بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⚜تفسير
〽️مالك: مالك، مَلِك و مَليك، سه اسم از اسماي حسناي خداي سبحان است كه داراي ريشه واحد (مِلْك يا مَلْك) و به معناي #سلطه_خاصي است كه زمينه ساز هر گونه #تصرف در شيء مملوك باشد؛ همانند سلطه اي كه انسان بر مال خود دارد يا استيلا و سلطه اي كه حاكمان بر مردم دارند .
🔆 مِلْك اعمّ از مُلْك است و از اين رو راغب ميگويد:«مَلِك، كسي است كه تصرف آمرانه و ناهيانه در توده هاي مردم داشته باشد... و مِلْك مانند جنس است براي مُلْك. پس هر مُلْكي مِلْك است، ولي چنين نيست كه هر مِلْكي مُلْك باشد».
💢معاني ديگري كه در فرهنگ هاي لغت براي #مِلْك ذكر شده، مانند: قوّت، شدّت، عزّت و... همه از لوازم و آثار #سلطه_مالكي است و نه معناي اصلي مِلْك.
🛑نام هاي مالك، مَلِك و مليك، هر سه در قرآن كريم آمده است: (قل اللّهم مالك الملك...بگو خدایا ای #مالک #همه_موجودات) ، (فتعالي الله #المَلِك الحقّ...برتر و بلند مرتبه است خدا که#فرمانروای هستی و حق محض است)، (في مقعد صدق عند #مليكٍ مقتدر...در جایگاهی حق و پسندیده نزد #پادشاهی توانا).
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
🌱يوم: #يوم در عرف به معناي #پاره اي محدود از امتداد #زمان است؛ كم باشد يا زياد و از اين رو هم بر فاصله بين طلوع و غروب خورشيد اطلاق مي شود و هم بر مقاطع وسيع تري از زمان. در قرآن كريم يوم به معناي «ظهور» نيز آمده است؛ مانند: (كل يوم هو في شأنٍ...او هر روز در کاری است). در اين آيه كريمه يوم به معناي متعارف آن نيست؛ زيرا خود يوم به معناي متعارف نيز شأن جديد فيض خداست و چون الفاظ براي ارواح معاني وضع شده است، اين گونه استعمال #حقيقي است، نه مجازي.
🌿الدّين: دين #خضوع و انقياد در برابر #برنامه يا مقرراتي معين است.
🕯 بنابراين، در معناي «دين» #دو_قيد معتبر است: يكي #انقياد_و_خضوع و ديگري اين كه آن انقياد در برابر #برنامه خاصي باشد و اما مفاهيمي مانند: طاعت، تعبّد، محكوميّت، مقهوريّت، تسليم، قانون يا جزا، معناي اصلي كلمه دين نيست، گر چه به آن نزديك و از لوازم آن است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
🔴 #برهاني ديگر بر اختصاص حمد
🌀آيات دوم و سوم سوره مباركه حمد مشتمل بر چهار برهان بر اختصاص حمد به خداي سبحان بود. آيه كريمه (مالك يوم الدين) نيز با بيان اسمي ديگر از اسماي حسناي خداوند سبحان، برهاني ديگر بر #ضرورت_حمد و اختصاص به ذات اقدس الهي است.
🔰تقرير برهان بدين گونه است:
خداي سبحان #مالك_مطلق سراسر عوالم هستي است و مالكيت مطلق او در آن روز(مالک یوم الدین) #ظهور مي كند و چون صاحب چنين #سلطه و مالكيتي محمود و مشكور است، بنابراين خداي سبحان #محمود و مشكور است.
👈توضيح اين كه، خداي سبحان #مدبّر_و_مربّي انسان هاست و چون بدون حيات جاويد ابدي راه كمال انساني مسدود خواهد بود، با برپا كردن قيامت، #راه_تكامل_نهايي انسان را باز مي كند و چون رها كردن انسان ها به حال خود، عامل تباهي آنان خواهد شد، آنان را به خود وا نمي گذارد، بلكه با اعتقاد به قيامت و #ياد_معاد كه بهترين عامل رهايي انسان از #تباهي است. آنان را مي پروراند و سرانجام نيز در قيامت پاداش كار نيك آنان را مي دهد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
✨[پاورقی:نزاهت(پاکی) انسان از #گناه و آراسته شدن او به اطاعت و عبادت، يا بر اثر #ترس از جهنّم است يا #شوق بهشت و يا عاملي برتر كه آن خوف از هجران و شوق به #لقاي_حق است.
🍁بهشت نيز درجاتي دارد: #درجه اي از آن، (جنات تجري من تحتها الأنهار) است و درجه #ديگر «جنّت لقاي ربّ». متوسّطان از اهل ايمان تنها به باغ هاي بهشتي و جويباران جاري در زير درختان آن دست مي يابند؛ اما #اوحدي از مؤمنان، گذشته از اين، به مقام «عنداللّهي» نيز مي رسند: (إنّ المتقين في جنّات و نهر في مقعد صدق عند مليكٍ مقتدر).
🥀بنابراين، خداي سبحان اولاً، با برپا كردن قيامت، #راه_تكامل انسان را باز و هموار مي كند. ثانياً، با اعتقاد به قيامت و ياد معاد آنان را #تطهير مي كند و ثالثاً، در قيامت #پاداش نيكوكاران را به آنان عطا مي كند. از اين رو خداي سبحان، #محمود و مشكور است.
🦋آيه كريمه (مالك يوم الدين) افزون بر آن كه برهاني بر ضرورت #حمد خداي سبحان است و از اين جهت با #گذشته مرتبط است، سندي براي «معبود» و «مستعان» بودن خداوند نيز هست و از اين جهت با آيه #بعد ارتباط دارد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
🔴 #برهان_مهدوي بر عدم تعيين امام به دست مردم
📢سعد بن عبدالله قمي از حضرت بقية الله(عج) پرسيد كه چرا مردم #نمي_توانند امامشان را خود برگزينند آن حضرت پرسيد كه مرادش امام صالح اصلاحگر است يا پيشواي ناشايست فسادانگيز.
💬سعد عرض كرد كه مرادش #مقتداي_صالح_اصلاحگر است؛ سپس حضرت وليعصر(عج) فرمود كه كسي نميداند در خاطر ديگري از انديشه صلاح و فساد چه ميگذرد، پس آيا ممكن است مردم كسي را كه انديشه فساد در سر دارد برگزينند؟ عرض كرد كه آري. آنگاه حضرت وليعصر(عج) فرمود: علّتش همين است كه با #برهان بر تو اقامه كردم تا عقلت به #اطمينان رسد.
⌛️قلت: فأخبرني يا مولاي! عن العلّة التي تمنع القوم من اختيار إمام لأنفسهم؛ قال: مصلح أو مفسد؟ قلتُ: مصلح. قال: فهل يجوز اَن تقع خيرتهم علي المفسد بعد أن لا يعلم أحد ما يخطر ببال غيره من صلاح أو فساد؟ قلت: بلي. قال: فهي العلّة أوردها لك ببرهان ينقاد به عقلك.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
☘اختلاف مفسران در لفظ و معناي آيه
در آيه كريمه (مالك يوم الدين) #دو_مسئله مورد اختلاف است:
💠1 ـ مفسران اختلاف دارند كه آيا كلمه «مالك» مي تواند همچون «ربّ العالمين»، «الرّحمن» و «الرّحيم» #صفت براي اسم معرفه اي مانند «الله» باشد يا نه.
❄[پاورقی:منشاي اين اختلاف آن است كه اضافه اسم فاعل(یوم الدین) اضافه حقيقي و مفيد #تعريف نيست و چون #مالكْ وصفِ «الله» قرار گرفته وصفت بايد با موصوف در معرفه و نكره بودن مطابقت داشته باشد، بايد معرفه باشد.].
🦋 برخي گفته اند: در كلمه «مالك» زمان حال يا استقبال مطرح نيست، بلكه #استمراري است و اسم فاعلِ استمراري با اضافه شدن(به...یوم الدین) مي تواند صفت براي اسم معرفه اي مانند «الله» قرار گيرد.
🐚 برخي ديگر اين سخن را ناتمام دانسته، گفته اند: چون قيامت هم اكنون موجود نيست، از اين رو مالك در اين آيه كريمه معناي #استقبالي دارد و به معناي «يَمْلِكُ» است و چنين اسم فاعلي با اضافه، كسب تعريف نمي كند و از اين رو صفت براي «الله» كه معرفه است قرار نمي گيرد.
🌿در اين اختلاف حق با گروه نخست است؛ زيرا #مالك در اين جا #صفت مشبهه است و بر #استمرار دلالت دارد؛ چون قيامت #هم_اكنون موجود است و با #برچيده شدن نظام دنيا انسان وارد قيامت مي شود. تفصيل و اثبات اين مطلب در بخش لطايف و اشارت همين آيه خواهد آمد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i