فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نگاه #حکیم_انقلاب حفظهالله ❤️ به جایگاه مجلس خبرگان رهبری و توصیه ایشان به این مجلس، همیشه اینگونه بوده است.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حسین انتظامی: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تعطیل شود
👈 فرهنگ دستوری مانند سلسله مراتب نظامی نیست. خطبه ای هم نیست که هی سخنرانی کنید. فقط یک نهاد سیاستگذار واحد باید وجود داشته باشد و کارها به دست عاملان مستقل باشد. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تعطیل شود. اگر قانونگذاری می کند، ناقض مجلس است. اگر....
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ایلان ماسک کاملاً مالک ترامپ است، به تماسهای ترامپ با رهبران جهان میپیوندد و در مورد کارکنان دولت ترامپ تصمیم میگیرد. ماسک گفته است که رهبر جمهوری خواهان در سنا هم باید تغییر کند.
👈 اگر جورج سوروس در دولت دموکراتها چنین نقشی بازی می کرد، ترامپیستها چه می گفتند؟ واقعیت این است که دموکراسی در آمریکا مدتهاست که به الیگارشی تبدیل شده است.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی در غزه در حال نسل کشی هستید و به شهر ما میآیید و برای نابودی غزه شعار میدهید غیر از این رفتاری که با شما شد چه انتظاری داشتید؟
👈 فعال هلندی خطاب به طرفداران تیم مکابی اسرائیل
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰هُوَ الَّذي أَنزَلَ السَّكينَةَ في قُلوبِ المُؤمِنينَ
🔹 پدرم همواره به من محبت ویژه داشت و در سفرهای خود با من مانوس می شد.
🔹پدرم یک بار بینایی خود را از دست داد ولی بعدا شفا یافت. درمان چشم خود را در تهران ادامه می داد. سه بار به تهران رفت ولی حاضر نشد کسی جز من همراهش باشد.
🔹 سال یک هزار و سیصد و چهل و دو در قم بودم، پدر به من نامه نوشت که به مشهد بیایم تا او را در سفر درمانی به تهران همراهی کنم. اما رفتن من به مشهد به تاخیر افتاد و علت آن ماموریتی بود که در رابطه با مسائل تبلیغ باید در زاهدان انجام می دادم. به زاهدان رفتم و در آنجا بازداشت شدم. مهمترین نگرانی من هنگام بازداشت پدرم بود که بی من به سفر نمی رفت!
🔹به خاطر دارم که در حال بازداشت در هواپیما نشسته بودم تا مرا از زاهدان به تهران ببرند. به یاد پدر افتادم و ناگهان اندوهی سنگین قلبم را فشرد و دلواپسی عجیبی وجودم را فرا گرفت به خود گفتم حال که در هواپیما چنین وضعی دارم پس وقتی وارد بازداشتگاه شوم چه حالی خواهم داشت!؟
🔹 به خدای متعال متوسل شدم و به درگاهش لابه کردم تا دلم آرام گیرد!
🔹دقایقی فکرم از این موضوع منصرف شد. سپس بار دیگر که به یاد پدر افتادم دیدم این بار بدون آن حالت اضطراب و نگرانی به او فکر می کنم. در دلم حالت دلتنگی و اشتیاق و مهر و عطوفت بود، اما همراه با آرامشی که هنوز شیرینی آن را به روشنی در خاطر دارم!
🔹خدای بزرگ را شکر کردم که دعایم را استجابت فرمود و با دادن سکینه و آرامش به من لطف کرد!
🔹 این نعمت را تنها کسی می تواند درک کند که بدان رسیده باشد.
#حکیم_انقلاب 💚
#خون_دلی_که_لعل_شد
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 ایده دو دولتی از کجا آمد؟
🔹در سال 1947، قطعنامه 181 سازمان ملل متحد، ایجاد دو کشور مجزا در فلسطین "یهودی و عربی" را پیشنهاد کرد و راه را برای تأسیس رژیم صهیونیستی در سال بعد، 1948 هموار کرد.
🔹فلسطینی ها و اعراب طرح تقسیم فلسطین و تشکیل کشور اسرائیل را رد کردند که منجر به آغاز جنگ 1948 شد و در پی آن، در روزی که فلسطینیان «یوم النکبه» مینامند هزاران فلسطینی در جنایات صهیونیستها کشته و صدها هزار نفر نیز از خانه و کاشانه خود آواره شدند.
🔹اسرائيلي ها بر سرزمين هاي جديد و گسترده تر از آنچه در طرح تقسيم پيشنهاد شده توسط سازمان ملل پيش بيني شده بود، تسلط يافتند.
🔹پس از آن، اردن کرانه باختری را ضمیمه کرد و مصر تا سال 1967 اداره نوار غزه را برعهده گرفت.
🔹در این دوره سازمان آزادیبخش فلسطین در سال 1964 با هدف بازپس گیری کل فلسطین تأسیس شد، اما جنگ 1967 به اسرائیل اجازه داد تا کرانه باختری به ویژه قدس شرقی و نوار غزه را اشغال کند.
🔹طبق قوانین بینالمللی، این اراضی تا به امروز اشغال شده تلقی میشوند و شهرکهای اسرائیلی که در آن ایجاد شده غیرقانونی هستند.
🔹دولتهای متوالی رژیم صهیونیستی شهرکسازی در کرانه باختری و بیتالمقدس شرقی را ادامه دادند و به غصب تدریجی زمینهای فلسطینیان پرداختند.
🔹در این دوران درگیری میان مبارزان فلسطینی سازمان آزادیبخش و صهیونیستها به اوج رسید و مهمترین بخش آن در سال 1982 در لبنان روی داد که مقر مرکزی سازمان آزادیبخش در خارج از فلسطین قبل از انتقال به تونس بود.
🔹اندکی بعد ساف شروع به تغییر استراتژی خود کرد و ایده دو کشور را پذیرفت و همچنین اعلامیه استقلال و تأسیس کشور فلسطین را در خارج از کشور در سال 1988 به تصویب رساند.
🔹در اکتبر سال 1991، "کنفرانس صلح مادرید" برگزار شد که با حمایت مشترک ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در آن زمان همراه بود.
🔹در 13 سپتامبر 1993، هنگامی که یاسر عرفات، رهبر وقت فلسطین، در باغ کاخ سفید با اسحاق رابین نخستوزیر وقت اسرائیل دست داد، جهان از اعلام «توافق اسلو» در واشنگتن غافلگیر شد.
🔹توافقنامه اسلو در ظاهر با هدف نهایی ایجاد یک کشور فلسطینی که مردم آن در آزادی و صلح در کنار اسرائیل زندگی کنند، به امضا طرفین رسید و یک خودمختاری محدود فلسطینی تحت نام «حکومت خودگردان» مستقر در رام الله ایجاد کرد.
🔹اما طولی نکشید که مشخص شد صهیونیستها در اجرای تعهدات خود صادق نیستند و برنامههای اشغالگری در لوای به رسمت شناخته شدن رژیم با جدیت بیشتر در حال پیگری است و توافق اسلو تنها در خدمت امنیت شهرکنشینان است.
🔹پس از ترور رابین در سال 1995 و روی کار آمدن حزب لیکود، که مخالف تشکیل کشور فلسطین و معاهده اسلو است، شهرک سازی گسترش یافت و اسرائیل تعهد انتقال مناطق تحت کنترل خود به تشکیلات خودگردان فلسطین را اجرا نکرد.
🔹با این حال پس از شروع موج جدید انتفاضه فلسطینیان در سال 2000، که انتفاضه دوم نامیده میشد، بار دیگر سرزمینهای اشغالی در بحران امنیتی فرو رفت و صهیونیستها به مذاکره تمایل نشان دادند و در این میان در سال 2002، ابتکار صلح عربی با شعار راهحل دو کشوری بر همان ویرانههای توافق اسلو یکبار دیگر بنا شد.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 خانه کوچکش حسینیه شد ...
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 روضه اهل معرفت!
...مگر مرا مسلمان ندانید!
السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَةُ
السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْفَاضِلَةُ الزَّکِیَّةُ
السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ
#فاطمیه
#روضه
#روز_شهادت
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 تاریخ تحریف شده
🔹 «تاریخ تمدن، تاریخ تکامل ابزار تولید است و از هر آنچه خارج از این سیر قرار گرفته غفلت دارد و همان طور که گفتیم، نامگذاری اعصار مختلف نیز خود حکایت از همین معنا دارد.
🔹عقل علمی جدید اصلاً با غفلت از آسمان و آنچه آسمانی است بهوجود آمده و بدینترتیب، نباید انتظار داشت که این مسائل را درک کند. آنها برای نگاشتن تاریخ تمدن با یک پیشتحلیل داروینیستی از سیر تکامل تدریجی جهان، تنها به سراغ مدارک و وقایعی رفتهاند که با این سیر تحلیلی سازگار است و بالتبع همه وقایع دیگر، هر چند همچون طوفان نوح (ع) جنبه جهانی داشته باشد، از تاریخ تمدن حذف خواهد شد.
🔹اگر حضرت نوح نبی (ع) کشتی بخار ساخته بود شاید میتوانست جا و مقامی در تاریخ تمدن بیابد، اما ایشان نیروی بخار را نمیشناخت و آنچنان که در قرآن آمده است کشتی خود را با بسمالله هدایت میفرمود: بِسمِ الله مَجریها و مُرسیها»
📚منبع: کتاب «توسعه و مبانی تمدن غرب»، مقاله «انسان از نسل میمون خرافه ای جاهلانه»
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 اهمیت مهدویت در تراز نبوت
🔹مسئلهی #مهدویت در شمار چند مسئلهی اصلی در چرخه و حلقهی معارف عالیهی دینی است؛ مثل مسئلهی نبوت مثلاً، اهمیت مسئلهی مهدویت را در این حد باید دانست. چرا؟
🔹چون آن چیزی که مهدویت مبشر آن هست، همان چیزی است که همهی انبیاء، همهی بعثتها برای خاطر آن آمدند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته و پرداختهی بر اساس عدالت و با استفادهی از همهی ظرفیتهائی است که خدای متعال در انسان به وجود آورده و قرار داده؛ یک چنین دورانی است دیگر، دوران ظهور حضرت مهدی (سلام اللَّه علیه و عجّل اللَّه تعالی فرجه). دوران جامعهی توحیدی است، دوران حاکمیت توحید است، دوران حاکمیت حقیقی معنویت و دین بر سراسر زندگی انسانهاست و دوران استقرار عدل به معنای کامل و جامع این کلمه است. خب، انبیاء برای این آمدند.
🔹 ما مکرر عرض کردیم که همهی حرکتی که بشریت در سایهی تعالیم انبیاء، در طول این قرون متمادیه انجام دادند، حرکت به سمت جادهی اسفالتهی عریضی است که در دوران حضرت مهدی (عجّل اللَّه تعالی فرجه الشّریف) به سمت اهداف والا کشیده شده است که بشر در آن جاده حرکت خواهد کرد. مثل اینکه یک جماعتی از انسانها در کوه و کمر و راههای دشوار و باتلاقزارها و خارستان ها با راهنمائی های کسانی همین طور حرکت دارند میکنند تا خودشان را به آن جادهی اصلی برسانند. وقتی به جادهی اصلی رسیدند، راه باز است؛ صراط مستقیم روشن است؛ حرکت در آن آسان است؛ راحت در آن راه حرکت میکنند. وقتی به جاده اصلی رسیدند، اینجور نیست که حرکت متوقف بشود؛ نه، تازه حرکت به سمت اهداف والای الهی شروع میشود؛ چون ظرفیت بشر یک ظرفیت تمامنشدنی است. در طول این قرون متمادی، بشر از کجراههها، بیراههها، راههای دشوار، سخت، با برخورد با موانع گوناگون، با بدن رنجور و پای مجروح شده و زخمآلود، در بین این راهها حرکت کرده است تا خودش را به این جادهی اصلی برساند. این جادهی اصلی همان جادهی زمان ظهور است؛ همان دنیای زمان ظهور است که اصلاً حرکت بشریت به یک معنا از آنجا شروع میشود.
🔹 اگر مهدویت نباشد، معنایش این است که همهی تلاش انبیاء، همهی این دعوتها، این بعثتها، این زحمات طاقتفرسا، اینها همهاش بیفایده باشد، بیاثر بماند.
🔹بنابراین، مسئلهی مهدویت یک مسئلهی اصلی است؛ جزو اصلیترین معارف الهی است. لذاست که در همهی ادیان الهی هم تقریباً - حالا تا آنجائی که ما اطلاع داریم - یک چیزی که لبّ و معنای حقیقی آن همان مهدویت است، وجود دارد، منتها به شکلهای تحریف شده، به شکلهای مبهم، بدون اینکه درست روشن باشد که چه میخواهند بگویند.
#حکیم_انقلاب در دیدار اساتید و فارغالتحصیلان تخصصی مهدویت 18-4-1390
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 مهدویت جزو مسلّمات اسلام
🔹مسئلهی مهدویت در اسلام هم جزو مسلّمات است؛ یعنی مخصوص شیعه نیست. همهی مذاهب اسلامی غایت جهان را که اقامهی حکومت حق و عدل به وسیلهی مهدی (علیه الصّلاة و السّلام و عجّل اللَّه فرجه) است، قبول دارند.
🔹روایات معتبر از طرق مختلف، در مذاهب گوناگون، از پیغمبر اکرم و از بزرگان نقل شده است.
🔹 بنابراین، هیچ تردیدی در آن نیست.
🔹منتها امتیاز شیعه در این است که مسئلهی مهدویت در آن یک مسئلهی مبهم نیست؛ یک مسئلهی پیچیدهای که برای بشر قابل فهم نباشد، نیست؛ یک مسئلهی روشن است، مصداق واضحی دارد که این مصداق را میشناسیم، خصوصیاتی از او را میدانیم، پدران او را میشناسیم، خانوادهی او را میشناسیم، ولادت او را میشناسیم، جزئیات آن را خبر داریم.
🔹در این معرفی هم باز روایات شیعه، تنهائی در صحنه نیستند؛ حتّی روایاتی از غیر طریق شیعه هم وجود دارد که همین معرفی را برای ما روشن میکند و باید کسانی که مال مذاهب دیگر هستند، توجه کنند و دقت کنند تا این حقیقت روشن را دربیابند.
🔹بنابراین اهمیت مسئله یک چنین سطحی دارد و ما بیشتر از دیگران اولی هستیم به اینکه به این مسئله بپردازیم؛ کارهای علمی و دقیق و متقن روی این مسئله انجام بگیرد.
#حکیم_انقلاب در دیدار اساتید و فارغالتحصیلان تخصصی مهدویت 18-4-1390
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 انتظار؛ جزء لاینفک مهدویت
🔹 مسئلهی #انتظار هم که جزء لاینفک مسئلهی مهدویت است، از آن کلیدواژههای اصلی فهم دین و حرکت اساسی و عمومی و اجتماعی امت اسلامی به سمت اهداف والای اسلام است؛ انتظار؛
🔹 انتظار یعنی ترقب، یعنی مترصد یک حقیقتی که قطعی است، بودن؛ این معنای انتظار است.
🔹 انتظار یعنی این آینده حتمی و قطعی است؛ بخصوص انتظارِ یک موجود حىّ و حاضر؛ این خیلی مسئلهی مهمی است.
🔹 اینجور نیست که بگویند کسی متولد خواهد شد، کسی به وجود خواهد آمد؛ نه، کسی است که هست، وجود دارد، حضور دارد، در بین مردم است. در روایت دارد که مردم او را میبینند، همچنانی که او مردم را میبیند، منتها نمیشناسند. در بعضی از روایات تشبیه شده است به حضرت یوسف که برادران او را میدیدند، بین آنها بود، در کنار آنها بود، روی فرش آنها راه میرفت، ولی نمیشناختند. یک چنین حقیقت بارز، واضح و برانگیزانندهای؛ این کمک میکند به معنای انتظار.
🔹 این انتظار را بشریت نیاز دارد، امت اسلامی به طریق اولی نیاز دارد. این انتظار، تکلیف بر دوش انسان میگذارد.
🔹 وقتی انسان یقین دارد که یک چنین آیندهای هست؛ همچنانی که در آیات قرآن هست: «و لقد کتبنا فی الزّبور من بعد الذّکر انّ الارض یرثها عبادی الصّالحون. انّ فی هذا لبلاغا لقوم عابدین» - مردمانی که اهل عبودیت خدا هستند، میفهمند - باید خود را آماده کنند، باید منتظر و مترصد باشند.
🔹 انتظار لازمهاش آمادهسازی خود هست. بدانیم که یک حادثهی بزرگ واقع خواهد شد و همیشه منتظر باشید.
🔹 هیچ وقت نمیشود گفت که حالا سالها یا مدتها مانده است که این اتفاق بیفتد،
🔹 هیچ وقت هم نمیشود گفت که این حادثه نزدیک است و در همین نزدیکی اتفاق خواهد افتاد.
🔹 همیشه باید مترصد بود، همیشه باید منتظر بود.
🔹 انتظار ایجاب میکند که انسان خود را به آن شکلی، به آن صورتی، به آن هیئت و خُلقی نزدیک کند که در دوران مورد انتظار، آن خُلق و آن شکل و آن هیئت متوقع است. این لازمهی انتظار است.
🔹 وقتی بناست در آن دوران منتظَر عدل باشد، حق باشد، توحید باشد، اخلاص باشد، عبودیت خدا باشد - یک چنین دورانی قرار است باشد - ما که منتظر هستیم، باید خودمان را به این امور نزدیک کنیم، خودمان را با عدل آشنا کنیم، آمادهی عدل کنیم، آمادهی پذیرش حق کنیم. انتظار یک چنین حالتی را به وجود میآورد.
🔹یکی از خصوصیاتی که در حقیقتِ انتظار گنجانده شده است، این است که انسان به وضع موجود، به اندازهی پیشرفتی که امروز دارد، قانع نباشد؛ بخواهد روزبهروز این پیشرفت را، این تحقق حقایق و خصال معنوی و الهی را در خود، در جامعه بیشتر کند. اینها لوازم انتظار است.
#حکیم_انقلاب در دیدار اساتید و فارغالتحصیلان تخصصی مهدویت 18-4-1390
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 ابهامات فراوان در مورد علائم ظهور
🔹در طول تاریخ مدعیانی بودند؛ بعضی از مدعیان هم همین چیزی که حالا اشاره کردند، یک علامتی را بر خودشان یا بر یک کسی تطبیق کردند؛ همهی اینها غلط است.
🔹بعضی از این چیزهائی که راجع به علائم ظهور هست،
📌قطعی نیست؛
📌چیزهائی است که در روایات معتبرِ قابل استناد هم نیامده است؛
📌روایات ضعیف است،
📌نمیشود به آنها استناد کرد.
🔹آن مواردی هم که قابل استناد هست، اینجور نیست که بشود راحت تطبیق کرد. همیشه عدهای این شعرهای شاه نعمتاللَّه ولی را - در طول سالهای متمادی و در موارد زیادی - بر آدمهای مختلفی در قرون مختلف تطبیق کردند، که بنده دیدم. گفتند بله، اینی که گفته من فلان کس را، فلان جور میبینم، این فلان کس است؛ یک شخصی را گفتهاند. باز در یک زمان، صد سال بعد مثلاً، یک کس دیگری را پیدا کردند و به او تطبیق کردند! اینها غلط است، اینها کارهای منحرفکننده است، کارهای غلطانداز است.
🔹وقتی انحراف و غلط به وجود آمد، آن وقت حقیقت، مهجور خواهد شد، مشتبه خواهد شد، وسیلهی گمراهی اذهان مردم فراهم خواهد شد؛
🔹لذا :
📌از کارِ عوامانه،
📌از تسلیم شدن در مقابل شایعات عامیانه
بایستی بشدت پرهیز کرد.
🔹کارِ عالمانه، قوی، متکی به مدرک و سند، که البته کار اهل فنِ این کار است،
🔹این هم کار هر کسی نیست، باید
▪️اهل فن باشد،
▪️اهل حدیث باشد،
▪️اهل رجال باشد،
▪️سند را بشناسد،
▪️اهل تفکر فلسفی باشد؛
▪️بداند، حقایقی را بشناسد،
آن وقت میتواند در این زمینه وارد میدان شود و کار تحقیقاتی انجام دهد.
🔹این بخش از کار را هرچه ممکن است، بیشتر باید جدی گرفت تا راه انشاءاللَّه برای مردم باز شود؛ هرچه دلها با مقولهی مهدویت آشنا شود و انس پیدا کند و حضور آن بزرگوار برای ما، ما مردمی که در دوران غیبت هستیم، محسوستر شود و بیشتر حس کنیم و رابطه بیشتر داشته باشیم، این برای دنیای ما و برای پیشرفت ما به سمت آن اهداف بهتر خواهد بود.
#حکیم_انقلاب در دیدار اساتید و فارغالتحصیلان تخصصی مهدویت 18-4-1390
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 کذب بودن ادعای اکثریت مدعبان ملاقات با امام زمان (عج)
🔹 این توسلاتی که در زیارات مختلف وجود دارد که بعضی از اینها اسانید خوبی هم دارد، اینها بسیار باارزش است. و توسل، توجه، انسِ با آن بزرگوار از دور.
🔹این انس به معنای این نیست که حالا کسی ادعا کند که من خدمت حضرت میرسم یا صدای ایشان را میشنوم؛ ابداً اینجور نیست.
🔹غالب آنچه که در این زمینه گفته میشود، ادعاهائی است که :
📌یا دروغ است،
📌یا طرف دروغ هم نمیگوید، تصور میکند، تخیل میکند.
🔹ما کسانی را دیدیم. آدمهای دروغگوئی نبودند، اما خیال میکردند، تخیل میکردند؛ تخیلات خودشان را به عنوان واقعیت برای این و آن نقل میکردند!
🔹نبایستی تسلیم اینها شد.
🔹راه درست، راه منطقی. آن توسل، توسل از دور است؛ توسلی است که امام آن را از ما میشنود، انشاءاللَّه میپذیرد؛ ولو اینکه ما با مخاطب خودمان از دور داریم حرف میزنیم؛ اشکالی ندارد. خدای متعال سلامِ سلامدهندگان و پیامِ پیامدهندگان را به آن بزرگوار میرساند. این توسلات و این انس معنوی بسیار خوب و لازم است.
#حکیم_انقلاب در دیدار اساتید و فارغالتحصیلان تخصصی مهدویت 18-4-1390
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 آیا نیروگاه اتمی بوشهر مقرون به صرفه بوده است؟
🔹بر اساس آمار سازمان انرژی اتمی، در یک دهه گذشته ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هستهای در واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر تولید شده است.
🔹به گزارش ایسنا، در سال ۱۴۰۲ جشن دهمین سال تولید برق از نیروگاه اتمی بوشهر برگزار شد و بر اساس آمار در یک دهه گذشته ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هستهای در این نیروگاه تولید شده است.
🔹تولید این میزان برق هستهای، موجب صرفهجویی ۱۰۳ میلیون بشکه نفت خام شده که ارزش این میزان صرفهجویی در مصرف سوختهای فسیلی بیش از ۸ میلیارد دلار است.
🔹تاکنون با تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هستهای، نیروگاه اتمی بوشهر توانسته ۴ بار هزینه صرف شده بابت احداث خود را تامین کند.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 رژیم صهیونیستی کدام قطعنامه ها را نقض کرده است؟
📌با نگاهی به عملکرد رژیم صهیونیستی می توان به این موضوع پی برد که تل آویو تا کنون قطعنامههای متعددی را نقض کرده است، از جمله:
🔹قطعنامه 181 مصوب سال 1947 درباره تضمین حق حاکمیت دولت فلسطین،
🔹قطعنامه 194 مصوب سال 1948 درباره تضمین حق بازگشت فلسطینیان،
🔹قطعنامه 273 مصوب 1949 درباره شرایط پذیرش و تعهدات مربوط به اسرائیل در سازمان ملل متحد
🔹قطعنامه ۲۱۲ مصوب سال 1947 درباره کمک به آوارگان فلسطینی
🔹قطعنامه ۳۹۳ مصوب سال 1950 درباره کمک به آوارگان فلسطینی
🔹قطعنامههای 513 و 614 مصوب سال 1952 درباره کمک به آوارگان فلسطینی
🔹قطعنامه 2253 مصوب سال 1967 درباره وضعیت بیتالمقدس به عنوان پایتخت مشترک اعراب و یهودیان
🔹قطعنامه ۴۴6 مصوب سال 1979 و قطعنامه ۲۳۳۴ مصوب سال ۲۰۱۶ با درخواست توقف شهرک سازی در مناطق فلسطینی کرانه باختری
📌علاوه بر اینها، اسرائیل به طور مداوم قطعنامه های الزام آور قانونی شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله قطعنامه های مربوط به آتش بس در جنگ غزه را از 7 اکتبر 2023 نقض کرده است و طبیعی است که چنین سرپیچی از قطعنامه های مشخص شورای امنیت سازمان ملل به منزله نقض آشکار ماده 25 منشور سازمان ملل است که در آن مجازات اعضای خاطی اخراج از سازمان ملل اعلام شده است.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 سازوکار حقوقی اخراج تل آویو از سازمان ملل
🔹 بر اساس ماده 6 منشور سازمان ملل، مجمع عمومی این اختیار را دارد که یک کشور عضو سازمان ملل متحد را بنا به توصیه شورای امنیت، در صورتی که آن کشور اصول مندرج در منشور را «به طور مداوم نقض کرده باشد» اخراج کند.
🔹 رژیم صهیونیستی همچنین به کرات نظرات قانونی معتبر دیوان بین المللی دادگستری را نادیده گرفته است. دیوان بین المللی دادگستری در نظر مشورتی خود در سال 2004 از اسرائیل خواسته بود به حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین احترام بگذارد. دیوان لاهه همچنین در ژوئیه 2024 غیرقانونی بودن اشغال و الحاق سرزمین های فلسطینی و کرانه باختری را اعلام کرده است.
🔹 استاد حقوق دانشگاه «کلرادو» در این ارتباط به میدل ایست آی گفته است که پرونده حقوقی تعلیق اسرائیل از مجمع عمومی حتی قویتر از آفریقای جنوبی است، چون تل آویو برای چندین دهه حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را نادیده گرفته و اقدام به اشغال سرزمین آنها کرده است.
🔹 رژیم صهیونیستی همچنین علاوه بر نقض تعهدات حقوقی بینالمللی، به نقض منشور سازمان ملل درباره حفاظت از نیروهای حافظ صلح نیز متهم است. صهیونیستها به تازگی ممنوعیت فعالیت سازمان امدادرسانی سازمان ملل به فلسطینی ها موسوم به آنروا را اعلام کردهاند و برخی اعضای سازمان ملل در بمباران غزه جان خود را از دست دادهاند. حملات اسرائیل علیه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان در سال 2008 به طور رسمی از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام و گزارشگران ویژه سازمان ملل این رفتار تل آویو را محکوم کردند.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 فعالیت سیاسی در چارچوب معیارها
🔹اینکه میگوییم سیاست ما عین دیانت است و دیانت ما عین سیاست است، یک طرف قضیه این است که سیاست و بنیان آن باید براساس دین باشد.
🔹روی دیگر سکّه هم این است که فعّالیت سیاسی نمیتواند از معیارها و ضوابط دینی و اخلاقی خارج باشد.
🔹کار غیراخلاقی برای کسب قدرت، مطلقاً جایز نیست و کسی را که در صراط مدیریّت قرار دارد، از اهلیّت و صلاحیت میاندازد؛ لذا این ضوابط باید بهطور کامل در همهی ردهها رعایت شود.
🔹قانون برای رهبری، ریاستجمهوری، مسؤولان قوای سهگانه و ردههای مختلف مدیریّت، تا ردههای شوراهای شهر و روستا و دیگر جاها ضوابطی را معیّن کرده است که برخاسته از همان دید و فکر اسلامی است. این ضوابط باید احراز شود.
🔹باید تشخیص داده شود که این شرایط در این شخص وجود دارد، بعد او در معرض رأی مردم قرار گیرد، اگر ملاک رأی مردم است؛ یا نصب شود، اگر ملاک، انتصاب است؛ مثل بعضی از مسؤولیتهایی که وجود دارد.
#حکیم_انقلاب 13-12-1381
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 حاکمیت معیارها در اسلام
🔹 در اسلام حاکمیت بر مردم، به معنای یک امتیاز و حقّ ویژه برای حاکم نیست؛
🔹 همچنین حکومت یک امر بی ملاک و بی مناط نیست - مثل اینکه بر حسب شانس و اقبال، یک نفر بیاید زمام امور مردم را در هر ردهای از ردهها بر عهده گیرد -
🔹 بلکه تابع معیارهاست
🔹 و مهمترین کار این است که این معیارها رعایت شود.
🔹 البته امکان خطا و اشتباه، هم در تشخیص و هم در عملکرد کسانیکه تشخیص درستی نسبت به آنها داده شده، همیشه متصوّر است؛ بنابراین ما از کسی انتظار عصمت نداریم؛
🔹 لیکن اسلام در باب گزینش حاکمان در هر ردهای از ردهها، چه ردههای بالا - که سیاستهای کلان، کارهای بزرگ و ادارهی امور کلّی کشور در دست آنهاست - چه ردههای متوسّط و پایین، معیارها و شرایطی گذارده است
🔹 و آنچه بر عهدهی ماست، این است که این معیارها بهطور کامل رعایت شود.
#حکیم_انقلاب 13-12-1381
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 ثروت باید به طور عادلانه در جامعه توزیع شود
🔹 مردم برای پولداران بهخاطر پول آنها احترام قائلند و پول را یکی از راههای بهدست آوردن شرافت و ارزش میدانند، که این از اشتباهات مردم است؛ ولی از نظرِ اسلام، استفادهی شخصی از پول ارزش نیست، بلکه ثروت مانند خونی است که در کالبد اجتماع در جریان است و باید بهطور عادلانه و معیّن به تمام سلّولهای اجتماع برسد تا همهی سلّولها به مقدار لازم از آن استفاده نمایند.
🔹 همچنین میتوان ثروت را به سفرهای تشبیه کرد که پهن شده و باید همهی افراد به مقدار لازم از آن بهرهمند شوند.
🔹 اسلام میگوید وقتی شکم را پُر کردی، حق نداری جیب را هم پُر کنی و برای فردا ذخیره کنی؛ یا وقتی خون مورد احتیاج را گرفتی، نباید مازاد بر احتیاج را استفاده نمایی؛ لذا در تعبیراتی از احادیث آمده است که مال، مالِ خدا است و آن امانت است در دست شما: «المال مال الله»، که این تعبیر حدیث، بیانگر حکمی حقوقی است.
🔹 البتّه این موجب نمیشود که از دارندگان مال، بهزور، مالی گرفته شود یا غصب شود، بلکه ثروت، از آنِ خدا است و همه در آن شریکند و این باید به شکل خاصّی توزیع شود...
🔹 خلاصه آنکه، ما از این آیه بهدست آوردیم که مال و ثروتی که انسان کسب میکند، از هر طریقی که باشد، همچنانکه اسلام در نحوهی کسب آن دارای نظر است، در نحوهی خرج کردن و صرف آن و نیز تصرّف در آن هم دارای نظر است.
* تفسیر سوره برائت، حضرت آیتالله خامنهای، صص ۲۲۱ تا ۲۵۰(خلاصه).
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj