✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🗓 امروز #یکشنبه
🌞 ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ ه ش
🌙 ۱۷ شعبان ۱۴۴۳ ه ق
🌲 ۲۰ مارس ۲۰۲۲ میلادی
📿 #ذکر_روز:
"یَا ذاالجلالِ و الاکرامِ"
"ای صاحب جلال و بزرگواری"
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
❇️تفسیر مناجات شعبانیه
(شرح فراز چهارم)
(اِلهی اِنْ حَرَمْتَنی فَمَنْ ذَا الَّذی یَرْزُقُنی؟ وَ اِنْ خَذَلْتَنی فَمَنْ ذَا الَّذی یَنْصُرُنی؟اِلهی اَعُوذُ بِکَ مِنْ غَضَبِکَ وَ حُلُولِ سَخَطِک)
🔹این فراز نخست از مناجات شعبانیه است که با (الهی) شروع شده است و امام العارفین علی علیه السلام سه نکته دقیق عارفانه درضمن مناجا ت باحق تعالی درمیان می گذارد:
1⃣نکته اول؛ حیات معنوی و دنیوی انسان وابسته به رزق مادی غذا، لباس، خانه، و همانند آنها و رزق معنوی همانند: علم، تقوی، عرفان، آبرو، عزت در میان اجتماع و همانند آنهامی باشداگراین رزق ما دی ومعنوی به انسان برسد حیات انسان ادامه می یابد، چرابه حکم آیه( ۸۵)سوره ذاریات :«إِنَّ اللّهَ هُوَ الرَّزّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتینُ: همانا روزی دهنده، تنها خداست که صاحب قدرت و اقتدار ابدی است))
و همچنین آیه(۳۱) سوره (یونس) :((قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماءِ وَ اْلأَرْضِ أَمَّنْ یَمْلِکُ السَّمْعَ وَ اْلأَبْصارَ وَ مَنْ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَ مَنْ یُدَبِّرُ اْلأَمْرَ فَسَیَقُولُونَ اللّهُ فَقُلْ أَ فَلا تَتَّقُونَ:بگو! چه کسی شما را از آسمان و زمین روزی می دهد؟ چه کسی است که به شما چشم و گوش عطا می کند؟ چه کسی، از مرده زنده و از زنده مرده برمی انگیزد؟ و چه کسی تدبیرِ امور را به عهده دارد؟ خواهند گفت:که خداوند. پس بگو! چرا تقوی پیشه نمی کنید. و در جای دیگر نیز می فرماید)) تمام این رزق های مادی. معنوی دردست قدرت حق تعالی است، و انسان چون سرسفره آماده و بی منت حق تعالی نشسته است و از رزق مادی و معنویش بهره می برد حیات دنیویش استمرار پیدا می کند و اگر حق تعالی بنده اش را از این رزقش محروم کند چه کسی می تواند رزق انسان را تامین کند از همین رو امام در اولین بند از الهی نامه اش می فرماید: ((اِلهی اِنْ حَرَمْتَنی فَمَنْ ذَا الَّذی یَرْزُقُنی:معبود من! اگر تو محرومم کنی، کیست که روزیَم دهد؟)).
2⃣نکته دوم؛
عزت، آبرومندی و شوکت و نیز ذلت و خواری به حکم آیه مبارکه :((:قُلِ اللّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُوءْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ. (آل عمران: ۲۶) بگو! بار خدایا ای پادشاهِ مُلکِ هستی، تو هر که را که خواهی مُلک و سلطنت عطا می کنی و از هر که خواهی، سلطنت را می گیری، و هر که را خواهی عزت دهی و هر که را خواهی خوار می کنی. تمامِ خیر، تنها به دستِ توست. به درستی که تو بر هر چیزی توانایی.)
در دست قدر ت الهی است که زمینه شوکت، قدرت، عزت برای بنده فراهم می گردد، عزتی که خدا به بنده اش بدهد هیچکس و هیچ قدرتی نمی تواند ان را از بنده بگیرد، وهمچنین ذلت، خواری و ازچشم همه افتادن بنده نیز به ید و قدرت حضرت باریتعالی است، از همین رو امام العارفین در این فراز می فرماید: (وَ اِنْ خَذَلْتَنی فَمَنْ ذَا الَّذی یَنْصُرُنی؟ و اگر تو خوارم نمایی چه کسی یاریم خواهد کرد)
3⃣نکته سوم؛
غضب در مناجات امام العارفین به معنای تغییر نفسانی نیست که به انسان نسبت داده می شود بلکه غضب الهی به معنای(عقاب وعذاب) است، یعنی اگر بنده خدا گرفتار معصیت شد و آلوده به گناه گردید، خداوند وی را از رحمت واسعه اش محروم می کند و با عذابش وی را به سختی مجازات می نماید، دلیل براین معنا که غضب به معنای
(تغییرنفسانی) در حق تعالی نیست، علاوه براینکه از نظر عقلی این معنا برای خدا محال خواهد بود، روایتی است که عَمْروبن عُبَیْد به امام باقر علیه السلام عرض کرد: فدایت شوم، معنیِ غضب در آیه: «و مَنْ یَحْلِلْ عَلَیْهِ غَضَبی فَقَدْ هَوی :» چیست؟ امام علیه السلام فرمود: غضب، همان عقاب و عذاب خداست و ادامه داد: هرکس پندارد که خداوند از حالی به حالی در می آید، او را همانند مخلوقاتش قرار داده وصفت آفریده ها را برای او آورده است. همانا خداوند را چیزی تحریک نمی کند تا او را تغییر دهد: توحیدصدوق، ص ۱۶۴)
همچنین از امام صادق علیه السلام روایت شده: (رضای خداوند، همان ثواب او و غضب او، همان عقاب و عذاب اوست؛ بدون آنکه چیزی در او نفوذ کند تا اینکه موجب هیجان او گشته و او را ازحالی به حالِ دیگر تغییر دهد:همان،ص۱۶۵)
و اگر خشم و غضب الهی تبدیل به سخط شود یعنی به قهری که دیگر قابل آشتی پذیر نیست غضب بسیار سخت خواهد بود و همه پل های پشت سر خراب خواهد شد از همین رو امام علیه السلام در این فراز از مناجات شعبانیه خطاب به حق تعالی می فرماید من به تو پناه می برم از آن لحظه ای که (غصبت) به (سخط)
یعنی قهر آشتی ناپذیرتبدیل شود:
(اِلهی اَعُوذُ بِکَ مِنْ غَضَبِکَ وَ حُلُولِ سَخَطِکَ: معبود من! از غضب تو و فرود آمدن خشم تو به تو پناه می برم
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
2516315.mp3
3.57M
🎤ترتیل صفحه ۱۸۰ سوره مبارکه انفال(جزء نهم)
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
#مشارطه
🗓روز سی و چهارم #چله
🔸مزهی ایمان واقعی و نمیچشیم
مگه اینکه دروغ و ترڪ کنیم
چه جدی، چه شوخی!
دروغ ممنــــوع⛔️
کوچڪ یا بزرگ
شوخی یا جدی
#چله_کنترل_اعضای_بدن
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
✅لینک گروه:
https://eitaa.com/joinchat/45809769C3faa445664
26.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸نماهنگ فوق العاده #سلام_فرمانده | گروه سرود ۳۱۳ نفری ماح
یه گروه سرود ۳۱۳ نفره دهه نودی😍
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃قدری بیشتر برایمان بمان استاد!
این جانها هنوز خیلی تشنه موعظههای تکان دهندهی آن لهجه شیرینند...
🔺برای شفای استاد فاطمی نیا یار بصیر و صریح رهبری دعا کنید.
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 پویش همگانی #لحظه_طلایی
🎬 #نماهنگ «دعای فرج»
🔸لحظهٔ تحویل سال همه دعای فرج (الهی عظم البلاء) را به نیت تعجیل در فرج و رفع گرفتاری از مردم قرائت میکنیم.
🤲🏻بخوان دعای فرج را. دعا اثر دارد...
📥 دانلود با کیفیت بالا
https://aparat.com/v/T1Q2q
📲لطفا تا میتوانید #نشر_حداکثری کنید...
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
🌸مژده ای دل که مسیحا نفسی میآید
که زِ انفاس خوشش بوی کَسی میآید
💐 سالِ نو با ظهورش بر شما مبارک باشد ان شاءالله...
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
45_Sheytan_Shenasi_Dar_Ghoran_Aminikhaah.ir.mp3
25.29M
🔴#شیطان_شناسی_در_قرآن
5⃣4⃣ جلسه چهل و پنجم
🔸خواص بسم اللهالرحمنالرحیم گفتن
هنگام خوردن غذا
🔹آداب غذا خوردن
🔸کراهت غذای بازار
🔹چگونه فرد، فاسق میشود؟
🔸عاقبت فاسق بودن
🎤استاد امینیخواه
#چله_کنترل_اعضای_بدن
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
#محاسبه
🗓روز سی و چهارم #چله
🔸من شرح حال شهید افشردی(باقری) را میخواندم - به نظرم شرح حال ایشان یا یکی دیگر از همین شهدا بود - در آنجا ذکر شده بود که ایشان هر روز خطاهای خود را مینوشته؛ همین که در توصیهی علمای اخلاق و در توصیههای بعضی از احادیث و اینها هم هست که خطاهای خودتان را بنویسید،
👈🏻هر شب خودتان را محاسبه کنید.
🔺او این چیزها را روی کاغذ مینوشته. ماها رومان نمیشود خودمان بنویسیم، روی کاغذ بیاوریم، علنی کنیم؛ ولو بین خودمان و کاغذ. او در یادداشتهای خود نوشته بود که مثلاً من شب دیدم امروز این چند تا گناه را انجام دادم.
📚بیانات پس از اقامه نماز در جمع برخی ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
✨شبتون مهدوی✨
#چله_کنترل_اعضای_بدن
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
استاد فرهمند - دعای عهد.mp3
1.54M
#قرار_عاشقی💚
📖دعای عهد
✨اللهمْعَجِلْلِوَلِیِڪالفَـــࢪَج✨
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم👇🏻
💠@be_eshghe_agha
📖 السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام...
♦️ سلام بر تو ای مولایی که صفای آمدنت، زمستان دلها را بهار خواهد کرد و طراوت مهربانیت روزگار را نو.
#سلام_نامه
#سلام_امام_زمانم
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
🔸زیارت روز دوشنبه
🌹 امروز متعلق است به:
💎 امام حسن مجتبی علیه السلام
💎 امام حسین علیه السلام
🌷اذکار روز دوشنبه
➕یا قاضِیَ الْحاجات(۱۰۰مرتبه)
➕سبحان الله و الحمدلله(۱۰۰۰مرتبه)
➕یا لطیف(۱۲۹مرتبه) برای کثرت مال
✨اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
#مشارطه
🗓روز سی و پنجم #چله
🔸امروز عهد کنیم برای شادی دل امام مهربان تا آخر شب تمام تلاشمون رو بکنیم که دلی را نشکنیم، چه با زبانممون و چه با رفتارمون...
👈🏻به خودت قول بده تمام تلاشت را
بکن!
🔺از خود خدا بخواه که کمکت کنه
نگذار قولت شکسته شود، حتی پیش خودت!
#چله_کنترل_زبان
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha
به عشق مهدی فاطمه (عج)
❇️تفسیر مناجات شعبانیه (شرح فراز چهارم) (اِلهی اِنْ حَرَمْتَنی فَمَنْ ذَا الَّذی یَرْزُقُنی؟ وَ
❇️تفسیر مناجات شعبانیه
(شرح فراز پنجم)
(اِلهی اِنْ کُنْتُ غَیْرَ مُسْتَأْهِلٍ لِرَحْمَتِکَ فَاَنْتَ اَهْلٌ اَنْ تَجُودَ عَلَیَّ بِفَضْلِ سَعَتِکَ، اِلهی کَاَنّی بِنَفْسی واقِفَةٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ اَظَلَّها حُسْنُ تَوَکُّلی عَلَیْکَ فَقُلْتَ ما اَنْت َاَهْلُهُ وَ تَغَّمَدْتَنی بِعَفْوِک)
در این فراز دوم امام علی علیه السلام درمناجاتش دو نکته مهم و لطیف عرفانی قابل تامل و رنگ را با ذات اقدس الهی درمیان می گذارد؛
