eitaa logo
از بعثت تا ظهور
54 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
3.3هزار ویدیو
631 فایل
ارتباط با ادمین: @mostafa_soleimany
مشاهده در ایتا
دانلود
شماره ۱5 🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» اثر انزوا و گوشه گیری در اخلاق🌷 زیانهای گوشه گیری و انزوا/ قسمت سوم👇👇👇 2- تنهایی و عزلت مایه بسیاری از انحرافات فکری و اعوجاج سلیقه است، زیرا انسان هر قدر هم خوش فکر و با ذوق و پرمایه باشد باز دارای اشتباهاتی است، این اشتباهات جز در برخورد با دیگران آشکار نمی گردد، در معاشرت خیلی زود انسان به اشتباهات خود پی می برد، ولی در «گوشه تنهایی» چون راهی برای اصلاح آنها نیست انسان به مسیرهای انحرافی خود ادامه می دهد و مانند کسی که از بیراهه می رود هرچه جلوتر برود فاصله او از جاده اصلی بیشتر می گردد، و گاهی همان یک فکر انحرافی را پایه استنباطات دیگری قرار داده و تدریجاً انبوهی از اشتباهات مغز او را فرا می گیرد و افکار او را به کلی از ارزش می اندازد. از این بیان ضمناً پاسخ استدلال دیگر طرفداران انزوا- که می گویند: تفکر در گوشه تنهایی بهتر میسر است- روشن می گردد، زیرا خطر انحراف در تنهایی خیلی بیشتر است. 3- عیب بزرگ دیگری که در عزلت دامنگیر انسان می شود مسأله «عُجب و خودپسندی» است، انسان روی غریزه حب ذات معمولًا به خود و آثار خود بیش از اندازه علاقه مند است و غریزه «حبّ ذات» در واقع مانند یک ذرّه بین، با قدرت بزرگ نمایی خود، افکار و اعمال انسان را در نظرش بزرگتر از آنچه هست جلوه می دهد. به علاوه عیوب شخص را نیز کوچکتر از آنچه هست نشان می دهد و مجموع این دو جهت، عامل «عجب و خودپسندی» است. محیط عزلت و تنهایی محیط بسیار مساعد برای پرورش بذر این صفت رذیله می باشد. ولی انسان با معاشرت و زندگی با دیگران خود را آنچنان که هست می شناسد، به میزان واقعی کمالات و فضایل خود واقف می گردد و از عیوب خویش با خبر می شود و ضمناً با افرادی که از او برجسته تر و دارای کمالات بیشتری هستند روبه رو می گردد و در نتیجه پی به نقص خود می برد و همین موضوع ریشه عجب را در او قطع می کند و یا به حداقل می رساند. و لذا بسیار دیده شده که افراد گوشه گیر و منزوی ادعاهای بزرگ و گاهی عجیب کرده اند که همگی حاکی از عجب و خودبینی شدید آنها بوده است. ضمناً از این بیان یکی دیگر از فواید بزرگ معاشرت با مردم روشن گردیده و آن تشخیص عیوب خویش است، مردم- بخصوص آنها که با ما روابط دوستانه ندارند یا دشمن هستند- آیینه خوبی برای عیوب ما محسوب می شوند که شاید اگر آنها نباشند بسیاری از عیوب ما، برای همیشه، بر ما مخفی بماند. اگر ما در گوشه تنهایی بسر بریم این آیینه را شکسته ایم و قیافه روحی ما همچون قیافه ناموزون کسانی خواهد بود که هرگز نگاه در آیینه نمی کنند! ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 30 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | 2️⃣ دارایی، مخارج و سطح زندگی طلبه🌺 🔅دارایی، مخارج و سطح زندگی طلب طلبه با دارایی و هزینه‏های خود نباید متهم به بدی و دنیاطلبی یا مبتلا به بی‏انصافی شود، و یا آه حسرت دیگران را برآورد. طلبه حتی اگر توان مالی فوق‏العاده دارد، در نوع مخارج زندگی نباید از سطح متوسط مردم بالاتر باشد، بلكه شایسته است كه اندكی پایین‏تر از این سطح قرار گیرد. تظاهر به هر عملی كه با این فرمول هم‏آهنگ نباشد، با شأن حوزوی او سازگار نیست «باید توجه كنید كه همه متوجه شما هستند؛ لذا زی اهل علم خودتان را حفظ كنید. درست مانند علمای گذشته ساده زندگی كنید. در گذشته چه طلبه و چه عالم بزرگ شهر زندگی‏شان از سطح معمولی مردم پایین‏تر بود و یا مثل آنها بود. امروز سعی كنید زندگی‏تان از زی آخوندی تغییر نكند. اگر روزی از نظر زندگی از مردم عادی بالاتر رفتید، بدانید كه دیر یا زود مطرود می‏شوید؛ برای این‏كه مردم می‏گویند ببینید آن وقت نداشتند كه مثل مردم زندگی می‏كردند، امروز كه دارند و دست‏شان می‏رسد از مردم فاصله گرفتند. باید وضع مثل سابق باشد، باید طوری زندگی كنیم كه نگویند طاغوتی هستیم» (صحیفه امام، ج 17، ص 452ـ453) ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
ادامه مطلب قبل... 🔻ما در طریق باطن دو صراط داریم: صراط حق و صراط باطل. صراط باطل، صراط تاریكی و شیطان است. خداوند می‌فرماید: وَ الَّذینَ كَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ؛‏ (و كسانى كه كافر شدند دوستان و كارسازانشان طاغوت هايند، آن‌ها را از روشنايى به تاريكى مى‏برند. بقره، 257) شیطان، صراط تاریكی و صراط ظلمت‏ است. خدای متعال را آنجا نخواهی یافت، ارتباطت با او برقرار نخواهد شد، دستت به كسی نخواهد رسید؛ ولی در صراط حق، بله، می‏شود با او ارتباط برقرار کرد. در این آیه حضرت هود شاید بخواهد بفرماید كه پروردگار من در طولِ صراط مستقیم و در جای‌جای آن حضور دارد و هرجا خواستی، خدای مرا خواهی یافت. از مراحل اوّلیه‌ی ایمان تا مراحل نهایی آن، حضور او را حس خواهی كرد و او را خواهی یافت. کلمه‌ی «عَلى» در این‌جا به معنای «استعلاء» است: «زیدٌ علی السطح»؛ یعنی زید روی پشت‌بام است؛ پس «عَلی» در این آیه این‌گونه معنا می‏شود كه حضور حق‌تعالی در طولِ صراط مستقیم برای مؤمنین، محسوس و دست‌یافتنی است. ‌‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
💠 ملکوت آسمان و زمین 🔻 اگر کسی "عَبدی اَطِعنی" شد [آنچه خدا فرمود را عمل کرد. اشاره به حدیث قدسی معروف] بخشی از ملکوت اشیاء که مربوط به این شخص است که یک میلیاردُم خلقت است را به او می‏‌دهند 🔸 «وَ كَذلِكَ نُري إِبْراهيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنين‏؛ و این چنین ملکوت آسمان و زمین را به ابراهیم نشان دادیم تا از یقین کنندگان شود. انعام/۷۵» این مرتبه خیلی بالا است. حضرت ابراهیم از این رؤیت به‏ یقین رسید و ملکوت سماوات با ملکوت ارض فرق دارد. ملکوت ارض پائین‏ تر است. 🔹 حضرت وقتی به این مقام رسید خداوند مقام امامت را به او داد «إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً» در انتخاب کلمه نُری خیلی لطافت است یعنی این مرحله مرحله ای است که خداوند باید مستقیم عنایت کند منتهی حتی در عالم ملکوت اگر بخواهند چشم کسی را بینا کنند اسباب و ادوات می‏‌خواهد لذا «نری» گفته شده، یعنی از اسباب و ادوات عالم غیب استفاده می‏‌شود. 🔸 یقین مراتب دارد و این آیه حداقل آن را می‏‌رساند و خودش مراتبی دارد، ممکن است کسی «نری ملکوت السموات» بشود ولی بعد فراموش کند ولی کسی مثل امیر المؤمنین علیه السلام شهود شان دائمی است.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
✅سوره مبارکه ، صفحه 348، آیات 90 تا 104 🗓1399/10/24 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
348.mp3
499.6K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 348 🗓1399/10/24 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی قنوت دل 🔸موضوع: ترک نماز شب، مایه زیانکاری شماره‌ ۱8 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻رهبر انقلاب: با حال و روز امروز آمریکا، هنوز هم قبله عده‌‌ای آمریکاست ♦️۱۹ دی اولین تبر ابراهیمی به بت بزرگ آمریکا بود. امروز حال آمریکا و افتضاح انتخاباتی و حقوق بشر آن‌ها که هر چند ساعت یکبار یک سیاهپوست را می‌کشند مشاهده می‌کنید. ♦️ارزش‌های آمریکایی باعث تمسخر همه دنیا شده‌ است. اقتصاد آمریکا به معنای واقی فلج است و ده‎ها میلیون بیکار و گرسنه دارند اما عجیب‌تر امید عده‎ای به همین آمریکاست. 99/10/19
صدیقی.mp3
856.6K
🎙 صوت | عذرخواهی حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی بابت اظهاراتش درباره مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی ◽️با همه وجود از روح بلند آیت‌الله ، خانواده معزز ایشان و مومنین عذرخواهی می‌کنم. ◽️مطلبی که نقل شد، به‌جا و دقیق نبود. شاید آن غسال با خوش‌بینی که داشته توهمی برای ایشان پیش آمده ◽️ آیت‌الله مصباح آثار و شاگردان ایشان است. ◽️کرامت آیت‌الله مصباح این است که با وجود علامه بودن، فقیه بودن، فیلسوف بودن و شهرت جهانی‌اش، خودش را در برابر نایب امام زمان کوچکتر از یک سرباز در نظر می‌گرفت. ➕ کانال خبرگزاری‌حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خلاصه‌ی تمام درسهای اخلاقی علامه مصباح یزدی (ره) 👈امروز هفتمین روز درگذشت عالم عامل مرحوم مغفور آیت الله مصباح یزدی ره است شادی روح مطهرش صلواتی به همراه با قرائت سوره فاتحه و اخلاص ختم بفرمایید. 🏴🏴🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
|افرادیکه مورد لعن خداوند هستند | چند گروه از افراد هستند که مورد لعن خداوند هستند و ملائکه هم به لعنت خداوند آمین می گویند: ۱. اول کسی هست که با اینکه تمکن مالی دارد از ترس بچه دار شدن ازدواج نمی کند. در روایت هست که بدترین مُرده ها کسی است که عزب بمیرد. ۲. زنی که شوهر خودش را به صورت زن در می آورد به صورتی که انسان شک می کند که آیا او مرد یا زن هست. ۳. زنی که خودش را شبیه مردان بکند. ۴. کسی که فردی را فریب دهد و او را مورد تمسخر قرار بدهد. ۵. فردی که افراد نابینا را مورد تمسخر قرار بدهد. ۶. کسی که عمدا با آدرس اشتباه دادن، جهت قبله را اشتباه گفتن و ... افراد را گمراه می کند. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
🔻دوره آموزشی آشنایی با نظام اقتصادی اسلامی و اقتصاد مقاومتی 💢 با حضور استاد کمیل قنبرزاده 💢 🔻شرایط و زمان شروع دوره: مهلت ثبت نام: پنجشنبه ۲۵ دی ماه ارسال نام و نام خانوادگی و.. به شماره ای که داخل پوستر درج شده زمان شروع دوره: جمعه ۲۶ دی ماه از ساعت ۸ صبح الی ۲۰ 🔻مکان: بابل_مسجد شهدا بنیاد علمی فرهنگی حیات 🔻هزینه دوره برای هر نفر ۲۰هزار تومان لطفاً نشر دهید... کانال جهاد اقتصادی: eitaa.com/jahadeghtasadi
🍃🌸🍃🌸🍃 🍃علامه حسن زاده: 🌹خاموش باش تاگویا شوی،چشم ببندتا بیناشوی . 🍃💐 رسول الله (ص)فرمود:💐🍃 غضواابصارکم ترون العجائب چشمهایتان راببندیدتاعجائب راببینید
mawa_ahahrood
✅سوره مبارکه ، صفحه 349، آیات 105 تا 118 🗓1399/10/25 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
349.mp3
482.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 349 🗓1399/10/25 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی / الگوی رفتاری علما در خانواده موضوع: گوش دادن به سخنان اهل خانه شماره 26 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
🌺 زن، خانواده و تربیت اسلامی در مکتب امام خمینی (ره) (قسمت ششم) 🌺 ◀️ویژگی ها و استعدادهای خاص مادر▶️ 🔅مسئولیت مادری و تربیت فرزند، حرفه ای شریف و اصیل حضرت امام رحمه الله بارها از مسئولیت مادری و تربیت فرزند به عنوان حرفه ای اصیل و شریف یاد می کرد که شاید این تعبیر، پاسخی بود به آن دسته از تبلیغات منفی که در گذشته بر ضد نقش مادری زنان صورت می گرفت. تبلیغات مسمومی که رژیم شاه به پیروی از فرهنگ غرب، برای به ابتذال کشاندن زنان این مرز و بوم بدان دامن می زد. رژیم گذشته به دلایل مختلف، در پایین آوردن مقام مادری و سبک جلوه دادن این مقام می کوشید تا جایی که به قیمت از هم پاشیدن خانواده، در بیرون آوردن زنان از حریم خانواده آن هم نه به جهت خدمت به جامعه، بلکه به منظور به خدمت درآوردن زنان در جهت منافع سیاسی و فرهنگی خود، از هیچ کوششی فروگذار نکرد، رژیم تبلیغات خود را در این زمینه تا اندازه ای پیش برد که بسیاری از زنان از اینکه تنها در خانه به وظیفه مادری و خدمت به خانواده بپردازند، خود را در مقابل زنان شاغل، کوچک و حقیر احساس می کردند. در اینجا به سخنان امام رحمه اللهدرباره توطئه فرهنگی رژیم برای پایین آوردن مقام مادری و نیز به دیدگاه روشن و متعالی ایشان نسبت به شغل مادری می پردازیم: «البته شغل برای زن، شغل صحیح برای زن، هیچ مانعی ندارد، لکن نه آن طوری که آنان می خواستند. آنها نظرشان به این نبود که زن یک اشتغالی پیدا بکند. نظرشان به این بود که زن را مثل مردها، هم زن ها را و مردها را از آن مقامی که دارند، منحط کنند. نگذارند یک رشد طبیعی از برای قشر زن پیدا بشود یا یک رشد طبیعی از برای قشر مرد. نگذارند بچه های ما تربیت صحیح بشوند و لهذا از آن اول جلویش را گرفتند. دامن بانوان که مرکز تربیت اطفال است، محروم شد بسیاریش از این. بعد در دبستان ها بچه ها رفتند. آنجا هم با تبلیغات سویی، با کتاب های منحرفی، آنها را منحرف کردند. بعد در دانشگاه که رفتند، عمّال آنها نگذاشتند رشد صحیح بکنند. نگذاشتند دانشمندان صحیح تربیت بشوند. اشخاص ملی صحیح، اشخاص اسلامی صحیح تربیت بشوند».(صحیفه نور، ج 6، ص 182) «مع الاسف در آن حکومت طاغوتی این شغل را می خواستند از این مادرها بگیرند. تبلیغ کردند به اینکه زن چرا بچه داری بکند. این شغل شریف را منحطش کردند در نظر مادرها؛ برای اینکه می خواستند که مادرها از بچه ها جدا بشوند. بچه ها را ببرند در پرورشگاه ها بزرگ کنند. مادرها هم علی حده بروند یک کارهایی که آنها دلشان می خواهد، بکنند».(صحیفه نور، ج 7، ص 76.) «در طول این سلطنت، اینها کوشش کردند که مادران را از بچه ها جدا کنند. به مادرها تزریق کردند که بچه داری چیزی نیست؛ شما توی ادارات بیایید و اینها بچه های معصوم را جدا کردند از دامن مادران و بردند در پرورشگاه ها و جاهای دیگر و اشخاص اجنبی و غیر رحیم آنها را به تربیت فاسد تربیت می کردند».(صحیفه نور، ج 8، ص 162) «این مادر که بچه در دامن او بزرگ می شود، بزرگ ترین مسئولیت را دارد و شریف ترین شغل را دارد؛ شغل بچه داری. شریف ترین شغل در عالم، بزرگ کردن یک بچه است و تحویل دادن یک انسان است به جامعه. این همان بود که خدای تبارک و تعالی در طول تاریخ برای انبیا فرستاد. در طول تاریخ از آدم تا خانم انبیا آمدند انسان درست کنند».(صحیفه نور، ج 6، ص 261) «این شغل که شغل انبیا هست و انبیا هم آمدند برای اینکه انسان درست کنند، این شغل اول شما هست؛ در اول تربیت بچه».(صحیفه نور، ج 7، ص 760) «انبیا آمده اند که انسان بسازند. انبیا مأمورند که افرادی که بشر هستند و با حیوانات فرقی دارند، اینها را انسان کنند، تزکیه کنند. شغل انبیا همین است. باید شغل مادرها هم همین باشد نسبت به بچه هایی که در دامنشان است و با اعمالشان آنها را تزکیه کنند» (صحیفه نور، ج 8، ص 162) 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره 2 🌷👇👇🌷 🔅ارزش دعا به صورت اجتماع اهل دعا هنگامی كه به صورت اجتماع به دعا می نشينند و به شكل دسته جمعی به تضرع و انابه اقدام می كنند و به پيشگاه حضرت حق ناله و زاری می برند و همگان دست گدايی به درگاهش دراز می كنند ، يقيناً دعايشان به اجابت نزديك تر است ; زيرا در جمعيت دعا كننده بدون شك دردمندی دل سوخته ، مستمندی از راه مانده ، بيچاره ای درمانده ، عاشقی وارسته ، عارفی دلداده و مخلصی ارزنده قرار دارد كه دعا و حال و زاری و اخلاصش ، و اضطرار و ناله اش عامل جلب رحمت و جذب رأفت و مايه ی اجابت و سبب جوشش عفو و مغفرت است . و چه بسا بنا بر آنچه كه در معارف الهيه آمده ، خدای مهربان به خاطر او دعای ديگران را هم مستجاب كند و به زاری و ناله ی آنان رحمت آرد و خواسته ها و حاجاتشان را برآورد و آنان را مشمول عفو و مغفرت قرار دهد و كشكول خالی آنان را از فيوضات خاصّه اش پُر كند . در اين زمينه روايات بسيار مهمی از منابع وحی و منازل علم و خزانه های معرفت و ابواب رحمت رسيده كه به پاره ای از آنها اشاره می شود : عَن أَبی عَبدِاللّهِ (عليه السلام) قال : مَا اجتَمَعَ أَربَعَةٌ قَطُّ عَلی أمر واحِد فَدَعوا إلاّ تَفَرَّقوا عَن إجَابَة(كافی : 2 / 487 ، باب الاجتماع فی الدعاء ، حديث 2 ; جامع احاديث الشيعه : 19 / 354 .) . « امام صادق (عليه السلام) فرمود : هرگز چهار نفر بر كار واحدی جهت دعا به خاطر گشايش آن كار اجتماع نمی كنند مگر اين كه با مستجاب شدن آن دعا از يكديگر جدا می شوند » . قَال النَّبِیُّ (صلی الله عليه وآله وسلم) : لا يَجتَمِعُ أربَعونَ رَجلا فِی أمر واحِد إلاّ اسْتَجابَ اللّهُ تَعالی لَهُم حَتّی لَو دَعَوْا عَلی جَبَل لاَزالُوهُ(مستدرك الوسائل : 5 / 239 ، باب 36 ، حديث 5772 ; جامع احاديث الشيعه : 19 / 354 .) . « پيامبر (صلی الله عليه وآله وسلم) فرمود : چهل مرد جهت دعا برای گشايش كاری واحد اجتماع نمی كنند ، مگر اين كه خدای تعالی دعايشان را مستجاب می كند ، تا جايی كه اگر بر ضد كوهی دعا كنند آن را از ميان برمی دارند » . عالم ربانی ، عارف عاشق ابن فهد حلّی بنا به روايت كتاب « وسائل الشيعه » در كتاب با ارزشش « عدّة الداعی » روايت می كند : إِنَّ اللّهَ أوحَی إلی عيسَی (عليه السلام) : يا عِيسَی ! تَقَرَّبْ إلَی المُؤمِنينَ ، وَمُرْهُم أَن يَدعُونِی مَعَكَ(وسائل الشيعه : 7 / 104 ، باب 38 ، حديث 8856) . « خدا به عيسی وحی فرمود : ای عيسی ! به جمع مؤمنين بپيوند ، و آنان را فرمان ده همراه تو به درگاه من دعا كنند » . عَن أَبی عَبدِاللّهِ (عليه السلام) : قالَ : كانَ أبی (عليه السلام) إذا حَزَنَهُ أمر جَمَعَ النِساءَ وَالصِّبيانَ ثُم دَعا وَأمَّنُوا(وسائل الشيعه : 7 / 105 ، باب 39 ، حديث 8860 ) . « امام صادق (عليه السلام) می فرمايد : پدرم همواره چنين بود ، هنگامی كه كاری او را محزون و غصّه دار می كرد ، زنان و كودكان را به حال اجتماع گرد می آورد ، آنگاه دعا می كرد و آنان آمين می گفتند » . 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir