مقاله1.pdf
4.27M
💢بخش اول نقد الف لام خمینی نوشته حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی💢
◀️شبکه یک صدا و سیما بخش خبر 21؛ اخیرا به تبلیغ اثر تحریفآمیز الف لام خمینی نوشته هدایتالله بهبودی پرداخته است. کتابی که با شیوهای پیچیده شخصیت امام را زیر سؤال برده است.
حفظ حرمت و حیثیت امام #سرمایه_ملی است. با اعتراض خود به صدا و سیما از این سرمایه بیبدیل ملی دفاع میکنیم:
📞شماره تماس بخش انتقادات و پیشنهادات صدا و سیما :
162 در تهران
021-2781 در سایر شهرهای ایران
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مقاله2.pdf
769.2K
💢بخش دوم نقد الف لام خمینی نوشته حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی💢
◀️علت تمجید اغراقآمیز از کتاب تحریفآمیز و غیرعلمی «الف لام خمینی» چیست؟ کدام #گروه_خاص در وزارت فرهنگ و ارشاد حامی این کتاب و هدایتالله بهبودی هستند؟ علت حمایتهای رسمی صدا و سیما (و اخیرا خبر 21 شبکه یک) از این کتاب، که حتی در خصوص مجوز آن نیز تردید وجود دارد، چیست؟ هدایتالله بهبودی از چه پشتوانه قدرتی برخوردار است که پاسخگوی محافل علمی منتقد نیست؟
این سؤال و سؤالات بیپاسخ فراوانی پشت کتاب «الف لام خمینی» هست اما مهمتر از همه حفظ مکتب و راه امام قدس سره است که مورد اتفاق همه جریانهای انقلابی است اما صدا و سیما با غفلت به تبلیغ صریح کتاب الف لام خمینی پرداخت.
حفظ حرمت و حیثیت امام #سرمایه_ملی است. با اعتراض خود به صدا و سیما از این سرمایه بیبدیل ملی دفاع میکنیم:
📞شماره تماس بخش انتقادات و پیشنهادات صدا و سیما :
162 در تهران
021-2781 در سایر شهرهای ایران
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢تبلیغ دروغنامه الف لام خمینی در خبر 21💢
از کتاب تحریفگر الف لام خمینی فراوان گفتیم. از تحریفهای ظالمانه و نارواگوییهای فراوانی که هدایتالله بهبودی ناجوانمردانه به امامِ دلها روا داشته بود. امّا ظاهرا دستهای قدرتمندی پشت این کتاب تحریفگر هست و از صدا و سیما گرفته تا وزارت فرهنگ و ارشاد حامیان تحریف یا غافلان از تحریف مشغول کارند.
صدا و سیما نیز از این قافله عقب نماند و با پخش گزارشی به تبلیغ این اثر تحریفگر و غیرمستند پرداخت:
https://b2n.ir/28398 -دقیقه 48:28 خبر.
اما فارغ از کمکاریهای برخی مسؤولین و خیانتهای برخی دیگر؛ حفظ حرمت و حیثیت امام #سرمایه_ملی است. با اعتراض خود به صدا و سیما از این سرمایه بیبدیل ملی دفاع میکنیم:
📞شماره تماس بخش انتقادات و پیشنهادات صدا و سیما :
162 در تهران
021-2781 در سایر شهرهای ایران
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻خرداد خونین/3
💢حمامی از خون در شیراز
🔻پیوند عمیق مردم با روحانیت انقلابی ؛ در جریان قیام 15 خرداد
«✴️ علما و روحانیون شیراز پس از شنیدن خبر دستگیری امام و کشتار روز ۱۵ خرداد بی درنگ به گفتگو و رایزنی نشستند. در این نشست قرار شد به عنوان اعتراض به تجاوز گستاخانه شاه به #مقام_مرجعیت و سرکوب خونین مردم، روز #۱۶خرداد را در شیراز #عزای_عمومی اعلام کنند و اهالی را به اعتصاب،تعطیلی سراسری و گردهمایی اعتراض آمیز در مساجد فراخوانند؛ و از مردم بخواهند که در یکی از مساجد شیراز تا آزادی امام به بست بنشینند.
