شخصیتها من را به زمین، زمان و زبانی دور و ناشناخته بردند...
آقای خانی نویسندهی صور سکوت گفتند: سفارش میشود در رمان اول حتماً از تجربه زیسته بنویسید. زمانهای دور و مکانهای ناشناخته را انتخاب نکنید.
از آنجا که من ابتدا شخصیتهایم را پیدا کردم . به دنبال آنها به مکان، زمان و حتی زبان دوری رفتم.
من با تاریخ اسلام تا حدی آشنا بودم اما با مطالعه عهدین و تاریخ ایران اینقدر وارد فضای ناشناخته و حیرت انگیزی شدم که گویی بی مقدمه وارد جنگلهای آمازون شدم و این باعث شد پیرنگ از دست من خارج شود.
گفتههای عظیمی که در تاریخ و عهدین دیدم اطلاعات فراوانی به متن ریخت و گرچه بسیار تلاش کردم که این اطلاعات را هرس کنم اما باز هم در جهان عهد عتیق و تاریخ ایران گم شدم. سر و شکل حاضر پیرنگ هم نتیجهی فشارهای زیاد خانم سلیمانی و آقای عزتی بر من است که باعث شد بیشتر متن را هرس کنم و به متن فعلی برسم.
من در جهان عهد عتیق و ایران باستان غرق شدم. همه چیز به هم ربط داشت. مثلا خوزستان یکی از مهمترین مکانهای سیاسی ساسانیان است. حضور ادیان در خوزستان که بسیار متنوع است رنگ و بوی تاریخی دارد و همهی اینها سامان کار را از دست من خارج میکرد.
بنده تایید میکنم که رمان پیرنگ درستی ندارد گرچه خواننده قصه را گم نمیکند.
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
تاریخ با چه زبانی از خود بگوید؟
آیا بهتر نیست در رمان تاریخی یک زبان میانه را انتخاب کنیم؟
خانم دکتر امیری استاد تاریخ در پاسخ به این سوال گفتند:
یکی از کارهایی که لازم است در رمان تاریخی متفاوت باشد با رمانهای دیگر، بردن مخاطب به فضای تاریخی است. کلماتی که در آن بستر زمانی استفاده میشود زیرا این کلمات در آن بستر معانی جدیدی را هم تولید میکند.
اگر در این فضای تاریخی نتوانید مخاطب را وارد کنید در فهم تاریخی او مشکل ایجاد میشود و در واقع به هدف نرسیدهاید.
اساتید نویسندگی اینگونه ادامه دادند که:
نویسنده علاوه بر زبان توصیف، صحنه و تصویر را هم دارد تا با استفاده از آنها نگذارد متن هم سنگین و ثقیل شود.
نثر سختخوان را مخاطب کنار میگذارد. یک مقدار کمی میشود از زبان اصلی پایین آمد . برای برقراری ارتباط بین مخاطب و متن، نه تاریخ را احضار کنیم به الان؛ نه مخاطب را به تاریخ ببریم؛ بلکه در جهان داستان باید قدری در نثر و زمان خط میانه را گرفت.مثل آواز روسی آقای مدقق
و در پایان آقای خانی نویسندهی صور سکوت گفتند:
ما به یک زبانی که مخاطب بفهمد و در امتداد جهان کهن هم باشد نیاز داریم. اصلا رمان برای این به وجود آمد که باسوادها بخوانند. من بعد از صور سکوت در رمان سیمرغ سیمرغ هیچ دخالتی در نثر نداشته باشم مگر موارد لازم سعی کردم خیلی دور از نثر مورد نظر خودم ایستادم. فقط گزارش تاریخ با آنچه لازم است؛ اما بعد از نشر باز هم به نثر کتاب همین ایراد گرفته شد.
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
تنظیم یک تقویم تاریخی
نویسندهی صور سکوت گفت:
برای سن و سال شخصیتهای داستان حساب و کتاب دقیق داشتم. من در این اثر سعی میکردم تاریخ قمری، تاریخ و مناسک یهودی و تاریخ طبیعی را با هم هماهنگ کنم. این خیلی کار سختی است. مثلا در سفر اول، چه فصلی هستیم؟ و در چه ماه قمری به سر میبریم؟
به گونهای باید روایت کرد که وقایع مقارن هم روشن باشد.تنظیم این سه با هم کار سختی است.
از حوادث مجاور در تاریخ هیچ ردپایی نداریم. حوادثی که میتواند پایه برای وقایع دیگر باشد.جاهای خالی زیاد بود و درد سرهای فراوانی داشت.
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
جان بخشی به تاریخ مقاومت در روایت ادبی
خار و میخک رمانی از شهیدیحیی السنوار است که در دوران اسارت طولانیاش در زندانهای رژیم صهیونیستی نوشته شده است. روایت در این رمان به مثابه دریچه ای است برای آشنایی مخاطب با تاب آوری و اخلاق مردی که در شکل گیری گفتمانِ مقاومت در فلسطین نقشی محوری ابفا کرده است. این رمان به سال های اسارت السنوار می پردازد و روح و روان مردی را می کاود که دیوارهای اسارت تنها جسمش را محصور کرده بودند و توان به بند کشیدن روحش را نداشتند.
استقامت نقطه کانونی این روایت است و بینشهایی درباره تفکرراهبردی را به تصویر می کشد که بازتاب دهنده نقش السنوار در رهبری فلسطین است. خوانندگان در لابه لای خطوط رمان، به ذهن السنوار سفر می کنند، فضایی که بذر عملیات «طوفان الاقصی» 7 اکتبر 2023 در آن ریشه دوانده بود.
