هدایت شده از اخلاق، اوج نیاز
برگی زرین از #چهل_حدیث امام خمینی(۱۵۸)
فصل در فرق بین منزل تفکر و تذکر است
بدان که تذکر از نتایج تفکر است،
و لهذا منزل تفکر را مقدّم دانسته اند از منزل تذکر.
جناب خواجه عبد الله فرماید:
التّذکّر فوق التّفکّر، فإنّ التّفکّر طلب، و التّذکّر وجود.
یعنی:
«تذکر فوق تفکر است، زیرا که این طلب محبوب است و آن حصول مطلوب.»
تا انسان در راه طلب و دنبال جستجوست، از مطلوب محجوب است،
چنانچه به وصول به محبوب از تعب تحصیل فارغ آید.
و قوّت و کمال تذکر بسته به قوّت و کمال تفکر است.
و آن تفکر که نتیجه اش تذکر تام معبود است، در میزان سایر اعمال نیاید و با آنها در فضیلت طرف مقایسه نشود،
چنانچه در روایات شریفه از عبادت یک سال و شصت سال و هفتاد سال تفکر یک ساعت را بهتر شمرده اند.
معلوم است غایت و ثمره مهمه عبادات حصول معارف و تذکر از معبود حق است،
و این خاصیت از تفکر صحیح بهتر حاصل می شود.
شاید تفکر یک ساعت ابوابی از معارف به روی سالک بگشاید که عبادت هفتاد سال نگشاید
یا انسان را چنان متذکر محبوب نماید که از مشقتها و زحمتهای چندین ساله این مطلوب حاصل نشود.
@nyaz_ir
هدایت شده از نهج البلاغه
#سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۲۶۷)
وقال علیه السلام: لِلظَّالِمِ مِنَ الرِّجَالِ ثَلاَثُ عَلاَمَاتٍ: يَظْلِمُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ، وَمَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ وَيُظَاهِرُ الْقَوْمَ الظَّلَمَةَ.
حکمت ۳۵۰ نهج البلاغه
امام علیه السلام فرمود: مردان ستمگر سه نشانه دارند: به مافوق خود از طريق نافرمانى ستم مى كنند وبا قهر و غلبه، به زيردستان خويش ستم روا مى دارند و پشتيبان گروه ظالمانند.
بخش اول:
نشانه هاى ظالم:
امام علیه السلام در اين گفتار حكيمانه نشانه هاى ظالمان و ستمگران را روشن مى سازد و نشان مى دهد كه ظالم، تنها كسى نيست كه حق ديگران را ببرد و آنها را در فشار قرار دهد، بلكه ظالم معناى وسيعى دارد كه سه نشانه آن را امام علیه السلام بيان فرموده است.
البته كسانى كه هر سه نشانه در آنها باشد در مرحله بالاى ظلم و ستم قرار دارند؛ ولى هر يك از اين سه نشانه نيز به تنهايى مى تواند دليل بر ظالم بودن باشد.
نخست مى فرمايد:
«ظالم سه نشانه دارد (نشانه اول اينكه) به مافوق خود از طريق نافرمانى ستم مى كند»؛
(لِلظَّالِمِ مِنَ آلرِّجَالِ ثَلاَثُ عَلاَمَاتٍ: يَظْلِمُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ).
غالباً مردم وصف ظالم رابراى چنين شخصى به كار نمى برند، بلكه او را عاصى و نافرمان مى دانند؛ ولى هرگاه آن را درست بشكافيم مى بينيم داشتن چنين خصلتى ظلم است.
نه تنها از اين جهت كه ظلم معناى وسيعى دارد و هرچيزى كه در غير محل قرار دهند نوعى ظلم محسوب مى شود، بلكه ازاينرو كه واقعآ ظلم و ستم بر شخص مافوق است، زيرا ابهت او را دَرهم مى شكند وديگران را به او جسور مى سازد و به مديريت و فرماندهى او لطمه وارد مى كند وچه ظلم وستمى از اين بدتر كه انسان مدير و مدبرى را در كار خود تضعيف يا فلج كند.