🔻شهید دستغیب در شامگاه ۱۶ خرداد در سخنرانی خود، بازداشت امام و کشتار مردم را محکوم کرد و مردم را به اعتصاب و اعتراض فراخواند.
✴️ درپی این سخنرانی و روشنگری های علما و روحانیون خشم و کین توده ها نسبت به رژیم شاه فزونی یافت.مردم با آشفتگی و پرخاشگری از مساجد بیرون آمدند و شیراز در ۱۶ خرداد در تب خشم و خروش مردم به مرز انفجار رسید و چهره خون رنگ، قهرآمیز و نا آرامی به خود گرفت.
✴️ در «کمیسیون امنیت ملی» که در #ساواک_شیراز تشکیل شد مقرر گردید که #شهید_عبدالحسین_دستغیب،#حاج_شیخ_بهاءالدین_محلاتی و تنی چند از دیگر مقامات روحانی را دستگیر کنند.این خبر به بیرون درز کرد و بر خشم و خروش مردم افزود.تظاهرکنندگان که پیش بینی می کردند که در شب۱۶ خرداد پلیس برای دستگیری نامبردگان دست به کار می شود، بر آن شدند که شب را در خیابان ها و گردخانه های برخی از علما به صبح برسانند..از این رو خیابان ها و کوچه ها و بالای بام خانه های برخی از مقامات روحانی از مردم پاکباخته و جان بر کف شیراز آکنده شد.
✴️ چند ساعتی از نیمه شب ۱۶ خرداد ۴۲ گذشته بود که کماندوهای گارد با راهبری فرماندهان انتظامی محل به خانه های محلاتی و دستغیب و به مردمی که در گرد خانه آنان به دفاع ایستاده بودند یورش بردند.با هجوم کماندوها فریاد یاحسین، یاحسین از هر سو بلند شد، صدای گوشخراش رگبار مسلسل های دستی دژخیمان که بی هدف به هر طرف شلیک می کردند، با فریاد استمداد مردم بی پناه در هم آمیخت و وحشت و نگرانی اهالی شهر را فزونی بخشید.
✴️ نیروهای#گارد_شاهنشاهی با قساوت و بی رحمی حمله می کردند،با سرنیزه، رگبار، قنداق، تفنگ و مشت ولگد مردم را می زدند، شکم می دریدند، فرق سر می شکافتند، دندان خرد می کردند، دست و پا می شکستند، بسیاری از افراد را که روی پشت و بام ها رفته بودند، به پایین افکندند که منجر به شکستن سر و دست، و مرگ عده ای شد. در حمله به خانه #شهید_دستغیب، زن و بچه های او را نیز مورد حمله قرار دادند و کتک زدند که بنابر آنچه در خاطره برخی از شاهدان عینی آن شب آمده است،« همسر آن شهید که حامله بودند، بچه سقط کردند».
🔺 به رغم این جنایت در بامداد۱۶ خرداد۴۲ مردم شیراز دلیرانه به صحنه آمدند و به تظاهرات دست زدند و شماری کفن بر تن کرده در میدانی که آن روز « فلکه شاهچراغ» خوانده می شد گرد آمده بودند و فریاد یاحسین یا حسین می کشیدند.
⭕️ پی نوشت:
مردم #شیراز با آنکه فرسنگها با کانون حادثه یعنی قم فاصله داشتند، ولی در دفاع از علمای شهرشان و همگام با سایر نقاط کشور در حمایت از امام خمینی و نهضت سنگ تمام گذاشتند و این نشان دهنده عمق تدین مردم این دیار است که البته هنوز هم در این شهر و در استان پهناور فارس محفوظ مانده است و مردم این دیار با #روحانیت_انقلابی ارتباط مستحکمی دارد. به طور مثال حضور باشکوه مردمی در تشییع پیکر مطهر #امام_جمعه_کازرون که نمونه عینی دیگری از پیوند ناگسستنی #مردم_و_روحانیت در عصر حاضر می باشد.
