eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
360 عکس
26 ویدیو
28 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ملاک ارتداد در انکار احکام اسلام: 🔹 برای خروج از دین لزومی ندارد که حکم انکار شده، از اسلام یا مذهب باشد، بلکه اگر شخص به حکمی داشته باشد و در عین حال آن را انکار کند، این امر موجب خروج از دین می‌شود؛ زیرا این امر به انکار رسالت منتهی می‌شود. بنابراین اگر حلیت عقد منقطع ــ مثلا ــ توسط شخصی که به آن قطع دارد مورد انکار قرار گیرد، موجب خروج او از اسلام و کفر او می‌شود، لکن همین مطلب در خصوص شخصی که به این حکم قطع ندارد موجب خروج از اسلام نمی‌شود. 🔸 در نتیجه مشخص می‌شود که «ضروری بودن حکم» در مسئله خروج از اسلام موضوعیت نداشته و استفاده از این عنوان به این دلیل است که احکام ضروری در نزد منکر، قطعی محسوب می‌شوند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر استاد (حفظه الله) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 مقصود از امر و نهی در امر به معروف و نهی از منکر: 🔹 امر و نهی در امر به معروف و نهی از منکر به معنای «وادار کردن» شخص است و لازم حتماً امر و نهی صورت بگیرد. 🔸 بلکه اگر با یا هر راه دیگری بتوان شخص را به انجام معروف یا ترک منکر کرد، عملِ ما مصداق امر به معروف و نهی از منکر خواهد بود. 📚 درس خارج فقه آیت الله ـ مبحث امر به معروف و نهی از منکر ـ سال 1397 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
13 💠 مرحوم سید نعمت الله جزایری (ره) در شرح حال استادش مرحوم علامه می‌نویسد: 🔹 سالیان زیادی، شب و روز با ایشان معاشرت داشتم؛ یک کار از او ندیدم چه برسد به مکروهات! زیرا ایشان فرمایش حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) را امتثال می‌کردند که می‌فرماید: "ای اباذر! در هر چیزی سعی کن نیت داشته باشی حتی در خوابیدن و خوردن." بلکه همه فعالیت‌های ایشان طاعت الهی بود. 🔸با وجود جوانی و بالا نبودن سن ایشان، در علوم به نحوی تتبع می‌کردند که هیچ یک از فضلای عصرشان به ایشان نمی‌رسیدند. سؤالی در مورد حدیثی از ایشان نمی‌پرسیدم مگر اینکه با مفصلی که پاسخ آن حدیث مجمل بود، پاسخ می‌دادند. 🔹ایشان در مسجد جامع ، مردم را موعظه می‌کردند و من فصیح تر و بیانی شیرین تر از ایشان ندیدم. 🔸 روایاتی را که در شب‌ها مطالعه می‌کردیم، اگر در روز از ایشان می‌شنیدیم، گویا اصلا چنین چیزی را نشنیده‌ایم! از بس که تقریر مطالب ایشان زیبا و بیانشان شیرین بود. 📚 کشف الأسرار في شرح الاستبصار؛ ج۲، ص ۷۵. 📌 تصویر بالا، ضریح مرقد مطهر ایشان در اصفهان است. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 زندگی کنید و سر خود را هم 🔹 زندگی روحانی باید باشد. بانشاط‌تر از تمام زندگی‌ها. زندگی خانوادۀ اهل‌بیت ع را در حدیث کساء بینید. چقدر بانشاط با هم حرف می‌زنند! 🔸 اینکه مثل مردم زندگی نمی‌کنیم، خوب نیست. مثل اینکه ما از کرۀ مریخ آمده‌ایم و چیز دیگری هستیم! «پرده‌نشینی» برای حفظ قداست خوب نیست. باید «شاهد بازاری» و مثل همۀ مردم بود. همان‌طور که مردم به می‌روند، ما هم برویم. مردم با یا اتوبوس می‌روند، ما هم برویم. مردم به می‌روند، ما هم برویم. باید سینمای اسلامی خوب داشته باشیم. مثل مردم که به می‌روند، طلبه‌ها هم بروند. اگر طلبه‌ها اهل سینما بودند، سینما اصلاح می‌شد. 