💢پیوند تاریخی دانشگاه با آرمانهای امام (قدس سره)💢
❇️گرچه #ملت_ایران از ابتدای نهضت امام خمینی (قدس سره) با این حرکت عظیم همراه بودند امّا #قشر_دانشجو در آن زمان نیرویی ویژه برای نهضت محسوب میشد. با نگاهی به تاریخ معاصر کشورمان میبینیم که دانشجویان حقطلب و شجاع از روزهای آغازین نهضت همراه قیام بودند و امروز نیز با همان حرارت و با عمق بیشتر یار صادق انقلاباند.
خواندن روایت تاریخی زیر از 14 خرداد 1342 گویای همین مطلب است:
❇️« یازده محرم هنوز ساعت، 8 صبح را اعلام نکرده بود که مسجد شاه آکنده از جمعیت شد و دنباله جمعیت تا قسمتهایی از بازارهای اطراف مسجد کشیده شد. تظاهرات آغاز گردید. شعارهای روز پیش:
خمینی، خمینی...
خمینی بتشکن...
خمینی تو فرزند حسینی... و....
در فضای مسجد و بازار طنینافکند. تظاهرکنندگان به حرکت درآمدند و از طریق خیابان ناصرخسرو و توپخانه وارد خیابان فردوسی شدند. در مقابل #سفارت_انگلیس یکی از بازاریان به نام مجاهدی روی کرسی قرار گرفت و نطق پرشور و جالبی ایراد کرد... پس از پایان نطق او، راهپیمایی و تظاهرات مردم با شور و هیجان بیشتری ادامه یافت. تظاهرکنندگان به منظور ابراز وحدت و همبستگی بازار و دانشگاه، به سوی دانشگاه رفتند و تقریبا ساعت 12 به دانشگاه رسیدند. دانشجویانی که در کلاسها بودند، با شنیدن فریاد رعدآسای «خمینی، خمینی» از کلاسها بیرون ریختند و به استقبال تظاهرکنندگان شتافتند.
با پیوستن هزاران دانشجو به دهها هزار توده انقلابی، تظاهرات شور و هیجان تازهای به خود گرفت. فریاد خمینی بتشکن... هرچه محکمتر، رساتر و پرشورتر به آسمان بلند شد، مشت گرهخورده دانشجو و پیشهور جنوب تهران با هم به حرکت آمد، قلب گرم آنان، به فرمان رهبر ملت به تپش درآمد. در آن روز گرم و پرحرارت 14 خرداد، دانشجو و روحانی و پیشهور و کارگرد در مقابل درب دانشگاه با هم #پیمان بستند که در راه امام تا آخرین نفس از پای ننشینند و از مبارزه باز نایستند و #پرچم_انقلاب_خمینی را هماره در آسمان ایران در اهتزاز نگه دارند و در صف واحد و متشکل، #راه_خمینی را دنبال کنند و برای او و در راه او از هیچ فداکاری دریغ نورزند. اینجا بود که ناگهان فریاد «تا مرگ دیکتاتورها نهضت ادامه دارد»، محیط دانشگاه را به لرزه درآورد...»(نهضت امام خمینی ج1 ص474-473)
◀️این روایت مربوط به حدود 54 سال پیش بود و وقایع 23 اردیبهشت 98 دانشگاه تهران نیز نشان داد که دانشجویان بر عهد خود همچنان وفادارند و استکبار جهانی و نفوذیهای داخلی نمیتوانند از آنان برای اهداف خود استفاده کنند و این ویژگی است که اکثریت دانشجویان دانشگاههای ایران دارند. اما سؤال اساسی اینجاست که مسؤولین مربوطه در زمان تحصیل خود دانشجوی کدام کشور بودهاند که امروز توان یا اراده برخورد با مفاسد آشکار اخلاقی در مجموعههای آموزش عالی را ندارند؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴غارتگری؛ از شاهدوستی دیروز تا غربزدگی امروز🔴
⚫️فروردین 1342 فیضیه به دست مأموران وحشی #پهلوی به خاک و خون کشیده شد و حتی مجروحان هم از این بیرحمی بینصیب نماندند و از بیمارستانها اخراج شدند. شاه گمان میکرد نقش امام با همین حمله پایان یافته و دیگر اثری از نهضت باقی نخواهد ماند. او در اینگونه افکار و خیالات سست و ارتجاعی غوطهور بود که ناگهان اعلامیه طوفانی امام صادر شد:
« شاهدوستی یعنی غارتگری، هتک اسلام، تجاوز به حقوق مسلمین و تجاوز به مراکز علم و دانش، شاهدوستی یعنی ضربهزدن به پیکر قرآن و اسلام، سوزاندن نشانههای اسلام و محو آثار اسلامیت، شاهدوستی یعنی تجاوز به احکام اسلام و تبدیل احکام قرآن، شاهدوستی یعنی کوبیدن روحانیت و اضمحلال آثار رسالت»(نهضت امام ج1 ص297-296)
امام که در آن زمان #مرجع_تقلید و زعیم دینی مردم بود وظیفه اسلامی خود را با صدور این اعلامیه انجام داد و مقابل شاه ایستاد. اما امروز...
در زمانه ما به برکت #قیام_امام دیگر پهلوی نیست اما آئین پهلوی هنوز زنده است و آئین و مسلک پهلوی چیزی نبود جز « #غربزدگی » و حوادث تلخ دانشگاه تهران نشان داد که متأسفانه هنوز غربزدگی زنده است و نشان داد:«غربزدگی یعنی غارتگری، هتک اسلام، تجاوز به حقوق مسلمین و تجاوز به مراکز علم و دانش»
پهلوی رفت امّا روح خبیث او در پیکر اندک افراد #لیبرالمسلک بیدار؛ و البته این آئین ارتجاعی پهلوی در حال احتضار است.
اکنون ملت مؤمن ایران منتظر اعلامیه طوفانی دیگر از حوزه علمیه قم است:«غربزدگی یعنی غارتگری، هتک اسلام...»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️مادر دوازده امام علیهم السلام
⚫️«این بزرگوار این امتیاز را دارد که از همه اموال خودش خارج شد و همه را صرف کرد در راه #ترویج_اسلام و تقویت پیغمبر. بعد هم دچار آن سختىها و آن مشکلات طاقتفرسا [شد] که یکىاش همین مسئلهى شِعب ابىطالب بود و آن سه سالى که آنجا بودند و آن سختىهایىکه این بزرگوار متحمّل شد و این ایمان را محکم نگه داشت...
حالا شما میگویید مادر یازده امام، [امّا] در واقع مادر دوازده امام؛ چون ایشان مادر امیرالمؤمنین هم هست. ایشان امیرالمؤمنین را در آغوش خودش، در دامان خودش، در زندگى خودش پرورش داده تا چند سالگى.»(رهبر معظم انقلاب اسلامی 1395/10/2)
🔳 بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی وفات أم المومنین حضرت خدیجه سلام الله علیها را تسلیت عرض می کند.
#حضرت_خدیجه
#أمالائمه
#أمالمؤمنین
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢وظایف فقیه؛ از رسالهنویسی تا اداره جهان بشریت
با نگاهی به صحنه امروز حوزه علمیه قم اقلیتی از حوزویان را میبینیم که سقف فعالیتهای فقیه را پرداختن به فقه فردی میدانند و بر خلاف سنّت مراجع عظام فعلی حفظهمالله و گذشتگان از علمای صالح سلف، با وجود آنکه مراجع مسلم در قید حیاتاند دست به #چاپ_رساله و پاسخ به استفتائات و تلاش برای تصدّی #پست_و_مقام مرجعیت میزنند.
ورای اهداف و آثار ناپسند این فعالیتها؛ آیا واقعا سقف انتظاراتی که اسلام از فقها دارد چاپ رساله و پاسخ به استفتاء است؟ اساسا #هویت_حقیقی_فقیه از دیدگاه اسلام چیست؟ پاسخ به این سؤال را از نامه مجاهد فقید؛آیتالله #ربانی_شیرازی رحمهالله میخوانیم. نامهای که چند ماه پس از طرح حکومت اسلامی توسط امام، برای حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی نوشته و دیدگاههای خود را درباره حکومت اسلامی و جایگاه فقیه در این حکومت بیان داشتند.همچنین این نامه تفاوت سطح فکری یاران امام با حوزویان غیرانقلابی مشخص میکند. بخشی از این نامه را مرور میکنیم:
📜«... #فقیه_کیست؟ آیا ولایت و حکومت جهانی اسلام برای همین فقهایی است که ذکر شده [است]؟ نه. فقیه در کتاب و سنت و در صدر اسلام به معنی امروزی نیست.
«تفقه فی الدین» صرف دانستن احکام و از لحاظ حقوقی نیست، تفقه در دین، فهم در دین به معنی وسیع کلمه است. دینی که میخواهد نه به کره زمین بلکه بر سایر کرات فرمانروایی کند، فهم این دین از لحاظ ایدئولوژی، اقتصادی، نظامی، سیاسی و بالجمله تمام شئونی که بر جامعه از حیث اخلاق، معارف، سیاست، روابط اجتماعی، اقتصاد و غیر حکومت میکند، فهم این شئون تفقه در دین است، عالم به این شئون فقیه است، العلماء ورثة الانبیاء الفقها خلفاء الرسول ...
اگر بخواهیم بگوییم فقیه [صرفا یک] حقوقدان [است]، آن هم این حقوقدانهایی که میشناسیم، زعامت اسلام را کوچک کردهایم، حکومت اسلامی را به صورت کدخدایی درآوردهایم، یک حقوقدان نمیتواند بر جامعه کوچکی چه برسد به جامعه بزرگی که یک جزئش کره ارض است ...حکومت کند، بلکه جهانبینی میتواند حکومت کند. رئیس جمهور آمریکا با اعوان، انصار و و متخصصین، نقشه کره زمین را بررسی میکند و امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن را تجزیه و تحلیل میکند. حاکم اسلامی باید جهانبینی داشته باشد و بتواند امور جهان را تجزیه، تحلیل و تدبیر نماید، پس اول شرط حاکم جهانبینی است و فقیهی حاکم است که جهانبین باشد.
فقیه علاوه بر جهانبینی شرط است جهانگیر باشد، چون مأمور به تشکیل #حکومت_اسلامی در زمین است و کلیه حکومتها را غاصب و باطل میداند و در قرآن و سنت اشارات زیادی به این شرط است « و زاده بسطة فی العلم و الجسم ».
فقیه باید به فنون جهانداری آشنا باشد و عدالت جزئی از این شرط است. پس ما حصل شرایط حاکم در همین سه شرط دور میزند:
1. جهانبینی
2. جهانگیری
3. جهانداری.»(نهضت امام خمینی ج2 ص755-747)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️مرجعیت جهانی امام؛ ستیزها و گریزها❇️
پس از درگذشت مرحوم آیتالله #حکیم در سال 1349 این هراس در دل رژیم پهلوی و نظام استکبار زنده شده که مقلدان آن مرحوم در بسیاری از کشورهای منطقه به امام خمینی (قدس سره) رو آورند. از این رو تمام تلاش خود را کرد که اولا از #مرجعیت_جهانی ایشان جلوگیری کند و ثانیا مراجع مورد نظر خود مثل #سیدکاظم_شریعتمداری یا افراد دیگری غیر از امام را به عنوان مرجع شیعیان معرفی کند. در کنار رژیم پهلوی، گروههای دیگر هم با اغراض مختلف به مقابله با مرجعیت جهانی امام (قدس سره) پرداختند، از سیدموسی صدر در جنوب لبنان تا حزبالدعوة عراق و حتی روزنامههای مزدور پهلوی در پاکستان. امّا مواجهه امام در برابر سیاست بینالمللی علیه مرجعیت جهانی او چه بود؟ سیره ایشان همان سیره پس از رحلت مرحوم آیتالله بروجردی بود: مرجعیتگریزی و پرهیز از دنیاطلبی و مقامخواهی.
🗞«خبرگزاری رویترز نیز به دنبال درگذشت آقای حیکم، بیدرنگ خبر دروغی را برای پیشگیری از مرجعیت جهانی امام، به سراسر جهان مخابره کرد و آن این بود که «آیتالله #سید_ابوالقاسم_خویی به عنوان مرجع شیعیان تعیین شدند.» تا از این راه شیعیانی را که در گوشه و کنار و در نقاط دوردست جهان زندگی میکنند، فریب داده، از تقلید امام بازدارند!
🎙«حزبالدعوة» که در آن روز حقد و کینه ویژهای نسبت به امام داشت نیز تمام نیروی خود را برای مرجعیت آقای خویی به کار انداخت و تبلیغات گستردهای به منظور معرفی او به عنوان «مرجع اعلم» انجام داد و عناصری از اعضا و هواداران حزب را برای تبلیغات به نفع آقای خویی به بسیاری از کشورهای اسلامی از قبیل پاکستان، افغانستان، هند و... گسیل داشت. در لبنان و کشورهای خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی و اسلامی نیز افراد «حزبالدعوة» در مبارزه با امام تا آنجا پیش رفتند که مقلدین او را مورد نکوهش و سرزنش قرار میدادند و تلاش میکردند که با برچسب ناچسب و نسبتهای ناروا به امام، مقلدین او را متزلزل کنند و به تقلید آقای خویی وادارند...
🔸آقای سیدموسی صدر نیز به دنبال درگذشت آقای حکیم، طی کنفرانسی در مجلس اعلای شیعیان در لبنان، آقای خویی را به عنوان مرجع رسمی شیعیان جهان معرفی کرد و از آقایان #شریعتمداری، سیدمحمدباقر صدر و خمینی به ترتیب به عنوان مراجع طراز دوم نام برد!
🔸#ارتجاع_نجف نیز با وجود کشمکشهای دیرینهای که بر سر گرفتن مسند، با یکدیگر داشتند، در برابر امام، موضع یگانهای گرفتند و آقای خویی را به عنوان اعلم معرفی کردند و تمام نیروی خود را برای ضربه زدن به امام و دور کردن مردم عراق از او به کار گرفتند. غافل از آنکه روح آراسته و بزرگ امام، کوچکترین توجهی به این #بازیهای_کودکانه ندارد و آنچه برای تنگنظران کوردل و از خدا بیخبر با ارزش است، به نظر امام بیارزش است.
◀️آنگاه که امام بر آن شد که برای آقای حکیم مجلس بزرگداشتی برپا کند، اولا صبر کرد که همه علمای طراز اول و طراز دوم نجف مجالس و مراسم یادبود برگزار کردند و تقریبا آخرین نفری بود که برای آن فقید مراسمی برگزار کرد و ثانیا دستور داد که برای اعلام مجلس مزبور از طرف او، اسم او را بدون هیچ القابی ببرند؛ و از این رو، وقتی بلندگوی صحن مطهر حضرت علی (علیهالسلام) در اعلام مجلس یادبود، از طرف امام، بدون هیچ القابی با عنوان «سیدخمینی» از او نام آورد! مورد اعتراض بسیاری از روحانیان و مردمی که در صحن مطهر بودند، قرار گرفت و وقتی دریافتند که امام شخصا دستور داده است که اینگونه از او نام ببرند، شگفتزده شدند.» (نهضت امام خمینی ج2 صص811-809)
پینوشت:
این سیره قطعی امام خمینی (قدس سره) حاوی دو نکته است:
1. تکتک حوزویان و طلاب موظف به دنیاگریزی و پرهیز از نزدیک شدن به مقامطلبی و دنیاپرستی هستند.
2. معدود #نوشریعتمداریها که احیانا به قصد دنیاپرستی تلاش میکنند با سایت و کانال مجازی به مرجعیت برسند بدانند، نظام مرجعیت تقلید در قاموس تشیع با این قبیل اقدامات به دست نخواهد آمد؛ که اگر قرار بود پروپاگاندا و تبلیغات رسانهای کسی را به مرجعیت قابل اعتنایی برساند، کسی مثل #سیدکاظم_شریعتمداری با پشتیبانی پهلوی باید به جایی میرسید.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔵جلوهای از مرجعیتگریزی امام خمینی (قدس سره)
« روز سهشنبه 12 خرداد 1349 [آیت الله العظمی] حاج سیدمحسن حکیم در یکی از بیمارستانهای بغداد چشم از جهان فروبست و جهان تشیع را عزادار ساخت.
نکتهای را که باید خاطرنشان کنم آنکه به دنبال بستری شدن او در بیمارستان بغداد، علما و روحانیان عالیمقام #نجف یکی پس از دیگری به بغداد رفته از او عیادت کردند، لیکن هرچه به امام پیشنهاد شد وو روی آن اصرار و پافشاری به عمل آمد که به بغداد برود و از او عیادت کند، نپذیرفت. به امام گفتند: مراجع نجف به بغداد رفته از آقای حکیم عیادت کردند، خوب است شما هم همچنین کنید. در پاسخ فرمود:
◀️« آقایان مراجع به عیادت ایشان رفته و میروند، به من طلبه چه ربطی دارد.»(نزدیک به این مضمون) البته امام از آقای حکیم در نجف پیش از انتقال او به بیمارستان بغداد عیادت کرده بود.
امام از هرگونه حرکتی که #شائبه_آیندهسازی برای خویشتن داشته باشد سخت گریزان بود و از این رو نمیخواست کاری را که علمای طراز اول نجف انجام دادهاند، تقلید کند و از این راه، خود را در ردیف آنان قرار دهد و این از روح خداجویی، سلوک عرفانی و #تهذیب_نفس امام ریشه میگیرد. چنانکه در شب سهشنبه 12 خرداد ماه 49 وقتی خبر درگذشت حکیم به نجف رسید، بنا به گفته آقای حاج شیخ عبدالعلی قرهی، امام آن شب را نخوابید و شب را به دعا و تفکر گذراند و صبحگاهان پس از ادای نماز، نامبرده را به حضور طلبید و فرمود: به دوستانم بگویید من راضی نیستم در این کشمکشهایی که در سطح حوزهها بروز خواهد کرد، وارد شوند و به نفع من بخواهند کاری انجام دهند. »(نهضت امام خمینی ج2 ص793)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️ویژه♨️
⭕️سپاه ستیزی و حمله به نهادهای حاکمیتی و امنیتی، در تازه ترین جلد از خاطرات منسوب به مرحوم هاشمی رفسنجانی
https://eitaa.com/bonyadtarikh/359
💢واکنش حساب رسمی بنیاد تاریخ پژوهی به سخنان نژادپرستانه عراقچی
https://eitaa.com/bonyadtarikh/358
⭕️ فرجام مذاکره با استکبار; از ترکمانچای تا برجام
https://eitaa.com/bonyadtarikh/355
💢سؤال رئیس بنیاد تاریخ پژوهی از حسن روحانی:
:«ماجرای کنار زدن شما از سرپرستی سیمای جمهوری اسلامی ایران از جانب حضرت امام (ره) به علت چه مسائلی بوده؛ گویا امام در آن ماجرا حتی از پذیرفتن شما برای توضیح نیز خودداری ورزیدهاند.»
https://eitaa.com/bonyadtarikh/351
♨️این مطالب و ده ها مطلب جذاب و سودمند دیگر در حساب رسمی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✅با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️میلاد حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام مبارک✳️
«امام حسن مجتبی کاری کرد که جریان اصیل اسلام - که از مکه شروع شده بود و به حکومت اسلامی و به زمان امیرالمؤمنین و زمان خود او رسیده بود - در مجرای دیگری، جریان پیدا بکند؛ منتها اگر نه به شکل حکومت - زیرا ممکن نبود - لااقل دوباره به شکل نهضت جریان پیدا کند. این، دورهی سوم اسلام است.»(مقام معظم رهبری 29فروردین 1369)
مادر شده ای اهل جهان مادر دنیا
از شوق ببین سبز شده ساغر دنیا
این شاه کرم کیست که از عرش گذشت و
آمد به زمین تا که شود سرور دنیا
میلاد پرسعادت حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام مبارک.
#امام_حسن
#رمضان
#امام_حسنی_ام
#امام_حسن_مجتبی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆14 گام تا امام🔆
چند روز آینده سالگرد رحلت جانگداز امام خمینی (قدس سره) است و با توجه به دستهای پنهان و آشکاری که سعی در #تحریف_خط_امام و مخدوش کردن چهره مقدس ایشان دارد لزوم بازخوانی ارکان شخصیتی و مکتبی ایشان بار دیگر زنده میشود.
◀️از همین رو بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی پرونده 14 گام تا امام را میگشاید تا قدمی هرچند کوچک به سمت شناخت هرچه بیشتر امام خمینی (قدس سره) و مکتب مترقی ایشان باشد.
✅با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️14 گام تا امام✳️
گام اول: تقوای فردی و سیاسی
🔵تقوا و #تهذیب_نفس یکی از ویژگیهای بارز و همیشگی امام خمینی (قدس سره) بود. تقوایی که وجه تمایز او با بسیاری از سیاستورزان بود و به فعالیت او قداست و نورانیت ویژهای بخشید.
🔆این ویژگی در تمام حالات امام جلوه داشت. گزیدهای از جلد اول نهضت امام خمینی که توسط حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، هنگام تبعید امام (قدس سره) به نجف نوشته شده است، کوتاهجلوهای است از آن تقوای دائمی و مستحکم:
« امام خمینی در سایه خودسازی و تهذیب نفس موفق شد که از بسیاری صفات و شیوههای ناموزون و رذایلی که دامنگیر بعضی از مقامات روحانی میباشد دور بماند و دامان والای خود را از آلودگیهای نامجویی، خودنمایی، جاهطلبی، ریاکاری و دیگر صفات رذیله، پاک و مبرا نگه دارد و به مشتهیات دنیا بیاعتنا باشد.
🔹از روز جوانی که به مقام اجتهاد رسید تا به امروز که بر کرسی قیادت و امامت نشسته است، در راه شناساندن خود و به دست آوردن مقام و مسند، کوچکترین گامی برنداشته است و وجوهات شرعیه و حقوق نیازمندان و رنجبران را صرف نامجویی، مسندیابی و #تبلیغات_شخصی نکرده است. اصولا از بساط ریاست و مقام و لوازم آن به گونهای تنفر و انزجار دارد و دوری میگزیند که انسان از مردار گندیده فرار میکند و در حقیقت این ریاست است که به دنبال امام خمینی رفته است؛ و اگر احساس خطر برای اسلام و جامعه اسلامی نبود، او هرگز به این وادی قدم نمیگذاشت و این مسند و مقام را به اهلش واگذار میکرد. چنانکه در دوران زندگی 60 ساله خویش چنین کرد و کوچکترین گامی در راه به دست آوردن مقام و مسند برنداشت. عکس و رساله خود را تا روزهای آغاز نهضت (که مردم چاپ و پخش کردند) اجازه چاپ و پخش نداد و تازه در آن شرایطی که فریاد مقلدین از نداشتن توضیح المسائل او به آسمان بلند شد، فقط چاپ آن را اجازه داد و از وجوهات شرعیه صرف چاپ آن نکرد و بودجه اولین چاپ توضیحالمسائل او، از طرف خود مردم جمعآوری و تأمین شد و تا روزی که در قم میزیست، حتی یک جلد رساله به طور رایگان در اختیار کسی نگذاشت و اصولا در منزل او رساله یافت نمیشد.
🔹امام خمینی به سحرخیزی، تهجد و راز و نیاز به درگاه خداوند بینیاز در نیمههای شب از جوانی اهتمام داشته و دارد و این برنامه را هرچند دیر خوابیده و خسته و ناراحت باشد ترک نمیکند و میتوان گفت که هیچگاه پیش از اذان صبح چشمان او در خواب نیست. اکنون در نجف اشرف نیز برنامه ویژه او در امر زیارت، عبادات و اعمال مستحبه هیچگاه ترک نمیشود. در این سالهایی که در نجف ا قامت دارد، در زمستان و تابستان، در شبهای بارانی و سرد و... مرتب سر ساعت 3 (3ساعت بعد از غروب) در حرم مطهر حضرت امام علی ابن ابیطالب (علیهالسلام) میباشد و جز در موارد استثنایی (هنگام بیماری یا برقراری حکومت نظامی) این برنامه را ترک نکرده است.»(نهضت امام خمینی ج1 ص41-40)
البته باید گفت که تقوا و خودسازی عمیق اسلامی دو بعد دارد: «تقوای فردی» و « #تقوای_اجتماعی »و همانطور که تقوای فردی به معنای رعایت احکام الهی و تحقق آیات و روایات شریف در زندگی فردی است؛ تقوای اجتماعی و سیاسی نیز به معنای تلاش برای تحقق آیات و احکام در عرصه جامعه و در سطح جهان است کما اینکه حرکت امام (قدس سره) محدود به مرزهای کشور نبود بلکه ایشان مطابق با آیات قرآن کریم و بر اساس تقوای دینی و سیاسی تحولی اساسی را در جهان اسلام پایهگذاری کردند:
◀️«هرچند که سابقه #بیداری_اسلامی به دو سده اخیر بازمیگردد، اما اگر این حرکت را در یک منحنی رسم کنیم، حرکت امام خمینی (ره) را در قالب انقلاب اسلامی ایران طی این دویست سال در قله این منحنی میتوان ترسیم نمود. با توجه به رهبری امام خمینی (ره) در رویارویی با قدرتها و به پیروزی رساندن یک انقلاب و راهبری موج بیداری اسلامی و مواجهه با مسائل آن به واقع باید عصر حاضر را عصر امام خمینی (ره) دانست که ویژگی مهم آن احیای اسلام و ارزشهای الهی و معنوی، بیداری اسلامی، شجاعت و اعتماد به نفس ملتها در برابر زورگوییهای مستبدان و مستکبران است. در واقع انقلاب اسلامی سرآغاز تحولات عمیق شد که نیروی محرکه لازم را برای حرکتهای انقلابی جدید تحت عنوان بیداری اسلامی بر سه پایه مهم ایجاد کرد:
1. بازگشت به اسلام ناب که در صدر اسلام توانست بر قدرتهای بزرگ آن زمان غلبه کند.
2. وحدت جهان اسلام که استعمار سالیان دراز تلاش کرد تا با تکیه بر اصولی چون تفرقه بینداز و حکومت کن میان فرقههای مختلف اسلامی فاصله بیشتری بیندازد.
3. استکبارستیزی و مقابله با کفر و الحاد و طاغوت.»(شاخصههای تمدن اسلامی و انطباق آن با مؤلفههای بیداری اسلامی، احمدرضا بهنیانفر، ص184، فصلنامه 15 خرداد، شماره 34، زمستان91)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️14 گام تا امام❇️
🔹گام دوم: شجاعت در راه رسیدن به آرمانها
یکی از صحنههای شورانگیز #شجاعت و بلندهمتی امام (قدس سره) مواجهه قاطع ایشان با شورای فرماندهی #حزب_بعث_عراق در زمان تبعیدشان به نجف و مدتی کوتاه پس از پیروزی کودتای این حزب بود. حزب بعثی که هیچ نسبتی با ملت عراق نداشت و با کودتای انگلیسی و جاسوسهاس اسرائیلی پا بر خون ملت عراق گذاشت؛ به ایرانیهای مقیم عراق ظلم عیانی کرد و به قدرت رسید و رعب و ترس خود را در دل آحاد مردم و خواص گذاشت.
◀️این جلوه شورانگیز شجاعت و صلابت روحانی امام (قدس سره) را از کتاب نهضت امام خمینی میخوانیم:
« رئیس سازمان امنیت نجف: ما از طرف #شورای_فرماندهی انقلاب عراق به منظور دادن گزارش خصوصی به حضور شما آمدهایم و ناچاریم که در جلسه سری با شما به گفتگو بنشینیم.
امام: آنچه را که میخواهید با من در میان گذارید پیرامون چه موضوعی است؟ بیان کنید، اگر احتیاج به جلسه خصوصی داشت با آن موافقت میکنم
- در اینجا هیچ چیز نمیتوانیم بگوییم. باید در #جلسه_سری مطالب را به عرض شما برسانیم. از شما تقاضای ملاقات خصوصی داریم.
- آیا در مورد اختلافات مرزی ایران و عراق میخواهید با من گفتگو کنید؟
- بلی در این رابطه است، لیکن مسائلی است که باید در جلسه سری مطالب به عرض شما برسد.
- من در این مورد هیچگونه دخالتی نمیکنم و نیازی به ملاقات خصوصی نیست.
- شما چگونه در این مورد دخالت نمیکنید؟ در صورتی که #رژیم_ایران به حق مسلم عراق تجاوز کرده است و هم اکنون مرتب به مرزبانان ما حمله میکند و سربازان ما را در مرز به خاک و خون میکشد؟ کمترین انتظار ما این از شما این است که طی بیانیهای از اعمال خلاف قانون دولت ایران استنکار کنید و ما را که با شما در دشمنی با رژیم ایران شریک و همراهیم یاری کنید!
امام خطاب به مترجم که در کنارش نشسته بود گفت: من کسی را میخواهم که #بدون_مجامله(تعارف) حرفهایم را برای اینها ترجمه کند.
مترجم: من آمادهام، بفرمایید.
امام: اولا اختلافات ما با دولت ایران یک #اختلاف_اساسی و عقیدتی است و برطرفشدنی نیست.. اما اختلافی که اکنون بین دولتهای عراق و ایران بروز کرده، موسمی و زودگذر است. شما و دولت ایران امروز به هم بد میگویید و یکدیگر را طعن و لعن میکنید و فردا در کنار هم قرار میگیرید؛ اما ما نمیتوانیم هیچوقت با آنها کنار بیاییم و با ظلم تفاهم کنیم و ثانیا شما چه نکردید که ایران کرده است؟ دولت ایران مردم را با شدیدترین نحوی سرکوب میکند شما نیز همین رفتار جائرانه را در این چند روز با ایرانیها کردید و با روش وحشیانهای آنان را از عراق بیرون ریختید، حتی به علما توهین کردید، به بزرگان جسارت کردید. طبق خبری که به من رسیده مأمورین شما در کاظمین زوار ایرانی را حتی از داخل حمام بیرون کشیده و به طرز زشت و زنندهای در ماشینها ریخته، به سر مرز بردهاند.
- دروغ به عرض شما رساندهاند، ما نسبت به ایرانیها هیچگونه رفتار غیربرادرانهای نکردهایم.
- رسوایی قضیه تا آنجاست که حتی رادیوهای خارجی گزارش کردهاند. رادیو لندن خبر رفتار غیرانسانی دولت با ایرانیان و علمای ایران را پخش کرده است. آیا برای مقامات عراقی شرمآور نیست که رادیوهای بیگانه گزارش کنند که دولت عراق نسبت به ملت مسلمان ایران و علمای اعلام چنین اعمالی را مرتکب شده است؟
- رادیو لندن با جمهوری دموکراتیک و ملی عراق مخالف است و علیه آن تبلیغ میکند. ما میگوییم که هیچگونه سوء رفتاری با زائران کشور برادر ایران نشده است، شما حرف ما را نمیپذیرید ولی دروغپراکنی رادیوهای بیگانه را میپذیرید؟!
- منبع اطلاعاتیام رادیوهای خارجی نیست. بدرفتاری مأموران عراقی با ایرانیها را کسانی که در جریان بودهاند و دیدهاند، پیش من آمدند نقل کردند. بدرفتاری مأموران عراقی با ایرانیهای مقیم عراق و با زائران ایرانی را کسی نمیتواند منکر شود.
- آیا شما میدانید که دولت ایران با عراقیهای مقیم آن کشور چه بدرفتاریهایی میکند؟
- اگر آنها بد کردند شما بدتر کردید.»(نهضت امام ج2 صص560-558)
🔴سخن که به اینجا رسید مقامات بعثی که سخت خشمگین شده بودند بلند شدند و در حالی که میگفتند «مو لازم، مو لازم» یعنی لازم نیست بیانیهای در حمایت از رژیم بعث صادر شود، از منزل امام خمینی (قدس سره) بیرون رفتند.
#برخورد_کوبنده و توفنده امام با کودتاچیهای بعثی موجی از شادی و شعف همراه با شگفتی و حیرت در حوزه علمیه نجف برانگیخت و روح همت و حماسه را به آن حوزه بازگرداند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸عکسنوشته: چهارده گام تا امام/ گام دوم: شجاعت در راه رسیدن به آرمانها
🔗پیوند مطلب: https://eitaa.com/bonyadtarikh/376
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔵14 گام تا امام🔵
❇️گام سوم: پایبندی به استقلال همه جانبه❇️
استقلالطلبی یکی از شاخصههای دائمی و همیشگی امام خمینی (قدس سره) بود. ایشان این ویژگی و به طور کلی بینش عمیق خود را سالها پیش از آغاز #نهضت داشت و دیگران را بدان فرامیخواند.
با نگاهی به کتاب #کشف_اسرار امام خمینی، که در فروردین ۱۳۲۳ (حدود دو سال پس از کودتای شهریور ۱۳۲۰ ) در پاسخ به یکی از دگراندیشان درباری با سوابق حوزوی نگارش یافته به خوبی میتوان بینش گسترده و جهشبار و سطح والای اندیشه او را شناخت و پایه برخورداری او از تعالیم سازنده و فروزنده قرآن را دریافت...
امام خمینی (قدس سره) در این کتاب، که در واقع #دفاع_از_مکتب اسلام در برابر کتابی گمراه کنند بود، با استدلالات متقن غبار شبهات از چهره اسلام زدودند و «در پایان کتاب مزبور روی سه آیه از قرآن کریم انگشت گذاشته و عموم تودهها را به عمل به آن فراخوانده است که دو آیه (از سوره مبارکه نساء/1139-138 و مائده/59)، مربوط به بر حذر داشتن مردم از همکاری و #ارتباط_با_کفار و یهود و نصارا و گزینش رهبری آنان میباشد و آیه دیگر(از سوره مبارکه انفال/60) مربوط به واداشتن تودههای مسلمان به آموزش نظامی، تهیه تجهیزات جنگی و مسلح شدن است...
آنگاه (پس از آوردن آیات ذکر شده) چنین آوردهاند:
هممیهنان عزیز!
خوانندگان گرامی!
برادران ایمانی!
جوانان ایراندوست!
ایرانیان عظمتخواه!
مسلمانان عزتطلب!
دینداران #استقلالخواه!
این این فرمانهای آسمانی است، این دستورات خدایی است، این پیامهای غیبی است که خدای جهان برای #حفظ_استقلال کشور اسلامی و بنای سرافرازی به شما ملت قرآن و پیروان خود فرو فرستاده؛ آنها را بخوانید و تکرار کنید و در پیرامون آن دقت نمایید و آنها را به کار ببندید تا استقلال و #عظمت شما برگردد و پیروزی و #سرافرازی را دوباره در آغوش گیرید، وگرنه راه نیستی و زندگانی سراسر ذلت و خواری را خوهید پیمود و طعمه جهانخواران خواهید شد.»(نهضت امام خمینی ج1 ص99-98)
اکنون؛ پس از گذشت بیش از هفتاد سال از این کلمات مشاهده کردیم کسانی که راه عزت و عظمت را در مذاکره و ارتباطگیری با بیگانگان میدانستند چگونه به راهی سراسر ذلت و خواری گرفتار شدند به گونهای که هیچکدام از انتظاراتشان از طرف مقابل برآورده نشد و در پیشگاه ملت نیز پاسخی منطقی ندارند.
◀️اکنون پس از گذشت بیش از هفتاد سال از این کلمات، #ناکارآمدی_تفکرهای_التقاطی و صدق گفتار امام بار دیگر آشکار شده است.
🔽پینوشت:
مذاکرهطلبی و #وابستگی_مزمن در برخی مسؤولین #دولت_اعتدال ریشه در جنس تفکر آنان دارد. به طور مثال محمود سریع القلم، یکی از تأثیرگذارترین مشاوران رئیس جمهور، در کتاب ایران و جهانی شدن صراحتا استقلال ملی را منکر شده است. گفتنی است این کتاب با مقدمه حسن روحانی در سال 1392 چاپ شد و به نوعی #مانیفست_دولت_اعتدال محسوب میشود و مقام معظم رهبری در موارد متعدد بدون ذکر نام به تخطئه این سخن نادرست پرداخته اند. ایشان در سخنانی فرمودند:
«استقلال، مرزی است برای کشور؛ این کسانی که سعی میکنند اهمیت استقلال یک ملت را - بهعنوان جهانی شدن و حل شدن و منطبق شدن با جامعهی جهانی - از بین ببرند و کمرنگ کنند، مقاله مینویسند، حرف میزنند، اینها هیچ خدمتی نمیکنند به این کشور.» (۱۳۹۲/۱۲/۱۵)
و همچنین:
«اگر یک کسی است که روح استقلال ملّی را نشانه میرود ـ الان هستند کسانی که صحبت استقلال که میشود، استقلال را مسخره میکنند، میگویند این عقبافتادگی است، استقلال چیست ـ و میخواهد وابستگی را تئوریزه کند، استقلال را مسخره کند، دلهای جوانان را برای مستقل زیستن متزلزل کند، نمیشود در مقابل او بیتفاوت ماند؛ باید در مقابل او عکسالعمل نشان داد.» (۱۳۹۳/۰۱/۰۱)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸عکسنوشته: چهارده گام تا امام/ گام سوم: پایبندی به استقلال همه جانبه
🔗پیوند مطلب: https://eitaa.com/bonyadtarikh/379
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆14 گام تا امام🔆
✳️گام چهارم: استکبارستیزی✳️
یکی از شاخصههای ثابت و همیشگی امام خمینی (قدس سره) #مبارزه_با_استکبار و استعمار زمان بود. دشمنان راه امام تلاش میکنند این ویژگی و شاخصه را عنصری مزاحم جلوه دهند و اینگونه عنوان میکنند که استکبارستیزی در عصر حاضر موجب انزوای کشور و ملت میشود. امّا تحقیقات علمی و میدانی نشان میدهد که این عنصر نه تنها باعث انزوای کشور نشده بلکه شجاعت ایشان در مبارزه با استکبار #مؤلفه_قدرت امام و امت در چشم #اندیشمندان_حقطلب جهان است. در ادامه گوشهای از نظرات اندیشمندان جهان در مورد امام (قدس سره) و این ویژگی بارز ایشان میخوانیم:
🔹« 1. رحلت امام همانند حیات او در دنیا #انقلابی_بینظیر بود. انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی برای تمام مسلمانهای دنیا و بیتردید برای انقلابیون دنیا، یک #الگو است. امام بدون تکیه به هیچ قدرتی توانست انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برساند و افکار همه مستکبران و کافران را زیر و رو کند. زندگی و مرگ امام یک انقلاب بود... (اسماعیل اوچ ما از دانشمندان ترکیه)
🔸2. غم از دست دادن امام نه تنها برای مردم ایران، غمی جانسوز بود، بلکه برای همه مسلمانان جهان یک ضایعه بزرگ محسوب میشود... امام یکی از #سربازان_واقعی_اسلام بود که با طاغوت، استعمار و استثمار مبارزه کرد و سرانجام پیروز شد...
زندگی ساده امام، بایستی سرمشق تمام مسلمین جهان باشد... (نیمان مایشان-معاون انجمن اسلامی چین)
🔹3. امام خمینی مثل دریای بیکران پرسکون و آرام بود. امام خمینی آمریکا را از ایران اسلامی بیرون راند و ایران را از یوغ استعمار بیرون کشید... امروز اثر این حرکت را ما در آفریقا میبینیم که چگونه یک پزشک مسیحی به یکی از علمای الازهر میگوید ما اسلامی را که در دست اعراب و ایران و شاهان اسیر است نمیخواهیم، ما اسلام خمینی را میخواهیم که در مقابل ظلم میایستد و از مظلوم حمایت میکند. (مولانا سیدصادق علیشاه-از دانشمندان پاکستان)
🔸4. امام خمینی با برپایی حکومت اسلامی و ارائه تئوری #ولایتفقیه که از ویژگیهای ضدغربی و ضداستعماری بالایی نیز برخوردار بود، در برابر سه جریان عمده حاکم یعنی مادیگرایی غربی، نظامهای لائیزم حاکم بر برخی کشورهای اسلامی مانند ایران دوران شاه و ترکیه که تحت نفوذ سیاسی و فرهنگی گسترده غرب نیز قرار داشتند و همچنین جریان افراطی و التقاطی وهابیت که موجب تشدید شکاف و اختلاف در میان جوامع اسلامی گردیده بود، قیام کرد و کوشید #اسلام_واقعی را وارد عرصههای زندگی کند. (دکتر عمران معاولین-استاد فلسفه و ادبیات دانشگاه کاست سات-تایلند) »(فصلنامه تخصصی 15 خرداد صص10-8، شماره 3)
◀️البته باید گفت که این ویژگی امام خمینی (قدس سره)، یک ویژگی شخصی و دارای تاریخ انقضا نبوده و نیست بلکه راهی غیرقابل تغییر برای ما ملت ایران است:
« «من بارها گفتهام...[تا] قطع تمام وابستگیها به تمام ابرقدرت های شرق و غرب، #مبارزات_آشتی_ناپذیرانه ملت ما علیه مستکبرین ادامه دارد. (صحیفه امام، ج12، ص147- 1358/11/22) »
و ایشان با امیدواری و بینشی عمیق این قرن را قرن پیروزی مستضعفین بر مستکبرین نامیدهاند:
««هان ای مسلمانان جهان، و مستضعفان تحت سلطه ستمگران، بپاخیزید و دست اتحاد به هم دهید و از اسلام و مقدرات خود دفاع کنید و از هیاهوی قدرتمندان نهراسید که این قرن به خواست خداوند قادر، #قرن_غلبه مستضعفان بر مستکبران و حق بر باطل است.» (همان، ج15، ص171- 1360/6/15) »
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸عکسنوشته: چهارده گام تا امام/ گام چهارم: استکبارستیزی
🔗پیوند مطلب: https://eitaa.com/bonyadtarikh/381
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻14 گام تا امام🔻
🔹گام پنجم: نفی اشرافیگری؛ حمایت از مستضعفین🔹
🔸«حضرت امام در نهضت و انقلاب شان همیشه اتکایشان بر #ملت_مستضعف و تودههای محروم بوده است و درواقع این درسی بود که امام راحل از مکتب اسلام و قرآن گرفته بود. اسلام بردگی را از چهره مستضعفان در مقابل #زرمداران_قریش زدود و لذا مکتب امام هم برگرفته از اسلام و قرآن بوده است.
🔹اینکه امام (ره) می فرمودند" من یک مویِ #کوخ_نشینان را به کاخ نشینان ترجیح می دهم" برگرفته از قرآن بود. در جایی دیگر هم امام میفرمود کسانی می توانند تا آخر با ما باشند که درد فقر و نداری و گرسنگی را کشیده باشند. در عمل هم به ما ثابت شده است که کسانی توانستند تا آخر خط امام را پاس بدارند و حافظ آرمانهای امام راحل باشند که از سرمایه داری، #رفاه_طلبی و اشرافی گری دوری گزیدند.
کسانی توانستند تا آخر خط امام را پاس بدارند و حافظ آرمانهای امام راحل باشند که از سرمایه داری، رفاه طلبی و اشرافی گری دوری گزینند.
بزرگترین خطری که اشرافی گری و زرپرستی برای یک ملت درپی دارد خطرِ وابستگی است. و نتیجه این اشرافی گری آن می شود ملتی که با دادن جان وجوان و خون خود استقلال را به دست آورده، دشمن از در رانده شده از پنجره برگردد. لذا مردم عزیز ما باید هوشیار باشند و توجه داشته باشند که تفکر اشرافی گری هم بر خلاف موازین اسلام و قرآن است و هم برخلاف آرمانهای امام است؛ حتی کسانی که فارق از اعتقاد به اسلام میخواهند سربلند و باعزت و بدون وابستگی و تعرض دشمن زندگی کنند باید سعی کنند از اشرافی گری و رفاه طلبی دوری کنند.
نفرت امام از زرمداران و سرمایه داران باعث شده بود که ایشان تا روزی که چشم از جان برستند هرگز حاضر نشدند با سرمایه داران و کسانی که اهل آلاف و ثروت اندوزی بودند نشست و برخاست داشته باشند وبه آنها کمکی کنند.
🔸حتی امام به مسئولین تذکر می دادند تا سرمایه داران و مال اندوزان را در کارهای اجرایی ممکلت شریک نکنند و با آنها ارتباط نداشته نباشند. امام روی این موارد بسیار حساس بودند.
آنچه باعث شده بود امام راحل به قشر مستضعف و محروم توجه ویژه ای داشته باشند علاوه بر اینکه دستور قرآن و اسلام بوده، برگرفته از اقتضای انسانیت انسان است.
🔹امام وقتی مطلع می شد انسانی مشکلی در زندگی دارد به شدت رنج می کشید. امام راحل مصداق واقعی " بنی آدم اعضای یکدیگرند " است. امام با تکیه برانسانیت تکامل یافته خود نمی توانست نسبت به محرومین بی تفاوت باشد. لذا امام از همان روز اولی که انقلاب به پیروزی رسید به سازندگی روی آورد. اولین اقدام امام بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بحث سازندگی این بود که شماره حساب 100 را برای مسکن محرومین راه اندازی کرد. امام فعالیت های سازندگی زیادی را برای اینکه توده های محروم جامعه را به حقوق حقه شان برساند و از محرومیت نجات دهد، به سرانجام رساند. » (مصاحبه تسنیم 16بهمن1395: https://b2n.ir/72863 )
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸عکسنوشته: چهارده گام تا امام/ گام پنجم: نفی اشرافیگری؛ حمایت از مستضعفین
🔗پیوند مطلب: https://eitaa.com/bonyadtarikh/383
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔵14 گام تا امام🔵
⬅️گام ششم: حمایت از پیشرفت اقتصادی و مادی➡️
با توجه به نوع تبلیغات انجام گرفته در خصوص اهداف و آرمانهای امام خمینی (قدس سره) ممکن است این نکته به ذهن برسد که نهضت ایشان محدود به آرمانها و ارزشهای معنوی بود و به #پیشرفتهای_اقتصادی و مادی نظری نداشت. امّا با مطالعه دقیق کنشها و بیانات ایشان در طول نهضت این فرضیه باطل میشود. نامه به نخستوزیر وقت؛ امیرعباس #هویدا در خصوص وضع نابسامان اقتصادی کشور :
«... موجب کمال تأسف است که نغمه ناموزون #اصلاحات شماها تقریبا از حدود تبلیغات رادیو و روزنامههای غیر آزاد و بعضی نوشتههای مشحون به گزافه تجاوز ننموده است و هر روز بر فقر و بیچارگی ملت افزوده میشود و ورشکستگی بازار و بازرگانان محترم روزافزون است. نتیجه این همه هیاهو و تبلیغات سرتا پا گزاف، #بازار_سیاه برای اجانب است و ملت را به حال فقر و عقبافتادگی به اسم ملت مترقی نگهداشتن است...
جشنهای غیرملی که به نفع شخصی در هر سال چندین مرتبه تشکیل میشود و در هر مرتبه مصیبتهای جانگداز برای اسلام و مسلمین و ملت فقیر پابرهنه ایران به بار میآورد، یکی از آنهاست. با سرنیزه پلیس از مردم بیچاره بیپناه، خرجهای گزاف آنها گرفته میشود. یکی از جشنها که من نمیتوانم اسمی روی آن بگذارم جز هوس و شهوت و بازی با احساسات ملت، گفته میشود چهارهزار میلیون ریال خرج شده است که نصف آن از خزانه ملت و نصف دیگر بیواسطه از بازار و غیره و با زور و ارعاب اخاذی شده... شماها در کاخهای مجللی که هر چند سال تغییر مکان میدهید و با میلیونها تومان خرجهای گزاف که تصورش برای ملت ممکن نیست، نشستهاید و مخارج آن را از کیسه این ملت بدبخت اخاذی نمودهاید و ناظر فقر و گرسنگی ملت و ورشکستگی بازار و بیکاری جوانان فارغالتحصیل هستید، ناظر اختلال وضع فلاحت و زراعت، اختلال وضع بازار و تسلط اسرائیل بر شؤون اقتصادی کشور، بلکه به طوری که گزارش دادهاند دخالت اسرائیل در فرهنگ میباشید؛ ناظر فقدان ضروریات اولیه زندگی در غالب دهات نزدیک، چه رسد به دهکدههای دور افتاده، از قبیل آب آشامیدنی سالم، حمام، وسایل بهداشت هستید...چطور وجدان خود را راضی میکنید برای حکومت زودگذر اینقدر چاپلوسی از اجانب کرده، ذخایر ملت را به رایگان یا به مقداری ناچیز تسلیم آنها نموده و ظلم و ستم به زیردستان یعنی ملت بدبخت میکنید؟»(نهضت امام خمینی ج2 ص313-312)
با پیروزی انقلاب اسلامی و با وجود تحریمهای سنگین علیه ملت ایران، کشور ما پیشرفتهای چشمگیری در زمینه صنعت، تکنولوژی، علوم روز، بهداشت و البته اقتصاد داشته است که در گذشته به آن اشاره شد. البته در طول چهل سال و به ویژه در چند سال اخیر متأسفانه #تدبیر امور اقتصادی کشور به دست بعضی کسانی افتاده که دوباره #نغمه_ناموزون_اصلاحات_آمریکایی سر دادند و اقتصاد کشور را با #برجام به امضای بیگانگان گره زدند و با کمکاری و سستی موجب #ورشکستگی_بازار و بازرگانان محترم شدند. کسانی که با روحیه #خودباختگی و به اسم ایجاد #مناطق_آزاد برای اجانب بازار سیاه درست کردند و بومیهای منطقه را به فقر و فلاکت انداختند. کسانی که گمان میکنند با سکنیگزینی در کاخهای چند ده میلیاردی میتوانند بر جمهور ملت ایران ریاست کنند و چرخ اقتصاد را بچرخانند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار خود با مسؤولین نظام در خصوص اینکه مسؤول جمهوری اسلامی از نظر رفتار اقتصادی و نحوه سیاستورزی تفاوت چندانی با کارگزاران رژیم سابق نداشته باشد اینچنین هشدار دادهاند:
« وَ سَکَنتُم فی مَساکِنِ الَّذینَ ظَلَموِا؛(ابراهیم/45) خب، اینکه ما در همان ساختمانی که آن طاغوت حکمرانی میکرد حکمرانی کنیم، مثل او هم عمل بکنیم که نشد، [در این صورت] ما با او فرقی نداریم. روشمان بایستی با روش بندگان شیطان و اَتباع شیطان متفاوت باشد. »(98/2/24 دیدار با کارگزاران نظام)
البته باید گفت که ملت ایران کاخنشینان و غربزدگان را شناختهاند و میدانند که این تبار و طایفه هیچ نسبتی با انقلاب و ملت ندارند و تنها دنبالههای فکری غربزدگان سابقاند که موجبات گرفتاریهای شدید اقتصادی شده و به زودی به دست مردم غیور ایران از صحنه سیاسی کشور کنار گذاشته خواهند شد و کشورمان سبکبارتر از گذشته به پیشرفتهای مادی و معنوی بیشتری خواهد رسید.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸عکسنوشته: چهارده گام تا امام/ گام ششم: حمایت از پیشرفتهای اقتصادی و مادی
🔗پیوند مطلب: https://eitaa.com/bonyadtarikh/385
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
«اگر امیرالمؤمنین میخواست عدالت را رعایت نکند، ملاحظهکاری بکند، شأن و مقام و شخصیت خودش را بر مصالح دنیای اسلام ترجیح بدهد، موفقترین و قدرتمندترینِ خلفا میشد و هیچ معارضی هم پیدا نمیکرد. اما امیرالمؤمنین شاخص حق و باطل است... به این خاطر است که امیرالمؤمنین لبّ وظیفه، بدون ذرهای دخالت دادن منیت و احساسات شخصی و منافع شخصی و خود، در آن راهی که انتخاب کرده، حرکت کرده است. یک چنین شخصیتی است امیرالمؤمنین. لذا علی علیهالسلام واقعا میزان الحق است.»(مقام معظم رهبری، 1368/2/8)
#امیرالمؤمنین
#امام_علی
#شهادت_امام_علی_تسلیت
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️14 گام تا امام❇️
💢گام هفتم: بیاعتمادی به وعده طاغوت و اعتماد به صدق وعده الهی💢
سیاستورزان در ساحت اندیشه و تصمیم همواره در یک دو راهی قرار دارند: اعتماد به #طاغوتها و بیگانگان یا اعتماد به صدق #وعده_الهی و مردان خدا راهی جز راه او و اعتماد تام به قول خداوند متعال نمیشناسند و در مقابل منافقین و #خودباختگان وعده پوچ طاغوت را پذیرفته و کلام الهی را کنار میزنند.
یکی از صحنههای تاریخی این دو راهی؛ قضیه #مکفارلین بود که در آن مذبذبین و منافقین که آمریکا آنها را میانهرو میخواند و امید خود میدانست؛ وعده باطل آمریکا را حق پنداشتند و در مقابل؛ امام (قدس سره) که از صمیم قلب به وعده الهی ایمان داشت دست رد به سینه آمریکا و اذناب داخلی او زد. شمهای از ماجرای مکفارلین؛ به روایت تاریخنگار انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام سیدحمید روحانی:
◀️« اصولاً لیبرالیستها و گروههای سیاسی مانند #جبهه_ملی و #نهضت_آزادی از اندیشه ضدآمریکایی و سازشناپذیری امام رنج میبردند و هنوز هم رنج میبرند، چون آنها بر این باورند که ما باید به هر نحوی با آمریکا #مذاکره کنیم. یادم هست که زمانی که مهندس #بازرگان و ابراهیم #یزدی از سفر الجزایر بازگشتند در آنجا با #برژینسکی ملاقات کرده بودند و امام نسبت به این مسئله اعتراض کردند، حرف مهندس بازرگان این بود که ما بدون آمریکا نمیتوانیم زندگی کنیم و ما باید با آنها تعامل داشته باشیم، متأسفانه این فکر هنوز هم موجود است.
در قضیه مکفارلین آنها چون اعتقاد داشتند که ما باید با آمریکا ارتباط داشته باشیم، سعی کردند که امام را دور بزنند؛ بنابراین آقای روحانی را فرستادند و آنجا ملاقات کردند و زمینهای فراهم کردند که مکفارلین به تهران بیاید، لذا فکر میکردند که امام در مقابل عمل انجامشده قرار خواهد گرفت و تسلیم میشود و کوتاه میآید.
اما امام، آن مرد خدا همه اعمال، رفتار و گفتارش برمدار خداشناسی بود در قضیه مکفارلین نیز دست رد بر سینه نامحرمان زد،[ و وقتی خبردار شد که مک فارلین به ایران آمده، اجازه نداد کسی با وی ملاقات کند و دستور داد ماجرا را برای #مردم بازگو کنند. ] اما این جریان ناامید نشدند و باز هم به دنبال رابطه با آمریکا رفتند. و موضوع حذف شعار مرگ بر آمریکا نیز در راستای همین تفکر و جریان بود و فتنه ۸۸ ریشهای از همانجا بود، یعنی همان قضیه رابطه با آمریکا و مکفارلین بود که در سال ۸۸ این مسئله اوج گرفت. الآن نیز مسئله #برجام۲ بر مبنای همین تفکر شروعشده است.»( https://b2n.ir/69876)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸عکسنوشته: چهارده گام تا امام/ گام هفتم: بیاعتمادی به طاغوت، اعتماد به وعده الهی
🔗پیوند مطلب: https://eitaa.com/bonyadtarikh/388
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆14 گام تا امام🔆
🔹گام هشتم: اعتقاد به اراده و نیروی مردم/بخش اول🔹
یکی از اصول سیاستورزی همیشگی امام خمینی (قدس سره)؛ اعتقاد ایشان به #اراده_مردمی بود. اعتقادی که وجه تمایز ایشان با بسیاری از شخصیتهای سیاسی و حتی حوزوی بود.
در ادامه به گفت و گوی کوتاه امام خمینی (قدس سره) با مرحوم #آیتالله_حکیم که در آن زمان از زعمای #حوزه_علمیه_نجف بودند میپردازیم.
در این دیدار « امام فرصت را غنیمت شمرد و رسالت تاریخی خود را چنین آغاز کرد:
خوب است برای تغییر آب و هوا به ایران بروید و اوضاع آنجا را از نزدیک ببینید و مشاهده کنید که بر این ملت مسلمان چه میگذرد. در زمان #مرحوم_بروجردی عدم اقدام ایشان را علیه دولت جابره، حمل بر صحت میکردم و میگفتم مطالب را به ایشان نمیرسانند. نسبت به جنابعالی هم اینطور معتقدم که فجایع حکومت ایران را به سمع شما نمیرسانند و الا شما هم ساکت نمیماندید. در تهران به عنوان 25 سال سلطنت پهلوی جشن گرفتند و به زور چهارصد هزار دلار از این مردم فقیر برای مصارف جشن گرفتند، 800 دختر و 800 پسر به عنوان دعا در محلی به جان هم انداختند. به عنوان دعا چه کردهاند از گفتنش خجلم.
آقای حکیم: شما که اینجا هستید به من لطفی ندارد به ایران بروم، وانگهی چه میشود کرد، چه اثری دارد.
امام: قطعا اثر دارد، ما با همین #قیام تصمیمات خطرناک دولت را متوقف کردیم، چطور اثر ندارد اگر علما اتحاد داشته باشند قطعا مؤثر است.
آقای حکیم: اگر احتمال عقلایی نیز داشته باشد و از طریق عقلایی اقدام شود، خوب است.
امام: قطعا تأثیر دارد، چنانچه اثر هم دیدیم و منظور ما از اقدام، #اقدام_عاقلانه است. مقصود اقدام علما و عقلای ملت است.
آقای حکیم: اقدام حاد کنیم مردم از ما تبعیت نمیکنند، مردم دروغ میگویند، آنها پی شهوتند، برای دین سینه چاک نمیکنند.
امام: چطور مردم دروغ میگویند؟! این مردم که جان دادند، زجر دیدند، حبس کشیدند، تبعید شدند، اموالشان به غارت رفت، چطور مردم بقال و عطار سر محل که سینه جلو گلوله دارند دروغ میگویند؟!
آقای حکیم: تبعیت نمیکنند، مرید شهوات و اغراض مادیه هستند!
امام: عرض کردم که مردم در 15 خرداد جوانمردی و صداقت خود را نشان دادند.
آقای حکیم: اگر قیام کنیم و خونی از بینی کسی بریزد و سر و صدایی بشود، مردم به ما ناسزا میگویند و سر و صدا راه میاندازند.
امام: ما که قیام کردیم از احدی به جز مزید احترام و سلام و دستبوسی ندیدیم و هر که کوتاهی کرد، حرف سرد شنید و مورد بیارادتی مردم واقع شد. در تبعید ترکیه به یکی از دهات ترکیه که اسمش یادم نیست رفتم، اهالی آن ده گفتند: وقتی آتاتورک مشغول عملیات ضد دینی خود شد علمای ترکیه جمع شدند و به اتفاق، مشغول فعالیت علیه تصمیمات آتاتورک شدند. آتاتورک ده را محاصره و چهل نفر از علمای ترکیه را به قتل رسانید. من شرمنده شدم، پیش خود فکر کردم که آنها سنی میباشند، وقتی خطر را به دین اسلام نزدیک میبینند، چهل نفر کشته میدهند، ولی علمای شیعه در این خطر عظیمی که بر دیانتمان وارد آمده خون از دماغمان نیامد (نه از دماغ من و نه شما و نه دیگری). واقعا جای خجالت است.»
ادامه این خاطره در یادداشت بعد:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/392
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.