نفس المهموم و منتهی الامال.mp3
7.92M
از زبان استاد یوسفی غروی خواهید شنید:
⭕️ شکایت علمای هند نزد میرزای شیرازی در خصوص بی ضابطه بودن مطالب ذاکرین در هند
⭕️ وجه نگارش کتاب نفس المهموم به قلم محدث قمی و ویژگیهای این کتاب
⭕️ نفس المهموم جامعترین مقتلی است که حداقل اعتبار ممکن را در اخبار کربلا و عاشورا لحاظ کرده است
⭕️ تغییر بعضی دیدگاههای محدث قمی از زمان نگارش نفس المهموم تا زمان نگارش منتهی الآمال
⭕️ داستان عروسی حضرت قاسم در نفس المهموم هست ولی محدث قمی در منتهی الآمال نظرش را عوض کرده است و آن را معتبر نمیداند
#نفس_المهموم #منتهی_الامال #میرازی_نوری #محدث_قمی #میرازی_شیرازی #یوسفی_غروی
دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید⬇️⬇️
@chsiqs
پژوهشهای تاریخ اسلام
از زبان استاد یوسفی غروی خواهید شنید: ⭕️ شکایت علمای هند نزد میرزای شیرازی در خصوص بی ضابطه بودن مط
محدث نوری در باب وجه نگاشته شدن کتاب لؤلؤ و مرجان:
سید محمدمرتضی جونپوری هندی ایده الله تعالی مکرر از آنجا به حقیر شکایت از ذاکرین و روضهخوانان آن صوب کرده که در گفتن دروغ حریص، و بیباک و اصرار تام در نشر اکاذیب و مجعولات دارند. بلکه نزدیک به آن رسیده که آن را جائز دانند و مباح شمارند و چون سبب گریاندن مؤمنین است از دایرۀ عصیان و قبح او را بیرون رانند و امر فرمود که چند کلمه در این باب به طریق موعظه و مجادلۀ حسنه نوشته، شاید سبب تنبیه و دست برداشتن از این قبایح شود.
و ظاهراً جناب ایشان گمان دارند که در عتبات عالیات و بلاد مقدسۀ ایران این طایفه از این غائله آسوده و دامن عفت ایشان به لوث کذب و افترا آلوده نیست و این خرابی دینی منحصر است در همان بلاد. غافل از آنکه نشر خرابی از سرچشمه و در هر جا منتشر شده منتهی به مرکز علم و حوزۀ اهل شرع اعتاب عالیه است، چه اگر اهل علم مسامحه نمیکردند و مراقب تمیز صحیح و سقیم و صدق و کذب گفتار این طایفه میشدند و از گفتن اکاذیب منع میکردند کار خرابی به اینجا نمیرسید و به این حد بیباک و متجری نمیشدند و به این قسم اکاذیب واضحۀ معلومه نشر نمیکردند و مذهب حقۀ امامیه و اهلش به این درجه مورد سخریه و استهزاء نمیشدند و این مجالس شریفه به این اندازه بیرونق و برکت نمیشد (لؤلؤ و مرجان، ص 14، نشر امیرکبیر)
#روضه #لؤلؤ_و_مرجان #محدث_نوری #مداحی
@chsiqs
آیا همین که مطلبی در کتاب عالِمی ذکر شده برای روضهخوان کافی است که آن را نقل کند؟
محدث نوری در لؤلؤ و مرجان خطاب به نوحهخوانان:
«آنچه مناسب غرض است تنبیه روضهخوان متقی است برآنکه اگر چیزی یا حکایتی در کتاب عالمی دید اگرچه در نقل آن از آنجا برای او محذوری نیست، لکن باید تأمل کند و ملتفت شود بلکه تجسس نماید که مبادا علمای دیگر خلاف آن را ذکر کرده باشند، به نحوی که خلاف واقع بودن خبر اول ظاهر و مبین شود. پس در چنین مقامی اولاً مستند خود را بگوید و به نحو جزم خبر ندهد که مثلاً امام چنین گفت و ثانیاً مخالفت آن را با سایرین اشاره کند که مبادا گوشکنندگان مغرور شوند، بهخصوص اگر صاحب کتاب از بزرگان علما باشد و برای این دو مطلب دو مثال ذکر میکنم. مثال اول شیخ مفید در ارشاد گفته است که از آیات خارقالعاده امیرالمؤمنین این است که در تمام مبارزات خود در طول حیاتش با اقران و پهلوانان عرب هیچ جراحتی برنداشت، اما با تیغ ابنملجم کشته شد و این از چیزهای عجیبی است که خداوند مختص امیرالمؤمنین قرار داده است» (لؤلؤ و مرجان).
«محدث نوری در رد این سخن مفید که حضرت علی در طول مبارزاتش هیچ جراحتی برنداشت، از اختصاص خود شیخ مفید نقل میکند که حضرت علی در جنگ احد هشتاد زخم برداشت و هنگام وفات جای هزار جراحت در بدن داشت» (کتاب معرفی و نقد منابع عاشورا، ص 231).
#مداحی #محدث_نوری #لؤلؤ_و_مرجان #مفید
@chsiqs
28 ذیالحجه سال 63 سالروز واقعۀ حرّه
یزید هنوز از مواجهای که با خاندان رسولالله داشت خلاصی نیافته بود که با اعتراض مردم مدینه روبهرو شد. او برای برونرفت از این قیام و اقدام باز چون دیگر سلطهجویان با ارسال سپاهی به مدینه به سرکوبی معترضان پرداخت و فاجعهای در تاریخ پدید آورد که به گفتۀ ابنابیالحدید در تاریخ عرب بیمانند است. این رویداد چون در حرّۀ واقم، محلی در شرق مدینه رخ داد واقعۀ حرّه نامیده شد.
مسلم بن عقبه (فرمانده سپاه یزید) پس از پیروزی بر مدینه بر اساس فرمانی که به او رسیده بود، شهر مدینه را به مدت سه روز بر سپاهیان خویش مباح ساخت، تا آنچه میخواهند از اموال مدنیان بردارند و هر کاری که تمایل داشتند انجام دادند. گفتهاند در این ایام عدۀ زیادی را کشتند، اموال بسیاری را غارت کردند و حتی شکم زنانی را دریده و حرمت شمار زیادی از زنان و دختران را شکستند. بر اساس پارهای از دادههای متأخران، اسبان در مسجدالنبی جولان دادند و بین منبر و قبر شریف را کثیف کردند و چون مردم از ترس پنهان شده بودند، سگان به داخل مسجد شده آن را آلوده کردند.
در میان مدنیانی که به بیعت خوانده شده بودند دو تن استنثا شدند: امام سجاد و علی بن عبدالله بن عباس.
امام سجاد در این واقعه کنارهگیری را مرجح دانست و بیآنکه خود را درگیر آن کند از شهر بیرون رفت و شاید همین امر موجب شد تا یزید در توصیهاش به مسلم از او بخواهد مراعات امام را بکند. امام سجاد پس از پایان کار و در قضیۀ بعیتخواهی مسلم برای یزید وارد صحنه شد تا تکلیف مشخصی بیابد. اینکه امام به خواست خود آمده بود یا به درخواست مسلم چندان روشن نیست.
گفتهاند امام سجاد برای اینکه مورد تعرض قرار نگیرد، در حمیات مروان و عبدالملک وارد شد، اما مسلم با بیان اینکه خلیفۀ او [یزید] در حق وی [امام سجاد] توصیه کرده همراهی مروان و پسرش را بیمایه خواند. آنگاه مسلم امام را به کنار خویش نشاند و با این احتمال که ممکن است خانوادۀ آن حضرت در انتظار و نگرانی به سر برند، وی را با مرکب خویش روانۀ خانه کرد (کتاب واقعۀ حرّه؛ رویارویی ارزشهای دینی و سنتهای جاهلی، نوشتۀ سید علیرضا واسعی).
#حره #یزید #امام_سجاد
@chsiqs
وجه مشهور شدن کلمه روضه.mp3
3.11M
از زبان استاد یوسفی غروی خواهید شنید:
⭕️ مشهور شدن کلمۀ «روضه» در معنای فعلی به واسطۀ کتاب روضة الشهدا بوده اما استعمال کلمۀ روضه به قبلتر و کتاب روضة الواعظین برمیگردند
⭕️ ساختار کتاب روضة الواعظین فتال نیشابوری و وجه نگاشته شدن آن
⭕️ مرسل بودن کتاب روضة الواعظین
⭕️ هر متن مرسلی بیاعتبار نیست بلکه کتابهای مرسلی داشتهایم که دیگران توانستهاند مسندش کنند
#محرم #روضه #مرسل #روضة_الشهدا #روضة_الواعظین #یوسفی_غروی
دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال ما دعوت کنید:⬇️⬇️
@chsiqs
به نام خداوند
پس از استقبال مخاطبان از انتشار گزیدههایی از سفرنامۀ حج مرحوم طالقانی (به مناسبت ایام حج) و غدیریههای شاعران فارسیزبان در دورههای مختلف (به مناسبت عید غدیر) اینک برآنیم تا همزمان با شروع دهۀ اول محرم و ایام عزای سیدالشهدا به سراغ موضوع «عزاداری در ایران» برویم و هر روز گزیدهای درباره عزاداری در دورههای مختلف تاریخی ایران را خدمتتان عرضه کنیم. در این مجموعه از دوران آلبویه آغاز میکنیم و هر شب درباره عزاداری در دورههای مختلف تاریخی در ایران گزیدهای را منتشر میکنیم.
منبع ما در انتشار محتواهای مربوط به «عزاداری در تاریخ ایران» فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری است. گفتنی است با توجه به ارجاعات بسیار این کتاب به منابع مختلف و بهخصوص شیوۀ ارجاعدهی درونمتنی، برای رعایت اختصار ارجاعات به منابع مختلف را حذف خواهیم کرد، و خوانندگان برای مطالعۀ بیشتر باید به اصل کتاب رجوع کنند.
دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:⬇️⬇️
@chsiqs
May 11
May 11
عزاداری در ایران در طول تاریخ
بخش اول: آلبویه و نخستین باری که روز عاشورا تعطیل اعلام شد
آلبویه در طبرستان و به دست علویان اسلام آوردند. آنان در آغاز بیشتر زیدی بودند و بعد از مدتی در صدد حمایت از معتزله و شیعه و احیای شعائر مذهبی شیعه برآمدند.
از بین امرای آلبویه احمد معزالدوله (324-356 ق) بیش از دیگران به این کار اهتمام میورزید. بیشک مهمترین اقدام معزالدوله در راستای ترویج آیینهای شیعی رسمی و علنی کردن اقامۀ عزا بر امام حسین بود. وی در عاشورای سال 352 هجری، دستور بسته شدن بازارها و تعطیلی خرید و فروش را صادر کرد و فرمان داد تا مردم شیونکنان به خیابانها بریزند و در قالب راهاندازی دستههای سوگواری به اقامۀ عزا و نوحهخوانی بپردازند. در این روز زنان با موهای پریشان و صورتهای سیاه و لباسهای پاره در کوچهها و خیابان به راه افتادند، در حالی که سیلی به صورتشان میزدند و از غم و اندوه بر حسین شهید ولوله و هلهله میکردند.
اقامۀ عزای محرم به مدت یک دهه را نیز از ابتکارات معزالدوله دانستهاند. معزالدوله خود همراه با وزرا و اعیان دولتش هر پنجشنبه به زیارت مزار امام جواد و امام کاظم میرفت و شب جمعه را در آنجا به صبح میرسانید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در دهۀ اول محرم هر روز گزیدهای از «عزاداری در ایران در قرون مختلف» را منتشر میکنیم. در این مجموعه از دوران آلبویه آغاز میکنیم و نگاهی خواهیم داشت به عزاداری در دورههای مختلف تاریخی. منبع ما در انتشار محتواهای مربوط به «عزاداری در تاریخ ایران» فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری است. گفتنی است با توجه به ارجاعات بسیار این کتاب به منابع مختلف و بهخصوص شیوۀ ارجاعدهی درونمتنی، برای رعایت اختصار ارجاعات به منابع مختلف را حذف خواهیم کرد، و خوانندگان برای مطالعۀ بیشتر باید به اصل کتاب رجوع کنند.
#عزاداری #عاشورا #آل_بویه #معز_الدوله
@chsiqs
پژوهشهای تاریخ اسلام
عزاداری در ایران در طول تاریخ بخش اول: آلبویه و نخستین باری که روز عاشورا تعطیل اعلام شد آلبویه د
گزارش ابناثیر از محرم سال 352 هجری و فرمان معزالدوله در خصوص تعطیلی بازار
عزاداری در ایران در طول تاریخ
بخش دوم: سلجوقیان و مبارک دانستن روز عاشورا!
سنت عزاداری عاشورا تا پایان حاکمیت آلبویه در ایران رواج داشت. اما پس از آن و با حاکم شدن سلجوقیان، این آیین مجدداً ممنوع اعلام شد و عموماً به خفا رفت. سلجوقیان مذهب اهل سنت را پذیرفته بودند. در دورۀ اول سلطنت سلجوقیان سیاست ضدشیعی بسیار شدیدی در مشرق ایران اتخاذ شد. در این دوره شیعیان در ردیف گبران و ترسایان محسوب میشدند و اجازه و توان تظاهر به مذهب و برگزاری آیینهای مذهبی خود را نداشتند. حتی مجبور بودند برای دوری از ایذاء مخفی شوند یا به سنی بودن وانمود کنند.
در نتیجه درگیری شدیدی بین شیعیان و اهل سنت وجود داشت و حکومت وقت اهل سنت را بر کشتار شیعیان تحریک و از برگزاری مراسم عزاداری منع میکرد. یکی از عوامل مهم زمینهساز این قبیل وقایع، مخالفت علمای اهل سنت با اقدامات معزل الدوله دیلمی در رسمیت بخشیدن به شعائر شیعی و خصوصاً مراسم سوگواری امام حسین بود، زیرا آن را بدعتی بزرگ میدانستند. لذا حاکم شدن سلجوقیان فرصتی طلایی برای اهل سنت بود تا به اقداماتی تلافیجویانه دست یازند. از جملۀ این اقدامات ترویج باور مجعول عید و مبارک دانستن روز عاشورا و استحباب روزهداری و برگزاری مراسم جشن و پایکوبی در آن روز بود. چنانکه مردم در این روز با اظهار شادمانی و سرور لباس نو بر تن میکردند و به دیدار علما و بزرگان میرفتند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در دهۀ اول محرم هر روز گزیدهای از «عزاداری در ایران در قرون مختلف» را منتشر میکنیم. در این مجموعه از دوران آلبویه آغاز میکنیم و نگاهی خواهیم داشت به عزاداری در دورههای مختلف تاریخی. منبع ما در انتشار محتواهای مربوط به «عزاداری در تاریخ ایران» فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری است. گفتنی است با توجه به ارجاعات بسیار این کتاب به منابع مختلف و بهخصوص شیوۀ ارجاعدهی درونمتنی، برای رعایت اختصار ارجاعات به منابع مختلف را حذف خواهیم کرد، و خوانندگان برای مطالعۀ بیشتر باید به اصل کتاب رجوع کنند.
#عزاداری #عاشورا #سلجوقیان #معز_الدوله
@chsiqs
نظر شما درباره مقتل لهوف و خوارزمی چیست؟
استاد یوسفی غروی:
اصلاً نیازی نیست از لهوف جدای از خوارزمی سخن بگوییم. لهوف همان خوارزمی است. مقتل لهوف عبارت است از ده مجلس که سید بن طاووس در شبهای محرم برای اهل شهر حله تهیه کرده بود. مخاطبان نیز اهل علم نبودند. نام کام کتاب الملهوف علی قتلی الطفوف (آهی سوزان بر مزار شهیدان) است. کتاب مقتل خوارزمی و لهوف هر دو در دسترس است و میتوانید آنها را مقایسه کنید و متوجه شباهت بسیار زیاد آنها به همدیگر بشوید. گلۀ ما از مرحوم سید بن طاووس این است که پیشنیۀ کار خودش را ذکر نکرده است. عجیب است که سید بن طاووس به کتاب ارشاد شیخ مفید که ثلث میانیاش مقتل امام حسین است توجهی نکرده و سراغ فردی سنی و حنفی رفته که همانطور که کتاب مناقب الامام امیرالمؤمنین دارد، کتاب مناقب الامام ابی حنیفه هم دارد.
خمیرمایۀ اصلی کتاب مقتل خوارزمی کتاب الفتوح ابناعثم کوفی است. احمد بن اعثم کوفی معاصر طبری، و هر دو با هم ساکن بغداد هستند. ولی کتاب طبری و کتاب ابناعثم از نظر اعتبار بسیار متفاوتاند. ابناعثم کتابش را پر از خوابنامه کرده است. خوارزمی مقتل امام حسین تاریخ طبری را رها کرده و رفته سراغ الفتوح ابناعثم کوفی نامعتبر.
#مقتل #لهوف #خوارزمی #یوسفی_غروی #الفتوح
دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:⬇️⬇️
@chsiqs