🔹 شما نگاه کنید رهبری می‌گوید: «فلان خانم برای این مسابقه تا آنجا با حجاب می‌رود!» با حجابش در آنجا حالت تهاجمی گرفته است تا با حجاب، مسابقه‌ها را فتح کند. این برای ما الگو است. پیشنهاد من، «روحانی تهاجمی» و خانوادۀ تهاجمی است. بروید بین مردم زندگی کنید. را به بطن زندگی‌ها ببرید. حجاب را . 🔸 به‌طور و زندگی کنید. سر خود را هم و مثل مردم بروید خرید کنید. همه امورتان این‌طور باشد. حجاب را به همه‌جا تسرّی دهید. تدافع مربوط به گذشته است. تاریخ مصرف آن پایان یافته است. دوره، دورۀ تهاجم است. حجاب را باید به وسط عالَم ببرید. 📚 برگرفته از فرمایشات مرحوم آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله) (@haerishirazi ) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
10 💠 وقوع راوی در کتاب کامل الزیارات (ابن قولویه) 🔻 در رابطه با کامل الزیارات و مدلول عبارتی که در مقدمه این کتاب آمده، حداقل پنج مبنا وجود دارد: 1️⃣ مبنای اول این است که تمام کسانی که در اسناد کامل الزیارات واقع شده اند از ثقات اند که مبنای شیخ ره همین است. (وسائل الشیعة، ج30، ص 202) محقق خویی ره نیز تا اواخر عمر شریفش به این مبنا معتقد بود، (معجم رجال، ج1، ص50) ولی بعداً از این مبنا عدول نمود. 2️⃣ مبنای دوم این است که تنها مشایخ بلا واسطه ی ابن قولویه مشمولِ این توثیق هستند. مبنایی که محقق ره در اواخر عمر به آن عدول نمود، همین مبنا است. (منهاج المصباح (التجارة)، ج 1، ص 461) 3️⃣ مبنای سوم این است که شهادتِ ابن قولویه در مقدمه ی کتابش به این معناست که در هر باب از ابواب این کتاب حداقل یک حدیث صحیح و معتبر وجود دارد. به عبارت دیگر عناوین هر باب در این کتاب که متخذ از احادیث آن باب است، حجت است و از معصوم ع صادر شده است. این مبنا را آیت الله شیخ جواد ره بعد از عدول از مبنای اول اختیار نموده است. (قبسات من علم الرجال، ج 1، ص 91) 4️⃣ مبنای چهارم این است که شهادت ابن قولویه به این معناست که ایشان می گوید: روایات این کتاب را چون در کتب معتبر و مهم محدثان بزرگ و مورد اعتماد ذکر شده است، در این کتاب جمع آوری کرده ام. ظاهرا آیت الله (دام ظله) معتقد به این مبنا هستند. (قاعده لا ضرر و لا ضرار، ص 21 ـ 22) 5️⃣ مبنای پنجم و مورد قبول (استاد ) این است که ابن قولویه واسطه های بین خودش و منابعی که این روایات را از آن اخذ کرده است توثیق می کند، اما از آن کتابِ منبع به بعد را نه. به عبارت دیگر ابن قولویه می خواهد بگوید: «من شهادت می دهم که از ناحیه ی من تا آن منبع حدیثی، همه ی افراد ثقه هستند، اما از آن منبع تا معصوم (ع) را خودتان بررسی کنید». طبق این مبنا علاوه بر مشایخ بلا واسطه ی ابن قولویه، افراد دیگری که در سند ایشان تا منبع حدیثی قرار گرفته اند نیز توثیق می شوند. گاهی بین ابن قولویه و منبع حدیثی سه نفر واسطه هستند، گاهی دو نفر و گاهی یک نفر. 📚 درس خارج فقه آیت الله ـ مبحث امر به معروف و نهی از منکر ـ سال 1397 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 «آن آقا شذوذ داشت؛ چون استاد کم دیده بود و به فکر خودش متکی بود» 🔹 کج فهمی یک عیب بسیار بزرگ ونقمت بزرگی است. انسان روی مسائل فکر می‌کند، ولی آن‌ها را کج می فهمد. یک وقتی خدمت مقام معظم بودیم، صحبت از یکی از علمای قریب عصر شد، ایشان از فرد دیگری در مورد فقه آن عالم پرسیدند، گفت: بد نبود. 