#یک_آیه_یک_تفسیر
⚜تفسير آیه ۴۸ سوره #بقره از: تفسیر نور
🌷وَ اتَّقُوا یَوْماً لا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئاً وَ لا یُقْبَلُ مِنْها شَفاعَهٌ وَ لا یُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ(۴۸)
و بترسید از روزی که هیچ کس چیزی(از عذاب خدا)را از کسی دفع نمی کند و هیچ شفاعتی از کسی پذیرفته نمی شود و از کسی غرامت و بدلی گرفته نشود ویاری نخواهند شد.
✍بحثی درباره شفاعت:
#شفاعت از کلمه «شفع» به معنای یاری و نصرت است و به جفت چون کمک و یاور است اطلاق شده است. یعنی افرادی که مایه ای از ایمان و تقوا و عمل داشته و در آن روز کمبودی دارند، لطفی به آن مایه ها اضافه می شود و در اثر جفت و همراه شدن با لطف اولیای الهی، از قهر خداوند نجات می یابند.
بنابراین شفاعت، تنها شامل کسانی می شود که تلاشگرند، ولی در راه مانده اند و نیاز به قدرتی دارند که در کنار آنان باشد.
❗️حدود سی آیه از قرآن مربوط به شفاعت است که به چند دسته تقسیم می شوند:
۱- آیاتی که شفاعت را نفی می کنند، مانند:
«یَوْمٌ لا بَیْعٌ فِیهِ وَ لا خُلَّهٌ وَ لا شَفاعَهٌ»،
روزی که معامله و دوستی و شفاعت در آن نیست.
۲- آیاتی که شفاعت را مخصوص خداوند می دانند، مانند:
«ما لَکُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا شفیع»،
غیر از او هیچ یاور و شفاعت کننده ای نیست.
۳- آیاتی که از شفاعت دیگران با اذن خداوند یاد می کنند، مانند:
«مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاّ بِإِذْنِهِ»
چه کسی در نزداو(خداوند) شفاعت می کند مگر به اذنش؟
۴- آیاتی که شرایط شفاعت شوندگان را بیان می کنند، مانند:
الف: شفاعت برای کسی است که مورد رضایت خدا باشد.
«وَ لا یَشْفَعُونَ إِلاّ لِمَنِ ارْتَضی»
ب: برای ظالمان، دوستدار و شفیعی نیست.
«ما لِلظّالِمِینَ مِنْ حَمِیمٍ وَ لا شَفِیعٍ»
ج: فرشتگان برای مؤمنان، دعا و استغفار می کنند.
«وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا»
💟با توجّه به آیات فوق، معلوم می شود که شفاعت بی قید و شرط نیست و شفاعت به اجازه و اذن خداست و شفاعت شونده، باید واجد شرایطی باشد و اگر کسی شرایط شفاعت را دارا نباشد، هر چند همسر پیامبر خدا باشد، مورد شفاعت قرار نمی گیرد.
چنانکه همسر نوح و لوط علیهما السلام به علّت فسق، مشمول شفاعت نشدند.
«فَخانَتاهُما فَلَمْ یُغْنِیا عَنْهُما مِنَ اللّهِ شَیْئاً وَ قِیلَ ادْخُلاَ النّارَ مَعَ الدّاخِلِینَ»
👌بنابراین شفاعتی سازنده است که انسان را با اولیای خدا پیوند دهد و مانع یأس او شود. ولی اگر ایمان به شفاعت سبب جرأت بر #گناه گردد، همانگونه که مسیحیان عقیده دارند که عیسی فدا شد تا گناهان ما بخشیده شود، هرگز قابل قبول نیست.
@beytonoor
🌹سزاوار است هنگام خواب این امور رعایت شود:
1ـ با طهارت بخوابى.
2ـ از گناهان توبه نمایى.
3ـ قلب خویش را از فکر دنیا فارغ سازى.
4ـ سعى کن چنان باشى که حقِّ کسى در گردنت نباشد
5ـ عازم باشى که براى نماز شب برخیزى، زیرا که افتخار مؤمن و زینت او در دنیا و آخرت، نماز در آخر شب است.
6ـ سوره «قل هو الله احد» و «الهیکم التکاثر» و «آیة الکرسى» را بخوانی
7ـ تسبیح فاطمه زهرا(علیها السلام) را بخوانی
@beytonoor
—◇— 🍃🌺🌸🌹🌸🌺🍃—◇—
#کلام_امیر
#نهج_البلاغه
🌷 مَثَلُ الدُّنْيَا كَمَثَلِ الْحَيَّةِ، لَيِّنٌ مَسُّهَا وَ السَّمُّ النَّاقِعُ فِي جَوْفِهَا؛ يَهْوِي إِلَيْهَا الْغِرُّ الْجَاهِلُ، وَ يَحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِلُ.
📝شرح و تفسير
✍امام(عليه السلام) در اين گفتار پربار خود تشبيه ديگرى براى دنياى فريبنده بيان کرده و به همگان هشدار داده است، مى فرمايد: «دنيا مانند مار (خوش و خط و خال) است که به هنگام لمس کردن نرم به نظر مى رسد در حالى که سم کشنده در درون آن است (به همين دليل) مغرورِ نادان به سوى آن مى رود و خردمند عاقل از آن حذر مى کند»
🌼طبيعت دنيا داراى اين دو ويژگى ظاهرى فريبنده و باطنى خطرناک است; کاخ ها، زر و زيورها، لباس ها، غذاهاى رنگارنگ و عيش و نوش ها مظاهر جذاب دنياست; ولى در درون، غفلت، بى خبرى از خدا آلوده شدن به انواع گناهان را براى به دست آوردن يا حفظ آن با خود دارد. روى اين جهت امام(عليه السلام)در عبارات مختلفش با ذکر مثال هاى متعدد تناقض اين ظاهر و باطن را آشکار ساخته و هشدار داده است.
در ذيل نامه 68 که امام(عليه السلام) پيش از دوران خلافت ظاهرى اش به سلمان فارسى (قدس سره) نگاشته، همين مثل را با کمى تفاوت بيان فرموده است.
🌸ما تشبيهاتى براى دنيا از آيات قرآن و روايات اسلامى جمع آورى کرديم که به هجده تشبيه بالغ مى شد و نشان داديم که چگونه خداى متعال در قرآن و سپس پيشوايان معصوم در احاديث خود براى بيدار کردن غافلانِ بى خبر، از مثال هاى حسى مختلف بهره گرفته اند. تعدد و تکثر اين امثله به خوبى نشان مى دهد که تا چه اندازه اين مسئله داراى اهميت است.
در مثال مورد نظر تضاد ظاهر و باطن دنيا با تمثيل به مار نشان داده شده که به هنگام لمس آن بسيار نرم و ملايم به نظر مى رسد و انسانِ بى خبر از لمس آن لذت مى برد در حالى که اگر يک لحظه غافل شود سم «ناقع» (سم قاتل و جان گدازى) که در درون اين حيوان خطرناک است از طريق نيش آن به بدن انسان منتقل مى شود. سوزش فوق العاده توأم با پيچ و تاب تا آنجا که مار گزيده به صورت يک مثل در بيتابى درآمده است و سپس از کار افتادن تدريجى دستگاه هاى اصلى بدن و شتاب به سوى مرگ.
❗️تعبير به «غِرِّ جاهل» (غِر به معناى انسان خام بى تجربه که زود فريب مى خورد) اشاره به انسان هاى نادان و نا آگاهى است که تنها چشم به ظواهر فريبنده دنيا مى دوزند و از آنچه در باطن دارد و تاريخ پيشينيان آن را به خوبى مجسم ساخته بى خبر مى مانند; ولى عاقلان باتجربه و آگاه که سرنوشت دنياپرستان را در آيينه تاريخ مشاهده کرده اند خود را از آن برحذر مى دارند.
به همين دليل حب دنيا (دنياپرستى) سرچشمه تمام گناهان شمرده شده است. افراد دنياپرست چنان اسير آن مى شوند که نه خدا را بنده اند و نه فرمان عقل را مى برند، نه حق الناس مى شناسند و نه وجدان بيدار و آگاهى دارند و گاه با صراحت مى گويند: براى رسيدن به اهداف دنيوى هر کار براى ما مجاز است.
📂در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «أُتْرکُوا الدُّنْيا لاِهْلِها فَإنَّهُ مَنْ أخَذَ مِنْها فَوْقَ ما يَکْفيهِ أخَذَ مِنْ حَتْفِهِ وَهُوَ لا يَشْعُرُ; دنيا را به اهل آن واگذاريد، زيرا کسى که بيش از نياز خود از آن برگيرد در واقع مرگ خود را از آنجا که نمى داند تسريع کرده است».(1)
در حديث ديگرى از آن حضرت مى خوانيم: «ما أحَدٌ مِنَ الاْوَّلينَ وَ الاْخِرينَ إلاّ وَ هُوَ يَتَمَنّى يَوْمَ الْقِيامَةِ إنَّهُ لَمْ يُعْطَ مِنَ الدُّنْيا إلاّ قُوتاً: هيچ کس از اولين و آخرين نيست مگر اين که روز قيامت آرزو مى کند که اى کاش جز به اندازه نياز از دنيا به او داده نشده بود».(2)
بى شک تمام آنچه گفته شد درباره دنياى دنياپرستانى است که هدفى جز لذت و عيش و نوش ندارند و دنيا براى آنها غاية الآمال است; ولى هرگاه از امکانات دنيا براى وصول به سعادت اخروى استفاده شود، دنياى ممدوح و محبوب و به تعبير روايت امام سجاد(عليه السلام) «دنياى بلاغ» (دنيايى که انسان را به هدف مى رساند) محسوب مى شود.
⭕️در حديثى مى خوانيم: شخصى خدمت امام صادق(عليه السلام) عرض کرد: به خدا ما دنيا را دوست داريم و علاقه منديم به ما داده شود. امام(عليه السلام) به او فرمود: دنيا را دوست دارى؟ مى خواهى با آن چه کنى؟ عرض کرد: زندگى خودم و خانواده ام را تأمين کنم، با آن صله رحم به جا آورم، در راه خدا صدقه دهم و حج و عمره به جا آورم.
امام(عليه السلام) فرمود: «لَيْسَ هذا طَلَبُ الدُّنْيا هذا طَلَبُ الاْخِرَةِ; اين طلب دنيا نيست بلکه طلب آخرت است».(3)
(1). کنز العمال، ح 6058.
(2). بحارالانوار، ج 74، ص 54.
(3). کافى، ج 5، ص 72، ح 10.
—◇—🍃🌺🌸🌹🌸🌺🍃 —◇—
@beytonoor
4_5825415128845124953.mp3
2.99M
آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)
همه اسرارت را با دوست خود در میان مگذار و در دشمنی با دشمنانت هم افراط مکن...
@beytonoor
📂📂📂📂📂📂📂📂📂📂📂
🔰 توصیههای امام به #مسئولین و کارگزاران نظام
⚠️ هیچ کس از دام شیطان در امان نیست
📍هیچ کس هم مأمون نیست از اینکه به #فساد و به دام شیطان نیفتد. اگر کسی مراقب حال خودش باشد، توجه به مسائل انسانی داشته باشد، با مراقبت و با اینکه خودش را محاسبه کند، ببیند که واقعاً اینکه من امروز گفتم مبدا این چه بود، مبدا #شیطانی داشت یا مبدا #الهی داشت.
📍 اگر محاسبه کند، ممکن است کم کم دنبال این برود که اصلاح کند. و اگر این کار را نکند و همان رویه را تعقیب بکند، هیچ بعید ندانید که یک نفر زاهد، عابد، مسلمان، یک انسان فاسد شقی از کار درآید... مامون نیست هیچ کس.
➖ امام خمینی(ره)؛ ۶ خرداد ۱۳۶۰
@beytonoor
◾️ انا لله و انا الیه راجعون ◾
رحلت حضرت آیتالله سیدمحمود هاشمی شاهرودی (زادهٔ ۲۴ مرداد ۱۳۲۷ نجف اشرف) عضو فقیه #شورای_نگهبان، رئیس اسبق #قوه_قضائیه، نائب رئیس اول مجلس #خبرگان_رهبری، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس #مجمع_تشخیص مصلحت نظام را به پیشگاه امام عصر (عج) و نائب صالحش حضرت امام خامنه ای تسلیت می گوییم.
@beytonoor