eitaa logo
بسوی خدا
2هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
50 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ جهاد تبیین، جرأت می‌خواهد؛ چون وقتی حرف حق بزنی، سرزنش یا مسخره‌ می‌شوی 👈🏻 چرا ۴۰سال است که آمریکا با همۀ امکانات، ضعیف‌تر شده و ایران با همۀ محدودیت‌ها قوی‌تر شده؟ https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 صحبت‌های استاد درباره طرح صیانت 🔸 ما بلد نیستیم با مردم ارتباط بگیریم و قانعشان کنیم. https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73
🌼 پرسش: سلام فلسفه روزه گرفتن و نماز خواندن چيست چرا بايد نماز بخوانيم وروزه بگيريم از نظر علمي ثابت کنيد 🌼 پاسخ: اين گونه امور، از مسائل فرعي ديني هستند كه علت و دليل و فلسفه اصلي آن ها تعيين ميزان تسليم و تبعيت ما در برابر فرامين الهي است. نمي توان به راحتي به علت و فلسفه خاص اين اعمال و دستورات رسيد. اما وقتي معيار كشف دستورات شرعي را قرآن و سنت دانستيم و فقها از طريق اين منابع به چنين نظري رسيده اند، همين امر قانع كننده ترين دستور براي ما خواهد بود. در واقع منطقي ترين دليل ما بر پذيرش حكم، آن است كه اين دستور به عنوان تكليفي ديني از مجاري منطقي و قابل اعتماد شريعت به ما رسيده، در نتيجه عمل به اين دستور همانند هر دستور ديگر تعبدي شرعي، لازم و منطقي و معقول است. اگر معيار منطقي بودن يك حكم را يافتن علل طبيعي و بهداشتي و انطباق آن با يافته هاي علوم تجربي بدانيم، چه بسا نتوان براي بسياري از دستورات قطعي دين دليلي از اين دست يافت. چرا که بسياري از احکام اثر جمساني و دنيوي ندارد و صرفا اثرش روحاني و آخرتي است. و از سوي ديگر نيز علوم بشري ناقص است و نمي تواند فلسفه تمام احکام را کشف کند. البته منكر اين امر نيستيم كه در اين خصوص هماهنگي هاي بسياري بين يافته هاي علوم تجربي با دستورات ديني وجود دارد و چه بسا در آينده نكات بيش تري در اين خصوص به دست بيايد. اما اين بدان معنا نيست كه در همه زمينه ها نكات خاص علمي و تجربي وجود داشته باشد و حكم شرعي منطبق بر اين يافته ها بيان شده باشد. با اين وجود، چند فلسفه نماز و روزه که در منابع ديني به آنها اشاره شده را ذکر مي کنيم: نماز و اسرار تربيتى آن 1- نماز موجب ياد خداست: ياد خدا بهترين وسيله براى خويشتن دارى و کنترل غرايز سرکش و جلوگيرى از روح طغيان است. «نمازگزار» همواره به ياد خدا مى باشد، خدايى که از تمام کارهاى کوچک و بزرگ ما آگاه است، خدايى که از آنچه در زواياى روان ما وجود دارد و يا از انديشه ما مى گذرد، مطّلع و باخبر است و کمترين اثر ياد خدا اين است که به خودکامگى انسان و هوس هاى وى اعتدال مى بخشد، چنان که غفلت از ياد خدا و بى خبرى از پاداش ها و کيفرهاى او، موجب تيرگى عقل و خرد و کم فروغى آن مى شود. انسان غافل از خدا در عاقبت اعمال و کردار خود نمى انديشد و براى ارضاى تمايلات و غرايز سرکش خود حد و مرزى را نمى شناسد و اين نماز است که او را در شبانه روز پنج بار به ياد خدا مى اندازد و تيرگى غفلت را از روح و روانش پاک مى سازد. به راستى، انسان که پايه حکومت غرايز در کانون وجود او مستحکم است، بهترين راه براى کنترل غرايز و خواست هاى مرزنشناس او همان ياد خدا، ياد کيفرهاى خطاکاران و حساب هاى دقيق و اشتباه ناپذير آن مى باشد. از اين نظر قرآن يکى از اسرار نماز را ياد خدا معرّفى مى کند: «اَقِمِ الصَّلوةَ لِذِکْرى؛[طه/14] نماز را براى ياد من بپا دار!» 2- دورى از گناه: نمازگزار ناچار است که براى صحّت و قبولى نماز خود، از بسيارى از گناهان اجتناب ورزد; مثلا، يکى از شرايط نماز مشروع بودن و مباح بودن تمامى وسايلى است که در آن به کار مى رود، مانند آب وضو و غسل، جامه اى که با آن نماز مى گزارد و مکان نمازگزار، اين موضوع سبب مى شود که گِرد حرام نرود و در کار و کسب خود از هر نوع حرام اجتناب نمايد; زيرا بسيار مشکل است که يک فرد تنها در امور مربوط به نماز به حلال بودن آنها مقيّد شود و در موارد ديگر بى پروا باشد. گويا آيه زير به همين نکته اشاره مى کند و مى فرمايد: «اِنَّ الصَّلوةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَرِ[عنکبوت/45] که نماز (انسان را) از زشتى ها و گناه باز مى دارد». بالاخص اگر نمازگزار متوجّه باشد که شرط قبولى نماز در پيشگاه خداوند اين است که نمازگزار زکات و حقوق مستمندان را بپردازد; غيبت نکند; از تکبّر و حسد بپرهيزد; از مشروبات الکلى اجتناب نمايد و با حضور قلب و توجّه و نيّت پاک به درگاه خدا روآورد و به اين ترتيب نمازگزار حقيقى ناگزير است تمام اين امور را رعايت کند. روى همين جهات، پيامبر گرامى ما(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: نماز چون نهر آب صافى است که انسان خود را در آن شست و شو مى دهد؛ اگر کسى در شبانه روز پنج مرتبه خود را با آب پاک شست و شو دهد، هرگز بدن او آلوده و کثيف نمى شود. همچنين کسى که در شبانه روز پنج مرتبه نماز بخواند و قلب خود را در اين چشمه صاف معنوى شست و شو دهد، هرگز آلودگى گناه بر دل و جان او نمى شيند. 3- نظافت و بهداشت: از آن جا که نمازگزار در برخى از مواقع همه بدن را بايد به عنوان «غسل» بشويد و معمولا در شبانه روز چند بار وضو بگيرد و پيش از غسل و وضو تمام بدن را از هر نوع کثافت و آلودگى پاک سازد; ناچار يک فرد تميز و نظيف خواهد بود. از اين نظر نماز به بهداشت و موضوع نظافت که يک امر حياتى است کمک مى کند. 4- انضباط و وقت شناسى: نمازهاى اسلامى هر کدام
براى خود وقت مخصوص و معيّنى دارد و فرد نمازگزار بايد نمازهاى خود را در آن اوقات بخواند، لذا اين عبادت اسلام به انضباط و وقت شناسى کمک مؤثّرى مى کند. بالاخص که نمازگزار بايد براى اداى فريضه صبح پيش از طلوع آفتاب از خواب برخيزد، طبعاً يک چنين فردى گذشته از اين که از هواى پاک و نسيم صبحگاهان استفاده مى نمايد، به موقع فعّاليّت هاى مثبت زندگى را آغاز مى کند. آثار فردى و تربيتى نماز به آنچه که گفته شد منحصر نيست; ولى اين نمونه مى تواند نشانه اسرار بزرگ اين عبادت بزرگ اسلامى باشد. اسرار اجتماعى نماز نماز در اوقات معيّن نمودارى از وحدت و يگانگى ملّت بزرگ اسلام است; زيرا همه مسلمان ها در وقت هاى مخصوصى رو به قبله ايستاده و با آداب خاصّى خداوند جهان را مى پرستند، اين خود نمونه بزرگى از اتّحاد و يگانگى ملّتى است که اسلام همه را به وسيله آن عبادت متّحد و متشکّل نموده است. هرگاه اين نمازها به صورت جماعت برگزار گردد، روح وحدت و اتّحاد و مساوات و برابرى، از صف هاى منظّم و فشرده نمازگزاران نمايان خواهد بود و اهمّيّت اين اتّحاد و يگانگى معنوى نيازى به توضيح ندارد. گرچه اسرار و فوايد اجتماعى و تربيتى نماز منحصر به اينها نيست، ولى همين قدر روشنگر عظمت و اسرار خطير اين فريضه الهى مى باشد. براي اطلاعات بيشتر رجوع کنيد به : 1. اسرار عبادات، آيت الله جوادي آملي 2. اسرار نماز ، حضرت امام خميني ره 3. پرتوي از اسرار نماز، محسن حجة الاسلام قرائتي گوشه اى از اسرار روزه يکى از عبادت هاى اسلامى روزه است، يکى از آثار تربيتى روزه اين است که به «حکومت عادت و شهوت» بر انسان پايان مى دهد و انسان را از بردگى تمنّيات نفسانى رها مى سازد. خطرناک ترين و بدترين حکومت ها، حکومت عادت بد و بندگى نفس است; چه بسا يک اعتياد کوچک - مانند اعتياد به سيگار - به عزّت نفس انسانى لطمه جبران ناپذير وارد مى سازد تا چه رسد به اعتيادهاى ديگر! انسان آزاد کسى است که هيچ نوع عادت نامطلوبى بر او حکومت نکند و با اراده آهنين خود حکومت هر نوع عادتى را سرکوب سازد و يک چنين آزادگى و کمال روحى به مقاومت و پايدارى نيازمند است که روزه پديد آورنده آن است. گذشته از اين، روزه زنده کننده عواطف انسانى است. افراد ثروتمند و متمکّن که در طول سال بر سر سفره هاى رنگين مى نشينند و از افراد گرسنه که در طول سال بسان روزه داران تا شب گرسنه مى مانند بى خبرند، با روزه گرفتن و گرسنگى سراسر روز به ياد چنين افرادى افتاده و از درد دل آنها آگاه مى شوند و در نتيجه روح و روان آنها تجلّيگاه عالى ترين عواطف انسانى مى گردد و به فکر کم کردن فاصله طبقاتى و برطرف ساختن نيازمندى هاى طبقه مستمند مى افتند. چه خوب است که طبقه مرّفه از طريق اين عبادت طعم گرسنگى و تشنگى را بچشند، سپس به فکر رفع نيازمندى طبقه اى افتند که هرگاه به همان حال بمانند و آتش خشم آنها شعله ور گردد، همه چيز را مى سوزاند و زندگى را نابود مى سازد! روزه ماه رمضان نمودارى از مساوات و اتّحاد است; زيرا در اين ماه تمام طبقات - اعمّ از مرفّه و غير مرفّه - به تمنيّات نفسانى پشت پا زده و هماهنگ مى گردند. براي اطلاعات بيشتر رجوع کنيد به : 1. اسرار عبادات، آيت الله جوادي آملي
•┈┈••✾❀🍃♥️🍃❀✾••┈┈• سلام امام زمانمــ 🌸 چشم نرگسـ ها به راه قدومت هستند... عج
🔴🔵 نماز بسیار پرفضیلت جمعه های ماه رجب 🌺 سيّد بن طاووس از حضرت رسول اکرم صلّی الله عليه و آله و سلّم روایت کرده است كه هر كه در روز جمعه ماه رجب، چهار ركعت نماز بين نماز ظهر و عصر بخواند هر دو رکعت به یک سلام و در هر ركعت: 🔹 سوره «حمد» ۱ مرتبه 🔹 « آية الكرسی» (تا هوالعلی العظیم) ۷ مرتبه 🔹 سوره «توحيد» ۵ مرتبه 🔸 و پس از چهار ركعت ده مرتبه بگويد: 🔺 اَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذی لا اِلـهَ اِلاّ هُوَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَة 🌕 بنويسد حقّ تعالی برای او از روزی كه اين نماز را خوانده تا روزی كه بميرد هر روزی هزار حسنه و عطا فرمايد او را به هر آيه‌ای كه خوانده شهری در بهشت از ياقوت سرخ و به هر حرفی قصری در بهشت از دُرّ سفيد و تزويج فرمايد او را حورالعين و راضی شود از او به غير سخط و نوشته شود از عابدين و ختم فرمايد برای او به سعادت و مغفرت. 📚 مفاتیح الجنان/ اعمال ماه رجب
▪️آنچه وظیفه‌ی همه‌ی ملّت اسلام و همه‌ی امّت اسلام است، مبارزه برای روشنگری است. ▫️هم علما مسئولند ▫️هم روشنفکران مسئولند ▫️هم تحصیل‌کرده‌ها مسئولند ▫️هم همه‌ی کسانی که منبری دارند، تریبونی دارند مسئولند که  کنند و را برای مردمی که نمیدانند بیان کنند؛ این روشنگری جهاد است. ▪️جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ کردن در میدان قتال نیست❗️ ▪️جهاد شامل جهاد ، جهاد ، جهاد و ، و جهاد است. امروز به‌خاطر اینکه این فریضه را -فریضه‌ی تبیین را- ما درست انجام ندادیم، یک عدّه‌ای دچار گمراهی‌اند و به خیال اینکه برای اسلام دارند کار میکنند، علیه اسلام دارند کار میکنند. باید تبیین کرد، ، باید کار کرد. ۱۳۹۵/۲/۲۹
‌‌📚حکایت مخترع دين و توبه ‌‌ امام صادق عليه السلام فرمود : مردي در زمانهاي گذشته زندگي مي كرد و مي خواست دنيا را از راه حلال بدست آورد ، و ثروتي فراهم نمايد كه نتوانست . از راه حرام كوشش كرد تا مالي بدست آورد نتوانست . شيطان برايش مجسم و آشكار شد و گفت : از حلال و حرام نتوانستي مالي پيدا كني ، مي خواهي من راهي به تو بياموزم كه اگر عمل كني به ثروت سرشاري برسي و عده اي هم پيرو پيدا كني ؟ گفت : آري مايلم . شيطان گفت : از نزد خودت ديني اختراع كن و مردم را به آن دعوت نما . او كيشي اختراع كرد و مردم گردش را گرفته و به مال زيادي دست يافت . روزي متوجه شد كار ناشايستي كرده و مردمي را گمراه نموده است ؛ تصميم گرفت به پيروانش بگويد كه گفته ها و دستوراتم باطل و اساسي نداشته است . هر چه گفت : آنها قبول نكردند و گفتند : حرفهاي گذشته ات حق بوده است و اكنون خودت در دينت شك كرده اي ؟ چون اين جواب را شنيد غل و زنجيري تهيه نمود و به گردن خود آويخت و مي گفت : اين زنجيرها را باز نمي كنم تا خداي توبه مرا قبول كند . خداوند به پيامبر صلي الله عليه و آله آن زمان وحي نمود كه به او بگويد : قسم به عزتم اگر آنقدر مرا بخواني و ناله كني كه بند بندت از هم جدا شود دعايت را مستجاب نمي كنم ، مگر كساني كه به مذهب تو مرده اند و آنها را گمراه كرده بودي به حقيقت كار خود اطلاع دهي و از كيش تو برگردند . نکته: توبه یعنی جبران. 📚پند تاریخ ج۴ ص۲۵۱، بحار ج۲ ص۲۷۷ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مداحی_آنلاین_امیدت_رو_از_دست_نده.mp3
4.13M
# کلیپ - صوتی امیدت رو از دست نده، ماه رجب ماه امیده حجت الاسلام علیرضا پناهیان
❤️ مهندس واقعی کسی است که با فکر و اندیشه طراحی می‌کند روز مهندس، بر مهندس شهید محور مقاومت مبارک
🌼 پرسش: انجمن حجتيه، چه نوع انجمني است و افراد آن چه اعتقاداتي دارند؟ لطفا اگه امکانش هست، کامل توضيح بدين. ممنون. اجرتون با حضرت صاحب الزمان (ارواحنا لک الفداء) 🌼 پاسخ: چون نام انجمن حجتیه با نام شخ محمد حلبی (مؤسس این گروه) پیوند خورده است، اشاره مختصری به زندگی او می نماییم: شیخ محمود حلبی، از روحانیان سیاسی ای بود که در جریان جنبش ملی نفت سخنرانی های بسیار آتشین در تهییج مردم و در حمایت از آیت الله کاشانی ایراد می کرد، اما به واسطه بروز اختلاف بین رهبران نهضت ملی شدن نفت به یکباره فروکش نموده و سیاست را رها کرده است و مثل خیلی از نیروهای انقلابی مذهبی که از ادامه فعالیت های سیاسی ناامید شدند او نیز به این نتیجه رسید که عرصه سیاست را به سیاستمداران باید بخشید. او در آغاز روحانی هیأت مسلم بن عقیل[1] به عنوان مأمور تحقیق و پژوهش پیرامون بهاییان شد.[2] ایشان مقارن با کودتای 28 مرداد سال 1332، انجمن حجتیه را به انگیزه و مبارزه با فرقه بهابیت، تاسیس کرد.[3] این انجمن دارای یک ساختار تشکیلاتی پیچیده سراسری و کمیته های: تدریس، تحقیق، نگارش، ارشاد، ارتباط با خارج و کنفرانس ها، بود که همه این ها، زیر نظر هیأت مدیره، به ریاست شیخ محمود حلبی کار می کردند.[4] ، [5] عقاید انجمن حجتیه 1. تحلیل ناروا درباره علائم و نشانه های ظهور حضرت حجت مثل حدیث:"خداوند دنیا را از عدل و داد پر می کند، همانطوری که پر از ظلم و جور شده باشد[6] ، [7]. لذا انجمن در بسیاری از نشریات خود تصریح کرد که یکی از نشانه های ظهور حضرت قائم (ع) این است که در اثر شیوع گناه و فحشا انسان بدترین خلق خدا در روی زمین می شود و خداوند آنها را به سه بلا دچار می کند، جور سلطان، قحطی زمان، ستم حکام.[8] 2. در ارتباط با رابطه دین و سیاست، معتقد بودند: دین از سیاست جداست، عمده ترین محور تفکر سیاسی انجمن این بود که در زمان غیبت امام عصر (ع) ورود دین به عرصه ی سیاست اشتباه است، این تفکر هم در اساسنامه آنها آمده و هم در جلساتشان از آن تبلیغ می شد و هم شرط عضویت در انجمن بود و مخالفت با آن موجب اخراج از انجمن می شد.[9] 3. در ارتباط با تشکیل حکومت دینی قبل از ظهور امام عصر معتقد بودند: امام زمان (عج) رضایت به تشکیل حکومت نمی دهد و هر حکومت دینی، منجر به شکست می شود و تشکیل حکومت سد باب مهدویت و حکومت جهانی است.[10]،[11] 4. انجمن نسبت به مبارزه با هر حاکم ظالم، معتقد است که در روزگار غیبت، ستیز و نبرد انسان منتظر، کمتر آشکار است. زیرا که باید نیروها و سلاح ها و امکانات و تجهیزات را برای آن جنگ بزرگ نگه داشت... پس نیازمند استتار و اختفا می باشد و از آن بالاتر نیازمند بردباری و شکیبایی است؛[12] ازاین جهت به شدت با نهضت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) مخالف بودند.[13] عملکردهای انجمن 1.مبارزه با فرقه ی ضاله بهائیت، 2. مبارزه با پپسی کولا، با جایگزینی کوکاکولا و کانادا، به جای آن. 3. مبارزه با فیلم های سینمایی، با پخش فیلم های کمدی به جای آن، 4. مخالفت با اهل سنت، با ترویج فضایل امیرالمؤمنین (ع) در شجاعت، با پخش عکس های متناسب با آن، 5. مخالفت با فلاسفه و عرفا، به تبع مخالفت با فلسفه و عرفان و بدعت شمردن آن دو.[14] 6. مخالفت با قیام و نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی مردم ایران . این افکار و رفتار در نهایت باعث شکست انجمن شد، چون انجمن که تا نزدیک انقلاب، راهپیمایی ها و امام را محکوم می کرد، با پیروزی انقلاب، شکست خورد و تشکیلات آن حدود پنج شش ماه دچار تحیر و حیرت گردید و پس از آن یک دفعه تغییر موضع داد و به تدریج جلسات آن تعطیل شد و بر اثر فشار عده ای از اعضای آن تغییر اساسنامه داد.[15] و در پی سخنرانی امام خمینی(ره) در 5 مرداد سال 1362بطور رسمی اعلامیه تعطیلی داده است. هر چند به صورت غیر رسمی ممکن است دارای فعالیت باشد. پی نوشت ها [1] یکی از هیئت های تحت پوشش مؤتلفه اسلامی. [2].جریان شناسی انجمن حجتیه،سید ضیاء الدین علیانسب، سلمان علوی نیکو، صص 13، 14، 15، 16 و 17. [3].همان، ص 17. [4].همان، ص 97. [5].برای آشنایی بیشتر با کار کمیته ها، ر.ک: همان، صص 97 و 98. [6]. این روایت با عبارات متعدد در منابع روایی ما آمده است: اصول کافی، ج 1، ص 341؛ بحارالانوار، ج 3، ص 268، ج 36، ص 359، ج 51، ص360، ج 52، ص 151. [7].برای تحلیل صحیح روایت، ر.ک: همان، صص 67 و 68. [8].همان،ص 54. [9].همان، صص 75، 76، 77 و 78. [10].همان، ص 78. [11].برای رد این دیدگاه، ر.ک: نظر امام (رضوان الله علیه) و شهید باهنر . همان، صص 78، 79 و 80. [12].همان، ص 57. آنان برای اثبات این دیدگاه به روایت تقیه، مبارزه علمی، اعتقادی و تقلید، تمسک می جستند، جهت آگاهی از دلایل رد این دیدگاه، نک: همان، صص 78 - 89. [13]. برای آگاهی از مخالفت های انجمن با امام خمینی ره، ر.ک: همان، صص 143
- 172. [14].همان، صص22،24و94. [15].همان، صص 27و 28و 31و 37و 55و 113و 145و 147.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از کوی تو بیرون نشود پای خیالم السلام‌علیک یابقیهَ‌الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باب الحوائج شد تا بگیرد دست‌ها را...💔 👤 حاج مهدی ▪️ایام شهادت (ع)🏴 آجرک الله یا صاحب الزمان علیه السلام 🖤🖤🖤 📌کانال حاج مهدی رسولی👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دسته جمعی بریم حرم حضرت موسی بن جعفر علیها السلام سرت را به نشانه احترام پایین بیانداز و دستت را خالصانه بر سینه بفشار و بگو 'بسم الله و بالله و فی سبیل الله ...' تردیدی به خود راه مده كه آقا سلام تو را بی پاسخ نخواهد گذاشت. و اینك كه دل به دل یار گره زده ای با او به درددل بپرداز كه همواره شنونده خوبی برای زائرانش است
🌼 پرسش: ببخشيد توي قرآن خدا خودش هم گفته من از همه چيز و همه کس بي نياز هستم چرا فرشتگان و پيامبر ها را خلق کردند 🌼 پاسخ: این که خدا برخی از کارها را با واسطه انجام می دهد دلیل بر نیازمندی خدا نیست. بلکه سنت خدا بر این تحقق یافته که امور خلقت را به واسطه انجام دهد و الا در قرآن می فرماید کاری را که خدا بواهد انجام دهد به یک چشم بر هم زدنی و حتی کمتر از آن و به قول آیه شریفه کن فیکون می کند: إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ وَلِلَّهِ غَيْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَمَا أَمْرُ السَّاعَةِ إِلَّا كَلَمْحِ الْبَصَرِ اصل آفرینش فرشتگان مانند دیگر موجودات، براساس فیض خداوند بوده است؛ یعنی از آن‌جا که خداوند دارای علم و قدرت بی‌نهایت در خلق عالَم می‌باشد، تمام پدیده‌هایی که امکان خلقت در مورد آنها بوده، از جانب خداوند آفریده شده‌اند. خداوند متعال، براى عطا کردن از ناحیه خودش، هیچ محدودیتى ندارد، و هر چیز که لایق عطا شدن باشد، عطا می‌کند. اما در مقابل هر جا که عطا نمی‌کند، به دلیل محدودیت پذیرنده است، و تقصیری و کاستی در عطا کننده وجود ندارد. فرشتگان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و از آن‌جا که قابلیت حیات و وجود را داشتند؛ خداوند این نعمت را به آنها داد. علاوه بر این باید توجه داشت؛ خداوند، این جهان و موجودات آن‌را نیکو آفرید، همچنین خداوند نظام هستی را براساس قانون علت و معلول و رعایت ترتیب میان سلسله علل، خلق نموده است. امام صادق(ع) در این زمینه فرموده‌اند:
«خداوند اشیاء و حوادث را تنها از طریق سبب‌هایشان جاری می‌کند».‏[3] براساس حکمت الهی و اراده و خواست خداوند، ربط بین نظام عالم با خداوند - در حالی‌که خداوند عاری از هرگونه ویژگی عالم ماده است- با واسطه‌ها انجام می‌شود. این واسطه در بسیاری مواقع فرشتگان هستند. سنت الهی بر این است که به وسیله واسطه‌هایی؛ نظیر فرشتگان، فیوضات پروردگار را به عالم ماده برساند و در عالم ماده هم واسطه‌های زیادی در رسیدن آنها به دست ما وجود دارد. در همین رابطه جایگاه وجود فرشتگان در نظام آفرینش تعریف می‌شود. با تمام آنچه گفته شد؛ ممکن است علت اصلی خلقت فرشتگان چیز دیگری باشد که بر ما پوشیده است. همچنین می‌توان احتمال داد که عبادت فرشتگان، یک عبادت محض نیست بلکه برای کل عالم امکان و نیز عالم ماده، ثمراتی دارد. به بیان دیگر؛ عبادت آنها سوای بحث تکلیف داشتن یا نداشتن ایشان؛ اثراتی را بر همه مخلوقات و جهان هستی دارد و همین امر می‌تواند از علت‌های خلقت آنان باشد. در مورد هدایت نیز همین طور ، خدا نیازی به واسطه قرار دادن ندارد ولی سنت خدا بر این تعلق گرفته که واسطه در هدایت قرار دهد. شاید علت اصلی این سنت عدم قابلیت عالم مادی در قبول فیض بلا واسطه خدا باشد به قول حکما مشکل از عدم قابلیت است نه فاعلیت. فاعلیت خدا تام است قابلیت عالم ماده ناقص است. مانند نیروگاه برقی که توان بالا و فوق العاده ای در برق دارد اما برای این که لامپی بتواند در خانه ای روشن شود نیاز به واسطه های تنظیم ولتاژ دارد.
سلام امام زمانم❣ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاىَ سَلامَ مُخْلِصٍ لَكَ فِى الْوَِلايَةِ... سلام بر تو ای مولایم، سلام بر تو از سوی قلبی، که جز تو در آن راه ندارد! بپذیر سلام کسی را که قلبش، خانه محبت توست و چشمهایش مشتاق دیدار تو... اللهم‌ عجل‌ لولیک‌ الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ ‌ ابونصر بشر بن الحارث معروف به «بشر حافی» از اولاد روساء و درباریان بود، اغلب به لهو و لعب و بی‏عاری و کارهای قبیح اشتغال داشت، چنان که رسم اینگونه اشخاص است. روزی امام کاظم (علیه السلام) در بغداد از خانه او عبور می‏ کرد، صدای ساز و آواز و ملاهی شنید، در این بین کنیزی از خانه بشر بیرون آمد تا خاکروبه را بیرون ریزد. امام (علیه السلام) به او فرمود: صاحب این خانه آزاد است یا عبد؟ گفت: آزاد است. امام فرمود: راست گفتی، اگر عبد بود از مولایش می‏ترسید... کنیز به خانه برگشت، بشر که بر سفره شراب نشسته بود، گفت: چرا تأخیر کردی؟! گفت: با مردی سخن می‏گفتم که چنین گفت. بشر که معنی کلام را فهمید پابرهنه در عقب امام (علیه السلام) دوید، تا خود را به امام رسانید و بدست آن حضرت توبه کرد و اعتذار نمود و گریست. (الکنی و الالقاب – حافی). او بالاخره از زهاد عصر خود گردید، مواعظ بسیاری از او در کتب اخلاق نقل شده است. گویند: بعد از آن دیگر کفش نپوشید و پیوسته پا برهنه بود که لقب حافی (پا برهنه) یافت. ازبُشرپرسیده بودندچه رازی ست که همیشه پابرهنه ای گفته بود :بر زمینی که بساط پادشاهی مولای من است با کفش پا نخواهم گذاشت…
هدایت شده از مکتب امام
🔰 گفتمانی مجازی 🔰 به مناسبت عید سعید مبعث : 🔷توحید در مدینه النبی🔷 ✅ ارائه توسط حجت الاسلام میثم قاسمی حجت الاسلام سید یاسر صادقی 🗓 تاریخ: سه شنبه ۱۰ اسفند 🕰 ساعت: ۱۹:۳۰ 📲 پخش از طریق: skyroom.online/ch/pajooh/andishe-tohidi --------------------------------------- 🔰 گفتمان توحید https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1