🔸 اما خودشان فرمودند: «نه، آن آقا شذوذ داشت؛ چون کم دیده بود، و به فکر خودش متکی بود». معمولاً کسانی که استاد نمی بینند و خودشان زود حالت استقلال پیدا می‌کنند، دارای حرف‌های شاذ و نادر می‌شوند؛ زیرا از اصحاب نظر و پخته‌های در فن، حرف را نشنیده‌اند و خودشان یک چیزهایی به ذهنشان می آید که به اشکالاتش نیز نمی توانند توجه بکنند و قهراً دچار شواذ و نوادر می‌شوند. 📚 درس خارج فقه آیت الله (سال 1394) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
4 💠 چهارمین نشست علمی دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین در سال جاری برگزار می‌گردد. 🔹موضوع: «از مکاسب شیخ‌ انصاری (ره) تا اقتصاد اسلامی، با عنایت به مناظرات و تحولات اخیر» 👈 بررسی: 1️⃣ چرا فقط فقها می‌توانند نظام اقتصادی را طراحی کنند؟ 2️⃣ تحلیلی از جریان‌های فکری اقتصادی 3️⃣ مسیر صحیح تولید اقتصاد اسلامی که در حال انجام است 🔸 با حضور حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین اثنا عشری (استاد سطوح عالی و مدیر دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه) 📆 زمان: یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 ⏰ ساعت 10 الی 12 🏢 مکان: مدرس شهید مطهری مدرسه شهیدین 🔺 کلیه کلاس ها در این ساعت است و حضور همه طلاب گرانقدر دوره در این نشست است. 👈 اخبار های علمی: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 وقتی به من می‌گویند یک فتوا بده، مو بر بدنم راست می‌شود 🔹 مقامات دنیوی به کنار، این مقامات هم آش دهن سوزی نیست؛ زیرا این قدر مسئولیت هایش شدید و غلیظ است که انسان تا می‌تواند باید خودش را کنار بکشد، مگر وظیفه‌ای واجب بشود. 🔸 آقای (أعلی الله مقامه) می‌گویند وقتی از یک طلبه ای خیلی ناراحت می‌شد، می‌فرمود خدا مرجعت کند. 🔹 مرحوم شیخنا الاستاذ آقای شیخ مرتضی با آن دقتی که ایشان داشت، با آن فعالیت و کاری که در فقه داشت، می‌فرمودند و نوشته‌اند که وقتی به من می‌گفتند که یک فتوا بده، مو بر بدنم راست می‌شد. 🔸 در این امور غیر از مشکل و پاسخ دادن به خدای متعال چیزی نیست. 📚 درس خارج فقه آیت الله (سال 1394) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
ح اثنی عشری اقتصاد اسلامی.mp3
78.92M
🎙صوت با موضوع: «از مکاسب شیخ‌ انصاری (ره) تا اقتصاد اسلامی، با عنایت به مناظرات و تحولات اخیر» 🔹 ارائه توسط استاد اثنا عشری (استاد سطوح عالی و مدیر دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه) 📆 24 اردیبهشت 1402 ــ مدرسه شهیدین قم
💠 شماره 19 دوفصلنامه علمی اطلاع رسانی به همت معاونت پژوهش مدرسه شهیدین (ره) منتشر شد. ✅ جهت دانلود فایل تک تک مقالات این شماره و شماره های قبلی به سایت مدرسه مراجعه شود: 🌐 https://shahidain.ir/fa/research/negah-right-menu 👈 اطلاعیه های علمی بیشتر را در این کانال ببینید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مردم در بهشتند و ما در جهنم ... 🔹این خجالت را انسان کجا ببرد؟! 🔸اگر پشت کتاب چیزی نوشته که شما مطلعید به ما هم خبر بدهید 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم