#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٤٤ . لباس نمازگزار نبايد از اجزاي حيوان مردار شد هاي باشد كه اگر
رگ آن بريده شود, خون از آن مي جهد; خواه آن حيوان حلال گوشت باشد, مانند
گوسفند يا حرام گوشت, مانند گربه . احتياط مستحب , آن است كه از اجزاي
مرداري كه داراي خون جهنده نيست, در نماز اجتناب شود.
💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم :
☎️ 02537841841
📩سامانه پیام کوتاه : 100007233
💻ایمیل :office@esra.ir
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مال حرامی که میخورید در نوه هایتان ظهور میکند
✍ #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 زینت انسان طبق بیان والای قرآن کریم چیست؟
🔹 انسان اگر به جایی برسد كه مالك آسمان ها هم شود، قرآن این هشدار را به او می دهد كه بر فرض آسمان ها هم مِلك شما شود این ستاره ها, این شمس و قمر زینت شما نیست، كلّ زمین را هم شما بگیرید «ما علی الأرض» زینت شما نیست؛ اگر برجی داری, خانه ای داری, فرشی داری این «زینة الأرض» است
اگر باغ خوبی ساختی, خانه خوبی ساختی, قصری ساختی مواظب باش این زینت تو نیست، بلکه آن زمین را مزین كردی! ﴿إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَی الْأَرْضِ زینَةً لَها﴾[1] نه «لكم»!
🔹 آسمان بروی شمس و قمر را هم بخری این زینت تو نیست، زینت تو آن است که در سوره «حجرات» آمده است كه فرمود: ﴿حَبَّبَ إِلَیكُمُ الْإیمانَ وَ زَینَهُ فی قُلُوبِكُمْ﴾؛[2] آنچه در دل شماست زینت شماست, آنچه در آسمان است زینت آسمان است, آنچه در زمین است زینت زمین است؛ بر فرض آسمان بروی و شمس و قمر را هم بخری خودت را مزین نكردی، این بیان والای قرآن كریم است.
[1]. سوره کهف, آیه7.
[2]. سوره حجرات, آیه7.
💬حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
تاریخ: 1392/12/07
#متن_نوشت
#زینت_انسان
🆔️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
✳ الهیات فلسفه می خواهد علوم و علم را مسلمان کند
✳ برخی از علوم با مردم کار دارد و برخی دیگر از علوم مستقیماً با فضا در ارتباط است، برخی علوم با عمق آسمان ها و برخی از علوم با عمق دریا و مانند آن مرتبط است، برخی علوم هستند که با جهان بیرون کار ندارند، با آسمان و زمین و صحرا و دریا و مردم و جامعه کاری ندارند، بلکه با علوم کار دارند، یعنی این علم با دانش ها کار دارد، نه با دانشمندان و نه با مردم عادی؛ علوم تجربی و ریاضی و مانند آن سفره تعلیم و تربیت را یا درباره آسمان و زمین گشوده اند یا درباره دریا و سایر، اما الهیات فلسفه هیچ ارتباط مستقیمی با مردم و آسمان و زمین ندارد؛ الهیات فلسفه با علوم کار دارد یعنی اگر حکمت عملی برای تربیت مردم و برای اسلامی کردن جامعه است، الهیات فلسفه برای اسلامی کردن علوم است و باید علم را مسلمان کند .
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳ برترين عمل امّت
✳ امام عسكري (عليه السلام) در اين نگاشته ، پس از سفارش شيعيان به تكاليف فردي و اجتماعي ، مانند برپايي نماز و دادن زكات و فهم عميق دين و عمل به آموزه هاي قرآن و همكاري و تلاش در اصلاح امور ديگران و احياي امر به معروف و نهي از منكر و . . . ، آنان را به انتظار و پايداري در دوران غيبت و حُزن پيوسته براي رسيدن فرج ظهور فراخوانده است .
