فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیایم برای «کادر در امان» یه دعای خوب بکنیم :)
وزارت واردات!
#موسوی_لارگانی: انحصار واردات #روغن_پالم در اختیار #حسین_فریدون و واردات #موز برعهده یکی از بستگان #رئیس_جمهور است که میگوید اگر #وزارت_بازرگانی داشتیم با چنین مشکلاتی در حوزه کالای اساسی نظیر #روغن مواجه نمیشدیم در حالی که وزرای ایشان اختیار جا به جا کردن صندلی خود را هم ندارند.
@bidary_ir
هدایت شده از اخلاق، اوج نیاز
برگی زرین از #چهل_حدیث امام خمینی(۱۵۲)
تکمیل در بیان آنکه تمام موجودات را علم و حیات است.
بدان که از برای توبه حقایق و لطایف و سرایری است. و از برای هر یک از اهل سلوک إلی الله توبه خاصی است که مختص به مقام خودشان است. و چون از آن مقامات ما را حظ و نصیبی نیست، اشتغال به آن بتفصیل چندان مناسب با این اوراق نیست.
پس، بهتر آن است که ختم کنیم مقام را به ذکر نکته [ای ] که از حدیث شریف مستفاد می شود، و مطابق ظاهر کتاب کریم الهی و احادیث کثیره در ابواب متفرقه است. و آن این است که:
هر یک از موجودات دارای علم و حیات و شعور است، بلکه تمام موجودات دارای معرفت به مقام مقدس حق جلّ و علا هستند، چنانچه وحی به اعضا و جوارح و به بقاع ارض به کتمان و اطاعت آنها فرمان الهی را،
و تسبیح تمام موجودات، که در قرآن شریف نصّ بدان شده و احادیث شریفه مشحون به ذکر آن است، خود دلیل بر علم و ادراک و حیات آنها، بلکه دلیل بر ربط خاص بین خالق و مخلوق است که احدی از آن مطلع نیست جز ذات مقدّس حق تعالی و من ارتضی من عباده.
و این خود یکی از معارف است که قرآن کریم و احادیث ائمه معصومین گوشزد بنی الانسان فرمودند، و موافق با برهان حکمای اشراق و ذوق اصحاب عرفان و مشاهدات ارباب سلوک و ریاضت است......
پایان حدیث ۱۷
@nyaz_ir
هدایت شده از نهج البلاغه
#سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۲۶۱)
وَمَنْ كَثُرَ كَلاَمُهُ كَثُرَ خَطَؤُهُ،
وَمَنْ كَثُرَ خَطَؤُهُ قُلَّ حَيَاؤُهُ،
وَمَنْ قَلَّ حَيَاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ،
وَمَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ،
وَمَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ.
حکمت ۳۴۹ نهج البلاغه
آنكس كه زياد سخن مى گويد زياد اشتباه مى كند
و آنكس كه زياد اشتباه كند حيائش كم مى شود
و كسى كه حيائش كم شود تقوايش نقصان مى يابد
و كسى كه تقوايش نقصان يابد قلبش مى ميرد
و كسى كه قلبش بميرد داخل آتش دوزخ مى شود.
بخش هفتم:
ادامه اندرزها
امام علیه السلام هفتمين نكته راهگشا و تربيت كننده را بيان مى كند و مى فرمايد:
«كسى كه سخنش بسيار شود (و پرحرف باشد) خطاى او فراوان خواهد بود»؛
(وَمَنْ كَثُرَ كَلاَمُهُ كَثُرَ خَطَؤُهُ).
دليل آن روشن است. افراد پرحرف مجالى براى تفكر و انديشه كافى ندارند و كسى كه نينديشد و سخن بگويد اشتباهش فراوان خواهد بود. به عكس، كسانى كه كم مىگويند و فكر مى كنند، گزيده مى گويند.
حضرت به دنبال آن مى افزايد:
«كسى كه خطايش زياد شود حيائش كم مى شود»؛
(وَمَنْ كَثُرَ خَطَؤُهُ قُلَّ حَيَاؤُهُ).
دليل آن نيز روشن است. انسان تا زمانى كه گناه نكرده يا خطايى از او سرنزده از انجام آن گناه يا خطا شرم دارد؛ اما هنگامى كه تكرار شد، شرم او فرو مى ريزد.
به تجربه ثابت شده است افراد بى بندوبار براثر فزونى گناه، حيا و شرم را از دست مى دهند و از انجام دادن آن گناه در انظار مردم باكى ندارند.
به دنبال آن مى فرمايد:
«كسى كه حيائش كم شد تقوايش كاستى مىگيرد»؛
(وَمَنْ قَلَّ حَيَاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ).
اين هم دليل واضحى دارد، زيرا حيا مانع مهمى در برابر گناه است. اگر شرم وحيا از بين برود راه انسان به سوى گناه باز مى شود و افراد گنهكار نمى توانند باتقوا باشند.
در ادامه آن مى فرمايد:
«كسى كه تقوا و ورع او كم شود قلبش مى ميرد»؛
(وَمَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ).
زيرا حيات قلب به احساس مسئوليت در پيشگاه خدا و در برابر مردم ووجدان خويش است. قلبى كه احساس مسئوليت نكند و عكس العمل مناسب در مقابل خطا نشان ندهد مرده است و به يقين بى تقوايى سبب مرگ قلب است.
در پايان اين سخن مى فرمايد:
«كسى كه قلبش بميرد داخل آتش دوزخ مى شود»؛
(وَمَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ).
زيرا ناپارسايان گنهكار، پرخطا و فاقد احساس مسئوليت، جايى جز دوزخ نخواهند داشت.
درواقع اين گفتار امام علیه السلام مقدمه و نتيجه اى دارد و در ميان آن مقدمه و نتيجه چهار مرحله به صورت علت و معلول پيموده مى شود؛
از پرحرفى و كثرت كلام، شروع و پس از گذشتن از چهار مرحله به دوزخ منتهى مى گردد و همه ازقبيل علت و معلول يكديگرند.
@nahj_ir
هدایت شده از خانواده امن
فرزندان آگاه
(۱۲)
امام خمينى و احترام پدر:
يكى از ياران امام خمينى (قدس سره) مى گويد:
يك بار به محضر امام خمينى در جماران رفته بودم، در همان موقع يكى از مسئولين كشورى براى ارائه گزارش كارهاى تحت مسئوليت خود، به حضور امام آمد. پدر سالخورده او نيز به همراهش به ديدار آمده بود، وقتى كه مى خواست حضور امام برسد خودش جلوتر از پدر حركت مى كرد، پس از تشرف به خدمت امام پدرش را معرفى كرد. امام نگاهى به آن مسئول نموده و فرمود:
اين آقا پدر شما هستند؟
گفت: بله.
امام فرمود:
پس چرا جلوتر از او راه افتادى و وارد شدى؟
امام كاظم عليه السلام فرمود:
شخصى از رسول خدا صلى الله عليه و آله در مورد حقوق پدر سؤ ال كرد. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در پاسخ وى فرمود:
او را با نام صدا نكند،
جلوتر از او راه نرود،
قبل از او ننشيند،
و براى او لعن و دشنام كسب نكند!
يكى از كسانى كه بدون شك خداوند دعاى او را مى پذيرد دعاى پدر در مورد فرزند است. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
دعاى سه كس يقينا مستجاب است:
۱- دعاى مظلوم
۲- دعاى مسافر
۳- دعاى پدر براى فرزند.
@amn_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحزب مطلوب تحزبی است که منادی و پرچمدار یک تفکر، یک گفتمان و یک منش و روش در کشور باشد و اعضا و حامیانش را به یک نظام فکری مجهز نماید؛ آن فکر را در میان مردم ترویج کند و برتریهایش و کارآمدیهایش را به تفکرهای رقیب نشان دهد.
