04.Nisa_.164.mp3
3.3M
🎧 تفسیر صوتی قرآن کریم
🌺 قسمت ۱۶۴ |
وَرُسُلًا قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَيْكَ مِنْ قَبْلُ وَرُسُلًا لَمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ ۚ وَكَلَّمَ اللَّهُ مُوسَىٰ تَكْلِيمًا
وبه پيامبرانى كه پيش از اين داستان آنان را برايت باز گفتهايم وپيامبرانى كه ماجراى آنان را براى تو نگفتهايم نيز وحى كرديم و خداوند با موسى سخن گفت، سخن گفتنى ويژه.
🎤 آیتالله قرائتی
👇هر روز تفسیر قرآن: ۱۰min
#قرآن
#نسا #نسا_۱۶۴
#تفسیر_قرآن_صوتی
#کتاب
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🆔 https://eitaa.com/bibliophil
🆔 https://ble.ir/bibliophils
📒داستانک(یلدای چهلم)
🖌محدثه قاسمپور
قطرهها که روی سنگ لغزیدند، چینهای دست بیبی عطر گلاب گرفت. دست به کمر چهار کاسهی گلسرخی را از سبد بیرون آورد. کاسهها را پر از انار کرد. اولی را جلوی مرد گذاشت. روی دوتای بعد نمک پاشید و جلوی پسرها گذاشت. کاسهچهارم که بر زمین افتاد، سرخی تازهای به نام پسرها بخشید. بعد چهل سال، جمعشان جمع شده بود.
📒 چله/ یلدانامه
🆔 https://eitaa.com/bibliophil
🆔 https://ble.ir/bibliophils
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 هنگام صحبت با مادر حتی پای تلفن دو زانو مینشست و اگر پدر و مادر بیست بار به اتاقش میآمدند هر بیست بار به احترامشان از جا بلند میشد. در خواب به مادرش گفته بود: من منشی اميرالمومنين شدهام.
#روز_مادر
#یلدا
#شهید_علی_ماهانی
#گلزار_شهدای_کرمان
🆔 https://eitaa.com/bibliophil
🆔 https://ble.ir/bibliophils
14_901123_Qeraati_Tafsir_www.RASEKHOON.net.mp3
940.5K
🎧 تفسیر صوتی قرآن کریم
🌺 قسمت ۱۶۵ | رُسُلًا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا
پيامبرانى (را فرستاديم) كه بشارتدهنده و بيمدهنده بودند، تا پس از پيامبران، براى مردم بر خدا حجّتى نباشد و خداوند همواره شكستناپذير و حكيم است
🎤 آیتالله قرائتی
👇هر روز تفسیر قرآن: ۷min
#قرآن
#نسا #نسا_۱۶۵
#تفسیر_قرآن_صوتی
#کتاب
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🆔 https://eitaa.com/bibliophil
🆔 https://ble.ir/bibliophils
حدود هفت، هشت سال پیش برای وبلاگهای خبری، گزارش مناسبتی مینوشتم، یکی از گزارشها که خیلی دیده شد؛ دربارهی شب یلدا بود که بدون اسم خودم داخل خیلی از سایتها هست. طولانی ولی جالبه ❤️
❤️یلدا در فرهنگهای مختلف ایرانی
✍ محدثه قاسمپور
مادربزرگ دور کرسی جمعمان میکرد و گندم برشته در دستهایمان میریخت. پشت غولها را در سیاهی شب بلند یلدا به امید آمدن دوبارهی خورشید به زمین میزد. مادربزرگ میگفت: آخر داستان، این زمستان است که تمام میشود و سیاهیاش میماند برای زغال.
شب آخر پاییز یعنی اولین شب شروع زمستان به بهانه دقایقی طولانیتر شدن شب، به شب یلدا معروف است. همین دقایقی طولانیتر شدن این شب باعث شده هر گوشه این سرزمین رنگارنگ مردم با آداب و رسومی کهن دورهم جمع شوند؛ آداب و رسومی که این روزها غبار فراموشی بر آن پاشیده شده و تنها کمی از آن باقی مانده است. آداب و رسوم شب یلدا پیوند عمیقی با فرهنگ اسلامی و ایرانی این سرزمین دارد. چند نمونه از این آداب و رسوم جالب را مرور می کنیم.
خواندن کتاب و قصهگویی
در گذشته نبودن رسانههای تصویری و مکتوب باعث میشد، فرهنگ شفاهی سینه به سینه منتقل گردد، قصهگویی و نقل افسانهها از این فرهنگ برخاستهاند. با مکتوب شدن داستانها و ورود اسلام به ایران، مطالعه کتب از جمله قرآن و داستانهای کهن ایرانی در شب یلدا نیز مرسوم شد. برای مثال:
در فریدون شهر خور ختم انعام میگیرند و به تلاوت کنندگان هدیه میدهند. شبیه این مراسم در طالقان نیز در خانه بزرگ ده برگزار میشود، مردم در خانه بزرگ ده جمع میشوند، وی قرآن میخواند و برای پرباری محصول دعا میکند.
گلپایگانیها شاهنامهخوانی را با نام حضرت علی (علیه السلام) شروع میکنند و در تهران قدیم هم رفتن به قهوهخانه و گوش دادن به صدای نقال رواج داشت. در شاهرود هم ۹۰ بیتی ملاقات خضر و امام علی را میخوانند.
در کردستان نیز تا بانگ خروس داستان حسین کرد میگویند و هرکس در حین داستان حرف بزند، جریمه میشود.
مادربزرگهای قزوینی داستان ننه سرما میگویند. اگر ننه سرما گریه کند باران میبارد، اگر پنبه لحافها را بیرون بریزد، برف میبارد و اگر گردنبند مرواریدش پاره شود، تگرگ میبارد.
کرمانیها هم افسانه قارون میخوانند، پیرمرد هیزم شکنی که شب یلدا به خانه فقرا میرود و به جای هیزم، طلا به آن ها هدیه میکند.
این داستانها بخشی از اعتقادات مردم را نشان میدهد و مبارزه خیر و شر، پیروزی خوبی بر بدی در تمامی افسانهها و داستانهای ایرانی هویداست.
آواز خوانی
خواندن سرودها و آوازهای محلی متناسب با شب یلدا و زمستان با گویش و لهجه محلی هر استان بخش دیگری از آداب کهن این شب است.
در شرق بابل رج خوانی می کنند، افراد به ترتیبی که نشستهاند باید نوبت به نوبت سرود و آواز بخوانند. در خمین نیز فردی که صدای خوبی دارد نام خوراکیهای شب یلدا را میگوید و بقیه هم در جواب باز شب یلدا اومد را تکرار میکنند و در کاشمر رسم کله فریادی اجرا میشود. فردی نی و دیگری درباره زمستان میخواند.
آوازهای محلی به دور از یاس و نا امیدی سرشار از رنگ و شادی برای نشاط بیشتر در این شبها اجرا میشود.
بازی
بازی برای بالا رفتن همکاری، شادی و همدلی بهترین الگوست. ایرانیان از دیر باز به بازی توجه خاصی نشان میدادند. به طوری که در تمامی جشنها از جمله یلدا بازیهای محلی به صورت گروهی اجرا میشد و کمتر شاهد اجرای بازیهای انفرادی هستیم.
در آذربایجان جوراب بازی مرسوم است. این بازی شبیه گل یا پوچ است با این تفاوت که تیم مقابل باید جای سکه را در جوراب حریف تشخیص دهد. نقل معما و مسابقه خواندن دوبیتی آذری هم مرسوم است. همدانیها هم فنجان بازی میکنند و گل را زیر فنجان مخفی مینمایند.
جوانان خرم آبادی هم بازی خاصی برای شب یلدا دارند که به آن شنه برگی میگویند. شانهای را وسط میگذارند، دو نفر با یک فاصله مشخص از شانه مینشینند. باید با یک دست شانه به سمت خود بکشند. جریمه بازنده خریدن شب چره (خوراکیهای شب یلدا) است.
مازنیها هم بازی سئوال تکی بازی را در شب یلدا اجرا میکنند. به این صورت که یک نفر روی زمین دراز میکشد و لیوانی روی پیشانی او میگذاشتند، داخل لیوان آب میریزند. فرد باید طوری بلند شود که آب از لیوان به زمین نریزد. فرد بازنده جریمه میشود.
در کردستان هم بازی محلی رواج دارد. چوبی سی سانتی متری را دو نفر که نشستهاند و پاهایشان را به هم چسباندهاند به سمت خود میکشند، برنده کسی است که دیگری را با فشاری که وارد میکند از زمین بلند کند. به این بازی گورناکشی میگویند.
خوردنیها
یک سری از تنقلات شب یلدا در تمامی استانها به صورت مشترک استفاده میشود؛ اما بعضی تنقلات به صورت اختصاصی با توجه به جغرافیای منطقه مورد توجه مردم آن خطه قرار گرفته است. برای مثال همان طور که در شمال ایران ماهی بزرگ از ملزومات سفره یلداست، در آذربایجان هم تزیین هندوانه با شال قرمز اهمیت ویژهای دارد.
مردم گیلان معتقدند در این شب چله باید ۴۰ نوع خوراکی بخورند. خوراکیهای همچون کدو پخته، حلوا، فندق، پسته، نقل، برنج برشته، خورشت تره، نخود برشته، شیرینی، هندوانه، پرتقال، لیمو، گلابی محلی، انار، خربزه و....
در اردبیل نیز جوانها با حبوبات کوبیده قووت درست میکنند، از آن میخورند و میخوابند و برای تعبیر خواب پیش بزرگترها میروند. در خراسان هم به خاطر وجود گیاه چوبک از ریشه این گیاه مایعی درست میکنند که کف میکند و آن را که با شیره انگور و گردو تزیین کردهاند، برای مهمانها میآورند. جوانترها برای شادی این کف را به سر و صورت هم میمالند.
در خوی نیز به مهمانان پشمک که شبیه برف است، هدیه میدهند و در شیراز انار پلو میخورند و در مرکزی هم برای غذای شب یلدا گوسفندی را قربانی میکنند و با دل و جگر آن جزلاق (جغول بقول) میپزند. در رودبار الموت پولک ماهی را در ظرفی میریزند، اگر تعداد پولکهای ماهی زوج بود سالی پر از بارندگی و برکت در انتظار است و در طول سال میگویند جفت آوردیم، انشاالله همیشه جفت بیاریم. در تهران قدیم هم مثل الموت و شمال کشور که با هندوانه فال میگیرند، فال گرفتن با خوراکیها مرسوم بود. گردو را میشکستند، اگر پوک بود آینده بدی را نشان میداد.
مراسمها و اعتقادات
اعتقادات و باورهای مردم بخش اصلی مراسمها و سنتها را تشکیل میدهد، اعتقاداتی که انسان دوستی ایرانیان را نشان میدهد. برای مثال، در یکی از اعتقادات زیبا در کردستان، هر خانوادهای که استطاعت خوبی دارد برای خانوادههای فقیر در همسایه خود شام میبرد و برای زنان باردار خربزه ترش (کالک ترش) و تنقلات شب یلدا میبرند.
در مازندران هم برای همدلی به خانه کسانی که به تازگی عزیزی را از دست دادهاند، میروند و التیام میدهند. در ایلام نیز برای کمک به فقرا جوانها با چوب دستی به در خانه همسایهها میروند و از همسایهها برای فقرا تنقلات میگیرند که به این رسم شلی ملی گویند.
مازنیها در این شب بره سفیدی را به خانه میآورند برای برکت و در لرستان جوانان بالای پشت بام میروند و شعر میخوانند و از همسایهها میخواهند درون شالی که همراهشان است، خوراکی بریزند. در کالپوش شاهرود دو رکعت نماز شکر میخوانند و دامغانیها هم معتقدند این شب، شب خداوند است و به آن شب الله میگویند.
بعضی از این رسم و رسومات جالب در چند استان کشور مشترک است؛ مثل رسمی که در آن خانواده داماد برای نو عروس لباس، هدیه و خوراکی می برند.
پیشینیان این سرزمین برای دور هم بودن و شادی دنبال بهانه بودند و در این شادیها یاد خداوند، کمک به فقرا، صله رحم و دوری از گناه را فراموش نمیکردند. حتی در این زندگی شهری یلدا بهانهای ست برای دورهم بودن به دور از همه تجملات و اسرافها فقط برای در کنار هم بودن و دیدن بزرگترها و توجه به همسایگان و دوستان.
مثل مادربزرگها که با امید به آمدن روشنی تا صبح از پیروزی قهرمانان افسانههایش بر دیوها و غولها برای فرزندانشان میگفتند. این روزها هم ما نیاز به داستانهای امید بخش مادربزرگ برای پیروزی بر غولهای زمانهمان داریم. نیاز به همدلی، نیاز به کنار هم بودن، نیاز به آرامش و نشاط در زندگی این روزهای ما به شدت احساس میشود و سنتهایی چون یلدا اگر کارکرد اصلی خود را حفظ کند، میتواند بخشی از این نیازهای امروز جامعه ایرانی را تامین کند.
اذان صبح پایان شب یلدای انتظار را نشانه گرفته. یلدایی که با همه سیاهی و طولانی بودنش در مقابل روشنای صبح و تولد دوباره خورشید توان ماندن ندارد...
و چه ضرب المثل زیبایی است: پایان شب سیه سفید است.
https://www.cafetarikh.com/news/32222/
#یلدا
🆔 https://eitaa.com/bibliophil
🆔 https://ble.ir/bibliophils
ذرهپروری استاد عزیزم، خانم غفارحدادی
به مشقهای شاگرد، این روایت رو داخل کانال خودم هنوز قرار ندادم، از کانال استادم خوندن خیلی باکلاس و خوشمزهتر ❤️
https://ble.ir/dimzan
شش تا دختر سر مزار حافظ باهم شوخی میکنند که اگر حافظ بود به نظرتان کدام یکی از ما را به همسری میگرفت، دیوان حافظ را باز کردند و این شعر آمد:
شهریست پُر کِرشمهٔ حوران ز شِش جهت
چیزیم نیست وَر نه خریدارِ هر شِشَم
#طنز
#یلدا
🆔 https://eitaa.com/bibliophil
🆔 https://ble.ir/bibliophils
04.Nisa_.166.mp3
2.79M
🎧 تفسیر صوتی قرآن کریم
🌺 قسمت ۱۶۶ | لَٰكِنِ اللَّهُ يَشْهَدُ بِمَا أَنْزَلَ إِلَيْكَ ۖ أَنْزَلَهُ بِعِلْمِهِ ۖ وَالْمَلَائِكَةُ يَشْهَدُونَ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا
(گرچه كفّار، بهانه مىگيرند) ولى خداوند، به آنچه بر تو نازل كرده گواهى مىدهد، كه به علم خود بر تو نازل كرد و فرشتگان نيز (بر حقّانيت تو) شهادت مىدهند و گواهى خداوند (براى تو) كافى است.
🎤 آیتالله قرائتی
👇هر روز تفسیر قرآن: ۹min
#قرآن
#نسا #نسا_۱۶۶
#تفسیر_قرآن_صوتی
#کتاب
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🆔 https://eitaa.com/bibliophil
🆔 https://ble.ir/bibliophils