✳ برگرفته از کتاب ادب فناي مقربان جلد 9 اثرارزشمندحضرت آیتالله العظمی جوادی آملی(دام ظله)
✳ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٤٥ . چيزي از اجزاي مردار كه در زمان حيات حيوان، روح داشته
است؛ مانند گوشت، پوست و ... به احتياط واجب, نبايد همراه نمازگزار باشد,
هر چند لباس او شمرده نشود.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💐🔶سفارش #تقوا از یازدهمین امام همام #امام_حسن_عسکری(سلام الله علیه) این است که
🔸 «أورع الناس من وقف عند الشبهه وأعبد الناس من أقام علی الفرائض وأزهد الناس من ترک الحرام وأشد الناس اجتهاداً من ترک الذنوب»؛
👈پرهیزگارترین مردم کسی است که وارد کار مُشتَبه، سخن مُشتَبه و عقاید مُشتَبه نشود؛ مطلبی که مبرهَن نیست آن را نپذیرد تا ورع فکری داشته باشد؛
🔻سخنی که مستدل نیست نگوید تا ورع در گفتار و نوشتار داشته باشد و کار مشکوک نکند تا در مقام کردار و عمل متورع باشد، فرائض الهی را انجام بدهد تا جزء عابدترین مردم عصر خود باشد، از محرّمات بپرهیزد تا جزء زاهدترین مردم عصرش باشد [و] بکوشد که از گناه نجات پیدا کند.
🌐🔸 قدرتِ اراده بدون قدرتِ روح میسّر نیست و قدرت روح در پرتو ارتباط با خداست، ارتباط هم یا ارتباط علمی است یا ارتباط عملی؛ اگر کسی علمش لله و عملش لله باشد این ربط قوی است و هر چه ربط به خدای علیمِ قدیر قویتر بود علم و قدرت انسان افزودهتر و روح قویتر میشود و از روحِ قوی اراده ی قوی نشأت میگیرد، لذا امام حسن عسکری(سلام الله علیه) فرمود: «وأشدّ الناس اجتهاداً من ترک الذنوب»؛ کسی که همه ی گناهان را ترک کند از دیگران شدیدتر و مقتدرتر و توانمندتر است. همه ی اینها از برکات قرآن کریم است که به ما فرمود: (وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن کُنْتُم مُؤْمِنِینَ)؛هم از دشمنِ بیرون اعلا بوده و بر او پیروز هستید و هم از دشمن درون اعلا و بر او پیروز هستید: (إِن کُنْتُم مُؤْمِنِینَ)
🌐 💐سخن بلند امام حسن عسکری(سلام الله علیه) این است که «من اعطیه خیراً فالله اعطاه و من بقی شراً فالله بقاه» اگر کسی خیری به او رسید بداند که خیر رساننده خداست؛ نگوید خودم زحمت کشیدم و یافتم و اگر شری از او دور شد نگوید شانس آوردم یا بختم مساعد بود یا دیگری این شرّ را از من دور داشت بلکه بگوید خدا این شرّ از من دور بداشت چون هیچ ضالی و هیچ ناصری در عالم نیست مگر به نام خدا.
👈 ضرر و نفع به دست کسی است که تقدیر جهانیان به دست اوست؛ اگر انسان نه خود را ببیند نه دیگری را راحت است چرا که نه برای خود ارزش قائل است نه در برابر دیگران خضوع میکند. انسان که باید خضوع بکند و احترام بگذارد، چرا خدا را احترام نگذارد و چرا در برابر خدا خضوع نکند؟!❓❗️
🔮🎙 بخشی از بیانات حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی در سالروز ولادت #امام_حسن_عسگری
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
👈دین به مرد میگوید: برو بازیتو بکن!
🔶چرا زنها ۶ سال زودتر از مردها مجبور به انجام نماز و روزه و سایر تكالیف شدهاند؟ آیا این ظلم در حق زنها نیست؟
🔶پاسخ علامه جوادی آملی این است که:
نه تنها در حق زنها ظلم نشده است بلكه آنها مورد عنایت ویژه قرار گرفته اند. شما بارگاهی را تصور كنید كه بدون اذن ورود، نمیتوان وارد آن شد؛ اگر در آن بارگاه رفیع، كسی زن را شش سال زودتر از مرد راه بدهد معلوم میشود كه این زن بیش از مرد مورد عنایت صاحب بارگاه قرار گرفته است.
👈 بلوغ در واقع مشرف شدن است نه مكلّف شدن، بزرگان اهل سلوك میگویند ما با بلوغ مشرف شده ایم نه مكلف، چون زحمت و مشقتی در كار نیست. بلكه شرف در كار است.
🔷امام سجاد (عل) در مناجات الذاكرین میفرمایند: «یا مَنْ ذِكْرُهُ شَرَفٌ» یعنی ای خدایی كه نام تو مایه شرافت است. بنابراین اگر كسی به جایی برسد كه لیاقت ذكر خدا را پیدا كند و به یاد خدا باشد و خدا هم به یاد او باشد، شرافتی نصیب او گردیده است و زن شش سال قبل از مرد به این شرافت میرسد. زن باید این مطلب را خوب درك كند كه دین صریحاً به مرد میگوید تو برو و شش سال دیگر بازی كن، ولی زن را به حضور میپذیرد. مثل اینكه در یك مجمع علمی به بچهها بگویند شما بروید بازی كنید، اینجا جای شما نیست، امّا بزرگترها را اجازه ورود بدهند.
📚 کتاب "زن در آئینه جمال و جلال خدا" حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی ص۲۲۳
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🏴 اساس عبادت
▪️ وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) همانند سایر انبیا و اولیای الهی سعی و تلاششان این بود كه رهبری جوامع بشری را در سفر ملكوتی به عهده بگیرند، همان طوری كه رهبری سیاسی و اجتماعی دنیا را به عهده داشتند. انسان از منظر قرآن كریم یك سفر ملكوتی دارد كه تا «لقاء الله» آرام نمی گیرد ﴿إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَی رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاَقِیهِ﴾.[1] برخی به جمال و رحمت و عنایت الهی بار می یابند، برخی به جلال و قهر و انتقام الهی می رسند كه ﴿إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ﴾،[2] برای اینكه سالكان الهی این راه را بشناسند و صریح و سریع این راه را طی كنند، وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) سه عنصر محوری را برای همه سالكان ضروری دانست؛ یكی از آن عناصر مسئله #توشه است، دوم مسئله #راحله است، سوم مسئله #مقصداندیشی و مقصدشناسی و مقصودشناسی و مقصودیابی است.
▪️ در جریان #توشه چه در سوره مباركه بقره چه در سایر سوَر و همچنین در روایات ما را تشویق كردند به اینكه تقوا زاد شماست ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾.[3] اجتناب از معاصی، امتثال از واجب ها، توفیق انجام مستحبّات و توفیق ترك مكروهات، اینها ره توشه ماست. یك مسافر زادی می طلبد، كاری كه از تقوای مصطلح ساخته است، كاری كه از عدل مصطلح ساخته است و كاری كه از عمل صالح ساخته است همین است كه توشه راه باشد.
▪️ عنصر دوم عنصر #راحله است، برخی این راه را پیاده می روند و برخی سواره می روند؛ آنها كه این راه را سواره طی می كنند آسان تر و سریع تر طی می كنند. امام عسكری (سلام الله علیه) طبق نقل مرحوم مجلسی (رضوان الله تعالی علیه) فرمود: «اِنَّ الوُصُولَ اِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یدرَكُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّیلِ»؛[4] یعنی رسیدن به لقای پروردگار یك سیر ملكوتی است كه بدون مَطیه و مركب میسور نیست، آن مَطیه و مركب عبارت از نماز شب است. فرمود نماز شب، مركب راهوار خوبی است كه راكبش را تا به بارگاه منیع پروردگار می رساند، پس اگر كسی باتقوا بود آن توشه را تهیه كرد و اگر اهل نماز شب بود این راحله را فراهم كرد سواره این راه را طی می كند. پس این مركب و آن توشه زمینه می شود كه سالك ملكوتی آسان تر و زودتر و بهتر خود را به مقصد برساند.
▪️ اما عنصر سوم كه به مقصد برمی گردد و مشاهده آن مقصود در مقصد مطرح است، از وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) رسیده است و همین طور از وجود مبارك امام حسن عسكری (سلام الله علیه) رسیده است كه «لَیسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلَاةِ وَ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِی أَمْرِ اللَّهِ»؛[5] عبادت در این نیست كه انسان نمازهای زیاد بخواند و روزه های زیاد بگیرد، البته نماز واجب مشخص است، نماز مستحب و نافله هم مشخص، اما بیش از آن مقدار انسان باید وقت را صرف در معرفت بكند. فرمود اساس عبادت آن تفكّر است، آن مقصدشناسی و مقصودیابی است، بحث های توحیدی، معرفت خدا، اسمای حسنای الهی، صفات ذاتی حق، معنای تجلّی و فعل خدا، معنای حضور خدا در كنار افعال و مانند آن مهم است كه فرمود اساس عبادت تفكّر و درایت است؛ این درایت اگر با عمل همراه باشد، انسان هم راه را طی می كند، هم به مقصد می رسد و هم مقصود را به اندازه خود مشاهده می كند.
[1] . سوره انشقاق، آیه 6.
[2] . سوره سجده، آیه 22.
[3] . سوره بقره، آیه 197.
[4] . بحارالأنوار، ج75، ص380.
[5] . تحف العقول، ص442 و 448.
#سالروز_ولادت_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
#سلوک_سالک
#تفکر_و_درایت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به کنگره ملی امام حسن عسکری (علیه السلام)
تاریخ: 1391/02/11
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 شاگرد اخلاص
🔹 گرچه مفاخر ما در هر رشته ای حرفی برای گفتن و شنیدن داشته و دارند، لکن علامه سید محمد حسین طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) خصیصه ای که دارد این است که او فرزند فرآورده های عبادی و خلوصی خود است؛ بیش از آن مقداری که از اساتید استفاده کرده باشد، از درون خود جوشید.
▫️ مستحضر هستید که هم «علم الدراسه» را دین به رسمیت شناخته است که فرمود: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ»[1] و هم «علم الوراثه» را که در اثر پیوند با معلِّم چنین علمی نصیب انسان می شود. در «علم الوراثه» با وراثت های مال فرق جوهری دارد؛ در ارث مال، تا مورِّث نمیرد چیزی به وارث نمیرسد، [اما] در ارث علم، تا وارث نمیرد چیزی به او نمی رسد. اگر «مُوتُوا قَبْلَ أَنْ تَمُوتُوا»،[2] «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»،[3] «زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا»،[4] مطرح شد، چنین انسانی که به #مقام_فنا بار یافت، از «علم الوراثه» سهمی می برد.
▫️ مرحوم علامه طباطبایی بیش از آن مقداری که از کتاب و کتیبه استفاده کند، از آن «علم الوراثه» استفاده کرد، چون اساتید ایشان در تبریز و در تهران مشخص بود و در نجف هم مشخص بود. بعضی از مراجع نجف که هم دوره با ایشان بودند، چند بار به ما می گفتند آنچه را که #علامه_طباطبایی دارد، برای خود اوست؛ زیرا اساتید او را ما می شناسیم، هرگز به این عظمت و جلال و شکوه نبودند. بنابراین مرحوم علامه این خصیصه را دارد که « مَنْ اِصْبَحَ لِلَّهِ اِرْبَعِینَ صَبَاحاً» یا «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً فَجَّرَ اللهُ ینَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِه»؛[5] او شاگرد اخلاص و نماز شب و توحید خود بود. این مطلب اول.
🔹 مطلب دوم: ره آوردهای نویی که ایشان داشت، گاهی به صورت تبیین وحی درآمد و گاهی به صورت تبیین عقل. عقل وحیانی آن است که بر اساس تجربه از یک سو و تجرید از سوی دیگر، بتواند به بارگاه وحی شناسی بار یابد؛ وحی را بشناسد، ضروری بداند، نبوت عام و خاص را ثابت کند، ولایت را ثابت کند، امامت را ثابت کند، [البته] در ضمن اثبات توحید، با همه أسما و صفاتش؛ این عقل می شود #وحیانی! عقلی که هم تجربه حسّی را بها بدهد، هم نیمه تجربی مثل ریاضی را و هم تجریدی محض مثل کلام، بالاتر از آن فلسفه، بالاتر از آن عرفان نظری را بها بدهد، چنین عقلی می تواند وحی را اثبات کند و وحی هم او را شکوفا کند که «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ».[6]
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص30.
