eitaa logo
موسسه بیت النور کرج
187 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
661 ویدیو
60 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖سوره بقره، آیه ۲۹ «هو الذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا ثم استوی الی السماء فسواهن سبع سماوات وهو بکل شیء علیم» او خدایی است که همه آنچه را (از نعمتها) در زمین وجود دارد، برای شما آفرید؛ سپس به آسمان پرداخت؛ و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود؛ و او به هر چیز آگاه است. 🔰 مفاهیم این جلسه: 1⃣ خدا همه چیز در زمین را برای انسان خلق کرد سپس آسمان را به ۷ طبقه تقسیم کرد. لذا علت ایجادآسمانها نیز برای انسان بوده تا انسان به برسد نه اینکه برای انسان باشد تا خدا به مقصد و هدفش برسد. 2⃣ کار خدا هدفمند است لذا خود خدا از عمل، هدفی برای خود ندارد پس اینها هدف فعلند نه فاعل. آسمانها و زمین برای انسان است و انسان برای ؛ لذا تمام جهان برای عبادت خداست و با عبادت به هدف میرسند اما خدا از این عبادت هدف و مقصدی برای خود ندارد. 3⃣قرآن گوید خلقت جهان برای این است که بینشتان باشد و با خدای قدیر و علیم محض آشنا شوید. 4⃣ ارکان چهارگانه عبادات، سبحان و تحمید و توحید و تکبیر است. 5⃣قبلا گفتیم که را به این علت کعبه گویند که مکعب است و چهار دیوار دارد و دلیلی چهار دیواری بودن این است که چهار ستون دارد و ستونهایش سبحان الله والحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر است. ( به مهندسی عمران) 6⃣خدا اداره جهان و انسان را به انسان یا دیگری تفویض نکرده است زیرا انسان و جهان هستند و لذا محال است. ممکن نیست خدا ذات چیزی را که ممکن بوده و مرتبط به علت دیگر است را ابدی و ازلی کند یا او را غیر مرتبط به علت کند. انسان هم در حدود قوانین جهان، میتواند در آن تصرف کند. 7⃣ خداوند در قرآن بسیاری از چیزها را به خود «نسبت» می دهد تا نشان دهد همه چیز و همه افعال از او و مرتبط به اویند. مثل روز شدن و شب شدن. 8⃣ هم جزو همین قوانین جهان است. خدا دو تسخیر برای انسان قرار داده که یکی و برای همه انسانهاست، دیگری که در اختیار انبیا و اولیا است اما صرفاً در حدود قوانین جهان. شبیه شق القمر، شق البحر و شق الارض است. لذا معجزه ها هم جزو نظام جهانند و تنها هستند نه خِرَق عقلی. 9⃣ تسخیر عام و خاص به اذن خداست و تفویض نیست. 0⃣1⃣منظور از «هفت آسمان» چیست؟ قبلا میگفتند منظور هفت فلک آسمان است. اما قرآن گوید تمام ستاره ها، زیور آسمان اول می باشند که نزدیکترین آسمان به انسان است اما مشخص نیست شش آسمان دیگر کجا هستند. 1⃣1⃣در هر آسمان هم فرشتگانی هستند که همگی در برابر انسانِ کامل سجده کرده اند و برای انسانند. 2⃣1⃣خداوند درباره زمین نگفته هفت زمین! اما گفته زمین هم مثل آسمانهاست یعنی هفت زمین. اما منظورش «طبقات هفتگانه زمین» نیست بلکه روایت از امام رضا گوید که یک زمین زیر پای ماست و باقی زمینها بالای سر ما! به این صورت که بالای آسمان اول، زمین دوم است و بالای آن زمین، آسمان دوم و به همین صورت تا هفتم. باز هم مشخص نیست که زمینهای دیگر چیستند و چرا از آسمان جدا شدند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 📚تفسیر تسنیم؛ نوشته علامه جوادی آملی @beytonoor
Baghare_89L.mp3
4.28M
🎙صوت تفسیر سوره مبارکه #بقره 🔖 آیه ۲۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی @beytonoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷🍃🌷🌷🍃🌷🌷🍃🌷🌷🍃 🔰 بـــــلا، در پی دارد ⭕️ «دانۀ گندم» وقتی زیر خاک می‌رود، زحمتی تحمل می‌کند و رنجی می‌کشد، اما تبدیل به «ساقه و خوشه» می‌شود و بعد هم وقتی زیر سنگ آسیاب خُرد می‌شود و بیشتر بلا می‌کشد، تبدیل به «آرد» می‌شود و باز هم ارزشش بیشتر می‌گردد و بعد هم که باید برود داخل تنور و در آتش افتد تا تبدیل به «نان» شود و قیمتش افزون شود و همینطور... 📌 پس کسی که نظام عالم را نمی‌داند و از نقش «بلا و رنج» در «کسب کمال» غافل است، بلایا را «بد و منکر» می‌داند. 🔺 مانند بسیاری از مردم که بلافاصله در برابر مصائب، زبان به «شـــــکوِه» می‌گشایند و توان تحمل مشقات را ندارند. 📚 رساله‌ی انسان کامل @beytonoor
📗 #کتاب_صوتی " نظری به نظام اقتصادی اسلام" ✍ اثر #شهید_مطهری تولید ایران صدا با صدای #محمد_تقی_مختار_ملکی @beytonoor
Part6_نظری به نظام اقتصادی اسلام.mp3
9.49M
🔹نظری به نظام اقتصادی اسلام 🔻نوشته استاد مطهری 🔹قسمت ششم @beytonoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌍اوقات شرعی #یکشنبه 26 اسفند ماه 97 🌞اذان صبح : 04:47:33 🌝اذان ظهر: 12:12:32 🌖اذان مغرب: 18:31:58 ☀️طلوع آفتاب: 06:11:11 🌑غروب آفتاب: 18:13:54 🌓نیمه شب شرعی : 23:30:44 @beytonoor
پرواز در آسمان رجب2_14.mp3
7.2M
#پرواز_در_آسمان_رجب فایل صوتی چهاردهم ظرفِ رجب، اندازه ی خداست❤️! می تونی ازش ظرفِ جانت رو پُر کنــی! هر چی خالی از خودت بشی؛ از خدا پُرتر میشی! 💫یه فرصتِ فوق العاده است برای رسیدنِ به مُلکِ کبیـر .... به ظرفِ بـزرگ #استاد_محمد_شجاعی @beytonoor
—◇— 🍃🌺🌸🌹🌸🌺🍃—◇— 🌴 کَمْ مِنْ صَائِم لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلاَّ الْجُوعُ وَالظَّمَأُ، وَکَمْ مِنْ قَائِم لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلاَّ السَّهَرُ وَالْعَنَاءُ، حَبَّذَا نَوْمُ الاَْکْيَاسِ وَإِفْطَارُهُمْ. 🌸 شرح و تفسير روزه داران بى نصيب و شب زنده داران بى خبر! مى دانيم عبادات نيز مانند انسان، روح و جسمى دارند. امام(عليه السلام) در اين کلام حکيمانه اش اشاره به عبادات بى روح و کم نتيجه يا بى نتيجه کرده مى فرمايد: «چه بسيار روزه دارانى که از روزه خود جز گرسنگى و تشنگى بهره اى نمى برند و چه بسيار شب زنده دارانى که از قيام شبانه خود جز بى خوابى و خستگى ثمره اى نمى گيرند. آفرين بر خواب هوشمندان و افطارشان»; «سَهَر» (بر وزن سفر) به معناى شب بيدارى و «عَناء» به معناى رنج و تعب است. همان گونه که در بالا اشاره شد عبادات، ظاهرى دارد و باطنى يا صورتى و سيرتى; صورت عبادات افعالى است که در ظاهر بايد انجام شود; ولى باطن آنها فلسفه هاى تربيتى است که نتيجه آن قرب الى الله است. براى رسيدن به اين نتايج قناعت به شکل عبادات نيست بلکه توجه به آداب آن نيز لازم است. مثلاً در نماز اگر حضور قلب نباشد و انسان اذکار و افعال آن را در حالى بجا آورد که فکر او مشغول برنامه هاى دنياى مادى اوست به يقين از نتايج تربيتى آن که باز داشتن از گناه (نهى از فحشا و منکر) و قرب الى الله (الصَّلاةُ قُرْبانُ کُلُّ تَقِىٍّ)(1) و شستشوى دل از زنگار گناه است محروم خواهد ماند. همچنين روزه برنامه هاى ظاهرى مانند خوددارى از خوردنى و نوشيدنى و بعضى ديگر از لذات نفسانى دارد و فلسفه اى که عبارت از تقويت ايمان و اراده و مبارزه با هواى نفس و شيطان است که اگر آنها حاصل نشود نتيجه روزه که تقوا است: (لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ)(2) حاصل نمى گردد و انسان را از عذاب الهى باز نمى دارد و سپرى در برابر آتش نمى شود. به همين دليل در روايات اسلامى تأکيد زيادى بر آداب نماز و روزه و ساير عبادات شده است تا عبادات افزون بر اسقاط تکليف به درجه قبولى در نزد پرورگار برسد. علاوه بر اين، افعال و اعمال زشتى جزء موانع قبولى عبادت است; مانند غيبت کردن، نوشيدن مست کننده ها، استفاده از اموال حرام و امثال آن که سبب مى شود عبادات تا مدتى درگاه خدا نگردد. 🍀 نيز يکى از مهم ترين شرايط قبولى عبادات، پذيرش ولايت اهل بيت است که اگر نباشد عبادات به کلى بى روح و خالى از محتوا مى شود. کلام حکيمانه فوق ناظر به تمام اين امور نيز هست; کسانى هستند روزه مى گيرند; اما انواع گناهان را در حال روزه انجام مى دهند; ظلم مى کنند، مال مردم مى خورند، آبروى مسلمانان را مى ريزند و با غيبت و تهمت افراد بى گناه را آزار مى دهند به يقين اين گونه اشخاص از روزه خود جز گرسنگى و تشنگى بهره اى نمى برند، چنان که شب زنده دارانى هستند مانند خوارج که خون بى گناهان را مى ريزند، با امام معصوم به مبارزه برمى خيزند و جنايات بى رحمانه اى مى کنند و با اين حال شب تا به صبح نماز و قرآن مى خوانند. اينها هرگز بهره اى از عبادات شبانه نخواهند برد. منظور از «اکياس» (جمع کيّس به معناى انسان با هوش است) تنها پرهيزگاران و افراد با معرفت و هوشمند به همه اسرار عبادات آگاهند و آداب آن را به کار مى بندند. آنها اگر چه روزه مستحبى به جا نياورند و عبادات مستحب شبانه را انجام ندهند خواب و افطارشان از عبادات گروه اول بالاتر است; خواب و افطارى که به آنها براى اطاعت خالق و خدمت به خلق نيرو مى دهد. 📖منابع (1). کافى، ج 3، ص 265. (2). بقره، آيه 183 . —◇—🍃🌺🌸🌹🌸🌺🍃 —◇— @beytonoor
سلام-بر-ابراهیم.pdf
3.54M
🌹پی دی اف کتاب #سلام_بر_ابراهیم ۱ شهیدے متفاوت از دیگر شهیدان @beytonoor
🔆 امام مهدی(عج) در نامه ای به شیخ مفید فرمودند : از برادران دینی ات(شیعیان) کسی که از مخالفت با خدایش دوری کند و تقوا پیشه کند(به واجبات و محرمات پایبند باشد و آلوده به گناه و لقمه حرام نشود) وحق الناس ها را ادا کند، این شخص در فتنه های گسترده ویرانگر سالم خواهد ماند. 📙 کتاب الاحتجاج, ج۲, ص۴۹۹ @beytonoor