eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.8هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
972 ویدیو
641 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
1402.7.24.pdf
1.78M
برقعی، توده‌ای‌ها و خانه صلح انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش نود یکی از مسائلی که در تحلیل تحولات معاصر ایران مورد غفلت واقع شده، توجه به استفاده ابزاری از روحانیت است که بیشتر نیز توسط احزاب و جریان‌‌هایی انجام می‌شد که با دین و روحانیت زاویه‌ داشته‌اند. این جریان‌های سیاسی با شناخت عمیق از اعتقاد جامعه ایرانی به روحانیت و اطلاع از عدم اقبال عمومی به جریان‌های دگراندیش و غیر اصیل، همواره تلاش داشتند تا برای نفوذ در بدنه جامعه، از روحانیان به عنوان ابزار کسب وجاهت اجتماعی استفاده کنند. این موضوع در نهضت مشروطه نمود علنی و عینی‌تری یافت و دگراندیشان و روشنفکران غرب‌گرا، بعد از آن‌که به برکت حضور روحانیت و مرجعیت بر اسب قدرت سوار شدند، سرکوب سران روحانی مشروطه و پروژه حذف آنان را کلید زدند. بعدها نیز همین رویه ادامه یافت و رضاخان در ماه‌ها و سال‌های نخست بعد از کودتای ننگین 1299 ش، تلاش کرد خود را چهره‌ای طرفدار دین و روحانیت و شعائر مذهبی(خصوصاً عزاداری) نشان دهد... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،24مهر1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.7.26.pdf
1.57M
مخالفت با نهضت آزادی و سازمان مجاهدین خلق انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش نود و یکم 🔹یکی از نکات مهم در سیره سیاسی ‌الله_مصباح، دیدگاهی است که ایشان نسبت به جریان داشته است. آقای مسعودی خمینی در این ‌باره می‌گوید: «در ماجرای دولت موقت و نخست‌وزیری مهندس بازرگان هم آقای مصباح دل خوشی از نهضت آزادی و اعضای آن از جمله مرحوم بازرگان نداشت و بر این باور بود که طرز تفکر دکتر شریعتی در آنها هم رسوخ کرده است. یکی از خصوصیات دکتر شریعتی که واقعاً برای اسلام و انقلاب مضر بود، مخالفت او با روحانیت بود. اگر در کتاب‌های ایشان دقت کنید، این معنا را به وضوح می‌یابید. ایشان عمیقاً به اسلام منهای روحانیت می‌اندیشید.» 🔸به تصریح امام خمینی، منافقین در واقع فرزندان عزیز بودند، چنانکه در سال 58 خود بازرگان نیز به وجود این نسبت بین نهضت آزادی و سازمان مجاهدین اشاره کرده بود. با این نگاه، مخالفت و موضع‌مندی آیت‌الله مصباح نسبت به سازمان مجاهدین را باید در موضع ایشان نسبت به نهضت آزادی جست‌وجو کرد. 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،26مهر1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.7.29.pdf
1.46M
هدف وسیله را توجیه نمی‌کند حتی در مسیر مبارزه انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش نود و دوم 🔹آیت ‌الله مصباح با اشاره به حمایت مادی و معنوی برخی اعضای گروه سرّی 11 نفره از سازمان مجاهدین خلق، به واکاوی اختلاف‌نظرها پیرامون سازمان منافقین پرداخته، چنین می‌گوید: «اهتمام من متوجه مسائل فکری و حفظ ‌اصالت‌های فقه اسلامی بود تا گرفتار تحریف نشود. دوستان دیگری بودند که از جهات بسیاری بر من امتیاز داشتند، اما این حساسیت را نداشتند. حتی در مواردی که توسط بنده نسبت به انحراف و التقاط، تذکر داده می‌شد که این جریان، خطرناک است. می‌گفتند: «نه، خطرناک نیست. اگر یک وقت خطری پیش آمد، خودمان جلوی آن را می‌گیریم» و خیلی راحت از کنار مسئله می‌گذشتند، ولی بنده حساسیت خاصی نسبت به این مسائل داشتم و معتقد بودم که این‌ها می‌توانند خطرات زیادی را بیافرینند و اساساً مسیر مبارزه را منحرف کنند. در عمل هم اتفاقاتی افتاد که همگان کم و بیش می‌دانند. 🔸کسانی از این هیئت 11 نفری، در مقطعی از مجاهدین خلق، هم حمایت مالی کردند هم حمایت معنوی و نظیر این‌جور چیزها پیش آمد.... در مقطعی بعضی از دوستان که عرض کردم با مجاهدین همکاری می‌کردند، از من ‌خواستند که همکاری کنم. بنده عرض کردم تا کسی را نشناسم و ندانم که خط او، خط اسلام هست یا نیست، همکاری نمی‌کنم... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،29مهر1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
1402.8.1.pdf
1.43M
شاخص اصلی در مبارزات انقلابی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش نود و سوم 🔹آیت ‌الله مصباح که عادت به اسم بردن از کسی در خاطرات یا نقل قول‌ها یا نقدهایش ندارد آن‌قدر از جانب برخی دوستان قدیمی نظیر آقای‌ ، پس از انقلاب، به غیر انقلابی بودن و مخالفت با امام متهم می‌شود که به ناچار در مصاحبه‌ای صریحاً نام آقای‌ هاشمی رفسنجانی را می‌برد ...: «بنده در این‌جا داستانی را صرفاً به عنوان یک خاطره تاریخی نقل می‌کنم. از اوایل انقلاب تاکنون، سليقه بنده این بوده که در هیچ حزبی مشارکت نکنم. ارادت بنده به مرحوم آقای و اظهار لطف ایشان به من، همکاری‌های بنده با مرحوم آقای درخصوص و ارادت بی‌اندازه بنده به را همه می‌دانند. همه این دوستان در تأسیس شریک بودند؛ اما سلیقه شخصی بنده، شرکت در آن حزب نبود. 🔸البته من هیچ‌گاه آن را تخطئه نمی‌کنم؛ اما می‌گویم: بنده آن کاری را می‌کنم که در پیشگاه خداوند برای آن جوابی داشته باشم. پیش از پیروزی انقلاب، مقام معظم رهبری و آقای ‌هاشمی رفسنجانی توسط آقای قدوسی وقتی تعیین کردند که برای صبحانه به منزل ما تشریف می‌آورند. در آن جلسه صبحانه غیر از این دو بزرگوار، شخص دیگری نبود. آقای ‌هاشمی عنان سخن را به دست گرفتند و از این‌جا شروع کردند که... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،1 آبان 1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
برکات هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها به روایت مقام معظم رهبری وفات حضرت معصومه سلام الله علیها « این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیت‌شده دامان اهل‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند.امروز هم مرکز معرفتی دنیای اسلام، شهر قم است.»(مقام معظم رهبری 1389.7.29) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سخنرانی در جمع اعضای سازمان جنبش امل 🔻 | 6آبان بسم الله الرحمن الرحیم‌ 🔹از اول مبارزات، و جزء مقاصد اصلی ما بوده است و از مسائل ایران جدا نبوده است. به طور کلی، مسلمان نباید تنها نظرش [به‌] طایفه‌ای از مسلمانان باشد. آقای فرزندی از فرزندان من است. من برای او متاثر و متاسفم و اقداماتی هم، چه در نجف و چه در ایران، نموده‌ام و امیدوارم هر چه زودتر او را در بین خودمان ببینیم. 🔸از آنجا که منطقه در شُرف یک عمومی است، امریکا دست به طرح قضایایی زده است تا بلکه بتواند دست مردم بی‌پناه منطقه را از سرنوشتشان کوتاه کند و متاسفانه بعضی از دولتها هم او را کمک می‌کنند؛ طرح و یکی است. بر فرض که امریکا یک طرح صد در صد اسلامی- انسانی بدهد، ما باور نمی‌کنیم که آن‌ها به نفع صلح و منافع ما گامی بردارند. اگر امریکا و اسرائیل «لا اله الّا الله» بگویند، ما قبول نداریم؛ چرا که آن‌ها می‌خواهند سرِ ما کلاه بگذارند. 🔹آن‌ها که صحبت از صلح می‌کنند، می‌خواهند منطقه را به جنگ بکشند. شما متوقعید ما در مقابل امریکا و اسرائیل و دیگر ابرقدرت‌ها، که می‌خواهند منطقه را ببلعند، بی‌تفاوت باشیم؟ نه، ما با هیچ‌کدام از ابرقدرت‌ها و قدرت‌ها سر سازش نداریم، نه تحت سلطه امریکا می‌رویم و نه زیر بار شوروی. ما مسلمانیم و می‌خواهیم زندگی کنیم. ما می‌خواهیم زندگی فقیرانه داشته‌ باشیم، ولی آزاد و مستقل باشیم. ما این پیشرفت و تمدنی که دستمان پیش اجانب دراز باشد را نمی‌خواهیم. ما تمدنی را می‌خواهیم که بر پایه شرافت و انسانیت استوار باشد و بر این پایه، صلح را حفظ نماید. 🔸ابرقدرت‌ها می‌خواهند انسانیت انسانها را تحت سلطه قرار دهند و ما و شما و هر مسلمانی مکلف است در مقابل آن‌ها بایستد و سازش نکند و طرح‌هایی از قبیل طرح سادات و فهد را رد کند. بر ما واجب است که این گونه طرح‌ها را، که به نفع مستضعفین نیست، محکوم نماییم. 🔹من به شما اطمینان می‌دهم که مسائل ما از شما جدا نیست. ولی شما خوب می‌دانید که امریکا و عوامل داخلی‌اش یک لحظه ما را آرام نگذاشتند. لذا، اگر ما به شما کمک شایانی نکردیم، چون گرفتار این جنایتکاران هستیم. ما لبنان را از خودمان می‌دانیم.شیعیان لبنان و ایران و مسلمانان همه جهان یکی هستند. ما امیدواریم تا وحدت خودمان را حفظ نماییم. 🔸مسئله‌ای را که می‌خواهم اکیداً به شما تذکر دهم این است که این معنا که «نمی‌شود با قدرت‌های بزرگ طرف شد» را از گوش‌هایتان بیرون کنید. شما بخواهید، می‌توانید؛ زیرا پشتیبان شما خداست. این زمزمه‌هایی را که ابرقدرت‌ها به وسیله ایادی‌شان کرده‌اند که تا متکی به یکی از دو قدرت نشوید نمی‌توانید به زندگی خود ادامه دهید، صد در صد غلط است. به روی پای خودتان بایستید و محکم و استوار با خدا باشید و سعی کنید تا قبل از هر پیشرفتی در انسانیت پیشرفت کنید. در این صورت، خداوند ما را یاری خواهد کرد تا بتوانیم استقلال و آزادی و اسلاممان را حفظ کنیم. ان شاء الله، موفق باشید. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته. (6آبان1360، صحیفه امام، ج15، صص340-339) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعتراض امام به ربوده شدن دختر بچه شیعی توسط بهائی‌ها 🔻 | 7آبان ... علمای اعلام و اهالی شیعه کراچی تلگراف کرده‌اند [که‌] بهایی‌ها دختر بچه [ای‌] را به نام فرخنده دهقان‌یزدی که سید و شیعه است ربوده و در پاکستان می‌خواهند به ازدواج درآورند و در اثر اعتصاب عمومی، دادگاه آنجا ازدواج را توقیف کرده. بهایی‌ها به سفارت ایران تشبث کرده‌اند. لازم است فوراً دستور دهید سفارت از ازدواج غیرمشروع، شدیداً جلوگیری کند و دختر را از آن‌ها بگیرد و به ایران مسترد و به اولیایش تحویل دهند. نتیجه را اطلاع دهید. روح‌الله الموسوی الخمینی‌ (7آبان1341، صحیفه امام، ج21، ص484) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأثیر استقلال در پیشرفت کشور 🔻 | 8آبان 🔹...ما باید شکر خدا را بکنیم که خداوند به ما عنایت کرد، مرحمت فرمود که یک کشوری که به تمام معنا وابسته بود به خارج و نمی‌گذاشتند افکار این‌ها به کار بیفتد، نمی‌گذاشتند صنعتگرهای این‌ها به کار خودشان ادامه بدهند، امروز خدای تبارک و تعالی کشور را به دست خود شما سپرده است و خود شما بحمد الله مشغول خدمت هستید، و این خدمت را امیدوارم که صد چندان کنید. 🔸باید همین معنا را در نظر داشته باشید، امروز شمایید تنها تقریباً، کشور شما امروز در بین همه کشورها تنهاست. همه کشورها به ضد ما هستند، الّا معدودی. لکن در عین حال که همه بر ضد هستند، چون خود کشور و خود اهالی مومن هستند، معتقد هستند به این که باید با عنایات خدا مسائل را حل کنند، فکرها به کار افتاد و فعالیت‌ها شروع شد. 🔹و الآن ایران با آن زمانی که آن همه هیاهو می‌کردند برای ، حالای ایران بسیار پیشرفته‌تر از آن وقت است. و مهم این است که ما الآن مستقل هستیم، یعنی هیچ کشوری در دنیا نیست که بتواند به یک سپور ما جسارت کند. شما الآن مستقلّید و آقای خودتان هستید. و اسلام هم این طور نیست که طبقاتی باشد و بخواهد یک طبقه‌ای را حاکم کند، یک طبقه‌ای را محکوم. اسلام خدمتگزار دارد و کسانی که خدمت می‌کنند، ملت باید با این خدمتگزارها همراهی کند... (8آبان1363، صحیفه امام، ج19، صص98-97) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سوگ‌نامه‌ای برای صهیونیسم به‌مناسبت بازپخش سریال مدار صفر درجه 🔹سریال مدار صفر درجه، یکی از سریال های تلویزیونی بحث برانگیز بود که تا کنون از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شده است. 🔸بحث بر انگیز از آن جهت که موضوع آن فلسطین و صهیونیسم بود و زاویه دید سازندگان آن نیز اساساً با اشکالاتی مواجه بود. 🔹اگرچه نمی توان این اشکالات را از بی اطلاعی سازندگان آن دانست، چرا که مشاور تحقیقی برجسته‌ای با مجموعه همکاری داشته است، ولی بی توجهی کارگردان به برخی حقایق و وقایع تاریخی ذهن مخاطب را به این سمت رهنمون می سازد که اگر محققین و کارگردان مطلع هستند، پس چگونه است که مسلمات تاریخی در این سریال مخدوش شده است؟ 🔸از جمله مباحث انتقادی و بحث برانگیز موجود در این سریال عبارتند از؛ تحریف تاریخ یهود ایران، القای واقعه هولوکاست، مظلوم نمایی چهره یهود و … نقد تفصیلی این سریال را از حساب رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بخوانید: تحریف تاریخ یهود ایران مدار صفر درجه و افسانه هولوکاست مظلوم‌نمایی از یهود سریال «مدار صفر درجه» در مدار مخالفت با دیدگاه محقق این سریال «سوگنامه‌ای برای صهیونیسم»-بخش نخست «سوگنامه‌ای برای صهیونیسم»-بخش دوم 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تحریف تاریخ یهود ایران نقد سریال «مدار صفر درجه»/1 🔹بسیاری از محققین و مطلعین از بر این اعتقادند که داده‌های محتوایی این سریال در مورد یهودیان و سوابق آن‌ها در ایران با واقعیت مطابقت ندارد. و مشخص‌ترین مصداق مطرح در این عرصه نیز همراهی کامل یهودیان ایران با است که به گونه‌ای تأسف‌بار از سوی کارگردان، این واقعیت برعکس جلوه داده شده است و در نتیجه چهره‌ای معصوم و حتی ضدصهیونیسم از یهودیان ایران در دوره پهلوی ترسیم و تبلیغ شده است. 🔸نگارندگان این نقد ضمن تأکید بر حقیقت جدایی انکارناپذیر پدیده شوم صهیونیسم با دین و شریعت حضرت موسی علیه‌السلام به این واقعیت اعتقاد دارند که در ، شخص، حرکت و جریانی از داخل یهودیان وجود نداشته است که مخالف صهیونیسم باشد و یا علیه آن اقدامی کند. در واقع یهودیان در دوره پهلوی که هم‌زمان با تأسیس و رشد و گسترش صهیونیسم و است، تمام توان و حمایت خود را مصروف این جریان کردند. اسناد فراوان از حمایت‌های مالی یهودیان از اسرائیل به‌ویژه در مقطع جنگ 1967 و یا مهاجرت آن‌ها به فلسطین اشغالی و یا تبلیغ صهیونیسم، نمونه‌های کوچکی از همراهی گسترده یهودیان ایران یا صهیونیسم است. 🔹در سریال نه‌ تنها به این واقعیات اشاره نشده است بلکه کلیت یهودیان ایران را ضدصهیونیسم تصویر می‌نماید و حتی در این مسیر به یک تحریف فاحش از تاریخ نیز دست می‌زند و یک را در مسیر مبارزات ضدصهیونیستی، شهید!!! نیز می‌کنند و حال آن‌که هیچ‌یک از خاخام‌های یهودی ایران از جمله خاخام ، در آن زمان نه‌تنها با صهیونیسم مخالف نبودند بلکه کمک‌های شگرفی به آن کردند و تا آخرین لحظات عمر خود در خدمت صهیونیسم بودند، تا این‌که هر دو آن‌ها نیز در آمریکا و اسرائیل در دهه هشتاد شمسی مردند و حتی انجمن کلیمیان تهران از آن‌ها، که حامی جدی صهیونیسم بودند، در نشریه خود به نیکی یاد کرد! همانطور که از موسی زرگری با عکسی که پشت به دیوار براق (ندبه) در بیت‌المقدس نیز دارد و او هم در دهه هشتاد مرد به نیکی یاد می‌کند. منبع: مقاله «سوگنامه‌ای برای صهیونیسم»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره14، زمستان1386. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مدار صفر درجه و افسانه هولوکاست نقد سریال «مدار صفر درجه»/2 🔹با وجود شواهد، قرائن، اسناد و تحقیقات میدانی مفصل که از قضا بخش مهمی از آن در مؤسسه آمریکایی «بازنگری تاریخی» به‌نتیجه رسیده است، هولوکاست که به قتل عام شش میلیون یهودی در جنگ جهانی دوم در اروپا و در اردوگاه‌های مرگ اعم از اتاق‌های گاز و کوره‌های آدم‌سوزی، اطلاق می‌شود، واقعه‌ای بی‌اساس و کذب محض، تلقی می‌شود. در واقع صهیونیست‌ها با ساختن این داستان، سعی در خلق اسطوره‌ای جدید دارند تا از پس مظلوم‌نمایی حاصل از آن مهاجرتی گسترده به را سامان دهند و در نتیجه با تمرکز یهود در این منطقه مقدمات دولت صهیونیستی را فراهم نمایند. اگرچه از دستاوردهای ساختن این قصه جعلی به این مقدار نیز اکتفا نکرده‌اند و با گذشت بیش از 60 سال، همچنان از طرق مختلف از آن بهره‌های مختلف می‌برند. 🔸در یک چنین شرایطی با وجود این تحقیقات، سریال همراه و همسو با ، تلویحا هولوکاست و محدودیت ایجاد شده برای یهودیان را در این سریال مورد تأیید و تأکید قرار می‌دهد. 🔹سازندگان سریال در پاسخ به این سؤال جدی، ادعا کرده‌اند که ما هیچ بار از کوره‌های آدم‌سوزی و اتاق‌های گاز که از مصادیق بارز قصه هولوکاست است سخن نگفته‌ایم. ولی مخاطبان سریال این پیام را از آن گرفته‌اند که فیلم درصدد القای واقعه هولوکاست به‌عنوان یک واقعه تاریخی در جنگ جهانی دوم است! منبع: مقاله «سوگنامه‌ای برای صهیونیسم»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره14، زمستان1386. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db