@nahj_ir
هدایت شده از خانواده امن
فرزندان آگاه
(۲۸)
پاستور و قدردانى از مادر:
گرچه در كشورهاى غربى بر اثر حاكميت تكنولوژى و صنعت روابط عاطفى ضعيف و كمرنگ است و روابط سالم اعضاى خانواده ها متزلزل و گاهى اصلا وجود ندارد. اما از آن جائى كه عاطفه و محبت امرى خدادادى و فطرى است در نهاد برخى افراد غربى به ويژه فطرت هاى سالم، عقلاء و نخبگان آنان اين حس درونى و نداى وجدان خاموش نشده و گاهى شعله هايى از آن مشاهده مى شود.
بلى از نظر اقتصادى و نظامى كشورهاى غربى، پيشرفته و متمدن جلوه مى كنند ولى به شدت در آتش فقر فرهنگى و عاطفى در رنج و عذابند.
لوئى پاستور، شيميدان معروف فرانسوى و صاحب كشف هاى مهم علمى، هنگامى كه بر اثر نظريه هاى بديع خود به اوج افتخار جهانى رسيد، دولت فرانسه در صدد بر آمد خانه اى را كه محل تولد او بود، به موزه تبديل كند، پاستور در ضمن يك سخنرانى كه در برابر آن خانه محقر ايراد كرد، مادر خود را فراموش ننمود و با صدايى كه از فرط تاءثر مى لرزيد، چنين گفت:
اى مادر عزيز!
اى گمشده دلبند، كه ساليانى دراز در اين خانه با من به سر بردى، توئى كه اكنون همه چيز را مديون تو مى بينم.
مادر شجاع و دلدارم! تمام حس فداكارى و شور و هيجانى كه در راه عظمت علم و بزرگى ميهنم به كار بسته ام، و از اين پس نيز به كار خواهم بست، تو به من آموخته اى و در وجودم رسوخ داده اى.
كار مشقت بارى كه تو در خانه و در كارگاه كوچكمان پيش گرفته بودى، به من درس صبر و حوصله در تحقيقات علمى آينده ام داد.
از آن گاه كه با وجود فقر و مسكنت مرا به مكتب فرستادى، عشق به ميهن و خدمت به بشر را شب و روز به من آموختى.
اكنون از تو اجازه مى خواهم، تمام سرافرازى كه ميهنم در جشن امروز به من اعطاء مى كند، به پيشگاه عظمتت تقديم كنم.
همين قدر بدان كه فرزندت امروز كه در ميان امواج افتخار و سربلندى غوطه ور است بازهم خود را بدون تو، اى مادر عزيز! در اين جهان بزرگ تنها و بى پناه مى بيند!
@amn_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
بلایی که #دولت_نئولیبرال بر سر اقتصاد ایران آورد، در هشت سال جنگ تحمیلی سابقه ندارد. بالاترین رقم تورمی که اقتصاد ایران در طول جنگ با رژیم بعث تجربه کرد، ۲۹ درصد بود؛ امروز اما این رقم حداقل ۴۰ درصد است.
سید یاسر جبرائیلی
گاف ذلیلانه
#رهبر_انقلاب: «یکی از آقایان زمانی درباره مسئله نظامی حرفی زد، گفتم #تور_دفاعی بگذارند آقایان ببینند در کشور چه خبر است.»
ستاد کل توری برای #وزير_خارجه آینده بگذارد تا با توانمندیهای کشور آشنا شود و #گاف ذلیلانه #ظریف را تکرار نکند بلکه در برابر #دشمن با #اقتدار و #عزت سخن بگوید.
.
مدیرمسؤول کیهان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره واکنش غرب نسبت به برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: همانگونه که شاهد بوده اید، آمریکا و اروپا از این توافقنامه به شدت عصبانی هستند چرا که روال غلط و خسارت بار کنونی را به نفع کشورمان که البته منافع چین را هم در خود دارد، برهم می زند. دو روز پیش، جو بایدن در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود از معاهده ایران و چین نگران نیستید، گفته بود: «یک سال است از این معاهده نگرانم!». و یا همین امروز اورشلیمپست با تیتر درشت نوشته است: «خبر معاهده ایران و چین خبر بسیار تلخی برای اسرائیل است» و حق هم دارند زیرا با این معاهده از بنبستی که متاسفانه به علت نابلدی و بعضاً در پی خیانت بعضیها به ایران تحمیل شده بود خارج می شویم و می توانیم تحریم های آمریکا را خنثی کنیم.
مدیرمسؤول کیهان گفت: شما نگاهی به هیاهو و جیغ و داد مقامات آمریکائی و اروپائی بیندازید! این همه عصبانیت و ابراز نگرانی آن هم از سوی دشمنان تابلودار ایران اسلامی برای چیست؟!
وی افزود: جیغ و داد جریان غربگرای داخلی هم از همین آبشخور است. این جریان مرموز سیاسی، دنیا را در آمریکا و اروپا خلاصه می کند و نگاهی به مواضع و عملکرد آنها نشان می دهد رابطه با غرب را هم در وابستگی به آمریکا و اروپا تعریف میکنند و دقیقاً به همین علت است که از سیلی ایران به آمریکا وحشت کرده اند.
مدیرمسؤول کیهان افزود: همکاری جامع ایران و چین مقدمه تشکیل یک قطب قدرتمند اقتصادی در مقابل غرب است و کمترین نتیجه آن خنثی کردن تحریم هاست که آمریکا و اروپا از آن به عنوان سلاح جنگی علیه کشورمان استفاده میکنند؛ .
هدایت شده از خانواده امن
فرزندان آگاه
(۲۹)
اطاعت در مسير حق:
طبق دستور قرآن و اهل بيت عليهم السلام ، بايد از والدين اطاعت كرد. هم چنانكه اميرمؤمنان على عليه السلام فرمود:
فحق الوالد على الولد اءن يطيعه فى كل شى ء الا فى معصية الله سبحانه
یعنی:
حق پدر بر عهده فرزند اين است كه از او در همه چيز اطاعت كند جز معصيت خدا.
فقهاى بزرگ اسلامى در مورد لزوم اطاعت والدين احكامى را مطرح كرده اند كه برخى از آنان عبارت اند:
۱- در صورتى كه پدر و مادر به مسافرت فرزندشان راضى نباشند و اجازه ندهند، سفرهاى مباح و مستحبى بر فرزند حرام است. البته اين حكم در دو مورد استثنا شده: اول براى طلب علم. دوم براى تجارت و كسب در آمد.
در اين دو مورد اگر در شهر خود طلب علم و تاءمين معاش مقدور نباشد مى تواند بدون اجازه والدين نيز مسافرت كند.
۲- اطاعت آنان در هر حال بر فرزندان لازم است و آنان بر هر كار مباح و حتى شبهه ناك، اگر دستور دهند فرزند بايد اطاعت كند، زيرا اطاعت آنان واجب و ترك شبهه مستحب است.
۳- اگر جهاد عينا بر كسى واجب نباشد، والدين مى توانند فرزندشان را از آن منع كنند. و در روايت آمده است كه مردى كه مى خواست به جهاد برود. پيامبر صلى الله عليه و آله از او پرسيد: آيا پدر مادرت زنده اند؟ گفت: آرى
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: اگر دنبال اجر و پاداش معنوى مى گردى به سوى والدينت برگرد و با آنان رفتار نيكو داشته باش.
اساسا پدر و مادر مى توانند از انجام واجبات كفائى و عبادات مستحبى، فرزندان خود را منع كنند. امام خمينى رحمة الله در پاسخ جوانى كه از رفتن به جبهه جنگ سؤ ال كرده است، مى فرمايد: اگر مادر از رفتن شما اذيت مى شود و رفتن به جبهه براى شما لازم و متعين نشده مراعات حال او را بنمائيد و بستگى به نياز جبهه دارد.
ادامه در شماره بعدی
@amn_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
سخنان زیبای پروفسور درخشان...
#رهبری
#پروفسور_درخشان
عصبانیت آمریکا
#آمریکا حق دارد از #قرارداد_۲۵_ساله و سرمایهگذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری #چین در #ایران عصبانی باشد، چون با این توافق راهبردی، #تحریم ها بتدریج بلااثر میشود؛
#وطن_فروشان و #مزدودان آمریکا هم اگر محکوم نکنند جیره و مواجبشان قطع می شود؛
اما مخالفت برخی #اصلاح_طلبان را کجای دلمان بذاریم....
«اُدِد گِرانُت» تحلیلگر صهیونیست در روزنامه «اسرائیل هیوم» نوشت: به نظر میرسد ایرانیها راههای دور زدن تحریمها را پیدا کردهاند و از ابتدای ۲۰۲۱ نشانههای خیرهکنندهای از افزایش صادرات نفت را نشان دادهاند که دلیل آن خریدهای نفت خام این کشور توسط چین است. چین یک توافق استراتژیک بلندمدت نیز با تهران امضا کرده است.
ایران بهجای پذیرفتن مشتاقانه طرحهای پیشنهادی بایدن، این سیگنال را نشان میدهد که اصلاً هیچ عجلهای ندارد. پافشاری ایران و آمریکا بر مواضع خود باعث ایجاد بنبست شده است. مشکل اصلی این است که زمان به نفع ایران است.
بعضی از مشاوران بایدن اعتقاد دارند بهجای نزاع بر سر اینکه چه طرفی باید اولین گام را بردارد و بهمنظور شکستن بنبست، آمریکا باید این پیشنهاد را بدهد که در ازای برداشتن بخشی از تحریمها، ایران باید غنیسازی اورانیوم را متوقف کند. اگر ایران این را نپذیرفت، ساعت شنی برجام رو به اتمام خواهد رفت.
هدایت شده از تفسیر قرآن
درس دویست و نهم
ادامه تفسیر آیه ۱۸۷ سوره #بقره از تفسیر نور
پیام ها:
۱- تخفیف وآسان گیری در احکام،از ویژگی های دین اسلام است. «أُحِلَّ لَکُمْ»
۲- رعایت ادب در سخن،از ویژگی های قرآن است.«رفث»به معنای سخن گفتن پیرامون مسائل زناشویی است که در آیه به کنایه از آمیزش آمده است.
۳- هر کجا خواستید راهی را ببندید،یک راه مشروع را باز بگذارید.چون خداوند در روز رمضان،آمیزش را ممنوع می کند،لذا در شب آنرا مجاز می شمرد. «أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیامِ الرَّفَثُ»
۴- عبادتِ روز و لذّت مشروع شب،نشانه ی جامعیّت دین است.در یک آیه،هم احکام روزه وهم مسائل زناشویی آمده است. «أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلی نِسائِکُمْ»
۵- اسلام به نیازهای طبیعی توجّه کامل دارد. «الرَّفَثُ إِلی نِسائِکُمْ»
۶- نیاز زن و مرد به یکدیگر،دو طرفه است و هریک برای پوشش نیازهای طبیعی خود به دیگری نیازمند است. «هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ»
۷- خداوند از جزئیات کارهای انسان آگاه است. «عَلِمَ اللّهُ أَنَّکُمْ»
۸- انسان،جایزالخطا وغریزه جنسی در او قوی است. «کُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ»
۹- ترک فرمان خدا،خیانت و ظلمی است به خود ما. «تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ»
۱۰- در آمیزش و فرزند خواهی،برای خداوند تکلیف معیّن نکنید که پسر باشد یا دختر. «وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللّهُ لَکُمْ»
۱۱- حتّی آمیزش جنسی باید هدفدار باشد. «وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللّهُ لَکُمْ»
۱۲- معیار احکام اسلامی،معیارهای عمومی،طبیعی و ساده است.پیدا شدن سپیده ی صبح یا تاریکی شب را،هرکس در هر کجا باشد می تواند بفهمد. «یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ»
۱۳- نقش زمان بندی را در عبادات فراموش نکنیم. «أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَی اللَّیْلِ»
۱۴- اعتکاف،سکونت در مسجد است،مشروط به روزه گرفتن. «عاکِفُونَ فِی الْمَساجِدِ»
۱۵- پیشگیری از گناه لازم است.قرآن می فرماید:به گناه نزدیک نشوید.چون نزدیک شدن به گناه همان و افتادن در آن همان. «فَلا تَقْرَبُوها»
۱۶- تقوا،فلسفه ی احکام الهی است.روزه برای تقواست،آمیزش جنسی مشروع نیز برای تقواست. «لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ»
۱۷- عمل به دستورات الهی،بستر رشد و تقوا می باشد. «لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ»
@alquran_ir
هدایت شده از عرفان، اوج ناز
#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۶۷)
از آیت الله مصباح یزدی
ﻋﮑﺲ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ(عمل بدون ایمان) ﻧﻴﺰ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﻳﻌﻨﯽ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﻫﻴﭻ ﮐﺎﺭ ﺧﻮﺑﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﻤﯽ ﺩﻫﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺷﺎﻳﺪ ﺍﺻﻠﺎ ﻓﺮﺽ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﮐﺴﯽ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﺪﻫﺪ، ﺩﺭﺳﺖ ﻧﺒﺎﺷﺪ؛ ﭼﻮﻥ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﻳﮏ «ﺍﻟﻠﻪ ﺍﮐﺒﺮ» ﻣﯽﮔﻮﻳﺪ، ﻳﮏ ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺍﻟﻬﯽ ﺧﻀﻮﻉ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ... ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺨﺺ، ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻗﻄﻌﺎ ﺍﻳﻦ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﻭ ﺍﺛﺮﯼ - ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻭ ﮐﻢ - ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ.
ﻏﻴﺮ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﺴﯽ ﺑﻪ ﻣﻄﻠﺒﯽ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﻟﯽ ﻫﻴﭻ ﺍﺛﺮﯼ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﻭ ﺑﺮ ﺟﺎﯼ ﻧﮕﺬﺍﺭﺩ. ﺍﮔﺮ ﻗﺒﻮﻝ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ «ﺧﺪﺍ ﻫﺴﺖ»، ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﻟﺎﻝ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻧﺘﻮﺍﻧﺪ «ﺍﻟﻠﻪ ﺍﮐﺒﺮ» ﺑﮕﻮﻳﺪ، ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺩﺭ ﺩﻟﺶ ﺧﻀﻮﻋﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﻫﺪ.
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻓﺮﺽ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﮐﺴﯽ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﻟﯽ ﻫﻴﭻ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﺪﻫﺪ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺸﮑﻞ ﺍﺳﺖ. ﻓﺮﺽ ﻣﻌﻘﻮﻟﺶ ﻣﺜﻠﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺳﻦ ﺗﮑﻠﻴﻒ، ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﺪ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ ﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﻣﺤﺾ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻥ، ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺮﻭﺩ ﻭ ﻓﺮﺻﺖ ﻧﮑﻨﺪ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ. ﺩﺭ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ، ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﯽ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻨﺸﺄ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﺷﺮﻁ ﺁﻥ ﮐﻪ ﻓﺮﺽﺻﺤﻴﺤﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺍﺩﻋﺎﯼ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﯽﮔﻮﻳﻨﺪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﻋﻤﺮﺷﺎﻥ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻳﮏ ﮐﺎﺭ ﺧﻴﺮ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﻤﯽ ﺩﻫﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺟﻨﺎﻳﺎﺕ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﻧﻴﺰ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ، ﻣﻨﻄﺒﻖ ﺑﺎ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺩﺭﻭﻍ ﻣﯽﮔﻮﻳﻨﺪ. ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺑﺎ ﺗﺮﮎ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺻﺎﻟﺢ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ؛ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﮐﺴﯽ ﻓﺮﺻﺖ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﻋﻤﺎﻟﯽ ﺭﺍ ﭘﻴﺪﺍ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺍﺻﻞ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻨﺸﺄ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺑﺸﻮﺩ، ﻓﯽ ﻧﻔﺴﻪ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﻟﺎﺯﻣﻪ ﯼ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺷﺮﻁ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺁﻥ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺷﺨﺺ ﻓﺮﺻﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ.
@nazz_ir
هدایت شده از خانواده امن
فرزندان آگاه
(۳۰)
ادامه احکام اطاعت از والدین:
۴- اگر والدين او را در حال انجام نماز مستحبى صدا كنند لازم است نمازش را قطع كرده و متوجه پدر و مادر باشد.
امام كاظم عليه السلام نيز فرمود:
ان الرجل اذا كان فى الصلاة فدعاه الوالد فليسبح و اذا دعته الوالدة فليقل لبيك
یعنی:
اگر پدر در حال نماز فرزندش را صدا كند فرزند با تسبيح او را پاسخ بگويد و اگر مادرش صدا زند لبيك گفته و به او توجه نمايد.
۵- بايد تا حد امكان از آزار و اذيت پدر و مادر جلوگيرى نمايد.
۶- عهد و قسم را با اجازه پدر و مادر انجام دهد.
عالم بزرگوار مرحوم ملا احمد نراقى مى نويسد: اما غير واجبات، از افعال مباحه و مستحبه، پس اگر در ترك آنها ضررى معتدبه(قابل توجه) به او نباشد، ظاهر آن است كه خلافى در ميان علماء، در وجوب اطاعت والدين نباشد و هرگاه والدين يا يكى از آنها امر به ترك آن كنند، مخالفت در آن حرام است. و اگر در آن ضررى باشد كه معتدبه است ، بعضى از علماء اطاعت در آن را واجب نمى دانند و اطلاق كلام بعضى ديگر دلالت مى كند بر وجوب فرمانبردارى و حرمت مخالفت ايشان در مباحات و مستحبات مطلقا. و از كلام پدرم (قدس سره ) در جامع السعادات نيز چنين مستفاد مى شود و ترجمه كلام ايشان اين است كه: بالجمله اطاعت والدين و طلب رضاى ايشان واجب است . پس ، از براى فرزند جايز نيست كه مرتكب هيچ يك از افعال مباحات و مستحبات شود بدون اذن ايشان.
و در روايت آمده است كه :
مردى از يمن به محضر حضرت رسول صلى الله عليه و آله آمده بود كه در حضور آن حضرت به جهاد برود. پيامبر صلى الله عليه و آله به آن جوان فرمود: كه برگرد و از پدر و مادر خود كسب اجازه كن، كه اگر اذن دادند جهاد كن و الا به ايشان تا مى تواند نيك رفتارى كن، مطمئنا اين عمل براى تو بهتر است.....
@amn_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی افراد رو میبینم و یقین دارم هییییچ اطلاع #سیاسی ، دینی اقتصادی ندارن ، حتی درحدی که مثلا تشخیص بدن فلان موضوع چیه ، ولی همیشه که صفحاتشونو چک میکنم ، سربزنگاه #ملیجک بازی درمیارن.
یعنی مواردی که خیلی به نفع #کشور هست ، یا بالعکس به ضرر کشور هست رو کاملا #وارونه توی پیجشون مطرح میکنن.
بخدا کلاس نداره.
اینکه بری توی بازی روانی دشمن ، فاز #روشنفکری بگیری و هرچیزی رو مطرح کنی اصلا کار درستی نیست.
تو به فالورات ، به اون اشخاصی که میبینن و اوناهم تواین بازی میان مدیونی.
که ذهنشونو #مسموم میکنی.
ببینید رسانه ی ما کلا دست ما نیست.به راحتی موضوع اصلی رو توی #الگوریتم و #هوش_مصنوعی مجازی گم میکنن ، درعوض خلاف واقعیت رو با رنگ ولعاب ، توسط #سلبریتی یا هرچیزی به ذهن منوشما القا میکنن.
حالا صرفا این موضوع #چین مدنظر نیستا.بحث من کلی هست.
درسته #انقلاب شد ، ولی باانقلاب صفرتاصد کشور الهی و انقلابی نشدا.
اینکه نفوذی ها ، بهایی ها و #گلوگاه های اقتصادی سیاسی از دست جریان #مخالف نظام خارج بشه #زمان میخواد.
اگررررر انتخابات پیش رو ، یک فرد انقلابی انتخاب بشه ، میشه گفت بعد #چهل سال برای اولین بار جمهوریت و سران قوا همسو با انقلاب و #ولایت_فقیه شدن.
بعدش خواهید دید ایران کجای دنیا می ایسته.
✨۱۲ فروردین، روز پیروزی بر دیکتاتوری لیبرالها...
روز ۱۲ فروردین یک روایت کمتر شنیده شده دارد که معالاسف کم هم به آن پرداخته میشود. امروز، روز نه بزرگ ملت ایران به لیبرالهای ایرانی است که میخواستند نظامی غیر از جمهوری اسلامی تاسیس کنند. واقعیت این است که همه آنچه از تلاشهای بنیصدر و منافقین و... برای براندازی نظام در دهه ۶۰ شنیدهاید، در واقع در جهت انتقام از ملت بابت آری به جمهوری اسلامی بود.
در همه راهپیماییهای مردمی منتج به پیروزی انقلاب اسلامی، مردم شعار "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" سر میدادند. حضرت امام خمینی(ره) نیز در حکم خود برای مهندس بازرگان، به وی ماموریت برگزاری رفراندوم برای تغییر نظام سیاسی کشور به #جمهوری_اسلامی را دادند. اما آقای بازرگان که پیش از پیروزی انقلاب مدافع حفظ سلطنت شاه بود و میگفت مگر شدنی است که شاه برود، به اتفاق همفکران لیبرال خود در نهضت آزادی در مقام معارضه با جمهوری اسلامی برآمد. آنها در پی این بودند که یا صفت دموکراتیک به جمهوری اسلامی اضافه شود یا اساسا کلمه اسلام از عنوان نظام حذف شود. در برابر این تحرکات، حضرت امام به صراحت فرمودند: "آنچه ملت شریف ایران در سرتاسر کشور با فریاد از آن پشتیبانی نموده است، همین #جمهوری_اسلامی بوده است، نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم". و در جایی دیگر اضافه کردند آنهایی که میخواهند کلمه دموکراتیک را به این عبارت اضافه کنند، غربزدگانی هستند که نمیفهمند چه میگویند؛ اینها یا جاهلند و نمیفهمند چه میگویند، یا عامدند و خائن....
روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین ۵۸ رفراندوم جمهوری اسلامی برگزار شد و طبق گزارش نهایی ستاد برگزاری رفراندوم ۹۹.۳ درصد به جمهوری اسلامی آری گفتند( ۹۸.۲ درصد یک غلط مصطلح است).
پس از این شکست سنگین از مردم، لیبرالها سعی کردند قانون اساسی نظام جدید وفق میل آنها نوشته شود و اگر نتوانستند جلوی تاسیس جمهوری اسلامی را بگیرند، لااقل محتوای آن را از اسلام تهی کنند. اولین گام آنها تلاش برای نگارش قانون اساسی در مجلس موسسان بود؛ به نحوی که نمایندگانی از تشکلهای سیاسی جمع شوند و قانون اساسی بنویسند و حتی رفراندوم هم برگزار نشود. حضرت امام(ره) در برابر این دیکتاتوری ایستادند و تاکید کردند که هم نویسندگان قانون اساسی باید منتخبان مردم باشند، و هم آنچه تدوین کردهاند باید به رفراندوم گذاشته شود. این میزان نقشآفرینی مردم در تاسیس یک نظام سیاسی در هیچ کشوری سابقه ندارد.