و تحزب مذموم تحزبی است که مکانیسمی برای رسیدن به قدرت باشد. تشکیلاتی که اعضایش پرچمدار هیچ گفتمانی نیستند و سازمانش نیز در همه بزنگاههای تاریخی به غار عافیت پناه میبرد و ایفای نقش نمیکند تا مبادا دامنش لکهدار شود، طبیعتا در میان مردم هم جایی نخواهد داشت.
هدایت شده از تفسیر قرآن
درس دویست و سوم
ادامه تفسیر آیه ۱۸۵ سوره #بقره از تفسیر نور
پیام ها:
۱- ارزش رمضان،به نزول قرآن است.ارزش انسان ها نیز می تواند به مقداری باشد که قرآن در آنها نفوذ کرده باشد. «الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ»
۲- وجوب روزه،بعد از یقین به حلول ماه رمضان است. «فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ»
۳- قضای روزه بر مریض و مسافر واجب است. «فَعِدَّهٌ مِنْ أَیّامٍ أُخَرَ»
۴- روزه ی قضا،مشروط به زمان خاصّی نیست. «أَیّامٍ أُخَرَ»
۵- احکام خداوند بر اساس آسانی و مطابق طاقت انسان است. «یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ»
۶- عسر وحرج،واجبات را از دوش انسان برمی دارد. «لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ»
۷- روزه ی قضا باید به تعداد روزهایی باشد که عذر داشته است. «لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ»
۸- هدایت و توفیق انجام عبادات،از طرف خداست.تکبیر،نشان بزرگداشت خدا و عدم توجّه به خود و دیگران است. «لِتُکَبِّرُوا اللّهَ عَلی ما هَداکُمْ»
۹- روزه،زمینه ساز هدایت انسان و سپاسگزاری اوست. «لِتُکَبِّرُوا اللّهَ عَلی ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ»
@alquran_ir
هدایت شده از عرفان، اوج ناز
#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۶۱)
از آیت الله مصباح یزدی
ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ، ﺷﺮﻁ ﺩﺳﺖ ﻳﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺳﻌﺎﺩﺕ:
ﺩﺭ ﺗﻮﺿﻴﺢ «ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ»، ﺑﻪ ﺟﺎ ﺍﺳﺖ ﺑﺪﺍﻧﻴﻢ ﮐﻪ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﺟﺎﯼ ﻗﺮﺁﻥ، ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛
ﻳﮑﯽ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﻫﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻧﻘﻞ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ:
ﺷﻴﺒﺘﻨﯽ ﺳﻮﺭﺓ ﻫﻮﺩ ﻟﻤﮑﺎﻥ ﻫﺬﻩ ﺍﻟﺂﻳﺔ: ﻓﺎﺳﺘﻘﻢ ﮐﻤﺎ ﺍﻣﺮﺕ ﻭ ﻣﻦ ﺗﺎﺏ ﻣﻌﮏ؛
یعنی:
ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﻫﻮﺩ ﻣﺮﺍ ﭘﻴﺮ ﮐﺮﺩ؛ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ: ﭘﺲ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﺑﻮﺭﺯ ﺗﻮ ﻭ ﻫﺮ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺗﻮﺑﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﯼ.
ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﻴﻨﯽ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺩﺭ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺧﻮﺩ، ﺯﻳﺎﺩ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺗﺄﮐﻴﺪ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ. ﺑﻪ ﻭﺍﻗﻊ، ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﻴﺮ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﮐﻤﺮﺷﮑﻦ ﺍﺳﺖ «ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ» ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﯼ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻭﺭﺯﻧﺪﮔﺎﻥ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻣﯽﺩﻫﺪ:
ﺍﻥ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﻗﺎﻟﻮﺍ ﺭﺑﻨﺎ ﺍﻟﻠﻪ ﺛﻢ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﻮﺍ ﺗﺘﻨﺰﻝ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﻤﻠﺎﺋﮑﺔ ﺃﻟﺎ ﺗﺨﺎﻓﻮﺍ ﻭ ﻟﺎ ﺗﺤﺰﻧﻮﺍ ﻭ ﺃﺑﺸﺮﻭﺍ ﺑﺎﻟﺠﻨﺔ ﺍﻟﺘﯽ ﮐﻨﺘﻢ ﺗﻮﻋﺪﻭﻥ؛
یعنی:
ﺁﻧﺎﻥ ﮐﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﺎ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺳﺖ، ﺳﭙﺲ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ، ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻳﻨﺪ ﮐﻪ ﻧﺘﺮﺳﻴﺪ ﻭ ﻏﻤﮕﻴﻦ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺘﯽ ﮐﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻳﺪ.
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﺻﺮﻑ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﺩﻳﻦ ﺣﻖ ﻭ ﻣﺬﻫﺐ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﮐﺎﻓﯽ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﯼ ﮐﻨﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﺑﻪ ﺧﺮﺝ ﺩﻫﻴﻢ. ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺮﺍﻗﺐ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﺗﺎ ﻟﺤﻈﻪ ﺍﯼ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﻧﺸﻮﻳﻢ.
ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﻫﻴﭻ ﺧﻴﺮﯼ ﺩﺭ ﺣﻖ ﺍﻭ ﻓﺮﻭﮔﺬﺍﺭ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ. ﭼﻨﻴﻦ ﮐﺴﯽ ﻣﺴﺘﺠﺎﺏ ﺍﻟﺪﻋﻮﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻋﻄﺎ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﺍﻭ ﻧﻴﺰ ﺟﺰ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺮﺿﯽ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﻤﯽ ﺩﻫﺪ؛ ﻣﻠﺎﻳﮑﻪ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻣﺼﺎﻓﺤﻪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺳﺖ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ.
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﺭﺟﺎﺕ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﻭ ﮐﺎﻣﻞ ﺗﺮﯼ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻣﻠﺎﻳﮑﻪ ﺭﺍ ﻣﯽﺑﻴﻨﻨﺪ ﻭ ﻣﺼﺎﻓﺤﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭﮎ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.
@nazz_ir
صداهایی که نباید شنیده میشد...
#هشت_سال_خسارت / بخش هفدهم
پیرمردِ کارگر با دستهای لرزان روبروی رئیس جمهور ایستاده و دارد تذکر مهمی به او میدهد؛ میگوید "یادم میآید امامِ مستضعفان فرمود زاغه نشینان انقلاب کردند، زاغه نشینان انقلاب را نگه میدارند..." ؛ اما لرزانتر از دستهای پیرمرد، مجری و برگزارکنندگان مراسماند، که هول کردهاند؛ مجری مدام وسط جملات پیرمرد میپرد تا حرفش را تمام کند؛ یک نفر هم به سرعت از پشت تریبون میآید تا پیرمرد را به پایین جایگاه راهنمایی کند؛ چرا هول کردهاند؟! انگار رنگ و بوی حرفهای پیرمرد شبیه حرفهایی نیست که به مذاق این رئیسجمهور و این دولت خوش بیاید.
این فیلم چند ثانیهای یک نماد است، از صداهایی که در این هشت سال شنیده نشد و نباید شنیده میشد. ناراحتی و دلخوری و احساس بی عدالتی از کجا ناشی میشود؟ اول از همه، از اینکه بخشهای مستضعف جامعه احساس کنند حرفشان شنیده نمیشود. و وقتی احساس میکنند صدایشان شنیده نمیشود، چگونه به فهم و حل مشکلاتشان امید داشته باشند؟! و دولتی با چنین روحیههایی، که مدیران با حقوق نجومی را ذخیره نظام میداند، که در اطرافیانشان چنین فسادهایی به وقوع میپیوندد، که وزرایی دارد که دارایی بعضیهایشان بالاتر از ۱۰۰۰ میلیارد است، آیا میتواند صدای این مردم را بشنود و انعکاس صدایشان باشد؟!
اتفاقی که در این هشت سال رخ داد این بود که دولت بیش از همه صدای قشرهای مرفه جامعه بود و مسائل و دغدغههای آنان را نمایندگی میکرد، نه دغدغهها و مشکلات قشرهای ضعیف جامعه را... و حاصل این رویکرد ناامید کردن بخش زیادی از جامعه بود؛ و این خسارت، به ریشه بسیاری از خسارتهای دیگر در این هشت سال تبدیل شد.
هدایت شده از خانواده امن
فرزندان آگاه
(۱۳)
تعظيم پدر رمز توفيق:
شيخ احمد كافى رحمه الله دانشمند و خطيب پر آوازه ايرانى كه در نيم قرن گذشته توفيقات فوق العاده اى در زمينه خطابه و سخنورى داشته است، يكى از علل موفقيت خويش را قدردانى از پدر مى داند و مى گويد:
پدرم يك كاسب است، عالم هم نيست، البته پدر بزرگم عالم بود، باباى من خيلى آدم متدين و خوبى است، اى كاش من هم مثل او بودم و امروزه كه به حول و قوه الهى كم و بيش توفيقاتى بدست آورده ام، يكى از مهم ترين علل آن را مرهون زحمات پدر و در پرتو تكريم و تعظيم پدر مى دانم. به ولى عصر عليه السلام قسم! هنوز كه به محضر پدرم مى روم در مقابل تمام فاميل، برادرها و زن و بچه ام خم مى شوم و در مقابل همه مكرر به دستش بوسه مى زنم، چون خير از او ديده ام و قرآن فرموده: به پدر و مادرت اخم نكن
و قضى ربك اءلا تعبدوا الا اياه و بالولدين احسانا اما يبلغن عندك الكبر اءحدهما اءو كلاهما فلا تقل لهما اءف و لا تنهرهما و قل لهما قولا كريما
یعنی:
و پروردگارت فرمان داده: جز او را نپرستيد! و به پدر و مادر نيكى كنيد! هرگاه يكى از آن دو، يا هر دوى آنها، نزد تو به سن پيرى رسند، كمترين اهانتى به آنها روا مدار! و بر آنها فرياد مزن! و گفتار لطيف و سنجيده و بزرگوارانه به آنها بگو!
در اين ميان كسانى پيدا مى شوند كه بر خلاف گفتار قرآن و عترت به آزار و اذيت والدين خود مى پردازند. اينان از رحمت خدا به دورند. و خود را از بهشت برين محروم كرده و به عواقب و خيم آن در دنيا و آخرت دچار مى شوند.
@amn_org
هدایت شده از صحیفه سجادیه
💠💠💠💠💜💠💠💠💜💠💠
💌 در محضر صحیفه: ۷۵
دعای هشتم - فراز هشتم
🍀وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ شَمَاتَةِ الْأَعْدَاء🍀ِ وَ مِنْ الْفَقْرِ إِلَى الْأَكْفَاءِ🍀
🍀وَ مِنْ مَعِيشَةٍ فِى شِدَّةٍ
خدایا ما از زندگی در سختی و دشواری به تو پناه میبریم
💓 خدایا دنیا را اینگونه خلق کردی
که تلخی و شیرینی
شدت و فرج
خیر و شر
و مرگ و زندگی و ...
در آن به هم آمیخته است
◀فراز و فرودها را جزء زندگی قرار دادی
💠و اینگونه شد که معیشت (زندگی دنیا)
با شدت و سختی آمیخته شد
💠و ما با ایمان و ارتباط با تو
بر این شدت ها غلبه میکنیم
💠و با صبر و توکل
و حُسْن ظن به تو
زندگی را مدیریت میکنیم
💠و با تسلط بر دشواری ها آنها را
به فرصتی برای رشد معنوی
تبدیل میکنیم
💓ولی خدای «من»
ما از دشواری هایی بیم داریم
که از رشد و تعالی بازمان بدارند
💗از سختیهایی به تو پناه میبریم که
طاقت سوز و آسیب زننده هستند
تولید هَمّ و غم میکنند
اشتغال فکری، جسمی، معنوی
و روانی ایجاد میکنند
💗از سختیهایی به تو پناه میبریم
که انسان را از وظیفه اصلی اش
که بندگی توست، باز میدارند
💠دشواریهایی چون فقر، کمی کفاف،
به این و آن رو زدن
بیماریهای طاقت فرسا و خانمان سوز
💠از تنگناها و فشارهای روانی ای
به تو پناه میبریم که محیط و شرایط زندگی بر ما تحمیل کرده اند
💠مشکلات جانکاه و نَفَس گیر
که دین و ایمان ما را تهدید میکنند
💓و خدایا از زندگی ای که در متن
شدت قرار گرفته
و شدت و سختی آن را محاصره کرده
به تو پناه میبریم💟
💠💠💠💠💠💠💠
@sahifeh_ir
هدایت شده از اخلاق، اوج نیاز
برگی زرین از #چهل_حدیث امام خمینی(۱۵۳)
حدیث 18 ذکر خدا
الحدیث الثامن عشر
عن أبی جعفر، علیه السّلام، قال: مکتوب فی التّوراة الّتی لم تغیّر أن موسی [علیه السّلام ] سأل ربّه فقال: یا ربّ، أ قریب أنت منّی فأناجیک، أم بعید فأنادیک؟ فأوحی الله عزّ و جلّ إلیه، یا موسی، أنا جلیس من ذکرنی. فقال موسی، فمن فی سترک یوم لا ستر إلّا سترک؟ فقال: الّذین یذکروننی فأذکرهم و یتحابّون فیّ فأحبّهم، فأولئک الّذین إذا أردت أن أصیب أهل الأرض بسوء، ذکرتهم فدفعت عنهم بهم.
ترجمه
«ابو حمزة ثمالی حدیث کند از حضرت باقر، علیه السلام، که فرمود نوشته شده است در توراتی که تغییر ننموده: همانا موسی سؤال کرد پروردگار خود را، پس گفت: «ای پروردگار من، آیا نزدیکی تو به من تا مناجات کنم تو را، یا دوری تا صدا زنم تو را؟» پس وحی کرد خدای عزّ و جلّ به سوی او: «ای موسی، من همنشین کسی هستم که یاد کند مرا.» پس [سؤال ] کرد موسی: «کیست در پناه تو روزی که پناهی نیست مگر پناه تو؟» فرمود: «آنها که یاد می کنند مرا، پس من یاد می کنم آنها را، و با هم دوستی می کنند در راه من، پس دوست دارم آنها را. این ها آنان اند که وقتی بخواهم به اهل زمین بدی رسانم، یاد آنها کنم، پس رفع کنم آن را از آنان به واسطه آنها.»
از این حدیث شریف معلوم می شود که تورات رایج بین یهود محرّف است و تغییراتی یافته. و علم تورات صحیح پیش اهل بیت، علیهم السلام، بوده. و از مطالب تورات و انجیل رایج نیز معلوم می شود که کلام یک نفر بشر متعارف هم نیست، بلکه با اوهام بعض اهل شهوت و هوای نفس منسجم گردیده.
محدث محقق، مرحوم مجلسی، رحمه الله، فرماید:
«گویا غرض حضرت موسی از این سؤال این بوده که آداب دعا را سؤال کند، با علمش به اینکه حق تعالی اقرب است به ما از حبل ورید به احاطه علمی و قدرت و علیت.
یعنی، آیا دوست داری مناجات کنم تورا چنانکه نزدیک مناجات می کند، یا صدا زنم تورا چنانکه بعید صدا می زند.؟
و به عبارت دیگر، وقتی به سوی تو نظر می کنم تو از هر نزدیکی نزدیکتری، و وقتی به سوی خودم نظر می کنم خود را در غایت دوری می بینم. پس نمی دانم در دعا حال تورا ملاحظه کنم یا حال خود را.....
@nyaz_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ببینید
🔻 فیلم/
🔰 مسئولین بی عرضه
🔹چرا باید جوری عمل کنیم که رهبر معظم انقلاب این فخر جهان شیعه این کسی که دارد استراتژی تمدنی اسلام را تبیین میکند و در عرصه های مختلف جهانی برای ما مطلب میگوید، بیاید با حالت خاصی در جلوی دوربین به فکر آذوقه مردم باشد.
🔸 چرا مسئولین انقدر بی معرفتی میکنند، چرا انقدر کم کاری میکنند، واقعا جای تاسف دارد برای کسانی که کار در دستشان است و برای مسئولین بی عرضه ای که با اینکه ما در کشورمان همه چیز داریم درست توزیع نمیکنند یا مغرضانه توزیع میکنند.
🔹️ آیا بد نیست بعد از ۴۰ سال مردم در صف بایستند و روغن و مرغ بگیرند. یک وقت نداریم بحث دیگری است. اما وقتی که هست چرا بد توزیع میکنید؟ چرا ناراضی تراشی میکنید؟
🔸 لااقل در این استان که بنده مطلع هستم پذیرفته نیست اگر صفی تشکیل شود. مسئولین در حال کم کاری هستند. باید جواب بدهند که چرا ناراضی تراشی میکنند؟
📍 آیتالله حسینی همدانی
🖇 خطبه های نماز جمعه
🗓 بیست و دوم اسفندماه ۱۳۹۹
هدایت شده از خانواده امن
فرزندان آگاه
(۱۴)
پدرم را تربيت مى كنم!!
مى گويند: روزى عده اى براى گردش به باغى رفتند. مشاهده كردند كه پسرى بى ادب پدرش را به درختى بسته و با چوب او را مى زند. گفتند: چرا پدرت را مى زنى؟ گفت: مى خواهم تربيتش كنم!!!
گفتند: پدرت را مى خواهى تربيت كنى!! گفت: بله.
واردين احساس كردند كه پيرمرد بدجورى گرفتار شده و پسر هم او را همين طور مى زند. دست و پاى پسر را گرفته و به كنارى كشيدند. پسر همين طور كه از روى خاك ها بلند شده و لباس هاى خود را پاك مى كرد، با ناراحتى و غرغر زنان گفت: واقعا كه دوره آخر الزمان رسيده است! گفتند: چه طور؟ گفت: خوب، معلوم است، آدم در اين دوران اختيار پدر خود را هم ندارد كه او را ادب كرده و كتك بزند!
امام صادق عليه السلام فرمود: از رحمت خدا دور است كسى كه پدر يا مادرش را بزند. ملعون است كسى كه از فرمان پدر و مادرش سرپيچى كند.
داستانى ديگر:
آيت الله سيد احمد زنجانى مى نويسد: مردى در حضور يكى از علماء از برادرش شكايت كرد. كه او با من در مخارج مادرمان شركت نمى كند. ايشان شخصى را ماءمور كرد كه در ميان آنان اصلاح كند، آن شخص گفت: من برادرش را خواستم و با او در اين مورد صحبت كردم و به او گفتم: چرا در هزينه پرستارى از مادرتان به برادرت کمک نمى كنى؟ گفت: آقا به من مربوط نيست، زيرا ما با هم ديگر قرار داد بسته ايم و من هم طبق آن قرار داد عمل مى كنم. پرسيدم: چه طور؟! او گفت : ما قرار گذاشته بوديم كه پدر و مادرمان را تقسيم كنيم به اين ترتيب كه خرج پرستارى از پدر با من باشد و مخارج مادر با او. خوشبختانه شانس مرا يارى كرد و پدرم زود مرد!
اكنون طبق قرار، خرج مادر به من مربوط نمى شود. همين كه اين سخن را شنيدم (شانس مرا يارى كرد و پدرم زود مرد) از بى مهرى آن شخص متعحب شدم.....
@amn_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عصبانیت شدید رئیسی
روحانی پاسخگو باش
.
🔻محکومیتهای «اکبر طبری» به تایید دیوان عالی کشور رسیده است
🔸اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه:
🔹در پرونده اکبر طبری حکم قطعی صادر شد
🔹محکومیت وی در ارتباط با لیدری و سردستگی باند ارتشاء به 31 سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و انفصال دائم از خدمات دولتی و استرداد فهرست بلندبالای تحصیل شده از سوی دیوان عالی کشور تایید و قطعی شده است
🔹تنها در ارتباط با اتهام پولشویی تردید وجود دارد
🔹سایر محکومیتها به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.
#طبری
هدایت شده از نهج البلاغه
#سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۲۶۲)
ادامه حکمت ۳۴۹ نهج البلاغه
بخش هشتم:
در حديثى از امام باقر علیه السلام كه در كتاب شريف كافى آمده مى خوانيم:
«مَا مِنْ عَبْدٍ إِلاَّ وَفِى قَلْبِهِ نُكْتَةٌ بَيضَاءُ فَإِذَا أَذْنَبَ ذَنْباً خَرَجَ فِى النُّكْتَةِ نُكْتَةٌ سَوْدَاءُ فَإِنْ تَابَ ذَهَبَ ذَلِکَ السَّوَادُ وَإِنْ تَمَادَى فِى الذُّنُوبِ زَادَ ذَلِکَ السَّوَادُ حَتَّى يغَطِّى الْبَياضَ فَإِذَا غَطَّى الْبَياضَ لَمْ يرْجِعْ صَاحِبُهُ إِلَى خَيرٍ أَبَداً وَهُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ : (كَلاَّ بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ)
یعنی:
هيچ بنده اى نيست مگر اينكه در قلبش نقطه روشنى است (روشنايى و نورانيت ايمان و تقوا). هنگامى كه مرتكب گناهى مى شود در آن نقطه روشن، نقطه سياهى پديدار مى گردد. هرگاه توبه كند آن نقطه سياه برطرف مى شود و اگر ادامه بدهد سياهى فزونى مى يابد تا تمام آن نقطه روشن را بگيرد و هنگامى كه آن نقطه روشن به كلى از بين برود صاحب آن قلب هرگز به سوى خير بازنمى گردد و اين همان است كه خداى متعال در قرآن مجيد فرموده: چنين نيست كه آنها (گروه كافران و منافقان) مى پندارند، بلكه اعمالشان چون زنگارى بر دلهايشان نشسته است! (ازاينرو حق را درك نمى كنند)».
در نقطه مقابل پرگويى و كثرت كلام، سكوت است و اينكه انسان جز در موارد ضرورت سخن نگويد كه در روايات اسلامى مدح فراوانى از آن شده است.
در حديثى از امام اميرمومنان علیه السلام در غررالحكم مى خوانيم:
«إنْ كانَ فِي الْكَلامِ الْبَلاغَةُ فَفِى الصُّمْتِ السَّلامَةُ مِنَ الْعِثارِ؛
یعنی:
اگر در سخن گفتن، زيبايى بلاغت باشد، در سكوت، سلامت از لغزش هاست».
در حديث ديگرى امام صادق علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله چنين نقل مى كند كه فرمود:
«الصَّمْتُ كَنْزٌ وَافِرٌ وَزَينُ الْحَلِيمِ وَسِتْرُ الْجَاهِلِ؛
یعنی:
سكوت گنج بزرگى است وزينت افراد عاقل و پوششى براى جاهل است».
در نكوهش پرگويى و كثرت كلام نيز روايات فراوانى نقل شده است؛ از جمله در بابى كه در ميزان الحكمة تحت عنوان «النهى عن كثرة الكلام» آمده از اميرمومنان علیه السلام مى خوانيم:
«مَنْ أكْثَرَ أهْجَرَ وَمَنْ تَفَكَّرَ أبْصَرَ؛
یعنی:
كسى كه پرگو باشد هزيان مى گويد و كسى كه (سكوت و) تفكر كند بينا مى شود».
@nahj_ir