📔نهضت امام خمینی(ره) ، ج۱، ص۵۶۶»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢تحریف امام در ایام ارتحال امام💢
دیدن گزارش اخبار 21 در تبلیغ و ترویج کتاب الف لام خمینی مقداری تعجبانگیز بود. نه از این جهت که صدا و سیمای جمهوری اسلامی غفلت کرده؛ کتابی غیرعلمی و آکنده از تحریف را تبلیغ میکند بلکه از این جهت که گزارشی تکراری را برای ترویج این کتاب پخش کرده است، گویی صدا و سیما هم برای تبلیغ این اثر حرف تازهای ندارد.
در هر صورت چند روز گذشته نشستی انتقادی و صریح در شهر مقدس قم برگزار شد که در آن اساتید برجسته و متعهد بیپرده در خصوص تحریفگرانِ امام سخن گفتند. در همان جلسه نیز در کنار خبرگزاری صدا و سیما؛ #خبرنگاران_خبرگزاریهای_خاص بودند و از محتوای جلسه شدیدا ناراحت شدند و با قهر و غیظ از آن سخن گفتند اما طبیعی است که همان بزرگواران هم پاسخی منطقی برای انتقادات مطرح شده نداشتند.
آیا بین نشست تحریف ظالمانه، قهر و غیظ رسانههای خاص و بازپخش یک گزارش فرهنگی که شاید طرفدار چندانی هم نداشته باشد ارتباط منطقی وجود دارد؟ نمیدانیم اما هرچه هست فرماندهان مقابله با تحریف امام، از صدا و سیما تا نهادهای دیگر در خواب غفلتاند و بنا بر حکم فرمانده کل قوا در این شرایط باید آتش به اختیار بود چراکه حفظ حرمت و حیثیت امام #سرمایه_ملی است و ما با اعتراض خود به صدا و سیما از این سرمایه بیبدیل ملی دفاع میکنیم:
📞شماره تماس بخش انتقادات و پیشنهادات صدا و سیما :
162 در تهران
021-2781 در سایر شهرهای ایران
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴خرداد خونین/4
🗞مطبوعات و خبرگزاری های خارجی و ۱۵ خرداد
💢 بخش اول/ کشورهای عربی
«🔺علی رغم تلاش بی امان استعمارگران شرق و غرب درآلوده ساختن چهره انقلابی قیام ۱۵ خرداد و سیل تهمت به قهرمانان آن روز تاریخی، حقایق در زیر پرده پوشیده نماند و بسیاری از واقعیت ها از لابه لای قلم نویسندگان غربی که می کوشیدند قیام ملت ایران در ۱۵ خرداد را #ارتجاعی، غیر ملی و آنارشیستی وانمود سازند بروز کرد و شاه و حامیان غربی و شرقی او را بیش از پیش رسوا کرد.
🔻روزنامه الاهرام_ چاپ قاهره_ با عنوان« تهران شعله ور گردیده و اهالی آن با صدای بلند، بر اندازی نظام حاکم و قطع رابطه با اسرائیل را می خواهند» نگاشت "دیروز تهران از آتش خشم مردم شعله ور شد و زبانه های آتش به شهرهای دیگر کشید. نیروی نظامی و ارتش شاه با تانک و توپ و زره پوش به خیابان ها آمد و صدها نفر از تظاهرکنندگان کشته و زخمی شدند."
🔺این روزنامه در ۱۷ خرداد زیر عنوان« آتش در تمام شهرهای ایران شعله ور شده است» می نویسد: " انقلاب مردمی سراسر ایران را فرا گرفته است و تلاش بی امان ارتش که به تانک و زره پوش مسلح است، در سرکوب انقلاب به جایی نرسیده است." این روزنامه همچنین می افزاید " شاه شخصا رهبری سرکوبی انقلاب مردمی را بر عهده دارد.. دانشجویان دانشگاه ها نیز به انقلابیون پیوستند و آزادی زعمای دینی خود را می خواهند و بالای درب ورودی دانشکده صنعتی پلاکی بالا برده اند که «مرگ بر شاه خون آشام»" .
