاً نمیفهمند مکتب سیدالشهدا علیهالسلام چه بوده و نمیدانند یعنی چه؛ نمیدانند این گریهها و این روضهها حفظ کرده این مکتب را. الان۱۴۰۰ سال است که با این منبرها و با این روضهها و با این مصیبتها و با این سینهزنی ها ما را حفظ کردهاند؛ تا حالا آوردهاند اسلام را. این عدّه از جوانهایی که اینطور نیستند که سوءنیت داشته باشند، خیال میکنند حالا باید ما حرف روز بزنیم! حرف سیدالشهدا علیهالسلام حرف روز است، همیشه حرف روز است، همیشه حرف روز را سیدالشهدا علیهالسلام آورده است دست ماها داده و سیدالشهدا علیهالسلام را این گریهها حفظ کرده است و مکتبش را، این مصیبتها و داد و قالها حفظ کرده؛ این سینهزنیها و این دستهجات حفظ کرده.
اگر فقط مقدّسی بود و توی اتاق و توی خانه مینشست برای خودش و هی #زیارت_عاشورا میخواند و تسبیح میگرداند، نمانده بود چیزی، هیاهو میخواهد. هر مکتبی هیاهو میخواهد، باید پایش سینه بزنند، هر مکتبی تا پایش سینهزن نباشد، تا پایش گریهکن نباشد تا پایش توی سر و سینه زدن نباشد، حفظ نمیشود».
✔️آنچه در #زیارت_اربعین نهفته است نیز همین قیادت معنوی سیدالشهدا علیهالسلام است.
• حضرت همانطور که صحنهی #کربلا را مدیریّت نمودند به گونهای که تمامی یاران ذیل #ولایت الهیّه ایفای نقش کنند و چهرهی #نفاق و منافقان به طور کامل رسوا گردد، صحنههای #اسارت را نیز سرپرستی کردند تا استیفای ثمرات و اهداف قیام با موانع مواجه نشود.
به عبارت دیگر سیدالشهدا علیهالسلام عهد بندگی خویش را با خداوند به انجام میرسانند و یاران خویش را ذیل هم عهدی با خویشتن به مراتب تقرّب رهنمون میشدند. حتّی پس از #شهادت، سر مطهّرشان #بر_فراز_نیزه مشغول سرپرستی #کاروان_اسرا در مسیر تکمیل قیام عاشوراییشان بود.
🏴در مقاتل آوردهاند که سر مطهّر به اطراف چشم میگرداند، اشک میریخت، قرآن میخواند و...؛ اینها همه نشان از آن دارد که برای قیادت معنوی، حیات و ممات حضرتش تفاوتی ندارد و در هر صورت حضور ایشان مداوم است.
*لذا چنانچه #زینب_کبری سلاماللهعلیها مدل و الگویی را برای پاسداشت #قیام_کربلا ارائه میفرمایند، این الگو حاصل قیادت معنوی سیدالشهدا علیهالسلام بوده است و بدین ترتیب برای امت حسینی لازم الاتّباع میباشد.
👌🏼 و زیارت روز #اربعین نقطهی اوج الگویی است که به تأیید سیدالشهدا علیهالسلام انجام گرفته و همچنان با تأیید و عنایت ایشان است که رونق میگیرد و دلها به سویشان متمایل میگردند.
• @shab_amaliat
• @bayad_ghavi_shavim
باید قوی شویم
🔅بسم الله الرحمن الرحیم🔅 #شرح_وصیتنامه_سردار #حاج_قاسم #بخش۷ ( #قسمت_اول ) 📍هر انسانی در زندگی خ
🔅بسم الله الرحمن الرحیم🔅
#شرح_وصیتنامه_سردار
#حاج_قاسم
#بخش۷ ( #قسمت_دوم )
📍این وصف مجاهدان این جبهه است که با فنای خود در محضر خداوند متعال، عرصه مدیریت را به او سپرده و آثار فضل و #رحمت_الهی را در قبول کریمانه این مدیریت نظاره میکنند.
#خرمشهر_را_خدا_آزاد_کرد شعار این مقام است.
و افتخار «الله مولانا و لا مولی لکم» برای #جبهه_حق میماند و بس.
√لذاست که #سردار_دلها پس از عمری مجاهدت، از این مقام معنوی خود پرده برداشته و موفقیت خود در چشم و گوش و زبان و دست خداوند متعال شدن را اعلان میدارد.
• فقر محض عبد، ثروت جاودانه اوست.
¶راه درک این معنا و وصول به این مقام، در طهارت قلب است.
◽️قلب پاک عبد، محل نظر خداوند متعال است و همین نگاه است که مسیر را تسهیل نموده و عبد را پیش میبرد.
√قلبی که از همه تعلقات دنیوی پاک شده باشد، آمادگی پیدا میکند با حقائق مرتبط شده و آن ها را در خود جای دهد.
•اعتقاد عقلیِ صرف کافی نیست و توان اینکه در سختیها و فتنهها فرد را همراهی کند، ندارد تا «دلبستگی» به خداوند متعال و محبوبین او نباشد، عبد قدم از قدم بر نخواهد برداشت.
🔺این محبت سرمایه ارزشمندی است که متوقف بر #طهارت_قلب است «قلوب العباد الطاهره مواضع نظر الله سبحانه فمن طهر قلبه نظر الیه»
✨دل های پاک بندگان، جایگاه نظر و توجه خداوند متعال است. پس هرکس قلبش را تطهیر کند، خدا به او نظر مینماید.» (غررالحکم، ص۶۷)
🔘قلب پاک است که محلّ حب و #ولایت خداوند متعال و اولیای اوست و حبّ به اولیای الهی است که نشانه محبت متقابل عبد و مولاست:
«مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ.» (کاملالزیارات، ۱۴۲)
• @bayad_ghavi_shavim
بخش هفتم وصیت نامه.pdf
430.7K
🔅 #وصیتنامه_حاج_قاسم را به سندی بالادستی مبدل کنیم...
#شرح_وصیتنامه_سردار
#بخش_هفتم
• @shab_amaliat
• @bayad_ghavi_shavim
🔅بسم الله الرحمن الرحیم🔅
*پرونده ویژه #اربعین*
▪️گفتار ششم: اهتمام علما و بزرگان دین نسبت به #زیارت_پیاده اربعین
📍یکی از راههایی که در تشخیص #شعائر_الهی راهگشایی میکند، توجّه به سیرهی علمای دین میباشد. در مورد #راهپیمایی_اربعین نیز همین قاعده صادق است.
*با مراجعه به تاریخ در مییابیم که در رأس تمامی بزرگان دین، صحابی جلیل القدر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) #جابر_بن_عبدالله_انصاری است که در سال۶۲ هجری قمری خود را از مدینه به #زیارت_اربعین میرساند. حضور جابر در #کربلا -با توجّه به تاییداتی که از سوی معصومین علیهم السلام در مورد مقام معنوی ایشان وارد شده است- با حالت پیری و نابینایی، نشان از اهمّیّت این حضور دارد.
√پس از آن تنها در زمان امام باقر و امام صادق علیهماالسلام بود که خفقان حاکم بر جامعهی مسلمین فروکش نمود، و بدین خاطر است که #زیارتنامه #عاشورا و زیارتنامه اربعین در زمان ایشان به مردم ارائه شد. لکن باز هم شرایط برای زیارت #سیدالشهدا_علیهالسلام در روزهای عادی چندان مهیّا نبود، چه رسد به زیارت اربعین آن هم دسته جمعی و پیاده.🍁
✔️آخرین نشانهای که از سوی اهلبیت علیهمالسلام به شیعیان داده شده، روایت امام حسن عسکری علیهالسلام می باشد که در ذیل نشانههای مؤمن، زیارت اربعین را احصا میفرمایند.
**لذا علمای اسلام نیز در هر زمان که گشایشی حاصل میشد، به سوی کربلا میشتافتند؛ خصوصاً در آن زمان که اکثر علما در نجف حضور داشتند.
🔘از جملهی علمایی که در دورهی معاصر به زیارت پیاده اربعین اهتمام ورزیدند، #شیخ_انصاری (رضوان الله تعالی علیه) و میرزا حسین نوری(ره) می باشند.
•طبق نقلهای تاریخی، این زیارت در زمان شیخ انصاری(ره) بسیار باشکوه برگزار میشده؛ لکن پس از ایشان ادامه نیافته است. سپس میرزا حسین نوری(ره) دوباره زیارت پیاده اربعین را احیا نمودهاند.
¶همچنین علمای اسلام از جمله سیّد محسن امین عاملی، شیخ محمّد حسین غروی، آیت الله میرزا محمّد حسین نائینی، آیت الله ملکوتی، آیت الله شاهرودی، آیت الله مدنی، آیت الله #سیّدمصطفی_خمینی، #علّامه_امینی، #امام_موسی_صدر و... رحمت الله علیهم، زیارت پیادهی کربلا بخصوص در ایّام اربعین را در برنامهی سالانهی خویش داشتند.
آیت الله مکارم نیز خود در این راهپیمایی حضور یافتهاند. آیت الله جوادی آملی در کتاب شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، زیارت اربعین را ستون #ولایت میدانند.
▫️امام خمینی(ره) میفرمودند: «این روزهای بزرگ را بزرگ شمارید و اربعین ها را، عاشوراها را و امثال این ها را بزرگ بشمارید. اسلام این قدر برای اجتماع و برای #وحدت_کلمه تبلیغ کرده است و هم عمل کرده است. یعنی روزهایی را پیش آورده است که با خود این روزها و انگیزه این روزها تحکیم وحدت می شود؛ مثل عاشورا و اربعین».
▫️ #امام_خامنهای(حفظه الله) این کیفیّت از زیارت را از مصادیق شعائر الهی میدانند و میفرمایند:
«تركیب «عشق و ایمان» و «عقل و عاطفه» از ویژگیهای منحصر بهفرد مكتب اهلبیت علیهمالسلام است و حركت عاشقانه و مؤمنانه مردم از كشورهای مختلف جهان در این پدیده بیسابقه، بدون تردید از جمله شعائر الهی است».
√لذا قدم نهادن در این همایش با پشتوانههای سترگ از قول و فعل و تقریر معصومین علیهم السلام و علمای دین برخوردار است.
• @shab_amaliat
• @bayad_ghavi_shavim