eitaa logo
اَرتِش سایبِرے اِمامْ هادے عَلیه اَلْسلام
196 دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
7.8هزار ویدیو
66 فایل
کانالی با موضوعات متنوع سیاسی، انقلابی، مذهبی، فرهنگی و ... . 📌 هدف : روشنگری 📱 وبلاگ: cyberi20.blogfa.com 📱اینستاگرام: instagram.com/cyberi20 📱توئییتر: twitter.com/cyberi20 📱تلگرام: t.me/cyberi20 📞ارتباط با ما: @soldierirani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ موقعیت آخرالزمانی شیعیان 🔹 قسمت اول ▫️بیداری مسلمانان و صاحبان قلم استاد @cyberi20
10.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ موقعیت آخرالزمانی شیعیان 🔹 قسمت دوم ▫️سیبل یهود وغرب چه امّتی است؟ 👤 دکتر @cyberi20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اَرتِش سایبِرے اِمامْ هادے عَلیه اَلْسلام
⁉️متن سوال 👇👇👇 در قرآن آمده است: «خداوند نور آسمان‌ها و زمین است». آیا منظور نور محسوس است؟ اگر نیست
✅پاسخ تفصیلی👆👆🔻👇👇 بدون شک، این‌که در قرآن از خداوند تعبیر به "نور" شده است: "اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ"،[1] منظور نور حسى نیست. نور محسوس، مخلوقى از مخلوقات خداوند است، چنان‌که قرآن در سوره انعام مى‏فرماید "سپاس مخصوص خدایى است که آفرینندۀ آسمان‏ها و زمین و قرار دهنده (خالق) نور و ظلمت است".[2] فلاسفه و متکلمان و مفسران قرآن هر کدام دلایلى متقن‏ بر "جسم" نبودن خداوند، ارائه نموده‏اند؛[3] از این‌رو اطلاق اسم "نور" بر خداوند نمی‌‏تواند به معناى نور محسوس باشد که به عنوان جسم و یا از خواص جسم و عارض بر جسم است. از میان مفسران متکلم، شاید "فخر رازى" بیش از دیگران به این مطلب پرداخته و در تفسیر جمله "اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ"، شش برهان بر جسمانى نبودن خداوند، و این‌که این نور نمی‌‏تواند نور محسوس و مادى باشد ذکر می‌‏کند.[4] مهم‏تر این‌که آیات بسیارى در قرآن کریم وجود دارد که نفى حدوث و جسمانى بودن از خدا می‌‏کنند. افزون بر آنچه بیان شد، آیه "لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ" که در چندین جاى قرآن آمده است، هرگونه مثلیت و مشابهتى را براى خداوند متعال نفى می‏کند. پس نورانیت خداوند هم نمی‌‏تواند همین نورانیت محسوس باشد؛ زیرا که این نورانیت مثل و مانند بسیارى دارد. معناى "نور" در تحلیل معناى کلمه "نور" گفته‌اند: کلمه نور معنایى معروف دارد، و آن عبارت است از چیزى که اجسام تیره را براى دیدن ما روشن می‌‏کند، و هر چیزى به وسیله آن ظاهر و هویدا می‌‏گردد. البته خود نور براى ما ذاتاً مکشوف و هویدا است و چیز دیگرى آن‌را ظاهر نمی‌‏کند؛ پس نور عبارت است از چیزى که "ظاهر بالذات و ظاهر کنندۀ غیر" است. این اولین معنایى است که کلمه "نور" را براى آن وضع کرده‏اند، بعداً به نحو استعاره یا حقیقت ثانویه به هر چیزى که محسوسات را مکشوف می‌‏سازد استعمال نمودند. در مرحلۀ بعدى، معناى آن‌را بر غیر محسوس هم اطلاق کردند. از این‌رو "عقل" را نورى خواندند که معقولات را ظاهر می‌‏کند، و همۀ این استفاده‏ها با تحلیل در معناى "نور" به دست می‌‏آید که عبارت است از "الظاهر بذاته المظهر لغیره".[5] پس آنچه ابتدائاً از کلمه "نور" فهمیده می‌‏شود، نور محسوس است که از اجسام نورانى پراکنده می‌شود؛ مانند خورشید، ستارگان، و چراغ و لامپ‏هایى که ساخته دست بشرند، که اگر این نورها نبود، جهان تاریک بود ولى با وجود آنان، فضا روشن است. اما حقیقت و تعریف دقیق نور از نظر دانشمندان فیزیک سخن دیگرى است و شاید از نظر آنان حقیقت نور کاملاً کشف نشده باشد، یا در مورد حقیقت نور اختلاف داشته باشند، آنچه مسلم است این است که در عالم ماده چیزى به نام "نور" وجود دارد که از اجسامى برمی‌خیزد که نورانى هستند و در اصطلاح به آنها "منبع نورانى" اطلاق می‌‏گردد. ولى اطلاق کلمۀ "نور" منحصر در نور حسى نیست، بلکه بر هر چیزى که "روشن و روشن کننده" باشد، و یا به تعبیر دیگر "پیدا و پیدا کننده" باشد گفته می‌‏شود. مثلاً در مورد "علم" می‌‏گوییم: "علم نور است"؛ چون در ذاتش روشنایى است و واقعیت‏هایى را هم روشن می‌‏سازد.[6] چنان‌که قرآن مجید در مورد مؤمن می‌‏فرماید: "آیا آن‌کسى که مُرده بود و ما زنده‏اش کردیم و براى او نورى قرار دادیم که با آن در میان مردم راه می‌‏رود...".[7] پس در فرهنگ قرآنى، ایمان "نور" است، و از آن‌جا که ایمان، به مؤمن نورانیت قلب و باطن می‌‏بخشد و هدف و مقصد را نشان او می‌‏دهد و به سعادت رهنمون می‌‏سازد، اطلاق "نور" بر آن صحیح است. چنان‌که عرفا به عشق "نور" می‌‏گویند. مولوى می‌‏گوید: عشق قهار است و من مقهور عشق چون قمر روشن شدم از نور عشق[8] اطلاق کلمه "نور" بر خداوند اطلاق کلمه "نور" بر خداوند نیز صحیح است؛ زیرا که در قرآن و روایات، چنین اطلاقى صورت گرفته است،[9] ولى باید توجه داشت که اگر می‌‏گوییم "خدا نور است"، مقصود نور حسى و مادى نیست، بلکه به این معنا است که ذات الهى، ذات پیدا و پیدا کننده است، روشن و روشن کننده است، پیدایی و روشنایی هر چیزی از پرتو ذات او است، ولى او خود پیدا و روشن است، چیزى او را پیدا و روشن نساخته است؛ از این‌رو می‌‏توانیم بگوییم: "خدا نور است". @cyberi20
اَرتِش سایبِرے اِمامْ هادے عَلیه اَلْسلام
✅پاسخ تفصیلی👆👆🔻👇👇 بدون شک، این‌که در قرآن از خداوند تعبیر به "نور" شده است: "اللَّهُ نُورُ السَّماوا
ادامه پاسخ بالا 👆👆🔻👇👇 علامه طباطبائى در این باره می‌گوید: "چون وجود و هستى هر چیزى باعث ظهور آن چیز براى دیگران است، پس مصداق تام نور، همان وجود است، و از سوى دیگر؛ چون موجودات امکانى وجودشان به ایجاد حق تعالى است، پس خداوند متعال کامل‏ترین مصداق نور است. او است که ظاهر بالذات و ظاهر کنندۀ ما سواى خویش است، و هر موجودى به وسیله او ظهور می‌یابد و موجود می‌شود. پس خداى سبحان نورى است که به وسیله او آسمان‏ها و زمین ظهور یافته‏اند، و مراد از جمله "اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ"،[10] همین است. معناى "اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ" از مطالب گذشته روشن شد که اگر می‌‏گوییم "خدا نور آسمان‏ها و زمین" است، به این معنا است که خدا مُظْهِر و روشن کننده و پدید آورنده آسمان‏ها و زمین است. و تعبیر به آسمان‏ها و زمین به معناى تمام عالم هستى و همۀ مخلوقات علوى و سفلى و غیب و شهادت است.[11] نه این‌که فقط منظور همین آسمان بالاى سر و زمین زیر پایمان باشد. پس معناى آیه این است: خداوند نور تمام جهان است. و تعبیر به "نور" و نه "پدید آورنده"، براى متوجه نمودن به این مطلب است که همان‌طور که "نور" خودش ظاهر است و نیاز به ظاهر کننده ندارد، و مُظْهِر و روشنى بخش سایر اشیا است، خداوند متعال هم، نیاز به ظاهر کننده و پدید آورنده ندارد، و موجودى ظاهر و روشن و واضح و بدیهى است، و استدلال براى وجود او، نیاز به واسطه نیست و مظهر و پدید آورندۀ سایر موجودات جهان هستى است. به تعبیر حاجى سبزوارى : "یامن هو اختفى لفرط نوره"؛[12] اى کسى که از فرط شدت نورش پنهان و مخفى گشته است. پس چنان‌که اهل عرفان - به تبع از انبیا و امامان(ع) - بیان کرده‏اند، خداوند خود متجلى به تمام معنا و روشن کامل است و براى توجه به او و تنبه به وجود او، نیازمند وساطت مخلوقاتش نیست. به سخن دیگر، براى استدلال بر وجود خداوند باید استدلال لمّى کرد نه انّى.[13] باید اول خدا را شناخت و از شناخت او پى به مخلوقاتش برد، نه این‌که اول مخلوقات را شناخت و پس از شناخت آنها، خدا را در پرتو نور آنها شناخت. چنان‌که دردعاى عرفه امام حسین(ع) آمده است: "الهى ترددى فى الآثار یوجب بعد المزار"؛ خداوند توجه من به آثار و مخلوقاتت موجب دورى از دیدار و زیارت تو می‌گردد. و علی(ع) در دعاى کمیل می‌‏فرماید: "و بنور وجهک الذى اضاء له کل شی‌‏ء"؛[14] سوگند به نور چهره‌ات که همه چیز به آن روشن است. اگر نور چهرۀ تو و ذات تو نباشد همه چیز تاریک است؛ یعنى هیچ چیز نیست و همه چیز در تاریکى عدم است. اگر نور ذات تو نباشد همۀ اشیا در تاریکى "نیستى" باقى خواهند ماند، نه این‌که اشیا در یک تاریکى نظیر تاریکى شب هستند. پس باید گفت: خداوند متعال نور محض است و در مقابل او هیچ چیز نور نیست و همه نورها در مقابل او "ظلمت" هستند؛ چون تنها وجودى که در ذات خود پیدا و پیدا کننده است فقط خدا است؛ سایر اشیا اگر پیدا و پیداکننده هستند در ذات خودشان تاریک هستند و خدا آنها را "پیدا" و "پیدا کننده" کرده است.[15] از این‌رو علامۀ طباطبائى استفادۀ زیبایى از این آیه نموده است: "پس استفاده می‌‏شود که خداى تعالى براى هیچ موجودى مجهول نیست؛ چون ظهور تمامى اشیا براى خود یا براى غیر، ناشى از اظهار خدا است، اگر خدا چیزى را اظهار نمی‌‏کرد و هستى نمی‌‏بخشید، ظهورى نمی‌‏یافت؛ پس قبل از هر چیز، ظاهر بالذات خدا است... نتیجه این‌که مراد از "نور" در جمله "خدا نور آسمان‏ها و زمین است"، نور خدا است که از آن نور عام، عالمى نشأت می‌گیرد، نورى که هر چیزى به وسیله آن روشن می‌‏شود، و با "وجود" هر چیزى مساوى است، و این همان رحمت عام الهى است".[16] پس، از نظر فرهنگ قرآنى، خداوند متعال یک غایب و یک مخفى بالذات نیست تا از طریق مخلوقات و عالم خلقت و آسمان و زمین مکشوف و هویدا گردد، بلکه چنین معرفتى، ناقص و ضعیف و ابتدایى است. معرفت واقعى این است که جهان به خدا شناخته شود، نه خدا به جهان. و این آیه مى‏فرماید که خداوند در کمال کشف و روشنى و بداهت است. @cyberi20
اَرتِش سایبِرے اِمامْ هادے عَلیه اَلْسلام
ادامه پاسخ بالا 👆👆🔻👇👇 علامه طباطبائى در این باره می‌گوید: "چون وجود و هستى هر چیزى باعث ظهور آن چی
ادامه پاسخ الله نور السموات👆🔻👇👇 "نور" یا "نور اعظم" نکتۀ دیگرى که از این آیه استفاده می‌‏شود این است: ما به خداوند "نور" می‌‏گوییم، اما "نور اعظم" نمی‌‏گوییم، که معنایش این است که نورهایى داریم که یکى بزرگ‌تر و دیگرى کوچک‌تر است و خدا نور بزرگ‌تر است. بلکه از نظر قرآنى یک نور بیشتر وجود ندارد و آن خدا است و باقى، ظلمت و عدم‌اند. بله، در مقایسۀ اشیا با یکدیگر یکى نور است و دیگرى نور نیست. مثلاً علم و ایمان و عقل و... نورند، اما خود اینها نورانیتشان را از خدا کسب کرده‏اند. پس در مقابل خدا نور نیستند. و یا به تعبیر دیگر خداوند "نور النور" است؛[17] یعنى نور همۀ نورها است، نه این‌که نور اعظم باشد. پس این عقیده که به "مانویه"[18] نسبت داده شده است که ایشان خداوند را "نور اعظم" می‌‏نامیدند، او را به عنوان یک "نور حسى" ولى بالاترین و ‌ترین نور در عالم می‌دانستند. به هر حال هر کس این عقیده را داشته باشد، یک عقیده خلاف و باطلى است.[19] در پایان سخن، به روایتى از امام رضا(ع) اشاره می‌‏کنیم که در پاسخ عباس بن هلال که در مورد آیۀ "اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ"، فرمود: "هادى است براى اهل آسمان و هادى است براى اهل زمین".[20]، [21] @cyberi20
دستیار و مشاور عالی فرمانده سردار سرلشکر سید یحیی صفوی تأکید کرد: دشمن قصد دارد با محصولات تراریخته به بخش کشاورزی نفوذ کند که باید هوشیارانه عمل کنیم. 🔰رئیس مرکز مطالعات راهبردی : دشمن(صهیونیسم) امروز به دنبال کنترل جمعیت از طریق محصولات تراریخته است، بنابراین ترور بیولوژیک را جایگزین عملیات انتحاری کرده است/ ایسنا فتوای مراجع عظام تقلید در خصوص محصولات تراریخته: «تحقیقات» آزاد است ولی «کشت تجاری» جایز نمی باشد. 🔸مرجع تقلید شیعه آیت الله علوی گرگانی: ریشه محصولات تراریخته در اسرائیل است و این یک برنامه صهیونیستی با سابقه ۵۰ساله است. 🔸محمد تقی توکلی نماینده سابق مجلس: رسیدن به مرز ۴۰ درصدی در ابتلا به بیماری سرطان، نتیجه مصرف همین محصولات تغییر ژنتیکی داده شده است. @cyberi20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 آقای حیاتی ! حیف شما نبود؟ خودتو خرج کیا کردی.. خرج کف و هورای یه مشت فیک مجازی و هرزه های دائم الخمر؟! حیاتی گوینده اخبار گفته بخاطر ابراز ارادت به ابی، صداوسیما بهم گفته فعلا نیا!! آقای حیاتی! انتظار داشتی تشویقت کنن؟! ارادت به کی؟ به یه دائم الخمر که همه عمرش علیه اسلام رفته و برای هرزگی... کسیکه تو اوج جنگ تحمیلی، علیه شهدای ما آهنگ میخوند که جنون دارن و اسیر جادوگر شدن؟! به دشمن حضرت علی که برای یه مشت دلار حاضر شد نوکری آمریکا و نوکری سعودی وهابی رو بکنه؟ حیف تو نبود آقای حیاتی؟ ما شما را با لحظات حساس انقلاب مون میشناسیم. شما که آرزوت اینه که خبر ظهور امام زمان رو برامون بخونی، اونوقت به همچین لجنی ابراز ارادت میکنی؟ دیگران باید به تو افتخار کنن؛ نه اینکه تو خودتو خرج چنین مزبله ها کنی. صدای شیطان هرگز زیبا نیست. صدای یه روح شیطانی هرگز زیبا نیست. آقای حیاتی.. اونایی که این راهو رفتن، به هیچ جا نرسیدند. شما حیفی.. @cyberi20
🔺 وقتی سلبریتی‌ها تحسین منافقین را نصیب خود می‌کنند! 🔹نشریه «مجاهد» وابسته به گروهک تروریستی منافقین (سازمان مجاهدین خلق) که دستش به خون هزاران شهروند ایرانی آلوده است، از پیام‌های تسلیت ها برای درگذشت «مرجان»، خواننده زمان طاغوت و عضو سازمان مجاهدین خلق، به وجد آمده و از این اقدام جوگیرانه برخی از سلبریتی‌ها تشکر کرده است... چقدر سلبریتی های وطن دوست و از همه مهمتر داریم!! 😒 @cyberi20