eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
914 ویدیو
634 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
شهریار.pdf
461.6K
استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/22 🔹استاد ، یکی از کهن‌سرایان نامی و پرآوازه شعر معاصر ایران است که چندین دهه پس از افول درخشش غزل فارسی، جانی دوباره به کالبد دمید؛ کسی که نفس گیرای را از ورای قرن‌ها در کلمات جادویی خود زنده کرد و نه‌تنها در این راستا قلمروهای کشف‌نشده زبان شکرین فارسی را به تسخیر قلم درآورد، بلکه با اعجاز زبان مادری در منظومه حیدربابا، شگفتی‌ها و شیرینی‌های ازیادرفته‌ را بر کام و جان همزبانان خویش ریخت. شهریار، «این تُرک پارسی گوی» همانند بسیاری از شاعران، در عمر خود ناهمواری‌ها را طی کرد و شعرش نیز بنا به تحول و تغییر حادثه‌های زندگانی‌اش، ادوار مختلفی را تجربه کرد. 🔸رابطه عاشقانه استاد شهریار با انقلاب اسلامی و اهداف بلند آن فصل روشنی است که متأسفانه در سایه غفلت هم‌راهان و البته، غرضِ غرض‌ورزان کم‌تر بدان پرداخته شده است... ضمیمه: مقاله «استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره27، بهار 1390 ه.ش. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فارسی‌ستیزی جریان ماسون سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/23 جریان شبه‌روشنفکر یکی از جریانات خطرناک برای فکر و فرهنگ ایرانی بود و پروژه نابودی خط فارسی یکی از اهداف شوم این جریان بود که با هوشیاری مسلمانان ایران به‌ویژه روحانیت متعهد این پروژه با شکست مواجه شد. در ادامه با بهره‌گیری از دفتر سوم کتاب «نهضت امام خمینی» تبیینی تاریخی از تلاش‌های ماسونیِ جریان شبه‌روشنفکر برای نابود کردن خط فارسی خواهیم داشت. در ادامه خواهید خواند: فارسی‌ستیزی سرهنگ آخوندف فارسی‌ستیزی میرزاآقاخان کرمانی فارسی‌ستیزی ملکم‌خان 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فارسی‌ستیزی سرهنگ آخوندف سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/24 🔹از ترفندهاى فراماسون‌‏ها براى سست كردن پايه اسلام و از ميان بردن نيروى روحانى، طرح تغيير الفباست. فراماسون‌‏ها ساليان درازى با تبليغات گسترده و همه‌‏جانبه در كشورهاى اسلامى، كوشيدند كه الفباى لاتينى را جايگزين خط و الفباى عربى كنند. پيشرو و پيشتاز اين انديشه در ايران بود كه همه نيرو و توان خود را در اين راه به كار گرفت و با نگارش مقاله‌‏ها و با نامه‌‏پراكنى‏‌ها به سراسر كشور، كوشيد كه اين انديشه را در ايران گسترش دهد. 🔸گذشته از طرح فراماسون‌‏ها براى تغيير الفبا، آز و كينه شخصى او نسبت به اسلام در برانگيختن او به مبارزه با الفباى عربى و تلاش او براى تغيير خط، نقش بسزايى داشته است، از اين‏رو مى‌‏نويسد: 🔹«... يكى از آثار شوم غلبه تازيان وحشى بر مرز و بوم ايران اين است كه خطى را بر گردن ما بسته‌‏اند كه به واسطه آن تحصيل سواد متعارف هم براى ما دشوارترين اعمال شده است. 🔸الآن منتهاى تلاش و آرزوى مصنف كمال‌‏الدوله [خود آخوندف است] اين است كه ملت خود را بارى از دست اين خط مردود ناپاک كه از آن قوم به يادگار مانده است خلاص كرده، ملتش را از ظلمت جهالت به نورانيت معرفت برساند اگر به اين آرزو فيروز شود زهى نيكبخت خواهد شد و از دنيا كامياب رحلت خواهد كرد...‏. » 🔹سرهنگ آخوندف براى آنكه طرح تغيير الفباى او با مخالفت و رويارويى علما برخورد نكند، شگرد فريب و نيرنگ را به كار مى‏‌گيرد و با چهره حق به جانب در جايگاه دفاع از «شرع شريف» برمى‏آيد و رياكارانه چنين مى‌‏نويسد: 🔸« ... يقين است كه اين نوع تجديد هرگز مخالف شرع شريف نخواهد شد و علماى گرام در تعليمش ممانعت نخواهند كرد؛ زيرا كه چند صد سال قبل از اين، خط كوفى تغيير يافت و علما به تغييرش رضا دادند. اميد چنان است كه به تعليم اين خط جديد نيز در جنب خط قديم رضا بدهند، خصوصاً كه مرام اين خط جديد فايده عموم ملت است...‏. 🔹نكته شايان يادآورى آنكه يكى از ماسون‏‌هاى پيرو آخوندف، در دنباله نوشته بالا چنين آورده است: «... اما راستش را بخواهيد، ميرزا فتحعلى نه دلش براى «شرع شريف» سوخته بود و نه اعتقادى به تكاليف شرعى داشت. او مى‌‏خواست با همان حربه تغيير الفبا و رواج فكر و دانش نو، بساط ملايان را برچيند...‏.»(نهضت امام خمینی، دفتر سوم، صص25-24) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فارسی‌ستیزی میرزاآقاخان کرمانی سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/25 🔹از كتاب‌‏هايى كه ميرزا آقاخان كرمانى بر ضد اسلام و روحانيت نوشته: سه مكتوب، صد خطابه، هفتاد و دو ملت، ان‏ شاء اللّه‏ ما شاء اللّه‏ و هشت بهشت را مى‌‏توان نام برد. 🔸...او نيز همانند همه ماسون‏ها مأموريت خود را در راه مبارزه با الفباى فارسى ـ عربى دنبال كرده، نوشته است: 🔹« ... اما موضوع بسيار مهمى را نگفتيم و آن مسألۀ خط و الفبا و تعليمات است... با قبول الفباى عربى، حروف مقطع فارسى مبدل به حروف چسبيده شد، اعراب را برداشتند و به زبر و زير حروف گذاشتند، از چپ و راست نوشتن را با از راست به چپ نوشتن عوض كردند، نقطه‏‌گذارى را معمول كردند و خط فارسى را چنان مشكل ساختند كه امروزه به نقاشى و رمز مبدل گرديده است... هنوز مردم نمى‌‏دانند الفباى دشوار عربى چه اندازه آنان را از راه مدنيت و ترقى دور انداخته است...‏. »(نهضت امام خمینی، دفتر سوم، صص29-28) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فارسی‌ستیزی ملکم‌خان سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/26 🔹همزمان با كوشش همه‏‌جانبه و جوسازى و دروغ‏‌پراكنى‌‏هاى گسترده و بر ضد اسلام، «روشنفكر» ديگرى به نام ‏خان با به راه‌‏انداختن تشكيلات «فراماسونرى» در ايران به اسلام‏‌ستيزى برخاست و كوشيد كه با نام آزادى، برادرى، برابرى و قانون، راه پيشرفت و پيروزى را بر اسلام و دين‌‏باوران آزادي‌خواه ببندد و جهان‌خواران و زورمداران را از خطر جنبش‌‏هاى اسلامى برهاند. 🔸سازمان فراماسونرى از نخستين پيامدهاى موج غرب‌‏گرايى و «روشنفكرى» در ايران بود كه توسط آموختگان فرهنگ غرب در ايران پديد آمد. ملكم‌‏خان نيز مانند ديگر ماسون‏‌هاى قلم‌به‏‌دست به يک سلسله نگارش‏‌هاى ضد اسلامى و فرنگى‌‏مآبانه دست زد و كوشيد مردم را نسبت به اسلام و روحانيت بدبين و يا دست‏كم بى‌‏تفاوت سازد و به انديشه‏‌هاى غربى و ليبراليستى آشنا كند. 🔹او نيز مانند سرهنگ آخوندف براى «برچيدن بساط روحانيت» طرحى براى تغيير الفبا و خط فارسى داد و براى پياده كردن آن كوشش‏‌ها كرد. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعتراض پرویز ناتل خانلری به اسدالله علم به‌دلیل کوتاهی وی در کشتار مردم! سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/27 🔹تاریخ‌نگاران طرفدار پهلوی، امروز نقطه عطف انقلاب و نخستین جرقه نهضت در سال 56 را به «شب‌‌های شعر » نسبت می‌دهند و بر آن‌اند که فضای باز سیاسی دیکته‌شده توسط و به دنبال آن فعال شدن مجامع روشنفکری و برپایی شب‌های شعر و به خشونت کشیده شدن این جلسات، عامل ایجاد جرقه انقلاب در سال 56 بوده است. 🔸صد البته که این دوستان به اصطلاح «انقلاب‌پژوه» در سال‌های سرد و سخت مبارزات مردم ایران از سال 42 تا 56، هیچ نشانه‌ای از تحرک و اعتراض حضرات شاعرپیشه به دست نمی‌دهند تا دریابیم که پیشینه و کارنامه جرقه‌سرایان سال 56 چه بوده است! و باز این دوستان نمی‌نویسند که بعد از به میدان آمدن مردم و علنی شدن قیام، این شاعران چه سرودند و پژواک شعرشان کدام تکاپوی انقلابی را موجب شد؟ 🔹اگرچه در مورد کارنامه بسیار گفته‌اند و نوشته‌اند، اما از این منظر کمتر به این جریان پرداخته‌ایم که ایشان در بزنگاه‌های تاریخی عصر مبارزه، چه‌ می‌خواستند و چه می‌گفتند و از چه می‌سرودند و چه کسی را می‌ستودند. شاید به عنوان یک نمونه، بازخوانی سخنان بنیان‌گذار « » بسیار گره‌گشا باشد. ، منتقد، نویسنده و شاعر شهیر عصر پهلوی در هنگامه وقوع قیام خونین 15 خرداد 42 در کسوت « » مشغول بود. او بعد از واقعه در جلسه هیئت دولت به رئیس دولت حمله کرده و را به کوتاهی در کشتار مردم مسلمان متهم نموده است که چرا با شدت عمل بیشتری با مردم معترض در روز 15 خرداد برخورد نشده است! در واقع از منظر خانلری، می‌بایست نخست‌وزیر با شدت بسیار بیشتری در مقابل انقلابی‌های طرفدار امام خمینی برخورد می‌کرده است. خانلری در آن جلسه چنین می‌گوید: 🔸«این طور که بنده دیدم طبقه روشنفکر سخت عصبانی است و بر لَه [طرفدار] دولت است و می‌گوید چرا دولت سستی می‌کند و اقدام شدید [در برخورد با معترضان] نمی‌کند. مطلب دیگر اینکه شترسواری دولا دولا نمی‌شود؛ [برای سرکوب مخالفان] تصمیم قاطع باید گرفت. اگر سست بگیریم مملکت از میان می‌رود. مسئله مربوط به خودمان نیست. ما می‌توانیم استعفا بدهیم ولی مملکت از بین می‌رود. ما تصمیم قاطع باید بگیریم. ما وقتی یک ستوان دوم اگر عملی کرد او را تعقیب می‌کنیم، به هر صورت حکومت نظامی ضرورت کامل دارد و بسیار شدید باید عمل کرد!»(متن کامل مذاکرات هیئت دولت طاغوت در پانزده خرداد 1342، ص26. ) 🔹این تنها یکی از هزاران است. گرچه بازخوانی حقایق تاریخی شاید برخی مریدان چشم و گوش بسته را ناخوشایند به نظر رسد اما تا هنگامی که تاریخ به همان گونه که اتفاق افتاده روایت نشود، قدر و منزلت شاعران انقلابی، نمایان نگردد. منبع:مقاله «انقلاب واژگان؛ مروری بر پیشینه تاریخی شعر انقلاب اسلامی»، سهراب مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، تابستان1397. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
موضع و موضوع شعر انقلاب سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/28 🔹شعر انقلاب اسلامی، همچون هر پدیده فرهنگی و هنری دیگری، عاری از تجربه نشیب و فراز‌های مختلف (در قالب و محتوا، و در لفظ و معنا) نبوده و نیست. این چکامه پرطنین و آهنگین، هم‌ساز چاکاچاک شمشیرهای آهیخته همه مجاهدان راه اسلام، هر آنجا که لازم است سروده و شنیده می‌شود. بازخوانی تطور و تحول شعر انقلاب اسلامی، حتماً موضوع نوشتاری مبسوط و مستقل است اما در اینجا تنها برخی سرفصل‌های آن از نظر خواهد گذشت، باشد که موضوع تأملات محققین ارجمند گردد. 🔸در یک بررسی کلی، نکاتی چند در باب شعر انقلاب اسلامی قابل ذکر است: 🔹1. به نظر می‌رسد نقطه آغازین شعر انقلاب اسلامی همچنان به اشتباه، پیروزی انقلاب اسلامی تلقی می‌شود؛ در حالی که همان‌طور که گذشت، آثار فاخری در این حوزه وجود دارد که نشان از تولد این درخت پرثمر در آستانه نهضت امام در دهه چهل دارد. 🔸2. از انقلاب سرودن غیر از « » است. اگرچه غلبه عواطف و ادبیات بر مفاهیم و معانی، موجب شد که در سال‌های مبارزه، برخی اندیشمندان انقلابی، به جای اصالت معنا، شعر و حماسه و انقلاب‌سرایی را اصل قرار دهند. این است که حتماً در بررسی آثار مربوط به «شعر انقلاب اسلامی» ناگزیر باید دست به عصا راه رفت تا برخی نوشتارهای التقاطی و احیاناً انحرافی یا مکتب‌زده، به عنوان بیتی از غزل شعر ناب انقلاب اسلامی جای نگیرد. 🔹3. در نخستین سال‌های انقلاب، بیش و پیش از هر چیز، شاعران به بیان اندیشه‌ها و باورهای انقلابی و دینی پرداختند که با ظهور جنگ، مسائل جنگ چون ستایش مجاهدت مردمی، ستایش شهیدان و تقبیح دشمنان و متجاوزان، محوری‌ترین مضمون و موضوع جاری در سروده‌ها شد. جریان دیگری در سال‌های پایانی دهه شصت و دهه هفتاد ظهور کرد که درگیر نوعی تکاپو در فرم و قالب‌های جدید و کشف فضاها و مضمون‌های تازه شد. 🔸4. در بررسی شعر انقلاب اسلامی، تفکیک شعر اصیل انقلاب- که پیگیر آرمان اسلام ناب است- با اشعار سیاسی و انقلابی که در عصر انقلاب سروده می‌شدند، یک ضرورت است. گرچه بخش مهمی از ادبیات مبارزه را شامل می‌شد اما نمی‌توان بی‌محابا آن را در قالب شعر انقلاب دسته‌بندی کرد. اگرچه برخی از شاعران این عرصه، به رغم دلدادگی به ، همچنان از مضامین مذهبی بهره می‌بردند و این نشان می‌دهد که مخاطب مسلمان و متعهد این شاعران، آنان را مجبور به حرکت در مسیر مضامین دینی نموده است. 🔹5. ...شعر انقلاب اسلامی گرفتار محافل ادبی تخصصی نشد و در میان عامه مردم زبان به زبان چرخید و همه‌گیر شد. شعارهای خلاقانه و سرودهای انقلابی در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، یک جلوه از این هم‌آمیختگی هنر انقلاب با عامه انقلابیون بوده است. 🔸6. نقطه عطف و نقطه رهایی شعر انقلاب اسلامی است که نسلی از شاعران انقلابی و آثار فاخر ادبی، در فضای این حماسه ماندگار متولد شدند. 🔹7. بازتاب مصیبت عظمای فقدان امام عزیز، تکانه و تکاپوی مهم دیگری در شعر انقلاب اسلامی است که البته همچنان ناشناخته مانده است. 🔸8. و خصوصاً اشعار مربوط به دفاع از سرزمین فلسطین، ژانر مهم دیگر در عرصه شعر انقلاب اسلامی است. این عرصه در صدور انقلاب اسلامی در خارج از مرزهای ایران، و در هم‌صدایی هنروران آزاده در سراسر جهان تکلیف و تعهد ویژه بر دوش داشته و دارد. 🔹9. که در سال‌های اخیر تبلوری تحسین‌برانگیز یافته، اتفاق مهم دیگر در شعر انقلاب تلقی می‌شود که رابطه هیئت‌ها و حسینیه‌ها با جریان پویای انقلاب اسلامی را باقی و برقرار و قویم نگه داشته است. 🔸10. ماجرای ، وقوع حادثه تلخ و عبرت‌آموز ، و خصوصاً پیدایی جریان دفاع از حرم، هر کدام در جای خویش تحرک و شوک شعری دیگری در دل شعر انقلاب اسلامی بوده‌اند که جای بررسی مستقل و مبسوط دارد. منبع:مقاله «انقلاب واژگان؛ مروری بر پیشینه تاریخی شعر انقلاب اسلامی»، سهراب مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، تابستان1397. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انقلاب واژگان.pdf
316.8K
شعر فارسی پا به پای انقلاب اسلامی سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/29 مستندات تاریخی فراوانی در دست داریم که نمونه‌های فراوانی از شعر سیاسی با مضامین اسلامی را به دست می‌دهد که در بستر حوادث نهضت امام خمینی، در جای جای ایران سروده شده‌اند. استفاده از زبان شعر، نقش مهمی در پیشبرد وقایع نهضت داشته، روح مبارزه با مظالم پهلوی را، چونان آتش زیر خاکستر در میان توده‌های مردم، زنده نگاه داشته است. این نوشتار با بررسی تعداد زیادی از اشعار سیاسی منتشرشده و بعضاً منتشرنشده، در نهایت یک خط ممتد شعری را برای مخاطب ترسیم می‌نماید که هم‌ مسیر تحولات انقلابی را نشان می‌دهد و هم نمایان‌گر ماهیت و آرمان‌های قیام اسلامی مردم ایران است. بازخوانی تنوع مضمونی، زبانی و ادبی، گستره عظیم شعر انقلاب اسلامی را به رخ می‌کشد که در عین همه تکثراتش، گرد محور امام خمینی به عنوان یگانه راهبر مبارزات اسلامی مردم ایران، به وحدت می‌رسد. مرور موضوع و موضع شعر انقلاب اسلامی، بخش دیگری از این نوشتار است که تا حدودی عرصه‌های مختلف و افق‌های آینده شعر انقلاب را نشان داده است. ضمیمه: مقاله «انقلاب واژگان؛ مروری بر پیشینه تاریخی شعر انقلاب اسلامی»، سهراب مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، تابستان1397. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ادب انقلاب پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت استاد شهریار/1 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت استاد شهریار/2 غزل استاد شهریار به‌مناسبت بازگشت امام خمینی به‌وطن خمینیِ بت‌شکن ولایت‌فقیه در آینه شعر شهریار سروده استاد شهریار در رابطه با تسخیر لانه جاسوسی پیام آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور وقت، در پی درگذشت استاد شهریار افق امروز چرا سرخ‌تر است؟! خشم مقدس دست ظلم شاه تندباد حادثه پردگی بامداد قسم به جان خمینی سایبان شعله سند کم‌تر دیده شده از ارادت مرحوم شهریار به مقام معظم رهبری سندی کم‌تر دیده شده از تقدیم منظومه کم‌نظیر «حیدر بابایه سلام» به مقام معظم رهبری شادترین روز زندگانی استاد شهریار شهریار در صف بزرگ‌ترین شاعران تاریخ ایران شعر به عشق انقلاب شخصیت معنوی استاد شهریار آزار درباری‌ها و جیره‌خواران شوروی علیه استاد شهریار استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران فارسی‌ستیزی جریان ماسون فارسی‌ستیزی سرهنگ آخوندف فارسی‌ستیزی میرزاآقاخان کرمانی فارسی‌ستیزی ملکم‌خان اعتراض پرویز ناتل خانلری به اسدالله علم به‌دلیل کوتاهی وی در کشتار مردم! موضع و موضوع شعر انقلاب شعر فارسی پا به پای انقلاب اسلامی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لزوم تعمیر و بازسازی آرامگاه شهید مدرس 🔻 | 28شهریور بسم الله الرحمن الرحیم‌ 🔹در عصر شکوفایی انقلاب اسلامی، بزرگداشت مجاهدی عظیم الشان و متعهدی برومند و عالم بزرگواری که در دوران سیاه می‌زیست لازم می‌باشد. 🔸زیرا در زمانی که قلم‌ها شکسته و زبان‌ها بسته و گلوها فشرده بود، او از اظهار حق و ابطال باطل دریغ نمی‌کرد. در آن روزگار، در حقیقتْ حق حیات از ملت مظلوم ایران سلب شده بود، و میدان تاخت و تاز قلدری هتاک در سطح کشور باز، و دست مزدوران پلیدش در سراسر ایران تا مرفق به خون عزیزان آزاده وطن و علمای اعلام و طبقات مختلف آغشته بود. این عالِم ضعیف الجثه، با جسمی نحیف و روحی بزرگ و شاداب از ایمان و صفا و حقیقت و زبانی چون شمشیر حیدر کرار، رویارویشان ایستاد و فریاد کشید و حق را گفت و جنایت را آشکار کرد، و مجال را بر رضا خان کذایی تنگ و روزگارشان را سیاه کرد. 🔹و عاقبت جان طاهر خود را در راه اسلام عزیز و ملت شریف نثار کرد. و به دست دژخیمان ستمشاهی در غربت به شهادت رسید، و به اجداد طاهرینش پیوست. در واقع شهید بزرگ ما، مرحوم مدرس، که القاب برای او کوتاه و کوچک است، ستاره درخشانی بود بر تارک کشوری که از ظلم و جور رضا شاهی تاریک می‌نمود. و تا کسی آن زمان را درک نکرده باشد. ارزش این شخصیت عالی‌مقام را نمی‌تواند درک کند. ملت ما مرهون خدمات و فداکاری‌های اوست. 🔸و اینک که با سر بلندی از بین ما رفته است، بر ماست که ابعاد روحی و بینش سیاسی و اعتقادی او را هر چه بهتر بشناسیم و بشناسانیم؛ و با خدمت ناچیز خود مزار شریف‌ دور افتاده او را تعمیر و احیا نماییم. مناسب دیدم که این خدمت را در اختیار جناب مستطاب حجت الاسلام آقای حاج شیخ عباس واعظ طبسی ایّده الله تعالی- قرار دهم. 🔹مردی خدمتگزار به اسلام و آستان قدس رضوی که در مدت تصدی کوتاهش خدمات شایان تقدیری به آستان ملکوتی حضرت رضا- سلام الله علیه و علی آبائه- نموده است، و پرده از چپاولگری‌های پنجاه ساله رژیم ستمگر پهلوی برداشته است- جَزَاه اللهُ عن الاسلام خیراً- امید است ایشان به وجهی مناسب با شخصیت آن بزرگوار این خدمت را همچون خدمت‌های ارزشمند دیگرشان به اتمام برسانند، و موجبات رضایت خداوند متعال و خشنودی حضرت رضا- سلام الله علیه- و فرزند عزیزش حضرت بقیه الله- ارواحنا لمقدمه الفداء- را فراهم نماید. 🔸از خداوند متعال رحمت در جوار قدس خود برای آن بزرگمرد تاریخ، و عظمت برای اسلام، و سعادت برای ملت غیور، و پیروزی برای مجاهدین اسلام بر سپاه ظلم و کفر، و غفران برای شهدای در راه خدا، خصوصاً شهدای جنگ تحمیلی، و صحت برای آسیب دیدگان و رهایی برای اسرا و مفقودین و صبر و اجر برای بازماندگان آنان را خواستارم. و السلام علی عباد الله الصالحین و رحمه الله و برکاته. روح الله الموسوی الخمینی‌ (28شهریور1363، صحیفه امام، ج19، صص74-73) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: واقعه دفاع مقدس یک برهه برجسته و مهم از تاریخ انقلاب است. 🔹 بخشی از بیانات امروز رهبر انقلاب در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت 📲 پخش زنده مراسم را از اینجا ببینید👇 Farsi.khamenei.ir/live
انقلاب ایران؛ بهترین انقلاب جهان 🔻 | 29شهریور ...انقلاب ایران بحمد الله از تمام انقلاب‌هایی که در دنیا واقع شده است بهتر است. و این را باید اسمش را گذاشت؛ نه آن انقلابی که می‌گفت؛ یعنی انقلابی است که ضایعاتش کم بوده؛ و لو خوب، داشته است؛ زیاد هم ضایعات داشت؛ اما ضایعات نسبت به انقلابات دیگر بسیار کم بوده است؛ و آن چیزهایی که به دست آمده بسیار زیاد؛ یعنی قدرتی را که هیچ تصور نمی‌شد که شکسته بشود این انقلاب شکست. و البته محتاج است حالا به قدم‌های مثبت برای سازندگی و باید بتدریج و به کمک همه ان شاء الله تحقق پیدا بکند...(29شهریور1358، صحیفه امام، ج10، صص75-74) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید | بخشی از سخنان انقلابی شهید رجایی در تحلیل جنگ تحمیلی-سازمان ملل متحد شهید رجایی: به مردم جهان اعلام می‌کنیم آنچه در سرنوشت ساز است و جنگندگان می‌باشد نه سلاح و مهمات.و بر این اساس از هم‌اکنون با قاطعیت اعلام می‌داریم که در این ایمان اسلامی و انقلابی مردم ما برنده واقعی و اصلی خواهد بود نه و نه و می‌دانیم که این جنگ تحمیلی در نهایت و به طور قطع به پیروزی حق بر باطل خواهد انجامید. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ‌های مورخ خبیر انقلاب اسلامی در رابطه با «هشت سال دفاع مقدس» 🗞بازنشر مصاحبه روزنامه کیهان با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در این مصاحبه پاسخ پرسش‌های ذیل را خواهید خواند: چه دست‌هایی و روی چه انگیزه‌ای این جنگ را بر ایران اسلامی تحمیل کرد؟ آیا استکبار جهانی با تحمیل این جنگ توانست به خواسته‌های استعماری خود دست یابد؟ این جنگ تحمیلی چه دست آوردهایی برای انقلاب اسلامی به همراه داشته است؟! آیا استکبار جهانی و ابرقدرت‌ها تلاش داشتند که صلح را نیز بر ایران تحمیل کنند؟ برخی از لیبرال‌ها این پرسش را مطرح می‌کنند که «چگونه می‌شود که هم جنگ تحمیلی باشد و هم صلح»؟! لیبرال‌ها با مطرح کردن صلح با صدام چه غرض و انگیزه‌ای را دنبال می‌کردند؟ پاسخ به این سؤالات در: تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام امام خمینی به‌مناسبت هفته دفاع مقدس 🔻 | 1مهر بسم الله الرحمن الرحیم‌ 🔹خداوندا، همه چیز تویی؛ و غیر از تو همه هیچ. خداوندا، تو عزیزی؛ و غیر از تو همه ذلیل. خداوندا، تو غنی‌ای؛ و غیر از تو همه فقیر. امسال حال و هوای دیگری دارد. پس از سال‌ها دفاع مقدس، یاری دین خدا صورت دیگری به خود گرفته است. 🔸آمادگی جنگی ضرورت بیشتری یافته است. و دشمنان خدا و خلق خدا آنی غافل نیستند، و در کمین نشسته‌اند تا آنچه را خدایی است نابود کنند. خانواده‌های شهدا، تا همیشه تاریخ این ، افتخار روشنایی طرق الی الله را به عهده گرفته‌اند. 🔹مجروحین و معلولینْ خود چراغ هدایتی شده‌اند که در گوشه گوشه این مرز و بوم به دین باوران راه رسیدن به سعادت آخرت را نشان می‌دهند: راه رسیدن به خدای کعبه را. اسرا در چنگال دژخیمانْ خود سرود آزادی‌اند، و احرار جهان آنان را زمزمه می‌کنند. 🔸مفقودین عزیز محور دریای بیکران خداوندی‌اند؛ و فقرای ذاتی دنیای دون در حسرت مقام والایشان در حیرتند. از شهدا که نمی‌شود چیزی گفت. شهدا شمع محفل دوستانند. 🔹شهدا در قهقهه مستانه‌شان و در شادی وصولشان عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون اند؛ و از «نفوس مطمئنه‌ای» هستند که مورد خطاب فَادخُلِی فِی عِبادِی و ادخُلی جَنَّتِی پروردگارند. اینجا صحبت عشق است و عشق؛ و قلم در ترسیمش بر خود می‌شکافد. و السلام. روح الله الموسوی الخمینی‌ (1مهر1367، صحیفه امام، ج21، ص147) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ به یک شبهه تاریخی؛ چرا امام خمینی مردم عراق را دعوت به قیام کرد؟ بازنشر مصاحبه تسنیم با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی امام در نجف چه ارتباطی با دولت حاکم و مردم عراق داشت و حزب بعث عراق نیز چه سیاست‌هایی را در قبال امام پیگیری و اجرا می‌کرد؟ بخش عظیمی از جمعیت مردم عراق، شیعیان بوده و هستند. ارتباط مردم شیعه عراق و به‌خصوص گروه‌های سیاسی و مذهبی شیعی با امام خمینی(ره) در آن مدتی که ایشان در عراق حضور داشتند، چگونه بود؟ همچنین حزب بعث عراق چه کنترلی بر روابط مردم شیعه عراق با امام خمینی(ره) داشت؟ در دوران حاکمیت حزب بعث بر عراق، ایرانی‌ها و شیعیان ایرانی‌الاصل بسیاری به‌دستور صدام از کشور عراق اخراج شدند. روابط این ایرانی‌ها با امام خمینی چگونه بود و هدف عراق از اخراج ایرانی‌ها چه بود؟ ضمن اینکه در دوران اقامت امام در عراق، گروه‌ها و افراد مبارز بسیاری به نجف سفر می‌کردند، صدام چه کنترلی بر روابط این گروه‌ها و افراد با امام خمینی داشت؟ آیا واقعاً انقلاب اسلامی تهدیدی برای دولت‌های منطقه بود؟ و آیا امام خمینی(ره) می‌توانست با اعزام سفرای صلح و اعلام اینکه انقلاب اسلامی اهل دوستی و صلح با همسایگان و دولت‌های منطقه است، مانع از وقوع جنگ تحمیلی شود؟ واکنش صدام نسبت به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران چه بود؟ آیا از روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران استقبال کرد یا اینکه اقدامات دیگری انجام داد؟ مجموعه اقدامات صدام مخفی بود یا اینکه صدام جنگ روانی و تبلیغاتی علیه انقلاب اسلامی ایجاد کرده بود؟ شعار اصلی امام خمینی در دفاع مقدس “جنگ جنگ تا رفع فتنه” بود. منظور امام از این شعار چه بود؟ آیا منظورشان این بود که صدام ساقط شود یا اینکه ایران به نقطه‌ای برسد که دیگر هیچ کشوری توان تهاجم به ایران را نداشته باشد؟ پاسخ به این سؤالات در: تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
21.pdf
10.23M
موهوماتی از چرایی وقوع جنگ تحمیلی علیه ایران ✳️سالروز فتح خرمشهر 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی دریافت که دیر یا زود نبرد سرنوشت ساز و آزادی بخش فلسطین به رهبری ایران و با بسیج امت اسلام آغاز خواهد شد و سرزمین مقدس به آغوش مام میهن باز خواهد گشت. لذا به مدت ۸ سال به نیابت از صهیونیست‌ها با ایران جنگید تا صهیونیست‌ها در فلسطین به اشغالگری، خونریزی و جنایت ادامه دهند و از نابودی در امان بمانند. امام در مقابل این حرکت ها اتحاد و همسویی و همراهی سران کشورهای اسلامی را تنها چاره رهایی از چنگال استکبار جهانی و صهیونیسم می دانستند و آن را به عنوان سیاست استراتژیک خود دنبال می کردند. 🔸عناصر ضد انقلاب برون مرزی و مهره‌های وابسته به امریکا و رژیم صهیونیستی، به منظور زیر سئوال بردن راه امام سالیان درازی تبلیغ کردند که عامل اصلی حمله صدام به ایران را تندروی و موضع گیری‌های آتشین امام معرفی نمایند. در خاطرات منسوب به آقای منتظری دنباله روی از این خط فکری کاملاً دیده می شود که در این نوشتار بدان پرداخته خواهد شد و در مقاله ضمیمه پاسخ به این تحریفات را خواهید خواند. ضمیمه: مقاله«موهوماتی از چرایی وقوع جنگ تحمیلی علیه ایران»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره21، پاییز 1388. به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روندپژوهی پذیرش قطعنامه 598 توسط امام خمینی(ره.pdf
587.1K
روشنگری تاریخی در رابطه با روند پر رمز و راز تصویب یک «قطعنامه» 🔹یکی از ابعاد پر رمز و راز تاریخ جنگ، مسئله پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که با گذشت بیش از سه دهه، هنوز با فقر آثار متقن و تحلیلی در این باب مواجهیم. به تصریح امام، تصمیم قبول قطعنامه مبتنی بر یک سلسله «حوادث و عواملى» بوده که تحلیل محققانه آن را موکول به آینده نموده‌اند و به نظر می‌رسد اکنون وقت رمزگشایی از این تصمیم تاریخی است. چه اینکه بازشناسی فرایند تصمیم‌سازی‌های کلان سیاسی، در پیشگیری از تکرار برخی تصمیمات سخت و بعضاً تلخ، مؤثر خواهد بود. 🔸اجماع مسئولان عالی‌رتبه سیاسی و نظامی از جمله اموری است که در روند تصمیم‌سازی و تغییر نظر اولیه امام، در دو مقطع تاریخی سرنوشت‌ساز بعد از فتح خرمشهر و پذیرش قطعنامه، نقش تعیین‌کننده داشته و به نوعی، متضمن حجت شرعی و عقلی برای تصمیم نهایی امام بوده است. پرسش آن است که در مدت کوتاه تصدی قائم‌مقامی فرماندهی کل قوا در بازه زمانی 12خرداد1367 تا 27تیر1367، چه اتفاقاتی رخ داد که امام در تصمیم قاطع خود پیرامون پایان جنگ، تجدیدنظر کردند؟... 🖇ضمیمه: مقاله «روندپژوهی پذیرش قطعنامه 598 توسط امام خمینی(ره)»، سهراب مقدمی شهیدانی، نشریه علمی مطالعات دولت‌پژوهی در جمهوری اسلامی ایران، شماره2، آبان1401. به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تشکیلات عظیم شیعه ▪️«در هیچ زمانی ارتباط شیعه و در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان و و نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستان‌هایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل می‌کنند - که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد- نشان‌دهنده این معناست. ▫️یعنی علی‌رغم محدود بودن این دو امام بزرگوار در ، و قبل از آن‌ها هم حضرت جواد به نحوی، و سلام الله علیه به نحوی، ارتباطات با مردم همین‌طور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده. منتها آمدن حضرت به خراسان، تأثیر خیلی زیادی در این امر داشته است.»(مقام معظم رهبری، انسان ٢۵٠ ساله، حلقه دوم، ص ٣٨۶) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لزوم ممیزی کتاب‌ها پیش از انتشار 🔻 | 3مهر 🔹خط مشی را اسلام معیّن کرده است، و ما تابع اسلام هستیم. و آن این است [که‌] کلیه نشریاتی که شما می‌خواهید اقدام کنید بر آن، باید اسلامی باشد و منزه از انحرافات. و البته این تشخیص با یک هیاتی باید باشد. آقایان مثلًا هیاتی را تعیین کنند که در این امور وارد باشند؛ و کتاب‌ها وقتی که بناست نشر بشود، به نظر آن آقایان برسد. و آن آقایان وقتی که تصویب کردند که نشرش مانعی ندارد و مخالف با اسلام نیست، آن وقت نشر بکنند، چون ممکن است که یک‌وقت یک کتابی چند سطرش اسلامی باشد، و در خلالش یک مسائلی غیر اسلامی باشد. ابتدایش یک جور باشد؛ بعدش یک انحرافاتی داشته باشد. 🔸شمایی که می‌خواهید برای اسلام خدمت کنید یک‌وقت خدای نخواسته این اسباب این نشود که بر خلاف مسیر خودتان باشد. و لهذا باید کتاب‌ها تحت نظر اهل علم باشد. اهل علمِ مطلع بر این ، و آن‌ها مطالعه کنند. وقتی این کتابی که می‌خواهید نشر بدهید مطالعه کنند، بعد که مطالعه کردند آن‌ها، تصدیق کنند که این نشرش مانع ندارد، بعد نشر بدهید. و البته این خدمت بسیار بزرگی است که به اسلام شما می‌توانید بکنید. و آن نشر معارف اسلامی، نشر احکام اسلام، نشر حقایق اسلام، نشر مکتب اسلام، و کتبی که این نحو هستند، نشرش بسیار خوب، و ان شاء الله شما ماجور هستید در این امر. لکن با این وضع باید باشد. با این وضعی که عرض کردم؛ مصون باشد از اینکه یکوقت خدای نخواسته شما بخواهید یک کار خیری بکنید، با دست خود شما یک کار خلافی انجام‌ بگیرد. 🔹این باید با یک از طرف یک هیات چند نفری، که خودتان تعیین بکنید و مورد تصدیق- مثلًا- اهل علم تهران باشد، آن وقت آن‌ها، آن چند نفر، بررسی کنند؛ و شما هم مشغول باشید. ان شاء الله خداوند حفظ کند شما را. و من هم دعاگوی همه‌تان هستم ان شاء الله. و کارشان پرارزش؛ و مسئولیتشان هم زیاد پرارزش است. برای اینکه نشر احکام خداست و نشر مکتب الهی است. مسئولیت زیاد است، برای اینکه باید طوری انجام بگیرد که خدای نخواسته یکوقت لغزشی در آن نباشد، و کتابی که مثلًا انحرافی باشد در آن نباشد. و این البته باید یک دسته‌ای، یک جمعی، باشند که این کار را انجام بدهند. ان شاء الله خداوند تاییدتان کند. من شغلم زیاد است، اطلاعاتم هم از این امور و از این افراد کم است؛ باید یک دسته‌ای در تهران تعیین بشوند برای کتاب‌های مذهبی...(3مهر1358، صحیفه امام، ج10، صص116-115) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان بخش اول بخش دوم بخش سوم بخش چهارم بخش پنچم بخش ششم بخش هفتم بخش هشتم بخش نهم بخش دهم بخش یازدهم بخش دوازدهم بخش سیزدهم بخش چهاردهم بخش پانزدهم بخش شانزدهم بخش هفدهم بخش هجدهم بخش نوزدهم بخش بیستم بخش بیست و یکم بخش بیست و دوم بخش بیست و سوم بخش بیست و چهارم بخش بیست و پنجم بخش بیست و ششم بخش بیست و هفتم بخش بیست و هشتم بخش بیست و نهم بخش سی‌ام بخش سی و یکم بخش سی و دوم بخش سی و سوم بخش سی و چهارم بخش سی و پنجم بخش سی و ششم بخش سی و هفتم بخش سی و هشتم بخش سی و نهم بخش چهلم بخش چهل و یکم بخش چهل و دوم بخش چهل و سوم بخش چهل و چهارم بخش چهل و پنجم بخش چهل و ششم بخش چهل و هفتم بخش چهل و هشتم بخش چهل و نهم بخش پنجاه بخش پنجاه و یکم بخش پنجاه و دوم بخش پنجاه و سوم بخش پنجاه و چهارم بخش پنجاه و پنجم بخش پنجاه و ششم بخش پنجاه و هفتم بخش پنجاه و هشتم بخش پنجاه و نهم بخش شصتم بخش شصت و یکم بخش شصت و دوم بخش شصت و سوم بخش شصت و چهارم بخش شصت و پنجم بخش شصت و ششم بخش شصت و هفتم بخش شصت و هشتم بخش شصت و نهم بخش هفتاد بخش هفتاد و یکم بخش هفتاد و دوم بخش هفتاد و سوم بخش هفتاد و چهارم بخش هفتاد و پنجم بخش هفتاد و ششم بخش هفتاد و هفتم بخش هفتاد و هشتم بخش هفتاد و نهم بخش هشتاد بخش هشتاد و یکم 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.27.pdf
2.36M
منشاء انحراف فکری برخی مبارزین در بحبوحه انقلاب انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و هشتم 🔹آیت‌الله مصباح یزدی در رابطه با اثرات منفی افکار شریعتی و در تبیین ضرورت نقد آن چنین می‌گوید: «من از مقطعی‌ که بـا ‌افـکار ایشان آشنا شدم، تصور ابتدائی‌ام این بود که ایشان یک فرد علاقه‌مند به اسلام است که در خـانواده‌ای مـذهبی‌ بـزرگ شده‌ است، مخصوصاً اظهار علاقه‌ای که نسبت به پیشوایان اسلام مثل امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌کرد، این تصور‌ را‌ در من به وجود آورد که تنها مطالعات‌ ایشان در‌ مورد منابع اسلامی، ضعیف است و تعجب هم نمی‌کردم‌، چون ایشان از وقـتی که به سن رشـد رسـیده و درصدد پژوهش بر آمده بود‌، به پاریس رفت و سال‌های زیادی در‌ آن‌جا‌ بود، ارتباطش هم با‌ اشخاصی‌ بود که خودش آنها را «معبودهای‌ من‌» می‌نامد و در عین حال، برخی از آنها خدا و اصل دین را قبول نداشتند‌... 🔸در زمان شاه در ایران فعالیت اسلامی گسترده‌ای انجام نمی‌گرفت و این نوع تلاش‌ها، سخت تحت‌ کنترل‌ دستگاه بودند، از این ‌رو امـثال بـنده توقع‌ این‌ را نداشتیم‌ که ایشان بینش‌ عمیقی‌ نسبت به اسلام داشته باشد‌ و حدس‌ می‌زدیم که این سخنان از کمیِ مطالعات باشد. از آن‌جا که ما حساسیت چندانی به یک‌ شخص‌ یا کتاب خاص نداشتیم، می‌گفتیم از این‌ جـور انحرافات‌، زیاد است‌، این‌ هم یکی!... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،27شهریور1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.29.pdf
1.03M
نقد فکری منصفانه بدون اشاره به اشخاص انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و نهم 🔹 آیت‌الله مصباح یزدی : «..یادم هست یک شب، بعد از نماز که از آمدیم بیرون، آقای غلامرضا دانش‌آشتیانی بـحث همین آقا (شریعتی) را مطرح کرد که: «نظر تو چیست؟» گفتم: «اجمالاً ایشان دارد حرف‌هائی را می‌زند‌ که خطرناک است». گفت: «چه پیش‌بینی‌ای می‌کنی؟» گفتم: «پیش‌بینی می‌کنم که حرف‌هایش خیلی رواج پیدا خواهد کرد». گفت: «چطور؟» گفتم: «برای این‌که زبـان دانـشجو و نسل جوان را می‌داند، ژستش جوان‌‌پسند است و جوان‌‌ها هم که اطلاعات‌ دینی عمیق‌ و کافی ندارند و نمی‌توانند تشخیص بدهند که کجای این حرف‌ها درست و کجا غلط است، به خصوص که بعضی از متدینین و حتی روحـانیین هم از ایشان حمایت می‌کنند‌»... 🔸پرسید: «حالا چه بـاید کرد؟» گـفتم: «مـن‌ کاری‌ بلد نیستم. خیلی هنر‌ بکنم‌، شبهات را مـطرح مـی‌کنم و جوابش را می‌دهم». گفت: «شما موافق نیستید بروید و با ایشان یک بحثی بکنید؟» شاید هم اول این‌جور نگفت و گفت: «اگر ایشان حاضر شود بـا یـک کـسی بحث کند، به نظر‌ شما چطور است؟» گفتم: «فکر نمی‌کنم ایشان حـاضر شود با کسی بحث کند». گفت: «حالا اگر حاضر شد، به نظر شما خوب است با چه کسی بحث کند؟» گـفتم: ...«مثلاً آقای . واقعاً اگر ایشان طـالب حـقیقت باشد، آقای طباطبائی اهل منطق و ملایم ‌‌است‌، ولی من باور نمی‌کنم که حاضر شود». 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،29شهریور1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
1402.7.1.pdf
2.01M
حساسیت ویژه در قبال مسائل اعتقادی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتاد حجت الاسلام و المسلمین ، از طلاب مدرسه حقانی که در اوج درگیری‌ها با موضوع دکتر شریعتی در مدرسه حقانی وارد آن مدرسه شده می‌گوید: «...در سال 55 که من از شيراز به قم آمدم مدرسه فيضيه بسته شده بود و محل تجمع طلاب و بحث‌های سياسی، مدرسه خان بود و بحث‌های فراوانی درباره دکتر و کتاب صورت می‌گرفت. درخصوص جريان شريعتی، محل تلاقی افکار موافقان و مخالفان او بود. به طوری که در دو مرحله و مجموعاً شش نفر از موافقان و مخالفان داغ او را با اين‌که از طلبه‌های خوب و درس‌خوان بودند اخراج کردند. برای مصون نگه داشتن مدرسه، عذر تعدادی از طرفين را خواست. از طرفداران شريعتی فرزند آقای که نماينده ولی فقيه در سپاه هستند بود و شهيد هم شد و از مخالفان او آقای مسئول مدرسه معصوميه، آقای و آقای را از مدرسه بيرون کردند. آقايان کاظمی و نعمتی‌پور که به طرفداران آيت‌الله مصباح معروف بودند سردسته مخالفان بودند. جناب آقای در آن زمان تقريباً ليدر مخالفين بودند و در يک جلسه اخلاقی که در مهديه خيابان چهارمردان تشکيل شده بود بين طرفين درگيری رخ داد و عده‌ای دستگير شدند...» 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،1مهر1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.7.3.pdf
1.92M
تأکید شهید بهشتی بر روشنگری پیرامون نقاط انحرافی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتاد و یکم 🔹به گفته ، در آن وقت و با التفات به برخی اشکالات جدی شریعتی، یکی از علمای مبارز را واسطه قرار داده بودند که پیام انتقادی آنان به مطالب شریعتی را به ببرد: «این مسئله بود که چون روحانیت شیعه بزرگ‌ترین دشمن آمریکا است، چرا شریعتی به روحانیت شیعه بدگویی می‌کند؟ او دارد دشمن آمریکا را می‌کوبد. 🔸باز تکیه آنها روی این مسئله بود که یک جنبه سیاسی داشت. انتقادهای دیگران هم یک جنبه صنفی داشت. چون خودشان روحانی بودند، به آنها برخورده بود که در معرض چنین اتهامی قرار بگیرند. 🔹البته غرض آن‌ها بیشتر مسئله سیاسی بود؛ ولی باز آن مسائلی که مورد توجه بنده بود، غیر از این‌ها بود. آنها بُعد سیاسی مذهب را نگاه می‌کردند و من توجه به بُعد عقیدتی آن داشتم. 🔸توجه من به این بود که شریعتی با چیزهایی که می‌گوید، دارد عقاید اولیه مسلمان‌ها و جوان‌ها را تضعیف می‌کند. با توجه به این مورد در آن زمان من کسی را که به عمق خطری که در افکار شریعتی بود، توجه کرده باشد، نمی‌شناختم.» به زعم شهید بهشتی، آیت ‌الله مصباح در نقد شریعتی مسئله را زیاد بزرگ کرده بود... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،3مهر1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db