هدایت شده از علی فراهانی
#هنر_جو_با_قرآن2⃣
🌴روزی هنرمند لیوانی را که نیمی آب داشت روی میز گذاشت و به هنرجو گفت:
«چه میبینی؟»
🌱هنرجو چون این مثال معروف را برای تفاوت نگاه انسانهای بدبین و خوشبین میدانست فوراً گفت:
«لیوانی که نیمی از آن پر است.»
🌴هنرمند لبخندی زد و گفت:
«متوجهام که تو خوشبینی ولی میخواهم خلاق باشی.
یکبار دیگر نگاه کن و بگو چه میبینی؟»
🌱هنرجو درنگی کرد و گفت:
لیوان را پر میبینم، نیمی از آن آب و نیمه دیگر، هوا»
🌴- آفرین! خیلی خوب، قدری بزرگتر نگاه کردی؛ ولی میتوانی یکبار دیگر برگردی و بگویی چه میبینی؟
🌱هنرجو هرچه اندیشید، چیزی به ذهنش نرسید.
🌴هنرمند دست هنرجو را گرفت نزدیک لیوان برد و گفت:
از بالای لیوان نگاه کن، حالا بگو چه میبینی؟
🌱- لیوان را پر از آب میبینم.
🌴 هنرمند لبخندی زد و گفت: میبینی؟! با یک تغییر در زاویه دید، توانستی نگاهی نو خلق کنی.
خیلی از نعمتهای خالق را ما نمیبینیم؛ چون فقط ازآنجهتی میبینیم که همه میبینند.
✅ و چه زیبا خداوند میفرماید: «الَّذي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً ما تَرى في خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى مِنْ فُطُورٍ *
ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسيرٌ (ملک/آیات ۳و۴)
✍️علی فراهانی
#زاویه_دید
#خلاقیت
#نویسندگی
#انتخاب_موضوع
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
✳️ کبرا و کبریٰ
این دو از دو زبانِ جداگانه وارد فارسی شدهاند.
🔹 کبرا (مار) از #فرانسوی وارد فارسی شدهاست: cobra. این «کبرا» ریشه در زبانهای پرتغالی و #لاتین دارد (در پرتغالی: cobra de capello). بنابراین، نوشتن این واژه در فارسی بهصورت «کبریٰ»* یا «کبری» نادرست است.
🔹 کبریٰ (نام بانوان) از #عربی_کلاسیک گرفته شدهاست. مؤنث «اکبر» (بهمعنی بزرگتر، بزرگ) است. صغریٰ و کبریٰ (اصطلاح علم منطق) نیز همین است.
🔹 نوشتن هردو بهصورت «کبرا» غلط نیست.
#غلط_ننویسیم
#کبرا_یا_کبری
✍️#ز_ساده
(عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم)
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
🔸🔸🔸
بنویسیم✅
میذارم
بذار
نذار
میذاشتم
ننویسیم❌
میزارم
بزار
نزار
میزاشتم
دلیل⁉️
مصدرش «گذاشتن» است با «ذ»، نه با «ز».
#غلط_ننویسیم
#ذ_ز
✍#ز_ساده
(عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم)
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم :
🆔@behtarbenevisim
🔹🔹🔹🔹
سه قاعدۀ املایی
۱) واژۀ پایانیافته به «ی/ ـی» + -ی = یای/ ـیای:
قوریای، کشتیای، ایتالیاییای، کائوچوییای، قهوهایای، مانتوییای، تیزپِیای.
۲) واژۀ پایانیافته به «ـأ/ أ» (مانند «خلأ» و «مبدأ») + -ی = ـئی/ ئی: خلئی، مبدئی.
۳) واژۀ پایانیافته به «ء» (مانند «شیء») + -ی = ـئی: شیئی.
#غلط_ننویسیم
#ز.ساده
(عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم)
💠بیایید#بهتر_بنویسیم:
🆔@behtarbenevisim
#غلط_ننویسیم
✅ بر همگان واضح و مبرهن است که میان «گوشت» و «گوش» تفاوت وجود دارد.
✅ و باز هم همه میدانند که گوش را نمیکوبند. اصولاً دلیلی برای کوبیدن گوش وجود ندارد و آنچه کوبیدنی است، گوشت است.
✅با توجه به این استدلال، به وسیلهای که از دیرباز برای کوبیدن گوشت از آن استفاده میشود، «گوشتکوب» میگویند.
⚠️ در زبان فارسی و در محاوره نوعی فرایند واجی وجود دارد که به آن «کاهش» میگوییم. هنگامی که واجهای «ت» و «د» آخرین واجِ یک هجای کشیده باشند، عموماً تلفظ نمیشوند یا بسیار خفیف ادا میشوند:
پستچی، دستبند.
👈 این فرآیند تنها در محاوره و گفتار پذیرفته است و شامل نوشتار نمیشود.
✔️ پس «گوشتکوب» درست است نه «گوشکوب».
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
🔰 ۲۴ واژهٔ پرکاربرد در گفتوگوهای داستان
که همواره نیمفاصله نوشته میشوند:
یکجور/ یهجور
یکجورهایی/ یهجورایی
یکجوری/ یهجوری
یکخُرده/ یهخُرده
یکراست/ یهراست
یکروند/ یهروند
یکریزه/ یهریزه
یکسِری/ یهسِری
یکطور/ یهطور
یکطوری/ یهطوری
یکعالَم/ یهعالَم
یکعالَمه/ یهعالَمه
یکقدری/ یهقدری
یککم/ یهکم
یککمی/ یهکمی
یککوچولو/ یهکوچولو
یکمقدار/ یهمقدار
یکنَموره/ یهنَموره
یکنمه/ یهنمه
یکوقت/ یهوقت
یکوقتها/ یهوقتا
یکوقتهایی/ یهوقتایی
یکوقتی/ یهوقتی
یکهو/ یههو
#غلط_ننویسیم
#ز.ساده
(عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم)
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
#غلط_ننویسیم ✅ بر همگان واضح و مبرهن است که میان «گوشت» و «گوش» تفاوت وجود دارد. ✅ و باز هم همه می
#غلط_ننویسیم؛ «سنکوپ» یا «سنگکوب»؟
✅سنکوپ (به فرانسوی: Syncope)، یعنی غشکردن و ازدستدادن هوشیاری. در محاوره و مکالمات عامیانه به آن «کوپکردن» هم میگویند.
✅ سنگکوب، یعنی کسی که با سنگ میکوبد!
👈 هر دو واژه صحیح است، ولی باید دقت کنیم تا در جای نامناسب قرار ندهیم که معنا غلط شود.
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
💎 ابوسعید ابوالخیر در راه بود، گفت: "هر جا که نظر میکنم، بر زمین همه گوهر ریخته و بر در و دیوار همه زر آویخته. کسی نمیبیند و کسی نمیچیند."
گفتند: "کو، کجاست؟"
💎 گفت: "همهجاست،
✔️ هر جا که میتوان خدمتی کرد؛
✔️ یا هر جا که میتوان به راحتی دلی بهدست آورد.
✔️ آنجا که غمگینی هست
✔️ و آنجا که مسکینی هست؛
✔️ آنجا که یاری طالبِ محبت است
✔️ و آنجا که رفیقی محتاج مروت. "
👈 یکی از عناصر مؤثر در زیباسازی نوشتهها، استفاده از آرایههای ادبی است. سجع، تشبیه، استعاره، مجاز و... ابزارهای جراحی شمایند برای سروشکل دادن به اثرتان.
✨ از آنها حتما برای خلاقیت در نویسندگیتان استفاده کنید.
#نویسندگی_خلاق
#آرایههای_ادبی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#غلط_ننویسیم
🔰 بدْوی یا بَدَوی
این دو کلمه را نباید بهجای یکدیگر بهکار برد.
بَدْوی [badvi]، به فتح اول و سکون دوم، منسوب به بَدْء و بهمعنای «آغازی و ابتدایی» است و بیشتر در اصطلاح دادگستری بهکار میرود: «محکمهٔ بَدْوی».
امّا بَدَوی [badavi]، به فتح اول و دوم، منسوب به بَدَو و بهمعنای «بیابانی، بیابانگرد، صحرانشین» است و بیشتر در وصف قبایل چادرنشین عربستان و شمال آفریقا بهکار میرود: «جوانمردی ما را به خانهٔ خود مهمان کرد. چون در خانهٔ وی درآمدیم عربی بَدَوی درآمد. نزدیک من آمد - شصت ساله بود - و گفت: قرآن به من آموز» (سفرنامهٔ ناصر خسرو، ۱۱).
♻️ هرگاه در جملهای مثلاً «مردم بدوی» آمده باشد، نخست باید از فحوای کلام دریافت که آیا سخن از «مردم نخستین و نیاکان بشر» در میان است یا از «مردم صحرانشین» و سپس «مردمِ بَدْوی» یا «مردمِ بَدَوی» خواند.
⚠️ ناگفته نماند که فرهنگ معین تلفظ این دو کلمه را همانند یکدیگر، به فتح اول و سکون دوم، ضبط کرده و ظاهراً سهو است.
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
حق
همسر من از روغن دنبه بدش مییاد. همان روغنی که از پایان گوسفند تهیه میشه. همون آخر گوسفند دیگه🙄...بابا چرا نمیفهمید؟ اون قسمت که گوسفند تموم میشه یه چیز چرب و نرم هست که وقتی بره گرامی بالا پایین میپره اون چیزش هم بالا پایین میپره...آفرین همون🤓. اون چیز اسمش دنبهاس. البته برای آدم ها هم میشه استفاده کرد. ولی آدمش باید خودمانی باشد وگرنه پسگردنی میخورید.
ما چند وقت بود اندازه نصفه کاسه اینو داشتیم و خورده نمیشد. یک مقداری هم روغن حلب که جامد هست و ذائقه مون بهش نمیگیره و یه مقداری هم روغن های دیگه که معمولا برای اشکنه استفاده میشه...مثل پی و ...عدد سه و چهارده صدم شنیدی؟ همان پی.p.
القصه همسر بنده دیروز گفتند که دیگه بعد از یک هفته، ده روز بروید روغن بخرید. که ما هم هنوز نرفتیم. ما اینجوری پای نظام و انقلاب ایستادیم و خودمان را چرب نکردیم😂.
آقا ماکارونی هم همینه شاید بیست تا سی تا شاخه نازک ماکارونی داشته باشیم...که اینم از یه بسته هفتصد گرمی اضافه آمده ریختیم توی این ظرفای پلاستیکی جاماکارونی...در کل پای این نظام داریم جون میدیم از بس مواظبیم جنس توی بازار کم نشه...
خب لامپمصبها شما هم یکم مراعات کنید دیگه...همش که یه تنه نمیتونم جلو اسراییل و آمریکا و انگلیس و رئال مادرید مبارزه کنم. تازه استقلال هم قهرمان شده توی این اوضاع😂😂😂 شش تاییها❤️. من کلا فوتبالم خوب نیست...شش تایی ها کدوم بودن؟😁🤦♂️
✍️عمران واقفی
#ماکارونی
#روغن
#واقفی
#مبارزه
#اسکیتبارجهانی 😂
👈 پ.ن: یکی از عناصر مهم برای نویسندگی، کشف ارتباط بین واژهها و معناها است. اگر بتوانید بین آنها ارتباط هنری بدهید، حتما شما یک نویسنده خلاقید.
#کشف_ارتباطات
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#معرفی_کتاب
📚 چند کتاب فارسی که دایرۀ واژگانی را گسترش میدهد و نثر را بهبود میبخشد:
📓 اسرارالتوحید، به کوشش محمدرضا شفیعی کدکنی، آگاه.
📔 تاریخ سیستان (بهویژه بخش نخست)، به کوشش محمدتقی بهار و محمد پروین گنابادی.
📕 تاریخنامۀ طبری، به کوشش محمد روشن، سروش.
📒 ترجمۀ تفسیر طبری، به کوشش حبیب یغمایی، دانشگاه تهران.
📗 سفرنامۀ ناصرخسرو، به کوشش محمد دبیرسیاقی، زوار.
📘 سیاستنامه، خواجه نظامالملک، به کوشش محمود عابدی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
📙 قابوسنامه، به کوشش غلامحسین یوسفی، علمیوفرهنگی.
✍️ز.ساده
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#غلط_ننویسیم
🔰عَلوفه یا عُلوفه؟
این دو کلمه را نباید با هم اشتباه کرد.
🍀 علوفه ، به فتح اول ، به معنای « خوراک چهارپایان » است ( در فارسی غالبا آن را به ضم اول تلفظ می کنند ).
💵 اما عُلوفه ، به ضم اول ، در عربی به دو معنی به کار می رود که در فارسی مستعمل نیست : یکی به عنوان عَلف و به معنای « علفها » و دیگری به جمع صورت مفرد و به معنای «مواجب» و «دستمزد».
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim