eitaa logo
از بعثت تا ظهور
54 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
3.3هزار ویدیو
631 فایل
ارتباط با ادمین: @mostafa_soleimany
مشاهده در ایتا
دانلود
D1737285T12988959(Web).mp3
10.64M
موضوع: بصیرت اخلاقی سخنران: آیت الله حائری شیرازی اسلام دین ثروتمندی است. دینی که بهترین ها را دارد و شما به خود ببالید که ثروتمند و دارا هستید. بقیه چی دارند؟ اینها انجیل را تحریف کردند، تورات را تحریف کردند. چیزی جز ضرر در آنها نیست. همواره در حال جهد و تلاش باشید. یک وقت برای پسند دیگران اسلام را وارونه نبینید و بگویید اگر درست ببینم به من می خندند. وقتی که مرگ فرا رسید می فهمی چی از دست داده ای و بازیچه چی بوده ای. چقدر خدا دوست داشتنی بود. چقدر خدا پرستیدنی بود. چقدر خدا با محبت بود. چقدر خدا خوش اخلاق بود. چقدر خدا مهربون بود. چقدر خدا گناهکار را برای اینکه برگردد دوست می داشت. اما من حواسم جای دیگه ای بود. درباره وفاداری مردم به امام در مورد قبول قطعنامه گفتم تا حالا امام مانند امام حسین (علیه السلام) بود و حالا مانند امام حسن علیه السلام است. برای اینکه معلوم بشود مردم این کارها و ایثارگری هایشان به خاطر غیرت وطنی شان بوده یا به خاطر وفاداری به امامشان گفتم امام مانند امام حسن علیه السلام قبول قطعنامه کرد مردم گفتند سمعنا و اطعنا و از این پیداست که اینها به امام زمانشان علیه السلام نیز هم وفادار هستند. این همه شهید برای امام زمان علیه السلام است. اینها همه امتحاناتی است که بفهمیم امت، بعد از هزار سال تنبه پیدا کرده یا نکرده. مسئله این است. دعوا و نزاع این است. هرچه هست همه برای امام زمان علیه السلام است. رابطه ما با امام زمان علیه السلام چگونه است. آیا ما قدر می دانیم یا در عالم خودمان هستیم. 🌷 @nedaye_tahzib
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی شماره ۲۲ موضوع: بایسته‏های طلبگی / قسمت سوم / کارآمدی و توانمندی طلبه با ورود به طلبگی، از میان خدمات مختلف اجتماعی، «خدمات فرهنگی (آموزشی ـ پرورشی) مربوط به حوزة دین» را برگزیده است؛ ثبت نام در حوزة علمیه به معنی اعلام آمادگی برای حضور در صف مقدم حرکت‏های تعلیمی و تربیتی در گسترة آموزه‏های اسلامی است. طلبه به عنوان یک عنصر فرهنگی، از فهرست طولانی نیازهای انسان، مهم‌ترین نیاز، یعنی نیاز به وحی و معنویت را برگزیده است تا با همّت، مجاهدت و پایداری، این نیاز تودة انسان‌ها را تأمین کند. طلبه در امتداد حرکت پیامبران، آن آموزگاران کتاب و حکمت و مربیان سلوک توحیدی و معنویت قرار دارد و با قدم نهادن در مدرسة علمیه، رسالتی آن چنان خطیر و مسئولیتی این چنین سترگ را بر دوش گرفته است: انّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الأنبیاءِ؛ دانشمندان دین وارثان حرکت پیامبران هستند. نبی مکرم اسلام عالمان دین را جانشینان خود خوانده و برای آنان دعا کرده است: رَحِمَ اللهُ خُلَفائی.. . الّذینَ یحیونَ سُنّتی وَ یعَلّمونَها عِبادَ اللهِ؛ خداوند جانشیان مرا رحمت کند؛ آنان که سنت مرا زنده نگاه می‏دارند و آن را به بندگان خدا می‏آموزند. بدین ترتیب، طلبه هرگز نمی‏تواند فارغ از خلأها و آسیب‏های اجتماعی و بدون توجه به انحرافات فکری و احتیاجات فرهنگی، روزگار بگذراند. طلبه براساس هویت تعریف شده صنفی خود، باید در قبال خدمات فراوانی که از دستان پر مهر اجتماع دریافت می‏دارد، صادقانه و پر تلاش به آنان خدمت کند؛ آیات خدا را تلاوت کند. دین، کتاب و حکمت را به آنان بیاموزد و در تهذیب و تزکیه نفوس بکوشد؛ یتلوا عَلَیهِم آیاتِک وَ یعَلّمُهُمُ الکتابَ وَ الحِکمَةَ وَ یزَکیهِم؛ و هر چه توان طلبه در ارائه چنین خدماتی بیشتر باشد، ارزش اجتماعی او بیشتر است. پیش از این گفتیم که هر انسان، در قبال مسئولیتی که در اجتماع بر دوش دارد، باید دو گام بزرگ بردارد: نخست انتخاب یک خدمت مؤثر اجتماعی، متناسب با توان خود که بهرة فراوانی به جامعه بشری ارزانی دارد. دوم ارتقای سطح کیفیت این خدمات، تا اندازه ممکن. طلبه در انتخاب مسیر اصلی و ترجیح حوائج معنوی و فرهنگی بر حوائج مادی، بسیار خوش سلیقه عمل کرده و شاهراه حرکت خود را به درستی برگزیده؛ از این رو در گام نخست، موفق بوده است؛ اکنون وظیفه دارد تا در گام دوم، کارآمدی خود را افزایش و حوزة تأثیر خود را در موضوعی که برگزیده گسترش بخشد. شخصیت‏های بزرگ ـ حوزوی یا غیر حوزوی ـ که در سلوک روحانی و خودسازی معنوی موفق بوده‏اند، ولی گوشة عزلت گزیده و به جهت ناتوانی، از انجام خدمات فرهنگی و اجتماعی طفره رفته‏اند، گنجینه‏های پنهان و ذخایر خاموشی هستند که تنها نیمی از راه را پیموده‏اند؛ آنان محیط اطراف خود را روشن نمی‏کنند، گرهی از کار مردم نمی‏گشایند و باری از دوش جامعه بر نمی‏دارند. اینها گرچه ارزش‏های فردی فراوانی اندوخته، اما نخست اینکه در تأمین رضای خدا و امام عصر موفق نبوده‏اند و سپس الگوی کاملی برای طراحی سیمای آینده طلبه نیستند. الگوی کامل طلبه باید هر سه ویژگی «عالم»، «ربانی»، و «کارآمد» را با هم داشته باشد و به گونه‏ای باشد که اگر از میان امت اسلامی برود ضایعه‏ای جبران‏ناپذیر بر پیکر اجتماع وارد‌اید. یعنی وجود او چنان برای جامعه پر فایده و ارزشمند باشد که جای خالی او را هیچ چیز دیگر پر نکند. ما قَبَضَ اللهُ تَعالی عالِماً مِن هذِهِ الأمّة إلا کانُ ثَغرةً فی الاسلامِ، لاتَسُدُّ ثُلمَتُهُ إلی یومِ القِیامَةِ.  خدای تعالی جان عالِمی از این امت را نمی‏گیرد مگر آنکه شکافی در اسلام پدید‌اید که تا روز قیامت پر نمی‏گردد. پیامبر خدا فرمودند: العِلمُ حَیاةُ الاسلامِ وَ عِمادُ الدّینِ دانش مایه حیات اسلام و نگه دارندة ایمان است. همچنین فرمودند: مَن طَلَبَ باباً مِنَ العِلمِ لِیُحییَ بِهِ الاسلامَ کانَ بَینَهُ وَ بَینَ الأنبِیاءِ دَرَجَةً فِی الجَنَّةِ. هرکس باب علمی جستجو کند تا اسلام را به آن زنده گرداند، میان او و پیامبران در بهشت تنها یک درجه فاصله باشد. از امام صادق نیز نقل شده است: عُلَماءُ شیعَتِنا مُرابِطونَ بِالثَّغرِ الَّذی یَلی إبلیسُ وَ عَفاریتُهُ یَمنَعونَهُم عَنِ الخُروجِ عَلی ضُعَفاءِ شیعَتِنا وَ عَن أن یتَسَلّطَ عَلَیهِم إبلیسُ وَ شیعَتُهُ. دانشمندان شیعه پاسداران مرزی هستند که ابلیس و شیاطین به آن نزدیک می‏شوند و آنها را از حمله و تسلط بر شیعیان ضعیف باز می‏دارند. بنابراین وجود عالمان دین باید موجب سرزندگی اسلام و حفاظت ایمان باشد و اگر این فایده بر وجود آنان مترتب نشود علم مورد رضای پیامبر را نیاموخته‏اند 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه242، آیات 53 تا 63 🗓1399/07/08 🌸 @nedaye_tahzib
242.mp3
629.4K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه242 🗓1399/07/08 🌸@nedaye_tahzib
168.pdf
113.5K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ اقسام ایمان ✏️ 1. توصیف ایمان حقیقی 🗓1399/07/08 🌸 @nedaye_tahzib
سه شنبه 27.pdf
91.9K
📂انس با قرآن و عترت 📚هفته بیست و هفتم (سه شنبه) ✅ خشم و پرخاشگری 2 ❌ فضیلت مدارا و گذشت در هنگام خشم 🗓1399/07/08 🌸 @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚛️ سلسله مباحث تربیت دینی فرزند شماره 4 موضوع: ضرورت تسریع در تربیت فرزندان از دیدگاه امام علی(علیه‏ السلام) برای موجوداتی که در طریق تغییر، تحول، رشد و تکامل هستند، معمولاً موسم مناسبی وجود دارد که در آن به بهترین و مناسب‏‌ترین رشد خود می‏‌رسند و آثار مورد انتظار از آنها تجلی می‌یابد، گلها در موسم بهار می‏‌رویند، چشمه‌ها در فصل زمستان جاری می‏‌شوند. ابرها در زمستان بارور می‌گردند و قطرات بارانش، میهمان زمین می‏‌گردند و… تربیت فرزند نیز موسم مناسب خود را دارد که در آن بهتر و آسان‌تر به بار می‏‌نشیند. موسم مناسب تربیت، در اوایل زندگی یعنی دوره کودکی، نوجوانی و عنفوان جوانی است، آن گاه که فرزند هنوز قلبی آسمانی و بی‌آلایش دارد، آنگاه که هنوز هواهای نفسانی و خواهش‌های غیر انسانی به سرزمین وجود او هجمه نیاورده، آنگاه که هنوز پلیدی‌ها و زنگارها میهمان ناخواسته دل او نگشته و کشت زار دل او آماده پذیرش هر بذری است. از سوی دیگر والدین به عنوان مهمترین مربیان فرزندان خود نیز همیشه فرصت و حوصله تربیت ـ که امری ظریف و در عین حال پیچیده است را ندارند زیرا آن گاه که بهار عمر والدین به روزهای آخر رسید و ضعف و سستی بر آنان مستولی گشت و حافظه‌شان چونان جسم‌شان به ضعف و نقصان گرائید، توان تربیت و راهنمایی مفید را نداشته و از ایفای نقش مربیگری برای فرزندان، عاجز می‌گردند. علی(علیه ‏السلام) مربی بزرگ بشریت در منشور تربیتی خود به امام حسن مجتبی(علیه ‏السلام)، به این نکته مهم و ظریف توجه نموده و دیدگاه تربیتی گران‌سنگی ارائه نموده است؛ آن حضرت فرموده‌‏اند: «فرزند دلبندم! چون دیدم سالیانی را پشت سر نهاده و به سستی در افتاده‌ام، بدین وصیت برای تو مبادرت نموده‌ام و خصلت‌هایی را در آن بر شمردم پیش از آن که مرگ بشتابد و مرا دریابد و آنچه در اندیشه دارم به تو ناگفته ماند یا اندیشه‏‌ام همچون تنم، نقصان بهم رساند یا پیش از نصیحت من، پاره‌‏ای خواهش‌های نفسانی بر تو غالب گردد یا فریبندگی‌های دنیا تو را بفریبد و همچون شتری گریزان و نافرمان باشی. و به ‏درستی که دل جوان، همچون زمین ناکشته است، هر چه در آن افکنند، بپذیرد. پس به ادب آموختنت پرداختم پیش از آن که دلت سخت شود و خِرَدت، هوایی دیگر گیرد… -و در قسمت دیگر آن، می‌فرماید:”…- چون به کار تو چونان پدری مهربان عنایت داشتم و بر ادب آموختنت همت گماشتم، چنان‏ دیدم که این عنایت در عنفوان جوانی‌ات به کار رود و در بهار زندگانی که ‏نیتی پاک داری و نفسی صاف و بی‏ آلایش.. (منبع: نامه 31 نهج البلاغه) 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی شماره11 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ: از منظر قرآن 🎤توسط استاد: ✅ نکات کلیدی در مورد سوره مبارکه نصر (دل نبستن به غیر خدا در مسیر دین) بر اساس روایات 📑قسمت بیستم و یکم 🗓1399/07/08 🌸 @ostad_maleki 🌸 @nedaye_tahzib
Panahian-Clip-ZekrHayeKoodakan-64k.mp3
3.9M
موضوع:راه تسهیل انتقال مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان استاد: پناهیان حدیث شریفی است در من لایحضره الفقیه، از امام صادق(ع) و امام باقر(ع) نقل شده. می‌فرماید فرزندتان به سه سالگی که رسید به او لااله الا الله یاد بدهید. سوال مجری: یعنی چی لااله الّا الله یاد بدهید؟ حاج آقا: مفهوم لااله الّا الله. پس ما بچه که سه ساله شد، با ذکر لااله الّا الله آشنا می‌شود. با مفهومی به نام خدا آشنا می‌شود. حتی به اندازۀ تکرار زبانی آن. بچه اسباب‌بازی را می‌شناسد، پدر و مادر را می‌شناسد، و خواهر و برادر را می‌شناسد، دیگرانی را هم می‌شناسد به عنوان دیگران در سه سالگی. حالا آنجا باید با نام خدا آشنا بشود. آن هم به شیوۀ ذکر لااله الّا الله، نه با اذکار دیگری مثل الله اکبر، الله رحمن، نمی‌دانم خیلی از کلمات دیگر. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه243، آیات 64 تا 69 🗓1399/07/09 🌻 @nedaye_tahzib
243.mp3
628.1K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه243 🗓1399/07/09 🌻@nedaye_tahzib
169.pdf
134.7K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ اقسام ایمان ✏️ 1. ایمان مقطعی (موسمی) 🗓1399/07/09 🌻 @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی قنوت دل 🔸موضوع: لزوم خواندن نماز شب شماره9 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