روایت در رمان السنوار فقط داستان زنده ماندن و بقا نیست بلکه گواه روحیه مردم سرزمینی است که در مبارزه و مقاومت همیشگی به سر می برند. این روایت، ماهیت زندگی در سایه درگیری را به تصویر میکشد و فداکاریهای شخصی انجام شده در جستجوی هدفی که السنوار و همرزمانش رهایی و مقاومت میدانند، برجسته میکند. این رمان روزنه ای است برای ورود به روح مقاومت و درک بینش راهبردی یکی از رهبران اسطوره ای آن.
این کتاب در قالب اثر ادبی از یک داستان ساده فراتر می ورد و روایت هایی از تنش های جاری در خاورمیانه را برای مخاطبین خود در عرصه جهانی به تصویر می کشد. نکته درخور توجه در خصوص این رمان این است که این رمان به برهه ای از تاریخ در روایت جان می بخشدکه با شور، اشتیاق و عزم انسانی آزاده که همچنان بر چشم انداز ژئوپلیتیکی منطقه اثر می گذارد، می پردازد. بازتاب تفکر راهبردی السنوار در این اثر، رمان او را نه تنها به عنوان دریجه ای برای بازتاب گذشته بلکه به عنوان روزنه ای برای ترسیم چشم انداز آینده منطقه تبدیل کرده است.
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
#انجمن_های_علمی_دانشجویی
#خاتمی نیا
🌐https://eitaa.com/bouath
خلاقیت و خطشکنی
جلوه دیگری از آنارشیست خلاق در رمان صور سکوت محتوای این اثر است.
در فرهنگ یهود، زن جایگاهی ندارد. اما در این اثر، نویسنده بر محور شخصیت یک زن، خرده روایتهای مردانه ایجاد میکند. این خط شکنی داستان را زیبا کرده است.
تراز نبودن فلاشبکها و خروج داستان از ریل
نقطه قوت دیگر این اثر، شروع رمان با کانفلیکت است؛ درگیری با طبیعت و تصویری به زیبایی و با جزئیات تمام. اما برگشت به عقب و فلاش بک در چیزی حدود 50 صفحه، داستان را از ریتم میاندازد و چه بسا آن را از ریل اصلی خود خارج میکند. در صورتی که شان فلاش بک، دادن اطلاعات است با جزئیتی از آنچه که میخواهیم در مورد قهرمان بدانیم. نه با جزئیات فراوان بی حاصل که موجب دور افتادن ما از داستان میشود.
منتقد: خانم مریم دوستمحمدیان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
🔰انعکاس نشست نقد کتاب "صور سکوت" در خبرگزاری حوزه:
رمان «صور سکوت» با موضوع اعتقاد به ظهور منجی در دین یهودیت در انجمن علمی ادبی ساهور دانشگاه باقرالعلوم عليهالسلام نقد و بررسی شد.
🔗لینک کامل گزارش در سایت خبرگزاری حوزه
https://hawzahnews.com/xd9Dk
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
🔰انعکاس نشست نقد کتاب "صور سکوت" در سایت خبری جهانبانو:
"دغدغههای تاریخی نویسندگان با نگاه ادبی پیوند میخورد"
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جهانبانو، ششمین نشست علمی ادبی ساهور با حضور ناقد نشست خانم مریم دوستمحمدیان و دبیری خانم دکتر فضه خاتمی برگزار شد و در این جلسه با حضور نویسنده محترم جناب آقای خانی به نقد رمان "صور سکوت" پرداختند.
🔗لینک کامل گزارش در سایت جهان بانو
https://jahanbanou.ir/?p=24381
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
🔰انعکاس نشست نقد کتاب "صور سکوت" در سایت رحامدیا:
در انجمن علمی ادبی ساهور دانشگاه باقرالعلوم (ع) مطرح شد؛
زن در فرهنگ یهود جایگاهی ندارد
https://rahamedia.net/?p=5888
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
#گزارش_اختصاصی
#نشست
💠دغدغههای تاریخی نویسندگان با نگاه ادبی پیوند میخورد
🔹ششمین نشست انجمن علمی ادبی ساهور وابسته به گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام با محوریت رمان صور سکوت، اثر آقای محمدقائم خانی برگزار شد.
🔸 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جهانبانو، نشست علمی ادبی ساهور با حضور ناقد نشست خانم مریم دوستمحمدیان و دبیری دکتر فضه خاتمی برگزار شد و در این جلسه به نقد رمان صور سکوت پرداختند.
🔹در ابتدای نشست دکتر فضه خاتمی از ایدههای نوشتن صور سکوت از محمدقائم خانی سوال کردند و نویسنده در جواب این سوال ایدههای خود را به دوران دانشجویی خود ارجاع دادند.
🔸مریم دوستمحمدیان قلم پژوهشگرانهی این اثر را بر جنبهی داستانی رمان صور سکوت غالب دانست و گفت: نثری فاخر و درخور با اندک لغزندگی که در این حجم از کلمات، قابل اغماض است.
🔹قابل ذکر است که اهداف انجمن، تاریخدوستان را به ادبینویسی سوق میدهد و اینکه ادبیدوستان به حوزههای تاریخی آگاهی یابند و بنویسند.
🔸شورای انجمن علمی ادبی ساهور با استقبال بانوان مواجه بوده و میتوان گفت بانوان دانشگاه باقرالعلوم قم پرچمدار این رویداد شدهاند و البته حضور آقایان در این نشستها بلامانع است.
📎گزارش کامل نشست در سایت جهانبانو
📢جدیدترین اخبار زنان ایران و جهان در پایگاه خبری تحلیلی جهـــــ🌐ـــــــان بانـــو
| @jahanbanou_ir |