👈نکته اول؛ عرفانی، لطیف و زیبای در این فراز دوم این است امام العارفین علی علیه السلام ازحق تعالی درخواست می کند که در قیامت و در مقام محاسبه اعمال، به دلیل کمبود و نقصی که در اعمال بنده و عبدش وجود دارد باوی رفتار نکند چرا که بنده عاصی خود را دست خالی دیده و شایسته عفو وگذشت نمی بیند، بلکه ازموضع خدائیش که آمیخته از جود و رحمت واسعه است با عبدش معامله کند، و به بیان دیگر پیام و درسی عرفانی که این فراز درخود جا داده این است عبده و بنده وقتی که در برابر خدا می گیرد باید از حق تعالی مسئلت و درخواست کند که باوی آنگونه که شایسته حق تعالی است معامله کند چرا که اصل هستی بر پایه رحمت عامه خدا به وجو د آمده است نه به دلیل حقی که موجودات داشتند پس اگربنده خطاء کار صلاحیت عفو ندارد خدا با رحمت واسعه اش با او معامله کند نه آنگونه که عبدش هست، چراکه پرونده بنده پر از معصیت وخطاء است و در این محاسبه بنده خودرا بازنده می بیند، این همان نکته لطیفی است که در تمام مناجات و دعا های ماثوره از ائمه اطهار تکرارشده است، از همین رو امام سجاد در دعای عارفانه ابوحمزه ثمالی اینگونه مناجات می کند و می گوید:
(مَولانا فَقَدْ عَلِمْنا ما نَسْتَوْجِبُ بِاَعْمالِنا وَ لکِنْ عِلْمُکَ فینا و عِلْمُنا بِاَنَّکَ لا تَصْرِفُناعَنْکَ وَ اِنْ کُنّا غَیْرَ مُسْتَوْجِبینَ لِرَحْمَتِکَ فَاَنْتَ اَهْلٌ اَنْ تَجُودَ عَلَیْنا وَ علی الْمُذْنِبینَ بِفَضْلِ سَعَتِکَ فَامْنُنْ عَلَیْنا بِما أَنْتَ أَهْلَهُ:مولای ما! ما می دانیم که به سبب اعمال ناشایست خود، چیزی جز محرومی از رحمتت را مستحق نیستیم، لکن اینکه تو به احوال ما و فقر و بیچارگی ماآگاهی و اینکه می دانیم که از درگاه فیضت محروم باز نمی گردیم، ما را به درگاه کَرَمت امیدوار می کند و اگر چه مستوجب رحمت تو نمی باشیم، اما توشایسته آنی که بر ما و گنه کاران به فضل و رحمتِ وسیعت، جود و بخشش کنی. پس تو به آنچه سزاوار بزرگواری توست بر ما احسان فرما.)
و امام علی علیه السلام در این مناجات شعبانیه درخواستش همین است حق تعالی با رحمت واسعه اش نظر به عبدش داشته باشد هرچند اعمال بنده شایسته حضرتش نیست ازهمین رومی فرماید:((اِلهی اِنْ کُنْتُ غَیْرَ مُسْتَأْهِلٍ لِرَحْمَتِکَ فَاَنْتَ اَهْلٌ اَنْ تَجُودَ عَلَیَّ بِفَضْلِ سَعَتِکَ:معبود من! اگر من شایستگی دریافت رحمت تو را ندارم، از تو سزاوار است که با گشایش پهناورت بر من ببخشایی))
👈نکته دوم؛ عرفانی بسیار لطیف وقابل تامل این است همانگونه که به حکم قرآنی درمسیرزندگی دنیوی یکی از اسباب موفقیت درامو مادی ومعنوی (توکل) بر ذات باریتعالی است، یعنی در دستیابی به هرکار مادی یامعنوی بعد از تلاش وهمت وبکار گرفتن اسباب ومسببات بایست نتیجه کار به ذات اقدس الهی سپرد، چراکه:((: «و مَنْ یَتَوَکَّلُ عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛ هر که به خداوند توکّل کند، خدا او را کفایت می کند.:طلاق: ۳)
🔺درمسائل اخروی نیز باید این چنین بود که پس از اعتراف به لغزش ها وتوبه ازگذشته خویش، عفو وگذشت ازاین خطا ها درعالم آخرت را بایست به ذات اقدس الهی سپرد وبه وی توکل نمود، چراکه بعید است حق تعالی باان رحمت واسعه اش عبد این چنینی را دراین لحظه سخت که محتاج به عفو اوست مورد عفو قرار ندهد ازهمین رو امام العارفین علی علیه السلام دراین فراز ازمنا جات شعبانیه اینگونه مناجات می کند:(اِلهی کَاَنّی بِنَفْسی واقِفَةٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ اَظَلَّها حُسْنُ تَوَکُّلی عَلَیْکَ فَقُلْتَ ما اَنْت َاَهْلُهُ وَ تَغَّمَدْتَنی بِعَفْوِک: معبود من! می بینم که نزدیک است نفس من در محضرت و رو در روی تو قرار گیرد، در حالی که بر نفس من نیکویی توکلم بر تو، سایه افکنده است. تو هر آنچه که سزاوار است می گویی و مرا در عفو و چشم پوشی خود غرق می کنی.)
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم
💠@be_eshghe_agha