eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسيار قابل توجه☝️
٦٨ "نگراني ها و اضطرابهاي بي اساس" گروهي از مردم هميشه نگران آينده خويش هستند اين نگراني توكل آنها را نسبت به حضرت حق سست و متزلزل مي كند آنها آينده را در ذهن محدود خويش طراحي مي كنند و چون در اين برنامه ريزي به نتيجه مطلوب نمي رسند ساز ناشكري سر مي دهند . رفتارهاي اين گروه معمولا متعادل نيست گاه گرفتار افراط مي شوند و گاهي دچار تفريط. آن كس كه در امور مختلف زندگي، قدرت لايزال حق را ناديده بگيرد هميشه دچار اضطراب و نگراني است و اين نگرانيها به صورت ناشكريهاي قلبي و زباني بروز مي كند . كسي كه نگران آينده ي خويش است از نعمات فعلي اش غافل مي شود و هنگاميكه از نعمات غافل شود منعم را به فراموشي مي سپارد و چون خدا را فراموش كند شكر گزاري معناي خود را از دست مي دهد. ادامه دارد استاد بروجردي كتاب شكر ِشكر كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٦ https://chat.whatsapp.com/HnDh6GytHr371sIkapHbnB پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٦٢ 💠 *نگاهی گذرا به زیارت عاشورا* 🔆 *«اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فی مَقامی هذا مِمَّنْ تَنالُهُ مِنْکَ صَلَواتٌ وَ رَحْمَةٌ وَ مَغْفِرَةٌ»* 🔆 «پروردگارا مرا در این مقام که هستم از آنان قرار ده که درود و رحمت و مغفرتت شامل حال شان مي شود» ✳️ *زائر در زیارت عاشورا جرم‌شناس می‌شود اما جرم شناسي اميدوار ،او در عين اميدواري از خدای خويش طلب مغفرت می‌كند و درخواست می‌نمايد تا وي را تحت غفران الهی قرار دهد و کمالی را به برکت امام حسین علیه‌السلام در اختیارش قرار دهدوعیوبش را مستور نمايد.* ✍️ یکی از مفسرین می‌گويد: خدای سبحان ظلمت را با نوری که در مقابل آن هست از بین می‌برد معصیت را با نور طاعت، جهالت را با نور عقل و علم، ناشکری را با نور شکر و بی‌تابی و جزع و فزع را با نور صبر از ميان می‌برد. 🔸 او بواسطه همراهي با پیامبر و آل پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله هر ظلمتی را با سهولت برطرف مي كند وانسان را از تاريكي به سوي نور خارج می‌کند، قرآن مي فرمايد: 📔آيه ٢٥٧سوره مباركه بقره 🔆 «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com
٢٥ 💠 *تحكيم بنيان خانواده با پرهيز از آسيب‌ها* ✳️ ١٢- *پرهیز از تحقیر* 💠 یکی از راهکارهای تحکیم بنیاد خانواده پرهیز از تحقیر است، اگر در انتظار اطاعت فرزندان و قانون پذیری آنان در فضای خانواده هستیم باید از هرگونه تحقیر و استخفافی اجتناب کنیم. 💢 *خانواده‌ای که اعضای آن با تحقیر و از سر اجبار اوامر بزرگتر خانواده را اجرا می‌کنند و از او اطاعت می‌نمایند خانواده‌ای آسیب‌پذیر است* و از سیاستی فرعونی تبیعت می‌کند. 🍀 همچنانکه قرآن کریم در بیان سیاست فرعون می‌فرماید: فرعون با تحقیر قومش به دنبال کسب اطاعت آنان بود و می‌فرماید: 🔆 «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً فاسِقين‏» 🔆 «فرعون قومش را به جهل و سبک سری کشاند پس آنان از او پیروی کردند زیرا افرادی فاسق بودند» 📔 سوره مبارکه زخرف، آیه ٥٤ 🔹 استخف هرگونه تحقیر و خوار شمردن است گاه ممکن است ناتوانی طرف مقابل را به رخش کشند یا پایین بودن سطح خانواده یا سطح علمی یا ... هدفی که انسان در استخفاف طرف مقابل دنبال می‌کند اطاعت است حال آنکه چنین اطاعتی موقتی و بسیار مقطعی است و نمی‌تواند تاکتیکی صحیح باشد زیرا فضای استخفاف فضایی بدور از محبت است در حاليكه بنياد خانواده باید آکنده از مهر و محبت باشد تا در زلزله‌ها و ناملایمات روزگار تاب بیاورد و روز به روز مستحکم‌تر شود اما سیاست استخفاف نتیجه‌ای غیر از دوری اعضای خانواده از یکدیگر ندارد و در عوض استحکام خانواده به تزلزل آن کمک می‌کند. 🔸 گاهی اوقات والدین در سنین بلوغ فرزندان که زمان استقلال طلبی آنان است سیاست استخفاف را بکار می‌برند و این امر نتیجه‌ای جز لجاجت فرزندان ندارد،اگر در عوض این روش از سیاست تمجید و تعریف آنان استفاده شود نتیجه کاملاً برعکس خواهد بود. 🔺 نظراتی که از سر خودخواهی و صرفاً با توجه به سلیقه شخصی و به دور از شریعت و یا فرهنگ باشد پشتوانه‌ای ندارد و نباید بر نهاد خانواده تحمیل شود. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
٢۱ 🔆 *«مُشْتَاقَةً إِلَى‏ فَرْحَةِ لِقَائِك‏»* 🔆 «خدایا! من را مشتاق به خوشحالی ملاقات با خودت قرار بده.» ❇️ در زیارت «امین الله» گویا زائر به خداوند عرض می‌كند: خدایا!‌ به من نگاه كن، من به چشم تو بیایم و توسط تو درد اشتیاق در دلم ایجاد شود و تا زمانی كه به معشوقم نرسیده‌ام این شوق پایان نیابد. و چون معشوق بی‌نهایت است، این اشتیاق هم نهایتی ندارد و تا هنگام مرگ با من همراه است. 🍀 در ادامه روایتی كه از امام صادق علیه‌السلام بیان شد حضرت می‌فرماید: 🔆 «و لبّ بین حیاتك و موتك لبّیك اللّهمّ لبّیك و اعظم اللَّه اجرك‏» «بین مرگ و زندگیت به خدا لبیك بگو (كه اگر چنین كردی) ‌خدا به تو پاداشی عظیم بدهد. 💠 *انسانی كه در حریم شوق خدا قرار می‌گیرد. گویا محرم می‌شود، ظاهراً‌ مانند دیگر انسان‌ها زندگی می‌كند، ولی از خواسته‌های خود جدا شده و دائم به معشوقش لبیك می‌گوید.* 🔹 كسی كه چنین انتخاب زیبائی دارد شامل دعای امام صادق علیه‌السلام می‌شود كه: 🔆 «اعظم اللَّه اجرك» ✨ *مرده بدم زنده شدم گریه بُدم خنده شدم* ✨ *دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
‏فیلم از طرف zahra
علامه طباطبایی (ره): گاهي یک عصبانیت، بیست سال انسان را به عقب می‌اندازد. ▪️علامه طباطبائي (قدس سره) مي‌‌فرمودند: در مدرسه ايستاده بودم و متوجّه شدم کسی دست خود‌ را روی شانۀ من گذاشت. برگشتم، مرحوم آیت الله آقاي قاضي (قدس سره) را دیدم. ایشان فرمودند: «فرزندم، اگر دنيا مي‌خواهي‌ نماز شب بخوان، اگر آخرت مي‌خواهي نماز شب بخوان، اگر هم دنيا و هم آخرت را مي‌خواهي، نماز شب بخوان» 🌹شادی روحشان صلوات
🌹 من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه 🌹 ذره ای بودم و مهر تو مرا بالا برد 🗓سالروز درگذشت علامه طباطبایی(ره)
💠 *شكر* (ادامه) ✳️ *لازمه شکر الهی استفاده نکردن از نعمت‌ها در راه نافرمانی حق تعالی است.* در نتیجه، از مصرف بی‌مورد (اسراف و تبذیر) می‌توان به عنوان کفران ناسپاسی نعمت یاد کرد.... ✍️ مرحوم علامه طباطبائی درباره حقیقت شکر و انواع آن می‌نویسد: *حقیقت شکر اظهار نعمت است،* و اظهار نعمت به این است که انسان نعمت را در جایی که آفریننده و عطاکننده نعمت اراده فرموده (رضایت دارد) به کار گیرد و مرتبه دیگری از شکر این است که به زبان از دهنده نعمت یاد کند که در اصطلاح، آن را «ثنا» می‌نامند و به این است که انسان همواره در دل به یادِ دهنده نعمت باشد و به هنگام استفاده از نعمت، با یاد او از مواضعی که منعم تعیین کرده است، تجاوز نکند. ✳️ بنابراین، می‌توان گفت: استفاده معقول و بهینه از نعمت‌های الهی و مصرف آن ها با رعایت اعتدال و دوری از اسراف و تبذیر و رعایت حدودی که خداوند متعال تعیین نموده، همه از لوازم شکر به درگاه خداوند متعال هستند. از این رو، برخی از آیات پس از برشمردن برخی نعمت‌ها می‌فرمایند: «افلا یشکرون» و یا انسان را به دلیل ناسپاسی کردن و کفران نعمت‌های الهی و تجاوز از حدود و مقررات، مورد سرزنش قرار داده، عواقب آن را متذکر می‌گردند. 📚 تلخيص حوزه نت ‏🌐 emamraoof.com
📖 ۱ 💠 *آداب زیارت* ❇️ زیارت به معنای «حضورُ الزّائر عندَ المزور» است. اگر انسان باور داشته باشد که در محضر امام حاضر گشته، بر تمام حالات و سکنات خویش مراقبه داشته و خویشتن را به زینت آداب می‌آراید. 🍀 این همان امری است که در بدو تشرّف به بارگاه ملکوتی امام، در دعای اذن دخول، ذکر می‌کنیم: 🔆 «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعْتَقِدُ حُرْمَةَ صَاحِبِ هَذَا الْمَشْهَدِ الشَّرِيفِ فِي غَيْبَتِهِ، كَمَا أَعْتَقِدُهَا فِي حَضْرَتِهِ» 🔆 «خدایا! من حرمت صاحب این زیارتگاه شریف را در غیابش، مانند حضورش باور دارم.» 🔹 *زائر با این عبارت اعتراف می‌کند که حضور و غیاب امام برای او یکسان است و اگر در این زمان به آستان‌بوسی حضرت مشرف شده، چنان است که گویی در زمان حیات امام به دامان ایشان پناه آورده است. از این رو خود را ملزم به رعایت آداب در محضر امام می‌گرداند.* 📚 📚 بخشی از کتاب «ضیافت سلطان» (درباب‌زیارت‌حضرت‌ثامن‌الحجج‌علی‌بن‌‌موسی‌الرضا‌علیه‌ا‌لسلام) - صفحه ۱۳ 🌐 emamraoof.com
۲۴ 💠 *تغییر قبله* 🔰 بر اساس آیات قرآن كریم، اینطور به نظر می‌رسد كه تغییر قبله از بیت المقدس به سمت كعبه دستوری است كه از ناحیه پروردگار متعال به جهت رضایت پیامبر و خوشنودی ایشان صادر گشته است. 🔆 «فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا ....» 🔆 «تو را به قبله ای كه به آن خوشنود شوی بر گردانیم.» 📔 سوره مبارکه بقره، آیه ۱۴۴ 🕋 كعبه بنایی بود كه ابراهیم آن را بنا نهاد و آنگاه كه مسلمانان به سوی بیت المقدس نماز می‌گذاردند نیز برپا بود. از جمله ویژگی‌های كعبه، مولودی است كه در آن خانه پابه جهان گذاشته و شرافتی خاص به آن بخشید. خانه‌ای كه مالك آن فقط خداوند است. 🕋 *كعبه محل تولد ولایت است. ظاهراً به سوی كعبه سجده می‌كنیم و در باطن، حقیقت عبادت، قبول ولایت است.* ❇️ *پسند پیامبر رو كردن به محل ولادت علی است و پسند خدا همان پسند پیامبر است. خداوند سبحان این تغییر قبله را به خود نسبت نمی‌دهد. در واقع تجلی ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام خواسته پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله است كه خداوند آن را محقق كرده و موجب شادی و رضایت رسول خود شده است.* 🔸 خداوند متعال در این آیه خود را مجری پسند رسول خود بیان كرده است. پسند پیامبر و معصومین علیهم‌السلام از پسند خدا جدا نیست. هزاران سال پیش خداوند متعال پسند رسول خود را محترم شمرده و بر ما نیز تكلیف كرده است كه همه اعمال خود را به جهت پسند این وجود نازنین انجام دهیم. نماز و خوردن و خوابیدن و قربانی كردن و مطالعه كردن و........همه به جهت پسند پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله باید صورت گیرد. پسند پیامبر نیز معرفی امیرالمومنین علیه‌السلام است. 💢 *در ادامه این آیه خداوند متعال بلافاصله بیان می‌دارد كه چنانچه حضرت از خواسته‌های اطرافیان تبعیت كند، جایگاه والای خود را تنزل داده است.* 🔆 «.... وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم مِّن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّكَ إِذًا لَّمِنَ الظَّالِمِینَ» 🔆 «اگر از هوس‌های ایشان پیروی كنی در آن صورت جدا از ستمكاران خواهی بود.» 📔 سوره مبارکه بقره، آیه ۱۴۵ 🔹 اعمال نظر دیگران در پسند حضرت با كاسىتن اعتبار او كه تا كنون یكتا شناس و توحید مدار بود همراه است. اعتباری كه خداوند با این تغییر قبله به همه جهانیان اعلام كرده است با بها دادن به نظر اطرافیان تنزل خواهد یافت. ✅ پیامبری كه خواهان جذب حداكثری و دفع حداقلی است و هدایت همه انسان‌ها و حتی كفار و منافقین را می‌خواهد، آیا ممكن است به نظری غیر از خداوند بها دهد؟ پر واضح است كه این ایراد به یك عبد محض وارد نخواهد شد اما خداوند در این تذكر اعمال نظر آنها را بهانه تلقی كرده و منافقین را قابل هدایت نمی‌داند. 💠 پیامبری كه عصمت مطلق است به خدا و خود و دیگران ظلم نخواهد كرد. اگر ظلم را به معنی نقص تلقی كنیم، اعمال نظر دیگران تنزل اعتبار است و این امكان ندارد. در واقع این دستوری است كه خداوند به جهت تادیب پیامبرش از ابتدا بیان می‌كند. ✨ «أدبنی ربی فاحسن تأدیبی »؛ «مربی من مرا تربیت كرد و چه زیبا تربیت كرد.» 📗 بحار الانوار، ج ٦٨، ص ٣٨٢ 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
رحمۀ‌الله 💠 *علاّمه طباطبایی رحمۀ‌الله، در همه محافل علمی و فرهنگی به عنوان مفسری بزرگ و فیلسوف و حکیمی الهی مطرح است؛* 🔹 درخشش او در صحنه تفسیر و عرصه حکمت، گرچه سایر ابعاد علمی آن بزرگ را تحت الشعاع قرار داده است، ولی جایگاه علمی او در سایر رشته‌های معارف اسلامی، چون فقه، اصول، رجال، حدیث و علومی چون جبر، مقابله، هندسه، حساب استدلالی، هیئت قدیم و جدید، فنون ادب فارسی، مباحث تاریخی و اجتماعی، و مبانی و نظریات مکاتب مادی بسیار چشم گیر است. ◾🍃 تاریخ وفات ایشان ٢٤ آبان ماه ۱۳۶۰ است. 🌐 emamraoof.com