🔻مجله هفتگی« ابسرواتور عرب» درشماره هفدهم خود در ژوئن ۱۹۶۳ مقاله ای را به تظاهرات خونین ۱۵ خرداد اختصاص داده و تحت عنوان« نیرنگ بزرگ» می نویسد: "در اوایل این ماه چندین هزار نفر از طرفداران رهبر مذهبی آیت الله خمینی دست به تظاهراتی علیه حکومت دیکتاتوری زدند." همچنین این مجله اضافه می کند: " گر چه دسته های نظامی اغتشاشات ضد دولتی را سرکوب کردند، ولی این امر نتوانست مانع بشود که رهبران مذهبی در ضمن پخش تراکت هایی مردم را علیه رژیم شاه به جهاد دعوت کنند." همچنین ابسرواتور می نویسد: " دانشجویان ایرانی در ایالات متحده آمریکا اظهار داشتند که.. این اغتشاشات نتیجه محض و روشن احساسات ضد شاه و عدم رضایت عمومی توده مردم است".»( نهضت امام خمینی ج۱،ص۶۱۲)
پی نوشت:
با نگاهی به رسانهها و روزنامههای سال 42 میبینیم که قیام 15 خرداد با توجه به بازتاب بینالمللی آن ظرفیت جهانی شدن را دارد اما دریغ که با کمکاری عجیب رسانهها نه تنها این مهم اتفاق نیفتاده بلکه عموم مردم گمان میکنند این قیام محدود به شهرستان ورامین یا نهایتا قم بوده است.
امید است با آگاهی هرچه بیشتر امت حزبالله غبار مظلومیت از چهره قیام دینی و ملی 15 خرداد زدوده شود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🎞 "در امتداد برلین" را در شبکه های اجتماعی ببینید
کوتاه نمای #در_امتداد_برلین با موضوع مقابله اصلاح طلبان و تحریف گری اعتدالی ها در مواجهه با خط و مکتب امام توسط بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی تهیه شد:
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/466
هم اکنون میتوانید این کوتاه نمای مستند و صریح را در شبکه های اجتماعی آپارات و یوتیوب مشاهده کنید و جهت روشنگری هرچه بیشتر پیوند آن را برای دوستان خود ارسال کنید.
📎پیوند آپارات:
https://www.aparat.com/v/bfBR2
📎پیوند یوتیوب:
https://youtu.be/s_GHdpf5FnA
✅با ما باشید; با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴خرداد خونین/5
مطبوعات و خبرگزاریهای خارجی و ۱۵ خرداد
بخش دوم/ کشورهای غربی
🔹خبرنگار(U.P.I) آمریکا که خود شاهد قسمتی از جریانات بوده اینطور گزارش می دهد: "تظاهر کنندگان با مشت های گره کرده و فریادهای رعد آسا وارد خیابان های اطراف بازار شدند و با قوای ارتشی مواجه گشتند. قوای مسلح به طرف جمعیت تیراندازی می کرد ولی مردم همچنان پیش می رفتند. من شخصا ناظر پیشروی شجاعانه تظاهرکنندگان به سوی رگبار گلوله بودم".
🔸روزنامه لوموند زیر عنوان« تظاهرات در تهران قدرت شاه را متزلزل کرده است» چنین می نویسد:"در این تظاهرات به هر پرچم عزای حسین شهید عکسی از خمینی زده شده بود و نیز بیرق هایی دیده می شد که روی آن نوشته بود « زنده باد مصدق». " همچنین این روزنامه با انعکاس اخبار میدانی از واقعه ۱۵ خرداد می نویسد: "۲۳ تانک در برابر اداره شهربانی و وزارت خارجه آماده عملیات هستند.." این خبرگزاری فرانسوی سعی کرد با دخالت دادن مصر و انعکاس اخبار دروغین پرداخت وجوه به رهبران مذهبی، بر طبل اختلافات بکوبد.
از نکات حایز اهمیت انعکاس اخبار درگیری های شیراز بود که نشان از اهمیت این شهر در اذهان بین الملل داشت.
🔹روزنامه دی ولت چاپ آلمان در ۶ژوئن زیر عنوان « تظاهرکنندگان خواهان سقوط شاه شده اند» با درج اخبار نا آرامی های تهران و شیراز اینچنین آورد: " تظاهرکنندگان پلاکارت هایی در دست داشتند که روی آن ها نوشته شده بود: « نابود باد دشمنان اسلام»،« ما خواهان آزادی رهبر مذهبی خود هستیم».
دی ولت در شماره بالا در گزارش دیگری سعی کرد تظاهرات مردم را به اغتشاشات کنترل شده توسط رژیم تعبیر کند از اینرو با اخباری از کنترل تظاهرات و تعبیر "خفه کردن تظاهرات در نطفه" به جانب داری خود از رژیم شاه پرداخت.
🔸روزنامه تایمز مالی، چاپ لندن هم خواست با انعکاس آشوب و گزارش شکستن شیشه های اماکن دولتی و حمله برای اشغال ایستگاه رادیو، مردم در صحنه را آشوب طلب معرفی کند و با تعبیر شورش طلب ها خواست مردم را برای آزادی رهبر دینی خود را توطئه روحانیون در مخالفت با اصلاحات ارضی قلمداد نماید.»(نهضت امام خمینی(ره)، ج۱، صص۶۲۲-۶۲۷)
🔵 پی نوشت:
همانطور که روشن است مطبوعات و رسانههای غربی، اخبار ۱۵ خرداد را به نفع رژیم وابسته به خود مینوشتند و این مطلب از تناقض در گزارش های منتشر شده از این بنگاههای تبلیغاتی پیداست و در سراسر عباراتشان دوگانگی موج می زند.
این دو گانه گویی و تناقض نشانه بی صداقتی غربیها در زمینه #گردش_آزاد_اطلاعات و حمایت از دموکراسی و حقوق بشر است. دروغی که اکنون هم آن را می گویند و اندک غربزده های وطنی آن را باور کرده هر از چند گاهی با آنان نشست و برخواستهای هزینهبر انجام میدهند. از خرداد 42 بیش از نیم قرن گذشته است و در این چند دهه صدها بار بیصداقتی غربیها و غربنشینان اثبات شده است. آیا لیبرالهای وطنی پس از گذشت این همه سال از اعتماد مخرب خود دست برمیدارند؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻خرداد خونین/6🔻
🔴 مطبوعات و خبرگزاری های خارجی و ۱۵ خرداد
💢 بخش سوم/ رسانههای صهیونیستی
💢 رسانه های صهیونیستی در مورد قیام ۱۵ خرداد چه گفتند؟
🌀 امام در سخنرانی ۱۳ خرداد(عصر عاشورا) بر چند محور تاکید کردند، که یکی از فرازهای آن تاکید بر خباثت اسرائیل بود «اسرائیل نمی خواهد در این مملکت قرآن باشد.. اسرائیل به دست عمال سیاه خود، مدرسه فیضیه را کوبید..می خواهد ثروت ها را تصاحب کند، اقتصاد شما را قبضه کند..». این هجمه امام بر اسرائیل از سوی یک عالم دینی و به راه افتادن نهضت عظیم ۱۵ خرداد سبب شد، تا رسانههای اسرائیلی، وقایع مربوط به آن را تحت نظر بگیرند.
🔴 در گام اول، #روزنامه_های_صهیونیستی در #فلسطین_اشغالی که از خیزش و خروش ملت ایران بر ضد شاه و صهیونیست ها سخت بیمناک و نگران شده بودند، با آوردن یک سلسله تحلیل های زهر آگین کوشیدند که مسلمانان را به اختلاف های داخلی بکشانند، اذهان را مشوب کنند و حرکت اسلامی ایران را زیر سوال ببرند.از این رو، اینگونه به یاری شاه شتافتند.
🔻روزنامه معاریو چاپ تل آویو تیتر زد «شاه شیعیان را مات کرد» و سعی کرد که اولا: اختلاف های مسلمانان شیعه و سنی را که به دست فراموشی سپرده بود، زنده کند و دامن بزند. ثانیا: مکتب تشیع را که خطرناکترین ایدئولوژی بر ضد صهیونیسم و امپریالیسم را در بردارد مذهبی ارتجاعی بنمایاند. ثالثا: تقلید از مراجع و رهبران مذهبی را ارتجاعی و سخیف جلوه دهد.( مخالفت با اصل ولایت فقیه) رابعا: اختلافات نژادی عرب و عجم را زنده کند و احساسات ناسیونالیستی را دامن بزند.
🔺روزنامه گل ها عام؛ ارگان حزب کمونیست«اسرائیل» با مقاله ای تحت عنوان« چه عواملی باعث اغتشاشات اخیر ایران شد» سعی کرد قیام ۱۵ خرداد را علیه اصلاحات ارضی، حقوق زنان و... وانمود نماید.
🔻روزنامه لمرحاب( ارگان اتحاد کارگر) و روزنامه هتسوفه( ارگان حزب جبهه ملی مذهبی اسرائیل) نسبت به شعارهای ضد اسرائیلی حساسیت نشان دادند و نسبت به آینده جامعه یهودیان ایران اظهار نگرانی کرد.
🔺روزنامه هابوکر چاپ تل آویو با مقاله ای تیتر درشت زد« تظاهرات علیه اسرائیل در تهران» تلاش کرد در مقاله روزنامه نقش جمال عبدالناصر را در پدید آمدن قیام ۱۵ خرداد، مسلم و قطعی نشان دهد.
⭕️ خبرگزاری های غربی بویژه صهیونیست ها با تبلیغات دروغین و دور از واقعیت رژیم شاه علیه قیام ۱۵ خرداد را با آب و تاب فراوان مخابره کردند و نقش جمال عبدالناصر و مالکان را در آن قیام با تبلیغات گسترده ای انتشار دادند و تلاش کردند به غربی ها بباورانند که تظاهر کنندگان ۱۵ خرداد ۴۲ « مخالف اصلاحات ارضی و شرکت بانوان در مقدرات کشور هستند».
این جو سازی و حق کشی ها دل امام را سخت به درد آورد، از این رو، پس از آزادی از زندان در سخنرانی ۲۶ فروردین ۱۳۴۳ دردمندانه اظهار کرد:« افسوس که دست ما از عالم کوتاه است، افسوس که صدای ما به عالم نمی رسد..جراید خارج از کشور ما را مخالف اصلاحات و ترقی مملکت معرفی می کنند..».(نهضت امام خمینی، ج۱، صص ۶۲۳ تا ۶۲۶)
🔴 پی نوشت:
قیام 15 خرداد اهمیت بسیار زیادی در تاریخ #انقلاب_امام و امت دارد به گونهای که حتی رسانههای اسرائیلی را نیز در آن سالها به واکنش واداشت. بنا به این مطلب و با تصریحات #امام_خمینی (قدس سره) نسبت به احیا و بزرگداشت این روز آیا #صدا_سیما و رسانههای داخلی نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کردهاند؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️روزگار تلخ قائم مقامی
چند ماه به #انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده بود که انتشار یک فایل صوتی توپخانه رسانهای دشمن را فعالتر از قبل کرد. صوت سخنان جنجالی آقای #حسینعلی_منتظری در حمایت از #سازمان_تروریستی مجاهدین خلق.
انتشار این فایل حافظه تاریخی ایرانیها را به سالها قبل برگرداند و بخشی از نسل جوان که از آن سالها خاطرهای نداشتند در میان روایتهای مختلف سر در گم ماندند و این خطر وجود داشت که دستهای آلوده جای جلاد و شهید را عوض کند. نقش تاریخپژوه اینجاست که زنده میشود چراکه او مرزبان حقیقت برای نسل امروز و آتیه کشور است. از این رو تاریخنگاران خبره، متعهد و انقلابی بر آن شدند تا بار دیگر پروندهای حساس و رازآلود را بگشایند و روزگاری را به تصویر بکشند که برای نسل امروز تازگی داشت:«روزگار قائم مقامی» تصویری که در غبار جنجالهای رسانهای در آستانه گم شدن بود و حقیقتی بود که صدایش در میان هیاهوی #بیت_قائم_مقام ناپیدا مینمود.
⁉️ به راستی؛ #مرجعیت_منتظری یک مرجعیت طبیعی بود یا یک مرجعیت سیاسی؟ آیا آقای قائم مقام از مفاسد فامیل نزدیکش، سید مهدی هاشمی خبر نداشت؟ اگر مفاسد مهدی مخفی بود پس چرا امام در دوران حضور در نجف اشرف از او به عنوان « #سیدمهدی_قاتل » یاد کردند؟ اساسا چرا آقای منتظری پس از اثبات جرائم مهدی هاشمی باز هم از او دفاع کرد؟ کدام جریانهای سیاسی ذهنیت منتظری را میساخته و میپروراندند؟ و چرا آقای هاشمی رفسنجانی علی رغم اینکه میدانست امام با قائم مقامی منتظری مخالفاند برای به منصب رسیدن او تلاش کرد؟
پاسخ به این سؤالات و بسیاری از سؤالات دیگر در کتاب:
«روزگار قائم مقامی»- اثری جامع در بررسی ماجرای قائم مقامی منتظری و افول او. کتابی که در نگارشش همه آثار و اسناد مهم پیشین مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گرفته و نگاهی جامع و جدید به مسئله ارائه داده است.
📚«روزگار قائم مقامی» به زودی از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی؛ کتابی مرجع که البته هیچگاه مورد تأیید جلادها و منافقان قرار نخواهد گرفت.
✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴خرداد خونین/7
💥انتشار متن حاج آقا مصطفی خمینی در خصوص قیام ۱۵ خرداد؛ برای اولین بار در فصلنامه پانزده خرداد
💢 متن حاضر بخشی از یادداشتهای آیتالله شهید حاج سید مصطفی خمینی در خصوص قیام خودجوش ملت ایران در 15 خرداد 1342ش است که برای اولینبار از طرف فصلنامه پانزده خرداد منتشر شد. متنی که نشان میدهد فرزند برومند امام به اصطلاح امروزی«آقازادگی» نداشت بلکه در پیشانی مبارزات حضور داشت و جانفشانی میکرد و در نهایت نیز در همین مسیر به شهادت رسید.
«🔺شاه مردی خبیث و لجوج و خودخواه بود و فکر نمیکرد که بعد از مرحوم بروجردی دیگر در ایران مردی باشد که بتواند در مقابل خواسته او کلمهای بگوید. بعد از آن که دید چنین نیست به فکر کوبیدن قم افتاد و ابتدا حملهای شدید به #مدرسه_فیضیه نمودند و تا آنجا که ممکن بود قشون چنگیزی دمار از روزگار چندین صد نفر از شاگردان حضرت صادق(ع) در روز وفات آن حضرت کشیدند. گرفتند و زدند و بردند و سوزاندند و غارت نمودند و بیماران حادثه شوم 25 شوال را که مطابق با دومین روز فروردین سال 1342 بود از بیمارستان بیرون کردند و آنچه که نباید دشمن با دشمن در سختترین جنگهای جهانی کند اینان با ملت خود و طبقه روحانیت کشور کردند.
🔻از این هنگام وظیفه #روحانیت دو قسمت میشد: یک طایفه عقبنشینی کردند... و یک طایفه که در رأس آنان "پدر من" بود ایستادگی به خرج دادند و کار بالا گرفت و اعلامیههای ایشان شدید شد و در نتیجه مقاومت ملت ایران که از این خانواده (خانواده شاه) نهایت نفرت را داشته و دارند به ایشان گرویدند و از خارج و داخل او را تأیید کردند و در نتیجه شخصیت ایشان تا حدودی بارز گشت. او مردی بود جامع از جهت شجاعت و از حیث عقل و از جهت علم و عمل.
🔺از این روی تمام فداکاری خود را ممحض در آن کردند و در این هنگام نطقها و خطابههای آتشی ایشان که صریحاً علیه آن مرد [شاه] بود ابراز گشت و او خوب فهمید که بعد از خطابه مدرسه فیضیه که در روز عاشورای سال 1383 مطابق با 15 خرداد ماه سال 1342 در مقابل دهها هزار نفر جمعیت قم و مسافرین صورت گرفت دیگر نمیتواند زندگی کند و چارگی جز قیام مسلحانه علیه ملت نیست و در نتیجه روز 12 محرم همان سال [1342ش] قبل از طلوع فجر به منزل شخص ایشان [امام خمینی] با قوای مسلح حمله کردند و حضرتش را به جانب تهران و زندان بردند.
🔻من به فراز منبر رفتم.روز عجیبی بود، هر مردی انگار بهترین عزیز خود را از دست داده بود هر زنی گویی جوان ناکام خود را در شعله آتش میدید. بگویم که چه روزی بود. تمام دکاکین بسته، مردم گرسنه هوای گرم تابستان، چنان جمعیت در هم فشرده شدند که من فکر کردم الان ممکن است چند صد نفر تلف شوند. از این رو جمعیت را به خارج صحن سوق دادم که از خطر نجات پیدا کنند
🔺هم آغاز با این سر و صدا که در قم از اول آفتاب پیدا شد در تهران قریب دو یا سه ساعت بعد از آن بود که صدایی چند صد برابر این صدا به گوش میرسید و همگی با یک جنبش همهجانبه میگفتند: #یا_مرگ_یا_خمینی؛ مسلسلهای بیگانگان که از پول این ملت تهیه شده بود به روی این ملت بستند و گفته شد که قریب 15 هزار نفر را در مدت بسیار کوتاهی از بین بردند و مطابق نقل صحیح در میدان سپه توپ میانداختند و خدای میداند که قوای دشمن ملت تا چه حد بیشرمی کرد.
🔻ابتدا دستور #شلیک نداشتند و بعد از آن که دیدند کار ملت بالا گرفته است و در نزدیکی بیسیم رسیدند دستور زدن به هدف توسط رئیس پلیس وقت به نام سرهنگ وثیق ابلاغ شد. ولی این دستور همراه با آن بود که به قسمت پایینتنه بزنند ولی باز خطر نزدیکتر شد از این جهت توسط بیسیم شخص شاه خائن لعنهالله تعالی به شماره 25/27 که رمز مخصوص آن وقت بود فرمان صادر کردند و مردم بیگناه شهر تهران را به آتش کشیدند. این خبر تا عصر روز پانزدهم خرداد یعنی دوازدهم محرم به گوش میرسید. فردای آن روز هم صدایی از گوشه و کنار به پا خواست ولی دیری نپاید که باز در هم شکسته شد.
🔺تهران و اطرافش تعطیل بودند، از ورامین جماعتی با اسلحه سرد حمله به تهران کردند. در اواسط راه مصادف شدند با قوای مسلح، همگی را کشتند و یکی از دوستان موثق به من که از مشهد در آن ساعت رسیده بود میگفت گویا تپهای از کشته مردم ساختهاند و از کنار آن مسیر خون جاری به چشم میخورد همراه با این سر و صدا که در تهران و قم و ورامین بود در سایر شهرستانها خصوصاً شیراز که آقای محلاتی را از آنجا روز شانزدهم گرفتندولی کشتاری در آنجا به طور مسلم معلوم نگشت.
📄فصلنامه پانزده خرداد،ش۵۵،بهار ۱۳۹۷»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.