برپاست بزم ماتم سالار عاشقان
اندر سرای مهر و صفا شهر دامغان
▪️گلبانگ عاشورایی 5⃣
برگزاری همایش بزرگ شیرخوارگان حسینی در شهرستان دامغان
🔹حسینیه حضرت ابوالفضل علیه السلام
پنجشنبه پنجم ماه محرم ساعت ۹ صبح
سخنران: حجت الاسلام حائری
مداح: کربلایی جواد خسروی
🔹مهدیه بزرگ دامغان
جمعه ششم ماه محرم، ساعت ۹:۳۰ صبح
مداح: کربلایی عباس سعیدی
🔹حسینیه شهر کلاته رودبار
جمعه ششم ماه محرم، ساعت ۱۶ عصر
سخنران: حجت الاسلام دیانی
مداح: حاج سید عباس تقوی
@damghan220
🔹روزنوشت ماه محرم 3⃣
🔸گنجینهی تاریخ شناسی(قسمت سوم)
[بخشی از فرمایشات استاد حاج حسین معلم درباره پیشینه عزاداری در دامغان]
... متولی برگزاری مجلس روضه خوانی در مدرسه علمیه موسویه -مدرسه آقا- از زمان ساخت آن توسط مرحوم حاج آقا موسی قاجار قوانلو، به داماد ایشان مرحوم آیت الله حاج شیخ میرزا رضا بزرگ -معروف به شریعتمدار اول- و پس از او به فرزندش شیخ حسن مجتهد و بعد از وی نیز به فرزندش آیت الله میرزا رضا شریعتمدار -معروف به شریعتمدار دوم- رسید. تا آنکه با درگذشت ایشان، برادر آن مرحوم به نام میرزا خلیل معلم گرداننده این مراسم باعظمت بود. پس از وی نیز فرزند ایشان آقا عبدالله معلم -ابوالزوجه بنده- و دیگر برادران عهدهدار برگزاری این مراسم گردیدند.
چند سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بنده عهدهدار کارهای اجرایی این مراسم گردیدم، اما با گسترش فضای انقلاب و فعالیتهای انقلابی و نیز اشتغال به امر کتابخانه حسینیه حضرت ابوالفضل علیه السلام از این کار فاصله گرفتم، تا از سال ۱۳۶۵ ه ش بار دیگر مسئولیت اجرای مراسم سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام در مدرسه آقا را با هماهنگی متولی این موقوفه بر عهده دارم و حدود ۳۳ سال است که افتخار خدمتگزاری به عزاداران حسینی در این مکان مقدس را دارم.
در حقیقت این مراسم به میزبانی عالمان دینی که نائبان امامعصر ارواحنافداه به حساب میآیند، شایسته برگزاری است، همچنانکه در گذشته چنین بوده و هم اکنون در شهر یزد اینچنین مراسمی برگزار میگردد، و هیچگونه ارتباطی به خاندان معلم ندارد، بلکه پدران و نیاکان ما همچون دیگر اهالی بالا محله در مراسم عزاداری در حسینیه دباغان شرکت میکردند و فضای روحانی و معنوی عزاداری در مدرسه آقا با میزبانی اهل علم معنا و مفهوم پیدا میکرد که متأسفانه امروزه علما شهر به این مهم توجهی ندارند!
ادامه دارد...
@damghan220
animation.gif
81.3K
🔹 هوای صبح آدینه در ماه محرم، معطر به رایحه خوش چشمانتظاری است... و عَلَم هایی که این روزها با شنیدن نام حضرت موعود در هنگام خطبه خوانی در مراسم جامه کردن طوق، برافراشته میگردد، نشان از پیوند عمیق عاشورا و انتظار دارد....
🔸 و سلام بر منتقم خون به ناحق ریخته شهیدان کربلا...
دیار تدین و تمدن
🔹 هوای صبح آدینه در ماه محرم، معطر به رایحه خوش چشمانتظاری است... و عَلَم هایی که این روزها با شنید
🔹میعاد منتظران (قسمت دوازدهم)
🔸در هر صبح آدینه، دقایقی با حضرت موعود
💠 سخت تر از سخت!
سخن در بیان آزمون دشوار دینداری و دین مداری در دوران غیبت حضرت مهدی علیه السلام و ریزش بسیاری از مدعیان پیروی از مکتب ولایت و امامت بود. باید دانست نکته بسیار مهم در این امتحان سخت آن است که در این دوران پر فراز و نشیب، آدمی خود متوجه انحراف و دوری اش از مسیر ولایت و امامت نمیشود، بلکه به یکباره می یابد که از میدان حق خارج شده و در جبهه اهل باطل قرار گرفته است. این حقیقت مهم و عبرت آموز را امام باقر علیه السلام با مثالی ساده و آموزنده به یاران خویش گوشزد نموده و فرمودند:
"لَتُمَحَّصُنَّ یا شِیعَه آلِ مُحَمَّد تَمحِیصَ الکُحلِ فِی العَینِ وَ اِنَّ صاحِبَ العَینِ یَدرِی مَتی یَقَعُ الکُحلُ فِی عَینِه وَ لا یَعلَمُ مَتی یَخرُجُ مِنها وَ کَذلِکَ یُصبِحُ الرَّجُلُ عَلی شَرِیعَه مِن اَمرِنا وَ یُمسِی وَ قَد خَرَجَ مِنها وَ یُمسِی عَلَی شَرِیعَه مِن اَمرِنا وَ یُصبِحی وَ قَد خَرَجَ مِنها"[الغیبه(للنعمانی)، ۲۰۶]
" ای شیعه آل محمد! حتما باید پاک شوید همچون سرمه که در چشم پاک میشود که آدمی داخل شدن سرمه به چشمش را میفهمد، ولی نمیداند چه وقت از چشم او بیرون میرود و اینچنین خواهد بود مردی که صبح کند در حالیکه بر جاده امامت ما است و شب میکند در حالیکه از راه به در شده و یا شب میکند در حالیکه بر جاده امامت ما است در حالیکه صبح میکند در حالیکه از راه به در شده است."
و سخت تر از این حقیقت، بیان امام صادق علیه السلام است که به ارائه کمّیت و جمعیت منحرفان از خط امامت و ولایت در دوران غیبت امام عصر ارواحنا فداه پرداخته و به دو نفر از یاران صمیمی خود فرمودند:
"امر ظهور اتفاق نخواهد افتاد مگر آن زمان که دو سوم از مدعیان پیروی از خط امامت و ولایت بیرون روند."
[الغیبه(للطوسی)، ص۳۳]
ادامه دارد...
#ترابی
#گزاره_های_مهدوی
@damghan220
دیار تدین و تمدن
🔹روزنوشت ماه محرم 3⃣ 🔸گنجینهی تاریخ شناسی(قسمت سوم) [بخشی از فرمایشات استاد حاج حسین معلم درباره پ
🔹روزنوشت ماه محرم 3⃣
🔸گنجینهی تاریخ شناسی(قسمت چهارم)
[بخشی از فرمایشات استاد حاج حسین معلم درباره پیشینه عزاداری در دامغان]
💠 آیین خطبه خوانی
یکی از مراسمات عزاداری در شهر دامغان آیین جامه کردن طوق است که از صبح روز ششم محرم این برنامه در حسینیه حضرت ابوالفضل علیه السلام آغاز شده و تا عصر روز تاسوعا در حسینیه محله امام پایان می پذیرد. در صبح عاشورا گردهمایی عزاداران حسینی در شهر برگزار شده و در روز یازدهم با میزبانی از سینه زنان و زنجیرزنان از روستاهای تابعه یک دهه عزاداری و سوگواری پایان میپذیرد.
از جمله زیباییها مراسم جامه کردن، طوق آیین خطبه خوانی بود که در غالب تکایا توسط حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محمود مهدوی -امام جماعت مسجد جامع- انجام میشد. در این خطبه ضمن درود و صلوات و ذکر نام مقدس چهارده معصوم علیهم السلام برای سادات و علما و عزادارن و نیز حکومت وقت دعا مینمودند که البته در همه کشورها خطبه خوانی و ضرب سکه دو نشانه سیاسی و از جمله ویژگیهای هر حکومت به شمار رفته و میرود.
از این رو نباید به این عمل خرده گرفت و این آیین سنتی را صرفا به خاطر اینکه در گذشته برای شاه دعا مینمودند، از مراسمات عزاداری در این شهر حذف کرد.
هرچند در گذشته این خطبه علاوه بر مجالس جامه کردن طوق، در مراسم ترحیم و یادبود درگذشتگان نیز پیش از سخنرانی خوانده میشد.
یکی از خصوصیات آیین خطبه خوانی این بود که عزاداران در هنگام قرائت خطبه پیش از ذکر صلوات بر آخرین حجت خدا عجّل الله تعالی فرجه همانطور که بر روی زمین نشسته و به پوشانیدن طوق با پارچه های متبرک مشغول بودند، پس از شنیدن نام امامعصر ارواحنافداه به یکباره از جای برخاسته و ارتباط فرهنگ عاشورا و انتظار را به نمایش می گذارشتند، زیرا تفسیر این قیام و به پا خاستن، چشم انتظاری نسبت به قیام منتقم عاشورا است و اینکه هر عَلَمی پیش از احتزاز پرچم "اَنا بقیّهُ الله" برخاسته شود، محکوم به سقوط و افتادن است.
پایان
دهه اول محرم ۱۴۴۱ ه ق
شهرستان دامغان
مصطفی ترابی
@damghan220
🔹آشنائی با یکی از شاعران نامدار شهر دامغان
🔸نشاطی خان دامغانی
نامش عباس و ملقب به نشاطی خان دامغانی است که ظاهرا از اهالی روستای سرخده این شهر بوده و در حدود سال ۱۲۰۰ به دنیا آمده است.
در کودکی به مکتب رفته و چون صاحب طبعی روان بود، از دیگر اقران خویش ممتاز گشت. زمانی که فتحعلی شاه قاجار از زادگاه خود شهر دامغان میگذشت، از توانایی وی در سرودن شعر آگاه شد، پس او را به دربار برد و صاحب مکنت گردید و در نهایت در سال ۱۲۶۲ در گذشت.
از وی دیوانی باقی مانده که بخشی از آن مدایح و مراثی اهل بیت علیهم السلام است، از جمله ترکیب بندی به استقبال از محتشم کاشانی سروده که چند بیتی از آن مجموعه زیبا از این قرار است؛
تا ماتم خلاصه ایجاد عالم است
غم از برای آدم و اولاد آدم است
از سلخ تا به غرّه و از غرّه تا به سلخ
شادی حرام از غم ماه محرم است
هر سال سال گریه و هر ماه ماه آه
هر روز روز ماتم و هر شب شب غم است
کاخ قدر خراب و بنای قضا بر آب
از گریه پیاپی و اشک دمادم است
شاهان مُلک عالم لاهوت را اساس
همچون اساس عالم ناسوت در هم است
تنها نه فرشیان به تزلزل که زلزله
از عرشیان به قائمه عرش اعظم است
@damghan220
دیار تدین و تمدن
🔺سیمای نورانی عالم فرزانه آیت الله حاج سید محمد شاهچراغی دامغانی -نماینده ولی فقیه در استان و امام ج
🔹یک خاطره، یک نکته
🔸مدال روضه خوانی
سالهاست توفیق روضه خوانی امام شهیدان را در کارنامه پر افتخار زندگانی خود دارد، به ویژه در شهر دامغان و مخصوصا در روستاهای کویری جنوب دامغان از جمله حسن آباد، فرات و صلح آباد در ماههای محرم و صفر و همچینن ماه مبارک رمضان به ایراد سخن و روضه خوانی پرداخته است.
در دوران تحصیل در حوزه علمیه قم هر ساله در فصل تابستان وقتی به دامغان باز میگشت، همراه برادر ارجمندشان، واعظ متّعظ، حجت الاسلام والمسلمین مرحوم کربلائی سید طاهر شاهچراغی در منازل مختلف سخنرانی کرده و در روز اول و یا پنجم هر ماه قمری خانههای متعددی را به نور روضه های حسینی روشن میساخت، تا جایی که مردم آن روحانی فاضل و قریب الاجتهاد را با عنوان " آقا سیدمحمد روضه خوان" میشناختند و خود همیشه به داشتن مدال روضه خوانی امام حسین علیه السلام افتخار نموده و مینماید.
پس از ارتحال برادر در سال ۱۳۵۵ ه ش هرچه بیشتر برای سخنرانی و روضه خوانی دعوت شده و مردمی را که دلتنگ صدای دلنشین سید طاهر فقید بودند، با آوای روضه خوانی و سخنان عالمانهاش بهرهمند میساخت.
با پذیرش مسئولیت امامت جمعه شهر مهدیشهر در سال ۱۳۵۸ و نیز افتخار نمایندگی ولی فقیه در استان سمنان در سال ۱۳۸۱ ه ش باز هم به عرض ارادت و روضه خوانی امام شهیدان اهتمام ورزید و هر ساله در شب هشتم ماه محرم در تکیه امام سجاد علیه السّلام در منطقه خواجه شهاب دامغان که خیل عظیم عزاداران حسینی از اهالی روستاهای کویری شهر در آن شرکت میکنند، به سخنرانی و روضه خوانی پرداخته و همچنین ده ها سال است که ظهر روز عاشورا با خطابه جذاب و خواندن روضه حضرت علی اصغر و علی اکبر علیهما السلام، محشری در مسجد حضرت بقیه الله روستای حسن آباد دامغان به پا میکند.
بسیاری از دوستداران آل الله برای حضور در آن مراسم معنوی از یکدیگر سبقت گرفته و کودکان نورسیده را برای قرار گرفتن در دستان پر مهر حاج آقا سید محمد در هنگام خواندن جانسوز شعر "لالا لالا علی اصغر" به کنار منبر می آورند.
آری، آیین مذهبی عزاداری در ظهر روز عاشورای روستای حسن آباد دامغان با نوای روضه های جانسوز آیت الله حاج سید محمد شاهچراغی -نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم سمنان- است که در دفتر دلهای سوگواران حسینی به ثبت رسیده است.
حضور در مجلس سوگواری در بیت شریف آیت الله حاج سید محمود ترابی در روز هشتم ماه محرم و نیز شرکت در مجلس عزاداری در مدرسه علمیه موسویه دامغان در شب شام غریبان از سنتهای هر ساله معظم له میباشد.
عمرشان به درازا باد.
#داستان_های_آموزنده
#فرهیختگان_دامغانی
#شناسنامه_شهر
@damghan220
🔹روزنوشت ماه محرم 4⃣
💠یادگاری پدر
از سالهای کودکی تا به امروز یکی از شیرین ترین خاطرات من در دهه اول ماه محرم، شرکت در مراسم سوگواری سنتی در منزل عالم گرانقدر شهرمان ابوالشهید حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا سید محمود ترابی است که حقیقتا آکنده از حال و هوای معنوی میباشد. از آن زمان که منزل قدیمی ایشان کانون عزاداران حسینی بود و برخی روزها دنباله جمعیت به کوچه شهید ترابی منتهی میشد تا به امروز که خانه ایشان و حسینیه شهدا که چند سالی است با عنایت معظم له در کنار منزلشان بنا گردیده، مجمع عاشقان و دلسوختگان حسینی گردیده است.
بنیان این مجلس سوگواری به حدود ۵۵ سال قبل بر میگردد، آن زمان که حاج آقا سید محمود در شهر مقدس قم مشغول به تحصیل بوده و به پدر بزرگوارشان حجت الاسلام والمسلمین مرحوم حاج سید میرزا حسین ترابی -امام جماعت مسجد جامع و از جمله اساتید حوزه علمیه دامغان و یکی از وعّاظ معروف شهر- پیشنهاد نمودند با تاسی به علما و بزرگان روحانی شهر قم، در دهه اول ماه محرم در منزل خود مجلس روضه خوانی و عزاداری برگزار نمایند، که با استقبال والد ایشان از این پیشنهاد، مراسم برگزار شده و بحمدالله سالها ادامه یافته است.
اخلاص و بی ریایی در برگزاری این مراسم شکوهمند را میتوان از استمرار ده ها ساله آن فهمید، زیرا تا عملی خالص نباشد، توفیق استمرار و استدامه نمی یابد.
هر صبح پیش از طلوع آفتاب سیل خروشان چند صد نفر از همشهریان عزیزمان حتی از محله ها و شهرک های دورتر از مرکز شهر، به سوی این مکان محترم جاری است که خود را به مجلس سوگواری سالار شهیدان علیه السلام در منزل آقای شهر میرسانند تا نمی از دریای معرفت و معنویت آن بردارند.
عدهای از همان دقایق اولیه صبح پس از اقامه نماز بدانجا رفته و به انجام کارها می پردازند، تعداد دیگری نیز هدایا و نذورات خود را به سوی آبدارخانه گسیل می دارند، اینها صحنه های زیبایی از مشارکت مردم عزیز در برگزاری این مجلس خالصانه است.
اولین نوای به پاخاسته در این مراسم آهنگ "واویلا خوانی" توسط جناب آقای خطیب زاده است که با تاسی به پدر بزرگوارش مرحوم آقا شیخ عبدالحمید این آیین سنتی را در مجالس سوگواری قدیمی شهر برگزار میکند.
مدیحه سرایی جناب آقای عطاری که برای پیرغلامان جلسه، یادآور مدیحه سرایی آقایان مدیحی و کربلایی سید علی تقوی در این جلسه میباشد، دومین بخش از این مراسم روحبخش است و در نهایت نیز قرائت زیارت عاشورا، روضه خوانی و سخنرانی انجام میشود.
البته تا چند سال پیش، دو سخنران در این مراسم افاضه مینمودند؛ یکی از روحانیون شهر و پس از آن، میهمان مدعوّ.
امید است خداوند سایه پر عطوفت آقای شهرمان را سالها بر سر مردمان این شهر مستدام بدارد و همگان را به خوشه چینی از این مجلس پرفیض موفق بدارد.
۸ محرم الحرام ۱۴۴۱ ه ق
مصطفی ترابی
@damghan220
✍️ آیت اللهالعظمی مکارم در پیامی به مناسبت مراسم باشکوه عاشورای حسینی:
⚠️ مداحان مراقب باشند / قمهزنی حرکت غیرمنطقی است
🔻 متن پیام:
◾️ بسم الله الرحمن الرحیم
مراسم محرم و عاشورا از باشکوهترین مراسم عزاداری و بزرگداشت در دنیا و محصول عشق و علاقه مردم به امام حسین (علیه السلام) و شهدای کربلاست، اما دشمن با #عواملنفوذی و برنامهسازی خود سعی دارد عظمت آن را مخدوش سازد؛ بنابراین لازم است کاملاً مراقب این جریان بود.
از جمله اشعار و آهنگهای نامناسب که قطعاً از عظمت این مراسم خواهد کاست. مداحان عزیز مراقب باشند و اجازه ندهند تا دشمن از این طریق ضربه زند.
مسأله #قمهزنی که یک حرکت غیرمنطقی است و به صورت ابزار تبلیغاتی در دست دشمن درآمده، باید برای همیشه به فراموشی سپرده شود و بدون نیاز به دخالت مسئولین انتظامی حذف شود.
عزاداران عزیز میتوانند بجای آن، #خون خود را به مراکز انتقال #خوناهدا کرده تا بوسیله آن افرادی را از مرگ نجات دهند.
از ریختن خون قربانی در خیابانها و مراکز عمومی جداً خودداری شود که هم اسباب آلودگی و نجاست میشود و هم ضررهای بهداشتی مهمی دارد.
امیدوارم همه عزیزان این نکات را رعایت کنند.
والسلام علیکم و رحمة الله وبرکاته
ناصر مکارم شیرازی
منبع: خبرگزاریحوزه
@damghan220
🔹آیین سوگواری از گذشته تا کنون...
مدتی است درباره ویژگیهای عزاداری سنتی و تفاوتهای آن با مراسم سوگواری امروزی میاندیشم، چگونه است که در مجالس ساده و قدیمی، فضای جلسه، مداحان و روضه خوانان، عزاداران و شرکت کنندگان و حتی ابنیه و مکانهای برگزاری جلسات سوگواری آکنده از حال و هوای معنوی و حس خوب عرفانی است و روح و جان هر کسی که بدانها به دیده تامل نگریسته و بر اساس بصیرت و آگاهی و نه از سرِ عادت در آن مجالس شرکت میکند را مینوازد؟!
چگونه است که عطر اخلاص و خدامحوری در چنین مجالسی هرچه بیشتر به مشام میرسد و ریا و خودنمایی و ارائه و خودآرایی هرچه کمتر در رفتار عزاداران در آیین عزاداری سنتی مشاهده میشود؟!
چرا امروزه بسیاری سعی دارند با وضعیت ظاهری متفاوت و یا با رفتارهای خارق العاده به گونه ای رفتار کنند که مجذوب نگاه دیگران گشته و خود را اسیر رضایت آنان نشان دهند؟!
در صبح روز ششم محرم وقتی برای شرکت در مراسم جامه کردن طوق به تکیه حضرت ابوالفضل علیه السلام رفتم، در اطراف حسینیه با زنجیره انسانی بانوانی مواجه شدم که متاسفانه با پوشش نامناسب آزادانه و بی مهابا در خیابانهای منتهی به تکیه تجمع کرده، تراکم حضورشان مرا از ورود به حسینیه بازداشته و مجبور به بازگشتن نمود.
کیست که نداند یکی از نگرانیهای اهل بیت پیامبر دغدغه حجاب و پوشش و دوری گزیدن از نگاه هوس آلود نامحرمان بوده است؟ و چگونه میتوان باور کرد عرض ارادت کسانی را که با بی توجهی از کنار نگرانیهای پیشوایان معصوم دین می گذرند؟!
پدیده دیگری که این روزها هرچه بیشتر به چشم میخورد، اصرار بسیاری از شرکت کنندگان در مراسم مذهبی به فیلم برداری و تصویربرداری است، متأسفانه گاهی تعداد عکاسان و فیلمبرداران موبایل بهدست آنقدر زیاد است که مانع از توجه و تمرکز بر حقایق آیین عزاداری میگردد!
چگونه است که هر ساله این صدای طبل هاست که بیشتر و بیشتر میشود؟! صدا و صوت سوگواری و مرثیه خوانی بیش از سواد و سوز دل سخنوران و مرثیه خوانان مورد توجه قرار میگیرد؟! فراوانی جمعیت شرکت کننده در جلسات عزاداری چشمگیرتر شده تا صفا و صمیمیت و یکرنگی آن؟!
آیا این همه توجه به ظواهر عزاداری و رفتارهای ظاهری که از آن به "ظاهربینی" تعبیر میشود، مانع از واقع بینی و توجه به اسرار و راز و رمز عزاداری نیست؟!
بیشتر باید اندیشید...
ادامه دارد...
#ترابی
#گزاره_های_دینی
@damghan220