شماره 2 موضوع: اخلاق بد یک نوع بیماری است / قسمت اول همه می دانیم که در میان تمام موجودات زنده، انسان یک وضع خاص و استثنایی دارد، زیرا وجود او مرکب از نیروهای متضادی است؛ از سویی یک سلسله هوسهای سرکش و غرایز و امیال حیوانی او را به طغیان، تعدی نسبت به حقوق دیگران، هوسبازی و شهوترانی، دروغ و خیانت دعوت می کنند؛ و از طرف دیگر نیروی عقل و ادراک، عواطف انسانی و وجدان، او را به عدالت، نوع دوستی، پاکدامنی، درستکاری و تقوی فرامی خوانند. کشمکش این نیروها در همه انسانها وجود دارد و پیروزی نسبی یکی از این عوامل موجب می شود که افراد از نظر ارزشهای انسانی در سطوح کاملًا مختلفی باشند و فاصله «قوس صعودی» و «نزولی» انسان فوق العاده زیاد گردد. گاهی از مقربترین فرشتگان بالاتر و زمانی از خطرناک ترین درندگان پست تر شود! این حقیقت از احادیث فراوانی نیز استنباط می گردد، به عنوان نمونه امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرماید: «انَّ اللَّهَ خَصَّ الْمَلَکَ بِالْعَقْلِ دُونَ الشَّهْوَهِ وَ الْغَضَبِ، وَ خَصَّ الْحَیواناتِ بِهِما دُونَهُ وَشَرَّفَ الْانسانَ بِاعْطاءِ الْجَمِیعِ فَانِ انْقادَتْ شَهْوَتُهُ وَغَضَبُهُ لِعَقْلِهِ، صارَ افْضَلَ مِنَ الْمَلائِکَهِ لِوُصُولِهِ الی هذِهِ الرُّتْبَهِ مَعَ وُجُودِ الْمُنازِعِ»( نراقی، جامع السعادات 1/ 34) «خداوند فرشته را تنها عقل داد، نه شهوت و غضب؛ و حیوانات را تنها شهوت و غضب داد، نه عقل؛ ولی انسان را به اعطای همه اینها شرافت بخشید، لذا اگر شهوت و غضب او تحت فرمان عقلش قرار گیرد بالاتر از فرشتگان خواهد بود، زیرا به چنین مقامی با وجود نیروی مخالف رسیده است». ولی نکته ای که در اینجا لازم است به آن توجه شود این است که غرایز و امیال و شهوات بصورت اصلی و طبیعی و متعادل نه تنها زیانبخش نیستند، بلکه وسایل ضروری ادامه حیات خواهند بود. ادامه دارد...... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
شماره 2 موضوع: اخلاق بد یک نوع بیماری است / قسمت دوم به عبارت دیگر، همانطور که در ساختمان جسم انسان یک عضو بی مصرف و بیکار آفریده نشده، در ساختمان روح و جان او نیز هر انگیزه و غریزه و میلی نقش حیاتی دارد، و تنها در صورت انحراف از وضع طبیعی و برهم خوردن تعادل، بصورتهای خطرناک و کشنده بیرون می آیند. مثلًا چه کسی می تواند نقش «غضب» را در حیات انسان انکار کند؟ آیا هنگامی که حقوق یک فرد مورد تجاوز قرار می گیرد اگر تمام قدرتهای ذخیره وجود او در پرتو غضب برافروخته و بسیج نگردد چگونه ممکن است در حال خونسردی که شاید یک دهم نیروهای ذخیره خود را وارد میدان مبارزه نمی کند از حقوق خویش دفاع کند؟ اما همین خشم و غضب اگر از محور اصلی خود منحرف گردد و از صورت ابزار نیرومندی در دست عقل خارج شود، انسان را به صورت حیوان درنده ای بیرون می آورد که هیچگونه حد و مرزی را به رسمیت نمی شناسد. همچنین نقش میل معتدل انسان به ثروت و مقام و امثال آنها، در کوشش هرچه بیشتر در راه ترقی و پیشرفت بر همه کس روشن است؛ همانطور که اثر مخرب ثروت پرستی و جاه طلبی یعنی افراط در این امیال بر هیچ کس مخفی نیست. بنابراین همانطور که بهم خوردن تعادل جسمی همیشه با عوارض ناگواری همراه است که نام «بیماری» به آن می دهند، بهم خوردن تعادل قوای روحی و غرایز و امیال نیز یک نوع «بیماری روحی» محسوب می گردد که علمای اخلاق به آن «بیماری قلب» می گویند. این تعبیر در اصل از قرآن مجید گرفته شده که نفاق منافق را مرض قلمداد کرده است آنجا که می فرماید: (فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً)( سوره بقره( 2) آیه 10) در دلهای آنها یک نوع بیماری است، خداوند (به خاطر اعمال زشتشان) بر بیماری آنان افزوده است. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
🍃علامه جعفری تعریف می‌کردند: ما در مدرسه علمیه‌ای درس می‌خواندیم که صاحبش یک فرد اصفهانی بود. آن روزها در نجف، طلبه‌ها زندگی سختی داشتند. با این حال، شب‌های ولادت یا شهادت ائمه اطهار (ع) که می‌رسید، پول‌های ناچیزمان را روی هم می‌گذاشتیم و مقداری شیرینی یا خرما می‌خریدیم و بعد از نماز مغرب و عشاء دور هم جمع می‌شدیم و یک حالت شب‌نشینی داشتیم. در شب‌های ولادت، در گفت‌وشنودهایمان شوخی هم می‌کردیم. 🍃آن شب هم شب یکی از آقایان طلبه وقتی وارد جمع شد و نشست، گفت: می‌خواهم یک سئوالی مطرح کنم، اما همه‌تان را قسم می‌دهم که صادقانه به آن جواب بدهید. بعد از اینکه همه پذیرفتند و تعهد دادند همان جوابی را بدهند که واقعاً به دل و ذهنشان خطور می‌کند، از جیب عبایش یک عکس چاپ‌شده در روزنامه را درآورد و گفت: اگر شما امکان انتخاب داشته‌باشید که یا یک عمر به‌صورت «شرعی و قانونی» با این خانم زندگی کنید، یا به‌طور «مشروط و غیرقطعی و برای یک لحظه» با امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابیطالب (ع) دیدار داشته‌باشید، کدام را انتخاب می‌کنید؟ نفر اول عکس را گرفت، نگاه کرد و گفت: خب، امیرالمؤمنین (ع) را که همه در زمان احتضار و در شب اول قبر زیارت می‌کنند... معلوم شد انتخاب او، زندگی با آن خانم است. نفر دوم که عکس را گرفت، صاحب همان مدرسه علمیه بود. سرش را بلند کرد، نگاهی به پسرش انداخت و گفت: فلانی! به مادرت چیزی نگویی ها... او هم زندگی شرعی با آن خانم که مادر یکی از سیاستمداران وقت دنیا و زیباترین زن آن روزگار بود را ترجیح داد. نفر سوم هم به همین ترتیب.» 🍃استاد به من گفتند: من نفر چهارم بودم. نوبت که به من رسید، یک لحظه به شکل گذرا به آن عکس نگاه کردم و بلافاصله به گوشه‌ای پرتش کردم و گفتم: والله قسم که دیدن مشروط امیرالمؤمنین (ع) برای یک لحظه را به عمری زندگی با این زن ترجیح می‌دهم. دیگر حالم منقلب شد و بلند شدم و به طرف حجره‌ام رفتم. همان‌طور که نشسته و به درِ حجره تکیه داده‌بودم، حس کردم وجودم سنگین شده و خواب دارد بر من غلبه می‌کند. در آن حال عجیب، یک‌دفعه در باز شد و فردی داخل شد؛ ازآنجاکه درِ حجره کوتاه بود، مجبور شد سرش را خم کند. سلام کردم و گفتم: شما که هستید؟ در جواب گفت: همان کسی که می‌خواستی ببینی. من، علی‌بن‌ابیطالب (ع) هستم... نگاه کردم. همان مشخصاتی که در تمام کتاب‌ها از مولا (ع) نقل شده‌بود را داشتند؛ قد میانه، درشت‌هیکل، تا حدی بطین (چاق)، پیشانی بلند و...»شاگرد استاد لبخندبرلب می‌گوید: «استاد می‌گفتند: یک آن به خودم آمدم و دیدم در حجره تنها هستم. حال غریبی داشتم. دوباره به سرداب و جمع طلبه‌ها برگشتم. خانم محمدعلی! من نفر چهارم بودم و وقتی برگشتم، عکس به دست نفر پنجم یا ششم رسیده‌بود. یعنی مدت زمانی که گذشته‌بود، تا این حد کوتاه بود . دوستان تا مرا دیدند، گفتند: جعفری چه اتفاقی افتاده؟ چرا رنگت پریده؟ به آن طلبه‌ای که عکس را آورده‌بود، گفتم: بد آزمایشی از ما گرفتی... آنقدر اصرار کردند تا بالاخره ماجرا را برایشان تعریف کردم. همه منقلب شدند و به گریه افتادند... استاد می‌گفتند: بعد از دیدار با امام علی (ع)، هر کتابی را باز می‌کردم، فکر می‌کردم این‌ها را من قبلاً خوانده‌ام. http://eitaa.com/joinchat/2546860032C55441fa7d6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: محاسبه نفس راهي براي اصلاح سخنران: آیت الله حق شناس معصوم (ع) فرمود: «ای هشام ثمن و بهای بدن تو چیزی غیر از بهشت نمی‌باشد، پس اگر خدای نخواسته گناه کردی،‌ خودت را به ثمن بخس فروختی و معامله کردی.» هرکسی که نفسش را محاسبه کند به عیب‌هایش آگاه می‌شود. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
☝️☝️ موضوع: سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی / قسمت اول اخلاق یکی از شاخه‌های علوم اسلامی است كه از زمان شکل‌گیری آن تاکنون صدها کتاب در آن به روش‌های مختلف (عقلی، شهودی، نقلی و تلفیقی) تألیف شده است. حوزه‌های علمیه از آغاز به اخلاق اهتمام داشته و درس‌های پررونق فراوانی به خود دیده است. علاوه بر درس‌های اخلاق كه منبر موعظه و ذكر و مجلس تربیت و تحول نفوس محسوب می‌شوند در سال‌های اخیر توجه به دانش و معرفت اخلاقی و اخلاق نظری اسلامی نیز در حوزه‌های علمیه و دانشگاه-های کشور بیشتر شده است. همچنین رشتۀ اخلاق اسلامی به عنوان یك گرایش تخصصی در حوزه‌های علمیه دایر است. اما آنچه¬که روشن است شرکت در این دوره¬های تخصصی برای همه مقدور نیست و روحانیون محترم مقیم شهرها و روستاها و نیز کسانی که از لحاظِ سنی واجد شرایط نیستند از شرکت در این دوره¬ها محرومند، در حالی که بسیاری علاقه¬مندند از طریق مطالعه آزاد، با دانش اخلاق اسلامی آشنا شوند و به نظر می¬رسد که در این حد نیز لازم است از تجارب و راهنمایی¬¬های استادان فن بهرمند شوند. از این رو معاونت تهذیب و تربیت حوزه¬های علمیه با استفاده از نظرات اساتید، سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی را در سه سطح و با محوریت موضوعاتی همچون روش¬شناسی علم اخلاق، انسان¬شناسی، فلسفۀ اخلاق و اخلاق کاربردی، آداب و اخلاق بندگی، فردی و اجتماعی، تربیت اخلاقی، سیرۀ اسوه¬های اخلاقی(معصومان(علیهم السلام)، عالمان و مجاهدان)، آداب و اخلاق خانوادگی،آداب و اخلاق طلبگی و اخلاق در متون ادبی به صورت آسان به مشکل و از عمومی به تخصصی تهیه و تنظیم و در اختیار طلاب و دانش پژوهان گرامی قرار داده است. هر هفته روزهای با سیر مطالعاتی مذکور بیشتر آشنا خواهیم شد ادامه دارد........ 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com