مهندسی فکر_19.mp3
7.61M
#مهندسی_فکر ۱۹
▫️طلاق
▫️بهم خوردن شراکت
▫️استعفا و تغییر محل کار
▫️تغییر محل زندگی و همسایه ها
همیشه راه حلِ صحیح و کارآمد نیست!
بسیاری ازمشکلات شما، فقط یک راه حل دارند؛
❌ تغییر نظام تفکر تان ❌
#استاد_شجاعی
@beytonoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 من غلام نوکراتم، عاشق کربلاتم، تا آخرش باهاتم
تو همونی که میخوامی، دلیل گریه هامی، تا آخرش باهامی
🌷 عشق یعنی به تو رسیدن یعنی نفس کشیدن تو خاک سرزمینت
عشق یعنی تموم سال و همیشه بی قرارم برای اربعینت
🌺 آقای من زندگیم و دستت دادم تو این مسیر افتادم ای عشق مادرزادم...
#حسین
#اربعین
#فوق_العاده زیبا
@beytonoor
—◇— 🍃🌺🌸🌹🌸🌺🍃—◇—
#کلام_امیر
#نهج_البلاغه
#حکمت_شماره_193
📝و قال عليهالسلام
إِنَّ لِلْقُلُوبِ شَهْوَةً وَ إِقْبَالاً وَ إِدْبَاراً، فَأْتُوهَا مِنْ قِبَلِ شَهْوَتِهَا وَ إِقْبَالِهَا
فَإِنَّ الْقَلْبَ إِذَا أُكْرِهَ عَمِيَ.
✍شرح و تفسير
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به يك نكتۀ اساسى روانشناسى اشاره كرده مىفرمايد: «براى دلهاى (آدميان) علاقه و اقبال و (گاه) تنفر و ادبار است هنگامى كه مىخواهيد كارى انجام دهيد از سوى علاقه و اشتياق وارد شويد، زيرا اگر قلب را مجبور به كارى كنند نابينا مىشود»
💢منظور از «قلب» و «قلوب» در اين عبارت، عقل و فكر انسان است كه حالات مختلفى دارد؛ گاهى در حال نشاط و علاقه به انجام دادن كارى و زمانى در حال تنفر و بىميلى و بىعلاقگى است. هر گاه در حال نشاط؛ مثلاً نشاط بر عبادات، به سراغ عبادت مىرويم و مىتوانيم با حضور قلب عبادت را به نحو كامل احسن به پايان ببريم؛ اما در حالى كه تمايلات درونى موافق نيست كار به زحمت انجام مىشود و ايجاد خستگى و ناراحتى مىكند.
🔸از اين رو در حكمت ٣١٢ اين جمله آمده است كه مىفرمايد:
«إنّ لِلْقُلُوبِ إقْبالاً وَ إدْباراً؛ فَإذا أقْبَلَتْ فَاحْمِلُوها عَلَى النَّوافِلِ، وَ إذا أدْبَرَتْ فَاقْتَصِرُوا بِها عَلَى الْفَرائِضِ ؛دلها گاهى پرنشاط و زمانى بىنشاط است؛ آنگاه كه نشاط دارند آنها را بر انجام دادن مستحبات (علاوه بر واجبات) بگماريد و هنگامى كه بىنشاطاند تنها به انجام دادن واجبات قناعت نماييد».
همين مضمون در كتاب شريف كافى از پيغمبر اكرم نقل شده و با تعبير مشروحترى در كلام امام على بن موسى الرضا عليه السلام ديده مىشود؛ آنجا كه فرمود:
«إِنَّ لِلْقُلُوبِ إقْبالاً وَ إدْباراً وَ نِشاطاً وَ فُتُوراً فَإذا أقْبَلَتْ بَصُرَتْ وَ فَهِمَتْ وَ إذا أدْبَرَتْ كَلَّتْ وَ مَلَّتْ فَخُذُوها عِنْدَ إقْبالِها وَ نِشاطِها وَ اتْرُكُوها عِنْدَ إدْبارِها وَ فُتُورِها ؛دلها اقبال و ادبار و نشاط و سستى دارند. هنگامى كه اقبال كند (و پرنشاط باشد) حقايق را به خوبى مىبيند و مىفهمد و هنگامى كه ادبار كند، ناتوان و ملول مىگردد، بنابراين در هنگام ادبار و نشاط به سراغ آن برويد و در هنگام ادبار و فتور آن را رها سازيد».
حقيقت اين است كه روح آدمى نيز مانند جسم او حالات مختلف دارد؛ گاه انسان از نظر جسمى خسته و ناتوان است؛ در اين هنگام اگر كارى به او واگذارند به يقين به صورت كامل انجام نخواهد گرفت؛ يا خطا و اشتباه مىكند يا ناقص به جا مىآورد؛ اما هنگامى كه جسم انسان داراى نشاط و قدرت و نيرو است، هر كارى را به خوبى انجام مىدهد. روح انسان نيز همينگونه است و به تعبير بعضى از عرفا گاه در حالت قبض است و گاه بسط؛ در حالت قبض بايد فشارى به خود نياورد؛ اما در حالت بسط انسان بايد با شتاب به سراغ اهداف سازنده برود.
مطالعه در حال نشاط لذتبخش و عميق و پرفايده و در حال ملالت و ادبار خستگىآور و بسيار سطحى و گاه آميخته با انواع اشتباهات است.
به همين دليل در همه جاى دنيا براى بهرهورى بيشتر از كار كارگران و كارمندان، سعى مىكنند عوامل نشاط را براى آنها فراهم آورند و مرخصىها، جايزهها و تزيين محل كار و اطراف آن و استفاده از درختان سرسبز و باغچههاى پرگل همه براى ايجاد نشاط است. البته آنها از وسايل نامشروعى مانند انواع موسيقى نيز براى اين كار استفاده مىكنند.
در شريعت اسلامى نيز براى ايجاد نشاط، مخصوصاً در مورد عبادات، عوامل مختلفى ديده مىشود. وضو گرفتن پيش از نماز به يقين نشاطآور است.
مضمضه و استنشاق آب در دهان و بينى افزون بر نظافت، ايجاد نشاط مىكند.
🔹دستور داده شده قرآن و اذان با صداى زيبا و صوت حسن خوانده شود تا نشاطآور باشد. جمعه و جماعت ايجاد نشاط در عبادت مىكند و از همه مهمتر فصاحت و بلاغت قرآن خود عامل مهمى براى نشاط در قرائت قرآن است كه تا اعماق قلب انسان نفوذ مىكند. همچنين وعدههاى حقيقى براى مطيعان و نيكوكاران و مجاهدان و شهيدان به نعمتهاى بسيار لذتبخش بهشتى نشاطآور است.
بسيارى از غذاها كه در قرآن مجيد به آنها اشاره شده نيز غذاهاى نشاطآور است. خواب شب كه به آن توصيه شده رفع ملال مىكند و نشاط مىآورد.
اين موضوع از آيات و روايات به كتب فقهى ما نيز نفوذ كرده و بعضى از فقها تصريح كردهاند كه نوافل را به هنگام عذر مىتوان ترك كرد و يكى از عذرها را غم و اندوه شمردند.
مرحوم نراقى در كتاب مستند مىگويد: منظورشان اين نيست كه در اين حال استحباب ندارد، چرا كه اگر در آن حال نيز به جا آورده شود اجماع بر صحت و ثواب آن است بلكه منظور اين است كه در مورد چنين اشخاصى تأكيد بر نافله نمىشود سپس به روايت بالا كه از كتاب كافى نقل كرديم اشاره مىكند.
—◇—🍃🌺🌸🌹🌸🌺🍃 —◇—
@beytonoor
#اربعین
❓در مسیر پیاده روی اربعین چه ذکری بگوییم؟
🔷صفوان جمّال گفت: از امام صادق صلوات الله علیه اذن گرفتم به زیارت مولایمان حسین بن علی علیهماالسلام بروم و از ایشان درخواست کردم آنچه را باید در این مسیر انجام دهم، بیان فرمایند.
✳️ آن حضرت فرمود:
أَكْثِرْ مِنَ الْبَرَاءَةِ مِمَّنْ أَسَّسَ ذَلِكَ عَلَيْه الحسین
🔺در این مسیر زیاد از کسانی که اساس قتل جدم حسین بن علی(علیه السلام) را بنیان نهادند و او را به شهادت رساندند برائت و دشمنی بجوی
📕 مصباح المتهجد، ج۲ص۷۱۹
@beytonoor
🌼آیت الله مجتهدی:
ما به تجربه دیده ایم کسانی که پدر و مادر از آنها #راضی بوده اند، دست به هر چه زده اند طلا شده و همچنین دیده ایم کسانی که پدر و مادر از آنها #ناراضی بوده اند، حالا به هر دری میزنند، کارشان درست نمی شود.
بعد پیش ما می آیند و می پرسند
چرا ما هر کاری می کنیم کارمان اصلاح نمی شود؟ خبر هم ندارند به خاطر این است که پدر و مادر از آنها ناراضی بوده اند.
@beytonoor