[2]. بحارالانوار، ج69، ص59.
[3]. وسائل الشیعه، ج 16، ص99.
[4]. نهج البلاغه، خطبه89.
[5]. ملاذ الاخیار فی فهم تهذیب الاخبار، ج14، ص347.
[6]. نهج البلاغه، خطبه1.
#سالگرد_علامه_طباطبایی_رضوان_الله_تعالی_علیه
#مقام_فنا
#علم_الوراثه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به سالگر علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه)
تاریخ: 1396/09/01
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٤٦ . مقصود از مردار , چيزي است كه ذبح شرعي نشده باش د؛ خواه
خودش مرده باشد يا او را كشته باشند يا به وجه غير شرعي ذبح شده باشد.
مسأله ١٤٧ . اگر لباس نمازگزار يا همراه او , چيزي از مردار حلال گوشت
باشد كه روح ندارد, مانند مو، پشم، كرك، پر، استخوان، شاخ، دندان و... نماز او
صحيح است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
2️⃣3️⃣6️⃣ ✅ بحث درباره فعل خدا فرض ندارد که دینی نباشد. 🔸خدا به دو نحو حرف می زند: یک نحو حرف آفرین
✅ معیار دینی بودن #علم
✅ فرض ندارد که علم مربوط به نظام آفرینش، غیر دینی باشد.
🔸علمی در عالم نیست که مربوط به شناخت جهان هستی باشد، مگر اینکه دینی است.
بله، علومی که مربوط به شناخت افعال انسان است -که بارها مثال زده شد- نظیر هنرمندی سینماها که ما چه کار کنیم، فلان شخص چه کار کرد، فلان فیلم چطور بود، این بحث درباره فعل انسان است، که گاهی دینی و گاهی غیر دینی است (🔺)
🔸اما زمین چطور است، زمان چطور است، دریا چطور است، آبزی یا محیط زیست چطور است، سماوات چطور میباشند، نجوم و سپهر چطور است، ملکوت و جبروت چطور است، فرشتهها چطور هستند، این علوم، غیر دینی نمی تواند باشد، برای اینکه تمام هویت علم را معلوم تعیین میکند، این علم دینی است.
🔸منتها علم دینی شعب فراوانی دارد؛ بعضی اصول دین، بعضی فروع دین، بعضی علم تفسیر، بعضی علم فقه، بعضی علم کلام هستند.
🔸یک وقت است انسان بحث میکند که آب از چند جزء تشکیل شده، این علم کلام نیست؛ یک وقت بحث میکند که این آب چقدر منظم خلق شده و این نظم، نشانه وجود ناظم است.
🔸پس ما دو گونه بحث در آبشناسی داریم: یک وقت بحث فیزیک و شیمی و مانند آن است که این هم علم دینی است، یک وقت از نظم خاص وجود آب پی میبریم که ناظمی هست، این میشود علم کلام.
🔸اگر کسی در بررسی دقیق اینکه زمین این قدر منظم حرکت میکند، آب این قدر منظم آفریده شده، هوا این قدر منظم آفریده شده، فلان حیوان این قدر منظم آفریده شده، بحث کند، میشود بحث کلامی.
🔸یک وقت می خواهد بحث کند این حیوان چگونه زاد و ولد دارد، چگونه تخمگذاری می کند، چگونه تولید میشود، این میشود جانورشناسی.
🔸جانورشناسی علم دینی است، کلام هم دینی است.
🔸فرض ندارد که ما علمی مربوط به نظام آفرینش داشته باشیم که غیر دینی باشد؛ زیرا معیار دینی بودن علم را معلوم تعیین میکند، نه عالم.
🔸انگیزه عالم یا کفر است یا ایمان، عالم یا کافر است یا مسلمان
🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره مبارکه «زمر»، آیات ۱۱ الی ۱۸
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli