"آنکه از او اطاعت نشود اقتداری ندارد"
مولا علی(ع)
🔆 علی(ع) که عصاره همه نیکی ها وتبلور اسلام ناب وشمشیر عدالت واسوه شجاعت بود ومی توانست حکومت عدل الهی را بر جهان حاکم کند چرا وچرا نتوانست به این مهم دست یابد⁉️
✅تاریخ را که مرور کنیم علتها رابه وضوح در می یابیم!
⁉️پیکرپاک پیامبر هنوز بر زمین بود که بر اثر جاه طلبی برخی ومصلحت اندیشی برخی دیگر از خواص وتایید منفعلانه عوام باعث شد علی رغم تمام شایستگی ها علی(ع)25سال خانه نشین شود.
⁉️کنار گذاشتن علی(ع)از جریان امور مسلمانان طوری شد که در دوران حکومت عثمان آل امیه وآل مروان با آن همه کینه ای که با پیامبر وعلی(ع) واسلام داشتند تمام مناصب حکومت اسلامی را در دست گرفتند؟!
⁉️فساد حاکم بر جامعه موجب شورش برعلیه عثمان شد ومردم ستم زده به علی پناه آوردند ودست بیعت را بعد از 25 سال به اسلام ناب دراز کردند!؟
⁉️این پایان ماجرا نبود چون علی قصد داشت حکومت عدل الهی را حاکم کند واین به مذاق دنیا پرستان خوش نیامده بود.
⁉️خواصی چون طلح وزبیر که دست خود را از حکومت شایسته سالار علی کوتاه می دیدند، اولین غائله را در جنگ جمل بر علیه حکومت علی رغم زدند.
⁉️هنوز زخم های غائله جمل خوب نشده بود که معاویه حاکم انتصابی عثمان درشام بالشکری انبوه به سمت کوفه حرکت کرد وجنگ صفین شروع شد که ماهها طول کشید.وقتی مالک اشتر به چند قدمی خیمه معاویه رسیده بود ترفند پسر عاص کارساز شد و درحالیکه چند ضربه شمشیر با بریدن سر فتنه فاصله داشت خواصی چون اشعث کندی وبرخی دیگر از سران سپاه علی گول خورده و فریاد بر آوردند که ما در مقابل قرآن نمی جنگیم و راه مالک را سد کردند تا کودتایی دیگر بر علیه علی شکل بگیرد.
⁉️درجریان حکمیت هم سپاهیان علی ابن عباس که مورد اعتماد علی بود را بعنوان حکم نپذیرفتند وابوموسی اشعری آن ظاهر صلاح بی اندیشه را حکم قرار دادند تا اندک شانس علی را در مقابل حقه بازی چون عمر عاص بر باد دهد.
⁉️همانها که با جمود فکری جنگ برده صفین را به باختی وحشتناک برای سپاه علی بدل کردند بیشرمانه جنگ نهروان را راه انداختند تا نفسهای حکومت علی را به شماره اندازند.
⁉️می بینید که علی در طول 5سال حکومت خود هرگز مجال نیافت تا پایه های حکومت حقه خود را مستحکم سازد وغوطه ور در میان جاه طلبی های برخی خواص ومصلحت اندیشی برخی دیگر وانفعال عامه مردم ونیرنگهای معاویه وعمر عاص دورانی پر تلاطم را سپری کند ودر نهایت مظلومانه در محراب به شهادت برسد.
http://eitaa.com/joinchat/385548302Ca1d19c22ab
🍁➰🔹🔷🔹➰🍁
➰🍁 تکامل علمی و عقلی مردم🍁➰
🌴امام مهدی علیهالسلام با نهضت خود، درهای رحمت را باز میکند و موجب تکامل علوم و صنایع خواهد شد و علوم، چنان رشد و گسترش خواهد یافت که همه شگفتزده خواهند شد.
📖امام صادق علیهالسلام میفرماید:🔻
📚علم، بیستوهفت حرف است. تمام آنچه انبیا آوردهاند، دو حرف است و مردم، تا امروز، بیش از آن دو حرف نمیشناسند. هنگامی که قائم ما قیام کند، بیستوپنج حرف را میآورد و بین مردم توسعه خواهد داد و به دو حرف قبلی اضافه خواهد کرد تا بیستوهفت حرف کامل شود.[۱۴]
📜این حدیث، نشانه سرعت و شتابزدگی و گسترش و توسعه علوم در میان مردم است که به دست امام مهدی علیهالسلام صورت خواهد گرفت، به گونهای که در مدت حکومت آن حضرت، مردم، بیش از ده برابر آنچه را از زمان خلقت تا زمان قیام آن حضرت از علم به دست آورده بودند، به دست خواهند آورد.
📝در روایت دیگری امام باقر علیهالسلام میفرماید:🔻
هنگامی که قائم ما قیام کند، دست خود را بر روی سر بندگان خواهد گذاشت و بدین وسیله، عقلهای آنان جمع میشود و اختلافشان کامل میشود.[۱۵]
http://eitaa.com/joinchat/385548302Ca1d19c22ab
#ایمان_زمان_ظهور
#پرسش
❔این که در روایاتی آمده است که اگر کسی تا قبل ظهور ایمان نیاورد ایمان بعد از ظهور برایش #فائده ای ندارد چه معنایی دارد ❗️بیشتر مردم جهان ممکن است بعد ظهور به امام زمان ایمان آورد یعنی ایمان اینان بی فائده است و همه اهل دوزخند ❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« آن روز كه آيات و نشانه ها(ی قیامت ) تحقق پذيرد ايمان آوردن افرادى كه قبلا ايمان نياورده اند و يا عمل #نيكى انجام نداده اند سودى به حالشان نخواهد داشت » ( انعام 158)
❕خداوند در این آیه از بی فائده بودن ایمانی سخن می گوید که نزدیک قیامت و با دیدن نشانه های قیامت چون زلزله های وحشتناک و بی فروغ شدن خورشید و ماه و ستارگان و ... #صورت می گیرد زیرا چنین ایمانی از روی ترس و جبر بوده و فائده و ارزش ایمان اختیاری را ندارد .
📚تفسیر نمونه ج 6 ص 46
🔸در تفسير عياشى از امام باقر و صادق علیهما السلام روايت شده كه در ذيل آیه " يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ لا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها" فرمودند ؛
« مقصود از اين آيات طلوع آفتاب از مغرب و خروج جنبنده زمين و پديد آمدن دود است كه انسان اگر به گناه #اصرار ورزد و عمل ايمانى بجا نياورد و اين آيه ها ظاهر شود ايمانش سودى نخواهد داشت »
📚تفسیر عیاشی ج 1 ص 384
🔷البته در برخی روایات تفسیر معنوی و باطنی برای آیه مذکور صورت گرفته است و آیه فوق به زمان #ظهور امام زمان علیه السلام تطبیق داده شده است .
🔹از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود ؛
« مراد از نشانه ها امامان هستند و آن نشانه اى كه انتظار كشيده مى شود، قائم عليه السّلام است. در آن زمان ايمان كسى كه پيش از قيام آن حضرت با شمشير، ايمان نياورده براى او #سودى نخواهد داشت، اگرچه به پدران آن حضرت كه پيش از او بودند، ايمان آورده باشد.»
📚کمال الدین ج 1 ص 18
🔸 و در نقل دیگری در تفسیر آیه مذکور فرمود ؛
«[مراد از آن روز] زمان خروج قائم ماست كه انتظارش كشيده مى شود، آنگاه فرمود: اى ابا بصير! خوشا به حال #پيروان قائم ما كه در زمان غيبت او چشم به راه ظهور اويند و در زمان ظهورش او را پيروى مى كنند. آنها دوستان خدا هستند كه نه بيمناك مى شوند و نه اندوهگين مى گردند. »
📚کمال الدین ج 2 ص 357
❕این روایات اشاره به آن دارد که کسانی که قبل از ظهور امام عصر علیه السلام علی رغم وجود شواهد و ادله #قطعی ، از روی عناد و لجاجت به آن حضرت ایمان نیاورده اند ، ایمان پس از ظهورش هم برایشان فائده ای ندارد ، زیرا قطعا این ایمان ، ایمانی حقیقی و خالص نیست بلکه ایمانی صوری و غیر حقیقی است .
🔰البته همین افراد یا #سایرین از مردم اگر از روی خلوص و صداقت به حضرت حتی پس از ظهور و قبل از بروز نشانه های قیامت ایمان بیاورند ، بی شک ایمانشان #مقبول خداوند واقع می شود چرا که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« همواره در روزى زمين از ناحيه پروردگار حجتى كه حلال و حرام خدا را بشناسد و به راه خدا دعوت كند بوده و خواهد بود، و اين رابطه بين خدا و خلق هيچگاه در زمين قطع نمى شود مگر #چهل روز مانده به قيامت كه در آن چهل روز خداوند حجت خود را از زمين برمى دارد، در آن روزها است كه در توبه به روى گنهكاران بسته مى شود، و ايمان آوردن در آن ايام بى فايده است، گنهكاران و كفارى كه تا آن روز توبه نكرده و ايمان نياورده اند از بدترين #خلقند و كسانى هستند كه قيامت بر آنان قيام مى كند »
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 501_ المحاسن ص 236_ دلائل الامامه ص 229
http://eitaa.com/joinchat/385548302Ca1d19c22ab
دانشگاهمدافعانحریمولایت
#الفبای_مهدویت 📌 پایان تاریخ بشر (بخش سوم) 💥ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﮐﻠﯽ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭﺑﺎ
#الفبای_مهدویت
📌پایان تاریخ بشر(بخش چهارم)
… ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﺗﻤﺎﻡ ﻧﺒﻮّﺕﻫﺎ ﻭ ﺷﺮﺍﻳﻊ ﭘﻴﺸﻴﻦ، ﻣﻘﺪﻣﻪ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺩﺭ ﺁﻣﺪ ﺷﺮﻳﻌﺖ ﺧﺘﻤﻴّﻪ ﺍﻧﺪ.
(ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻠﺎﻏﻪ، ﺹ 20؛ ﺧﺎﺗﻤﻴّﺖ، ﺹ 21.)
ﺍﺯ ﻇﺎﻫﺮ ﺑﺮﺧﯽ ﺁﻳﺎﺕ، ﭼﻮﻥ «ﻭ ﺍﻟﺴﱠﱠﺒﻘﻮﻥَ ﺍﻟﺴﱠﱠﺒِﻘﻮﻥَ، ﺃُﻭﻟﺌِﮏَ ﺍﻟﻤُﻘﺮﱠﱠﺑﻮُﻥَ … ﺛُﻠﱠﱠﺔٌ ﻣِﻦ ﺍﻟﺄَﻭﱠﱠﻟﻴﻦ ﻭ ﻗَﻠﻴﻞٌ ﻣِﻦ ﺍﻟﺄَﺧِﺮﻳﻦ»
(ﻭﺍﻗﻌﻪ (56)، ﺁﻳﻪ 13 - 10 ﻭ 14.)
ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﻌﻀﯽ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ
(ﺻﺤﻴﺢ ﺑﺨﺎﺭﯼ، ﺝ 4، ﺹ 228 ﻭ 229.)
ﺑﺮ ﻣﯽﺁﻳﺪ ﮐﻪ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﺧِﺮُ ﺍﻟﺰّﻣﺎﻥ، ﻓﻀﻴﻠﺖ ﻭ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ؛
(ﺑﻴﻀﺎﻭﯼ، ﺝ 5، ﺹ 284؛ ﻣﻦ ﻭﺣﯽ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ، ﺝ 21، ﺹ 329. )
ﺍﻣّﺎ ﺍﻫﻞ ﺗﻔﺴﻴﺮ، ﺳﺒﻘﺖ ﮔﺮﻓﺘﮕﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﺻﺤﺎﺑﺸﺎﻥ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﺳﺒﻘﺖ ﺭﺍ ﻓﻀﻴﻠﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻗﻮﺍﻡ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻧﺸﻤﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﻃﺒﻴﻌﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﻭ ﺍﺻﺤﺎﺑﺸﺎﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﮐﻤﺘﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
(ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ، ﺝ 5، ﺹ 135؛ ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﺝ 23، ﺹ 207.)
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺭﻭﺍﻳﺎﺗﯽ ﻧﻴﺰ ﺣﺎﮐﯽ ﺍﺯ ﻧﺴﺦ ﺁﻳﻪ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ (ﺍﻟﺪﺭّﺍﻟﻤﻨﺜﻮﺭ، ﺝ 8، ﺹ 8.) ﮐﻪ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻧﻤﯽ ﺭﺳﺪ
(ﺍﻟﮑﺸﺎﻑ، ﺝ 4، ﺹ 459.)
ﻭ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻟﺎﯼ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﺧِﺮُ ﺍﻟﺰّﻣﺎﻥ، ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ ﺣﺴّﯽ ﺍﻗﻮﺍﻡ ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﺟﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺑﻪ ﻣﻌﺠﺰﻩ ﻋﻘﻠﯽ ﻭ ﻋﻠﻤﯽ (ﻗﺮﺁﻥ) ﻣﯽﺩﻫﺪ.
(ﺍﻟﺎﺗﻘﺎﻥ، ﺝ 2، ﺹ 252.)
http://eitaa.com/joinchat/385548302Ca1d19c22ab
#منبـــرڪ_قــرآنـے
📌 تزکیه و سوگند
✅در قرآن، بعضى مطالب با يك سوگند آمده است. «والعصر انّ الانسان لفى خسر»
گاهى دو سوگند پشت سرهم آمده است. «والضحى والليل اذا سَجى»
گاهى سه سوگند در پى هم آمده است: «والعاديات ضَبحا، فالموريات قدحا، فالمغيرات صُبحا»
گاهى چهار سوگند: «والتين و الزيتون و طور سينين و هذا البلد الامين»
گاهى پنج سوگند: «والفجر، وليال عشر، والشفع والوتر، والليل اذا يسر»
ولى در سوره شمس، ابتدا يازده سوگند ياد شده و سپس تزكيه نفس بيان شده است.
قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا
به راستى رستگار شد، آن كس كه نفس خود را تزكيه كرد.
💥نكته:
اگر انسان بتواند هر شب قبل از خواب ، اعمال روز خود را محاسبه كند
معمولا شب اول انسان گناهان روزش يادش نمي آيد و دليل آن اين است كه گناه براي ما طبيعي شده است (مثلا يادش نمي آيد امروز چند بار دروغ گفته يا غيبت كرده يا نه نامحرم نگاه كرده و يا ...)
http://eitaa.com/joinchat/385548302Ca1d19c22ab
✳️ خدا رحمت کند شهید مظلوم آیتالله بهشتی را که میفرمود: جاذبه در حد اعلا و دافعه در حد ضرورت، از ویژگیهای خط امام است.
❗️در جامعه اسلامی و انقلابی ما، خط امام مدتهاست که به انزوا کشانده شده است.
🔸امام خمینی با سعه صدر و دوراندیشی کم نظیری که داشت، اقشار مختلف را جذب و با انقلاب و نظام اسلامی همراه میکرد.
🔸فقط اهالی قمارخانهها و مشروبفروشیها و زورگیرها نبودند که با نَفَس گرم امام دست از این آلودگیها برداشتند و به جبهههای دفاع مقدس رفتند و به انسانهائی با وصف زاهدان شب و شیران روز تبدیل شدند، بلکه بسیاری از تحصیل کردههای بیاعتنا به دین و ملیت هم جذب انقلاب و نظام شدند و تخصص و تجربه عملی خود را در اختیار نظام جمهوری اسلامی گذاشتند و نقش مؤثری در پیشرفتهای کشور ایفا کردند.
❇️ این، هنر امام خمینی بود که حتی تحصیل کردههای بیگانه از دین یا مخالف دین را به روشنفکران دینی تبدیل و آنها را به صف لشکر خدمتگزاران به ملت و کشور وارد کرد.
❌در مقابل، عدهای سالهاست سیاست حذف را در پیش گرفتهاند و هر کس که مثل آنها فکر نکند را رمی میکنند. این افراد، خود را معیار اسلام میپندارند و با تفکر انحرافی «خود اسلام پنداری» و «خود انقلاب پنداری» هر کس را که به هر دلیل نپسندند و با خود همراه و همفکر ندانند طرد میکنند. نه فقط طرد، بلکه تخریب میکنند.
🔻این، انحراف آشکار از مسیری است که بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی برای تداوم این نظام ترسیم کرده است.
🔹کسانی میتوانند خود را علاقمند به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و خدمتگزار کشور و مردم ایران بدانند که هنر جذب داشته باشند ولی آنچه در اثر میداندار شدن این افراد «خود اسلام پندار» و «خود انقلاب پندار» تاکنون اتفاق افتاده، درست عکس این بوده است. اینان، نه تنها کسی را به اردوگاه انقلاب و نظام و خدمت به کشور و ملت وارد نکرده اند، بلکه هر روز عدهای را از این اردوگاه خارج میکنند.
🔺ریزش روشنفکران دینی حوزوی و دانشگاهی، خسارت بزرگی است که قابل جبران نیست. این، همان نگرانی مهمی است که امام خمینی درباره خطر تحجر و جزم اندیشی ابراز میکردند و همواره درباره خسارت جبرانناپذیر آن هشدار میدادند.
http://eitaa.com/joinchat/385548302Ca1d19c22ab
✅مراقب باشیم انتظار ما انتظار یهودی نباشد⁉️
🔸«همین انتظار که امروز ما نسبت به حضرت مهدی (عج) داریم، یهود نسبت به پیامبر اسلام داشتند. یهودیان بر اساس همین انتظار… به سوی مدینه روانه شدند و در اطراف آن خیبر، فدک و… سکنی گزیدند تا به هنگام ظهور پیامبر آخر الزمان نخستین بیعت کنندگان با او باشند… اما وقتی پیامبر موعود به رسالت مبعوث شد، نه تنها با او بیعت نکردند، بلکه در مقابل انجام رسالتش خدعه، توطئه و صف آرایی کردند.
🔺آنها گمان می کردند که فاصله شان با پیامبر فاصله زمانی است، در حالیکه با آن حضرت، فاصله ی اخلاقی داشتند❗️
💠فاصله ی ما با مهدی موعود (عج) نیز فاصله ی اخلاقی و معنوی است این فاصله اگر برداشته نشود، دیر یا زود ما را از امام زمانمان جدا خواهد ساخت…
💢 و در مقابل چه بسیار کسانی که در ظاهر از بی خبران بسیار دورند، اما به دلیل آگاهی و پاکی درونی در واقع با امام عصر (عج) نزدیکند و پس از ظهورش بلافاصله به او می پیوندند.»
⚠️آری، یهودیان مدینه به دیگران همچون محرومان و بی خبران می نگریستند، اما خود از بیعت با پیامبر موعود بازماندند، چرا که با آن حضرت فاصله ی اخلاقی داشتند. در مقابل سلمان ها و اویس ها که در ظاهر از دوران و بی خبران بودند، پس از بعثت پیامبر خود را به پیامبر رساندند و بیعت کردند، چون فاصله ی معرفتی و اخلاقی را در نوردیده بودند.
اما فاصله ی ما با امام زمان (عج) چقدر است⁉️
☝️ خدا کند ما به سرنوشت یهودیان مدینه دچار نشویم…
http://eitaa.com/joinchat/385548302Ca1d19c22ab