eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
914 ویدیو
634 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سیدمحمود دعایی: نقل صحبت امام به مصلحت نیست ▪️مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین #خسروشاهی یکی از عناصر پرتلاش در راه تبلیغ دین و معارف اهل بیت بودند که متأسفانه 8ام اسفند دار فانی را وداع گفتند. در قسمتی از پیام مقام معظم رهبری در پی ارتحال ایشان آمده است: ▪️«ایشان عنصری خستگی‌ناپذیر در تبلیغ #معارف_اسلامی به‌وسیله نگارش مقالات و ترجمه‌ها و کتاب‌های متعدد در مدت ۶۰ سال از زندگی خویش بودند و انگیزه و همتی کم‌نظیر در تلاش برای #تقریب_مذاهب_اسلامی و اتحاد مسلمین به کار می‌بردند.»(10اسفند1398) 🎙صوتی که در پیوست می‌بینید بخشی از صحبت‌های ایشان در خصوص سیره سیاسی #امام_خمینی قدس سره است. ایشان در مبارزات خود اعتقادی به ترور نداشتند و حتی وقتی یکی از مبارزان قصد ترور فرح و فرزند او را داشت از این اقدام جلوگیری نمودند. اما برخی از اصحاب امام هم‌چون سیدمحمود دعایی که ارتباطاتی را با گروه‌های تروریستی مثل مجاهدین خلق داشتند از نقل این خاطره چندان خشنود نبودند... 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ شهید ربانی شیرازی و طرح حکومت اسلامی 🔻خاطرات استاد سید حمید روحانی از آیت‌الله ربانی شیرازی/1🔻 🔴به مناسبت سال‌روز شهادت آیت‌الله ربانی شیرازی 🔹 در نامه‏اى كه چند ماه پس از از طرف امام، براى نگارنده(استاد روحانی) در نجف اشرف نوشته است؛ ديدگاه‏هاى خود را دربارۀ حكومت اسلامى بيان داشته است و از اين نظر در خور اهميت است كه رهروان راستين راه امام و علماى محقق حوزۀ علميۀ قم به محض مطرح شدن طرح حكومت اسلامى از طرف امام بى‏ درنگ به بررسى و تحقيق دربارۀ آن پرداختند و ديدگاه‏هاى خود را در مورد آن بيان كردند. 📜 بخشی از متن نامه آن عالم فقيد چنين است: 🔸اگر ما كه خود را انقلابى و مبارز فكر مى‏كنيم، در وهله اول، انقلاب در درون خود ايجاد نكنيم و با ، شقاق، تك‏روى مبارزه نكنيم، كه بكند؟ مگر نه اين است كه جهاد با نفس، اكبر از جهاد با دشمن است؟ مگر اسلام نمى‏گويد: واعتصموا بحبل‏اللّه‏ جميعاً و لاتفرقوا، و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم ؟ 🔹ما كه از روزهاى اول از دگرگونى‏ هاى در محيط شما استنباط‌مان شكل ديگرى بود و هر‏‏ آن منتظر كودتا به وسيله عوامل ضدانقلاب داخلى و خارجى بوده‏ايم، شما مى‏ دانيد شرايط اجازه نمى‏ دهد من چنين نامه‏اى بنويسم ولى چه كنم بعضى اوقات به واسطه مصالح اهمى ممكن است انسان انتحار كند. 🔸 ما نبايد تقيه و محافظه‏ كارى را پيش گيريم و تسليم محيط گرديم، ما بايد محيط را تحت تأثير قرار دهيم، نه تحت تأثير محيط، آن هم محيط منحط واقع شويم، اين انحراف است، انحراف. بايد مراجعه به خود كنيد و اختلافات را شرح دهيد و از او استمداد جوييد و هر آن راهى كه دستور فرمود، اطاعت از آن كنيد. قل انى اعظكم بواحدة ان تقوموا [للّه‏] مثنى و فرادىٰ ثم تتفكروا. 🔻سعى كنيد به فورى ساير جزوات نطق حاج آقا(امام خمینی) فرستاده شود. اين بحث را با تذكرى خاتمه دهم و آن عدم احتياط در ارسال نامه بود، نامه باز بدون پاكت، خلاف حزم و احتياط است، يكى از دوستان كه چنين نامه‏اى فرستاده بود، قبلاً به او تذكر دادم كه بعد از اين براى من نامه نفرست. ممكن است ناراحت شده باشد ولى ضرورت اقتضا مى‏ كرد كه به او توجه دهم كه نفرستادن نامه بهتر از اين نحوه فرستادن است. 🔹در مورد شش درس به‏ خوبى منتشر و در شرف انتشار است. نوارهاى زياد و جزوات به صورت پلى‏ كپى به حد وافر بوده و افرادى كه نمى‏ شناسم به‏خوبى به پخش مشغولند، از اين حيث نگرانى نيست. عمده ايجاد موج است كه بايد سخنگويان تعقيب كنند كه متأسفانه جز يك ـ دو نفر كسى متعرض نشده چون كه فشار شديد است، ولى مأيوس نيستم، ان‏شاءاللّه‏ در ماه صفر تا حدودى عمل مى‏شود اما جمع‏ آورى مباحث به صورت كتاب، كتب مختلفى براى مراجعه ارسال گرديد 🔸 وضع حاج‏ آقا بحمداللّه‏ از حيث مردم بسيار خوب است و روز به روز ارادت در تزايد است؛ و اما از نظر دستگاه فيماب ين فشار و احتياط كار مى‏ كند، وضع عراق ايجاب مى‏كند عدم سختگيرى را و شدت ارادت مردم، دولت را به احتياط و عدم آزادى مطلق وادار مى‏كند، لذا در محرم جلو روضه‏خوانى را گرفتند ولى بكلى مانع از آمد [و] شد طلاب در منزل حاج‏آقا مانند سابق نشدند و دوستان در عاشورا در تهران و غيرتهران در منابر از حاج‏آقا بلكه حمله به متذكر مى‏ شدند و دولت به روى خود نمى‏آورد و من قبلاً به نوشته بودم بهار به ايران بيايد و با وجود بستن منزل، باز هم آمدن ايشان را مفيد مى‏دانم و خطرى هم در كار نمى‏بينم. 🔹مطالبى است مربوط به ولايت كه بايد مورد توجه واقع شود و من در سابق تحقيقاتى در اين زمينه كرده‏ام ولى ناتمام افتاده است و وضع مزاجى‏ام قسمى است كه اميد به اكمال آن ندارم، باشد كه شما در اين زمينه كارى كنيد، بعضى از اين مطالب را خدمت حاج‏ آقا عرض نموده‏ ام، اگر شما تمامى اين هفت موضوع را و موضوعات آتيه را بنويسيد، به ايشان بدهيد و از ايشان نظريه بخواهيد، خوب است... من خيال مى‏ كنم رئوس مطالبى كه ذكر كردم شما را به تحقيقات زيادى كمك كند و با مراجعه به كتاب و سنت، ابواب حكومت بر شما باز گردد.(نهضت امام خمینی، ج۲، ص۷۵۴) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️نمونه ای از در مقابله با جنایت پنهانی رژیم 🔻خاطرات استاد سید حمید روحانی از آیت‌الله ربانی شیرازی/2🔻 🔴به مناسبت سال‌روز شهادت آیت‌الله ربانی شیرازی 🔸نقشۀ شاه از تلاش درازمدت و گسترده براى وادار كردن سرمايه‏داران جهانخوار امريكا به سرمايه‏گذارى در ايران اين بود كه مى‏خواست سرنوشت رژيم خويش را با منافع سرمايه‏دارهاى امريكا پيوند بزند. او خوب مى‏دانست كه دولت‏هاى امپرياليستى آلت دست سرمايه‏دارها هستند. سياست جهانى امريكا را سرمايه‏دارهاى آن كشور مشخص مى‏كنند و فروش ساز و برگ نظامى و كمك‏هاى اقتصادى و نظامى به كشورها، وسيلۀ تأمين غارتگرى آنهاست. 🔹روحانيان متعهد و مجاهد حوزۀ علميۀ قم و در رأس آنان ، با آگاهى از اين توطئه خطرناك بى‏درنگ نشست فورى و فوق‏العاده‏اى تشكيل دادند و ابعاد اين خيانت را ارزيابى و بررسى كردند و پس از گفتگو و تبادل نظر بر آن شدند كه در آن مقطع حساس، بار ديگر زنگ خطر را به صدا درآورند و ملت ايران را از زيان‏هاى جبران‏ ناپذير و عواقب شوم سرمايه‏ گذارى خارجى آگاه سازند و ضربه‏ هايى را كه از اين ناحيه بر استقلال ايران وارد مى‏ شود،گوشزد كنند. 🔹بيش از چند روزى از اعلام جريان كنسرسيوم اقتصادى از طريق رسانه‏ هاى گروهى و روزنامه‏ هاى ايران نگذشته بود كه اعلاميۀ تاريخى حوزۀ علميۀ قم منتشر شد و افكار ملت ايران را به خطرى كه به اسم سرمايه‏گذارى‏هاى خارجى، همراه با تبليغات فريبنده در روزنامه‏ ها منعكس مى‏ شد، جلب كرد. 🔸 اين اعلاميه در شرايطى صادر شد كه رژيم شاه اگر يك نسخه اعلاميۀ مخالف، از كسى مى‏ گرفت، پس از شديدترين شكنجه‏ ها او را به زندان درازمدت محكوم مى‏ كرد و از هيچ تجاوزى نسبت به او دريغ نمى‏ ورزيد. 🔸 در اين اعلاميه لبۀ تيز حمله متوجه شاه شده و او را مجرم اصلى معرفى كرده بود و با عنوان «شاه مزدور»، رسالت مقدس بت‏شكنى نيز انجام گرفته بود. با توجه به شرايط خفقان‏ بار حاكم در آن روز، مى‏ توان دريافت كه صدور آن اعلاميه و افشاگرى عليه شاه تا چه پايه‏ اى با فداكارى و جانبازى همراه بوده است. 🔸 اين اعلاميه به قلم تواناى نوشته شد، كه آن مرحوم در آن روز و هر روز ديگر در پويايى نهضت امام نقش اساسى برعهده داشت. متن آن اعلاميه را در ادامه بخوانیم: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1174 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴مبارزه روحانيان با كنسرسيوم سرمايه‏ گذارى 📜متن بیانیه تنظیم شده توسط مجاهد شهید آیت‌الله ربانی شیرازی بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم ... لن يجعل اللّه‏ للكافرين على المؤمنين سبيلا ملت مسلمان ايران! 🔹 در اين لحظات حساس كه خطر بزرگى متوجه ايران شده و ابرهاى تيره‏اى كه طوفان‏هاى مصيبت‏ بار و سيل‏هاى خانمان‏ براندازى به دنبال دارد حيات اقتصادى و سياسى ما را تهديد مى‏نمايد، جامعه روحانيت بر حسب وظيفه الهى و و دفاع از استقلال سياسى و اقتصادى كشور ناچار است ضربه‏ هاى مهلكى را كه عن قريب بر استقلال اقتصادى ايران وارد مى‏شود فاش نموده، پيش از اينكه شما ملت ايران مواجه با سلطۀ مستقيم استعمار اقتصادى شويد به شما هشدار دهد تا براى جلوگيرى از خطر چاره انديشيد. جامعه روحانيت در جريانات مشابه هميشه قبل از وقوع خطر وظيفۀ خود مى‏دانسته كه به مردم اعلام خطر نمايد. 🔸 در قضيه ننگين ، يگانه مرجع لايق حضرت آيت‏ اللّه‏ العظمى آقاى خمينى هشدار داد، مرجعى كه در تمام مراحل زندگى جز دفاع از اسلام و استقلال كشورهاى اسلامى و مصالح و منافع مسلمين همّى نداشت. او بود كه در آن روز از خيانت ايران پرده برداشت و تصويب مصونيت مستشاران نظامى امريكا را به سمع مردم رسانيد. امروز هم كه خطرى بزرگتر از كاپيتولاسيون، جامعه ما را تهديد مى‏ كند، خطرى كه در آن همه چيز ملت ايران در طبق اخلاص نهاده، تقديم كارتل‏ها و ‏هاى_امريكايى_و_يهودى مى‏شود، جامعه روحانيت وظيفه خود مى‏داند كه به شما ملت ايران هشدار دهد. 🔹 در اين هفته جرايد از اسرار مسافرت‏هاى شاه به امريكا پرده برداشتند و روشن نمودند كه در اين دو سال اخير چه معاملاتى در پشت پرده بين حكومت شاه و امپرياليست‏هاى امريكايى به وقوع پيوسته است.. 🔸 آشكار گشت كه شاه پس از تحميل كاپيتولاسيون بر مردم ايران بنا دارد كشاورزى ايران، صنايع و بهره‏ بردارى از معادن، استفاده از منابع جنگلى،جلب سياحان و شبكه‏ هاى توزيع كالا و ايجاد فروشگاه‏ها و سوپرماركت‏هاى بزرگ، همه وهمه را در انحصار سرمايه‏داران امريكايى قرار دهد. 🔹كنسرسيوم غارتگر نفتى امريكايى وانگليسى كم بود كه اين بار در نظر گرفته كنسرسيومى جديد بر ملت ايران تحميل نمايد كه تمام منابع حياتى كشور را در انحصار درآورد اين بار نه تنها كشاورزى و معادن و رشته‏ هاى وسيع جنگلى و توريستى در انحصارغارتگران يهودى امريكا قرار مى‏گيرد، بلكه توزيع مواد غذايى و غيره نيز در انحصار آنهادرمى‏ آيد. فردا اگر يك كيلو برنج و يا دو متر پارچه خواسته باشيد بايد به فروشگاه‏ها وسوپرماركت‏ هاى و يا و... مراجعه نمایید. (نهضت امام خمینی، ج۱،ص۷۶۹) ✳️پی‌نوشت: این ندای روحانیت اصیل و انقلابی است که در تاریخ ثبت شده است. ندایی که امروز نیز از زبان علمای متعهد و انقلابی در مخالفت با اجرای دستورات استکباری FATF و مبارزه با قرارداد ننگین شنیده می‌شود. امید است با هوشیاری هرچه بیش‌تر جبهه انقلاب و مردم شریف ایران، صدای حق و عدالت بر کشور ما بیش از پیش حاکم باشد و دست اجانت و اجنبی‌پرستان از سر ملت کوتاه گردد. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️نمونه ای از در مقابله با جنایت پنهانی رژیم 🔻خاطرات استاد سید حمید روحانی از آیت‌الله ربانی شیرازی/3🔻 🔴به مناسبت سال‌روز شهادت آیت‌الله ربانی شیرازی 🔹چند روزى از صدور اعلامیه مهم خطاب به هویدا در 12 محرم 1387 قمری نگذسته بود. اعلامیه ای که دست بر روی جنایات رژیم و قانون شکنی های پی در پی آن می‌نهد. این اعلامیه در دوره حضور امام در نجف صادر شده بود . آقاى در ملاقاتى با نگارنده(استاد روحانی) مژده داد كه پيامى از امام به دست او رسيده است و دربارۀ چاپ آن كمك خواست. 🔸با درنظر گرفتن شرايط خفقان‏ بار آن روز مى‏ توان دريافت كه كمتر چاپخانه‏اى جرأت چاپ اعلاميه‏ هاى مخالف رژيم را به خود مى‏داد؛ زيرا ساواك در اكثر چاپخانه‏ ها در بين كارگران و كارمندان، مأمور گذاشته بود و از بيرون نيز كاملاً چاپخانه‏ ها را زير نظر داشت و رفت و آمدها را كنترل مى‏ كرد. با وجود اين، ما توانسته بوديم با چاپخانه كوچكى در خيابان 15 خرداد (بوذرجمهرى سابق) معروف به چاپخانه بزرگمهر ارتباط سرّى برقرار سازيم و با به كاربستن مسائل امنيتى بيش از دو سال با آن كار كنيم و تمام اعلاميه‏ هاى سال‏هاى 46‏‏‏‏حوزۀ علميۀ قم را در آن چاپخانه به چاپ برسانيم، بدون آنكه كوچكترين ردپايى باقى بگذاريم. 🔹هنوز ماه محرم به نيمه نرسيده بود كه حدود پنجاه هزار نسخه از اعلاميۀ امام خطاب به ‏‌هاى_علميه در چاپخانه بزرگمهر به چاپ رسيد و آمادۀ پخش شد. نظر به آنكه امام به پيام داده بود كه تا اعلاميۀ خطاب به هويدا چاپ نشده است از پخش اين اعلاميه خوددارى شود و هر دو اعلاميه را در يك زمان منتشر كنيد؛ ناچار شديم كه پنجاه هزار نسخه اعلاميه را در خانه‏اى پنهان كنيم و براى به دست آوردن اعلاميۀ مربوط به هويدا به جستجو بپردازيم. تماس‏ها و گفتگوهايى كه آقاى الهى در اينجا و آنجا براى چاپ اعلاميۀ مزبور انجام داده بود، موجب شد كه تا اندازه‏اى خبر صدور اعلاميه از طرف امام در محيط بازار منعكس شود. 🔸با وجود اين طبق اسناد به دست آمده، ساواك با آن تشكيلات عظيم و گسترده تا روز كشف جريان كه به طور اتفاقى روى داد، صدور اعلاميه از طرف امام را نمى‏توانست باور كند! و گزارشاتى را كه در اين زمينه دريافت مى‏ كرد شايعه مى‏ پنداشت و دستور شناسايى «اشخاصى كه چنين شايعاتى را در بازار رواج مى‏ دهند» صادر مى‏ كرد. 🔹جالبتر آنكه مقامات به اصطلاح امنيتى سفارت ايران در بغداد پس از گذشت نزديك پنج ماه از صدور اعلاميۀ امام از طريق تهران خبر آن را با ناباورى و شگفتى دريافت كردند و در گزارشى حيرت و بهت‏ زدگى و ناباورى خود را ابراز داشتند. ( نهضت امام خمینی، ج۲، ص۳۱۴_ ۳۱۶) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴آیت‌الله ؛ فرزند خود را از دست می‌دهد ✳️مبارزات آیت‌الله ربانی شیرازی در گذر تاریخ 🔹یورش ناگهانی و وحشیانه رژیم به منزل آقای ربانی شیرازی موجب شد که همسر وی سقط جنین کند و به کسالت و ناراحتی دراز مدت دچار شود. 🔸مأموران ساواک قم در وحشی‌گری و بی‌فرهنگی تا آن‌جا پیش رفتند که پسر 12-10 ساله آقای ربانی(آقا مهدی) را به سازمان قم بردند و کوشیدند که با تهدید و ارعاب او را به اقرار و اعتراف علیه آقای ربانی وادارند! و پیش از آن کودک خردسال به امام خمینی اهانت و جسارت کردند و نسبت‌های ناروا دادند که خود بر درماندگی، وحشت‌زدگی و کینه‌توزی آنان از امام حکایت داشت.(نهضت امام خمینی ج1 ص1312) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆موضع با بصیرت آیت‌الله ربانی شیرازی از مرجعیت امام خمینی قدس سره الشریف 🔹«با توجه به مخاطراتی که برای اسلام عزیز پیش‌بینی می‌شود، لازم است مسلمانان به شخصی مراجعه کنند که علاوه بر تفوق علمی و عملی، به اوضاع جهان واقف و در قبال حوادث صابر، و با شهامت هرچه تمام‌تر از حریم مقدس قرآن دفاع نماید و مصداق کامل «اما من کان من الفقهاء...» و « و أما الحوادث الواقعة...» باشد. و فعلا به نظر حقیر، حضرت آیت‌الله العظمی آقای خمینی، بزرگ‌مرجع تقلید شیعیان -ادام الله ظله- واجد چنین صفاتی هستند. (نهضت امام خمینی ج1 ص87) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️پیام تسلیت امام خمینی قدس سره به مناسبت شهادت آیت‌الله ربانی شیرازی انقلاب اسلامی در ابتدای مسیر خود فرزندان زیادی را از دست داد. مجاهدانی با بصیرت که همت را با خون شهادت در هم آمیختند و مسیر انقلاب را با صلابت هرچه تمام‌تر ادامه دادند. یکی از فرزندان رشید امام و انقلاب، مرحوم ربانی شیرازی بود که امام خمینی قدس سره پس از شهادت ایشان در بخشی از پیام خود نوشتند: «مرحوم ربانی شیرازی در طول زندگانی شرفتمندانه خود، چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن، در مقابل باطل و باطل‌ها ایستاد و از خود نرمش نشان نداد. او در حبس‌ها و زجرها و ناملایمات با قامت راست انسان‌های متعهد ایستادگی کرد و تسلیم نشد.» 📷متن کامل پیام تسلیت امام را در عکس پیوست شده بخوانیم. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
حضور امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطوط مقدم؛ در تمام زمینه ها در جنگهایی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در دوران ده ساله مدینه با گروه‌های مختلف داشت، همه جا امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در صفوف مقدم بود. دیدگاه این فکر برای علی (علیه‌السلام) پیدا نشد که من بمانم تا برای آینده‌ی اسلام مفید باشم، همیشه در خطوط مقدم خطر جان خودش را در کف دست گرفت و در آمادگی کامل برای نثار جان خود تردیدی به خود راه نداد.(مقام معظم رهبری1387/10/10) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
نقد دهباشی.pdf
258.9K
📂سواد تاریخی حسین دهباشی در بوته آزمایش/ نقد حاشیه‌های حسین دهباشی بر کتاب حکمت و سیاست 🔸یکی از آثاری که در حوزه تاریخ شفاهی در دولت به چاپ رسیده؛ کتاب حکمت و سیاست حاصل گفت و گوی حسین دهباشی و همکارانش با است و از آن‌جا که حوزه تاریخ‌شفاهی بیش از حوزه‌های دیگر نیازمند نگاه انتقادی است؛ این اثر نیز به نقد اهل نظر رسیده و اشتباهات فراوان و غیرقابل توجیه آن تبیین شده است. 🔹مقاله‌ای که پیش روی شماست؛ «نقدی بر حاشيه‌نگاری تاریخی حسين دهباشی بر خاطرات حسين نصر» است. نویسنده این مقاله در مقدمه می‌نویسد: 🔸«در بررسی اين اثر، در حوزه‌های مختلف از معرفی رجال و آثار گرفته تا تبيين مفاهيم و نقل وقايع تاريخی، اشتباهات فراوانی به چشم می‌خورد كه پذيرفتنی و توجيه‌پذير نيست. 🔹مواجهه با اين حجم از در حاشيه‌نگاری يک اثر در حوزه تاريخ شفاهی، سرسام‌آور و موجب تعجب و تأسف محافل علمی و تاريخی است. ورود عناصر غير متخصص به حوزه حساس تاريخ، منجر به چنين نتايجی خواهد شد. سخنان پرمناقشه دكتر نصر نيز نيازمند نقد مستقلی است كه به اميد خداوند در فرصت آتی منتشر خواهد شد.» 🔸امید است جناب دهباشی به جای به تمرین در زمینه فن تاریخ‌نگاری بپردازد تا خواسته یا ناخواسته به آلوده کردن ذهن تاریخی ملت ایران دچار نشود. 📂مقاله «نقدی بر حاشيه‌نگاری تاریخی حسين دهباشی بر خاطرات حسين نصر»،فصلنامه 15خرداد شماره61-60، منتشر شده است. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸سرفصل خطاهای فاحش حسین دهباشی در حاشیه نگاری کتاب حکمت و سیاست 🔹این روزها نوشته آقای حسین دهباشی در خصوص #قم_مقدسه مورد نقد و نفی جدی اهل اطلاع و حتی مسئولین رسمی قرار گرفته است.سخنانی که در بهترین فرض ناشی از بی دقتی و عمل احساسی نویسنده آن است. 🔸البته بی دقتی های ایشان محدود به نوشته های ژورنالیستی اش نیست و آثار شبه علمی او نیز مورد نقد جدی تاریخ پژوهان است. ◀️مقاله نقد حواشی آقای دهباشی را بخوانید: 🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/1181 🔹سرفصل اشکالات حواشی او بر کتاب حکمت و سیاست را در عکس نوشته ضمیمه شده می توانید ببینید. مواردی همچون: تبیین غلط مفاهیم دینی توضیحات غلط پیرامون شخصیت #آیت_الله_کاشانی خلط آشکار در خصوص دوره مرجعیت آیت الله بروجردی و... ⁉️به راستی کسی که با ابتدائیات دانش تاریخ آشنا نیست و در حاشیه نگاری یک اثر تاریخ شفاهی، به اندازه یک مقاله علمی #غلط نوشته است، چگونه ادعای تاریخ پژوهی دارد؟؟ 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️یاران امام چه کسانی هستند؟ 🖊توییت نوشت تاریخ نگار انقلاب اسلامی "یاران امام نه آنهایی هستند که به عنوان اصلاح طلب(بخوانید #تسلیم_طلب) نان #انقلاب را می خورند و آش آمریکا را هم می زنند و نه آن فروهشتگان اند که عنوان #اصولگرا را یدک می کشند و در انتظار پست و مقام اند. یاران امام آن راست قامتان و انقلاب آفرینانی اند که نام و یادشان #کاخ_ها را می لرزاند و کاخ نشینان را به وحشت می اندازد." 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️دروغ بزرگ شبه روشنفکران در خصوص سیدجمال الدین اسدآبادی ❎بررسی اسناد ادعایی علیه سید جمال اسدآبادی/۱ 🔹در سال 1342 همزمان با اوج نهضت امام، دو تن از « » ماسونى به نام‏هاى «اصغر مهدوى» و «ايرج افشار» يكباره دفترى به نام مجموعه اسناد و مدارك چاپ‏ نشده دربارۀ سيد جمال‏ الدين مشهور به افغانى را به نمايش گذاشتند! 🔸ليكن نكتۀ درخور بررسى و شايان نگرش اينكه چه رازى در كار بوده است كه « »مرموز اين مرز و بوم پيوسته همزمان با نهضت‏ها و حركت‏هاى عالمان اسلامى بر ضد زورمداران حاكم و جهانخواران استعمارگر، به بررسى و پژوهش پيرامون زندگى و كاركرد مى‏ نشستند و روزى با دستاويز «دفاع» و گاهى به بهانۀ «افشاگرى»، بر ضد او قلم مى‏ زدند؟! در مقدمۀ «مجموعه» يادشده آورده است: 🔹... اسناد و كتب سيد كه در خانۀ امين‏ الضرب بوده است سال‏هاى دراز از طرف (امين‏ الضرب ثانى) حفظ و حراست شده است. دوست ارجمند من دكتر اصغر مهدوى، دانشيار دانشگاه تهران جميع آنها را از ميان خزانۀ گرانبهاى مكاتبات و نوشتجات پدرى خود مجزا ساخت و به من كه از افتخار دوستى و محبتش برخوردارم افتخار بخشيد.. 🔸نامبرده روشن نساخته است كه دكتر اصغر مهدوى با آن «شوق تمام» كه براى پخش اين «مجموعه» داشته است، چگونه در پى گذشت نزديك به پنجاه سال از عمر خود و بيش از هفتاد سال از شهادت سيد، يكباره همزمان با آغاز نهضت امام در انديشۀ جدا كردن اين «سندها» از به اصطلاح خزانۀ گرانبهاى مكاتبات و نوشتجات پدرى خود افتاده است؟! چه رازى نهفته داشته است كه «شوق» و آزمندى خود را براى پراكندن به اصطلاح سندهاى يادشده در درازاى ده‏ها سال از زندگى خود، پنهان كرده است؟! 🔹 براى آنكه بتواند آنچه را كه به نام مجموعه اسناد به بازار آورده است با نوشته‏ هاى ‏_زاده پيوند دهد و چهرۀ سيد را مرموز، پيچيده و ناشناخته بنماياند. ◀️در اين مجموعه چند برگ به اصطلاح «سند» كه نشان ‏دهندۀ فراماسونى بودن سيد مى‏ باشد آورده شده است كه مى‏توان گفت اصولاً آن «مجموعه» را تنها براى به نمايش گذاشتن اين سندها چاپ و پراكنده ساخته‏ اند. 🔹در این سند که ادعا شده توسط مرحوم سید جمال نوشته شده است آمده : در لیله عاشورا دهم شهر محرم الحرام داخل لج گردیدم و در آن زمان در مصر اقامت داشتم. سنه 1293 🔸با چشم‏ پوشى از پرسش‏هايى كه دربارۀ اين يادداشت از نظر «خط» مطرح است نكته‏ هايى در خور بررسى و نگرش است: 1. هر انسان باسوادى مى‏ داند كه «عاشورا» با دهم شهر محرم برابر است، و آوردن آن ‏دو به دنبال يكديگر، كارى نيست كه معمولاً از تحصيلكرده‏ هاى حوزۀ اسلامى سر بزند. 2. جملۀ «در ليله عاشورا... داخل لج گرديدم» و جملۀ «آن زمان در مصر اقامت داشتم» با يكديگر سازگارى ندارد؛ زيرا جملۀ نخستين به سبك و روش خاطره ‏نويسى است ليكن دومى با عنوان «در آن زمان» يادى از گذشته‏ هاست و نيز «اقامت داشتم» كه با فعل ماضى آمده است. اگر ‏_الدين به خاطره‏ نويسى خو داشته و رويدادهاى زندگى خود را در دفترى يادداشت مى‏ كرده است، آوردن جملۀ «در آن زمان در مصر اقامت داشتم»، چه مفهومى دارد؟ و اگر در روزگار ديگرى آن را نگاشته بايد ديد چه انگيزه‏اى او را به نگارش آن واداشته است؟! 3. نكتۀ سؤال‏ برانگيز ديگر اينكه در زير اين يادداشت مهر « سيد جمال الدين حسينى 1277» زده شده است! مهر زدن پاى جمله ‏اى از خاطرات، آن هم به شكلى كه در كتاب يادشده ديده مى‏ شود، به هيچ وجه با عرف و عادت، سازگار نيست و اگر خوى سيد چنين بوده است بايد در زير همۀ يادداشت‏هاى او اين مهر ديده مى‏شد، ليكن در زير ديگر يادداشت‏هايى كه به نام او در كتاب يادشده آمده است، اين مهر ديده نمى‏شود. آيا سيد اين مهر را تنها براى اينكه ماسونى شدن خود را براى همگان روشن سازد، ساخته است؟! آيا سيد بر آن بوده است كه ننگ ماسونى را مانند چك بانكى با مهر و امضا از خود به يادگار گذارد؟! 🔻براستى اگر ما براى روشن كردن اين موضوع كه سيد، حتى براى دوره‏اى كوتاه به سازمان فراماسونرى سرنسپرده است، هيچ سند و برهانى نداشته باشيم آيا مدرك يادشده به تنهايى گويا و نمايانگر اين واقعيت نيست كه ماسونى بودن سيد از دروغ‏هاى ساخته و پرداخته مزدوران استعمار براى بدنام كردن و به زير سؤال بردن سيد است؟!(نهضت امام خمینی،ج۳، ص۸۰) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️دروغ بزرگ شبه روشنفکران در خصوص سیدجمال الدین اسدآبادی ❎بررسی اسناد ادعایی پیرامون سید جمال اسدآبادی/۲ 🔹«سند» ديگر نامه‏ اى است كه «لژ كوكب الشرق» در قاهره به شخصى به نام «‏_الدين» نوشته و به او خبر داده است كه در جلسه اعضاى لژ با اكثريت آرا به عنوان رئيس لژ براى يك سال برگزيده شده است دربارۀ اين نامه نيز بايسته است نكته‏ هايى يادآورى شود: 1. اگر مقصود از « ‏ الدين » سيد جمال الدين اسدآبادى است؟ بايد با پيشوند «الشيخ» آورده مى‏ شد. در كشورهاى عربى عنوان «شيخ» براى روحانيان از اهميت ويژه‏اى برخوردار است و تنها در هنگام خوار داشتن از آوردن آن خوددارى مى‏شود. به ويژه اينكه لازمۀ محتواى نامۀ يادشده نيز تجليل بيشتر از سيد بوده كه به رياست لژ برگزيده شده است!! 2. اين نامه بدون آرم و سربرگ سازمان فراماسونرى است و در واقع نامۀ رسمى سازمان شمرده نمى‏ شود. آيا باور كردنى است كه سازمانى با آن سيستم پيچيده و گسترده، براى شخصيتى كه به رياست يكى از لژهاى آن برگزيده شده است، نامۀ غيررسمى و فاقد عناوين معمولى بفرستد؟! 3. آنان كه ماسونى بودن سيد را مطرح كرده‏اند، خود اعتراف دارند كه سيد پس از پيوستن به فراماسونرى، ديرى نپاييد كه از آن بيرون آمد و يا بيرونش كردند، بنابراين چگونه پذيرفتنى است كه عضو تازه واردى را كه هنوز بدرستى آزمايش نشده است، به رياست لژ برگزيده باشند؟! 4. تاريخ اين نامه سال 1878 مى‏باشد در صورتى كه سيد در همين سال بنا بر فرمان ارباب فراماسون‏ها () از مصر بيرون شده بود و اصولاً در مصر حضور نداشت تا به مراسمى در لژ فراخوانده شود. 🔸برگ‏هاى ديگرى نيز پيرامون ارتباط سيد با فراماسون‏ها در اين «مجموعه» آورده شده است كه اگر ساختگى نباشد دست‏ كم نمى‏ تواند براى اثبات ماسونى بودن سيد گواه درخور توجهى باشد و چون در اين دفتر براى بررسى زندگى سيد جمال و نقش مزدوران استعمار در ناپسند نماياندن چهرۀ سيد، مجالى نيست، ناگزير آن را مى‏گذاريم و مى‏ گذريم و برآنيم كه به يارى خداوند در فرصتى مناسب به بررسى زندگى سيد و نوشته‏ هاى ديگران دربارۀ او بنشينيم و از روى دروغ‏پردازى‏ها و نيرنگ‏ بازى‏ها و خيانت‏ هايى كه پيرامون سيد انجام گرفته است پرده برداريم. ليكن نكته‏ اى كه بايسته است پيرامون مجموعه اسناد و مدارك چاپ‏ نشده... ناگفته نماند اين است كه سازمان فراماسونرى، هيچ گاه رخصت نمى‏ دهد كه سندها، نوشته‏ ها و ديگر نشانه‏ هاى فراماسونى يكى از اعضاى سازمان، پراكنده شود و در دسترس مردم قرار گيرد، اكنون بايد ديد كه چگونه به اصطلاح «اسناد و مدارك» ماسونى بودن سيد را آشكارا چاپ و پراكنده ساختند؟! 🔹اسماعيل رائين آورده است: ... چون براى سيد بازماندگانى نبوده، نمى‏ دانسته است كه نوشته‏ ها، سندها و كتاب‏ هاى سيد در كجا و در دست چه كسانى قرار دارد؛ از اين رو به آن دست نيافته و سرانجام آن سندها و نوشته‏ ها چاپ و پراكنده گرديده است!! اين دسته از نويسندگان بر آن بوده‏ اند، چاپ و پخش مجموعه اسناد و مدارک چاپ‏ نشده دربارۀ را بر خلاف سياست سازمان فراماسونرى بنمايانند و اينگونه وانمود كنند كه با پخش اين «مجموعه» در واقعيت فراماسون‏ها غافلگير شدند، ليكن آنچه كه اي دروغ را بر ملا و نيرنگ‏ بازان را رسوا مى‏ كند، اين است كه نه تنها حاج امين‏ الضرب از اعضاى بوده است بلكه اصغر مهدوى و ايرج افشار كه «مجموعه» يادشده را دسته‏ بندى كرده و در دسترس مردم گذاشته‏ اند نيز از ماسون‏ها مى‏ باشند و اصولاً بيشتر آنان كه سيد را فراماسون وانمود كرده‏ اند، خود از سرسپردگان سازمان فراماسونرى مى‏باشند و «على‏ القاعده» سازمان پس از مرگ امين‏ الضرب به خانۀ او رفته و «اسناد ماسونيك» او را بيرون برده و لابد از بردن «سند»هاى «ماسونيك» سيد جمال «خوددارى ورزيده است»؟!! 🔸بنابراين اگر واقعاً هم سندها و نوشته‏ هايى در خانۀ حاج امين‏ الضرب داشته، بى‏ ترديد از ديد پوشيده نبوده و چاپ و پخش اين سندها نيز بنا بر سياست انجام پذيرفته است و اصغر مهدوى و ايرج افشار تنها اجراكنندگان اين سياست بوده‏اند تا با اين شگرد و با بدنام كردن سيد، نهضت اسلامى ايران را به زير سؤال برند و تاج و تخت شاه و آز و نياز استعمارى امريكا را از خطر حتمى برهانند.(نهضت امام خمینی،ج۳، ص۸۲-۸۸) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸سید جمال اسدآبادی در آینه تاریخ/۱ 🔹«روشنفكران» ماسونى به درستى مى‏ دانستند كه نوشته‌هاى تقى‏ زاده «چندان اعتبارى ندارد» از اين‏ رو بر آن شدند كه اين بار براى رويارويى با نهضت امام «مجموعۀ اسناد و مدارك» دربارۀ #سيد_جمال را به بازار آورند تا به خيال خام خود پايگاه مردمى رهبران روحانى را سست سازند و زمينۀ جوسازى و سمپاشى بر ضد آنان فراهم كنند و با به نمايش گذاشتن به اصطلاح «سند»هايى كه فراماسونى بودن سيد را پابرجا مى‏ سازد، زمزمۀ مشكوكى را كه #تقى‌زاده در سال 1297 بر ضد او آغاز كرده بود، به بار نشانند و بدين‏ گونه راه مبارزه را بر پيشروان برگشت‏‌ناپذير و نستوه انقلاب‏هاى اسلامى و مردمى ببندند و زورمداران و جهانخواران را از خطر انقلاب‏هاى اسلامى برهانند.(نهضت امام خمینی،ج۳،ص۸۰) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸سید جمال اسدآبادی در آینه تاریخ/۲ 🔹در پى آغاز نهضت امام در آذر ماه سال 1341 و قيام خونين و كاخ برانداز 15 خرداد 42 نيز مى‏ بينيم كه «روشنفكران» ماسونى، بار ديگر به تاخت و تاز بر ضد سيد جمال برمى‏ خيزند و قلم خود را در راه تيره و آلوده كردن چهرۀ او به كار مى‏گيرند و چون بدرستى دريافته بودند كه خطر نهضت امام براى رژيم شاهنشاهى ايران و استكبار جهانى، از نهضت‏ هاى پيشين بيشتر و ريشه‏ اى‏ تر است، يورش قلمى آنان به سيد جمال نيز كينه‏ توزانه‏ تر و دامنه‏ دارتر مى‏ شود. (نهضت امام خمینی،ج۳، ص۸۰) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
سید جمال اسدآبادی در آینه تاریخ/۳ به دنبال خيزش سيد ابوالقاسم كاشانى بر ضد استعمارگران و دست‏ افزارهاى ايرانى آنان، مى‏ بينيم كه تقى‏ زاده بار ديگر به ياد سيد جمال مى‏ افتد و در مقاله‏ اى كه در سال 1344 مى‏ نويسد، پيرايۀ گذشتۀ خود بر ضد سيد جمال را به اسم اينكه «در مصر شنيده شد كه وى در آنجا در محفل فراماسونى داخل بوده و...» دوباره‏ نويسى مى‏كند و اين بار پيرايۀ ديگرى را نيز بر ضد سيد جمال مى‏سازد و ادعا مى‏ كند: «... مشاهده شد كه امين‏ الضرب كه خيلى مريد و شيفته وى بود نسبت به او كم‏ اعتقاد شده چو مى‏ گفت در عرض راه ديد كه سيد نماز نمى‏ خواند»!! تا با اين شگرد شيطانى راه سيد جمال را بى‏ رهرو سازد و رهبر بازگشت‏ ناپذير آن روز ايران سيد ابوالقاسم كاشانى را به زير سؤال برد و مبارزۀ او با زورمداران و جهانخواران را به شكست كشاند.(نهضت امام خمینی،ج۳،ص۸۰) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
روزنامه جوان.pdf
311.4K
📰رجوعی دوباره به حافظه تاریخی ◀️متن یادداشت تفصیلی #روزنامه_جوان در معرفی کتاب #روزگار_قائم_مقامی/ 21-12-98 🔹اگرچه همه دلسوزان اذعان دارند كه بازخوانی مقاطع چالش برانگيز تاريخ #جمهوری_اسلامی_ايران، يكی از ضرورت‌های مغفول در تاريخ‌نگاری انقلاب اسلامی است اما مراعات جهات اخلاقی يا برخی ملاحظات سياسی يا احيانا در نظر گرفتن #مصالح_شخصی يا گروهی موجب گرديده كه برخی حقايق تاريخی چنان كه بايسته و شايسته هست، به گوش نسل‌های جديد و جوان نرسد. 🔸21اسفند1398؛ روزنامه جوان در صفحه تاریخ خود رجوعی دوباره به حافظه تاریخی داشت و بر پایه کتاب #روزگار_قائم‌مقامی به بازخوانی آن مقطع حساس و سرنوشت‌ساز پرداخت. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: 🔹شيخ حسينعلی منتظری يكی از شارحان تئوری #حكومت_اسلامی و ولايت فقيه است كه در كوران حوادث، سرگذشت پرحادثه ای را تجربه كرد. يك روز فقيه عاليقدر لقب گرفت، چندی بعد به عنوان مرجع نسل انقلابی معرفي گرديد و مدتی بعد در فرايندی شتاب‌زا، به جايگاه قائم مقام رهبری رسيد، اما ديرزمانی نگذشت كه سير نزولی جايگاه اجتماعی اش آغاز گرديد. مطرح شدن مفاسد سيدمهدی هاشمی كه باند تبهكار او نزديك به 30قتل نفس در پرونده داشت، نقطه آغاز نزول قائم مقام بود. 🏢راه‌های تهیه کتاب: 🔹نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. تلفن: 22579192_021 نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. تلفن: 32904231-025 🔹🔹🔹 http://bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh
⁉️این روزها که بیش‌تر در خانه هستید چه برنامه‌ای دارید؟ ✳️طرح خانه و کتاب؛ پیشنهاد ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به مخاطبان فرهیخته 🔹این روزها به خاطر وضعیت خاص کشور و توصیه مسئولان بهداشتی بیش‌تر در خانه هستیم. از این فرصت می‌توانیم به بهترین وجه استفاده کنیم و برای کتاب‌هایی که خواندنشان را دوست داریم وقت بگذاریم. 🔸پیشنهاد ویژه ما برای شما: 1. نهضت امام خمینی -حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 2. روزگار قائم‌مقامی-سهراب مقدمی شهیدانی-محمدجواد فرج‌نژاد 3. شریعتی در دادگاه تاریخ- حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 4. روایت‌های ناروا- سهراب مقدمی شهیدانی 5. جوانان درباری و آرمانشهر-حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🏢راه‌های تهیه کتاب: 🔹نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. تلفن: 22579192_021 نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. تلفن: 32904231-025 🔆گفتنی است کلیه آثار با چهل درصد تخفیف به مخاطبان محترم عرضه خواهد شد. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️پاسخ امام خمینی به نامه حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی درباره اعلامیه علیه 🔹در اسفند ماه ۱۳۵۳ محمدرضا پهلوی تشکیل را با هدف تک‌حزبی کردن ساخت سیاسی کشور اعلان کرد. با انحلال احزاب دیگر روند مستبدانه رژیم پهلوی با رویکرد سیستم یک‌پارچه حزبی بیش از پیش شد. از این رو حجت الاسلام سید حمید روحانی در نامه ای به امام خمینی نظر ایشان را درباره این حزب جویا می شوند. ایشان در مورد این نامه چنین توضیح داده است: 🔸«آنگاه که شاه حزب رستاخیز را اعلام کرد، امام در کربلا بودند. سخنرانی شاه را از رادیو ضبط کردم و به خدمت ایشان در کربلا بردم که خوب ضبط نشده بود. سپس نوار دیگری که بهتر ضبط شده بود از برنامه فارسی رادیو بغداد تهیه کردم و خدمت ایشان دادم و پیشنهاد صدور اعلامیه به محضر ایشان دادم و امام در پاسخ در ذیل نامه، متن فوق را مرقوم فرمودند. 1353/12/13 🔹بسمه تعالی. مصیبت خانمانسوز تازه، تشکیل و فشارهای توانفرسایی که به دنبال‏‎ ‎‏خواهد داشت نمی دانم که چه به روزگار ملت بی پناه ایران خواهد آورد. نظر به اینکه اکنون عازم نجف‏‎ ‎‏هستم، می خواستم از آن حضرت استفسار نمایم که اگر تصمیمی در این زمینه اتخاذ فرموده اند، در مقام‏‎ ‎‏باشیم که آنچه به نظر رفقا می رسد فراهم کرده به حضور تقدیم داریم. با کمال خجلت از نوار خراب‏‎ ‎‏دیروز نوار تازه ای که تقریباً مفهوم و قابل استفاده است تقدیم داشتم) 🔻پاسخ امام خمینی: بسمه تعالی‏ ‏‏ ان شاءالله موفق باشید. باید مطالب را درست دریافت کنم بعد تصمیم بگیرم و این‏‎ ‎‏مانع نیست که شماها مطالبی تهیه کنید.‏ (صحیفه امام خمینی، ج3، ص70) امام خمینی قدس سره الشریف نیز پس از اطلاع از ماجرای تشکیل حزب و بررسی ابعاد مختلف آن بیانیه خود را در تاریخ 21اسفند1353 صادر نمودند‏‏. ◀️بیانیه امام خمینی قدس سره الشریف علیه تشکیل حزب رستاخیز توسط محمدرضا شاه: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1192 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ سال‌روز اعلامیه تاریخی امام بر علیه دیکتاتوری_سخیفانه شاه با تاسیس / 21اسفند1353 ◀️پس از تأسیس «» توسط محمدرضا پهلوی ، وی در یک مصاحبۀ مطبوعاتی همۀ ایرانیان را موظف به عضویت در این حزب کرد و اعلام نمود کسانی که عضو این حزب نشوند باید از کشور اخراج گردند. اعتقاد به نظام شاهنشاهی، انقلاب ـ به اصطلاح ـ سفید و قانون اساسی، سه شرطی بود که شاه برای اعضای حزب تعیین کرده بود. امام خمینی ده روز بعد در 21 اسفند 1353 در اعلامیهای خطاب به ملت ایران به تنویر افکار عمومی پرداختند: 🔹«بسم الله الرحمن الرحیم نظر به مخالفت این حزب با و مسلمان ایران، شرکت در آن بر‏‎ ‎‏عموم ملت حرام و کمک به ظلم و استیصال مسلمین است؛ و مخالفت با آن از‏‎ ‎‏روشن ترین موارد نهی از منکر است. و چون این نغمۀ تازه که به دستور کارشناسان‏‎ ‎‏یغماگر برای اغفال ملت از مسائل اساسی، از حلقوم برخاسته تا کشور را بیش از پیش‏‎ ‎‏خفقان زده کند و راه را برای مسائلی که در نظر دارند باز نمایند، و قوۀ مقاومت را بکلی از‏‎ ‎‏ملت سلب نموده و نفس را در سینه ها حبس سازند. لهذا لازم است ـ حَسَب وظیفه ـ‏‎ ‎‏تذکراتی بدهم؛ باشد که ملت اسلام تا فرصت از دست نرفته با مقاومت بیش از پیش و‏‎ ‎‏همه جانبه جلو این نقشه های خطرناک را بگیرند.‏..» ◀️متن کامل بیانیه امام قدس سره الشریف علیه حزب رستاخیز: 🔹🔸https://b2n.ir/781747 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️بازنشر به مناسبت سال‌روز رحلت آیت‌الله کاشانی 🔆از مخالفت آیت الله کاشانی با برقراری رابطه استعماری با انگلستان تا تهمت مهره انگلیسی بودن 🔹با تاملی در تاریخ روشن می گردد که بعضی از علما در راه مقابله با استبداد و استعمار ناملایمات فراوانی را تحمل نموده‌اند. از جمله آنان مرحوم است که ۲۳ اسفند سال‌روز رحلت‌شان است. ⭕️اخیرا عده ای با شبهه‌افکنی سعی کردند برچسب را به ایشان بزنند تا بلکه از این طریق را به چالش بکشانند. با این وجود تاریخ ثابت می‌کند که بزرگترین شاخصه آن عالم مجاهد ایستادگی در برابر زورمداران عالم از جمله انگلستان بود حتی آن وقتی که نهضت ملی شدن نفت به ظاهر شکست خورده بود. 📓در مقاله «آیت‌الله کاشانی و تداوم جنبش ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای ۲۸ مرداد» که در فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد به چاپ رسیده می‌خوانیم: «به دنبال کودتا، دولت انگلستان حل بحران نفت ایران را مشروط به تجدید روابط سیاسی بین دو کشور کرد، که از مهر ماه ۱۳۳۱ قطع شده بود. در روز ۲۹ مهرماه، آنتونی ایدن وزیر امور خارجه انگلستان در نطقی اظهار داشت که انگلستان بار دیگر دست دوستی به سوی ایران دراز می کند و برای تجدید مناسبات سیاسی، همه نوع آمادگی دارد.در ۳۰ مهر،چرچیل، نخست وزیر انگلستان، اظهاراتی مشابه در مجلس عوام آورد.(سیاست و کودتا در خاورمیانه،ج۲،ص۴۳) بعد از آنکه تمایلات داخلی هم ابراز شد آیت الله کاشانی در اعلامیه ای ضمن بر شمردن ویژگی های جنبش ملی شدن صنعت نفت اعلام کرد که جنبش مردم ایران، به رغم میل استعمارگران پایدار بوده و در آینده هم خاموش نخواهد شد؛کاشانی همچنین با اعلام موضعی قاطعانه پایان حل مشکل نفت را به هر طریقی که با "قانون ملی شدن صنعت نفت و قانون ۹ ماده اجرایی آن "منافات باشد، مردود دانست و گفت: ..استعمارگران باید بدانند که تا جان در بدن داشته و تا خون در عروقم جریان دارد محال است بگذارم ..بساط سابق را در ایران تجدید نمایند..(مکتوبات، سخنرانی ها، پیام های آیت الله کاشانی ج۴ ص۷۲) » ◀️فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، دوره سوم،شماره۳۲،تابستان ۹۱، مقاله «آیت‌الله کاشانی و تداوم جنبش ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای ۲۸ مرداد به قلم وحید کارگر جهرمی. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆شجاعت آیت‌الله کاشانی در مبارزه با مفاسد فرهنگی ⚫️بازنشر به مناسبت سال‌گرد رحلت آیت‌الله کاشانی ◀️«امام (رضوان‌الله‌علیه) یک بار به ما گفتند که من هیچ‌کس را به شجاعت مرحوم آقای کاشانی ندیدم، ایشان مدرس را هم دیده بودند، اما درعین‌حال گفتند کاشانی. بعد سه قضیه از مرحوم کاشانی نقل کردند که دو تایش مربوط به همین قضایای مربوط به است و متأسفانه سومی‌اش را من یادم نیست. آن قضیه‌ای که به‌طور مشخص مربوط به قضیه‌ی است این است که گفتند خانه‌ی ایشان در پامنار بود، مأمور کلانتری آنجا آمد پیش آقای کاشانی و گفت که مثلاً فرمانده‌مان سلام رساندند و گفتند که شبِ مثلاً سه‌شنبه، شما و خانواده‌تان در فلان مجلس دعوتید -دعوت می‌کردند دیگر که با زن‌هایشان سربرهنه بیایند؛ حالا آمده بوده از آقای کاشانی دعوت می‌کرده- آقای کاشانی یک تشری به او می‌زند و تندی می‌کند. او می‌گوید که آقا فرمانده گفتند. آقای کاشانی می‌گوید -نزدیک به این تعبیر که- خیلی غلط زیادی کردند فرمانده‌تان! بعد او دستپاچه می‌شود، می‌گوید آقا مقامات بالا این را گفتند. آقای کاشانی باز می‌گوید مقامات بالا -نزدیک به این تعبیر که- خیلی غلط زیادی کردند این حرف را زدند! پا شو برو گم‌شو! می‌آید به رئیس کلانتری می‌گوید. او می‌گوید بابا نزدیک این سید نروید، خطرناک است. غرض، از این جور قضایا هست در مسائل مربوط به حجاب.» (رهبر معظم انقلاب اسلامی ۹۶/۱/۸) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢مخالفت صریح آیت‌الله کاشانی به برقراری رابطه استعماری با انگلیس ⚫️روزی که دولت اعلام تجدید رابطه بدهد روز عزای ملی است 🔽بازنشر به مناسبت سال‌روز رحلت آیت‌الله کاشانی 🔹 با وقوع کودتای ۲۸ مرداد و روی کار‌آمدن ، وی به عادی‌سازی روابط بین ایران و انگلیس تن می‌دهد و با وجود مخالفت‌های و دانشجویان در جلوگیری از برقراری رابطه، اعلامیه مشترکی از طرف دولت دو کشور صادر می‌شود: 📜«دولتین ایران و انگلیس تصمیم گرفته‌اند روابط سیاسی را برقرار سازند و هریک به‌زودی سفیرکبیر به کشور دیگری اعزام دارند. سپس در نزدیک‌ترین موقعی که مورد موافقت طرفین باشد در باب حل اختلافات مربوط به که اخیراً موجب تیرگی روابط بین آن‌ها شده شروع به مذاکره نمایند...» ◀️این موضوع با مخالفت شدید آیت الله کاشانی روبه رو شد از این رو وی در مصاحبه با خبرنگاران داخلی و خارجی علل و موجبات قطع رابطه با انگلستان را بیان می کند، مصاحبه ای که زاهدی از انتشار آن در روزنامه ها جلوگیری به عمل آورد. ❓سوال: نظر حضرت عالی درباره تجدید رابطه با چیست؟ 🔹آیت‌الله کاشانی: مکرر نظر خود را اظهار کرده‌ام، در اعلامیه‌ای که ۲۰ روز قبل داده‌ام باز گفتم. علاوه بر اینکه روابط روی علل و موجبات قطع شده و آن علل و موجبات هنوز موجود است و تا آن علل موجود باشد تجدید رابطه غلط است، برای این‌که انگلستان برخلاف حق و حقیقت و قانون دنیا که ما را مختار کرده نفت را ملی کنیم، ما را کرده و غالبا سفارت انگلستان در ایران دسایس تخریب نهضت را فراهم می‌کرد. 🔸به این جهت قنسول‌هایشان (کنسولگری‌ها) که سمت داشتند اخراج و سفارتشان که تخریب این نهضت حیاتی ملت را می‌نمود از این جهت بسته و قطع روابط شد. 🔹من که از ۲۴ سالگی تا به حال همیشه در مقابل انگلیسی‌ها چه در بین النهرین و چه در ایران فداکاری کرده‌ام زیربار نمی‌روم و ملت شریف ایران هرگز تن به این ذلت نخواهد داد... 🔸روزی که دولت اعلام بدهد روز عزای ملی است و باید مردم نوار سیاه به سینه خود نصب کنند و به علاوه هر مغازه با خط درشت به مغازه خود بنویسند و اظهار تنفر از انگلیسی‌ها و مساعدین آن‌ها چه خارجی و چه عمال داخلی بنمایند.(فصلنامه پانزده خرداد، ش ۳۲،ص۲۶۶، تابستان ۹۱) ✳️پی‌نوشت: با وجود تمام خیانت‌ها و علیه ایران، هنوز هم غرب‌زدگانی هستند که با امضای برجام‌های 2 و 3 بخواهند آمریکا و انگلیس را به سلطه سابق‌شان بر کشور برگردانند. این غرب‌پرستان ممکن است بخواهند از وضعیت امروز کشور استفاده کنند و دو گانه کاذب «مذاکره-سلامت مردم» را رقم بزنند اما تجربه مذاکره برجام و دهه‌ها مذاکره و سازش تسلیم‌طلبان با آمریکا نشان داد که سیاست‌مداران وحشی آمریکایی نه تنها به فکر زندگی ملت ما نیستند بلکه در صورت توانایی ضربات مهلکی را به پیکره کشورمان خواهند زد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️من دخالت نکنم چه کسی دخالت کند..!!! ◀️خاطره ای از امام خمینی ره از به مناسبت سالروز وفات ایشان 🔸مرحوم آقای کاشانی رحمه الله را که تبعید کرده بودند به خرم آباد و محبوس کرده بودند در قلعه فلک‌الافلاک یا کجا، آقای حاج آقا روح الله(کمالوند) می فرمودند که من از آن کسی که رئیس ارتش آنجا و آقای کاشانی هم تحت نظر او بود و محبوس بود خواهش کردم که من را ببرد خدمت مرحوم آقای کاشانی، قبول کرد و ما را بردند پیش ایشان. 🔹 آن رئیس، آنجا بود و من هم بودم و آقای کاشانی. آن شخص شروع کرد صحبت کردن و رو کرد به آقای کاشانی که آقا شما چرا خودتان را (قریب به این معانی) به زحمت انداختید؟ آخر شما چرا در سیاست دخالت می کنید؟ سیاست شان شما نیست، چرا شما دخالت می کنید؟ از این حرف ها شروع کرد گفتن. آقای کاشانی فرمودند: (خیلی خری) ، شما نمی دانید که این کلمه در آن وقت مساوی با قتل بود، ایشان گفتند: (تو خیلی خری، اگر من دخالت در سیاست نکنم کی دخالت بکند؟(صحیفه نور جلد 13 صفحه ‭217‬) پی‌نوشت: امروز نیز ممکن است در حوزه علمیه کسانی باشند که سطح فکر سیاسی‌شان در حد همان نظامی زمان پهلوی باشد. شخصیت‌هایی که ممکن است پوشش انقلابی هم داشته باشند اما با رندی و نفاق دین را از سیاست جدا می‌کنند و تلاش می‌کنند سکولاریسم حوزوی را با ادبیات فقهی تولید کنند. نیز باید هوشیار باشد و به تعبیر امام خمینی قدس سره در منشور روحانیت عمل کند و «هرگز از این مارهای خوش خط و خال غافل نشود.» 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.